@Minie olen pahoillani, että ette saaneet pitää lasta. Tässä minun kokemus vähän pitemmän tarinan kera. Mulla keskenmenon toteamisesta on nyt lähes kolme viikkoa. Nyt jo uskallan sanoa, että pääsin fyysisesti helpolla. Henkinen puoli on sitten eri asia ja sen kanssa voi mennä vielä pitkään.
Varhaisultrassa (7+1) kaikki oli hyvin. Alkio oli viikkoja vastaavan kokoinen ja syke löytyi.
Raskausoireet jatkuivat eikä minulla ollut kipuja tai muutamaa todella pientä pyyhkiessä näkynyttä verta enempää vuotoa.
Tiistaina neuvolan ultrassa 8+6 lapsi todettiin kuolleeksi. Sykettä ei ollut ja koko oli 8+2. Sain lähetteen sairaalaan ja lupauksen, että minulle soitetaan viimeistään huomenna. Keskiviikkona puoleen päivään mennessä soittoa ei ollut tullut joten soitin itse perään ja kysyin lähetteeni perään. Tässä yhteydessä sain ajan torstaille.
Sairaalassa ensin vielä tarkistettiin, että sykettä ei ole. Sitten sain hoitajalta ohjeet ja tyhjennyslääkkeet ja särkylääkkeitä kotiin. Minulle sanottiin, että tyhjennyksen voi tehdä kotona, koska alkion koko on alle 9+0. Sairaalassa olleessa otin "esilääkkeen" joka jotenkin valmistelee kohtua tyhjennykseen.Ohje oli, että varsinainen tyhjennys aikaisintaan 24 tunnin kulutta esilääkityksestä.
Varsinaisena tyhjennyspäivänä varauduin siihen, että jos vuoto onkin todella hurjaa, joku menee pieleen tai kivut ovat sietämättömät. Pakkasin varmuuden vuoksi "sairaalakassin" valmiiksi. Vähän vaatteita, laturit, lukemista, hammasharja, perussairauksien lääkkeet + kirjalliset ohjeet lääkityksestä ym.
Kun 24 tuntia esilääkkeestä tuli täyteen otin 1g panadolin ja 600 mg:n buranan. Tyhjennyslääkkeinä 4 kpl cytotecia emättimeen. Sitten vaan odottelua. Vuotoa alkoi tulla vähän puolentoista tunnin kuluttua. Vuoto ei kuitenkaan ollut mitenkään runsasta.
Lääkkeiden antajan ohje oli, että jos vuotoa ei tule kolmen tunnin päästä ensimmäisistä lääkkeistä tai jos vuoto on vähäistä, niin sitten 2 kpl lisää cytotecia. Hän vielä sanoi, että jos yhtään tuntuu siltä pitäisikö ottaa lisää cytotecia, niin ota. Sen tein. Nielin tabletin kokonaisena, koska vuotoa jo oli ja emättimeen niitä ei voinut laittaa. Sen jälkeen vuoto runsastui ja istuin vähän väliä pöntöllä. En kuitenkaan koko aikaa, välillä makasin sohvalla ja katsoin televisiota. Kivut tuntuivat, mutta olivat siedettävät. Jossain vaiheessa pönttöön tuli isompia kudoksen osia ja monesti pöntöllä istumisen jälkeen kipu helpotti. Ehkä siitä, että jotain kohdunsuussa jumissa ollutta oli pudonnut pois? Jo ennalta päätin, että en halua nähdä sitä, mitä pönttöön putoaa. Onneksi se, mitä siteeseen tuli oli pelkkää kirkasta verta. Kuuden tunnin kulutta tyhjennyksen aloituksesta otin vielä yhden 600 mg buranan. Muuta kipulääkettä en ottanut, kun halusin "säästellä" niitä jos olo menee huonommaksi. Onneksi ei mennyt ja varmasti olisin ne ottanut, jos vointi olisi ollut tukalampi. 7-8 tunnin kuluttua tyhjennyksen aloituksesta menin nukkumaan.
Yöllä kävin pari kolme kertaa vessassa ja vaihdoin samalla sidettä. Kaksi päivää tyhjennyksestä vuoto oli kuin todella runsasta kuukautisvuotoa. Kolmantena ja neljäntenä päivänä vuoto väheni jo aiemmasta. Reilun viikon päästä tyhjennyksestä en enää tarvinnut sidettä vaa siirryin pikkuhousunsuojiin. Kahden viikon päästä tyhjennyksestä vuotoa ei enää tullut muuta kuin pyyhkiessä näkyy edelleen silloin tällöin vähän jotain tummanruskeaa verta.
Ohjeeksi sain tehdä raskaustestin 5vk päästä tyhjennyksestä ja jos se on negatiivinen, niin asia on siltä osin selvä. Ja toki jos jotain kipuja tai oireita ilmenee, niin otan matalalla kynnyksellä yhteyttä sairaalaan.
Puoliso oli kotona koko ajan kaverina ja hänelle kerroin ennalta täältä lukemistani vaihtoehdoista, miten monin tavoin tyhjennys voi mennä.
Lääkkeellisen tyhjennyksen kertomukset ja kokemukset on jokaisella erilaisia. Ennalta ei voi tietää, miten oma keho reagoi. Ainakin minulle oli tärkeää, että puoliso oli kaverina eikä tarvinnut olla yksin.
Voimia sinulle keskenmenosta toipumiseen.