*Keväällä 2013 hoitoja aloittavat (ivf/icsi)*

Vihervaara: On se kyllä jännä juttu, että aina tulee itsekin eläteltyä pieniä toiveita luomutärpistä..että jospa se kumminki vielä nappais. Mahdollisuus % on hyvin olematon, mutta silti täytyy mukamas vähän piinailla aina loppukierrosta :headwall:

Mielenkiinnosta kysyisin teiltä kaikilta: minkälaisia odotuksia teillä on hoitojen alkamisesta..eli onko toiveet korkealla, vai nostaako pessimisti ei pety- asenne päätään? Itse syyllistyn turhanpäiväiseen haaveiluun ja luen mielelläni palstoilta onnistumistarinoita, kuinka heti ensimmäisestä siirrosta on tärpännyt ja siitä 9kk päästä saatu käärö onnellisesti syliin. Valitettavasti todellisuus hämärtyy, kun jättää lukematta ne vähemmän onnelliset kertomukset. Ei varmaan pitäis asettaa mitään odotuksia, mutta tämmönen vain on ihmisen mieli...:headwall:
 
Kiva kun porukka alkaa löytää tänne :) Kiitos miumau* listasta!

Larenzia Meilläkin tehdään vaan seurantaultrat omassa sairaalassa ja toimenpiteet Helsingissä. Meillä ei tuu ihan noin pitkää matkaa kuin teillä, meillä on noin 140km...Siitä punktiopäivästä voi kyllä tulla aika pitkä ja rankka :/
 
Kun toiveena oli raskaus ja ehkäisy jätettiin pois, olin aivan varma, että tulen pian raskaaksi. Kuvittelin joka kuukausi kaiken maailman raskausoireetkin, mutta sieltä ne menkat vaan on aina lopulta alkanut.

Kun sitä plussaa ei vaan alkanut kuulumaan niin tutkimuksiin lähdettiin. Kun päästiin hoitoihin asti olin aivan varma, että ekasta inssistä tärppää. Ei tärpännyt. Ei toisestakaan. Eikä kolmannestakaan. Silloin viimeistään epätoivo alkoi iskemään. Taas lisää odottelua, että pääsisi järeämpiin hoitoihin. Hoitokerratkin vähenevät koko ajan ja se tuntuu pelottavalta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt jännittää, huomenna saa reseptit käteensä ja samalla ultrataan oikeanpuoleinen munasarja kun viimeksi sieltä löytyi kysta. Toivottavasti se on hävinnyt itsellään niin päästäisiin taas eteenpäin.

miumau*: Itse olen viimeiset kaksi vuotta ollut tuolla pessimisti ei pety- asenteella
mut nyt on koko jos meille tulee vauva- arsenaali pyörinyt päässä pari viikkoa :attn:
Kuitenkin koko ajan takaraivossa joku takoo että se ei ole mitenkään varma asia.
Olen jo kutonut parit tossut ja piponkin kaiken tän optimismin turvin :stick:

dani84: Mietein vaan että mulle tulee kohtuu huono olo noista suonensisäsistä rauhoittavista
eli täytyy varmaan varata ämpäri matkaan mukaan :LOL:
Ja mieskin on sellainen myötätunto-oksentaja että kiinnostava reissu tulossa :x

Tietenkin jouluna naapuriin oli syntynyt pienen pieni tyttö ja nyt sitä saa pakoilla tuossa parkkipaikalla
ettei vaan joudu läheisempään kontaktiin. Puskaradio lauloi jo pituuden, painon ja kellonajan
koska on syntynyt :LOL: Ei meillä ole mitenkään uteliata naapureita...
 
No niin nyt on sitten ultrattu ja suunnitelmat saatu käyntiin. Pitkän kaavan mukaan mennään ja 12. päivä tuikkaan tuon alasajopiikin ja näillä näkymin vkolla 7 olisi punktio ja siirto TAYS:ssa. =)
Tsemppiä kaikille ja plussatuulten puhaltelua :heart:
 
Hoh hoijaa....odottavan aika on pitkä. Päädyin nyt siihen, että haen lääkkeet apteekista vasta kun menkat alkaa, onhan siinä aikaa... Luulis että tän kokoisesta kaupungista jostain apteekista piikit löytyy.

Vastauksena miumau* kysymykseesi, minä ilmeisimmin syyllistyn turhanpäiväiseen toiveikkuuteen. Toisaalta kyllä kohdun polyyppi poistettiin vasta marraskuun alussa, joten voisihan se raskaus olla luomustikin mahdollinen. :headwall: Minulla polyyppi oli sen verran iso, että toimi jo kierukan tavoin ja siltikin yksi raskaus saatiin aikaiseksi (loppui kyllä sekin ilo lyhyeen). Ja minäkin tykkään lukea onnistumistarinoita siitä, kun ekasta hoidosta sitten saatiin vauva kotiin. Toisaalta taas keskenmenon kokeneena voin olla melko pessimisti etenkin raskauden alkumetreillä. Yhtään vauvan vaatetta tms. ei meillä ole valmiina, ois liian kamalaa joutua niistä lopulta luopumaan jos ei vauvaa

Oletteko kaikki aivan innoissaan alkavista hoidoista vai mietittekö niitä mahdollisia negatiivisia asioita? Mulla kun on niitä aiempia leikkauksia ja kiinnikkeitä vatsaontelossa, mua vähän mietityttää tuunko kuinka kipeäksi kun munarakkulat kasvavat. Olin tosi kipee sen polyypin poiston jälkeenkin. Kivut kyllä kestän, mutta töistä on kurja olla pois kun silloin muut joutuvat tekemään mun työt mun puolesta. Kauheita hyperstimulaatikertomuksia on myös tullu kuin varkain vastaan, vaikka niitä olen yrittänyt välttää. Ois kauheaa päätyä hoitojen vuoksi leikkauspöydälle... Tai jos munasoluja ei saadakaan tai jos ne ei hedelmöity? Kaikkea sitä tuleekin mietittyä kun yksin autolla ajelee...
 
Täälläkin pohdin, josko hakisi jo hormonimyrkyt apteekista. Tästä kierrosta ei toiveita ole, olen ollut viikon verran kamalassa lenssussa ja ovis meni totaalisesti sivusuun. Ellei sitten jotain pyhää sikiämistä ole päässyt tapahtumaan :LOL:

Olen yrittänyt olla aika neutraali noiden ennakko-odotusten kanssa, välillä enempi optimistinen ja sitten taas ajoittain realiteetit iskee silmille. Jotenkin siinä vaiheessa kun aloitti hoitoprosessin, niin tämä vaihtoehto tuntui niiiin kaukaiselta. Sitten kun se tuli ajankohtaiseksi niin miehen kanssa päätettiin, että katsotaan nyt sitten tämä kortti vielä. Toiveet on tietenkin korkealla onnistumisen suhteen, mutta alustavasti ollaan tehty päätös jos ei tämän vuoden aikana rankoista hoidoista huolimatta onnistu niin yritys loppuu sitten siihen.
 
Nyt päästään tositoimiin! Menkat alko nyt illalla, kierto taas vaihteeksi lyhyt 21pv. Mulla tosiaan alkaa menkat näin hanasta kääntämällä :) Eipä tullut meille luomuvauvaa, mutta jos IVF/ICSI-vauva saatais aikaseksi. Huomenna siis metsästämään apteekeista piikkejä ja pistelemään...
 
  • Tykkää
Reactions: Larenzia
Vihervaara: Kyllä mä olen ainakin käynyt mielessäni läpi kaiken mitä voi pieleen mennä.
Hyperin, saadaanko munasoluja, hedelmöittyykö ne jne. Totesin että murehdin noita asioita
sitten kun on ajankohtaista. Kävisi liiaksi psyykkeen päälle jos alkaisin nyt jo niissä vellomaan.
Ja eihän näistä hoidoista ole vauva-takuuta, niin julmaa kun se onkin...

Onneksi on näitä foorumeita joissa saa vertaistukea tässä hullunmyllyssä :)
 
Argh, miksi asioista pitää tehdä vaikeita? :headwall: Kierron 1.pv on, kun vuoto alkaa, joo-o. No huomasin vuodon n. klo 22. Edellisen kerran muistelen käyneeni wc:ssä klo 16 aikaan töistä lähtiessä eikä silloin vuotoa ollut. Vuoto ei ollut tiputtelua mutta ennen poultayötä ei sateeseen vielä tullut mitään, tosin kävin myös saunassa ja vuodon määrää arvioidakseni myös pyyhin paperilla. No, onko kp1 eilinen vai tämä päivä?

Arviota helpottamaan :)

Kun esimerkiksi hedelmöityshoitoja varten halutaan tietää kierron ensimmäinen päivä mahdollisimman tarkasti, niin tällöin sinulle ominaisen kunnon vuodon alku lasketaan kierron ensimmäiseksi päiväksi. Usein kysytyt kysymykset - Väestöliitto

Kuukautiskierto lasketaan alkavaksi siitä päivästä, kun vuoto kunnolla alkaa. Pientä tiputteluvuotoa ei vielä lasketa uuden kierron aluksi. Jos vuoto alkaa yöllä tai illalla kello 18 jälkeen, kuukautiskierron ensimmäiseksi päiväksi lasketaan seuraava päivä. http://www.felicitas.fi/sites/database/suomi/Kysymyksiä lapsettomuudesta/0912_Mistkuukautiskiertolasketaanalkavaksi.aspx
 
Heippa vaan kaikille! :)

Jospa vihdoinkin uskaltautuisin mukaan..:) Meillä semmonen tilanne että, tammikuussa 2011 alotettu yrittäminen ja nyt kaks vuotta täynnä, ilman tulosta, tai no onhan matkaan mahtunu kaks kohdunulkoista raskautta, toinen munajohdin poistettu ja toinen jätettiin, mutta ei sekään nähtävästi toimi. Munatorven aukiolotutkimus tehtiin, ja kyllähän sieltä vesi läpi kulki mutta sehän ei paljoa lohduta jos sieltä ei muuta läpi pääse.
Nyt sitten alotettu tutkimukset, verikokeet ja miehen simpat tutkittu, nyt sitte 21pvä saadaan tulokset ja tiedetään miten edetään. Lääkäri oli sitä mieltä että luomusti meillä ei mahdollisuutta ei ole ja siksi hoidot on ainoa vaihtoehto. Nyt sitte vaan pari viikkoa jännäillään mitä tulokset tuo tullessaan.

Ihanaa, että tämmösiä palstoja on, kyllähän sitä ainaki ite kokee tarvitsevansa jonkinlaista vertaistukea, toki on mies,perhe ja ystävät mutta välillä tuntuu että niitä kuormittaa liikaa ja toisaalta ei monikaan tajua tilannetta, mikä seki ymmärrettävää jos ei tämmöstä oo kokenu.

Toivotaan että kaikilla meillä tärppää, ja puhallellaan plussatuulia toinen toisillemme!! :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikki!! :wave:

miumau* kiitos hienosta listasta =)
Voisitko korjata mulle, että ollaan siis helmikuussa aloittamassa IVF ja tammikuu mennään vielä luomuna. :)

Tervetuloa kaikille uusille :flower:

Tänne oli tullut jo paljon kirjotuksia, hieno juttu.
Mun täytyy perehtyä niihin nyt tarkemmin ja ottaa osaa keskusteluun :D

Tosiaan, tää on nyt se vuosi, kun meillä kaikilla tositoimet alkaa ja sitä myöden hirmuinen plussa aalto, eikös juu? :heart: :D

Vaikka kovasti itsekin ennen hoitoja toivoin vielä yhtä, sitä kestävää plussaa, niin kyllä mulla ajatukset on jo niin siellä helmikuulla, että pelon sekaisin tunnelmin tässä oikein jo odottaa, että tammikuu menis nopsaan ja pääsis aloittaan pistokset..
Nyt vaan tällainen nopsa kirjotus ja tosiaan huomenna tulen ottamaan kunnolla osaa keskusteluihin =)
 
No niin, piikki pistetty eli game is on! :LOL: Pistos meni hyvin enkä sitä kyllä jännittänytkään. Pistoksenkin kävin työpäivän lomassa pistän pikaisesti veskissä. Huomenna varailen uä ajan ja selvittelen vähän jatkojakin siltä osin kun pystyn. Oon oikeastaan aika innoissani nyt, eikä normaalia menkka-masista tullut ollenkaan. :heart: Kohta varmaan tuun rymisten alas, mutta ei se mitään, nyt on hyvä mieli!!
 
taotao tervetuloa! :flower:

Larenzia: me ollaan muuten myös TAYS:sin asiakkaita ;)

Dazzler, korjasin helmikuulle :)

Rupesin ihan miettii, että miten se mun lista oikein kannattas laittaa. Että lasketaanko me tositoimet alkaviksi piikittelyistä vai vasta punktioista/siirroista? Itseni ainakin laitoin huhtikuulle, kun sinne alustavasti suunniteltu punktio..tosin jo maaliskuun puolella alkas piikittely.

Tuntuu että mieliala heittelee laidasta laitaan..välillä on silleen, että ei tule ajateltua tai stressattua näitä juttuja mitenkään. Nyt taas on pari päivää pyöriny vain vauva-asiat mielessä ja tuntuu siltä että ei malttas enää hetkeäkään odottaa. Miksei tää aika vois mennä nopeammin! Tai miksi ei olisi jotain kristallipalloa, josta vois ennustaa mitä tuleman pitää...plääh :stick:
 
miumau* kiitos korjauksesta =) Mä mietin kanssa tota listaa, että pitäiskö siihen vielä laittaa joku piinailu kohta, minkä alle voi laittaa sitten siirossa olleiden nimiä ja nimen perään sit vaikka virallinen testailu päivä. Ite ainakin koen, että tosi toimet alkaa jo piikittelystä, kun niin iso osa se tätä touhua kuitenkin on :)

Larenzia ja miumau* me myöskin TAYS:n asiakkaina! Kait me siellä vielä sit joku kaunis päivä törmätään ;)

Vihervaaralle onnittelut (voiko sanoa onnittelut :confused:) ekasta pistoksesta. Siitä se iso pyörä nyt sitten on virallisesti lähtenyt pyörimään =)

(.) Täällä historiallinen päivä, kun vauva yritys vuosien vihonviimeinen luomu kierto pärähti tänään käyntiin. Tässä uudessakaan kierrossa en usko raskautuvani, joten seuraavat menkat meneekin sitten jo pistelyitten merkeissä.
Mulla samanlaiset fiilikset, kun sullakin miumau*. Välillä menee päiviä, ettei pelota tai stressaa ja ajattelee tosi positiivisesti koko tästä hoito ruljanssista. Ja sitten välillä tulee kauheita pelkoja lähes kaikesta asiaan liittyvästä.. :(
Mutta nyt taas täälläkin ihan hyvillä mielin annetaan palaa vaan kohti tulevaa.. :D
 
Suunnittelukäynti takana ja lääkkeet hommattu. Toiset ne shoppailee alennusmyynneissä, me apteekissa. Onneksi sieltäkin hieman alennusta saa kela korvauksen merkeissä ;)

Eli jännäily menossa, miten kuukautiset suvaitsee alkaa. Mulla kp pyörinyt siinä 28-33 paikkeilla. Nyt pitäis alkaa viimeistään sunnuntaihin mennessä, että päästään hoidot aloittamaan tähän kiertoon, koska täällä kiintiöt 5 pariskuntaa per viikko ja siihen ei sitten mahduttaisi. Tänään kp 24, ja olen kyllä hyvin toiveikas, että viimeistään sunnuntaina eli kp 30 kuukautiset alkaisivat ja hoidot päästäisiin aloittamaan. Yritän nyt siis rentoutua ja miettiä ihan muita asioita tän viikon jos vaan mahdollista, ettei nyt vaan stressin takia myöhästyisi.

Hoitona lyhyt kaava ja gonal-f kp 2 ja rinnalle cetrotide kp 6. Punktio olis suunnitteilla viikolle 4, jos kaikki hyvin menee.

Vihervaara Painiskelin aivan samojen asioiden kanssa kuin sinä. Hakeako lääkkeet apteekista heti vai kun kuukautiset alkavat. Päädyin hakemaan heti koska lääkäri varoitteli, että Pregnylin toimituksissa ollut ongelmia, ja ilman sitä ei hoitoja voisi aloittaa. Toivottavasti myös päästäisiin heti tähän kiertoon niitä käyttämään.
 
  • Tykkää
Reactions: Dazzler
Täälläkin taisi lähteä nyt uusi kierto käyntiin. Kiertopäiviä on vasta 19, joten hiukan olen ihmeissäni. Koskaan ei ole ollut näin lyhyttä kiertoa, lyhyimmilläänkin 25 vrk...

Mulla tehdään pitkän kaavan mukaan, eli vasta muutaman viikon kuluttua aloittelen sumuttelut.
 
Ehkäpä minäkin sitten joudun itteeni siirtää listassa :D Siis jos infokäynti on maaliskuun 6.päivä, niin enkös sitten ehdi alottaa pistokset ennen huhtikuuta hyvinkin? Alotetaanko ne heti siellä käynnillä ekat?? Vai siis miten ne pistokset/sumutteet yms. alkaa? Olenko ymmärtäny oikein, että menkkojen mukaan jotenkin=? Olen IHAN pihalla, vaikka kovin yritän teidän kirjoituksista järkeistää itselleni asioita :cool:
Niin ja muuten, tuo piinailu- kohta on hyvä idea..lisäilenpäs semmosen listaan :)
 
Oletteko te muut miettineet mahdollisen tulevan lapsen nimeä? Vai olenko ihan tärähtänyt, kun itse ainakin tulee pohdittua vähän väliä :ashamed: Nimen keksiminen vauvalle on vielä kaikkea muuta kuin ajankohtainen. Mutta on se vaan niin kivaa pohdiskella! Eikös? :) Mielestäni tytölle olisi helpompi keksiä..on jo muutama ihana nimi mielessä ;) Mutta jos poika tulis, ni siinä nimessä olis vielä pohtimista. Onpas mulla taas hyvin ajankohtaset keskustelut..Voi elämä! :headwall: Taidan tästä lähteä salille hikoilemaan ajatuksia muualle...:wave:
 
miumau* täälläkin ainakin tällä hetkellä on nimet lyöty lukkoon tytölle ja pojalle.. :heart: Hulluahan se on, kun eihän täs vielä tiedä yhtään kuin käy. :ashamed: Mutta jotenkin tuokin on sellanan henkireikä, kun nimiä on suunniteltu. Jotenkin se tekee tästä vauva touhusta vähän todellisempaa. :D

Meillä meni tuo pistelyitten aloitus ajankohta niin, että kun ensikäynnillä puhuttiin, et hoidot alkaa tammikuussa, niin sitten kun suunnittelu käynti oli joulukuun puolessa välissä, siirtyi aloitus helmikuulle, kun oli taas ehtinyt vähän odotus jonot kasvamaan..
Ja ihan hyvä niin. Tässä on nyt tosi hyvin ehtinyt tottua ajatukseen. =)
Nuo aloitukset mun mielestä menee ihan sen mukaan, et onko kyseessä lyhyt vai pitkä kaava ja tottakai tää juttu elää kierron mukaan, että pieniä heittoja voi päiviin aina tulla.
Meillä siis tarkoitus aloittaa helmikuun kierrossa (lyhyt kaava) kp 2 Puregon ja sit lisäksi siihen rinnalle, olikohan se kp 5-> Orgalutran ja sitten kp 6-7 eka ultra..
Munkin täytyy vielä polille soitella ja kysellä vähän kertaukseksi näitä juttuja, kun ei ihan kaikkee enään joulukuiselta käynniltä muista.. : /
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miumau*
Nimiä on ollut mietinnässä, mutta ei hirveän aktiivisesti.

Mulla oli nyt superlyhyt kierto ja Tyksin konsultaation jälkeen jatketaan niin, että sumuttelut alkaa 18.1, seurantaultra 25.1. Mikäli lääkkeet toimii niin kuin pitää, niin punktioaika on ajateltu viikolle 7. Jännää kun kaikki alkaa konkretisoitumaan.

Kauhistuttaa ne lääkkeet lähinnä, pelkään niitä sivuoireita ja jos ne eivät toimi lainkaan/toimi väärin :| En oikein tiedä kelle näitä pelkojani juttelisin, onneksi on tää palsta :heart:
 
Minä odottelen Elonvan vaikutuksia. Ainakaan vielä en ole kipeä ja muutenkin vointi on hyvä. Perjantaina ois 1. uä ja siellä sitten selviää jatkoja.

Nimiä ollaan mietitty ja itse asiassa ne on valmiina sekä tytölle että pojalle. Toivottavasti niille on käyttöä...

rimpatti Muakin kauhistuttaa lääkkeet ja toimenpiteet ja mahdolliset komplikaatiot. Mutta ennen hoitojen alkamista ne kauhistutti enemmän, nyt oon lähinnä innoissani. Olin aikoinaan ajatellu etten koskaan tällaiseen rumbaan lähtis, vaikka luomusti ei lapsia saatais. Kuitenkin löysin itseni reilun vuoden yrittämisen jälkeen lapsettomuustutkimuksista ja nyt on hoidot päällä... Niin se elämä ja mielipiteet muuttuu.
 
Hvv
Moi kaikki!
Minäkin voisin tähän ketjuun liittyä.. :)
Olemme myös sekundäärisesti lapseton pariskunta. Esikoisemme on 5v ja 5kktta, toista lasta olemme yrittäneet 5 vuotta. Ensimmäinen ivf on ajoitettu viikolle 8, ens viikon keskiviikkona selviää lisää. Tämä on meidän ensimmäinen ivf.
Olemme molemmat perusterveitä kolmekymppisiä, kummastakaan ei ole vuosien varrelta löytynyt mitään vikaa, päinvastoin, kaikki arvot jne ovat mitä parhaimmat.. Esikoista yritimme aluille lähes 4 vuotta...
Tämmöstä meillä... Olisi mukava päästä vaihtamaan ajatuksia ja kuulumisia. Jännittäväähän tää on. :) Tsemppiä ja lämpöisiä ajatuksia kaikille kohtalotovereille!
 

Yhteistyössä