kielletyt safkat: älkää ottako niitä niin vakavasti.

Taas nähtiin, kuinka älytöntä on nykyään toi syömisen rajoittaminen raskausaikana. Nuo suositukset kun muuttuvat jatkuvasti, niin miksi ne otetaan edes vakavasti? :eek: viimeaikoina sattunut esimerkki tuo maksa. Kun odotin vuosi sitten kuopusta niin ei saanut missään nimessä syödä maksatuotteita. Nyt neuvola suosittelee, että niitä saa syödä jonkin verran. Elkää ihmiset stressatko noista ruuista.
 
Samaa mieltä. Tietysti hyvä on katsoa vähän niitä suosituksiakin, ettei päivittäin syö niitä tuotteita joita siina neuvolan "mustalla listalla" näkyy, mutta ihan normaalia ruokaa syön ainakin minä näin raskaanakin ollessa, ja monipuolisesti kaikkea kohtuudella. =) Enemmän se turha stressi tuottaa hallaa, jos panikoi jokaisen tuorejuustomurusen perään.
 
Mutta ehkä se asenne on sitten toinen, kun tietää ihmisen joka on esim. listerian takia menettänyt vauvan.
Mutta onhan se järjen käyttö sallittua, itsekin maksatuotteita syön kohtuudella, mutta tuon listerian kanssa olen aika hysteerinen.
 
Listeriatapauksia on Suomessa noin 12kpl vuosittain. Viime vuonna kaikki olivat yli 65v perussairailla. Joten ei mikään suuri riski. Toisaalta perusterveellä listeria jää usein kokonaan huomaamatta.

Suositukset ovat kuitenkin olemassa syystä. Keskenmenot ja ennenaikaiset synnytykset ovat vähentyneet huomattavasti 70-luvulta. Alhaiset listeriamäärät raskaanaolevilla johtunevat myös siitä, että naiset noudattavat ohjeita suurilta osin.

Itse olen ollut tarkkana. Kun tuntee ihmisen, joka loppuelämänsä miettii, että joutuiko synnyttämään kuolleen vauvan 25. viikolla sen vuoksi mitä söi edellisenä päivnä, niin ei halua kokea samaa. Ainakin on tehnyt kaikkensa.

 
kyl mä itse suhtaudun aika vakavasti noihin suosituksiin, tosin kofeiinia taidan saada liikaa kahvin ja colan muodossa :/ salmiakkikin maistuu...
aurajuustoakin syödään mutta kuumennettuna.maksaa en syö,pari viipaletta maksamakkaraa on maisteltu.

 
Maksamakkaraakin saa syödä vaikka joka päivä pari viipaletta, kerrallaan max. 100g ja viikkossa max 200g, eli periaatteessa jos ei mikään mahdoton maksamakkarasyöppö ole, niin eipä tarvitse edes rajoittaa sen syöntiä.
 
Tottakai ne suositukset muuttuu sitä mukaan ku saadaan uutta tietoa asiasta. Kyllä itse ainaki otan vakavasti, mutta ei tietty pidä hysteeriseksi alkaa.
Mulla kans cola ja salmiakki maistuu vähä liianki hyvin, mutta esim listerian otan tosissaan. Uskon että just siks niitä on nii vähän ku äidit noudattaa ruokarajoituksia.
 
Tässä yks linkki, siellä muistaakseni lukee miksi "kiellettyä". Ja itse en pidä ihmistä hysteerisenä tms jos haluaa noudattaa neuvolasta saamia ohjeita.
Moni hyökkää sellaisen ihmisen kimppuun kuin yleinen syyttäjä, joka ei halua esim. syödä juuri sen takia kun ovat "kiellettyjä". Että kyllä osa kannattee ottaa vakavasti. Tietty jokainen tekee niin kuin tahtoo.

http://www.terveysala.turkuamk.fi/ravter/perusterveydenhuolto/materiaalit/odottava.html


Ja saman "taistelun" voi käydä tupakoimisesta raskauden aikana. Toisten mielestä pari tupakkaa päivässä ok. Mutta itse olen sillä kannalla että ei yhtään, koska ihmisellä pitäis olla sen verran itsekuria ettei raskauden aikana polta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tirlitii:
Tottakai ne suositukset muuttuu sitä mukaan ku saadaan uutta tietoa asiasta. Kyllä itse ainaki otan vakavasti, mutta ei tietty pidä hysteeriseksi alkaa.
Mulla kans cola ja salmiakki maistuu vähä liianki hyvin, mutta esim listerian otan tosissaan. Uskon että just siks niitä on nii vähän ku äidit noudattaa ruokarajoituksia.
Sairastuuko siihen listeriaan niin paljon helpommin sitten raskaana olevat kuin muut ihmiset?!
 
Kysymys ei ole siitä, että sairastuuko helpommin vaan...

Perusterveelle ihmiselle listeria ei ole vaarallinen. Eikä siitä välttämättä ole äidille mitään haittaa. Listeria on vaarallinen siellä mahassa olevalle sikiölle.

Keväisen kohtukuoleman jälkeen yksi minultakin otetuista kymmenistä verikokeista oli juuri tuon listerian poissulkeminen. Kyse ei siis ole ihan mistään pikkujutusta.
 
Ei niitä suosituksia varmaan turhaan ole laadittu, mutta täytyy myöntää etten ole edes perillä mitä aineita siinä listalla on... Kaksi tervettä lasta on ja nyt rv 15+5 :heart:
Ja listeriasta täällä on paljon puhuttu, ymmärrän toki että se on sikiölle vaarallinen, mutta eihän niitä listeriatapauksia vuosittain hirveän montaa ole...Eikä se edes aina automaattisesti tarkoita vauvalle kohtukuolemaa...
Melkosen määrän myrkkyjä saa kehoonsa jo pelkästään hengittelemällä tuota "raikasta" ulkoilmaa...
Ja kuten todettu, omat kokemukset varmasti ohjaavat omia päätöksiä=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mmiilia:
katja87 listeriahan tarttuu helpommin juuri raskaana oleviin, vastasyntyneisiin ja vanhuksiin, sekä ihmisiin joilla jonku sairauden takia alempi vastustuskyky!

Ei tartu, vaan on vaarallisempi kuin perusterveille ihmisille jotka suoriutuvat siitä yleensä parin päivän hurjalla ripuloinnilla.
 
Ihan sillä vaan kysyin kun nimimerkki tirlitii sanoi, että listeriaan sairastuneita olisi siksi niin vähän, kun odottavat äidit noudattavat suosituksia. Kun ei niitä tartuntoja kuitenkaan ole kuin n.12 tapausta suomessa vuosittain, niin mahtuukohan tuohon joukkoon yhtään raskaana olevaa..mietiskelempä vain..että harvinaisempaa kuin suuri lottovoitto.
 
Raskaana oleva ei välttämättä tiedä saaneensa listeriaa, jos kärsii vain kovasta ripulista. Eli ei välttämättä joudu tilastoihin. Listeriaan kuolleita siköitä ei tilastoida listeriaan kuolleeksi vaan kohtukuolemiksi.
 
Raskaana olevalla ei itse asiassa useinkaan ole oireita lainkaan, tai ne muistuttavat tavallista flunssaa (kuume, lihaskivut), ei siis ripulia (tämä lienee enemmänkin ei-raskauden aikainen oire). Listeriatapauksia Suomessa on vuosittain 20-50, ja kyllä niitä raskaana olevillekin sattuu. Äidillehän (terveelle) siitä ei vaaraa ole, sikiölle kylläkin, sillä bakteeri läpäisee istukan eikä sikiö ei pysty infektiolta suojautumaan. Seurauksena voi sitten olla kohtukuolema tai synnytyksen jälkeen aivokalvontulehdus tms. Vilkaiskaapas kansanterveyslaitoksen sivuilta (http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/).
Vaikka listeriatapaukset Suomessa ovatkin harvinaisia (esim. maito käsittääkseni lakisääteisesti pastöroitava), meille tuodaan silti ulkomaalaisia tuotteita, joissa listeriaa voi esiintyä. Itse katson tarkkaan maitotuotteista onko suomalaista ja onko pastöroitua - jos ei ole, niin jätän hyllyyn. Itse pidän älyttömästi homejuustosta ja vuohenjuustosta, mutta en ole niitä nyt syönyt raskausaikana. Voin kyllä odottaa 9kk.
Toki hysteeriseksi ei pidä alkaa, mutta kyllä suositukset on tehty ihan syystä - vaikka niitä ajan myötä muokattaisikin. Maksatuotteidenkin kohdalla kieltoa vain lievennettiin, ei poistettu.
 
SEE
Kyllä mun mielestä noi suositukset kannattaa pitää mielessä! Itse olen homejuustoa syönyt vain kuumennettuna jolloin mahdollinen listeria kuolee, mutta raakana en syö. Jokainen tekee omat päätöksensä mutta riski on aina vaikka se olisikin kuinka pieni tahansa en itse turhaan niitä halua vauvani vuoksi ottaa. Maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle.

Pitää kyllä kommentoida tätä ketjun aloitusta joka on mun mielestä kyllä vähän kyseenalainen.Ei kannata tollaisia kommenteja mun mielestä laittaa jos ei asioista ole täyttä tietoa, ettei vaan joku ottaisi ongeensa....
 
Äippä 84, mä mietin syömisiä terveellä järjellä myös muulloin, en esim. syö/laita lastani syömään silakkaa (dioksiineja) taikka elohopeapitoisuudeltaan korkeita kaloja liian usein. Enkä syötä muksuille liikaa rasvaliukoisia vitamiineja, tai keinomakeutettuja tuotteita. jne. Mutta, täytyy muistaa että suositukset ovat huimasti lievempiä aikuisilla, joten eipä niitä tarvitse liiemmin terveen ihmisen miettiä. Eri asia toki on, jos sattuu kärsimään vaikkapa korkeasta kolesterolista.

Mutta jokainen tekee tosiaan päätöksensä itse (paitsi lapset tietenkin syövät mitä vanhemmat eteen laittaa), niin raskausaikana kuin muulloinkin. Ketjun aloitus tosiaan on vähän provosoiva; sitäpaitsi, neuvola tuskin "suosittelee" maksatuotteiden syöntiä, pikemminkin on kyse että kieltoa on lievennetty. Onhan tutkimuksia, joissa todetaan että alkoholi vähäisissä määrin ei ole vaarallista sikiölle, mutta tuskinpa neuvola tällä perusteella viinanjuontiakaan "suosittelee"... :)
 
SEE
Eiköhän noita suosituksia juuri anneta "poikkeustilanteita" varten. Suosituksiin törmää esim. diabeetikoilla, sydänsairailla, raskaana oleville , lapsille jne... Normaalissa elämässä suosituksia ei varmaankaan edes paljoa ole, mieleen tulee vaan esim. riittävä määrä kasviksia, riittävästi vettä, sopivasti kalatuotteita, riitävästi liikuntaa eli perusterveet elämäntavat.

Jotenkin tuntuu hassulle koko keskustelu sillä eiköhän nuo suositukset ole meidän odottavien äitien ja ETENKIN syntymättömien lapsien parhaaksi tehty,Hyväähän niillä tarkoitetaan.
 

Yhteistyössä