Keskustelua sikainfluenssasta

Status
Viestiketju on suljettu.
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka pian rokotteen ottamisesta on tullut oireita (jos on tullut) ? Olivatko voimakkaita ja millaisia oireita tuli?
vastaan itse omaan kysymykseeni: aamulla saatu rokote oireilee niin että käsi johon piikki laitettiin, alkaa tulla koko ajan kipeämmäksi. vielä ei ole muita oireita... ootellaan että tuleekokaan.
Mulla meni kans näin, eikä tullut mitään muita oireita. Käsikipu kesti pari päivää, nyt piikistä kohta pari viikkoa.
 
lukuja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomessa on nyt arviolta 10 000 sairastunutta, ja viisi kuollutta. Ihan hyvä tahti, jos puoli miljoonaa sairastuu niin silloin ruumiita tulisi 250. Mun mielestä kuulostaa aika paljolta! varsinkin jos tuosta tulee se n. puolet olemaan perusterveitä nuoria.
On ehkä vähän aikaista sanoa mitään prosentteja, mut tällä hetkellä 60% menehtyneistä on yli 65v ja 80% pitkäaikaissairaita. Eli suurin osa ei ainakaan vielä ole perusterveitä nuoria. Toivottavasti ei tule olemaankaa.
 
vieras
Täällä aiemmin annettiin ohjeeksi, että oireettomat perheenjäsenet voivat mennä kouluun ja töihin. En tiedä, mitkä onko ohjeet muuttunut taudin levitessä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kidetär:
Hei! Mietin et miten menetellään jos perheen lapsista yksi koululainen sairastuu tautiin, niin menevätkö muut kouluun? Kun hehän voivat olla oireettomia viruksen kantajia.
Jos mä sairastun, niin kuopus menee kouluun. Ellei sitten koululta tule ilmoitusta, että kuopus saa vapautuksen opinnoista siksi aikaa, kun mä olen sairaana.

 
?
Alkuperäinen kirjoittaja kkkl:
juuri saatiin koko perheelle rokotteet. hienosti päästiin jonon ohi kun veli on lääkäri:)
Mulla on sisko lääkäri ja minä riskiryhmää mutta jonon ohi ei päästy. Jonotettiin 3 tuntia ulkona lasten kanssa. Myös tämä lääkäri siskoni omalle lapselleen samassa jonossa saman aikaa. Eikös se jotenki näin pitäny asetuksenki mukaan mennä???
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja kkkl:
juuri saatiin koko perheelle rokotteet. hienosti päästiin jonon ohi kun veli on lääkäri:)
Mulla on sisko lääkäri ja minä riskiryhmää mutta jonon ohi ei päästy. Jonotettiin 3 tuntia ulkona lasten kanssa. Myös tämä lääkäri siskoni omalle lapselleen samassa jonossa saman aikaa. Eikös se jotenki näin pitäny asetuksenki mukaan mennä???
Siskollasi on moraalista selkärankaa ja hän on kunniaksi lääkärikunnalle.
 
pelokas
kirjoitampa nyt tännekkin kun olen epävarma eli jos perheessä joku siihen sairastuu niin eikö siinä ole jonkin sortin itämisaika, että voi tarttua muihin perheenjäseniin?? ajattelin että onko se sitten aivan suotavaa viedä lapsi tarhaan jos se voi jo olla hänessä?? pitäiskö odottaa tarhan suhteen muutama päivä ja tutkailla tilannetta???
 
Onhan siinä sitä itämisaikaa.. muistaakseni voi viikonkin kestää se. Ainakin muutaman vrk. Ja niin on ilmeisesti siis neuvottu toimimaan, että oireettomat voivat normaalisti mennä töihi tai tarhaan tms. Mutta tokihan voi tehdä niinkun itsestään parhaalta tuntuu :)
 
pelokas
Alkuperäinen kirjoittaja Zephyr:
Onhan siinä sitä itämisaikaa.. muistaakseni voi viikonkin kestää se. Ainakin muutaman vrk. Ja niin on ilmeisesti siis neuvottu toimimaan, että oireettomat voivat normaalisti mennä töihi tai tarhaan tms. Mutta tokihan voi tehdä niinkun itsestään parhaalta tuntuu :)
No näköjään kaikki sen näin juuri sanoo...mulla on itsellä tarhassa oleva lapsi joka kuuluu siihen riskiryhmään ja samassa tarhassa käy lapsi jonka perheessä sitä on todettu :( en oikein tiedä mitä ajatella!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
Alkuperäinen kirjoittaja Zephyr:
Onhan siinä sitä itämisaikaa.. muistaakseni voi viikonkin kestää se. Ainakin muutaman vrk. Ja niin on ilmeisesti siis neuvottu toimimaan, että oireettomat voivat normaalisti mennä töihi tai tarhaan tms. Mutta tokihan voi tehdä niinkun itsestään parhaalta tuntuu :)
No näköjään kaikki sen näin juuri sanoo...mulla on itsellä tarhassa oleva lapsi joka kuuluu siihen riskiryhmään ja samassa tarhassa käy lapsi jonka perheessä sitä on todettu :( en oikein tiedä mitä ajatella!!!
Ymmärrän kyllä huolesi :hug: Itsekkin olen ollut tosi stressaantunut tän influenssan ja rokotusten kanssa :/ Itse en varmaan uskaltaisi laittaa sinun tilanteessasi lasta tarhaan. Mutta ymmärrän senkin jos on töiden tai muun takia vaikea olla laittamatta.. Yritän itse myös välttää lasteni viemistä turhaan paikkoihin jossa vilisee ihmisiä. Esim. kaupassa käyn mielummin ilman lapsia. Meidänkin nuorempi lapsi kuuluu riskiryhmään sydämensä takia. Huomenna sitten vien varmaan tytön rokotettavaksi. Siitäkin olen tosin ollut epävarma, mutta alan kallistua sen piikin puolelle, kun en toisaalta uskalla jättää rokottamattakaan. Alan jo olla ihan sekaisin ja raivostuttaa koko tauti :kieh:

 
pelokas
Alkuperäinen kirjoittaja Zephyr:
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
Alkuperäinen kirjoittaja Zephyr:
Onhan siinä sitä itämisaikaa.. muistaakseni voi viikonkin kestää se. Ainakin muutaman vrk. Ja niin on ilmeisesti siis neuvottu toimimaan, että oireettomat voivat normaalisti mennä töihi tai tarhaan tms. Mutta tokihan voi tehdä niinkun itsestään parhaalta tuntuu :)
No näköjään kaikki sen näin juuri sanoo...mulla on itsellä tarhassa oleva lapsi joka kuuluu siihen riskiryhmään ja samassa tarhassa käy lapsi jonka perheessä sitä on todettu :( en oikein tiedä mitä ajatella!!!
Ymmärrän kyllä huolesi :hug: Itsekkin olen ollut tosi stressaantunut tän influenssan ja rokotusten kanssa :/ Itse en varmaan uskaltaisi laittaa sinun tilanteessasi lasta tarhaan. Mutta ymmärrän senkin jos on töiden tai muun takia vaikea olla laittamatta.. Yritän itse myös välttää lasteni viemistä turhaan paikkoihin jossa vilisee ihmisiä. Esim. kaupassa käyn mielummin ilman lapsia. Meidänkin nuorempi lapsi kuuluu riskiryhmään sydämensä takia. Huomenna sitten vien varmaan tytön rokotettavaksi. Siitäkin olen tosin ollut epävarma, mutta alan kallistua sen piikin puolelle, kun en toisaalta uskalla jättää rokottamattakaan. Alan jo olla ihan sekaisin ja raivostuttaa koko tauti :kieh:
Kiitos kommentistasi olet varmaan ensimmäinen kun ajattelee näin :) lapseni saa huomenna rokotteen ja en ainakaan ke vie häntä tarhaan, kun jos siitä tulee vaikka lämpöä ym...minusta tämä lapsi jonka perheessä sitä on olisi kuulunut olla laittamatta lastaan tarhaan ainakaan muutamaan päivään?? he ovat kyllä eri ryhmissä mutta mietin tosissani vielä loppuviikosta vienkö lastani ko tarhaan :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
Alkuperäinen kirjoittaja Zephyr:
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
Alkuperäinen kirjoittaja Zephyr:
Onhan siinä sitä itämisaikaa.. muistaakseni voi viikonkin kestää se. Ainakin muutaman vrk. Ja niin on ilmeisesti siis neuvottu toimimaan, että oireettomat voivat normaalisti mennä töihi tai tarhaan tms. Mutta tokihan voi tehdä niinkun itsestään parhaalta tuntuu :)
No näköjään kaikki sen näin juuri sanoo...mulla on itsellä tarhassa oleva lapsi joka kuuluu siihen riskiryhmään ja samassa tarhassa käy lapsi jonka perheessä sitä on todettu :( en oikein tiedä mitä ajatella!!!
Ymmärrän kyllä huolesi :hug: Itsekkin olen ollut tosi stressaantunut tän influenssan ja rokotusten kanssa :/ Itse en varmaan uskaltaisi laittaa sinun tilanteessasi lasta tarhaan. Mutta ymmärrän senkin jos on töiden tai muun takia vaikea olla laittamatta.. Yritän itse myös välttää lasteni viemistä turhaan paikkoihin jossa vilisee ihmisiä. Esim. kaupassa käyn mielummin ilman lapsia. Meidänkin nuorempi lapsi kuuluu riskiryhmään sydämensä takia. Huomenna sitten vien varmaan tytön rokotettavaksi. Siitäkin olen tosin ollut epävarma, mutta alan kallistua sen piikin puolelle, kun en toisaalta uskalla jättää rokottamattakaan. Alan jo olla ihan sekaisin ja raivostuttaa koko tauti :kieh:
Kiitos kommentistasi olet varmaan ensimmäinen kun ajattelee näin :) lapseni saa huomenna rokotteen ja en ainakaan ke vie häntä tarhaan, kun jos siitä tulee vaikka lämpöä ym...minusta tämä lapsi jonka perheessä sitä on olisi kuulunut olla laittamatta lastaan tarhaan ainakaan muutamaan päivään?? he ovat kyllä eri ryhmissä mutta mietin tosissani vielä loppuviikosta vienkö lastani ko tarhaan :/
Niin, onhan se tosi kurja juttu jos tällä kyseisellä lapsella olisikin tartunta ja muut lapset päiväkodissa saisivat sen.. Ihmiset varmaan toimivat sen mukaan, miten heitä on yleisesti neuvottu. Mutta toivotaan nyt, että rokote puree ja ettei siitä tule mitään rajumpia sivuvaikutuksia :)

Olisi myös kiinnostava kuulla millaisia ratkaisuja muut vanhemmat ovat tehneet rokotteen suhteen pienten riskiryhmäläisten kanssa??
 
mamma
Alkuperäinen kirjoittaja Zephyr:
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
Alkuperäinen kirjoittaja Zephyr:
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
Alkuperäinen kirjoittaja Zephyr:
Onhan siinä sitä itämisaikaa.. muistaakseni voi viikonkin kestää se. Ainakin muutaman vrk. Ja niin on ilmeisesti siis neuvottu toimimaan, että oireettomat voivat normaalisti mennä töihi tai tarhaan tms. Mutta tokihan voi tehdä niinkun itsestään parhaalta tuntuu :)
No näköjään kaikki sen näin juuri sanoo...mulla on itsellä tarhassa oleva lapsi joka kuuluu siihen riskiryhmään ja samassa tarhassa käy lapsi jonka perheessä sitä on todettu :( en oikein tiedä mitä ajatella!!!
Ymmärrän kyllä huolesi :hug: Itsekkin olen ollut tosi stressaantunut tän influenssan ja rokotusten kanssa :/ Itse en varmaan uskaltaisi laittaa sinun tilanteessasi lasta tarhaan. Mutta ymmärrän senkin jos on töiden tai muun takia vaikea olla laittamatta.. Yritän itse myös välttää lasteni viemistä turhaan paikkoihin jossa vilisee ihmisiä. Esim. kaupassa käyn mielummin ilman lapsia. Meidänkin nuorempi lapsi kuuluu riskiryhmään sydämensä takia. Huomenna sitten vien varmaan tytön rokotettavaksi. Siitäkin olen tosin ollut epävarma, mutta alan kallistua sen piikin puolelle, kun en toisaalta uskalla jättää rokottamattakaan. Alan jo olla ihan sekaisin ja raivostuttaa koko tauti :kieh:
Kiitos kommentistasi olet varmaan ensimmäinen kun ajattelee näin :) lapseni saa huomenna rokotteen ja en ainakaan ke vie häntä tarhaan, kun jos siitä tulee vaikka lämpöä ym...minusta tämä lapsi jonka perheessä sitä on olisi kuulunut olla laittamatta lastaan tarhaan ainakaan muutamaan päivään?? he ovat kyllä eri ryhmissä mutta mietin tosissani vielä loppuviikosta vienkö lastani ko tarhaan :/
Niin, onhan se tosi kurja juttu jos tällä kyseisellä lapsella olisikin tartunta ja muut lapset päiväkodissa saisivat sen.. Ihmiset varmaan toimivat sen mukaan, miten heitä on yleisesti neuvottu. Mutta toivotaan nyt, että rokote puree ja ettei siitä tule mitään rajumpia sivuvaikutuksia :)

Olisi myös kiinnostava kuulla millaisia ratkaisuja muut vanhemmat ovat tehneet rokotteen suhteen pienten riskiryhmäläisten kanssa??
Mitenkään mahtaisi mun työnantaja suhtautua jos sanoisin, että mun lapsi on terve mutta tarvitsen sairaslomaa koska toisen lapsen äiti ei halua että lapseni sinne menee...

 
Terve
Voinko kuvitella että minulla olisi hyvä vastustuskyky mahdollisesti tätäkin tautia vastaan kun en ole vuosiin ollut kipeä, pientä flunssaa vaan mutta esim töistä en ole ollut poissa yli viiteen vuoteen sairauden takia.. ??
Kuumetta oli viimeksi silloin, yli 5v sitten..
 
"Ilmoituksessa sanotaan, että alle 7-vuotiaat rokotetaan sikainfluenssaa vastaan huomenna. Minun lapseni on 6-vuotias. Milloin hänet rokotetaan?"

Paikkakuntamme neuvontapuhelin tukkeutuu joutavista kyselyistä. Onko muualla sama tilanne?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Terve:
Voinko kuvitella että minulla olisi hyvä vastustuskyky mahdollisesti tätäkin tautia vastaan kun en ole vuosiin ollut kipeä, pientä flunssaa vaan mutta esim töistä en ole ollut poissa yli viiteen vuoteen sairauden takia.. ??
Kuumetta oli viimeksi silloin, yli 5v sitten..
Todennäköisesti varmaan on -näin maalaisjärjellä ajateltuna. Mutta luin kyllä, että tauti iskee rajuna potentiaalisesti myös ihmisiin, joilla on erityisen hyvä vastustuskyky.. En nyt muista lääketieteellistä selitystä siihen, mutta olisiko sellainen ollut THL:n sivulla..?

Tiedän yhden tapauksen, jossa mies, joka ei ole koskaan ollut pois töistä eikä ole flunssan flunssaa sairastanut myöskään ainakaan viiteen vuoteen, sai taudin todella pahana. :/ En oikein tiedä mitä ajatella, yleensä kun he, jotka eivät koskaan sairastu, säästyvät kaikenlaisilta taudeilta, jotka riesaa meitä muita ympärillä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
"Ilmoituksessa sanotaan, että alle 7-vuotiaat rokotetaan sikainfluenssaa vastaan huomenna. Minun lapseni on 6-vuotias. Milloin hänet rokotetaan?"

Paikkakuntamme neuvontapuhelin tukkeutuu joutavista kyselyistä. Onko muualla sama tilanne?
Mä soitin tänään influenssaneuvontapuhelimeen ja yllätyin oikein kun pääsin suorilla läpi. =)
 
Onko tääl muita jotka käyneet lääkärissä oireiden vuoksi ja sit lääkäri todennu suoraan oireiden ja tutkimusten perusteella et sikainfluenssaa? Meil kävi noin ja yhä siis sairaana nyt koko perhe, pienintä 2 kk ikäistä vauvaa myöten. Olo suoraan sanottuna karmaseva ollut, ny jo pysyy pystyssä, mutta kuitenkin...eikö kausi-influenssaskin voi olla samanlaiset oireet joka tosin ei koskaa oo meille tullu näi voimakkaana eikä koskaan nii et kaikki oltas siihen sairastuttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta luin kyllä, että tauti iskee rajuna potentiaalisesti myös ihmisiin, joilla on erityisen hyvä vastustuskyky.. En nyt muista lääketieteellistä selitystä siihen, mutta olisiko sellainen ollut THL:n sivulla..?
Olen törmännyt jossain samaan ilmiöön. Siinä sairastuneen oma immuunipuolustusjärjestelmä hyökkää virusta vastaan niin voimakkaasti, että reaktiot tappavat sairastuneen. Sellaista taisi sattua espanjantaudin jyllätessä.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä