Kestovaippaopastusta aloittelijalle?

Heippa! Olen siis raskaana kolmatta kertaa ja aiemmin meillä on käytetty kertiksiä. Haluaisin tulevalla vauvalla monesta eri syystä käyttää kestovaippoja, mutta minun on vaikeaa ymmärtää ja hahmottaa kokonaisuudessaan, minkälaista kestoilu on ja mitä kaikkea pitää tietää. Seuraa sarja mieltä askarruttavia kysymyksiä :D

1) Käykö taskuvaipat ihan vastasyntyneelle?
2) Mikä ihme on kuivaliina!? Sitä suositeltiin maitokakkavaiheessa, mutta minä en kyllä ihan oikeasti tajua mikä se on. Joku peppua vasten tuleva osa?
3) Mitä niillä harsoilla sitten tehdään? Voiko niitä käyttää taskuvaipan sisällä "lisäimuna"?
4) Mitä eroa on taskuvaipalla ja all-in-onella? Mikä niiden eri osien merkitys ja tehtävä on ja mitä vaihtoehtoja esim imuihin on olemassa?
5) Monellako vaipalla pääsen alkuun? Tarvitseeko vaippaa vaihtaessa vaihtaa vain imut, vai vaihdetaanko koko vaippa kerralla? Jos pesen vaippoja esim. joka toinen päivä, kuinka monta mitäkin osaa tarvitsen (olettaen, että käyttäisin vaikka taskuvaippoja)?
6) Likaisten vaippojen säilytys? Liotetaanko niitä jossain litkussa ennen pesua? Pestäänkö vaipan eri osat erillään vai voiko koko paketin heittää samaan pesuun?
7) Osto- ja myyntipalstat pursuvat kestovaippailun yhteydessä riemunkirjavia villahousuja. Mitä niillä villahousuilla sitten on tarkoitus tehdä..?

En ymmärrä, en.. :LOL:

Varmasti kysymyksiä tulee vielä lisää, kirjoittelen niitä sitten kun päähän pälkähtää. Olisin isosti kiitollinen, jos joku osaisi vastata niin että minäkin ymmärrän. :ashamed:

Viimeksi muokattu:
1) Kaipa nekin käyvät, jos tosiaan istuvat. Itse käytin vastasyntyneelle semmoisia kestoja, joissa oli erikseen kuorivaippa ja sisävaippa (muotoiltu, ei tarvinnut taitella mitään). Lisäksi laitoin lisäimun ja kuivaliinan.
2) Kuivaliinan tarkoitus on saada märkä vaippa tuntumaan kuivemmalta - tulee siis vauvan peppua vasten. Niitä on niin pestäviä kankaisia kuin roskiin heitettäviä riisipaperisia. Jälkimmäinen vaihtoehto on tietysti hieman vähemmän ekologinen, mutta siitä oli maitokakkavaipoissa se ilo, että itse vaippaan jäi vähemmän tahmaista kakkaa pestäväksi...
3) Harsoja voi taitella ja käyttää sisävaippoina. Kokeilin, mutta koin sen hieman turhauttavana silloin kun harsovaippaan tuli ne maitokakat (eli joka kerta ;)) - kun harson avaa, niin pestäviä tahroja on tietysti yhden sijaan monta...
5) Mulla oli vastasyntyneelle (kokoa 3-6 kg) 10 sisävaippaa, 4 kuorivaippaa, 10 lisäimua ja 4 pestävää kuivaliinaa (käytin siis myös riisipaperia kuivaliinana). Näillä pärjäsi hyvin. Alussa meidän vauvan vaipassa taisi olla aina kakkaa... Joten vaippoja sai olla jatkuvasti pesemässä. Kuorivaippoja ei tarvitse pestä joka kerta, kuten jo neuvottiinkin. :)
6) En edes huuhtele pissavaippoja, jätän odottamaan konepesua (kuivumaan). Pesen niitä suunnilleen joka toinen päivä (käytetään myös kertisvaippoja). Kakkavaipat huuhtelen ja käsittelen tahranpoistoaineella heti, sen jälkeen nekin voivat odottaa sen päivän-pari.
7) Villahousut toimivat muovisen kuorivaipan tavoin päällimmäisenä osana.

Heip!
Itsekin yritän perehtyä kestoilun saloihin. Saapi nyt nähdä onnistuuko kun eka on tulossa ja vaippojen vaihto jo sinänsä jännittää, saati sitten jos niissä on jotain ylimääräistä jekkua :D
Eli kokemusta ei ole, mutta varmuuden vuoksi jos et ole huomannut, niin Kestovaippa yhdistyksellä on tosi hyvät sivut ja sieltä foorumilta löytyy paljon tietoa.

Yhteistyössä