Keskustelua sikainfluenssasta

Status
Viestiketju on suljettu.
En ole lukenut keskusteluja aiheesta joten en tiedä onko joku jo kommentoinut asiaa tältä näkökannalta.

Kyllä on nyt media ja rokotteiden kehittäjä onnistunut haluamassaan. Hirveät jonot rokotusta varten. Kohta sitten todetaan, että sikainfluenssa-aallon kanssa päästiin helpommalla siksi kun "rokotukset ehdittiin antaa ajoissa" ja taas hehkutetaan rokotusten tehoa, mässäillään muutamilla kuolonuhreilla ja kauhistellaan tautia jonka todellista käyttäytymistä ei ole edes kunnolla nähty.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
En ole lukenut keskusteluja aiheesta joten en tiedä onko joku jo kommentoinut asiaa tältä näkökannalta.

Kyllä on nyt media ja rokotteiden kehittäjä onnistunut haluamassaan. Hirveät jonot rokotusta varten. Kohta sitten todetaan, että sikainfluenssa-aallon kanssa päästiin helpommalla siksi kun "rokotukset ehdittiin antaa ajoissa" ja taas hehkutetaan rokotusten tehoa, mässäillään muutamilla kuolonuhreilla ja kauhistellaan tautia jonka todellista käyttäytymistä ei ole edes kunnolla nähty.
Miksi kaikki ajattelevat että sika-influenssasta ei olisi kokemuksia? Eteläinen pallonpuolisko koki tämän jo keväällä, eikä suuria katastrofeja tullut. Olen rokotusten kannalla, mutta ei se aivan niin vakava asia ole kuin täällä on ymmärretty. Se että joku ei ota sitä ei tarkoita että hän vaarantaisi lapsensa hengen. Rokottamisen ansiosta terveydenhuoltojärjestelmä vain jakaa kuormituksen tasaisemmin ja uskoisin siitä olevan hyötyä kansantaloudelle sairaspoissaolojen vähenemisen vuoksi. Itse suositan kaikkia kuuntelemaan lääkärinsä mielipidettä asiasta, hän tietää paljon enemmän asiasta kuin minä. En kuitenkaan odota, että lääkäri olisi aina oikeassa. Mutta hän on oman alansa asioissa oikeassa useamman kerran kuin minä olisin.
 
Vieras - no, otsikot rähinöinnissä rokotusjonoissa ja tämä ihmisten hysteria osoittaa sen, miten vakavana sitä pidetään, vaikkei se todellakaan ole mikään tappajatauti kuten moni tuntuu luulevan.
 
äiti
Lapseni ja minä saatiin SI-rokotukset lauantaina. Molemmilla oli kuumetta seuraavana yönä ja pistoskohta arka. Edelleen pistoskohta kuumottaa. Jäseniä kolottaa ja tänä aamuna oli kurkku käheä. Vähän kuin flunssaa pukkaisi. Minulla lisäksi tuntui sunnuntaina sellaista jännää "kylmää pistelyä" sormissa ja varpaissa. En tiedä voiko tuo johtua piikistä vai onko jotain muuta.

Tällaista "oireilua" täällä. Mutta tyytyväinen olen siitä että piikit saatiin. Minä sain sairauteni vuoksi riskiryhmäläisenä ja lapsi alle 3v samalla kun kausi-influenssapiikin.
 
hahaa
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Lapseni ja minä saatiin SI-rokotukset lauantaina. Molemmilla oli kuumetta seuraavana yönä ja pistoskohta arka. Edelleen pistoskohta kuumottaa. Jäseniä kolottaa ja tänä aamuna oli kurkku käheä. Vähän kuin flunssaa pukkaisi. Minulla lisäksi tuntui sunnuntaina sellaista jännää "kylmää pistelyä" sormissa ja varpaissa. En tiedä voiko tuo johtua piikistä vai onko jotain muuta.

Tällaista "oireilua" täällä. Mutta tyytyväinen olen siitä että piikit saatiin. Minä sain sairauteni vuoksi riskiryhmäläisenä ja lapsi alle 3v samalla kun kausi-influenssapiikin.
annoit sitten alle 3vuotiaalle tutkimattoman rokotteen. hyvä!
 
sanna
Alkuperäinen kirjoittaja hahaa:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Lapseni ja minä saatiin SI-rokotukset lauantaina. Molemmilla oli kuumetta seuraavana yönä ja pistoskohta arka. Edelleen pistoskohta kuumottaa. Jäseniä kolottaa ja tänä aamuna oli kurkku käheä. Vähän kuin flunssaa pukkaisi. Minulla lisäksi tuntui sunnuntaina sellaista jännää "kylmää pistelyä" sormissa ja varpaissa. En tiedä voiko tuo johtua piikistä vai onko jotain muuta.

Tällaista "oireilua" täällä. Mutta tyytyväinen olen siitä että piikit saatiin. Minä sain sairauteni vuoksi riskiryhmäläisenä ja lapsi alle 3v samalla kun kausi-influenssapiikin.
annoit sitten alle 3vuotiaalle tutkimattoman rokotteen. hyvä!
Näitä rokotteita, siis influenssarokotteita on tutkittu ja jaettu miljoonia. Ainoastaan viruskantaa ollaan muutettu, ja sehän läheskään niin vaarallisessa muodossa kun itse taudissa. Rauhotu siis.
 
alle 4 vko synnytyksestä
Tietääkö joku miksi juuri synnyttäneet on otettu pois rokotettavien joukosta, vaikka kuuluvatkin riskiryhmään vielä 4 vko synnytyksen jälkeen? Onko joku, jossakin kunnassa saanut rokotteen juuri synnyttäneenä? Joissakin kunnissa on nimittäin tietääkseni eroja rokotusjärjestyksessä sillä tavoin että juuri synnyttäneet ovat saanet rokotteen raskaana olevien kanssa yhtä aikaa.
 
vieras
siis mielenkiinnolla lukisin ihan oikeita kokemuksia taudista... eli onko sellaisia jotka ovat tutkitusti taudin sairastaneet? olis kiva tietää et minkälaista tautia olis odotettavissa.. meillä nimittäin työpaikalla pari epäilyä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis mielenkiinnolla lukisin ihan oikeita kokemuksia taudista... eli onko sellaisia jotka ovat tutkitusti taudin sairastaneet? olis kiva tietää et minkälaista tautia olis odotettavissa.. meillä nimittäin työpaikalla pari epäilyä.
Mitä teet tällä tiedolla, jotkut sairastaa sen lievänä ja toiset taas oikein pahimman kautta. Ei voi tietää, kehen se iskeen pahasti.
 
xxx
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis mielenkiinnolla lukisin ihan oikeita kokemuksia taudista... eli onko sellaisia jotka ovat tutkitusti taudin sairastaneet? olis kiva tietää et minkälaista tautia olis odotettavissa.. meillä nimittäin työpaikalla pari epäilyä.
No meillä lapsella alkoi kurkkukivulla, 2 pv kuume 39-40, kova yskä. Kolmantena päivänä enää yskää ja virkeä, kuumeeton. Huomenna aion viedä hiotoon.
 
Tietääköhän joku, onko mahdollista sairastaa possulunssa kuumeettomana?
Mun ystävän lapsella on todennäköisesti ko tauti, varmaksi ei voi sanoa kun täällä ei enää testata. Mutta lääkäri sanoi että on hyvin todennäköistä. Me ollaan päivittäin tekemisissä pitkiä aikoja, ja mulla taas on ollut viitisen päivää kurkku kipeä ja jonkin verran hengitysvaikeuksia, mutta ei edes lämpöä koko aikana. Musta vähän omituista..

Pienimmät sai rokotteen tänään, Miss Elle on vähän kräntty, mutta nuori herra ei moksiskaan.
 
tässä tautia sulle
Enpä kerinnyt tuota rokotetta sitten saada/ottaa kun sairastuin sikainfluenssaan.
Kokemani perusteella ottaisin nyt ihan mieluusti rokotteen, olo on ollut kuolettavan kauhea.
Nyt siis olen tamiflu-kuurilla josta ei myöskään ole tarkkoja tutkimuksia sikiöön, ei mitään mainittavan suurta ainakaan ole havaittu aikaisemmin.

Mutta todella, itse vkolla 36+risat sairastaneena voin kertoa että kyllä ne keuhkot kovilla on ja muukin kroppa. Ensimmäiset 3 päivää olin vähintään 38 asteen kuumeessa panadolista huolimatta. Raajasärky aivan hirveä ja voimattomuus niin kova että tunnin hereillä olo teki tiukkaa. Esikoista en voinut hoitaa yhtään. Onneksi mies sairastui vasta kun minulla oireet vähän helpottivat, ja hän ei edes ole yhtä huonossa kunnossa kuin minä, perusterve kun on ja keuhkoilla on tilaa.
Joten jos nyt valitsisin niin en epäilisi ottaa rokotetta.

Tässä on kuitenkin nyt saanut huolehtia ennenaikaisesta synnytyksen mahdollisuudesta, (harjoitussupistuksia on ollut paljon), jos alkaisin synnyttää miten jaksaisin avautumisvaiheen ja ponnisusvaiheen, miten jaksaisin vauvan kanssa, entäs jos esikko sairastuu.. yms yms.
 
vieras
Suomessa on nyt arviolta 10 000 sairastunutta, ja viisi kuollutta. Ihan hyvä tahti, jos puoli miljoonaa sairastuu niin silloin ruumiita tulisi 250. Mun mielestä kuulostaa aika paljolta! varsinkin jos tuosta tulee se n. puolet olemaan perusterveitä nuoria.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tässä tautia sulle:
Enpä kerinnyt tuota rokotetta sitten saada/ottaa kun sairastuin sikainfluenssaan.
Kokemani perusteella ottaisin nyt ihan mieluusti rokotteen, olo on ollut kuolettavan kauhea.
Nyt siis olen tamiflu-kuurilla josta ei myöskään ole tarkkoja tutkimuksia sikiöön, ei mitään mainittavan suurta ainakaan ole havaittu aikaisemmin.

Mutta todella, itse vkolla 36+risat sairastaneena voin kertoa että kyllä ne keuhkot kovilla on ja muukin kroppa. Ensimmäiset 3 päivää olin vähintään 38 asteen kuumeessa panadolista huolimatta. Raajasärky aivan hirveä ja voimattomuus niin kova että tunnin hereillä olo teki tiukkaa. Esikoista en voinut hoitaa yhtään. Onneksi mies sairastui vasta kun minulla oireet vähän helpottivat, ja hän ei edes ole yhtä huonossa kunnossa kuin minä, perusterve kun on ja keuhkoilla on tilaa.
Joten jos nyt valitsisin niin en epäilisi ottaa rokotetta.

Tässä on kuitenkin nyt saanut huolehtia ennenaikaisesta synnytyksen mahdollisuudesta, (harjoitussupistuksia on ollut paljon), jos alkaisin synnyttää miten jaksaisin avautumisvaiheen ja ponnisusvaiheen, miten jaksaisin vauvan kanssa, entäs jos esikko sairastuu.. yms yms.
36+risat ja puhut ennenaikaisen synnytyksen mahdollisuudesta. En ole kuullutkaan että kyseisillä viikoilla enää puhutaan ennenaikaisesta synnytyksestä, korkeintaan ennen laskettua aikaa synnyttämisestä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suomessa on nyt arviolta 10 000 sairastunutta, ja viisi kuollutta. Ihan hyvä tahti, jos puoli miljoonaa sairastuu niin silloin ruumiita tulisi 250. Mun mielestä kuulostaa aika paljolta! varsinkin jos tuosta tulee se n. puolet olemaan perusterveitä nuoria.
Mitenköhän britanniassa on kuolleita vain 150 ja väkiluku on kuitenkin kymmenen kertainen suomeennähden. taidat povata meille sitten oikein super tappavaa kantaa jos täällä pienessä maassa joopa sata enemmän tulee uhreja. Oho :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Ei kai sitä väkilukuun verrata sitä kuolleisuutta vaan sairastuneisiin.
No kyllä niillä on tekemistä aikapaljon, ei täällä sairastu missään kauhukuvissa enemmän kuin maassa jossa on kymmenenkertainen väestö.
 
Jooseppi65
Piruakos sen tietää onko sikainfluenssa vai tavallinen influenssa vai RS-virus kun kaikissa samanlaiset oireet???? Ja kannattaako ottaa rokote jos on sairastanut /lapset sairastaneet "jonkun influenssantyyppisen"? Kovin herkästi ei tk:ssa lähretä testailemmaankaan.
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuinka pian rokotteen ottamisesta on tullut oireita (jos on tullut) ? Olivatko voimakkaita ja millaisia oireita tuli?
vastaan itse omaan kysymykseeni: aamulla saatu rokote oireilee niin että käsi johon piikki laitettiin, alkaa tulla koko ajan kipeämmäksi. vielä ei ole muita oireita... ootellaan että tuleekokaan.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä