*Keväällä 2013 hoitoja aloittavat (ivf/icsi)*

Löytyisikös tuollaisen otsikon alle muita? :) Monissa pinoissa täällä lapsettomuus puolella tuntuu jo olevan hoidot meneillään ja hyvässä vauhdissa. Itsellä kaikki vielä edessäpäin ja ensikertalaisia ollaan. Olisi kiva keskustella samassa vaiheessa olevien kanssa kevättä odotellessa :) Ja sitten saada vertaistukea kun tositoimet alkaa! Meillä maaliskuussa suunnittelukäynti ja huhtikuussa toivon mukaan ensimmäinen yritys icsi:llä :)
 
  • Tykkää
Reactions: BakaNeko
Moikka! Mä voisin liittyä tänne :) Meillä on infokäynti huhtikuussa ja toukokuussa toivottavasti ensimmäinen ivf. Ainakin naikkarilta lupailtiin, että yksi hoito ehdittäisiin ennen kesäsulkua tekemään :) Ollaan sekundäärisesti lapsettomia, esikoinen on 4v. ja toista ollaan yritetty 3 vuotta.

miumau* Onko teillä löydetty syytä lapsettomuuteen? Onko siittiöissä jotain kun icsi on edessä?
 
Minä jo luulin ettei kukaan kirjottele! dani: kiva että löysit tänne :)
Meillä tosiaan syy siittiössä. Vähäinen määrä ja huono liikkuvuus.
Toivottavasti tää aika nyt vaan menis nopeesti ja pääsis alotteleen tositoimia..eihän sitä tiiä kuinka monta yritystä tarvitaan tai onnistuuko ollenkaan. Jotenkin oon yrittäny itteeni tsempata lukemalla onnistumistarinoita, kun joillakin tärppää jo heti ekasta siirrosta. Olis se aika huippua! Toisaalta olis kiva ajatella optimistisesti, mutta sitten taas ei toisaalta kannata liian korkeita odotuksia ladata..ei voi tietää, joten ei varmaan kannattas miettiä yhtään mitään.
Mites teillä muuten tuo esikoinen tärppäs? Olitteko silloinkin hoidoissa vai luomuna onnistui?
 
Meidän esikoinen sai alkunsa luomusti 1v 3kk yrittämisen jälkeen, mikä tais olla aika ihme mun epäsäännöllisillä kierroilla. Niihin aikoihin mun kierrot heitteli noin 30-100 päivän välillä ja plussakierto oli noin 60 päiväinen. Synnytyksen jälkeen mulla on kierrot tasoittuneet huomattavasti, mutta edelleen ne on sen verran pitkiä, että ovulaatio tulee vasta kp 20 kieppeillä ja munasolu voi olla siinä vaiheessa jo huonolaatuinen...Julkisen puolen lääkäri sanoi, ettei myöhäinen ovulaatio haittaa ollenkaan ja yksityinen taas sanoi, että niin myöhäisellä ovulaatiolla raskaaksi tuleminen on epätodennäköistä :confused: Nyt tässä on kokeiltu clomeja muutama kierto ja 3 inssiä (+ 2 epäonnistunutta inssikiertoa), joissa saatiin kyllä hyviä folleja ja kiertoa lyhennettyä, muttei yhtäkään plussaa.

Eiköhän tännekin ala porukkaa ilmestyä, kun kevät vähän lähenee :) Tuntuu vielä ikuisuudelta ennen kuin tässä pääsee tositoimiin, mutta helpotti vähän odotusta, kun sai tietoon sen infokäynnin päivämäärän niin on edes jotain mitä odottaa :D
 
miumau* ja dani84 sopisiko liittyä, vielä toistaiseksi "kolmanneksi pyöräksi", vaikka meillä hoidot alkaa jo ihan kohta...

Meillä olisi suunnittelu käynti jo ensi keskiviikkona ja sitten eka ivf olis tarkoitus aloittaa tammikuussa!!
Pelottaa ja jännittää yhtä paljon mutta eteenpäin porskutetaan ja kohti kovia koitoksia edetään :)

Meillä syy, miksi suoraan koviin hoitoihin mennään, on mun ikä (36v.) ja toistuvat keskenmenot. Tosiaan, keskiviikkona meille selvii samalla km -tutkimusten tulokset (kromosomit yms. joista toivottavasti hyviä uutisia ja/tai syy keskenmenoihin, joita voitais sitten hoitaa..:)) ja sitten vielä tarkemmin katsotaan hoitomuotoa, mutta kyllä vahvasti lääkäri on sitä mieltä, että ivf olisi se meidän juttu..

Siitä historiasta sen verran että: Ehkäisy jätetty pois 11/09 1. km 06/10 rv 5+2 2. km 12/10 rv 7+5 3. km 01/12 5+4 ja neljäs oli kohdunulkoinen raskaus, joka todettiin toukokuussa rv 7+4, vasemmassa johtimessa elävä sikiö.. Siitä sitten suoraan leikkauspöydälle ja vasemman vaurioituneen munatorven poisto :(

Eli, ei tää mikään helppo matka ole ollut, mutta lannistuttu ei olla, vaan taistelutahto senkuin kasvaa :D

Ihanaa, että olet miumau* aloittanu uuden ketjun, ni ei tarvitse lähtee kurkistelemaan noihin ketjuihin joissa on jo tosiaan täys tohinat päällänsä. Muuten kirjoittelen tuolla vauvakuumeilu puolella, 3-kymppisissä ensikertalaisissa :)

Toivottavasti saadaan lisää samassa tilanteessa olevia mukaan ja saadaan aikaan hyviä ja rohkaisevia keskusteluja ja tukea toinen toisistamme :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tunkisin itseni tähän pinoon mukaan, jos sopii =)

Me ollaan selvittämättömiä, mistään ei ole löytynyt mtn vikaa. No, jossain vikaa kuitenkin on. Mulla ennestään 10 v tytär aiemmasta suhteesta. Yhdessä oltiin sellaset 15 vuotta yhteensä ilman ehkäisyä, joten tuo tyttö jo sinänsä oli ihme. Mulla sitä ennen pari pidempää suhdetta, eikä niissäkään niin tarkkaa ehkäisyn kanssa.

3 inssiä takana, eikä plussan plussaa. IVF-hoidon suunnittelu ois edessä helmikuussa. Mulla säännöllinen kierto 29-30 päivää, melkein kellon tarkasti. Miehen simpat priimaa, lasta vaan ei kuulu. Miehellä ei ennestään lapsia, toisaalta ei myös vakituista pidempää suhdetta, joten mua harmittaa vietävästi sen puolesta, etten voi sitä pienokaista "hänelle antaa". Kunhan saataisiin tänne lisää porukkaa tähän pinoon, niin josko niitä plussatuulia puhaltelis meille kaikille sit oikeen urakalla :heart:. Täällä mä niitä oottelen :wave:
 
Dazzler ja Nyysy tervetuloa! :flower:

Dazzler: Teillä onkin ollut aika rankkaa, kun noin monta mennyt kesken :( Mutta onneksi nyt pääsette yrittämään ivf:n avulla ja toivonmukaan löytyy myös keino keskenmenoriskin pienentämiseksi! Teillä alkaakin hoidot aika pian! :)

Nyysy: On varmasti turhauttavaa, kun lapsettomuuten ei löydy syytä. Ihana juttu kuitenkin, että olet yhden lapsosen onnistunut saamaan ja toivon kovasti että se toinenkin ilmoittaisi tulostaan hoitojen avulla! Vuosien yrittäminen on todella raastavaa, voin vain kuvitella. Meillä yritystä on ollut vasta n. 1,5 vuotta ja tuntuu silti ikuisuudelta. Olen kuitenkin tyytyväinen, että heti hakeuduttiin tutkimuksiin jolloin asioihin tuli selvyys ja päästiin aika pian hoitojonoon.

Kevättä ootellen :D Jospa se joulukin nyt tulis ensin..ja vuosi vaihtuis..sitte aletaan olee jo lähempänä :)
 
Kiva kun porukka alkaa löytää tänne! Munkin mielestä on kivempi aloittaa uudessa ketjussa, kun noissa vanhoissa tosiaan on jo hoidot kovaa vauhtia käynnissä. Nyt pysyy paremmin kärryillä missä tilanteessa kukin on menossa :)

Dazzler Varmasti tosi rankkoja noi keskenmenot, toivottavasti niihin löytyis jokin hoidettavissa oleva syy...Kiva kun pääsette aloittamaan jo noin pian, päästään sitten jännäämään sun puolesta :)

Nyysy On varmasti aika turhauttavaa tuokin, ettei mistään löydy mitään vikaa ja silti ei tärppää : /
 
Ihanaa talvista tiistai iltaa leidit =)

Huomenna on sitten SE päivä, kun alkaa meijän hoito aikataulu selviämään.. Jänskättää, minkälaisien km tutkimus tulosten ja tietojen kanssa kotiudutaan : /
Noh, toivottavasti hyviä uutisia pääsen teille kertoilemaan :)

Nyt vaan näin lyhyesti..
Palailen viim. keskiviikkona uutisten kera =)
 
  • Tykkää
Reactions: iippa88
Terkut suunnittelu käynniltä!! =)
Ja saatiinkin hyviä uutisia, elikäs kaikki on just niinkuin pitääkin eli loistavasti.
Mulla kilpirauhasarvot, hyytymistekijät, fsh yms. arvot ok. Tärkein oli se että kromosomeissakaan ei meillä ollu mitään häikkää. I'm so happy!! :D
Ja sitten niistä hoidoista.. Tämä ja tammikuun kierto mennään vielä luomuna ja sitten helmikuun (jos ei tärppi käy) menkoista kp 2 aloitan pistokset, eli omaan kiertoon lähdetään hoitoa tekemään ja kyseessä ivf lyhyellä kaavalla.
Vähän niitä sumuja olen kammoksunut mutta onneksi ainakin tämä eka ivf (toivottavasti myös viimeinen) tehdään ilman oman hormoonitoiminnan alas ajoa, huh! :whistle:
Muniksia kasvatellaan Puregonilla annostus 150iu, jarrutteluun Orgalutran ja irrotus piikkinä Pregnyl tai sitten tällainen kun Ovitrelle. Pregnyliä ei ole tällä hetkellä kuulemma saatavilla, saa nähdä sitten miten helmikuussa..
Munasolujen keräys ja siirto suunnitteilla vkolle 9!!
Lääkäri oli tosi positiivinen meidän suhteen ja piti hyvänä asiana sitä, että nää meijän keskenmenot on kaikki niin erilaisia ja eri viikoilla tulleet.
Sanoi, että olisi huonompi juttu, jos olisivat noudattanu jotain tiettyä samaa kaavaa ja tulleet aina samalla r-viikolla.
Tosi hyvä reissu kaikinpuolin. Lääkäri (joka on mun vakkari gynekin) ja hoitsu olivat tosi ihania ja molemmat kannusti positiiviseen ajatteluun =)
Ja sitähän näissä touhuissa varmasti tarvitaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: miumau* ja iippa88
Dazzler no sieltähän tuli kivoja uutisia :) Toi Pregnyl on ilmeisesti vähän väliä loppu, mä jo inssien aikaan metsästin sitä soittelemalla apteekkeja läpi...Aina jostain sitä onnistuin löytämään :) Ovitrelle nimittäin maksaa n. 50€ eikä siitä saa Kelan korvauksia eikä myöskään siis kuulu maksukattoon ja Pregnylistä taas tulee korvaukset ja se maksaa n. 5€...Aikamoinen hintaero.
 
miumau* Näin olen ton lyhyen ja pitkän kaavan eron ymmärtänyt, (korjatkaa ihmeessä, jos olen ihan väärässä :)) että pitkässä kaavassa aloitetaan joskus kp 13-21 ottamaan nenä sumutteita, (en tiedä lääkkeen nimeä) joiden tarkoitus on ajaa naisen oma hormoonitoiminta alas,
eli saada aikaiseksi vaihdevuosien kaltainen tila ja munasarjat laakkaa tuottamasta munasoluja.
Sumutteita otetaan ilmeisesti niin kauan kun menkat alkaa eli limakalvo vuotaa vielä pois. Ja tämän jälkeen on ns. nolla ultra jossa katsotaan että kaikki toiminta munasarjoissa on lakannut.
Tämän jälkeen kp 2-5? aloitetaan pistokset, eli aloitetaan munasolujen kypsyttely ja jatketaan samanlailla pistosineen ja ultrineen, kuten lyhyessäkin kaavassa..

Jotenkin näin se menee, olen ittekin ihan noviisi näissä jutuissa vielä, mutta eiköhän nää jutut talven mittaan ala selkeytyyn.. =)

Jotenkin tuntuu niin hassulta, kun aina on näistä jutuista lukenut ja aina IVF on kuulostanut sellaiselta peikolta mulle, hormooni pistoksineen ja punktioineen. Aikamoista touhua henkisesti ja fyysisesti. Mutta nyt kun asia on itsellä pitkälti edessä ja aina välillä pysähdyn tuota suunnittelu käynniltä saamaa "hoitokassia" tutkailemaan, niin mieli on jotenkin hyvä ja rauhallinen.
On kiva tietää, että nyt ollaan jo tässä asti ja ei kauaakaan, kun päästään tosi toimiin ja se päivä koittaa, kun toivottavasti saadaan kyytiläinen matkaan ja päästään piinailemaan todenteolla :heart:

Jännittävä vuosi meillä kaikilla edessä :D

dani84 juu, jännä juttu tuon irrotuspiikin kanssa, että noin kortilla on ja todellakin, mikä hinta ero!! Noh, jos ei mistään löydy, niin otetaan sitten kalliimpaa irrotusta =)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Dazzler kun selvensit asiaa :D

Milläs mielellä te muut olette joulun tulosta? Itsellä on jotenkin haikea olo välillä, kun niin toivois että olis se oma käärö jo kainalossa ja tulee mietittyä että onkohan seuraavanakaan jouluna edes raskaana vielä...sillon kun alotettiin yrittäminen, niin en tietenkään osannut odottaa että raskaus ei heti pian alkaisikaan, saatika että jouduttaisiin lapsettomuushoitoihin. Jotenkin sillon oli toivoa täynnä ja ajatteli että kyllä viimestään jouluna on pienen vauvan kanssa kotona (eli siis tänä jouluna), mutta tässä sitä ollaan..ei pitäis ikinä haaveilla ja uskotella itselleen mitään, ettei pettymys olisi niin suuri. Mutta juu, tämä nyt oli tämmöinen tunteidenpurkaus, sorry :D Ei nyt ruveta synkistelemään, kun asiat kuitenkin etenee ihan hyvin ja monilla muilla on asiat paljonkin huonommin..joten en koe oikeutta ylimääräseen valitteluun..
 
Viimeksi muokattu:
miumau* En kyllä minäkään osannut yritystä aloittaessa odottaa, että tässä ihan näin kauan menisi...Me aloitettiin yritys kun esikoinen oli 8kk, koska osattiin odottaa, että yritys voi viedä tälläkin kertaa aikaa ja ei oltaisi haluttu lapsille kovin suurta ikäeroa. Nyt esikoinen on 4v ja raskaudesta ei ole tietoakaan...En kyllä silloin osannut kuvitellakaan, että tähän voisi mennä monta vuotta ja jouduttaisiin ivf:ään asti. Nyt vielä tässä ympärillä on useampi läheinen ihminen raskaana, niin tuntuu välillä tosi pahalle seurata vierestä ja melkein päivittäin kuunnella raskausjuttuja :( Ois paljon helpompi odotella hoitoja kuukausitolkulla, jos vieressä ei olisi jatkuvasti muistutusta asiasta...Toivotaan että seuraavaan jouluun mennessä me kaikki ollaan raskaana :xmas:

Hyvää Joulua kaikille teille! :heart:
 
Tervehdys kaikille! Varmaan vielä mahtuu mukaan :)

Eli sekundäärisesta lapsettomuudesta kärsivä uusperhe, selittämättömiä. Mulla ennestään 7-vuotias lapsi, miehellä 6- ja 8-vuotiaat. Yhteisiä ei ole siunaantunut. Yritys aloitettu 2/2011 ja tutkimuksiin hakeuduttu 1/2012. Nyt takana 3 inssiä, ilman tulosta. Ensi vuoden alkupuolella IVF suunnittelukäynti, ja siitä sitten toivottavasti ripeästi itse hoitojen aloittaminen.

dani84 Sama juttu, moni tuttu raskaana. Tuntuu, että kaikki ympärillä olevat ihmiset raskautuu. Raskausuutisia saa kuulla tuon tuosta, eikä ikinä pääse itse niitä kertomaan :(
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Toivottavasti tänne mahtuu vielä mukaan. Meillä on suunnitteilla nyt tammikuulle ensimmäinen IVF/ICSI. No, kai sen tammikuunkin voi lukea keväälle....

Minä olen 28v, mies 30v. Takana nyt kohta 2 vuotta luomuna yritystä. Yksi keskenmeno saatiin aikaiseksi 12/11. Keskenmeno oli mulle erittäin kova kokemus, vaikkakin se oli niin varhainen että voitaisiin laskea kemialliseksi. Työn puolesta (raskaana ollessa mun työnkuvaa pitää muutella) kävin jo keskenmenoa edellisenä päivänä yksityisellä uä:ssä ja siellä näkyi paksuuntunut limakalvo ja sikiöksi sopiva muutos, mutta ei (odotetusti) sydämen liikettä. No, seuraavana aamuna alkoi vuoto ja tiesin heti että nyt se on ohi. Olin vielä kovin luottavainen, että kohta alkaisi seuraava raskaus, mutta 5/12 hakeuduttiin yksityispuolelle tutkimuksiin.

Tutkimuksissa miehellä todettiin epänormaalisti/huonosti liikkuvat siittiöt, normaaleja ei ollut lainkaan. Se oli jotenkin mulle helpotuskin (ihan kamala sanoa näin), kun luulin että vika on vain minussa. Itsellä on kehityshäiriöitä, minkä vuoksi mua on lapsena leikeltyä paljon. Tämän vuoksi osasin odottaa, ettei meidän lapsensaanti ole helppoa, mutta silti se on rankkaa, kun toivottua lasta ei tulekaan. SSG:ssä mulla todettiin kohdussa polyyppi, minkä lopulta kävin yksityispuolella poistattamassa, kun yleisellä puolella homma ei oikein toiminu. Mulla on epäsäännöllinen kierto ja lisäksi olisivat tehneet toimenpiteen hereillä, mikä ei olisi mun kiinnikkeiden ja polyypin suuren koon vuoksi onnistunut lainkaan. Näin ollen olisin vieläkin odottamassa aikaa hereillä tehtävään toimenpiteeseen, mikä ei tulisi onnistumaan... Nyt polyypin poiston jälkeen tehdyssä SSG:ssä oikea munanjohdin todettiin avoimeksi, mutta vasenta munasarjaa ei tällä kertaa edes löytynyt, mikä johtunee kiinnikkeistä. Päädyttiin gynen kanssa suoraan IVFään ja mikäli kiinnikkeiden vuoksi ei molemmista munasarjoista pystytä punktoimaan tai munasoluja saadaan niukasti niin mennään suoraan ICSIin.

Tulihan kovasti tekstiä, anteeksi. Monikaan ei tiedä meidän tilanteesta, ihan lähimmät ystävät sekä mun pomo ja osa työkavereista (työssä poissaolojen ym. vuoksi pakko kertoa), joten varmaan sen vuoksi tekstiä tulee. Samoja muutamia ihmisiä kun ei jaksa asialla vaivata koko ajan...

Joulun aika oli rankka. Miehen ystävä kertoi ilouutisia heidän perhetilanteen muutoksesta ja yhdessä porukassa mun vanhoista hyvistä ystävistä 2/4 on raskaana, yhdellä on vajaa 1/2 vuotias lapsi ja yksi ei saapunut meidän vuosittaiseen tapaamiseen. Yhden raskauden jo tiesin sekä luonnollisesti vauvan, mutta yksi raskaus tuli yllärinä. Kyllä piti niellä itkua ja pakottaa hymy kasvoille loppuillaksi. Autossa kotimatkalla sitten itkeskelin... Sille ei vain voi mitään, että ensireaktio vauva uutisiin tahtoo olla suru omasta kohtalosta, vaikka nyt taas myöhemmin pystyy iloitsemaankin toisen puolesta.

Nyt kyllä lopetan tän vuodatuksen ja odotan innolla tammikuuta ja kuukautisten alkua! (Enpä ois uskonu että odotan innolla kuukautisten alkua :D)
 
Hei kaikki,
Tulisin myös mukaan. Meillä on myös tammikuussa tulossa ensimmäinen IVF hoito pitkän kaavan mukaan. Selittämättömiä ollaan, takana kolme inssiä ja yritystä on ollut 08/2010 asti, ikää 30-vuotta molemmilla. Kiertoni on 28-29, lähes kellontarkka. Miehen simpat on priimaa. Mutta jossain tökkii. Endo-epäilyjä on ollut ilmassa, kun seurantaultrissa on löytynyt munasarjoista kystiä. Mulla ei ole kuitenkaan mitään tyypillisiä endo-oireita.

Sama juttu täälläkin kuin edellisellä, innolla odotetaan seuraavien kuukautisten alkua, joihin matkaa noin 3 viikkoa :D
 
Heissan!
Minäkin voisin liittyä joukkoon jos mahtuu :D
Meillä yritystä takana n. 3 vuotta ja helmikuulle on uumoiltu icsi aikaa. Meillä lapsettomuuden syyksi paljastui miehen simpat ( normaaleja 0%) ja koko viime vuosi meni jonotellessa julkisella puolella.
Meillä ei tuttava/sukulaispiireissä onneksi ole kamalan paljon ollut vauva-uutisia mutta tänäänkin oltiin keskustassa ostoksilla ja kyllä kummankin katse aina kiinnittyi pyöreisiin vatsoihin ja vaunuihin. Olen myös "kiduttanut" itseäni hipelöimällä pieniä vaatteita sekä vaunuja :stick:
Ja tänään sitten sorruin, ostin ensimmäisen pienen pienen bodyn pitsikauluksella ja mielessäni hoin että jos meillä ei ole käyttöä niin voin antaa sen sitten raskautuneelle lahjaksi.
Onko ketään muuta joka on hoidoissa ns. pienellä paikkakunnalla jossa ei tehdä kuin seuranta-ultrat? Meillä tulee muikeat 200 km suuntaansa kun toimenpiteet tehdään. Mietein vaan että on hienoa istua autossa jos punktion jälkeen on hirveän huono olo :x
Nyt vaan sitten odotellaan kuka kertoo ensimmäisenä hyviä uutisia :heart:
 
Tervetuloa :flower:: Vihervaara, rimpatti ja Larenzia

Mahtavaa että tämäkin ketju alkaa saada suosiota ;) Tuntuu että itsellä on vielä pitkä odotus sinne huhtikuulle, tai no onhan se infokäynti jo maaliskuussa..onneksi täällä kuitenkin pääsee fiilistelemään muiden kertomuksia :) Monilla näyttäs jo nyt tammikuussa alkavan tositoimet! Toivotaan meille kaikille oikein plussarikasta uuttavuotta 2013!
 
Viimeksi muokattu:
Tositoimet alkaa...

Tammikuu


Vihervaara, rimpatti, Tigridia, Enneliina

Helmikuu


Larenzia, Dazzler, Hvv, Lucrezzia, Nyysy

Maaliskuu


miumau*
, Iksi


Huhtikuu



Toukokuu

Dani84


Piinailijat


Tähän siirrot- sekä viralliset testipäivät.


:heart:PLUSSANNEET:heart::

Tämän otsikon alle odottelemme hartaasti nimiä... :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tigridia ja Dazzler
Kiitos miumau* hienosta listasta.

Odottelen täällä kuukautisten alkua, alkavat viikonloppuna tai viimeistään ensi viikolla. Toisaalta olen innoissani alkavasta hoidosta, mutta toisaalta en tahdo päästä irti toiveesta "entä jos tästä kierrosta". En ole vielä hakenut lääkkeitä (hoito lyhyellä kaavalla ensin elonva 2.kp ja 7.kp aloitetaan orgalutran). En halua haaskata rahaa jos sattuisinkin olemaan raskaana, mutta toisaalta pelottaa löytyykö lääkkeitä apteekista... Huoh, miksi kaikki pitää tehdä näin vaikeaksi?!
 

Yhteistyössä