Kevätkullat06

no kyllä olen käynyt, mutta laiska olen ollut kirjoittelemaan :ashamed:

Huomenna alkaa sitten uusi työ minulla ja Väinämöinen joutuu päiväkodin aloittamaan, tosin ensi viikon on mahdollisuus olla vielä pehmeällä linjalla, kun mies pitää vapaita. Meinas kyllä jo huomenna jättää päikyille päiväkotiin. Viime perjantaina oli pari tuntia yksin siellä, ihan ok oli mennyt.

Vaan täytyy kyllä sanoa, että turhan monen asian olen saanut jo kyseenalaistaa siihen nähden ettei lapseni ole vielä edes kunnolla ehtinyt hoito uraansa alkmaan mm. ksylitoli pastillit ja purkat on pannassa ja perusteluina on se, kun kaikkien vanhemmat ei halua tuoda niitä. Siihen sanoin vaan, että tuon ne ensi viikolla, teillä ei ole oikeutta päättää lapseni hammashygieniasta, vaan se on meillä vanhemmilla. Siihen he, että heidän täytyy tästä ihan kyllä keskustella.. Minä vastasin, että ei tarvitse, kun te annatte Väinämöiselle sen purkan aterian jälkeen ja istutatte häntä sen 5min mitä sitä purkkaa täytyy pureskella ja sitten hän vie sen roskiin ja sillä sipuli, syyttömiä me olemme siihen jos muut vanhemmat ei ole kiinnostuneita lastensa hampaiden hyvinvoinnista.. Nii ja tuo juttu oli vain yksi esimerkki, tuntuu, että siellä muut vanhemmat vain on tyrkänneet lapsensa hoitoon ja tyytyväisinä lähteneet, kun lapset on varmassa tallessa eikä kyseenalaisteta yhtään mitään.
Hitsi kun ärsyttää tuo et saan olla sanomassa kaikesta, sekin oli kun viime ma menimme ensimmäistä kertaa tutustumaan koko päiväkotiin niin he sanoo, että 1.8. nämä uudet pienet meneekin toiseen ryhmään toisten hoitajien kanssa! Arvatkaas vaan sanoinko jotain? No todellakin, ja lopulta he keskivikkona kertoivat, että pienet on kaikki omassa ryhmässä omien hoitajien kanssa :D

Kesä meni vauhdilla ja pieni mies on oppinut mm. potkuttelemaan kolmipyöräisellä potkulaudallaan.

Vaan nyt taidan mennä ripustamaan pyykit ja sitten kai jo nukkumaan, jotta olisin vireessä muiden naperoita hoivailemaan huomenna =)

yritän olla ahkerampi kirjoittelija taasen..

:wave:
 
väinötär Voimia sulle/teille sinne päikkäriin! Kuulostaa vaan niin pahalta et heti alkuun on jotain mistä "pitää keskustella" hoitajien kans.. sillo ei tod.ole kiva jättää lastaan sinne hoitoon! Meillä oli sillon kerran se yks pph ja tuntu et jatkuvaan sain olla napit vastakkain sen kans joka asiasta...niinpä se sitte alko heijastua myös lapsesta et ei sillekään ollu hyvä se paikka! ja ONNEKS sillo sitte päästiin vaihtaa päiväkotiin hoitopaikkaa, mutta pitkään olin varautunut.. Mutta nyt kun tässä odotellaan tätä toista syntyväksi niin tuntuu niiiiin hyvältä et ei tarte viedä hoitoon poitsuakaan, ja sitten ajattelin ryhtyä perhepäivähoitajaks, saapi olla omien lasten kans kotona! se tuntuu nyt tärkeimmältä.. tämän toisen veitikan tulo vaikutti siihen paljon et päätettiin et jään sitte kotiin hoitamaan lapsia :)
 
Oho. En minäkään suostuisi siihen, että lapsi ei saisi xylitolpastillia ruuan jälkeen. Täällä tosin, kyllä kunta maksaa ne.

Meidän päiväkodissa (kolme ryhmää) on kyllä pienet laitettu tasaisesti kahteen ryhmään eli ihan sisarusryhmiä. Ja ryhmät kyllä sekoittuvat osin päivän aikana. Esimerkiksi tänäkin aamuna vein lapseni toiseen ryhmään ja sitten puoli kahdeksan aikaan omassa ryhmässä on väkeä. Aluksi olin vähän epäluuloinen tämän suhteen (liikaa tuntemattomia naamoja lapselle), mutta tosi nopeasti hän oppi tähän. Lapsi osaa varmasti tätien nimet minua paremmin, mä tarvin lunttilappua vielä vuodenkin jälkeen.

Hyvin aamu lähti liikenteeseen. Pieni kriisi oli syntyä, kun lemmikkihaukku olikin vielä märkä eilisen pesun jäljiltä. Kuivauskaappi hurisemaan ja pojan mukaan lähti nihkeä pehmo... Ihan innokkaasti aamulla kanssani pohti, mitä siellä syödään ("leipää valmaankin") ja mitä kivaa voidaan leikkiä (palloja, autoja ja pyöräilyä). Ei sen suhteen kiukuttelua ollenkaan.
 
juu, ei minullakaan ole mitään sitä vatsaan, että ovat muissa ryhmissä, mutta vasta sitten kun nuo pienet on ensin oppineet olemaan ylipäätään päiväkodissa ja tuntemaan ne omat hoitajat.

Juu, tänään oli mies vieneyt aamulla Väinämöisen ja olin laittanut reppuun mukaan sitten xylitolipastilli purkin ja vielä siitä soitin että niitä antavat ja pah, sama purkki tuli nyt kotiin takaisin. että huomenna sitten saan mennä aamulla setvimään mikä on homman juoni oikein. Siis mikä voi mätätä näin paljon, en voi ymmärtää. Hoitajat on ihan kivoja, mutta nuo luutuneet jutut voisivat unohtaa ja vielä he kovin mainostavat kasvatuskumppanuutta..

Tämä päivä oli mennyt vähän surkeasti, oli ikävöinyt kovin ja omin sanoin itkenyt tosi, tosi, tooosi paljon. Ja oli hänelle sanottu soosookin kuulemma, kun oli kiivennyt kiipeilytelineeseen ja sinnehän ei pienet tietenkään saa kiivetä, vaikka osaisivat. Pienille on oma todella "kiva" vajaan metrin korkea liukumäki. Ankeeta sanon minä, en tiedä mitä siellä ne hoitajat tekee pihalla, jos ei yks voisi vahtia pieniä jotka siinä telineessä olis. Naurettavia juttuja minusta, mutta minähän nyt olen kai sitten toodella hankala mamma kai (en omasta mielestä).
Hitsiläinen, että teillä Työäiti oikein kunta maksaa noi pastillit, kyllä on niin eri käytännöt, täällä olen kuullut muista päiväkodeista, että keräävät vuodessa muutaman ?:n ja tilaavat päiväkodin kautta ne halvemmalla. Mutta mielelläni kustannan ne itse edes, jos vain ne tahvot sais niitä lapselle antamaan. No kai tämä tästä suttaantuu, tahtojen taisto taitaa olla..

Oma päiväkotini on vähän sekaisin, kun osa henkilökunnasta uupuu vielä. On sellaista luovimista, mutta sielläkin pienet on omassa rauhassa, omien hoitajien kanssa. Isot saa olla meidän uusien hoitajien kanssa ja toki on vanhojakin. Lapset oli näin ensimmäisen päivän perusteella ihan kivoja ja samoin hekilökunta.

Mukavaa alkanutta viikkoa teille ihanat ymmärtäjät, nyt tämä kärttymamma menee pian taas nukkumaan.

:wave:
 
voi että meille on tullu noi dvd:tten kattelu nyt niin tärkeeks! että huh! miten voikin noin pieni osata vaatia! kattooko muitten lapset lastenohjelmia? toki ei kellon ympäri mut ihmetyttää et miten jaksaa.. tietty nyt kun itellä alkaa la lähenemään niin en oo aina jaksanu puistoonkaan lähteä eikä oo leikkikavereita niin jotainhan sitä täytyy keksiä..

väinötär mites teillä on jatkunu siel päikkärissä..?
 
Meillä on pysynyt ihan kohtuudessa tuo töllön katsominen. Minä en muista koskaan katsoa television ohjelma-opasta, joten poika ei katso pikkukakkosta tai vastaavaa. Koska kohtuudessa pysytään, pojan toiveet otetaan huomioon.

Joitakin dvd:tä ollaan ostettu. Esim Anttilassa oli joku sitten kaikki PuuhaPetet vain 2.99. Harmi kun ei tullut ostettua vinoa pinoa vaan ihan jokunen... Eli kerrallaan katsotaan max yksi puuhapete dvd. Pari Astrid Lindgrenin leffaa on myös katsonut kerralla. Eikä meillä katsota joka päivä telkkua, mutta myönnän että joskus jaksaa vaan löhötä sohvalla...

Meillä mennään töiden jälkeen yleensä pihalle leikkimään tai kävelylle (koko perhe). Leikkikavereita ei oikeastaan ole, mutta päiväkodissa niitä sitten riittää. Pallokentälle se poika haluaa. Mä en tiedä miksi myöskään pyörällä ei voi lähteä ilman palloa. Ehkä poika ajattelee, että pyörällä pääsee vain pallokentälle :LOL:
 
jospa se pallon kans kulkeminen kertoo alkavasta jalkapallotähteydestä! :) meillä myös tykkää ihan hurjana pelata pallolla! ja oli pallo pieni tai suuri tai siltäväliltä niin se on huippuhyvä ja sillä keksii vaikka mitä peliä, mut tosiaan toi jalkapallon peluu sillä tuntuu olevan melkein ku verissä (isukkinsa puolelta vetää verta engl.puolelta vähä) samoiten musiikinlahjat (se taas tulee mun puolen suvusta), poitsu ottaa aina ton xboxin kitarapelin kitaran ja sitä soittaa ja jammaa ja laulaa siinä! (siis ei soita sitä peliä nyt kuitenkaan) :D aa, mut nyt tahtoo sylkkään myöhemmin lisää! :wave:
 
Moikka vaan taas aamutuimaan, vaik johan nyt kai on jo melkein puolipäivä..

No meidän pojan päiväkodissa ei niitä xylitoli tabletteja tai purkkia anneta, kun eivät kuulemma pysty lapsia vahtimaan sitä aikaa, kun se tabletti on lapsen suussa. Niin ja muut vanhemmat eivät ole ainakaan viime vuonna niitä halunneet antaa, kun asiasta oli kyselty :eek: kuin pöllöjä voi olla ihmiset, eikö joku oikeesti raaski antaa vuodessa vajaata 3? niihin tabletteihin? Käsittämätöntä minusta. Mutta minulla on nyt työnalla soittaa ensi viikolla pk:n johtajalle ja keskustella hänen kanssa ko asiasta. Ja kai minun pitää sitten ottaa se vanhempainillassakin esille ja keskusetella ja kertoa mitä hyvää niiden syömisessä on, huonoja puolia kun ei ole kuin tuo pieni rahasumma joka täytyisi maksaa. Juu että tämän asian tiimoilta palailen myöhemmin..

Kyllä meillä katsellaan melkein joka aamu Pikku Kakkonen ja on saattanut sitä ennen katsoa Muumeja vanhoilta VHS kasetin rämiltä. Iltaisin ei meillä lastenohjelmia katsella, kun yleensä olemme ulkona niiden tulo-aikaan. Nämä aamut sitten katselee ja välillä menee leikkimään tai haluaa, että luetaan kirjoja, jos ohjelma ei miellytä, mutta melkein kaikki Pikku Kakkosen ohjelmat on sellaisia mistä pitää. Muumit on tosin Puuha Peten ja Tuomas veturin kanssa niitä ehdottomia suosikkeja. DVD soitinta emme vieläkään omista, muutama Puuha Pete DVD tosin odottelee soitinta, mutta noita Muumeja on serkkujen vanhoja VHS kasetteina jäljellä vielä jokunen, muutamia on jo puhki katsottu ja roskiin heivattu itkujen kera. Tuo meidän Väinämöinen tykkää noita Muumeja katsella aina samaa kasettia uudelleen ja uudelleen, vaihtoon menee todella vasta edellisen sanottua sopimuksen irti.

Mutta nyt taasen toivottelen mukavaa tulevan viikon alkua!

:wave:
 
Ostin "varastoon" isojen poikien legoja kirpputorilta. Herran jestas mua kiehnättiin ja tutkittiin pakettia haltioissaan. Ei pojan ohitse pääse niin vaan tuomaan outoja muovikasseja. Siinä oli sitten illalla "pakko" ruveta kokoamaan autoa ja poika kiehnutti tiukasti vieressä tarjoten osaa jos toistakin mulle ja talloen ohjekirjaa.

Mutta ei nämä Lego Creator autot ole kaikista kestävämpiä, pitäisi tehdä suosiolla pelkistä technic-palikoista ne. Sitten niitä voisi paremmin nostella ja käsitellä. Olen korjannut sitä autoa jo ihan riittävästi... Ja kuulemma pitäisi tehdä moottoripyöräkin, kun mainoksiin niitäkin oli laitettu :)
 
vesisateista päivää! tai iltaa kohta! :)

ollaanko teillä omapäisiä jos jokin asia ei mene niinkuin pienen mieleen olisi? meillä kyllä ollaan ja se osoitetaan sitten ihan kunnolla! eli huutamalla tai heittelemällä tavaroita tai potkimalla/tai lyömällä! temperamenttia siis löytyy! mutta jospa tää uhmakkuus menisi pian ohi! Nyt on muistanu päikkärissä olleet ruokarukoukset ja pitää sitten kotonakin välistä siunata! ja moneen kertaan! :) ihania kullannuppuja! :heart:
 
Meillä esitetään loukkaantunutta ja tihrutetaan pienet kyyneleet. Enään ei huudeta lattialla selkä karrella, kuten 1v:nä. Pientä uhmaa vain on ilmassa, noi kiukuttelut ovat vielä vähäisiä. Vielä täydellinen kullannuppu, joka tottelee käskyjä noin 95% vaikka ei asiasta tykkäisi...
 
huomenna ois tulossa leikkikaveria viikonlopuks! :) kiva juttu! toivottavasti vaan malttais antaa leikkiäkin omilla leluillaan! :D

kovasti puhuu vauvasta mut en tiedä et liekö sit kuitenkaan sillai ymmärtää et oikeesti ei oo enää pitkä aika kun se "oikee" vauva tulee..
 
meillä tuo Väinämöinen sanoo, että hänellä on pahamieli, jos on toruttu ja sitten hän kertoo , että itki toosi paljon. Lievää uhmaakin on kai, lähinnä kaupoilla, jos sinne eksytty ilman ostoskärryjä tai rattaita. Silloin ei kyllä ole toivoa selvityä ilman huutoja, kun jokaisella on omat suunnitelmat mitä sieltä haetaan hyllyistä ja millä vauhdilla. Että huutoo ja raivokasta sellaista siitä sitten seuraa tuon nuoremman miehen taholta. Meillä tuo uhma on kyllä todella lievää, en voi valittaa siitä ihan hirveästi kärsiväni. Juuri tuossa 2v. synttäreiden jälkeen oli vähän pahempi, mutta vain jonkun viikon ja nekin oli niitä kauppareissuja.

Eilen aamulla tuo ukkeli sanoi istuen kylppärin lattialla ettei mene päiväkotiin enään ikinä, hän jää yksin kotiin. Siinäpä sitten käytiin läpi millaista olis olla yksin kotona ja miten päiväkodissa on aina hoitaja auttamassa ja lohduttamassa, jos tarve on. Ei siihen sitten ääneen muuta tuumannut, oli ihan hiljaa. Vasta pk:n pihassa alkoi parku ettei mene sinne. Tosin huuto loppuu jo heti, kun olen ehtinyt selkäni kääntämään. Että kai tuo hiljalleen alkaa tottua.. äidin pien vauva..
 
Meillä taitaa mennä jäähypenkki-toiminta pojalle perille ihan hyvin. Eilen kuuntelin tälläistä tarinaa pojan ja pehmohaukun välillä: "Haukku, ei saa lyödä", "Haukku menee nyt jäähypenkille" (nostaa koiran istumaan), "Mitäs nyt sanotaan?", "Anteeksi" (ja halaa Haukkua). Näköjään siis poika tietää, mitä toisten huitomisesta seuraa....
 
Työäiti teilläkö toimii jäähypenkki? meillä ei vois kuvitellakaan, en mitenkään sais sitä siinä pysymään, ilmeisesti on tuota omaa päätä sen verta enemmän. mutta tajuaa kyllä kun itte ensin vähän aikaa huutaa niin asian todellisen laidan sitten ja ymmärtää antaa periksi..tai tajuaa mikä asian tarkoitus oli..
 
Alkuperäinen kirjoittaja rouses:
Työäiti teilläkö toimii jäähypenkki? meillä ei vois kuvitellakaan, en mitenkään sais sitä siinä pysymään, ilmeisesti on tuota omaa päätä sen verta enemmän. mutta tajuaa kyllä kun itte ensin vähän aikaa huutaa niin asian todellisen laidan sitten ja ymmärtää antaa periksi..tai tajuaa mikä asian tarkoitus oli..
Me ollaan kyllä aika pehmeitä tuon "jäähypenkin" suhteen, ei siellä kauaa tarvitse olla. Vanhemmat ovat lähellä, vaikkakin huomiota ei siellä saa. Anteeksipyyntö tulee aika nopeasti, joskus vähän keskustellaan ensin. Mutta juu, tottelevainen poika on (vaikka kyllä protestoisi asiaa). Kyllä se istuu portailla kiltisti jäähypenkillä. Jopa pistetty seisomaan keskelle nurmikkoa "jäähypenkille", kun ulkona teki kiellettyä kiellosta huolimatta. Ei mennyt minnekkään.

Luonnollisesti siinä mielessä muisti on lyhyt, että kyllä huidotaan muita aina uudestaan, vaikka tietää sen olevan tuhmaa. Mutta niinhän noilla pienillä se on.
 
heippatirallaa!
taas lähti uusi viikko käyntiin! tykätäänkö teillä piirtää? meiltä löytyy piirustuksia vähän sieltä sun täältä.. ihania! :)
meinaakohan alkaa aurinko paistaa... kirkastuu niin kovin..
 
Kyllähän päiväkodista tulee piirrustuksia, "omakuva" juuri siellä ihailin. Upeata sotkua, joskus useammalla värillä. Osaa piirtää jo myös suoraa viivaa ja ympyrän tapaisen :heart:

Kotona emme ole ehtineet paljon piirrellä, mutta syksyn myötä varmasti enemmän. Annoin tossa kerran sellaisen yksinkertaisen piirrustuslehtiön pojalle. Nopeasti se piirsi joka ikiseen kuvaan kaksi violettia viivaa. Saa kyllä piirtää lisää, uutta lehtiötä ei vielä tipu ....

Joulukorttiaskarteluun kanssa poika saa kanssa tästä lähtien osallistua. Saksien käyttötaito on huimasti keväästä parantunut (hienoa silppua syntyy ja kaikki sormet on yhä tallella). Suunnittelin jotain silkkipaperin rutistelua ja liimaamista (lumipalloja/ukkoja) ja jos itse tekisi vaikka tottulakkeja liimattavaksi ja mitähän vielä...
 
miten teillä on ollut noita hammaslääkäreitä? kun meillä ed.paikkakunnalla jossa siis poitsu kerkes täyttää 2vuotta, ei ollu kun kerran alle 1veenä ja th ihmetteli et pitäis tulla automaattisesti kutsu hammaslääkäriin mut eipä tullut. nyt täällä uudella paikkakunnalla - onko ne paikkakuntakohtaisia vai kutsutaanko automaattisesti??

meillä piirrellään harva se päivä, nyt on tullut niistä "suurista kuvioista" semmosia pikkutarkkoja ja selittää aina et kenen kuvan piirtää.. :heart:
 
me olimme juuri tänään tarkastuksessa ja kovin ihmetteli, kun siellä olimme. sanoin kutsun tulleen meille automaattisesti, et minkäs minä sille, mutta mielelläni menin. Sanoi ettei kaksi vuotiaille ole mitään tarkastuksia, vasta seuraava 3½v.
 
Meillä on kanssa 2v. hammastarkastus, kutsu tuli automaattisesti. Otetaan vielä tops-puikolla testi :whistle: , neiti kun ei tykkää hammashoitajasta yhtään 1v, hän huusi koko sen ajan kun oltiin siellä, saa nähdä miten nyt käy...

Meillä ollaan kanssa kovia piirtämään, ihan pieniä kuvia paperin reunaan hän piirtää. Taitaa katsoa isommista mallia.
Mukavaa tulevaa vkonloppua kaikille.
 

Yhteistyössä