*Keväällä 2013 hoitoja aloittavat (ivf/icsi)*

Iksi: Jee, kivaa että joku on samassa vaiheessa ;) Hassua että sulle on se eka ultra-aika jo varattu valmiiksi? Kun mulle sanoivat, että soita sitten kun vuoto alkaa...eli vuotoa odotellessa...nyt ke pitäs normikierron mukaan alkaa menkat, mutta saas nähdä paljonko viivästyy. Onko sulla Iksi ollu paljon oireita sumuista?

Kysyisin ihan kaikilta, jotka synarelaa käyttäny: että onko tullut rinnat kipeiksi? Mulla on kipeytyny ihan samaan tyyliin kuin "normikierrossa" ennen menkkoja..pelkään vaan että jos se tarkottaaki ettei sumut oo tehonneet?? Vai onko normaali oire? Pakkaus-selosteessa ei mielestäni oireena ole mainittu rintojen arkuutta...
 
Iksi: Oysissa ollaan mekin hoidossa. Taitaa meitä nyt olla useampikin, jotka siellä ovat hoidossa. Mutta sinnehän sitä taitaa koko Pohjois-Suomi näissä asioissa päätyä.

Punktioon aikaa vajaa viikko! Tänään oli toinen ultra, paljon on tavaraa ja se alkaa kyllä jo tuntuakin pistelynä munasarjoissa. Puregon annosta pienennettiin aika paljon.
Silti pelottaa, että punktio ns. myöhästyy ja munasolut karkaa. Ehkä taas tätä turhaa murehtimista. Perjantaina sitten taas kuulee, miten asiat etenee.

Olikos kellään punktiota ensi viikolla?
 
miumau: Mulla on ne kaikki kolme ultraa varattu valmiiksi, luulin et se on tuolla julkisella ihan käytäntö? Miten muilla?

Mullaki pitäs tänään alkaa menkat, saa nähä vähän epäilen kyllä alkaako vielä. Mulla ei oo ollu mitään oireita muuta kuin tuo normi rintojen arkuus mikä on aina ennen menkkoja. Oon kans miettiny et tehoaako lääke kun ei ole mitään muita oireita kun tuo rintojen arkuus. Mulla on käytössä suprecur sumute, sen pakkausselosteessa luki et voi olla rintojen arkuutta johon liittyy niitten koon muuttuminen.


karhutar: onko minkälaisia kokemuksia oyssin hoidoista? kun me ollaan nyt eka kertaa oyssissa ja meillä ei ole ollut sitä normi alotusinfoa kun se on aika vasta ollut meillä väestöliitolla. Saatiin vaan reseptit ohjeet yms. postissa. Lääkäri käytiin vaa pikaseltaan tapaamassa ja jotain pientä puhetta oli hoidoista silloin.

Me ei voitu siis heti hoitoja tuolloin aloittaa kun minun piti ensin laihuttaa 30kg

Onko täällä muuten paljon muita jolla on ensin pitänyt laihuttaa ennen kun on hoitoihin otettu? Kylläpä tätä tekstiä nyt tulee, ei oikein osaa puhua näistä asiasta kavereitten/tuttujen kans kun tietää ettei ne kuitenkaan oikein ymmärrä näitä juttuja.
 
Iksi, mulla ainakin oli papereissa että pitää varata 3 ultraääniaikaa omaan sairaalaan ja päivämäärätkin oli valmiiksi laitettu. Mulla on muuten sama suprecur nenäsumute ja sitten munarakkuloita kasvattamaan fostimon, mikä sulla? Sitten oli laitettu nenäsumute alkamaan kierron 23. Päivänä luki reseptissä mutta potilasohjeeseen oli muutettu että kierron 20.päivänä?? Mikä kierron päivä teillä muilla on alkanu? Eikä ollu irrotuspiikin reseptiä, onko muut saanu sen heti vai myöhemmin? Paljon kysymyksiä, mutta ihanaa kun on tämmöinen vertaistukipalsta! :)
 
tofferiina82: Mulla on puregon munarakkuloita kasvattamaan. Mulla alko sumute jo kierron 19 päivä, sanoivat että menee kierron pituuden mukaan jos on lyhyt kierto niin alkaa aikasemmin tuo sumute. Minäkään en ole saanut irrotuspiikkiin reseptiä, kai ne sitten vasta antaa reseptin kun se on ajankohtasta.

miumau: Samaa oon kans ajatellu. Ensin toivoo monta vuotta että menkkoja ei tulis ja sitte oottaaki että tulis jo :D
 
Iksi: Me on käyty jo kahdessa inssissä Oyssissa. Hyvät on kokemukset niistä kyllä. Ei minun
mielestä ole mitään ns. julkisen puolen ongelmia siellä.
Meillä on kaikki valmistelukäynnit täällä omassa sairaalassa ja sitten itse hoito vasta Oulussa.
Ei meilläkään siis ollut mitään aloituskäyntiä, postissa tuli ohjeet ja reseptit ja itse piti
varata ne kolme ultrakäyntiä omaan sairaalaan annettujen ohjeiden mukaan.
Eka käynti sitten 0-ultra nenäsumutteiden aloittamisen jälkeen.
Tsemppiä teille hoitojen aloitukseen!

Itsellä alkaa nyt tuntua kipua munasarjoissa. Vissiin siellä todellakin tapahtuu tällä hetkellä.
Huomenna aamulla viimeinen ultra ja luultavimmin punktio sitten maanantaina.
Viikonloppu menee jännittäessä! =)
 
karhutar: Kiva kuulla ettei oo kauheita kokemuksia oyssista :D Ja onnea punktioon! miumaulle onnea menkoista :D Ite tässä oottelen vielä alkavaksi, kai sitä ultra aikaa pitää siirtää jos ei tässä parin päivän sisään ala menkat. Jännä ku on ultra ajat valmiina eikä oo mitään sanottu että pitäs menkkojen tulla ennen sitä :D
 
Heips!
Viimmekerrasta onkin aikaa, kun oon käyny täällä lukemassa toisten juttuja saatika sitten ite kirjoittanut. On ollu jotenkin kiva huomata, että kyllä se elämä pyörii välillä muidenkin asioiden ympärillä kuin lapsettomuuden.

Meillä oli eilen suunnittelukäynti. Ja yllätys yllätys hoidot alkaa jo seuraavista menkoista lyhyen kaavan mukaan. Enpä olis uskonu et näin nopeesti päästään tosi toimiin. Olin ihan varautunut, että hoidot alkaa vasta syksyllä. Mut kiva näin! Jännä juttu, kun nyt ihan odottaa jo innolla seuraavia menkkoja, jotka pitäis alkaa kuun puolivälissä. Siitä se sitten alkaa yasmin ehkäisypillereillä, toukokuun lopussa hormonipistoksia ja kesäkuussa ivf. Pikkasen kyllä pelottaa, jos ivf epäonnistuu ni miten suuri pettymys se tuleekaan olemaan ja millä siitä jatkaa eteenpäin.
 
Moroo! Enpä ole aikoihin taas kirjotellu, kun ei ole ollut mitään uutta, oon taustaillut vaan.
Menkkoja ootellaan täälläkin, n. 11 pvä pitäs alkaa Puregon-pistely. Mulla eka IVF ja lyhkäsellä kaavalla mennään. Tänään haen lääkkeet kotiin ihmeteltäväks ja lasken päiviä. KELA-katto paukahti laakista täyteen, eli heti mulle kaikki maailman lääkkeet tänne :LOL:.
Kävi kyl mielessä, et jos ostinkin "turhaan" koko lääkkeet ja ois natsannu luomuna:rolleyes:No way, ihmeet tapahtuu toisille:LOL:. Et näillä mennään tällä erää. Saas nähä kuin ämmän käy.
 
Kiitokset tsempeistä!
Punktio onkin tiistaina, mutta lähellä jo kumminkin.
Mulla kyllä taas entisestään lisäänty pelko kivuista, kun nyt ultratessakin jo kävi niin kipeää.
Mutta kaipa ne kipulääkkeet sen verran hyvät on, että pitää kipua poissa...
 
Miumau: Meillä mies naureskeli, kun kirosin tossa, että menkat ei vieläkään alkanut. Sano, että kyllä naisen elämä on ihmeellistä kun joskus itketään, kun menkat alkaa nyt melkein itketään kun ei meinaa alkaa. Olis vaan niin kiva päästä jo toimiin...

Niin ja Miumau ja Iksi; Meilläkin päin soitetaan ultra-ajat vasta, kun menkat alkavat ja yleensä muutenkin pitää soitella niitä aikoja (jopa parin päivän päähän) Ja julkisella ollaan.
Nyysy: Tiedänkin sut toiselta palstalta... Ootteko te hoidoissa missä päin, jos saa kysellä?

Lucrezzia Mäkin pelkään niin kamalasti, että mitä mun mielenterveydelle tapahtuu, jos tää ivf ei toimi... Tosin lääkäri jo vähän puhuikin, että ei tähän ensimmäiseen kannata luottaa. Pitää ajatellä enemmän niinkuin hoitojaksona, johon kuuluu useampi ivf ja passit. Onko sulla koska menkat alkamassa? Kalastelen täällä tietoja milloin kenelläkin punktio. Heh. Ja sullakin lyhyellä kaavalla; kertoiko lääkäri syytä miksi sillä?

Karhuttarelle täältäkin tsemppiä! Toivottavasti saat tarpeeksi kipulääkettä ja ennen kaikkea, että kaikki menee hyvin ja pikkuin kohta kyydissä :)
 
Täällä mennään (jo??) piinapäivää 9. Mitään tuntumuksia kun mahan nippailua ja vihlailusuja ollut hieman. En usko, että on tärpännyt. Ekan ivf:n PAS menossa ja tuoresiirtoon ei päästy silloin. Kierto on normaalisti 28-31 pvää ja nyt on jo kp 30 menossa.

Onko muilla Lutinukset aiheuttaneet kierron pidentymistä tai vaihtoehtoisesti Lugestronit?Käsittääkseni samaa kamaa eri nimellä :)

Ti 9.4 pääsen verikokeeseen, tekisi kyllä mieli kotona jo testailla. Uskaltaisiko sitä huomenna tai maanantaina testailla?Voisiko näkyä jo testissä? 2 pvänen alkio istutettu siis 28.3.... Jännittää niin.... ja päivät menee niin hitaasti.
 
Nyysy: Tayssissa.

Untuvikko: Koska meinasit alkaa tesmailla?

(.) Täällä aloitettu tosi toimet. Ensimmäisen puregon pistetty. Huomenna pitäis varata ultra kp 6-7. Osaatteko sanoa mitä siellä silloin _pitäisi_ näkyä ja mitä ei?
 
Terveiset 0 ultrasta, kaikki oli niinku pitää..eli nollilla ollaan :D Ke alkaa puregon ja ens ti olis kontrolli...alkaa pikkasen jänskättää..jos ton puregonin kanssa menee kaikki nappiin, niin punktioon ei ole enää kovin pitkä aika, vain pari viikkoa...alkaa nää asiat tästä rullaamaan ihmeen nopeasti, toivottavasti sinne parempaan suuntaan... :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Neppu_
Tein la iltana testin, mutta negaa näytti. Päätin sen jälkeen, että odotan verikokeen tulokset. Tänään käyty aamusta verikokeessa. Hoitaja lupasi soitella tänään iltapäivästä tai huomenna aamusta.

Mahakivut alkoivat eilen ja pientä vaaleanpunaista vuotoa oli eilen ja tänään hieman verisempää.Pelkään pahoin, että menkat sieltä alkavat :(

Hoitaja tosin sanoi, että voi olla vuotoa. Kertoi, että jos verikokeen arvo on alle 5 niin saan ajan ultraan ja siirtoon lähdetään tästä kierrosta. Jos arvo yli 5, pistetään kontrolliaika....

Onko muilla ollut PAS jälkeen tiputtelua vaikka ollutkin raskaana? Siteeseen asti ei tule mutta pyyhkiessä on paperissa väriä :(
 
Untuvikko: kuulostaa todella piinavalta tilanteelta :( Täällä kaikki sormet ja varpaat ristissä, jotta teille vielä tuo plussaksi kääntyisi! :hug:

On tää vaan erikoista aikaa, kun tuntuu että mieliala on välillä niin toiveikas ja taas hetkittäin melkein itkuun pillahtaa pelkästä ajatuksesta, että entäs jos se plussa ei sieltä vielä aikoihin tulekaan..tai ikinä..itselläni ei kukaan lähimmistä ystävistä/tutuista ole käynyt läpi lapsettomuushoitoja. Lähimmät ystävät tilanteestamme tietää ja ovat toki kovin uteliaita kuulemaan miten hommat etenee. Ja kovasti toivottavat onnea koitoksiin. Mutta..silti tuntuu ettei näitä tuntemuksia täysin voi ymmärtää kukaan muu, kuin saman kokenut, eli te naiset! Vertaistuki on tässäkin asiassa parasta mahdollista :flower:
 
Heippa,
Tungen itseni tännekin, oon kirjotellut tuonne "ensimmäistä lasta yrittävät yli 35v"-osastolle, mutta siellä on aikas hiljasta välillä.
Ja minä elän tylsää ja turhauttavaa aikaa, hoitojen välitilaa. Huoh.
Eli kuten nimimerkki kertoo, lapsettomuuden todnäk suurin syy on endometrioosin pirulainen. Toki muitakin vikoja löytyy ja "vanhuus" siihen tapiksi.
Papereissa lukeekin "multiple causes". Miehessä sentään ei ole mainittavaa vikaa, vaikkakaan ei taida simpoistansakkaan priimaa olla
riittävästi mutta kohtalaista kamaa kuitenkin, eikä siihen olla vielä puututtu.

Vikalistalla endo siis pahin, dramaattisen 35 ikävuoden ylitys pari vuotta sitten, myooma kohdussa sekä pitkulainen kohtu.
Endo on syltännyt ainakin toisen munatorven tukkoon ja toistakin tärvelee hyvää vauhtia.
Toinen munasarja ilmeisen laiska. Ekasta IVF:stä, josta siis saatiin kokonaista YKSI rupunen alkio, opittiin se, että jakaantuminen
menee perusteellisesti perseelleen. Eli 7 rakkulaa saatiin, joista 7munasolua, joista 7 hedelmöitty, mutta vain yksi jakautu siihen malliin että se
oli tuikattavissa kyytiin.

Kohtuni "epämuodostuneisuus" selvisi ennen joulua tehdyssä hysteroskopiassa, jossa poistettiin polyyppi.
Nyt hoitava lääkäri haluaa saada siihen varmistuksen, onko näin, koska jos on, ei sinne yhtä alkiota enempää voi laittaa
-> kaksoiraskauden riski. Pah, tuntuu itsestä ihan utopistiselta riskiltä; kun yksikään ei ole tähänpäivään mennessä edes yrittänyt kiinnittyä.
Ja eihän näemmä noista meidän hoidoista edes saaha kahta kelvollista alkioita :/

Nyt siis odotellaan, että millon päästään alottamaan toinen IVF; pitkällä kaavalla.
Mulla on parin viikon päästä 3D-ultra, jossa koittavat kohtuni kokoa ja muotoa selvittää. Ja jos siinä näkyy epäselvää, lääkäri puheli
tähystyksestä. Arg, aijon asiassa olla poikkiteloin, koska muuten hoito siirtyy varmasti syksyyn.
Enkä millään haluaisi joutua taas leikkaukseen, varsinkin, kun siinä ei endon suuntaan edes vilasta.

Just, ja minä kun vielä reipas vuosi sitten luulin, että mun suurin ongelma on tuo myooma. Tässä hoidossa ja sitä edeltävissä tutkimuksissa
(joissa siis joka kerta löyty lisää vikoja, enää en uskalla es kattoa ultran näyttöä :/ ) on myooma ignoroitu täysin.
Aina vaan lääkärit toteaa, "jaa tuossa se on". Ja sitte yrittävät sielä endorihmaston keskellä navigoida.

Pistää pohtimaan välillä, että noinkohan mua oikeasti on tarkotettu edes äidiksi, kun kerran olen näin viallinen.
Hömp, tulipa paatosta :) Kiitos ja anteeksi.
Mutta ei auta jurnutus, pitää vaan kovasti toivoa ja muistaa helliä itseänsä.
Paljon onnea ja jaksamista koitoksiin kaikille!
 
Heissan kaikille vanhoille ja tervetuloa uusille!

Oon pitänyt pientä taukoa tästä palstailusta oman mielenterveyden takia mutta tänään on taaas päästy askel viime kertaa pidemmälle eli punktiossa käyty. Kahdeksan solua saatiin ja näillä näkymin perjantaina siirtoon :D

Olin jo henkisesti varautunut ettei sieltä mitään saada kun ei "tuntunut missään" mutta muutama näköjään oli kasvanut. Nyt vaan toivotaan ettei puhelin soi ja kaikki on mennyt nappiin siellä päässä. Siinä toimenpiteen jälkeen kun makoilin ja kuuntelin kun hoitaja soitteli siirtoon tuleville uutisia niin yksi sai kyllä palan nousemaan kurkkuun. Hoitaja totesi että ei tarvitse tulla siirtoon koska mitään siirrettävää ei ole ja kiitos, näkemiin.
Siinä nousi taas realiteetit pinnalle...

Itse toimenpide oli hyvin nopea ja suht kivuton. Ja olo on ollut ihan hyvä kunhan muistaa ottaa särkylääkkeen tasasin väliajoin.
Tsemppiä kaikille eri vaiheisiin ja pidetään päät pystyssä :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: miumau*
Larenzia: Mukavaa, että punktio oli mennyt hyvin.
Noi, mitä kuulit vierustoverille kerrottavan, on varmaan niitä uutisia, mitä me kaikki pelätään... Hui hitto, jos tollain tilanne tulisi. Ei varmaan helppoa toipua... Mutta niinkuin sanoin, onneksi sinulle meni hyvin.
Missä päin olit punktiossa?

Niin ja tsemppiä perjantain siirtoon!

Endo_loinen: Tervetuloa. Tuttu tunne tuo "onkohan minua edes tarkoitettu äidiksi". Mutta olen nyt vakaasti päättänyt, että minut on tarkoitettu. Tosin välillä tulee taas se olo, että näinköhän... Kivaa vuoristorataa näiden tunteiden kanssa. Huoh.

Miumau: Voih.. Jaksamista sinnekin.. Mä yritän siirtää sitä ajatusta "josko ei koskaan?" pois mielestäni. Valitettavasti se joskus yrittää vallata mielen. En vain osaa ajatella elämää ilman lasta tai lapsia... Pakkohan tämän on joskus onnistuttava.
Toivottavasti saat täältä vertaistukea ja tietty sen plussan ja käärön syliin!
 

Yhteistyössä