miumau* Näin olen ton lyhyen ja pitkän kaavan eron ymmärtänyt, (korjatkaa ihmeessä, jos olen ihan väärässä
) että pitkässä kaavassa aloitetaan joskus kp 13-21 ottamaan nenä sumutteita, (en tiedä lääkkeen nimeä) joiden tarkoitus on ajaa naisen oma hormoonitoiminta alas,
eli saada aikaiseksi vaihdevuosien kaltainen tila ja munasarjat laakkaa tuottamasta munasoluja.
Sumutteita otetaan ilmeisesti niin kauan kun menkat alkaa eli limakalvo vuotaa vielä pois. Ja tämän jälkeen on ns. nolla ultra jossa katsotaan että kaikki toiminta munasarjoissa on lakannut.
Tämän jälkeen kp 2-5? aloitetaan pistokset, eli aloitetaan munasolujen kypsyttely ja jatketaan samanlailla pistosineen ja ultrineen, kuten lyhyessäkin kaavassa..
Jotenkin näin se menee, olen ittekin ihan noviisi näissä jutuissa vielä, mutta eiköhän nää jutut talven mittaan ala selkeytyyn.. =)
Jotenkin tuntuu niin hassulta, kun aina on näistä jutuista lukenut ja aina IVF on kuulostanut sellaiselta peikolta mulle, hormooni pistoksineen ja punktioineen. Aikamoista touhua henkisesti ja fyysisesti. Mutta nyt kun asia on itsellä pitkälti edessä ja aina välillä pysähdyn tuota suunnittelu käynniltä saamaa "hoitokassia" tutkailemaan, niin mieli on jotenkin hyvä ja rauhallinen.
On kiva tietää, että nyt ollaan jo tässä asti ja ei kauaakaan, kun päästään tosi toimiin ja se päivä koittaa, kun toivottavasti saadaan kyytiläinen matkaan ja päästään piinailemaan todenteolla :heart:
Jännittävä vuosi meillä kaikilla edessä
dani84 juu, jännä juttu tuon irrotuspiikin kanssa, että noin kortilla on ja todellakin, mikä hinta ero!! Noh, jos ei mistään löydy, niin otetaan sitten kalliimpaa irrotusta =)