Saako liittyä seuraan taustailijana? Olen siis nyt pari päivää lukenut tätä ketjua (ihan alusta saakka) ja tänään vihdoin pääsin viimeiselle sivulle. Niin kovin olen myötäelänyt teidän kanssanne täällä, plussia toivoen.
Oma tilanteeni on monimutkainen: emme siis edes miehen kanssa ole vielä hoidoissa ja itse asiassa raskautuminen on minulta tällä hetkellä ehdottomasti kielletty. Minä vaan satun olemaan melko lailla varma, että hoitoihin joudutaan, kunhan jossain vaiheessa lupa lapselle saadaan.
Olen siis itse 26- vuotias ja mies 28. Minulla on makrokokoinen aivolisäkekasvain, jota on hoidettu lääkityksellä keväästä saakka. Joulukuussa on jälleen magneettikuvaus, jolloin (toivottavasti) jo selviää onko leikkauksen aika. Kasvaimesta johtuen prolaktiiniarvoni olivat jättimäiset (itse asiassa gynen apulaisylilääkäri sanoi, ettei ole koskaan nähnyt kellään yhtä isoa tulosta
, mutta tosiasiassahan tuo siis ei ole mikään hyvä asia, arvo oli about 470 000 tjn.). Lääkityksellä tuo prolaktiini on kuitenkin tullut alas todella hyvin, jopa alle viitearvojen, mutta kuukautisia ei ole näkynyt.
Minulla on aina ollut epäsäännöllinen kierto ja aloitin e-pilleritkin niin nuorena, ettei ole tullut koskaan kiinnitettyä huomiota siihen, etteikö kaikki olisi ihan kunnossa. Edelliset kuukautiset tosin ovat olleet joskus vuonna 2007 lopussa/ 2008 alussa ja nekin pillereiden kanssa, mutta olen totaalisesti sulkenut silmäni asialta. Koska kuukautisia ei alkanut kuulumaan tuon prolaktiiniarvon laskettuakaan (ja lisäksi hän epäili minulla olevan PCO), laittoi sisätautilääkäri lähetteen gynelle tutkimuksiin.
Gynellä kävin maanantaina, ultrassa näkyi pieni kohtu ja munasarjat (eli eivät olleet suurentuneet niinkuin PCO:ssa yleisesti on), munasarjoissa tosin on hieman rakkulaisuutta, mikä tuohon PCO:n viittaisi. Kohdun limakalvo taas on niin onnettoman ohut, että lääkäri sanoi, ettei siellä ole edes mitään mitä tyhjentyä. :'(
Tiistaina kävin vielä antamassa verikokeet kaikista hormoniarvoista ja aloitin Primolut N:n vuodoon aikaansaamiseksi. Huono juttu on kuulemma, jos ei tällä kuurilla vuotoa saada aikaan, koska minulla on painoakin liikaa (tosin koko ajan laihdutan ja tupakoinninkin lopetin pari kuukautta sitten).
Raskaaksi en siis tosiaan saa tulla tuon kasvaimen takia ja muutenkin koko lapsen saaminen on minulle hankalaa ihan ilman mitään muitakin ongelmia (jos kasvainta ei poisteta, se kasvaa raskauden aikana, jos poistetaan, joudun syömään korvaavia hormooneja koko ikäni). Tällä hetkellä olo on kuitenkin varovasti toiveikas; ainakin olen kokenut saaneeni todella hyvää hoitoa sairaalassa ja uskon todella, että siellä ajatellaan vain meidän potilaiden parasta.