Keskituloisen kuoppa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en valita, mutta...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en edelleenkään ole valittanut meidän menoista tai tuloista. Mun mielestä meillä menee edeenkin hyvin.
Mua ottaa aivoon kiittämättömyys. Se, että ne jotka elää "ilmaiseksi" on sitä mieltä, että meillä ns. keskituloisilla on huomattavasti enemmän varaa maksaa veroja ja meille ei tarvitse maksaa lapsilisiä ym. ym. ym.
Pointti oli se, että tällä hetkellä, juuri tällä hetkellä, meillä ei jää hirveesti enempää käteen ja mun mielestä me tullaan ihan hyvin toimeen.
Kyllä, mä tiedän myös sen, että kartutan koko ajan omaisuuttani .

Ja siis voisinhan mä pitää mun lapset hoidossa syömässä niitä ateroita, vaikka olisin itse kotona? Pienituloisena ei vaan tarviis maksaa päivähoitomaksuja? Ihan siis noin ajatellen, että miksei ruokamenot kasvaisi...

On vastattu joo, mutta sulla ei nyt mene ihan logiikka perille. Sanot, ettei jää enempää käteen. No ei kai jää, kun loput menee säästöön (eli asunnon maksuun).

Otetaanpa kuvitteellinen tilanne, jos se auttais ymmärtämään:
Pertille jää sata euroa kuussa käteen.
Mulle jää 1100€ /kk.
Minä laitan tonnin kuussa säästötilille.
Voinen siis todeta, että mulle ja Pertille jää saman verran rahaa käteen. Ja nurista siitä?

• Tykkää
Reactions: Isämies ja Data
Ja siis voisinhan mä pitää mun lapset hoidossa syömässä niitä ateroita, vaikka olisin itse kotona? Pienituloisena ei vaan tarviis maksaa päivähoitomaksuja? Ihan siis noin ajatellen, että miksei ruokamenot kasvaisi...

Eli siis jos, JOS te alkaisitte loisimaan, niin pistäisitte lapset hoitoon, vaikka molemmat vanhemmat makaisivat kotona?? Ällistyttävää.

[QUOTE="joo";29027689]On vastattu joo, mutta sulla ei nyt mene ihan logiikka perille. Sanot, ettei jää enempää käteen. No ei kai jää, kun loput menee säästöön (eli asunnon maksuun).

Mulle jää 1100€ /kk.
Voinen siis todeta, että mulle ja Pertille jää saman verran rahaa käteen. Ja nurista siitä?[/QUOTE]

Hohhoijjaaa...

[QUOTE="joo";29027689]On vastattu joo, mutta sulla ei nyt mene ihan logiikka perille. Sanot, ettei jää enempää käteen. No ei kai jää, kun loput menee säästöön (eli asunnon maksuun).

Mulle jää 1100€ /kk.
Voinen siis todeta, että mulle ja Pertille jää saman verran rahaa käteen. Ja nurista siitä?[/QUOTE]

Joo, me ollaan kauheen onnellisia, että maksetaan asuntolainaa vuokran sijaan. Siitä meille kertyy säästöjä. Se on hienoa. Me ollaan onnekkaita.
Se, että me maksetaan tällä hetkellä asuntolainaa vuokran sijaan, ei hyödytä meitä juuri TÄLLÄ hetkellä.
Ymmärrätkö, että jos sinun tonnisi on säästötilillä, josta sinä et juuri nyt voi ottaa sitä pois, ei varsinaisesti hyödytä sinua juuri nyt. Pertti tekee rahallaan juuri nyt, mitä tykkää, mutta sitä voi vituttaa sitten kymmenen vuoden päästä. SE ei kuitenkaan helpoita sinua juuri nyt!

Edelleenkään, meillä ei mene huonosti. Mun mielestä meillä menee ihan hyvin.
Mä vaan ihmettelen edelleen sitä ilmaisen rahan saajien jatkuvaa valitusvirttä siitä, että enemmän pitäis saada.

Joo, me ollaan kauheen onnellisia, että maksetaan asuntolainaa vuokran sijaan. Siitä meille kertyy säästöjä. Se on hienoa. Me ollaan onnekkaita.
Se, että me maksetaan tällä hetkellä asuntolainaa vuokran sijaan, ei hyödytä meitä juuri TÄLLÄ hetkellä.
Ymmärrätkö, että jos sinun tonnisi on säästötilillä, josta sinä et juuri nyt voi ottaa sitä pois, ei varsinaisesti hyödytä sinua juuri nyt. Pertti tekee rahallaan juuri nyt, mitä tykkää, mutta sitä voi vituttaa sitten kymmenen vuoden päästä. SE ei kuitenkaan helpoita sinua juuri nyt!

Mä vaan ihmettelen edelleen sitä ilmaisen rahan saajien jatkuvaa valitusvirttä siitä, että enemmän pitäis saada.

Ootteko ehkä tosi nuoria? Vai miten niin ei raha säästötilillä / lyhenevä asuntolaina lohduta? Säästöt tai maksettu asunto on todella suuri turva tulevaisuudessa.

Oletko ikinä ollut todella köyhä? Niin köyhä, ettei ole varaa käydä lääkärissä tai ostaa maitoa? Kyllä sanoisin, että se säästötili sellaisena päivänä lohduttaisi.

Ja mitä tulee toimeentulotuilla eläviin... Aika harva heistäkään nyt valittaa, että enemmän pitäisi saada. Tiesitkö, että toimeentulotukea muuten nostetaan vähemmän kuin mitä siihen olisi oikeuksia saada?

Henkilökohtaisesti mua ärsyttää toimeentulotuella eläviä enemmän juuri kaltaisesi tyypit, joilla menee ihan hyvin, mutta sitten valittavat, että toimeentulotuella elävät ei ole tarpeeksi kiitollisia jne... Oletko itse tarpeeksi kiitollinen? Teillä on töitä ja mahdollisuus asunnonostoon! Se on kuule enemmän kuin niillä toimeentulotukilaisilla. Monilla heistä on pitkäaikainen sairaus, ei ole koulutusta, elämänhallinta haussa, työttömyys pitkittynyt. Vaihtaisivat sinun kanssa osia varmasti enemmän kuin mielellään.

• Tykkää
Reactions: Isämies
Mä en edelleenkään ole valittanut meidän menoista tai tuloista. Mun mielestä meillä menee edeenkin hyvin.
Mua ottaa aivoon kiittämättömyys. Se, että ne jotka elää "ilmaiseksi" on sitä mieltä, että meillä ns. keskituloisilla on huomattavasti enemmän varaa maksaa veroja ja meille ei tarvitse maksaa lapsilisiä ym. ym. ym.
Pointti oli se, että tällä hetkellä, juuri tällä hetkellä, meillä ei jää hirveesti enempää käteen ja mun mielestä me tullaan ihan hyvin toimeen.
Kyllä, mä tiedän myös sen, että kartutan koko ajan omaisuuttani.

Mikä helvetin kiittämättömyys? Ei kai jonkun satunnaisen ttt-asiakkaan tarvitse teille olla kiitollinen. Tottakai heitäkin kiinnostaa vaan oma toimeentulo eikä teidän auto- ja asuntolainahuolenne.

Hmm, tuollaista virttä en muista kuulleeni, mutta sellaista olen kyllä kuullut useinkin, että ihan tavalliseen elämään kuuluvat "odottamattomat" tapahtumat (pesukoneen hajoaminen, tarve hankkia lääkkeitä jne.) laittavat tukien varassa elävien ihmisten mielikuvituksen koetukselle jo ihan nykyiselläkin tukien tasolla. Sinähän olisit ymmärtääkseni valmis leikkaamaan vielä tästäkin? Kuulut siis siihen koko ajan kasvavaan ihmisjoukkoon, joka olisi valmis tinkimään naapurin eduista. Suomalaiset tinkisivät naapurin eduista - Gallupit - Kotimaa - Helsingin Sanomat

• Tykkää
Reactions: Data ja HoitoonVaan
Miten joillakin ihmisillä voi olla aikaa katkeroittaa itseään tuollaisilla laskelmilla? Millaista "kiitollisuutta" se ap oikein kaipaisi niiltä ttt-asiakkailta? Kiitoskirjeitä postiluukusta? Tuollainen katkeruus aiheuttaa sulle vielä vatsahaavan. Tekiskö se sut onnellisemmaksi, että tietäisit niiden, jotka ei ole päässeet kipuamaan/pysyneet keskiluokan tulotasossa kärsivät ja näkevän nälkää kuten jossain kehitysmaissa? Toisten kärsimys tekis susta onnellisemman työssäkävijän?

Huoh.

Me ollaan samanlainen "keskituloinen" perhe menoineen. Onneksi ei ole ollenkaan tuollaisia huolia ja ongelmia kuin sulla.

• Tykkää
Reactions: abeena
Tässä nyt ollaan vähän saman asian äärellä kuin jokin aikaa sitten, kun kyselin sitä, että ottaisitteko työtä, jos nettohyöty kasvaisi 150 euroa kuukaudessa. Moni siihen alkoi yskimään, että työnteko kannattaa ja mikä ihme on nettohyöty. No, tässä ap käyttää samaa kliinistä ja pragmaattista logiikkaa, eli jos heille työssäkäyvinä jää reilu 500 ylimääräistä kuussa ja työttöminä sossun rahoilla vajaat 400, niin nettohyöty työssäkäynnistähän on laskennallisesti se reilu satanen.

Ei siihen otettukaan kantaa, mitä työnteko tekee ihmiselle itselleen, mitä valintoja ja tulevaisuudensuunnitelmia, omaisuuden karttumista, eläkkeitä jne. työnteko takaa verrattuna sossun rahoilla elelyyn. Kyse oli puhtaasti siitä rahallisesta hyödystä nyt, tässä elämäntilanteessa. Ja ymmärrän täysin, että vituttaa ihan sikana, kun joku vinkuu että ei saa tarpeeksi rahaa kun makaa kotona ja on niin köyhä.

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
Kaiutin puhut asiaa! Itse en osaisi sitten MITENKÄÄN kadehtia sitä osaa mikä on ihmisillä jotka ovat pakosta tai omasta valinnastaan tukien varassa elannossaan. Se kaikki, mistä nämä ihmiset jäävät paitsi, on niin paljon, tärkeä osa elämää. Juuri nuo asiat mitä Kaiutin mainitsi. Itsemääräämisoikeus elämässä, suunnitelmallisuus, työn tuomat sosiaaliset suhteet, eläkkeet...

Mä olen ollut elämässäni 3 kk työttömänä kotona ja sillon jo meinas pää hajota. Ja sitten joku viitsii kadehtia sitä että joku elää niin ja saa siitä jonkinlaista korvausta hengissä pysyäkseen?

Tässä nyt ollaan vähän saman asian äärellä kuin jokin aikaa sitten, kun kyselin sitä, että ottaisitteko työtä, jos nettohyöty kasvaisi 150 euroa kuukaudessa. Moni siihen alkoi yskimään, että työnteko kannattaa ja mikä ihme on nettohyöty. No, tässä ap käyttää samaa kliinistä ja pragmaattista logiikkaa, eli jos heille työssäkäyvinä jää reilu 500 ylimääräistä kuussa ja työttöminä sossun rahoilla vajaat 400, niin nettohyöty työssäkäynnistähän on laskennallisesti se reilu satanen.

Ei siihen otettukaan kantaa, mitä työnteko tekee ihmiselle itselleen, mitä valintoja ja tulevaisuudensuunnitelmia, omaisuuden karttumista, eläkkeitä jne. työnteko takaa verrattuna sossun rahoilla elelyyn. Kyse oli puhtaasti siitä rahallisesta hyödystä nyt, tässä elämäntilanteessa. Ja ymmärrän täysin, että vituttaa ihan sikana, kun joku vinkuu että ei saa tarpeeksi rahaa kun makaa kotona ja on niin köyhä.

Tässä taitaa nyt sekoittua kaksi hiukan eri asiaa toisiinsa. On ensinnäkin ihan selvää, että suurin osa meistä kaikista tekee työtään sellaisella palkkatasolla, jossa ihan puhtaasti taloudellinen "nettohyöty" jää loppupeleissä melko vähäiseksi siihen nähden, mikä on se vähimmäissumma, jolla nykyisen kaltaisessa yhteiskunnassa vielä kykenee ylläpitämään edes etäisesti valtaenemmistöä muistuttavaa elintasoa. Eikä tämä mitenkään muuten voi tietenkään ollakaan. Edes Suomea vauraammissa maissa suurimman osan porukasta palkkataso ei voi mahdollistaa kovin ylenpalttista elintasoa.

Tuo omasta henkilökohtaisesta elintasostaan rutiseminen taas taitaa olla niin yleisinhimillinen - ikään kuin kansalaisena olemista alleviivaava - tapa, että sen taajuus ei juurikaan vaihtele ihmisen tulotason tai tulonlähteen mukaan. Mm. meillä töissä himpun vajaan kympin kuussa tienaavat valittavat ihan samaan tapaan toimeentulonsa niukkuutta, kuin mitä sinä tuossa kuvaat "kotona makaajien" tekevän. Tosin heitä en joudu henk.koht. kuuntelemaan päivittäin, mistä muistan toki olla kiitollinen.

EDIT: Itse en siis (juurikaan...) rutise, mutta enpä toisaalta myöskään tienaa tuota kymppiä.

Viimeksi muokattu:
Miksihän joidenkin siitä omasta elintasosta pitää rutista? Itseäni ei "rutisuta", eikä meillä työpaikallakaan kyllä kukaan rutise, vaikka ollaan tällasia ihan muutaman tonnin palkkaluokassa työtä tekeviä perheenäitejä. Tyytyväisenä siihen mitä meillä nyt on, on hyvä olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29027889:
Mm. meillä töissä himpun vajaan kympin kuussa tienaavat valittavat ihan samaan tapaan toimeentulonsa niukkuutta, kuin mitä sinä tuossa kuvaat "kotona makaajien" tekevän. Tosin heitä en joudu henk.koht. kuuntelemaan päivittäin, mistä muistan toki olla kiitollinen.
:D

Miksihän joidenkin siitä omasta elintasosta pitää rutista? Itseäni ei "rutisuta", eikä meillä työpaikallakaan kyllä kukaan rutise, vaikka ollaan tällasia ihan muutaman tonnin palkkaluokassa työtä tekeviä perheenäitejä. Tyytyväisenä siihen mitä meillä nyt on, on hyvä olla.

Enpä osaa sanoa, mutta epäilen, että kyse on jonkinlaisesta epäsuhdasta sen suhteen, mihin katsoo - syystä tai toisesta - olevansa oikeutettu ja mitä todellisuudessa saa.

[QUOTE="vieras";29027928]Tähänhän sitä pyritään, että keskiluokka siirtäisi halveksuvan katseensa alaspäin eikä ylöspäin.[/QUOTE]

Pyrkimisen voi lopettaa, tuossa on jo onnistuttu. Todistusaineistoa ovat mm. internetin keskustelupalstat väärällään.

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29027919:
Enpä osaa sanoa, mutta epäilen, että kyse on jonkinlaisesta epäsuhdasta sen suhteen, mihin katsoo - syystä tai toisesta - olevansa oikeutettu ja mitä todellisuudessa saa.

:D Mä oon ite niin köyhästä perheestä ja lapsena saanut kokea senkin miltä tuntuu nälkä ja puute, ja siksiköhän lie tässä iän myötäkin aina on vaan tosi iloinen kaikesta mitä eteen tulee ja sattuu saamaan.

Toisaalta... Onhan ne joidenkin fb-päivityksetkin pelkkää tuskaa ja valitusta, ja sitten kun itse mietin niin on tullut koettua jos mitä vastoinkäymistä, mutta en mä niitä vatvo ja pistä fb:n seinälle että toisetkin voi kauhistella miten kamalan rankkaa mun elämä on. Jos esim. ajan autolla kolarin, en ala itkeä että kun olis tehnyt niin tai näin ja kun on niin epäreilua, ja nyt koko elämä kaatuu, vaan mietin että miten asiassa edetään. Mitä on pelastettavissa. Sitten vaan eteenpäin, uusiin haasteisiin ja unohtaen menneet murheet. Kuulostaa ihan kamalan.. paasaamiselta.. Mut niin mä ajattelen. Oonks mä ihan mummo jo? "kuulkaas nyt lapset..."

Viimeksi muokattu:
Jää vittu pois töistä, niin ei tarvitse kadehtia sossun asiakkaita. Vainoharhainen paska, mistä sinä kenenkään tulot ja pärjäämiset edes tiedät. Tuonkin ajan kun olisit käyttänyt johonkin järkevämpään- mennyt vaikka kaupan eteen seisomaan nälkäpäivän keräysastia kädessä.

Uskon, että tiedät paremmin. Olin vakuuttunut, että meillä kotivakuutus nousi omistusasunnon myötä. Olin ehkä väärässä.

Entä jos vuokralainen ei ole ottanut kotivakuutusta ja asunto palaa? Multa ei ainakaan ole ikinä vuokranantaja halunnut mitään todistusaineistoa kotivakuutuksesta?
Entä jos vuokralainen ei saa kotivakuutusta?
Entä jos vuokralainen ottaa vakuutuksen, asunto palaa, niin miten siitä korvaussummasta varmistetaan, että se menee asunnon kiinteiden kalusteiden korjaamiseen, eikä se vuokralainen vedä rahoja ohi ja lähde lätkimään?

Kotivakuutuksen hintaan vaikuttaa neliöt, asumismuoto, kunta ja vähän voi hintaa hienosäätää turvalukoilla tms. Omakotitalossa sitten vakuutetaan myös rakennus ja mahdolliset ulkorakennukset.

Jos asunto palaa, niin kiinteä irtaimisto sekä irtaimisto jää vuokralaisen tappioksi, saa siis kaivaa kuvetta. Kotivakuutus sisältää myös oikeusturva- ja vastuuvakuutuksen. Ja onhan myös mahdollisuus, että sinun aiheuttamasi vesivahinko leviää viereisiin asuntoihin jne. -> menee vakuutuksesta.

Itse en IKINÄ vuokraisi omaa asuntoani ilman kotivakuutusta. Mutta ei sitä läheskään kaikki vuokranantajat vaadi, vuokranantajilla on oma vakuutus kiinteistölle ja jos jotain sattuu, he voivat peria kiinteää irtaimistoa vuokralaiselta. Siinä mielessä ei siis pakollinen vuokranantajan näkökulmasta, mutta helpottaa huomattavasti vahingon sattuessa, harvalla kun on tarpeeksi rahaa säästössä maksella kovin suuria laskuja ja voi olla että oikeuden kautta joudutaan niitä perimään sitten.

Ja lain mukaan jokaisen pitää saada kotivakuutus, käytännössä monikaan vak.yhtiö ei sitä luottotiedottomalle myönnä. Jos ei saa, niin sitten voivoi, maksettava itse vahingon sattuessa mahdollista kiinteää irtaimistoa ja muu irtaimisto jää sitten tappioksi.

Ei niitä rahoja vuokralaiselle anneta ja sanota, että "käytä näitä sitten siihen kiinteään irtaimistoon" :D Käytännössä se menee niin, että vuokranantaja laitattaa uudet materiaalit esim. tulipalon sattuessa. Lasku tulee urakoitsijalta suoraan vakuutusyhtiölle ja vak.yhtiö maksaa laskut. Tai jos ei ole vakuutusta, niin lasku menee vuokralaiselle.

Mielestäni kotivakuutus on sellainen, että olisi idioottimaista jättää se ottamatta. Siinä kustannus-hyötysuhde on hyvä vakuutuksenottajalle.

- Vak.yhtiössä töissä

Kaikkea ne ihmiset viitsii laskea,ei ole minulla tullut mieleenkään laskea että paljonkohan saataiisiin tukia jos jäisin töistä poisMitä helvettiä kadehtimista niissä tukien saajissa on kun itsekin voi hypätä samoille tuille milloin vaan?.Eiköhän tämänkin aloituksen tarkoitus ollut vaan saada taas yksi ketju haukkumaan vähävaraisia ja kertoa että kuinka leveällä sohvalla sitä taas kattoon syljeksitään..vähästä se on joidenkin itsetunto kiinni.Sitäpaitsi eikö kiihottaminen kansanryhmää vastaan ole suomessa rikos( ainakin toistaiseksi),kansanryhmä se on köyhätkin.

Yhteistyössä