Kevätkullat06

Ei oo meillekään tullut mitään kutsua, voisi vaikka soittaa neuvolaan ja kysyä tuon aikataulusta.

Väinötär, onko purkka-asia saatu kuntoon päivähoidossa jo?

Meillä on juokseminen selvästi in. Poika oli innoissaan jätti-prismassa, kun siellä oli pitkiä käytäviä, mitä pitkin voi juosta. "Valmiina, paikollenne, nyt" ja menoksi. Onneksi lähti vielä isänsä kanssa kävelylle illalla ja juoksivat isolla pallokentällä oikein kunnolla. Paluumatkalla menikin isällä vähän hermot, kun poika vähän väsähti ja kaikki kivet piti kääntää ojassa....

Minä jo ajattelin, että palapelien tekotaitokin on jäänyt juoksemisen takia väliin. Oikeastaan koko kesänä ei poika ole palapeleihin keskittynyt. Eilen sentään teki kolme isoa palapeliä ihan yksin pöydän ääressä (2*20 ja 33 palaiset...), joten onnistuuhan se keskittyminen. No vähän autoimme toisen 20-palaisen kanssa.
 
Huomenia, mukava viikonloppu takana ja taas työhön paluu edessä.

Ei ole edennyt mihinkään se xylitoli jutska, mutta viikon päästä on vanhempainilta :D että saan varmasti puhuttua muille vanhemmille järkeä tämän suhteen. Olen aika hyvä vakuuttamaan, jos asia on minulle tärkeä. Täytyy nyt vain itsen ensin perehtyä kaikinpuolin aiheeseen, jaahas nyt meidän Väinämöinen heräsi eli alkaa lähtö päiväkoteihin.

Mukavaa viikkoa kaikille!

:wave:
 
Meillä nukkuu yleensä 1½t, voi mennä joskus yli tai joskus nukkuu vaan tunnin.
Maha on ollut pian viikon sekaisin ja syöminen menee näin: kaurapuuro aamulla, perunaruoka aamuruokana ja sit illalla ehkä leipäsiivu + 5 maitoa. Eilen söi kaksi ruokaa ja yhen puuron.
Ei maistu kiisselit, banaani, muumikeksit JOTKA YLEENSÄ SUURTA HERKKUA...
kohta tulee "työt kotiin"

Meillä ei osata mitään palapelejä tehdä, sellaisia nuppijuttuja vaan :|
 
eipä noita palapelejä hirveemmin meilläkään harrasteta.. se piirtäminen on nyt in- juttu. ja kyllä mun mielestä ehtii niitä palapelejä myöhemminkin tehdä eikä meillä kyllä saksillakaan vielä yksikseen leikellä.. nyt on tulleet myös pikkuautot hirveen tärkeiks, niitä kannellaan huoneesta toiseen ja sänkyyn asti illalla! :)
äeppä onko teillä jotain vatsatautia sitten vai mahd.jotain allergiaa...? toivottavasti menee pian ohi...
 
rouses meillä lapsista keskimmäinen, 8v yökkäs pari kertaa yhtenä yönä, hällä ei maha sekaisin mennyt muuten ja heti aamulla söi normaalisti. Siitä kului muutama päivä kun meidän tyttö yökkäs kerran ja nyt viikon on ollut ihan ripulikakkaa. Eli mahatautia.
Ei ole muihin tarttunut, ei meidän perheessä eikä hoitomukuloihin.

Minä en ole saksia antanut, kynätouhut kiinnostaa kyllä! Pienet autot, pari käytöstä poistettua puhelinta ja pehmot on meillä in. Eniten kaikki autot,poikien robotit jne! Ihan tyttömäistä touhua :)
 
Kiitos! :) Tosiaan hän sai pikkuveljen ja on ihmeen hyvin ottanut vastaan! Toki välistä huomaa pientä mustankipeyttä - jolloin hakee huomioo enemmän mutta on myös hyvin "omistushaluinen", esim.eilen piti vauvaa jalasta kiinni ja sanoi: Minun! :) ja tahtoo pitää sylissä ym.! Jospa se arki tästä lähtee käyntiin ilman kummempia mustasukkaisuuksia tms.!
 
Oli tämäkin ketju tippunut toiselle sivulle, joten täytyy jotain pientä kuulumista vääntää teille.

Tänään tuli ekat "Miksi" kysymykset. "Miksi noi autot on tollai? (lehden kuvassa)" . Virkkeet on pidentyneet tosi paljon ja näitä "missä, jotta, kun, ettei" sanoja käytetää yhdistämään kahta lausetta. "Mää pistän tyynyn tänne (äitin) selän taa, ettei äiti pääse pois". Pulipulipulipuli. Vieläkään ei oikein suostu kuuntelemaan satuja kuin pakkoraossa nukkumaan mennessä. Mutta mainoslehtiä ja kuvakirjoja haluaa lukea ja tauotta selittää niitä meille ja kertoo, mitä kuvissa on ja kysyy, mitä kuvissa on. Todistettu on, että satujen lukeminen ei ole pakollista puheen kehitykselle. Mutta meillä taas muuten puhutaan arkipäivän juttuja ja paljon.
 
eipäs olekaan nyt ehtinyt käydä täällä pitkilleen.. meillä ollaan totuteltu uuteen arkeen ja välistä vauva on kiva ja välistä taas ei niin kiva! :whistle: :)
nyt tuo meidän 2wee tuntuu niin isolta pojalta vauvan vierellä kun hän ennen oli se ainut meidän "pieni"! :LOL: ei meilläkään jakseta kuin korkeintaan muutama sivu kuunnella satua..sitten alkaa se sivujen selaus! eilen käytiin ulkoilemassa niin että wauwakin oli mukana, mentiin leikkipuiston kautta ja siel oli paljon pphjia, tuli niin hassu tunne kun tuli mieleen et toi omaki muksu oli iel kewäällä hoidossa ja nyt ei tarte mennä.. ite oonki ajatellu tosiaan rueta pphksi myös niin ei tarwiis wiedä pieniä enään wieraaseen hoitoon.. :heart:
 
jahs..kirjailenpa tänne mmutaman sanasen.. Nukutaanko teillä päiväunia? (en nyt muista oonko ennen jo kysynyt..) meillä oli tuossa vauvan neuvola ja poitsu ois nukahti autoon pieneks hetkeks just ennen sinne menoa ja sitten sen jälkeen kun lähdettiin pois, nyt kun ei oo nukkunu niin huutaa tuolla eikä suostu syliin tms.. tuleeko teille tällaisia kohtauksia? tottakai ymmärrän kun joutui aina kesken herättään ja nyt on ihan yliväsy..
 
Meillä nukutaan päiväunet vielä, onneksi! Tunti-puolitoista...
Ei ole nukahdellut autoon, joskin vähän ajamme niin pitkälti.
Sellainen 30min mökille ja lähdemme sellaiseen aikaan ettei oo päiväunet tai niin ilta
että nukahtas, eikä reissattu kesällä (kun ei paljon lomaa ja vl:t haluttiin olla mökillä)
Huutokohtauksia meillä kyllä piisaa milloin mistäkin syystä. Kaiken pitää mennä neidin mielen mukaan, aina haluu tehdä mitä hoitotyttö on tekemässä...tai juuri sen tavaran joka jonkun kädessä on...haluu autolla, pyörällä lähtee oman mielen mukaan jne...

Meillä on nyt kamala yskä, yskii ja itkee yöllä. Eipä siinä juuri unta saa itse, tarttis ees sen vähän minkä muutenkin nukun. Aamulla herätys 5.30 ja saattaapi olla kello 01-02 kun valvon.
Olen max 6t ihminen! Käytiin kyllä lääkärissä, vaikka arvasin ettei oo mitään tulehdusta.
 
Kyllä meilläkin nukutaan vielä päiväunet pääsääntöisesti. Jos nukahtaa autossa ennen päikkäriaikaa, niin sitten ei onnistu.

Kiukuttelu on vielä meillä vähäistä. Joskus haluaa tehdä asiat itse ja senkun tekee. Toivon että joustan oikeissa asioissa enkä väärissä...

Muuten, kyllä pojilla alkaa aikaisin tuo tyttöjen kuskaaminen. Jos isot kuljettaa autolla tai mopolla, niin meidän jätkä kuskaa päiväkodissa tyttöjä kolmipyörällä. Siellä on sellainen "peräkontilla" varustettu pyörä ja lujaa poika tossa paineli itseään isompi tyby kyydissä...
 
Moikka pitkästä aikaa kaikille!

Huoh, takana taas viikko..

Väinämöisen pk:ssa purkka asia ei edennyt mihinkään ja luovutin, ei muut vanhemmat välitä tuon taivaallista lastensa hampaista, et minun oli turha inistä vanhempainillassa.

Mutta muutama viikko sitten sain tuta millainen yksi hoitaja on lapsille, kun kuvittelee olevansa yksin heidän kanssaan. Oikeesti antoi Väinämöiselle ikuisen kiellon leikkiä isojen pihalla, kun oli kahden samanikäisen kanssa kiivennyt kiellettyyn kiipeilytelineeseen!! Oikeesti näin sanoi ja vain Väinämöiselle, kaksi muuta ei saanut mitään rangaistusta. Minä siihen sitten hiukan kyselin, etteikö nyt ollut hiukan kohtuuton rangaistus kaksi vuotiaalle, mutta ei kuulemma, oli saanut niin monta kertaa kieltää 15min aikana, et oli hoitajan mielestä ihan asiallinen rangaistus. Lievensi sen sitten tosin et niin kauan kuin on pienten ryhmässä ei pääse isojen puolelle! Niin ja heillä on tapana mennä klo 16.30 jälkeen isojen puolelle, kun isojen opet lähtee kotiin ja heillä sattuu oleen päivystysvuoro. Hulluinta oli vielä sekin, että Väinämöinen oli ekaa kertaa niin myöhään edes hoidossa eli hain klo 16.45 ja tuo hoitaja oli tuon 15min aikana tosiaan ehtinyt kieltään jo todella monta kertaa.. Vanhempainillassa olin kysynyt, et joutuuko kovin kieltään Väinämöistä, hän kun iltaisin kertoo vaik "Sirkan" sanoneen soosoo. Siihen ihan pölmistyneenä katsoivat toisiaan ja sanoivat etteivät he häntä joudu oikeestaan koskaan kieltämään mistään. Eli oli aika outoa et nyt äkkiseltään joutuukin kokoajan kieltään ja samasta asiasta, ei niin ettenkö usko hänen olevan tottelematon (todellakin) mutta se reaktio hoitajalta oli todella julma. Ääni millä huusi oli pelottava jopa minusta ja huutoa en todella pelkää, ei myöskään Väinämöinen. Mutta pelästyi hoitajaa todella ja seuraavana yönä raukka unissaan vakuutteli olevansa kiltti poika itkuisena, et oli todella mieleenpainuva kokemus pienelle.

Tuota asiaa puin pk:n johtajan kanssa seuraavana päivänä ja hän juteltuaan kyseisen hoitajan kanssa vakuutteli minulle sen kiipeilyn olevan kiellettyä turvallisuus syistä. Minä siihen et toki nyt sen ymmärrän, mutta nyt onkin kyse siitä miten rangaistaan 2 vuotiasta ja miten se hänelle kerrotaan. olisin huolissani jos lapset saisivat olla kuin pellossa, ymmärrän säännöt ja niiden merkityksen. Mutta ymmärtääkö ko hoitaja lasten psyykkisestä kehityksestä yhtään mitään, miksi ei rankaissut kaikkia kolme poikaa ja miksi ei vahtinut etteivät lapset siihen kiellettyyn telineeseen alunperinkään olisi kiivenneet. Hänhän on tehnyt itse virheen siinä ettei vahtinut pieniä, vaan keräsi pihalta leluja ja vei niitä varastoon.

Juu mutta ei tuokaan juttu edennyt muuten kuin et tuo hoitaja on alkanut mielisteleen ku nähdään, et voi hiisi..



Meillä nukutaan viikolla pk:ssa päikyt, vaihtelevasti tunnista kahteen ja iltaisin on aika pitkä nukahtamisaika sen seurauksena. Viikonloppuisin nukkuu, jos ollaan kotosalla ja herätty aikaisin aamulla. Mutta hyvin pärjää ilmankin ja nukahtaminen illalla on kohtuullisen nopeaa.

Jaahas, saimme kutsun pihalle kaverilta, et moi toiseen kertaan.


:wave:
 
Moikka vaan kaikille ja hyvää maanantai-päivää...

Ikävä tuo sinun juttusi Väinötär. Päiväkodin toiminta on joskus käsittämätöntä. Minulla on neiti perhepäivähoitajalla, joka on ihana, mutta samassa puistossa käy hoitajia jotka ovat aivan kamalia... Meidän pitäisi kuitenkin pystyä luottamaan hoitajiin, ovat he sitten päiväkodissa tai perhepäivähoidossa, jättäessämme pienet lapsemme heille hoitoon.

Meillä nukutaan vielä päiväunet tunnista kahteen tuntiin, jos neiti ei saa nokosiaan niin on todella kiukkuinen loppu päivän... Väsynyt kun on.

Nyt pitää jatkaa töitä.....

 
Poika oli poikkeuksellisesti niin kovassa flunssassa että tänään jäätiin kotia eikä menty hoitoon. Nämä flunssapäivät ovat kyllä rasittavia, kun pitää keksiä pojalle kokoajan tekemistä. Ulos ei voi mennä ja pallopelejä (pojan suursuosikkeja) pitää vissiin välttää. Me ollaan tehty uusia palapelejä ties kuinka monetta kertaa, luettu kirjoja, katsottu puuha-peteä, leikitty piilosta ja rakennettu legoilla. Mä oon ihan sippi, vaikka poika nukkui 3h päikkärit. Huomenna onneksi hänen isänsä joutuu tuleen ja viihdyttää poikaa...
 
väinötär hyvä että olet ottanut asian puheeksi pk:lla, kyllä minäkin ottaisin ja nostasin kyllä ihan takuulla haloon siitä! ihan varmasti alkais kyllä hoitajat käyttäytymään ja kattomaan toisella tavalla jos ois meidän mukelo kyseessä! tsemppia!! :hug:

meillä on mustasukkaisuuskohtaukset vähentyneet hirmuisesti, nyt jo halitaan ja mennään vauvan viekkuun pötköttämään ja syötetään pullosta ja annetaan tuttia (ja viedään pois :whistle: ) mutta kuitenkin, on alkanut tottua ja oppinut että vauva on meillä eikä lähde pois!

kovasti on alkanut tykkäämään että itse saa vetää housuja jalkaansa ja ne pikkuautot on ihan in!niin ja käytiin muuten parturissa - ensimmäistä kertaa elämässä! :D jännäsin kovasti että antaako leikata kun ei kotona onnistunut, mut parturi leikkas ensin mun hiukset ja poitsu kiersi ja kaarsi katselemassa mua puolelta toiselle ja katteli ja sitten antoi omat hiuksensa leikata tosi hienosti! (kuvittelin että hän lähtee ovesta karkuun vilahtaen vaan :D ) jätettiin semmonen hiirenhäntä josta monet oli sitten erimieltä - toiset tykkäs ja toiset ei, kuten mies ois halunnu leikata sen pois ja minusta se on taas niin sulonen et ei sitä saa leikata! :D vähä vielä vaavihiuksia! :) :heart:
 
Kuulumisia täältäkin.

Pyörällä ajetaan kovaa vauhtia, pitää oikein juoksujalkaa tulla perässä. Tasapaino on yhä heikko ja työntökahvaa tarvitaan vähän väliä pitämään poikaa pystyssä... Jarruttaminen sujuu vaihtelevasti.

Vaipattomuus edistyy. Päiväkodissa ollaan nyt jättämässä vaipat pois myös päikkäreiltä ja aamu-ulkoilusta. Pakkasinkin toiset ulkovaatteet mukaan vahinkojen varalta. Kotona eletään rauhassa, mutta vaippa tosiaan pyritään päivällä jättämään pois. Poitsu ei kerro etukäteen hätäänsä, joten housut pysyy kuivana vain aikuisten aktiivisuuden mukaan. Päiväkodin rytmi sopii pojalle hyvin ja siellä tapahtuu tosi vähän vahinkoja.
 
Moikka!

Meillä ei vielä pyöräillä, ajattelin että jos sitten ensi kesänä.....
Vaipattomia meillä ollaan oltu keväästä lähtien, varavaatteiden varavaatteet kulkevat edelleen hoidossa mukana, vahinkoja ei ole juurikaan tullut, mutta eihän sitä koskaan tiedä...
Neiti on hyvin aktiivinen itse, kotona käy oma-alotteisesti vessassa ja kuulee kun hän on kaatanut potan wc-pöntöön ja vetää sen samantien... :whistle: joskus mietin, että mitähän siellä mahtoi viemäriin mennä... =)

Mutta nyt jatkamaan töitä jotta pääsen kotiin hakemaan neitiä hoidosta.... :hug: :wave:
 
Moikka taasen ystävät,

tänään Väinämöinen menee pitkästä aikaa taas päiväkotiin, katsotaan kuin jaksaa ne kuviot. On ollut keuhkokuumeessa viime viikolla ja nyt jo ok, eilen oli tarkastus ja saatiin lupa viedä hoitoon. Itse en vielä olisi halunnut viedä, kun olis ollut mahdollista viedä äidilleni. Aattelen et on viel puolikuntoinen, kun niin päikyt on maistuneet näin kotioloissakin.
Mutta nyt siis päiväkotiin tänään, lyhyt päivä kyllä kun itse olen illassa ja vien vasta klo 9.30 ja mies hakee varmaan jo ennen klo 16. Mutta mietityttää et jos nyt saa heti kaikki taudit..

No juu, meilläkin on edetty vauhdilla vaipattomuudessa ja ihan itse sen aloitti. Päikyillä kyllä on vielä vaipat pidetty ja ulkoilussa, mutta kai niistäkin eroon päästään ajallaan. En kyllä millään olis uskonut et näin itse ajan kanssa oppii, hyvä niin. Meillä myös mielellään kaataa omat pissat pyttyyn, mutta mikä vielä mättää on se et kakat haluaa ja tekeekin vaippaan ja rauhassa pitää saada olla. Vaikka keittiön pöydän alla tms vastaava paikka. Kerran väänsi pari möykkyä pottaan ja sitä sitten juhlittiin kakkakakulla serkkujen ja enon voimin. Kynttilätkin piti kakussa olla ja laulaakin piti.. Oli kunnon kakkakakku kemut meillä, mutta toiste ei ole pottaa tai pyttyyn tehnyt. Niin ja tuo kakkukakku juttu tuli yhdestä pottakirjasta jonka sai tädiltään..

Pyöräily meillä alkoi sujumaan heinäkuulla ja elokuun lopussa tanko oli pakko ottaa pois, kun Väinämöisen jalat oli vielä niin lyhyet et jalat lipsui pahasti polkimilta vauhdissa. Hyvin osaa ohjata ja soittaa kelloa et pois alta muu maailma! Juosten meilläkin perässä mennään, mikä tekeekin minulle ihan hyvää :D Kummasti on nyt kroppakin kutistunut kun työt on alkaneet.

Väinämöinen on käynyt parturissa jo neljä kertaa, n. 1½kk välein on pakko mennä. On perinyt minun hiusten kasvun vauhdin eli yli 2cm kuukaudessa. Viikossa on kasvanut n. ½cm eli jos haluaisi pitää todella siistin tukan niin pitäis käydä n.3 viikon välein :( Onneksi on löydetty todella mukava parturi, on jopa nukahtanut tuoliin :D

Juuh ja nyt meidän täytyy alkaa lähtemään päiväkotiin.. onkin ihanan näköinen ilma!

:wave:
 
Nostellaampas vaikka nyt mitään ihmeellistä kerrottavaa ei ole.

Olen uskaltanut ekan kerran pistää pojan päikkäreille ilman vaippaa ja pysyttiin kuivana. :heart:

Lisäksi olen ollut erittäin tyytyväinen, että iskän seura on ollut todella tärkeätä pojalle (juu, sehän on siis mulle lisää vapaa-aikaa :whistle: ) . Tosiaan kutsuu välillä mua vahingossa iskäksi, iskästä puhutaan mulle vähän väliä ja iskän kanssa halutaan leikkiä, vaikka minäkin voisin olla pojan kanssa. Taisi olla miehen työmatkalla vaikutusta tähän, mutta ei se haittaa. Mies siis on ollut kyllä aktiivisesti pojan kanssa, mutta siitä huolimatta äiti on ollut pojalle ykkösnimi. Nyt mulla on kohta kilpailija...
 
Jee, meilläkin ollaan edistytty vaipattomuudessa, se että mennään potalle ja pissataan ja ennenkaikkea kakkakin siihen tehdään (jota ei varmasti niin ei sitten niin ei millään aiemmin pottaan tai pyttyyn suostuttu tekemään)! Päikkäreillä on vielä ja yöunilla toki vaippa, ja joskus unohtui laittamatta päikkäreillekin vaippa ja ei ollut tullut pissaa mutta kyllä se vielä tarpeen on! mutta jokatapauksessa, tästä se lähtee! :)

Meillä taas ollaan ihan äidin poikaa, toki isiäkin kaivataan ja sitten iltaisin on kiva leikkiä isin kanssa (mies kun on ollut nyt melko paljon ylitöissä viikonloppujakin ym) mutta kaikesta huolimatta, äiti sitä ja äiti tätä, ei saa muut kun äiti laittaa esim.autoon istuimeen taikka ottaa pois jne! :heart: Onhan se suloista mutta kyllähän sitä vois jossain asioissa edes hiukka antaa periks! :D

Pikkuveljeään kovasti hoitaa, vaipan vaihdossa auttaa ja tuttia ja tuttipulloa antaa ja näyttää nallejaan. (Vauvalla on sitterissä lelukaaressa nalle puh- leluhahmoja joita tää isoveikka sitten pikkuveikalleen esittelee ja selittää kovasti kuka on kuka ja mitä tekee). Niin juu, ja puhe on selvästi kehittynyt! On ihana huomata kun on alkanut höpötellä "järkevämpiä" (eli siis ihan ymmärrettäviä asioita).

Mutta nyt ruuan laittoon, molemmat pojat nukkuu ( tai no tais just tuo 2 ja puol vee herätä) eli menoksi jokatapauksessa... ensi kerran taas lisää! :wave:
 

Yhteistyössä