Laskitko noita summia yhteen? Kyllä niistä melkoinen rahavirta tulee ja tietenkään sillä ei ole merkitystä, PAITSI jos tulee se ero ja tavarat eivät menekään puoliksi vaan se kenen nimi puuttuu paperista, joutuu hankkimaan kaiken uudestaan.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29581761:Ruokapöydät ja sohvat eivät ole mitään "isompia hankintoja". Ja jos olette yhdessä vaikka 10 vuotta, on sen vanhan sohvan arvo jo laskenut, ellei ole sohvakin hajonnut, joten tuskin noita miksikään arvo-omaisuudeksi lasketaan. Voitte ihan hyvin jakaa erossa huonekalut puoliksi tai sen mukaan, kuka haluaa mitäkin - ja se onkin viisasta, koska jostain lasten pilalle hakkaamasta ruokapöydästä ei kannata lähteä kinastelemaan. Kirppiksiltä löytää samanveroisia muutamalla kympillä. Sama koskee kahvinkeittimiä, pölynimureita, pesukoneita yms kodinkoneita jotka sekä kuluvat että hajoavat käytössä.
Tämän ymmärtäisinkin, mutta kun ei ole mitään tuollaista. Perinnöt suostuisin tietenkin rajaamaan pois, mun mielestä se on ainoastaan reilua.
Mun mielestä on tosi loukkaavaa jo ennen liittoa rajata pois toinen mahdollisesta onnenpotkusta tai siitä että toinen menestyy, koska se todellakin vaatii avioliitossa myös tukea siltä toiselta.
Ja tämä pätee ihan molemmin päin, ei väliä mitä siellä jalkovälissä roikkuu.
Mä haluun olla tiimi kokonaan tai olla olematta kokonaan, kaikkine riskeineen ja hyvine ja huonoine puolineen.
Mä antaisin miehelle puolet mun lottovoitosta, tai olisin antanut ennen tätä avioehtojupakkaa.
Toki noin jos tyhjin käsin joutuu lähtemään, mutta eihän tolla avioehdolla sun tilanne nykyisestä mitenkään huononekaan?Laskitko noita summia yhteen? Kyllä niistä melkoinen rahavirta tulee ja tietenkään sillä ei ole merkitystä, PAITSI jos tulee se ero ja tavarat eivät menekään puoliksi vaan se kenen nimi puuttuu paperista, joutuu hankkimaan kaiken uudestaan.
Kallis lasku siitä tulee, jos jompikumpi lähtee tyhjin käsin kotoaan pois, täysin oot siinä puolison armoilla.
Miksi niitä asioita pitäisi sitten ostaa niin ettei esim. asuntoa laiteta molempien nimiin? Onko kyse siitä että vain toinen teistä käy palkkatöissä?Laskitko noita summia yhteen? Kyllä niistä melkoinen rahavirta tulee ja tietenkään sillä ei ole merkitystä, PAITSI jos tulee se ero ja tavarat eivät menekään puoliksi vaan se kenen nimi puuttuu paperista, joutuu hankkimaan kaiken uudestaan.
Kallis lasku siitä tulee, jos jompikumpi lähtee tyhjin käsin kotoaan pois, täysin oot siinä puolison armoilla.
No, jos se toinen on ne omalla rahallaan ostanut, niin onko se niin paha, että ne jäävät hänelle? Ja miksi itse maksettu olisi toisen nimissä, ellei se ole lahja? Käytännössä tietty huonekalut eivät ole yleensä kenenkään "nimissä", vaan ne vaan ovat.Laskitko noita summia yhteen? Kyllä niistä melkoinen rahavirta tulee ja tietenkään sillä ei ole merkitystä, PAITSI jos tulee se ero ja tavarat eivät menekään puoliksi vaan se kenen nimi puuttuu paperista, joutuu hankkimaan kaiken uudestaan.
Meillä menee ainakin nämä ostokset ristiin miten sattuu, eli toinen ostaa toista ja toinen toista, yritetään nyt jotenkin tasapainotella menoja niin että menisi suurinpiirtein tasan.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29582362:No, jos se toinen on ne omalla rahallaan ostanut, niin onko se niin paha, että ne jäävät hänelle? Ja miksi itse maksettu olisi toisen nimissä, ellei se ole lahja? Käytännössä tietty huonekalut eivät ole yleensä kenenkään "nimissä", vaan ne vaan ovat.
Onhan se totta, että voi noista tulla yhteensä iso summa. Mutta ainahan erossa joku niissä häviää. Onko se sitte reilumpaa, että huonekalut maksanut joutuu antamaan niistä puolet toiselle, joka ei ole laittanut niihin penniäkään?
Jos ne on selkeästi hankittu yhteiseen talouteen ne usein ovat yhteistä omaisuutta joka myös omaisuutta arvotettaessa jaetaan 50/50.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29582362:Käytännössä tietty huonekalut eivät ole yleensä kenenkään "nimissä", vaan ne vaan ovat.
Ymmärrän kyllä katsantokantasi. Olisiko mahdollista nostaa kissat pöydälle ja puhua mahdollisista lasten saamisista, kuka niitä hoitaisi, ja miten työssäkäyvä puoliso hoitaa toisen puolison tulonlaskun hoitoajalta. Vai ajattelisiko mies, että hän olisi puolet ajasta kotivanhempana?Meillä menee ainakin nämä ostokset ristiin miten sattuu, eli toinen ostaa toista ja toinen toista, yritetään nyt jotenkin tasapainotella menoja niin että menisi suurinpiirtein tasan.
Siinä vain helposti käy niin että toiselle jää käteen omaisuutta ja toiselle ei kuluneista rahoista jää oikein mitään konkreettista käteen.
Ja mun mielestä tämä on ihan ok avoliitossa ja seurustelusuhteessa, mutta avioliitossa en itse halua tätä tehdä. Paljon vaivaa ja "puolensa pitämistä".
Mietityttää myös tulevaisuus, lapsien saanti ja tuloerot. Mun mielestä olisi aivan hirveää joutua kirjoittamaan vuoden-kahden kuluttua palstalle miten mies lähti omilla rahoillaan reissuun ja mä en voinut koska olen kotona hoitamassa yhteistä lastamme ja omat tulot ei riitä lähteä miehen kanssa reissuun. Tuo olisi mun painajainen.
Mitä sitten kun mun on pakko olla jokin aika kotona jos saamme lapsen? Voinko luottaa että mies tukee rahallisesti kotona oloa, kun tuet on pienet?
Olin suunnitellut tuonkin niin että kannustaisin miestä olemaan niin pitkään kotona lapsen kanssa, kuin vain haluaa olla, mutta jos se on noin rahan ja materian perään, niin jäisikö edes kotiin?
En mä tiiä, nyt lähtee ehkä jo mopo käsistä, meni vaan jotenkin luotto mieheen tuon avioehto-jupakan vuoksi.
En nyt tajunnut ollenkaan tätä kohtaa - siis mitä vaivaa ja puolensa pitämistä?Meillä menee ainakin nämä ostokset ristiin miten sattuu, eli toinen ostaa toista ja toinen toista, yritetään nyt jotenkin tasapainotella menoja niin että menisi suurinpiirtein tasan.
Siinä vain helposti käy niin että toiselle jää käteen omaisuutta ja toiselle ei kuluneista rahoista jää oikein mitään konkreettista käteen.
Ja mun mielestä tämä on ihan ok avoliitossa ja seurustelusuhteessa, mutta avioliitossa en itse halua tätä tehdä. Paljon vaivaa ja "puolensa pitämistä".
Liittyykö tämä jotenkin avioehtoon???Mietityttää myös tulevaisuus, lapsien saanti ja tuloerot. Mun mielestä olisi aivan hirveää joutua kirjoittamaan vuoden-kahden kuluttua palstalle miten mies lähti omilla rahoillaan reissuun ja mä en voinut koska olen kotona hoitamassa yhteistä lastamme ja omat tulot ei riitä lähteä miehen kanssa reissuun. Tuo olisi mun painajainen.
No, se tukeeko mies kotona oloa selviää oikeastaan vain puhumalla - ja kokeilemalla.Mitä sitten kun mun on pakko olla jokin aika kotona jos saamme lapsen? Voinko luottaa että mies tukee rahallisesti kotona oloa, kun tuet on pienet?
Olin suunnitellut tuonkin niin että kannustaisin miestä olemaan niin pitkään kotona lapsen kanssa, kuin vain haluaa olla, mutta jos se on noin rahan ja materian perään, niin jäisikö edes kotiin?
En mä tiiä, nyt lähtee ehkä jo mopo käsistä, meni vaan jotenkin luotto mieheen tuon avioehto-jupakan vuoksi.
Ihan samaa mietin kun luin apn vuodatusta. Sinänsä ihan asiaa ajattelee ja näistä pitää jutella ja paljon ennen kuin tehdään lapsia. Oli sitten naimisissa tai ei.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29582515:En nyt tajunnut ollenkaan tätä kohtaa - siis mitä vaivaa ja puolensa pitämistä?
Liittyykö tämä jotenkin avioehtoon???
No, se tukeeko mies kotona oloa selviää oikeastaan vain puhumalla - ja kokeilemalla.
No niinhän minä sanoin itsekin että mopo vähän karkasi, miksi siitä pitää ilkeillä?Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29582515:En nyt tajunnut ollenkaan tätä kohtaa - siis mitä vaivaa ja puolensa pitämistä?
Liittyykö tämä jotenkin avioehtoon???
No, se tukeeko mies kotona oloa selviää oikeastaan vain puhumalla - ja kokeilemalla.