Keskituloisen kuoppa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en valita, mutta...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei aukea mulle tuo ap:n logiikka?

Töissäkäyvä päättää asumisestaan, saa kulkea huoletta autolla.. kerää omaisuutta koko ajan asuntolainaa lyhentämällä ja ei ole tilivelvollinen kellekään. Myös elintaso on ihan eri asteella kuin sitä "ilmaista rahaa" saavilla. Niin kuinka tässä sitten häviää verraten huonompiosaisiin?

Jos kismittää.. niin kämppä myyntiin.. irtisanoutuu töistä, myy autot ja muutto halvimpaan vuokrakämppään johon voi saada asumistukea -> sitten elelee omaisuudesta saamillaan rahoilla, kunnes saa sossuta rahaa joskus hamassa tulevaisuudessa? ;) Ei kiinnosta mua ainakaan.. joten empä karehi niitä, jotka väkisin joutuu vuokralla asumaan ja raahaan esim.ruokaostokset julkisien avulla.. Auton saa käsittääkseni omistaa toimeentuloa saava perhekin mutta kulut menee sitten perusosasta. Ei kiva..

Mä voin avata.
En vaihtaisi osaani.
Koen tärkeäksi käydä töissä.
En ole kateellinen.
Tiedän kerääväni omaa omaisuuttani ja maksan siitä mieluusti.
En ymmärrä, miksi ilmaisen rahan saajat valittavat aina siitä, miten vähän niillä on? En ymmärrä, mitä kaikkea yhteiskunnan pitäisi vielä maksaa toimeentulotuen muodossa, jotta kyseistä tukea olisivat tyytyväisiä? Mitä kaikkea muuta heidän tulisi saada ilmaiseksi?
Mua korpeaa kiittämättömyys!

[QUOTE="Lis";29027280]Teilla on tyossakayvina mahdollisuus korottaa tulojanne, ne sossunasiakkaat lienevat loppuelamansa noilla tuloilla.[/QUOTE]

Miten? Voiko työssäkäyvät itse päättää, että olempa palkankorotuksen ansainnut ja sellaisen itselleni myönnänkin ihan tältä istumalta vai mitä tarkoitat? Suurimmalle osalle tulee lähinnä indeksikorotukset, mutta ne maksetaan toimeentulotukeenkin.
Miksei sosiaalitoimen asiakkailla ole mahdollisuutta korottaa tulojaan? Esim. tekemällä töitä?

Ymmärrän hyvin teitä. Ei ole pitkä aika kun itse opiskelin (ja opintotuki oli sen pari sataa/kk) meillä oli oma talo (ja lainaa paljon) mutta mitään muuta tukia opintotuen lisäksi ei saatu (edes matkoille) jaa, no lapsilisää. Todella tiukkaa oli mutta toimeen tultiin.

MUTTA

Onneksi yleensä tilanteet muuttuu ja tulot nousee yms. joten elämä helpottuu kyllä.

Toki PITÄISI aina olla niin että TYÖNTEKO KANNATTAA...

Sinuna en edes miettisi miksi käyn töissä kun nykyisellä elintasolla jäisi miinukselle yli 1200 jos jäisitte tukien varaan.Mutta valinta kysymyshän se on jos siltä tuntuu, että työnteko on turhaa niin ei muuta kuin irtisanomaan itsensä kyllä meitä löytyy jotka lähtis riemusta kiljuen sun työt tekemään ja nostamaan elintasoaan.Ei tämä pennin venyttäminen ole mitään herkkua pitemmän päälle.

Sinuna en edes miettisi miksi käyn töissä kun nykyisellä elintasolla jäisi miinukselle yli 1200 jos jäisitte tukien varaan.Mutta valinta kysymyshän se on jos siltä tuntuu, että työnteko on turhaa niin ei muuta kuin irtisanomaan itsensä kyllä meitä löytyy jotka lähtis riemusta kiljuen sun työt tekemään ja nostamaan elintasoaan.Ei tämä pennin venyttäminen ole mitään herkkua pitemmän päälle.

Niin, ajattele mitä töissä käyminen maksaa meidän perheessä :) Autot eivät ole elintasoa, vaan melko välttämättömät kapistukset töissä käymiseen.

Ihan mielenkiinnosta,
Oletko sä sitä mieltä, että sun kuuluisi saada enemmän tukia, kuin mitä nyt saat? Jos, niin miten paljon enemmän mielestäsi olisit ansainnut?
Miten leveästi toimeentulotuen asiakkaiden mielestäsi tulisi saada elää?

Ymmärrän hyvin teitä. Ei ole pitkä aika kun itse opiskelin (ja opintotuki oli sen pari sataa/kk) meillä oli oma talo (ja lainaa paljon) mutta mitään muuta tukia opintotuen lisäksi ei saatu (edes matkoille) jaa, no lapsilisää. Todella tiukkaa oli mutta toimeen tultiin.

MUTTA

Onneksi yleensä tilanteet muuttuu ja tulot nousee yms. joten elämä helpottuu kyllä.

Toki PITÄISI aina olla niin että TYÖNTEKO KANNATTAA...

Kiva, että ymmärsit mun pointin tossa alotuksessa. Tuntuu, että kovin monelle jää se oleellinen ymmärtämättä.

Olemme keskituloinen perhe. Kaksi aikuista ja kaksi lasta. Ei lemmikkejä. Asumme rivitalossa, 90m2. Kaksi autoa, välttämättömiä. Mies tarvitsee auton työssään ja lähtee aikaisin aamulla. Itse pääsisin bussilla "oven edestä" töihin "oven eteen". Lasten päivähoitopaikka on kuitenkin 4km päässä toisessa suunnassa, jonne busseja kulkee ainoastaan tunnin välein.

Tulot e/kk:
4000 e

Menot e/kk:
asuntolaina 800
yhtiövastike 185
sähkölasku 180
vesi 40
vakuutukset 240
opintolaina 100
autolainat yht. 300
bensat 400
netti ja puhelimet 50
lastenhoito 400
ruoka ym. kauppatavara 800

Menot yhteensä 3495euroa/kk

jäädään plussalle 505 euroa /kk

Toimeentulotuen asiakkaina

tulot/kk:
2278,82

menot/kk:
vuokra 800
vesi 40
sähkö 50
vakuutukset 65
opintolaina 100
netti ja puhelimet 50
ruoka ym. kauppatavara 800
ilmainen lastenhoito

Menot kuukaudessa 1905 euroa.
Perheeni jäisi plussalle 373,82 euroa kuukaudessa.

Miksi mä käyn töissä?
Siksi, että mä voisin elättää sossupummeja ja kuunnella, miten ne valittaa pienistä tuloistaan ja siitä, miten mulla on niin paljon rahaa ja miten sillä ei voi tulla toimeen ja eihän me mitään lapsilisiäkään tarvita ja verojakin voitaisiin maksaa vähän enemmän. Ai niin... eikä me tarvita kahta autoakaan. Sehän on pröystäilyä. Mun mies voisi toki viedä lapset 4.00 hoitoon, jos hoitopaikka olisi auki. Tai mä voisin kävellä 4 km. päivähoitoon ja takaisin ja hypätä bussiin (arvioitu matka- aika 40min.), jolloin työmatkaan menisi aikaa arvioilta 2h suunta, eli 4h päivässä.
Ai niin, mutta meidän perhe diivailee kohtuuttomasti väittäessään, että kaksi autoa on tarpeellisia.
Kohtuutonta ei ole se, että joku nykäisee muiden maksamat veromarkat tililleen kuukausittain tekemättä mitään. Muistaa toki valittaa, miten vähän rahaa on ja miten köyhiä riistetään.

Toisaaltaan, mä tiedän, että mä maksan pois omiani ja omilla rahoillani. Mun mielestä meillä menee ihan hyvin. Meillä on myös kaikki mitä tarvitaan.
Mä uskallan silti väittää, että toimeentulotuki ei ole pieni, on ainoastaan ihmisiä, jotka eivät hallitse rahankäyttöään.

Mistä nuo toimeentuloasiakkaana kertyvät tulot tulevatTarkoitatko että saisitte sossusta tuon verran rahaa?

Niin, ajattele mitä töissä käyminen maksaa meidän perheessä :) Autot eivät ole elintasoa, vaan melko välttämättömät kapistukset töissä käymiseen.

Ihan mielenkiinnosta,
Oletko sä sitä mieltä, että sun kuuluisi saada enemmän tukia, kuin mitä nyt saat? Jos, niin miten paljon enemmän mielestäsi olisit ansainnut?
Miten leveästi toimeentulotuen asiakkaiden mielestäsi tulisi saada elää?

En ole lisää tukia vailla, koska saan verran tukia että pystyn perheeni pitämään ruuassa ja kattokin on pään päällä.
Jos on pari autoa ,oma rivarin pätkä rahaa ruokaan ja laskuihin ja säästöönkin jää vielä 500e niin ei minun mielestä missään kuopassa ole,mutta jos haluaa elää vuokralla,ilman autoa ja muita mukavuuksia niin sittenhän voi irtisanoa itsensa ja elelllä niin.
ja jäisihän sitä säästöä nytkin ap.:eellä enemmän jos laskisi elistasonsa .Autotkin voisi vaihtaa johonkin halpis malliin millä juuri pääsee pisteestä a pisteeseen b.
jos näin haluaa vertailla niin kannattaisi vertailla niitä tukia nykyiseen elintasoonsa.

Kiva, että ymmärsit mun pointin tossa alotuksessa. Tuntuu, että kovin monelle jää se oleellinen ymmärtämättä.

Sitähän sulle tässä yritetään rautalangasta vääntää. Työnteko kannattaa sulle:

-Mukavempi asunto, tulevaisuudessa oma.

-Mukava kulkea omalla autolla ja kuljettaa kauppatavarat. Et mielelläsi kuljeta lapsia bussilla hoitoon, kun bussit menee tunnin välein. Ne ttt-asiakkaat kulkee kaikki menonsa sillä samaisella bussilla, joka voi mennä tunnin välein, harvemminkin. Tai sit ne pyöräilee/kävelee.

-Sulle jää plussaa palkasta vs. toimeentulotuki.

Meilläkin on eletty joskus toimeentulotuella ja se ei ollut herkkua se, kun seuraavaa rahapäivää odotellessa sai pelätä, jos joku sairastuu ja ei ole rahaa lääkkeisiin, eikä saanu back-upiksi edes visaa. Ja piti sillä fillarilla polkea 12km päähän markettiin aamulla kattoon päiväystuotteet, oli pakkasta +35 tai -35. Ja sillä samaisella fillarilla poljettiin sinne marjametsään (luuletko, että niihin voi kulkea julkisilla - ei voi). Kerättiin pulloja, että sais jauhopussin ja margariinipaketin, että voi tehdä leipää. Vaikka se minimiraha tuli sossusta, niin ei se elämä helppoa ollut.

Paljoa ei jäädä plussalle rahassa, mutta kyllä elämä ihan pirun paljon helpompaa on, kun on auto, visa varalla ja makselee sitä omistusasuntoa..

Plaaplaaplaap. Jos meille jäisi käteen 4000 niin se olisi paljon! Siitä menisi säästöön helposti tonni. Nyt käyn osa-aikatyössä, mies kokopäivätyössä ja on 2 autoa. Erona se, että meillä on pienempi hoitomaksu kun toinen on jo koululainen ja tämä toinen osa-aikainen. 300 ekua autolainoihin on hulluutta.

no ohhoh kylläpä oot laskelmat saanu kannattais varmaan toimeentulotuen laskurilla tarkistaa laskelmansa ja katsoa sieltä myös mitkä menot otetaan huomioon niin jospa se työnteko taas maistuis huomennakin =)

Mulla vuokraan kuuluu sähkö ja vesi ja ainoastaan pakolliset laskut on netti ja puhelin.Kotivakuutus maksetaan sossusta,samoin lääkkeet,lääkärit,silmälasit ja harkinnanvaraiset jutut.
Käteen jää reilu 1100 tekemättä mitään.Kiitos palkkatukityön joka oli osapäiväinen ja sen mukaan lasketaan liiton päiväraha.

Väärin. Taloyhtiö vakuuttaa rakenteet eli ns. talon. Omistusasunnossa asuessamme me vakuutamme irtaimiston ja muut osakkeen sisukset, eli ns. sisäpinnat, keittiöt, kylppärit ym. Vuokralla asuessamme vakuuttaisimme ainoastaan irtaimiston.

Kyllä irtaimistovakuutukseen kuuluu myös kiinteä sisusta aina. Eli vakuutus on yhtä suuri rivariasunnossa, oli se sitten omistus- tai vuokra-asunto.

Näin ainakin vakuutusyhtiössä, jossa olen töissä.

[QUOTE="joo";29027403]Mistä nuo toimeentuloasiakkaana kertyvät tulot tulevatTarkoitatko että saisitte sossusta tuon verran rahaa?[/QUOTE]

Lapsilisät, asumistuki ja toimeentulotuki tekee yhteensä ton verran meidän perheelle, olettaen, ettei muita tuloja ole, kuin lapsilisä ja asumistuki.

[QUOTE="hups";29027466]no ohhoh kylläpä oot laskelmat saanu kannattais varmaan toimeentulotuen laskurilla tarkistaa laskelmansa ja katsoa sieltä myös mitkä menot otetaan huomioon niin jospa se työnteko taas maistuis huomennakin =)[/QUOTE]

Ja sä oletat etten laskenut juurikin toimeentulotuen laskurilla koska...?

En ole mielestäni kertaakaan sanonut, ettenkö kävisi mieluusti töissä ja tekisi töitä tai etteikö työnteko maistuisi. En ole myöskään valittanut siitä, etteikö meillä olisi rahaa riittävästi omiin menoihimme.

En ole lisää tukia vailla, koska saan verran tukia että pystyn perheeni pitämään ruuassa ja kattokin on pään päällä.
Jos on pari autoa ,oma rivarin pätkä rahaa ruokaan ja laskuihin ja säästöönkin jää vielä 500e niin ei minun mielestä missään kuopassa ole,mutta jos haluaa elää vuokralla,ilman autoa ja muita mukavuuksia niin sittenhän voi irtisanoa itsensa ja elelllä niin.
ja jäisihän sitä säästöä nytkin ap.:eellä enemmän jos laskisi elistasonsa .Autotkin voisi vaihtaa johonkin halpis malliin millä juuri pääsee pisteestä a pisteeseen b.
jos näin haluaa vertailla niin kannattaisi vertailla niitä tukia nykyiseen elintasoonsa.

Miksi mä ostaisin halpisauton, jonka korjaamiseen kuluu kuukaudessa keskimäärin 200 euroa? Josta mä en tiedä, lähteekö se käyntiin aamulla tai jättääkö se mut tielle? Miksi mä laittaisin sellaisen korjaamiseen kohtuuttomasti rahaa, jos voin ajella samalla summalla autolla, joka kulkee ja sen viat menee takuuseen?

Toiseksi, mä en ole valittanut, ettenkö kävisi mieluusti töissä. Enkä ole mitenkään pahoillani siitä, mitä meille tulee ja mitä menee. Mä olen ehkä jo kymmenen kertaa sanonut, että mun mielestä on ihan kiva maksaa omilla rahoillani, jotka olen itse tienannut, omia menoja ja kartuttaa omaisuutta esim. maksamalla asuntolainaa.
En koe olevani vähävarainen tai köyhä.
Edelleen ihmettelen ainoastaan sitä, miksi toimeentulotuella elävät jaksavat valittaa ja narista köyhyydestään???? Jos vähän vaivautuisi miettimään, elelisi ihan hyvin, ilmaiseksi, ilman minkäänlaista panosta.

[QUOTE="Vieras";29027498]Kyllä irtaimistovakuutukseen kuuluu myös kiinteä sisusta aina. Eli vakuutus on yhtä suuri rivariasunnossa, oli se sitten omistus- tai vuokra-asunto.

Näin ainakin vakuutusyhtiössä, jossa olen töissä.[/QUOTE]

Uskon, että tiedät paremmin. Olin vakuuttunut, että meillä kotivakuutus nousi omistusasunnon myötä. Olin ehkä väärässä.

Entä jos vuokralainen ei ole ottanut kotivakuutusta ja asunto palaa? Multa ei ainakaan ole ikinä vuokranantaja halunnut mitään todistusaineistoa kotivakuutuksesta?
Entä jos vuokralainen ei saa kotivakuutusta?
Entä jos vuokralainen ottaa vakuutuksen, asunto palaa, niin miten siitä korvaussummasta varmistetaan, että se menee asunnon kiinteiden kalusteiden korjaamiseen, eikä se vuokralainen vedä rahoja ohi ja lähde lätkimään?

Miksi mä ostaisin halpisauton, jonka korjaamiseen kuluu kuukaudessa keskimäärin 200 euroa? Josta mä en tiedä, lähteekö se käyntiin aamulla tai jättääkö se mut tielle? Miksi mä laittaisin sellaisen korjaamiseen kohtuuttomasti rahaa, jos voin ajella samalla summalla autolla, joka kulkee ja sen viat menee takuuseen?

WTF?
Omaa halpisautoa ei ole jouduttu vielä korjaamaan paljoa yhtään 3 vuoteen, jarrupaloja ja öljyjä on juu vaihdettu, mutta ei muuta. Ja aina on startannut. Ei sillä, kyllä halpisauto voi mennä rikki MUTTA niin voi myös kallis auto, joten en ihan tajua tuota logiikkaa.
Kertoisitko esimerkin että miten paska sen auton pitää olla että sen korjaamiseen menee JOKA kuukausi 200€? Olisitteko siis harva se viikko pajalla kunnostamassa sitä vai mitenkä?

[QUOTE="xxx";29027423]Sitähän sulle tässä yritetään rautalangasta vääntää. Työnteko kannattaa sulle:

-Mukavempi asunto, tulevaisuudessa oma.

-Mukava kulkea omalla autolla ja kuljettaa kauppatavarat. Et mielelläsi kuljeta lapsia bussilla hoitoon, kun bussit menee tunnin välein. Ne ttt-asiakkaat kulkee kaikki menonsa sillä samaisella bussilla, joka voi mennä tunnin välein, harvemminkin. Tai sit ne pyöräilee/kävelee.

-Sulle jää plussaa palkasta vs. toimeentulotuki.

Meilläkin on eletty joskus toimeentulotuella ja se ei ollut herkkua se, kun seuraavaa rahapäivää odotellessa sai pelätä, jos joku sairastuu ja ei ole rahaa lääkkeisiin, eikä saanu back-upiksi edes visaa. Ja piti sillä fillarilla polkea 12km päähän markettiin aamulla kattoon päiväystuotteet, oli pakkasta +35 tai -35. Ja sillä samaisella fillarilla poljettiin sinne marjametsään (luuletko, että niihin voi kulkea julkisilla - ei voi). Kerättiin pulloja, että sais jauhopussin ja margariinipaketin, että voi tehdä leipää. Vaikka se minimiraha tuli sossusta, niin ei se elämä helppoa ollut.

Paljoa ei jäädä plussalle rahassa, mutta kyllä elämä ihan pirun paljon helpompaa on, kun on auto, visa varalla ja makselee sitä omistusasuntoa..[/QUOTE]

Mä en tiedä mitä rautalankaa sä väännät ja kenelle, mutta mä en ole ihan varma oletko ymmärtänyt täysin lukemaasi.
En ole missään vaiheessa kertaakaan valittanut omaa osaani. En siitä mitä mä maksan ja millä hinnalla, enkä siitä, mitä mä tienaan. Käsittääkseni tein heti alussa selväksi, että mun mielestä meillä menee ihan hyvin.

Mä en vaan ymmärrä sitä, että miksei toimeentulotuen saajille riitä mikään ja miksi ne on niin köyhiä, kun niille kuitenkin maksetaan aika paljon kaikkea ilman minkäänlaista vastinetta.
Missä on sellanen asia, kuin kiitollisuus?

Enkä käsitä tätä aloitusta kyllä alkuukaan. Siis teillä jää säästöön ihan kiva summa vaikka törsäättekin kauppaan suuren summan joka kuukausi ja käytätte kahta autoa aika paljon (bensakuluista saa ainakin sen kuvan). Maksatte myös tooodella paljon lainanlyhennystä joka kuukausi tuloihin nähden.

Minusta tuo kuulostaa ihan normaalilta. Kuka oikeasti edes haluaisi jäädä kumppaninsa ja kersojensa kanssa kotiin vain makaamaan? Kuitenkaan ei oikein voi alkaa harrastamaankaan mitään, koska melkein kaikki harrastukset maksavat.

Ja eikö teidän lapset tällä hetkellä saa yhtä (tai jopa kahta?) ateriaa päivittäin siellä hoidossa? Eikö teidän ruokakulut tosiaan kasvaisi yhtään, vaikka muksut alkais syömään kotona senkin aterian?

WTF?
Omaa halpisautoa ei ole jouduttu vielä korjaamaan paljoa yhtään 3 vuoteen, jarrupaloja ja öljyjä on juu vaihdettu, mutta ei muuta. Ja aina on startannut. Ei sillä, kyllä halpisauto voi mennä rikki MUTTA niin voi myös kallis auto, joten en ihan tajua tuota logiikkaa.
Kertoisitko esimerkin että miten paska sen auton pitää olla että sen korjaamiseen menee JOKA kuukausi 200€? Olisitteko siis harva se viikko pajalla kunnostamassa sitä vai mitenkä?

Mä maksan mieluusti tota vähän kallimpaa autoani.
Sulla on käynyt kauheen hyvä tuuri sun halpisauton kanssa. Mulla ei niinkään edesmenneen sellaisen kanssa. Se oli paska, eikä tullut yhtään halvaksi. Toivottavasti se on nyt poltettu.
En tiedä, jotenkin on kai todennäköisempää, että vanhempi auto hajoaa kuin uusi? Uudessa myös auttaa noi takuut... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29027017:
Ööh, puuttumatta tuohon avautumiseen muuten, niin jäin ihmettelemään sitä, miksi vakuutuksiin ja sähköön menisi noin paljon vähemmän toimeentulotuella kuin teillä nyt menee? Ja mistä saa 800e/kk vuokralle 90m2 rivarikolmion (vaiko -neliön)? 800e/kk on laskennallisesti (siis 6% mukaan) oikea markkinavuokra n. 160ke kämpästä, joka tarkoittaa pk-seudun hintatasolla kerrostaloyksiötä ja muualla maassa kuta kuinkin kaksiota.

Samoja seikkoja ihmettelen minä.
Plus että nykytilanteessa kartutatte omaisuutta (maksatte pois asuntolainaa) kun taas vuokrarahoista ei jää itselle mitään.

Enkä käsitä tätä aloitusta kyllä alkuukaan. Siis teillä jää säästöön ihan kiva summa vaikka törsäättekin kauppaan suuren summan joka kuukausi ja käytätte kahta autoa aika paljon (bensakuluista saa ainakin sen kuvan). Maksatte myös tooodella paljon lainanlyhennystä joka kuukausi tuloihin nähden.

Minusta tuo kuulostaa ihan normaalilta. Kuka oikeasti edes haluaisi jäädä kumppaninsa ja kersojensa kanssa kotiin vain makaamaan? Kuitenkaan ei oikein voi alkaa harrastamaankaan mitään, koska melkein kaikki harrastukset maksavat.

Ja eikö teidän lapset tällä hetkellä saa yhtä (tai jopa kahta?) ateriaa päivittäin siellä hoidossa? Eikö teidän ruokakulut tosiaan kasvaisi yhtään, vaikka muksut alkais syömään kotona senkin aterian?

Mä en edelleenkään ole valittanut meidän menoista tai tuloista. Mun mielestä meillä menee edeenkin hyvin.
Mua ottaa aivoon kiittämättömyys. Se, että ne jotka elää "ilmaiseksi" on sitä mieltä, että meillä ns. keskituloisilla on huomattavasti enemmän varaa maksaa veroja ja meille ei tarvitse maksaa lapsilisiä ym. ym. ym.
Pointti oli se, että tällä hetkellä, juuri tällä hetkellä, meillä ei jää hirveesti enempää käteen ja mun mielestä me tullaan ihan hyvin toimeen.
Kyllä, mä tiedän myös sen, että kartutan koko ajan omaisuuttani.

Ja siis voisinhan mä pitää mun lapset hoidossa syömässä niitä ateroita, vaikka olisin itse kotona? Pienituloisena ei vaan tarviis maksaa päivähoitomaksuja? Ihan siis noin ajatellen, että miksei ruokamenot kasvaisi...

[QUOTE="joo";29027634]Samoja seikkoja ihmettelen minä.
Plus että nykytilanteessa kartutatte omaisuutta (maksatte pois asuntolainaa) kun taas vuokrarahoista ei jää itselle mitään.[/QUOTE]

"Joo" ja tähän on vastattu jo aika monesti?

Yhteistyössä