Kiinnikkeitä

Hei!

Minua on mietityttänyt lähiaikoina kovasti sektion jälkeinen kiinnikkeiden muodostuminen. Olin sektiossa v 2009, sitä seurasi komplikaatioita, vuotoa ja olinkin uudelleen operoitavana peräti kaksi kertaa, eli kolme kertaa leikkurissa kuuden päivän sisään. Me olemme tällä hetkellä hoidoissa kun toista lasta emme ole saaneet, 1.IVF: 1.PAS päättyi juuri negaan. Kysymys koskee siis, kun meillä diagnoosina on tukkeutuneet munajohtimet, joka lääkärin mukaan johtuu tod näk kiinnikkeistä (mainitsi myös että veri on tehokas liimaamaan johtimet..?), niin mietin voiko noita kiinnikkeitä olla myös kohdun puolella? Kun sektion jälkeen haava avattiin sanottiin että oli jo kiinnikkeitä ehtinyt muodostua, eli niitä ilmeisesti tulee minulle nopeasti. Oltaisiinko kohdun kiinnikkeisyys nähty aukiolotutkimuksessa tai ultrauksissa? Laparoskopiaa ei tehty vaan laitettiin suoraan IVF:ään. Minulla on taustalla myös lapsuuden ajan leikkauksia lantion alueella.
Lääkäri on maininnut myös eripaksuisesta limakalvosta erikohdin, kuuluisiko sen olla yhtä paksu kauttaaltaan (ei sanonut enempää, ihmetteli vain enkä tajunnut kysyä)?

Toinen kysymys, minulla siirtopäivänä jomotti kovasti alavatsaa, ja illalla tuntui ihan sellaisilta harjoitussuppareilta kuin raskausaikana. Eikös suppareiden tarkoitus ole puskea ylimääräiset pois kohdusta? Onko alkio voinut tulla jo ulos silloin siirtopäivänä, kun jomottelu loppui heti illan supistelun jälkeen, vai liittyisikö siihen aina vuotoa?
 
Viimeksi muokattu:
Hei "MinyMom"!'

Kiitos kysymyksestäsi.

Kyllähän se hyvinkin on mahdollista että kiinnikkeitä on myös kohdun sisällä, varsinkin kun sinulle niitä herkästi tulee ja toimenpiteitä on paljon tehty. Periaatteessa jos kohdussa olisi häiritseviä kiinnikkeitä, ne saattavat tulla esiin ultraäänessä tai aukiolotutkimuksessa, joissa katsotaan myös miltä kohdun tila näyttää. Jos epäilys tästä herää, yleensä asia varmistetaan vielä kohduntähystyksen avulla. Kohdun limakalvo kyllä voi olla eripaksuinen erikohdista.

Toisilla kohtu reagoi herkästi siihen, että siellä on käyty, mutta alkio yleensä tulee ulos vasta kuukautisvuodon mukana, jos raskaus ei ole alkanut. Joskus jos kohtu supistelee herkästi siirron jälkeen, voidaan tähän käyttää lääkettä sitä vähentämään. Voimakas supistelu saattaa haitata alkion kiinnittymistä limakalvolle.

Onnea matkaan!
 

Yhteistyössä