Kihomatoja tuttavalla

• Viestiketjun aloittaja Matleena 1973
  • Ensimmäinen viesti
Matleena 1973
Tuttavani lapsilla on kihomatoja.
Olen ollut heillä kylässä ja hoitamassa poikia.
Olen vaihdellut pienemmän vaippaa ja isommalta auttanut pyyhkimään peppua.
Tottakai koskenut heidän petivaatteisiin ja muihin vaatteisiin.
Ana pessyt kuitenkin kädet vessan käynnin jälkeen ja kotiin lähtessä.
Kuinka helposti on nuo kihomadot voineet tarttua minulle?
Selvitykseksi, että syön yensä iltaisin tv´tä katsoessani kynsiä, mutta sitä ennen pessyt käsiä varmaan monta kertaa.

"worm"
no kyllä niistä on todella vaikeaa päästä eroon,meillä on olleet niitä 3v sisällä 5 kertaa.Lääkekuurit tulee syöödä kahteen kertaan,tartunnan havaitessa ja 2 viikkoa sen jälkeen.Lakanat vaihdettava koko perheeltä,petivaatteet kuumaan saunnan tai pakkaseen,pyykkikorissa ovet vaatteet pestävä 60 asteessa.Lattiat,pöytätasot ja ovekavat ja valonkatkaisijat desinfioitava...silti niitä pirulaisa ilmaantuu aina jostain

halipupu harmaana
Mun mielestä kihomadot taas ei tartu kovin helposti, vaikka niin yleisesti luullaan. Meillä on kaksi kertaa ollut kuopuksella matoja eikä ole muihin perheenjäseniin tarttunut ja viimeksi ei edes alkanut tekemään mitään suursiivousta, lapsen petivaatteet vaan pakkaseen ja pehmolelut karanteeniin ja lapselle Pyrviniä, se siitä. Päiväkodissakin lapsilla on toisinaan matoja, mutta ei mitään suurempaa epidemiaa vielä koskaan. Täit tarttuvat varmaan monta kertaa helpommin.

Matleena 1973
Kiitos vastauksista ja tuosta linkistä.
En siis ala nyt stressaamaan että ilmestyykö minulle viikon-parin sisällä matoja.
Ja tosiaan vain hetken olen poikia hoitanut, pessyt käsiä ja llalla myöhän ehkä monen käsin pesun jälken vasta syönyt kynsiäni.
Luotan siis siihen ettei kannata vielä stressata.
Minulla on vain itsellänikin lapsia, enkä haluaisi että perheelleni tarttuu. :/ siksi stressi =(

"minää"
mä sinuna ostasin lääkkeet ihan varuilta kaikille perheenjäsenille ja lääkkeen otosta seuraavana päivänä sellanen tavallinen suursiivous. nurkkia ei tartte nuolla, näin mulle sanottiin lääkäristä aikoinaan kun meillä oli.

[QUOTE="Hiphei";29624283]Mites syyhypunkki, jos sellainen vieras käy kotona jolla se on?
Kertoi vasta parin päivän päästä käynnistä.[/QUOTE]

Hyi hitto, kuka tulee kylään sairastaessaan jotain tuollaista? Oikeesti? :x

vie
meillä oli lasten tarhassa kahdella lapsella (sisarukset) syyhypunkki eikä se tarttunut kehenkään muuhun aikuiseen eikä lapseen siellä. Että ei kai nyt ihan hirmu helposti tartu.

"vierailija"
Jos olet saanut kihomadon munia elimistöösi niin niiden kehittyminen madoiksi vie 5-6 viikkoa - parissa viikossa ei tapahdu vielä mitään. Ja suurin osa ns. "uusintatartunnoista" on ihan sitä, että lapsi/aikuinen on ensimmäisellä kerralla huitaissut juurikin sormen suuhun ja siinä sitä ollaan taas kuuden viikon kuluttua kihelmöinnin kourissa :( Ja aikuisella nuo madot voivat todellakin olla oireettomia...

Yhteistyössä