Kiinalainen ruoka ja wokkiruuat...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peukalo keskellä kämmentä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiinalainen ruoka on varsin laaja käsite sen mukaan, minkä Kiinan alueen ruokakulttuurista on kysymys. Joillain alueilla ruoka on hyvinkin tulista ja toisaalla taas miedompaa.

Mun "perusvokkini" sisältää suikaleiksi pilkottua porkkanaa, sipulia ja paprikaa. Lisäksi tuoreita herkkusieniä. Kalaa, lihaa tai rapuja. Chiliä, valkosipulia, tuoretta inkivääriä, soijakastiketta, seesamiöljyä. Välillä heitän sekaan myös jotain hedelmäsäilykkeitä, esim ananasta liemineen.
 
jep enpäs huomannut yhtään laittaa,et tarkoitin kiinalaisesta ruuasta kastikkeita kanalle,lihalle ja kalalle.eikä niin hirveän tulista et muksutkin voi syödä samaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jep enpäs huomannut yhtään laittaa,et tarkoitin kiinalaisesta ruuasta kastikkeita kanalle,lihalle ja kalalle.eikä niin hirveän tulista et muksutkin voi syödä samaa...
No sitten laitat kasviksia sekä kalaa tai lihaa. Soijakastike on kovin suolaista, mutta ei sitä kyllä tarvitse desilitraa joukkoon lorauttaa vaan vähempikin riittää suomalaiseen makuun. Mulle kiinalaisen ruuan "juju" on tuo seesamiöljy. Ei ole tulista, mutta siinä on oma makunsa. Valkosipulia ja raastettua tuoretta inkivääriä. Osta vaikka purkki Sambal Olekia pöytämausteeksi aikuisille, vaikke Sambal Olek kiinalainen mauste olekaan, niin sillä saa hieman tulisuutta niille, jotka voimakkaammista mauista tykkää. Jos laitat vokin sekaan ananas- tai mandariinipurkin liemineen, voit tarvittaessa suurustaa lientä Maizenalla.

 

Yhteistyössä