Ketään muita, joiden mielestä lapselle riittää 50 euron arvoinen joululahja...?

  • Viestiketjun aloittaja Huom
  • Ensimmäinen viesti
äitylix2
Mäpä en ostanut viime jouluna lahjoja ollenkaan. Yleensä oon ostanut yhden lahjan esikoiselle, kuopuksella oli viime joulu eka eli ei oo viel joululahjoja saanut. Mä en halua tehdä joulusta mitään kulutusjuhlaa, lahjat on ok mut niitä ei tarvitse olla kasoittain. Lapset on 3v ja 1v eivät vielä osaa toivoa/vaatia paljoa. Synttärilahjaksi esikoinen sai muumitietokoneen 40e, musta se oli aika kallis. Mä ostan yleensä ns. perusleluja, meillä ei ole mitään little people taloja tai muita hienouksia, mut tyytyväisiltä nuo vaikuttaa. Ens jouluksi ois tarkoitus lahja ostaa kummallekin ja ehkä isi ostaa toiset :)
 
kolmen katras
Meillä pistetään tänä vuonna riittämään. Viime jouluna karkasi mopo hanskasta, myönnetään. Muutenkin lapset sai sukulaisilta ihan älyttömästi paketteja ja nyt kun on vuoden katsellut niin tosi moni on jäänyt säälittävän pienelle käytölle. Päätettiin, että tänä vuonna tulee järkilahjoja ja 1 lelu per lapsi. Mieluummin kirjoja, pelejä, vaatteita, cd-levyjä jne kuin säkkikaupalla muovikrääsää. Esikoinen on jo siinä iässä, että osaa pyytää kaikkea. Haluaa aina lelukaupassa tuon, tuon, tuon, tuon ja tarvitsee ehdottomasti tuon, tuon, tuon, tuon ja tuon. Mutta ei saa. Ei saa muutenkaan, joten miksi jouluna pitäisi sitten mennä ihan toiseen ääripäähän.
 
Kippuravarvas
Me ei olla pahemmin edes aikaisemmin ostettu, esikoinen on vasta 3 tänä jouluna. Nyt esikoinen saa 30? arvoisen lahjan ja kuopus 15?. 50? on iso raha yhden lapsen lahjaan.
 
v
meillä menee rahaa useampi satanen enkä kanna siitä huonoa omaatuntoa, itse olen rahani tienannut, ei ole keneltäkään pois. JA pojan toivelistalla on pleikkaria ym. jotka todella maksaa.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja nalkuttava talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Miksi sen pitää ehdottomasti olla alle 50e? Se ero 50e ja 100e välissä on ihan kärpäsen kusaus...
Niinpä. Ja eiköhän se sisältö ole se tärkein. Esimerkki viime vuodelta. Ostin 3 puulelua, jotka maksoi 100 euroa. Samat olisin saanut halpahallista muovihärpäkkeinä tyyliin 40 eurolla. Mutta palstalogiikalla se olisi ollut parempi, kun olisi ollut alle 50 euroa :D
Jos olisin mustana, niin laittaisin tähän sen päänhakkaushymiön.
no itse aloitit. Romuhysterian välttäminen on aina hyvä juttu. Ekologisten tuotteiden hinta on yleensä kovin paljon korkeampi kuin krääsän. Monikäyttöinen lelu maksaa enemmän kuin pikkuauto. Eurooppalainen tuote enemmän kuin kiinalainen. Mistä siis tulee sinun 50e raja vai oliko siis taustalla se että tarpeeton lelu voi jäädä kauppaan? Vai se että pienituloisella ei ole varaa leluihin niin kaikkien pitäisi elää täsmälleen saman budjetin kanssa?
Aloitin, aloitin.

Vielä ei vaan ole tullut sellaista laatulelua vastaan, joka on maksanut yli 50 euroa ja joka on ollut pakko hankkia. Yleensähän ne ovat enemmänkin niitä muovihärpäkkeitä, jotka eniten maksavat: kauko-ohjattavat, my little ponyt, barbilinnat ja ties mitkä.

Ymmärrän, että joku ostaa esim. Legoja ison laatikon eli siinä mielessä se summa ei ole tietenkään ehdoton, mutta eihän niitäkään nyt joka kerta tarvita megaisoa boksia eikä ole pakko edes ostaa uusina.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
[Kyllä sun tekstistäsi saa sen kuvan, että nimen omaan meidän päästöistä puhut. Ensin kannattaisi tarkastella miten itse elää ennen kuin alkaa muita moralisoimaan :)
Mistäpä sinäkään minun elämästäni mitään tiedät...
Aivan enkä ole siksi moralisoinutkaan sinua, kuvitellut tietäväni mitään sinun elämästä tai elintavoista tai muutenkaan väittänyt olevani fiksu.
 
Riippuu paljon lapsen iästäkin tuo summa. Krääsää ostamalla saa jo paljon 50e:lla, mutta jos haluaa , että lelut kestää edes uuteen vuoteen, niin kyllä pitää paremmin panostaa.
Ja jos sukulaiset ei juurikaan lapsille ostele, niin kyllä meillä ylittyy ainakin tuo 50e.
Jos ostaa esim. pleikkaripelin lapselle, niin se jo usein maksaa vähintään 30e, niin eipä siinä sitten muita paketteja pahemmin tippuisikaan.

Onhan tuo 50e paljon, mutta valitettavasti nykyaikana sillä ei kauheasti tavaraa saa... :/
 
meillä
Oon ajatellut et poika saisi jouluna meiltä vanhemmilta 2-3 lahjaa. Yksi kirja on jo ostettu ja varmaan sitten yksi isompi tai kaksi pienempää lahjaa. Mitään ?-rajaa en ole lahjoille laittanut, mut luulen että korkeintaan 100? menee. Minäkään en halua että lapsi oppii siihen että lahjoja tulee kymmenittäin, mieluummin sitten ostaa jotain millä on pitkä käyttöikä tai mikä on muuten mieluisa.
 
No mie oon laskeskellut jotenkin näin:
1-, 2- vuotiaille tytöilleni ostan keskimäärin n. 40 - 50?:n edestä molemmille.
4- ja 6-vuotiaan tyttöjen lahjoihin uppoaa joku n. 50 - 70? / lapsi.
8v poika saanee n. 80 - 100?:n lahjat, kuten myös tyttö 9v.
11- ja 12-vuotiaat pojat saavat taas rahassa mitattuna n. 100-150? lahjukset.
15v tyttö ja 17v poika saavat kalleimmat lahjat, arvoltaan varmaan n. 200-250?.

Yhteensä siis ostan 3-5 lahjaa / lapsi ja muutaman yhteispaketin, joissa on todennäköisesti lautapelejä. Mietinnässä ois kyllä joku pelikonsoli (ehkä Wii) yhteispakettiin, lähinnä noille kouluikäisille siis.

Muita lahjoja meidän lapsille tulee muualta n. 3-5 pakettia / lapsi, tai sit muutama yhteispaketti yhteisiksi.

Pitää vielä erikseen mainita, että kunhan nuo pienemmät kasvavat, niin sitten on kyllä heidän vuoronsa saada niitä isompia / kalliimpia lahjoja - kun sitten taas aikuisikään ehtineet lapset saavat tulevaisuudessa tyytyä sit aina silloisen rahatilanteen sallimaan lahjukseen - ennenkaikkea joulu on kuitenkin lasten juhla, ja aikuiselle riittänee vähempikin lahjominen, olettaisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä on hienoa, jos on oikeasti sen tyyppinen ihminen että välttää kulutusta muulloinkin kuin jouluna, MUTTA on naurettavaa nostaa itsensä jalustalle kertoen että ostaa vaan yhden lahjan tai käyttää pari kymppiä kun samalla todetaan, että kylläpä niitä lahjoja tulee muualtakin. Miksi on parempi että vanhemmilta on paketti + muilta päälle kuin vanhemmilta paketteja ja muilta ei? Mikä tekee eka tapauksessa vanhemmista fiksumpia? :xmas:

Ja joo, ei riitä 50 euroa.


Mä en halua opettaa lapsiani materian perään, joten en osta heille (kuten en itsellenikään) muutenkaan hirvittävästi. Ostan joskus jos jotain aivan ihanaa (tarpeellista) sattuu olemaan alennuksessa tai kirpparilla, mutta en osta vain siksi, että olisi pakko, kun on joulu tai vaikka synttärit.

Mä käsitin tän kysymyksen niin, että miksi lahjan pitäisi olla arvokkaampi. Mun mielestä jokainen voi varojensa mukaan ostaa vaikka lentokoneen lapselleen lahjaksi, mutta sen takia ei tarvi ostaa esim. 100e lahjaa, kun naapurikin ostaa lapselleen. Varsinkin silloin, jos eletään perheessä tiukempaa aikaa, on mielestäni typerää ostaa kalliita leluja tai vaatteita. Urheiluvälineitä yms myös saa käytettyinä edullisesti, joten en näe mitään syytä, miksi pitäisi paketeihin kalliita juttuja kääriä...

 
vieras
Mitenköhän meillä menee...

Kaapissa on valmiina pleikkapeli yhteiseksi, pojalle on dinosauruskirja, lisäksi ostan lautapelin, riippuen siitä mikä se on niin, onko se sitten lasten vai koko perheen yhteinen.

Pohdin, että ostanko tytölle myös kirjan. Kummallekin lapselle olisi tiedossa mieluiset lelulahjat mutta ostammeko me vai sanonko kyselijöille en ole päättänyt jos sanon eteenpäin nämä niin tuo 50 ? riittää hyvin.

Toivoisin, että lapsilla olisi lahjoja juuri sopivasti =) Jotain hyödyllistä, jotain todella toivottua ja jotain minkä kesken riittää puuhaa koko perheelle.

Niin ja meillä esim kummit ja tädit kyselevät lahjatoiveita, yleensä esitetty toive on hinnaltaan siinä 20 ? kieppeillä korkeintaan.

Luistimet yms on meillä ostettu tai saatu käytettynä, itse en tykkää antaa käytettyä lahjaksi, ellei kyse ole jostain keräilyjutusta.
 
Täytyy sanoa, että kyllä mulla on ihan eri sävelet lahjojen hinnoissa. Mä ajattelin investoida Joulupuukeräykseenkin sen 50e ja se on ihan tuntemattomalle lapselle. Ja se lahja on minusta sellainen "pieni". Legopaketti 25e, lautapeli 15e ja ehkä vaatteita parillakympillä. Sillä saa jonkun oloasun...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Täytyy sanoa, että kyllä mulla on ihan eri sävelet lahjojen hinnoissa. Mä ajattelin investoida Joulupuukeräykseenkin sen 50e ja se on ihan tuntemattomalle lapselle. Ja se lahja on minusta sellainen "pieni". Legopaketti 25e, lautapeli 15e ja ehkä vaatteita parillakympillä. Sillä saa jonkun oloasun...
Mikä tämä joulupuukeräys on? Pystyykö tuohon ilmoittamaan lapset saajiksi vai valitseeko joku ne? Mietin vaan kun tulossa tiukka joulu joten oiskohan meidän lapsilla mahdollista saada paketit tuolta =)
 
vieras
Mitä väliä on summalla, jonka lahjaan käyttää? Eikö ole tärkeämpää, että lahja on mieleinen ja kiva? Minä en ole edes ajatellut, että se lahjan hinta olisi joku tärkeä tekijä. Eikä ole käynyt mielessäkään, että ostaisin lapselle hirveän kasan lahjoja, yhden ajattelin ostaa. Siis ostaako ns. normaalit ihmiset lapsilleen useita lahjoja ja vielä kalliita?
 
[quote="vieras"]Mitä väliä on summalla, jonka lahjaan käyttää? Eikö ole tärkeämpää, että lahja on mieleinen ja kiva? Minä en ole edes ajatellut, että se lahjan hinta olisi joku tärkeä tekijä. Eikä ole käynyt mielessäkään, että ostaisin lapselle hirveän kasan lahjoja, yhden ajattelin ostaa. Siis ostaako ns. normaalit ihmiset lapsilleen useita lahjoja ja vielä kalliita?[/quote]

juuri tätkin mäkin mietin!
 
Keittiönoita
No se vähän riippuu. Lapsen iästä ja lahjatoiveesta. Esim jos koululaisella olisi toiveissa jokin niistä isommista Lego-paketeista, niin silloin en pitäisi 50 euroa minään ylärajana. Tai jos teinin toiveissa on vaikka mp3-soitin tai uusi kännykkä.
 

Yhteistyössä