Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2013-2014

miss_piggy
Vekkuliina, Ei kyllä noin pahoja oireita ole ollut täälläkään... Vaikka mulla kuukauden ne oireet kestikin, niin ne oli vain lähinnä kutinaa ja lisääntynyttä valkovuotoa :O Sinuna tekisin valituksen sinne yksityiselle lääkäriasemalle, kerro mikä oli siellä diagnoosi ja mikä nyt on totuus. Ovat mielestäni ansainneet ihan suoran negatiivisen palautteen tällaisessa tilanteessa.

Toivotaan että kaikki menee hyvin siellä päässä.

36+2
 
miss_piggy
ralliruutu Täälä ihan samat tuntemukset! Aina välillä tuntenut vähemmän liikkeitä ja tänään taas huolestunut, vaikka vähäisetkin liikkeet on hyvä asia. Mutta, mutta.. Koskahan sitä pitää ihan oikeasti huolestua?

Miwwi 26+5
No omasta kokemuksesta voin sanoa, etten osaa enää huolestua kun kerran esim. mulla on alusta asti nuo liikkeet olleet vähäisiä. Ja äitiyspolilla viimeksi ultrassakin sanottiin, että mahassa on aktiivinen ja virkeä vauva.
Jokainen vauva kun on erilainen, toinen liikkuu enemmän ja toinen vähemmän. Toki asiasta voi soitella ja kysyä, mutta vastaus on varmaan että pääasia kun kuitenkin liikkuu. Ja kyllähän se tila mahassa vähenee mitä enemmän viikkoja tulee, niin ei ole enää tilaa edes niin potkia.
Täällä ainakaan ole potkuja tosiaan tuntunut aikoihin, vain sellaisia muljahduksia.
 
Piiitkästä aikaa kirjauduin tänne Kaksplussaan ja piti tulla samalla tsekkaamaan, onko täällä km:n jälkeen plussanneissa tuttuja nimiä ;) Yksi nimi ainakin pisti silmään ja oli ihan pakko kirjoittaa ja onnitella: Paljon onnea Tillu79 toisen lapsen odotuksesta :heart: Jos muistat kuka täällä huutelee ;) Itsellä siis vähän sama tilanne: toinen lapsi potkii masussa kylkiluita ja toivottavasti ulkoistaa itsensä yksiöstään vielä tämän kuun aikana :)

Ihanaa, että teilläkin Tillu on ilmeiseti tärpännyt tämä toinen kerralla kunnolla kyytiin ja kiinni ilman uusia keskenmenoja! Meillä kävi joku mystinen onni ja niiden neljän keskenmenon, melkein 2 vuoden yrittämisen ja esikoisen syntymän (6/12) jälkeen tämä pikkukakkonen tärppäsi melkeinpä puolivahingossa ja on mun suureksi yllätykseksi pysynyt kyydissä mukana :)

Tsemppiä ja onnea samalla kaikille muillekin tässä ketjussa <3

Terveisin ex-ketjulainen Sanmar82 rv37+5 :wave:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tillu79
Hei, mä nyt pyrin tähän ketjuun mukaan, kun en oikein muualle (kuukausipinoihin) osaa vielä mennä.

Mulla siis taustalla keskeytynyt keskenmeno-08, kaksi ennenaikaista synnytystä, kohdunulkoinen raskaus 08/13, jonka takia leikattiin vielä munatorvi pois lokakuussa. Viime tiistaina päätin tehdä halpistestin, kun olin pahoinvoinnista kärsinyt melkein viikon, vaikka kiertopäiviä oli vasta 18. Selkeä plussa piirtyi hämmästyksekseni heti testiin. Tänään tein digin, mikä näytti "Raskaana3+".

Laskettuaika on nyt siis kysymysmerkki. Johonkin syyskuulle olettaisin sen sijoittuvan. Pakkohan tässä on varhaisultraan aika varata, kun on tuota taustaakin ja ei mene sitten Np-ultra ikäänkuin ohi.

Kyllä tässä aika varovaisin mielin mennään, vaikka vähän tekis tätä onnenpotku hihkua. Ryhdyn nyt tutustumaan tähän ketjun paremmin.
 
miss_piggy Joo kyllä nitä liikkeitä sitten alkoikin tulla.. :D aina kauhee paniikki jos ei heti oo aina samanlailla :D

KoiKoi Tervetuloa tänne puolelle! :)

Huomenna varmaan soittelen taas neuvolaan ja sanon että kyllä niitä kipeitä mahakipuja edelleen tulee ja välillä sitä paineen tunnetta on.

Onko teillä muilla ollu kauhee jano? Mulla eilisestä asti ollu koko aika kauhee jano vaikka joisikin. Tästäkin tuli tietenkin heti mieleen raskausdiabetes.. Huoh.. Niin viimeksi siis neuvolassa neuvolatäti sanoi että minun ei tarvitse mennä tähän sokerirasitukseen ollenkaan.

Miwwi 26+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Kummallista kyllä että yksityisellä voivat sanoa mitä vaan.. Tästä raskaudesta kävin aikanaan yksityisellä 7+ viikoilla tarkistamassa että sykkeet on kohdillaan. En kestänyt ajatusta että on kuolleena monta viikkoa sisällä niinkuin edellis kerralla kävi.. Vielä naislääkäri töykeesti sano että, mitä oikeen täältä teet jos ei ole ollut mitään vaivaakaan.. suuttu että joo silloin poltin muutaman tupakan päivässä.. sain sen kyllä lopetettua kunhan uskoin että sisälläni jotain elämää on. Jäi ihan kamala olo koko käynnistä vaikka kaikki olikin silloinkin hyvin. Annoin kyllä palautettakin mutta ei siihen mitään vastausta ikinä tullut.

Noista liikkeistä ite kans ihan ihmeissään jos kaveri ei liikukaan yhtä aktiivisesti tai liikkeet muuttu ihan erilaisiks ku käänty pääalaspäin.. Välillä julmettu meno sielä kyllä on..
Ronsku83 30+6
 
Vekkuliina voi kauhistus! Paljon tsemppiä siihen suuntaan ja valittaisin minäkin kyllä yksityiselle! Toihan on ihan järkkyä, joskin mun intuitio sanoo että teillä kaikki tulee menemään hyvin. Halauksia :heart:

Miwwi: Mä juon vuorokaudessa keskivertokamelin verran. Sokerirasitus ollut kaks kertaa ilman mitään hälyä mistään. Kai se kuuluu jotenkin asiaan?

Viimeinen kolmannes alkoi tänään, eli 27+0. 13 viikkoa laskettuun ja edelleen ihmettelen miten voikaan olla että ollaan jo näin pitkällä. Tiistaina pääsee kokeilemaan työntekoa ja perjantaina sitten neuvolalääkäri antaa tuomionsa, mä niin toivon että saisi olla loppuun asti duunissa nyt kun on himassa jo hengailtu.
 
Onko joku teistä kokeillut sellasta Sea band -pahoinvointiranneketta? Mulla alkaa seinät kaatua päälle jo täällä kotona makaamisesta, enkä jaksa tätä oksentelua vaikka sitä onkin vasta toista viikkoa! Luin monia hyviä kokemuksia netistä tuosta, ettei poista välttämättä pahoinvointia kokonaan mutta sen pahimman piikin!! Saako niitä apteekistakin vai pitääkö tilata netistä? :) Kiitos kaikista vinkeistä ja vastauksista ja tsemppiä odotukseen!!! :)
 
Miten Vekkuliina voi? Kauhea tilanne ja vielä toistamiseen :( Toivotan sulle paljon voimia!

Joo, ei ollu kuulemma hiivaa, mutta Canesten tuntui toimivan? No ohjeeksi sain jatkaa sitkeästi maitohappobakteereilla ja jollain kosteuttavalla pitäs sivellä sitä.. Ei nyt onneksi kipuja oo ollu samallai, vuotoa kyllä.. No näillä mennään.

-pansku- 13+3
 
Maikki: En tiedä tuollaisista rannekkeista. Itsellä oli alussa ihan hirvee koko päivän kestävää pahoinvointia.. Netistä sitten vinkkejä lueskellessa kokeilin yksinkertaisempia ensin... Eli syö jotain ennen kuin aamulla nouset sängystä, mulla oli sängyn vieres niin suolakeksiä, välipalapatukoita jne. Sitten vasta nousin, ja hampaat pesin vasta kun olin syöny kunnon aamupalan. Aamurutiinit meni aivan uusiks ja jouduin herätä paljon aiemmin ku normaalisti. Sitten pitää myös pitkin päivää syödä jotain, sitten ihmeteltiinkin missä pahoivointi on :D Lämminruoka mulle tuotti eniten ongelmia, joten mehujäätä tai jotain kylmää vain perään niin ei laukaise huonoa oloa.. ihan sen mukaan vaan mennä mitä tekee mieli, mulla oli tosi tosi vähäistä syöminen, vähä kerrallaan, mutta usein.
 
Täällä kuuluu sellaista, että kävin tänään omalääkärillä (lapsettomuusklinikalla) joka tutki ja määräsi hevoskuurin antibioottia suun kautta. Ei ollut niin negatiivinen, kuin päivystyksen lääkäri vaan sanoi, että on mahdollista ettei tulehdus ole levinnyt kohtuun vaikka kohtu aristaakin paljon. Näin voi kuulemma olla jos on esim. virtsatietulehdus mitä siellä yöpäivystyksessä ei testattu ollenkaan. Sanoi, että nipukka on kova ja kiinni mikä on tosi hyvä merkki. Samoin oli hyvä merkki etten kuumeile. Pikkutyyppi kai nukkui, mutta aloitti taas iloisen tanssin, kun lääkäri vähän hölskytteli mahaa.

Lääkäri oli suunnattoman ärsyyntynyt päivystyksen toiminnasta. Ei ymmärtänyt ollenkaan miksei virtsakoetta otettu ja miksei määrätty antibiootteja suun kautta. Kyllä tuo klinikalta saatava tuki on mulle kultaakin kalliimpaa (myös rahallisesti hardi har har) ja auttaa jaksamaan.

Eli edelleen odotellaan sormet ja varpaat ristissä ja toivotaan parasta. Torstaina on seuraava kontrolli. Koko viikon olen nyt saikulla.

Ja kiitos teille kaikille tosi paljon tuesta ja paikasta jossa panikoida :heart:

13+1
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Vekkuliina, etköhän selviä säikähdyksellä, kun klinikan lääkärikin (päivytyslääkäriä varmasti paljon pätevämpi!) on tutkinut sut kunnolla :) Mun siskolla oli juuri tuollainen todella paha emätintulehdus vuosi sitten (joskaan hän ei ollut raskaana) ja tulehdus lähti paranemaan heti parissa päivässä, kun sai antibiotit. Sisko ehti pelästyä jo sairastavansa jotain kohdunkaulansyöpää ym. paljon pahempaa, onneksi syyksi selvisi tosiaan vain hyvin ärhäkkä tulehdus, joka oli saanut alkunsa siitä, kun pieni pala tampoonista oli jotenkin onnistunut jäämään sisälle ja aiheuttamaan tulehduksen.

Vedenjuonnista Odottajan pitäisikin juoda normaalia enemmän, joten eiköhän tuo janoisuus ole ihan normaali luonnon keino huolehtia siitä, ettei odottaja pääse kuivumaan (kun vastaavasti raskaus yleensä lisää aineenvaihduntaa).

Tosiaan noista huolenaiheista ja liikkeistä. Tosi hankalaa yrittää vastata neuvolassa kysymykseen "onko lapsi liikkunut hyvin?". Ensikertalaisena on ihan mahdoton tietää, mikä on "hyvin"! Neuvolantäti sanoi, että liikkeiden pitäisi olla teräviä, ei pelkästään vaisuja. Ja äitiyspolilta sitten kätilö sanoi, että pienetkin liikkeet on hyvä merkki. Kun huolestuin noista kotona kuulluista sydänäänistä ja rytmihäiriöstä, kätilö sanoi, että voin mennä neuvolaan kuuntelemaan niitä nyt alkuviikosta. Ei vaan enää huvita, kun suhtautuminen joka paikassa on vain samanlaista, jotenkin hirmu vähättelevää. Sitä vaan toivoisi, että joku kerrankin tutkisi kunnolla ja sanoisi, että kaikki todellakin on niin hyvin kuin kuuluukin olla.

Jotenkin hermostuttaa, että esim. raskausajan diabetesta seurataan tosi tarkkaan ja ollaan tarkkoja siitä, millä viikoilla rasituskokeet tehdään. Sitten neuvolalääkärin tarkistusta ei oltaisi vieläkään tehty, jos itse en olisi pitänyt siitä huolta ja sanonut astmakontrollin yhteydessä, että nyt paikat tutkitaan, kun esim. kohdunsuun tilannetta ei ollut kukaan katsonut kertaakaan ennen viikkoa 24, vaikka olisi pitänyt olla jo parikin neuvolalääkärin tarkistusta siihen mennessä! Neuvolassakin vaan jotenkin raapaistaan pintaa ja tuntuu, että tuijotellaan hirmu tarkasti kaiken maailman numeroita ja mitataan yhtä sun toista, mutta sitten lapsen sydänääniä kuunnellaan muutama sekunti tai jos kysyy, että pitäisikö mennä johonkin tutkimuksiin, kun alapäätä kirvelee ja polttelee ja vuoto on kellertävää, niin "mene ja osta apteekista maitohappobakteereja ja intiimiöljyä, ne helpottaa". Tässä on tuhlattu tuohonkin vaivaan jo useita kymmeniä euroja löytämättä mitään ratkaisua, eikä kukaan halua tutkia, missä vika, vaikka näytteen ottaminen olisi varmasti ihan pikkujuttu :|

ralliruutu 28+5
 
Vekkuliina Kaikki sujuu varmasti hyvin. :heart:

Tänään kävin sitten neuvolalääkärisssä supistuksen takia ja sisätutkimuksessa kaikki hyvin eli supistukset ei ole tehnyt kohdunsuulle onneksi mitään. Ja lääkäri ei osannut sanoa mistä supistukset johtuu, niitä edelleen tulee aina välillä.. Niin ja sf mitta oli 23

Miwwi 27+1
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Sea Band-pahoinvointirannekkeet, ostin alkuraskaudessa apteekista, ja pidinkin niitä pari kuukautta varmaan putkeen. En tiedä oliko niistä mitään apua, mutta en ainakaan oksentanut kertaakaan.
Pahoinvointiin auttoi mulla myös seuraavat ruokatuotteet:
kuoritut mantelit, piimä, näkkileipä, viinirypäleet, virvoitusjuomat, jogurtti, hedelmät, soppa...
 
miss_piggy
Ralliruutu, nuo tulehdusoireet pitäis kyllä tutkia tarkemmin. Täällä ainakin otetaan vakavasti jos kyseessä on raskaana oleva nainen ja tulehdusoireet. Mullehan heti määrättiin sitä Zidoval-emätingeeliä tulehdukseen, ja sen jälkeen vielä Vagi-C emätinpuikkoja apteekista ilman reseptiä. Ja vielä sivelin alapäähän pari kertaa päivässä Ceridal-öljyä. Nyt on tulehdusoireet olleet poissa jo pidemmän aikaa, mutta oli ne jotain ehtinyt tehdä tuolla alapäässä, kerran kohdunkaula on alussa ollut 3cm ja nyt se on ollut 2,5cm.

Soita päivystykseen, kuvaile oireet, kerro että olet raskaana niin luulisi että pääset lääkärin vastaanotolle. Neuvolasta on tosiaan turha kysellä mitään tuollaisia neuvoja, kun käskevät vain apteekkiin. Tai sitten teet niin kuin mulle suositeltiin, soitat suoraan äitiyspolille tai synnärille ja sanot että mistään ei saa apua. Pahimmillaanhan tulehdus voi käynnistää ennenaikaisen synnytyksen, ja oireet tulis aina tutkia. Hyvä olis myös tarkastaa, että ei ole streptokokkia...

36+4
 
Maikkki: Mulla on noin sea band-rannekkeet. En muista, miksi ostin ne, mutta automatkoilla olen käyttänyt itsellä ja lapsilla. Väittäisin, että auttavat pahoinvointiin ainakin juuri sen pahimmat helpottamiseksi. Ostin silloin ne netistä ja tulivat todella nopeasti.

(.) Pääsin tänään ultraan. Koneen tarkkuudesta ei oikein voinut mennä takuuseen, mutta omillakin silmillä näin, että joku siellä oikeassa paikassa oli. :heart: Terkkari sai mitoista viikkoja 7+2 tai 8+6 eli ihan ei tarkentunut lasketun ajankohta. Jokatapauksessa yhdet valemenkat mulla on ollu joulun alla. Sykettä ei voinut oikein nähdä, mutta terkka sano, et sillä koneella näkyis vasta ysi viikolla. Yritän uskoa sen, vaikka vähän tietysti jäi kaivelemaan asia. En millään raaskisi mennä yksityiselle.
Väsymystä, palelua, flunssaisia oloa, turvotusta ja ihan lievää pahaaoloa on. Sekin vaivaa, että ei ole enemmän pahaolo. :D Kuopuksesta en voinut syödä moneen viikkoon muuta kuin kalaa (rv7-16). Kaikesta sitä pitääkin valittaa!

Muoks.
?.09. --Koikoi--33--kkm-08,KU-13--3.lapsi--?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
ralliruutu niinkuin miss_piggy sanoi mene ihmeessä vaatimaan tutkimista. Ainakin omalääkäri oli tosi tiukkana siitä, että kaikki tulehdusoireet pitää tutkia ja ottaa tosissaan. Ja olisi varmaan sullakin kivempi olla kun saisit kirvelyn ja kutinan loppumaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Pölö-, pääsit aika helpolla jos sulla auttoi jo nuo neuvot. Mä olen kans koittanut kaikki suolakeksit ja tuoremehut tai leivänpalat yöpöydällä ennen nousua, vähän kerrallaan jne.. Kun ei mikään pysy sisällä aamun/aamupäivän ajan niin apu ei voi tulla mistään mikä menee suusta sisään.. :D Edes vesi tai mehu ei ole oikein pysynyt. Paitsi jos ehtii nukahtamaan uudelleen ennen kuin oksennus tulee.

Mut toki olen jo oppinu tuntemaan mitä ruokia kannattaa aamulla syödä, lähinnä sen perusteella mitä on miellyttävin oksentaa. Viili on ihan jees, tai piimä. Ruisleipä tai hapan mehu hirveintä.. mut ei siitä enempää! :D

No, tänään mies haki mulle apteekista ne Sea Band pahoinvointirannekkeet, huomenna näkee sit auttaako vai ei. Taidan pitää yön jo varuiksi jos vaikka aamulla herätessä ois jo ihan ok olo.... TOIVON NIIIIN PALJON! Sillä huomen pitäis olla 8:00 neuvolassa. Huh! Jännää, eka neuvola! Voi kun sais äkkiä ajan varhaisultraankin..
 
Maikki: No joo, en olisi itse uskonu että minulle niinkin pieni asia helpotti siihen järjettömään oloon. Harmi että sulla ei tepsiny :( Toivottavasti niistä rannekkeista olis ees vähä apua :) Tai pahoinvointi talttuis jo pian!
 
Hemmetti kun nyt vastustaa. Ehdin jo vähän huokaista, niin aamulla lääkejäämämössö niistä Pregnyl puikoista oli ihan veristä kun pyyhin ja nyt on koko hemmetin päivän juiminu alaselkää ja alavatsaa ihan huolella. Ironisuuden huippu on se, että edellinen raskaus meni päiväkirjan mukaan kesken 13+2 ja tänään on 13+2.

edit: punertavaa valkovuotoa on tullukin sit koko päivän eikä vaan aamulla, huoh.
 
Viimeksi muokattu:
Vekkuliina Mulla oli se lääkemömmö kans ihan punertavaa, kun oli se joku kohdunkaulantulehdus, silloin en ollut kyllä raskaana joten en ollut huolissani. Ajattelisin että se ärsyttää limakalvoja ja saattaa siksi vähän vuotaa ja tehdä sen mönjän hennon vaaleanpunaiseksi. Soita sille lääkärille, jos et ole jo soittanut, ja kysy onko normaalia.
 
Kylläpä taas sieppas kaverin kommentit. Olin tapaamisessa joka pidettiin kaverin luona ja kysäisin tarjottavasta pullasta että mitäköhän tämä päällä oleva maitotuote on kun ihan kaikkea ei parane nyt raskaana syödä. Kaverin kommentti oli naurahtava "kuules, ei se ole niin tarkkaa". Joopa joo. Mieleni teki NIIN kommentoida et kuules, kyllä se neljän keskenmenon jälkeen tahtoo aika tarkkaa olla. Porukassa oli kuitenkin puolituttuja ja nuoria miehiä ja keskenmenoni eivät näille ihmisille kuulu. Kaverini tietää kahdesta ekasta km:sta mutta ei viimeisimmistä. En tiedä et meneekö taas oman väsymyksen piikkiin mutta pahoitin kyllä mieleni. En uskalla tätä raskautta vaarantaa olipa riski miten pieni tahansa. Mutta eipä sitä normaaleja raskauksia kokeneet oikein aina tahdo ymmärtää. Onko teille tullut vastaavia möläytyksiä vastaan? Tsemppiä kaikille vastoinkäymisiä kohdanneille ja muillekin!
 
alien_1 mulla ei ole kukaan sanonut mitään mun hysterisoinnista varmaan koska kerroin läheisille kavereille ja perheelle vasta tänään, mutta mieleen on jäänyt yhden entisen kaverin kommentti kun kerroin, että sain taas keskenmenon. Tästä on aikaa monta monta vuotta, mutta oltiin jo silloin oltu vuosia lapsettomuushoidoissa. Kaveri totesi "No. Se tulee jos se on tullakseen." Hän oli itse raskaana. En muista, että kenenkään muun kommentti olisi sattunut samalla tavalla. En edelleenkään tajua miten raskaana oleva voi suhtautua toisen menetykseen noin. :mad:

Edit: Ja en siis todellakaan meinannut, että sinä hysterisoit! Olen itsekin super tarkka ruokien kanssa! Meinasin näitä mun "iik taas vuotaa ja sattuu" valituksia :)
 

Yhteistyössä