Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

Aries 78
[QUOTE="vieras";28125493]Jätetään ne tulemiset ihan omaan tietoon, kiitos. Mutta oliko sinulla itse asiaan vielä jotain sanottavaa?[/QUOTE]

Aikalailla tuohon asiaan sanonut sen mitä halusinkin, joten en enempää välitä asiasta vääntää.
 
Millä tavalla järjestäytyneitä?
Kattojärjestö on Vapaa-ajattelijain Liitto ry. ja se koostuu jäsenyhdistyksistä ympäri maan. Jäsenyhdistysten paikallishallitusten lisäksi liitolla on liittovaltuusto, joka valitsee puheenjohtajan ja liittohallituksen.

Ateistien järjestäminen on epäkiitollista hommaa, koska ateistit tapaavat olla individualisteja; joku on osuvasti verrannut sitä kissojen paimentamiseen. Liiton sisällä onkin riidelty ahkerasti parin vuosikymmenen verran, mikä tietysti on heikentänyt toimintaa. Viime vuosina estraadille ovat nousseet Tampereen vapaa-ajattelijat, jotka eroakirkosta.fi-nettipalvelullaan ovat saaneet eromäärät kiihtymään. He eivät piittaa niinkään siitä, mitä kukin asioista ajattelee, vaan siitä, mitä yksilö voi tehdä yhteisten tavoitteiden eteen.
 
Aina kun jossain keskustellana uskonnoista, niin tulee joku kertomaa että ateismi on paras vaihtoehto ja kertoo sen ihanat puolet ja että kuinka ihmiset jotka uskoo johonkin on hieman "vajakkeja"!
No, kyllä meitä vapaa-ajattelijoitakin haukutaan vajaa-ajattelijoiksi. Hyökkäävyydellämme me peittelemme sitä tosiasiaa, että meillä ei ole paljoakaan tarjottavaa uskiksiin verrattuna. Meidän sanomamme on: "Lopeta kusetetuksi tuleminen ja ajattele omilla aivoillasi. Ota vastuu oman elämäsi onnellisuudesta ja luovu harhakuvitelmista. Kukaan muu ei voi pelastaa sinua kuin sinä itse." Miten sitä voi verrata lupauksiin, kuten: "Jeesus rakastaa sinua! Anna elämäsi hänelle ja elä ikuisesti! Saat varsinaisen palkintosi vasta kuolemasi jälkeen, mutta jo tässä elämässä saat tuntea ihanaa yhteyttä Jumalaan ja toisiin uskoviin. Saat yksinkertaisia vastauksia monimutkaisiin kysymyksiin ja jos joskus tunnet epävarmuutta ja pelkoa, niin rukoile ja saat tunteen, että sinusta pidetään hyvää huolta. Isä ei sinua hylkää eikä jätä, jos vain jaksat uskoa Hänen Poikaansa."

Ateisti on kuin autokauppias, joka sanoo asiakkaalle: "Tiedän kyllä, että naapuriliikkeessä tarjotaan Audia samaan hintaan kuin tätä merkkiä, mutta -- ööö --- ne on siellä liikkeessä ihan hölmöjä, eikä niiden kanssa kannata asioida! Osta tämä!"
 
No, kyllä meitä vapaa-ajattelijoitakin haukutaan vajaa-ajattelijoiksi. Hyökkäävyydellämme me peittelemme sitä tosiasiaa, että meillä ei ole paljoakaan tarjottavaa uskiksiin verrattuna. Meidän sanomamme on: "Lopeta kusetetuksi tuleminen ja ajattele omilla aivoillasi. Ota vastuu oman elämäsi onnellisuudesta ja luovu harhakuvitelmista. Kukaan muu ei voi pelastaa sinua kuin sinä itse." Miten sitä voi verrata lupauksiin, kuten: "Jeesus rakastaa sinua! Anna elämäsi hänelle ja elä ikuisesti! Saat varsinaisen palkintosi vasta kuolemasi jälkeen, mutta jo tässä elämässä saat tuntea ihanaa yhteyttä Jumalaan ja toisiin uskoviin. Saat yksinkertaisia vastauksia monimutkaisiin kysymyksiin ja jos joskus tunnet epävarmuutta ja pelkoa, niin rukoile ja saat tunteen, että sinusta pidetään hyvää huolta. Isä ei sinua hylkää eikä jätä, jos vain jaksat uskoa Hänen Poikaansa."

Ateisti on kuin autokauppias, joka sanoo asiakkaalle: "Tiedän kyllä, että naapuriliikkeessä tarjotaan Audia samaan hintaan kuin tätä merkkiä, mutta -- ööö --- ne on siellä liikkeessä ihan hölmöjä, eikä niiden kanssa kannata asioida! Osta tämä!"
Kiitos koskettavasta kuvauksesta. Jotenkin semmoinen myötätunnon ailahdus kävi kun luin tuota. Voitaisko me uskovat jotenkin auttaa teitä, eli voisitteko keksiä...jotain? Siis sen "ei mitään" -tilalle?
Ja sitten tämä ei ollut viittaus siihen että meidän jutut olisi mitenkään keksittyjä
 
[QUOTE="vieras";28125419]Tässä ketjussa on pirtsakat pentagrammibileet tänään auringonlaskun jälkeen.

[/QUOTE]

Ja tämä. Poikaparka, ei näytä pirtsakalta. :( Lumenet poskilla, silmät punottaa ja ihonväri kertoo siitä että raudanpuuteanemia vaivaa.
 
Okei. Mutta millaisia ne heidän kokoontumiset ovat? Puolitoista tuntia juttua spagettihirviöstä ja taas uudelleen toteamista että Jumalaa ei ole. Juodaan haalenneet kahvit termarista ja lähdetään pois.
Tylsiä johtokunnan kokouksia tai opintopiirejä. Aina sama luennoitsija, joka on perehtynyt syvällisesti ainakin marxismiin (ei välttämätön piirre ateistissa, mutta perinteisesti vasemmalla on ateismia siedetty paremmin kuin oikealla koti-uskonto-isänmaa-akselilla) pudottaa paperinsa lattialle ja niitä ylös noukkiessaan hokee "Voi luoja, voi luoja" muiden huvitukseksi. "Mikäs se semmoinen on?" Sellaista se ainakin oli tuossa 90-luvun alkupuolella, kun aktiivisesti vapaa-ajattelijoiden toimintaan osallistuin. Nykyään kokoonnutaan baarissa ja jutellaan.
 
Tylsiä johtokunnan kokouksia tai opintopiirejä. Aina sama luennoitsija, joka on perehtynyt syvällisesti ainakin marxismiin (ei välttämätön piirre ateistissa, mutta perinteisesti vasemmalla on ateismia siedetty paremmin kuin oikealla koti-uskonto-isänmaa-akselilla) pudottaa paperinsa lattialle ja niitä ylös noukkiessaan hokee "Voi luoja, voi luoja" muiden huvitukseksi. "Mikäs se semmoinen on?" Sellaista se ainakin oli tuossa 90-luvun alkupuolella, kun aktiivisesti vapaa-ajattelijoiden toimintaan osallistuin. Nykyään kokoonnutaan baarissa ja jutellaan.
Nuo luennot ja paperintiputtamisvitsit kuulostavat tönköiltä. Hyvä että olette päässeet niistä. Mut miten siellä baarissa voi jutella syvällisiä? Kuka jaksaa jonkun huurteisen äärellä miettiä jotain marxin ja jonkun ateistifilosofin pääteesejä, puoliksi huutaen kun musiikki on lujalla ja hehkeitä naisia menee ohi? Muut kuuntelee teidän viilausta jostain evoluutioteoriasta siellä ihmeissään.
 
On sitä oudompiakin juttuja baareissa kuultu. Viimeksi kun sellaisessa tilaisuudessa kävin, sain kuulla olevani vanha pieru, muisto menneiltä ajoilta. Olisi varmaan pitänyt mennä jonkin vähemmän dynaamisen yhdistyksen baari-iltaan.
 
Peyote
Vielä tuosta demonihommasta, niin minä koen ahdistavaksi, jos sanotaan etten saisi enää luottaa muihin ihmisiin koska he voivat olla demonien vaikutuspiirissä. Minusta ei ole terveellistä alkaa tarkkailemaan muita ihmisiä lainkaan sillä silmällä. Sekin, onko sairaus minkä ikinä aiheuttama, on sivuseikka, koska yhtä kaikki rukouksessa käsketään sairautta pois, oli se luonnollinen sairaus tai ei.

Jos joku lääkäri olisikin vallan riivattu, niin kyllä mä uskon ainakin olevani ihan Jumalan suojeluksessa, eikä muutenkaan mitkään demonit noin vaan tule ihmiseen ilman lupaa. Et mitä nyt luin enemmänkin keskustelua tuosta Jalovaara meiningistä, niin vaikuttas tosiaan hiukka... No. Miten sen nyt sanoo, ahdistavalta, painostavalta, turhalta. Yleensä ihmisen kannattaa tarkkailla itseään, eikä niinkään muita.
 
On sitä oudompiakin juttuja baareissa kuultu. Viimeksi kun sellaisessa tilaisuudessa kävin, sain kuulla olevani vanha pieru, muisto menneiltä ajoilta. Olisi varmaan pitänyt mennä jonkin vähemmän dynaamisen yhdistyksen baari-iltaan.
Voi ei. Ei kai ne sua ny ihan fossiilijäännökseksi sanoneet? :(
Tämä ei ollut kettuilua
 
Viimeksi muokattu:
"vau"
Vielä tuosta demonihommasta, niin minä koen ahdistavaksi, jos sanotaan etten saisi enää luottaa muihin ihmisiin koska he voivat olla demonien vaikutuspiirissä. Minusta ei ole terveellistä alkaa tarkkailemaan muita ihmisiä lainkaan sillä silmällä. Sekin, onko sairaus minkä ikinä aiheuttama, on sivuseikka, koska yhtä kaikki rukouksessa käsketään sairautta pois, oli se luonnollinen sairaus tai ei.

Jos joku lääkäri olisikin vallan riivattu, niin kyllä mä uskon ainakin olevani ihan Jumalan suojeluksessa, eikä muutenkaan mitkään demonit noin vaan tule ihmiseen ilman lupaa. Et mitä nyt luin enemmänkin keskustelua tuosta Jalovaara meiningistä, niin vaikuttas tosiaan hiukka... No. Miten sen nyt sanoo, ahdistavalta, painostavalta, turhalta. Yleensä ihmisen kannattaa tarkkailla itseään, eikä niinkään muita.
Upeaa. Siis aivan vilpittömästi älyttömän hienoa että olet ajatellut tätä ja kirjoitit tämän. Hienoa ja rohkeaa, hatunnosto sulle. :) Kirjoitin aiemmin tuolla nimellä 'aivopesty' tästä asiasta ja olin hyvin hämmentynyt nimenomaan siitä, että tuntui että et(te) tosiaan näe tuossa hommassa mitään kritisoitavaa. Wau, olen todella positiivisesti yllättynyt nyt kun luin tämän kirjoituksesi.
 
"vieras"
Vielä tuosta demonihommasta, niin minä koen ahdistavaksi, jos sanotaan etten saisi enää luottaa muihin ihmisiin koska he voivat olla demonien vaikutuspiirissä. Minusta ei ole terveellistä alkaa tarkkailemaan muita ihmisiä lainkaan sillä silmällä.
Jos demonipuheet ovat turhia ja ahdistavia niin miten terveellistä on sanoa että joudut helvettiin itse Saatanan seuraksi jos et tee niin kuin minä opetan? Rusina sieltä, rusina täältä.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28129231]Jos demonipuheet ovat turhia ja ahdistavia niin miten terveellistä on sanoa että joudut helvettiin itse Saatanan seuraksi jos et tee niin kuin minä opetan? Rusina sieltä, rusina täältä.[/QUOTE]

Ei mun mielestä kaikki puhe demoneista ole ahdistavaa, vaan ihan raamatullistakin. Kristinusko nyt vain on vähän tälläinen että ota tai jätä.
 
"vieras"
Ei mun mielestä kaikki puhe demoneista ole ahdistavaa, vaan ihan raamatullistakin. Kristinusko nyt vain on vähän tälläinen että ota tai jätä.
Vähän kuin buffetpöytä? Otanpa tästä vähän ei-ahdistavaa demonia, ja sieltä pikku annos kadotusta.. Lucifer näyttää kuivakkaalta tänään, mutta armolahjat ovat kuulemma tosi hyviä. Vielä yks tollanen kotikutoinen tulkinta ilmestyskirjasta jälkkäriks niin avot?
 

Yhteistyössä