Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2013-2014

Moro!

Pitäisköhän tänne ilmotella itsestään pitkästä aikaa. Jotenkin on ihan jäänyt tää kaksplussa kun meillä on niin kiva heinäkusten porukka facebookissa. :)

Käytiin ennen joulua miehen kanssa Teneriffan lomalla ja meni oikein kivasti. Jouluna piti kertoa vanhemmille raskaudesta, mutta tuli kai sitten pupu pöksyyn tai jotain eli ei olla vieläkään kerrottu kummankaan vanhemmille eikä monelle muullekaan. :D

Vointi on ollut yllättävänkin heikko. Pahoinvointia on ollut jonkin verran ja nyt oikeestaan enää iltaisin. Aamulla kestää hetken, että saa verensokerit tasaantumaan joten huimaa helposti. Huono ja vetämätön olo on tehnyt sen, että kaikki liikunta on jäänyt. Pakko levätä vähän joka välissä. Toivottavasti tästä nyt vähän piristyis, että pääsis jumpalle ja remonttihommiin.

Tiistaina oli eka ultra ja jännitin sitä niin paljon, että en nukkunut yöllä oikein ollenkaan. Ultrassa osasin rentoutua vasta sitten kun näin, että siellä joku on ja elää. Sen verran traumoja jäi viime kerrasta kun sykettä ei löytynytkään. Kaikki näytti siis olevan kunnossa. :) Siellä pötkötteli pikkunen tyyppi poikittain ja pituutta oli huimat 6cm ja reisiluu oli 8mm. :) Viikot täsmäsi hyvin. Oli se hauskaa katsella kun tyyppi köllötteli siellä ihan rauhassa. Ei sen olis halunnut loppuvan ollenkaan. Ollaan miehen kanssa sitä mieltä, että se näytti tytöltä. :D Siis yhdellä nettisivulla oli näytetty miten ultrakuvista voi tulkita sukupuolen jo viikolla 12. Niin sen perusteella tyttöä veikataan. Mies haluis pojan mielummin, mutta semmonen tulee kun annetaan. Ihanaa tietää, että siellä joku on ja kaikki on hyvin! <3 Nyt sitten vaan odotellaan, että alkaa näkymään päällekkin päin tämä raskaus.

Hyvää uutta vuotta kaikille!


Syssy ja tyyppi 12+3
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kaikille ihanista ultrakuulumisista! Ihan mahtavaa! :) Minäkin kävin yksityisellä ultrassa ja kaikki oli hyvin, siellä pikkuinen sambasi menemään niin kovasti, ettei meinannut saada mitattua. Pää vastasi kooltaan viikkola 12+ mutta kroppa 11+5. On kuulemma normaalia?

Tippa tuli helpotuksesta linssiin. :heart: Eikä tulehduksestakaan näkynyt merkkejä. Ilmeisesti vaan paikat ärtyi siitä päivystyksen ei kovin hellävaraisesta alatutkimuksesta.

Migreenikohtaukset jatkuu ja sain lähetteen neurolle lisätutkimuksiin. Jospa sieltä jotain apua sais. Alkaa puuduttamaan kokoajan olla pimeässä peiton alla itkemässä.

Vekkuliina 12+2
 
Ihanaa kun täälä on tullut niin paljon hyviä ultra uutisia :) Aivan mahtavaa!! :)

Must tuntuu että kaikki kirjottelee vaan facebookissa :( Oma kuukausipino on tosi vaisu :( Itse en halua facebookkiin mennä, kun jotenkin se identiteetti ei oo enää turvassa.

ON: Ihanaa, tänään tuli postissa ekat mamma vaatteet! Jotenkin tuo vatsa pullahti kerralla ulos, ollut nyt pari päivää jo aika pullea :D Tähän asti oonkin saanut hyvin peiteltyä, 8 viikon jälkeen ku turvotun katos niin ei ollu vatsaa havaittavis oikeen ollenkaan. Emme ole kertonu kuin yhdelle ystävälle, mutta kai tässä joutunee pian kertomaan jo vanhemmille ja sukulaisille pian, muuten joudun olemaan kotona piilossa :D

Pölö- & Pötkylä 14+6
 
Mun mielestä on kivempi kirjotella omalla nimellä kun nimimerkin takaa ja saa uusia tuttavuuksia. :) Ryhmä on salainen eli vain ryhmässä olevat tietävät mitä siellä puhutaan. Olen tykännyt kovasti! Varmasti tullaan näkemään ihan naamatusten osan kanssa jossain vaiheessa.
 
miss_piggy
Mä en oo ollu facebookissa enää moneen vuoteen, enkä meinaa liittyä uudelleen siitä syystä, että en koe sitä tarpeelliseksi. Joten ennemmin kirjoittelen täällä. Ja vaikka nimen kanssa jos sitä joku haluaa :D Mulle vaan se naamakirja oli tosiaan tarpeeton, ja jos jollain kaverilla on esim. asiaa niin ottaa puhelimen handuun ja soittaa.
 
Joo se on ihan ok jos ei halua olla facebookissa. Yksi kätevä tapa pitää yhteyttä, mutta ei välttämätön. Monta kertaa itsekkin meinannut häippästä, mutta en ole sitten kuitenkaan. Ja kaksplussa on omanlaisensa. Juuri sopiva niille ketkä ei halua omalla nimellään höpistä ja kaipaa kuitenkin vertaistukea. :)
 
Mä olen kanssa Pölö-n kanssa samoilla linjoilla, että haluan säilytää edes vähän anonymiteettiä enkä siksi halua mihinkään FB ryhmiin. Siksi en myöskään jaksa oikeen tuolla heinäkuisissa enää käydä lueskelemassa kun kaikki juttelu ilmeisesti tapahtuu FB:ssä eikä itse ketju päivity ollenkaan. Ehkä mä olen vaan antisosiaalinen :D
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Varhais ultrassa käyty. Ja siellä se oli, pieni papunen ja sykkivä sydän! Tätä onnen määrää!!! :heart: Kaikki oli niinkuin pitääkin ja vastasi viikkoja. Sain disperin ja lugesteron reseptit mukaan tukee raskautta. Tää sais kyl nyt pysyy kyydissä!! :heart: Miten tollasesta epämääräsestä möykystä kuvassa voi ees tulla näin onnelliseks! Niin ihanaa!! :heart:
 
Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Minäkin olen mielummin täällä Kaksplussassa, kuin omalla nimellä naamassa.. Ja tosiaankin Vekkuliina, oon kans heinäkuisissa ja son kyllä aika hiljanen ketju, mutta jospa se siitä vielä piristyy kun alkaa viikkoja tulla lisää. Jotekin tuota on kyllä itelläki ollut niin laiska olo, ettei ole paljon jaksanut itse jäydä kirjottelemassa muuten kuin valittamassa täällä..

Tänään oli lääkärineuvola ja hiivanhan tuolla epäili lääkärikin olevan.. Otti näytteen kyllä, mutta aion nyt tänä iltana alottaa sen Canesten-kuurin. Toivottavasti helpottaa kipuihin ja supisteluihin, kun muutakaan selkeää syytä ei keksinyt..
Ultralla myös katottiin ja keltanokkana ei oikein osannut sitä käyttää, mutta tärkeimmät tuli katottua ja liikuskeli hyvin se vauveli siellä ja katseltiin ja arvuuteltiin että josko siellä pallurat ois ollu jalkojen välissä :D Ei kyllä menty takuuseen, joten odotellaan maaliskuussa olevaan rakenneultraan, josko siellä sitten näkyisi. No viimeistään synnytyksessä ;)

-pansku- 12+5
 
Onnea muillekin hyvistä ultrakuulumisista!

Olen nyt usein törmännyt mainintaan "vahva syke" lukiessani kokemuksista varhaisultrista (sellaisista viikoilla 7-8 tehdyistä). Luulen tietäväni mitä sillä tarkoitetaan vähän pidemmälle edenneiden raskauksien kohdalla esim. kun syke joko kuullaan tai sen nopeus voidaan laskea.

Minulle ei lääkäri tiistaina ultrassa sanonut mitään VAHVASTA sykkeestä. Näin kyllä itsekin sen sykkeen siinä ruudulla ihan selvästi. Keskenmenneessä raskaudessani syke ei ollut helposti minun silmillä havaittavissa viikolla 7. Ultraaja sen kyllä sanoi nähneensä ja minäkin vilaukselta, mutta en lainkaan niin selvästi, kun nyt tässä. Toki voi johtua kaiketi mahdollisesti erilaisista laitteista.

Mutta siis, mun pointti on, että onko teillä muilla sitä sykettä jo laskettu/kuunneltu (milloin sen voi ultrassa kuulla) ja sen vuoksi on mahdollista sanoa, että VAHVA syke?

Joo, mietin nyt tätä taas varmaan ihan liikaa. Siellähän se syke oli ja se tunne, jonka se minulle aikaansai oli VAHVA :)
 
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Meidän perheessä oli joulun aikaan kauhea kiire niin en oo kerinny täällä ollenkaan käymään. Luen illalla jutut läpi kunhan esikko menee unille. Muutettiin uuteen ihanaan kotiin ja tavarat alkaa olla pikku hiljaa paikoillaan.

Maha kasva nopeemmin kuin esikoisesta ja alkaa olla aika pahasti jo tiellä. Kova on nöppönen potkimaan, varsinkin yö aikaan. Kaiken maailman flunssat, hiivat, liitoskivuta ja supistelut vaivaa, mutta mitäpä noista. Nöppönen kasvaa ja potkii masussa niin kaiken sen kestän.

30+5
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Vahva syke, en muista milloin neuvolassa kuului ekan kerran sykkeet, mutta itehän kuulin ne dopplerilla joskus 9+.
Pääasia että siinä varhaisultrassa näkyi se syke. Ei se tosiaan varmaan siinä vaiheessa vielä kuulukaan kun se alkiokin on niin mitättömän kokoinen..
Nyt kun neuvolakortista katsoin, niin ekan kerran sykkeet on mulla kuunneltu 10+3 ja silloin sykkeet olleet 163-178.
Eka neuvolakäynti ollut 6+3 ja silloin ei vielä edes yritetty kuunnella sykkeitä.

36+0
 
Kiitos miss piggy kommentista.

Olen itsekin ymmärtänyt ettei näin aikaisessa vaiheessa vielä syke kuulu. Ehkä se on vaan tapana sanoa, että vahva syke näkyi.
Voi voi, saa nähdä menenkö vielä yksityisellekin varhaisultraan yhdessä miehen kanssa ens viikolla.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Rosuliina mulla vuoden 2008 keskenmenossa lääkäri varhaisultrassa sanoi heti, että syke on todella hidas ja hiipuvan oloinen. Pystyyhän sykkeen laskemaan siitä miten se piste ultran ruudussa sykkii. Pääsin lääkäristä takaisin töihin ja vauvan alku tuli sillä sekunnilla työpaikan vessanpönttöön. Upea kokemus muuten, en suosittele. :|

Mä katsoisin, että ei mitään hätää jos lääkäri ei sano mitään sykkeestä, eiköhän se silloin ihan vahva ole. Mulle myös sanoi hoitava lääkäri tän raskauden ekassa ultrassa, että syke on vahva. Ja ymmärsin sen tarkoittavan nimenomaan sitä, että sykki 6+ viikkoiselle alkiolle normaaliin tahtiin.

12+4
 
Viimeksi muokattu:
Mulle ei ole mainittu sykkeestä mitään erikoista vaikka kävin kahdessa varhaisultrassa yksityisellä ja nt-ultrassa. Nyt menossa 15+2 :) Uskoisin että ennemminkin mainitsevat jos on erityisen heikko, varmasti joidenkin tapa puhua vahvasta sykkeestä.
 
Täällä poksutaan tänään: 35+0. Kylläpä aika menee nopeaan. Kovasti vauva painaa jo häpyluuhun ja supisteleekin. Mutta eiköhän tässä silti päästä vielä +40 viikoille. Verenpaineet on onneksi pysynyt tasaisina eikä Pisan proteiinit ole lisääntyneet. Eli ihan aisoissa on onneksi tuo epäilty raskausmyrkytyksen alku pysynyt. Hyvä niin.

Mulle eilen kuntosalin suihkutiloissa yksi vanha täti kommentoi, että mulla on niin iso vatsa, että varmasti on cola-vauva tulossa. En ymmärtänyt mitä hän tarkoitti ja sain kuulla saarnan irtokarkkien pahuudesta ja siitä että mulla varmasti on rd. Olin aika loukkaantunut tuosta kyllä. Masu on toki iso ja painoa on tullut kymmenen kiloa, mutta johan tässä on enää vaan 5 viikkoa laskettuun. Eli eiköhän raskaus jo saa näkyäkin. Kyllä jotkut ihmiset on vaan törkeitä. Niin eikä mulla ole edes viitteitä rd:stä ollut.

Sykkeistä varhaisultrassa: yleensä kommentoivat jos syke on heikko. Vahva syke tarkoittaa viikoille sikiölle sopivaa selkeästi pumppaavas sydäntä ja löytyvää sykettä. Eli jos mitään ei sanota muuten kuin että syke löytyy niin kaikki on hyvin ja syke vahva :).

35+0
 
Ompas täälä jotkut jo lähellä h-hetkeä :) Katrinaine ja miss_piggy pian te jo saatte vaavit syliin :)

Miss_piggy olikos sulla poikaolo/lupaus? Mietin noita sun ekoja sykkeitä kun mulle vuosia kaveri väittäny et sykkeistä sen tietää. syke 150+ tarkoittaa tyttöä, en jakais uskoa :D Koska synnytyksen jälkeen kun on kysyny, kukaan ei oo enää muistanu sykkeitään :D

ON: Mulla on ny ollu pari päivää menkkakipuja, tosi inhottavia välillä. Sellanen tasainen kipu alavatsassa välillä helpottuen ja välillä pahentuen.. Te pidemmällä olevat, onkos tämä nyt normaalia?

Pölö & Pötkylä 15+2
 
En kuulu tuonne Facebook-ryhmään. Vaikka se on salattu, niin en halua omalla nimelläni kirjoitella siellä, koska sitä ei kuitenkaan koskaan tiedä, onko ryhmässä joku puolituttu, joka sitten lauleskelee asioita eteenpäin. Ja itse koen raskauden kuitenkin niin henkilökohtaisena juttuna, varsinkin melkein vuoden kestäneen yrityksen, keskenmenojen ja toisen kaksosen menehtymisen takia.

Viime aikoina on nimittäin alkanut ärsyttää työkaverin tapa koko ajan tuoda esiin mun raskautta ihmisille, jotka ei asiasta mitään tiedä ja siten saada aikaan epämiellyttäviä, vaivaannuttavia tilanteita. Tällä viikolla mun työpaikka tuli julkiseen hakuun ja työkaveri intoili, että hän aikoo Facebookissa tiedottaa asiasta kavereilleen. Silloin sanoin työkaverille suoraan, että jos joitakin yhteisiä kavereita kiinnostaa miksi olen 7 kk poissa, niin tulkoot suoraan kysymään minulta ja että työkaverin ei tarvitse asiasta kertoa kellekään, vaan haluan kertoa itse. Tuntui vähän loukkaantuvan. Monta kertaa sama henkilö on ihmetellyt, milloin aion asian julkistaa. Täh? Asia on julkinen, mutta silti sen verran henkilökohtainen, ja mielelläni kerron omasta tilastani itse niille, jotka eivät siitä vielä tiedä.

Tuntuuko kenestäkään, ettei neuvola- tai sairaalahenkilökunta aina osaa ottaa odottajan huolta kovinkaan vakavasti?

Itse kaaduin joulun alla kotipihassa ja silloin mielessä oli vain, kuinka kaveri joutui heti kaatumisen jälkeen tutkimuksiin, sydänkäyrään jne. vaikka kaikki oli lapsella lopulta hyvin. Minulle sanottiin vain, että seuraile lapsen liikkeitä, että liikkuu tarpeeksi ja ettei tule mitään kipuja tai vuotoja. Joulun tienoo meni sitten siinä vatvoessa, että onkohan kaikki kunnossa, kun kukaan ei halunnut tutkia tai varmistaa asiaa.

Nyt sitten pari päivää lapsi on ollut vatsassa hiljaisempi ja ajattelin itseä rauhoittaakseni kuunnella pitkäastä aikaa sydänäänet dopplerilla kotona. No eihän se mitään mieltä rauhoittanut, päinvastoin, kun lapsen sydänäänistä kuuluu ihan selvä rytmihäiriö. Lyöntejä jää väliin useita minuutissa, välillä taas ei yhtään. Netistä luin sikiön rytmihäiriöistä ja onneksi nuo vaikuttavat ihan harmittomilta ja kehitykseen kuuluvalta, mutta äiti lähetetään yleensä heti poliklinikalle tutkittavaksi. Soitin kuitenkin synnärin päivystykseen ja sieltä sanottiin, että ei-ammattilaisten ei pitäisi noita sydänääniä edes kuunnella ja käskettiin ottamaan ihan rauhallisesti ja seuraamaan jälleen kerran niitä liikkeitä :| Kuulemma jo vähätkin liikkeet on hyvä merkki, kun taas joka helkutan liikelaskentaohjeessakin sanotaan, että vaisut liikkeet on nimenomaan huono merkki, pitäisi olla teräviäkin potkuja. Ja niitä liikkeitä kyllä tunnustelen jo joka alvarin päivä ja uskon tietäväni, milloin saan huolestua ihan aiheesta.

Tällainen avautuminen tällä kertaa, olen pahoillani :mad:

ralliruutu 28+2
 
miss_piggy
Pölö, poikaa meille lupailtiin ainakin ru:n mukaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä :D En tiä oikein uskonko itekään tuohon syke-juttuun tai siihenkään että mahan muodosta vois päätellä kumpi on tulossa.
Noista menkkakivuista, on ihan normaalia jos välillä munasarjoja jomottelee, ja mulla on nyt alkanu tuntumaan vasemmalla sellasta jomotusta, mutta en tiedä johtuuko siitä jos vauva on laskeutunut alemmas :confused: Panadolia onneks uskaltaa syödä raskausaikana kaiken maailman kolotuksiin.

36+1
 
miss_piggy
ralliruutu, Mulla tuo liikelaskenta ei oo toiminut kyllä missään vaiheessa ja silti vauvalla kaikki kunnossa.. Kaikki vauvat ei liiku yhtä paljon ja nyt en oo enää moneen viikkoon tuntenut kunnon liikkeitä, vaan sellaisia muljahduksia kun tila käy vissiin ahtaalle. Mutta en olis noista liikkeistä huolissani mikäli muuten kaikki on kunnossa.
 
ralliruutu Täälä ihan samat tuntemukset! Aina välillä tuntenut vähemmän liikkeitä ja tänään taas huolestunut, vaikka vähäisetkin liikkeet on hyvä asia. Mutta, mutta.. Koskahan sitä pitää ihan oikeasti huolestua?

Miwwi 26+5
 
Terveiset kättärin päivystyksestä. Katsottiin illalla leffaa ja sanoin miehelle, että kohtu on tosi arka ja nauraessa tuntuu kuin tulisi alakautta ulos. Menin vessaan ja lumps lumps kökköjä pönttöön (limaklöntejä lähinnä, ja ruskeaa vuotoa). Vatsa mulla on ollut jo pari päivää tosi turvonnut, ihan pallo. Nukkuminen on ollut hankalaa kaikissa asennoissa. No eikun soitto kättärille ja käskivät tulla paikalle.

Pääsin onneksi nopsaan tutkittavaksi ja lääkäri totesi, että kohdussa on liikkuva sikiö, mutta emättimessä pahat tulehduksen oireet ja kohtu aristaa kosketusta. Maanantaina kun maksoin yksityiselle tutkimuksesta sanottiin, ettei tulehduksen oireita ole vaikka itse tännekin kirjoitin, että niitä on!

Nyt sitten odotellaan antibioottikuurin kanssa onko tulehdus noussut kohtuun. Pelottaa tottakai koska oireet on niin rankat. On liikkumista aristava kohtu, alaselkäkipuja, turvonnut vatsa, valkovuoto on runsasta ja keltavihertävää, öisin palelee ihan hirveästi jne. jne.

Nyt jos on edes yksi ihminen jolla on ollut näin rankat oireet ja on saanut lapsen kotiin haluaisin siitä kuulla. Edes yksi. :'(

Edit: 12+6
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä