Keskenmenon jälkeen plussanneet syksyllä 2013

kukkurukuu no jaa, viime kerrallakin sain ihan hyviä testituloksia mutta alkio oli alusta asti liian pieni, joten en uskalla näiden viivojen perusteella oikein toivoa mitään. Hormonia riittää kuitenkin näköjään, joku siellä on tarttunu mukaan. Ja vaikka tämän maan systeemi kuulostaa kamalalta niin plussana se, että oma lekuri seuraa koko raskauden, jokainen miitinki on lääkärin kanssa, joka kerralla ultrataan ja tunnen jo oman synnytyslääkärinikin (joka on hollilla sitten kun sen aika tulee ja tulee juosten sairaalaan kun on synnytyksen aika eli ei tarvii tavaraansa jakaa tuntemattomian kanssa). Eli kaikilla systeemeillä omat plussat ja miinukset.

Joosukka :kiss: Mä oon aina kauheesti tykänny pullasta. Yritätkö sä pihdata testin tekoa, jotta silleen salaa kuluttaisit aikaa ja kun teet testin, oletkin jo viikolla 20?
 
miss_piggy
Niwhai:Ei oo enää kukaan uskaltanu urputtaa, ja nyt mulla on se suodatin, että pystyn suoraan deletoida kaikki kakka-kirjotukset joita en halua julkaista :D
Missä maassa muuten asutte? Toivotaan, että sielläkin pysyis nyt tyyppi mukana menossa ihan loppuun asti :)

Yyh, mulla on jotain närästystä ollu nyt siis maanantaista asti! Rennie ei tunnu auttavan, pitäskö seuraavaks kokeilla tuota jotain gaviscon-oraaliliuosta tms...Oon kyllä vältelly rasvaisia ja mausteisia ruokia, mutta silti vähän onnia ahistaa.

Niin ja tänään taas paukutellaan henkseleitä, 20+0 POKS!
 
miss_piggy
Anteeks että mä tuppaan tänne väliin.

Luin jostain, että sitä doppleria ei sais ihan jatkuvasti käyttää, että siitä vois olla haittaakin?
En tiedä pitääkö paikkansa, mutta just eilen oli yhen kaverin kanssa puhetta, että vauva ei tykkäis siitä dopplerin äänestä ja saattaa siks mennä piiloon välillä/potkia ittensä pois sen dopplerin alta.. Ja saattaahan se pitää paikkansa. Ite oon nyt vähentäny tuota dopplerointia kun ei sitä tiä miten se vaikuttaa oikeasti.
 
miss_piggy en viitsi sitä täällä kertoa koska meitä suomalaisia on täällä aika harvassa mutta olkoot blogini banneri vihjeenä, se on otettu 10min päästä meidän himasta.

Näppäränapa Meilasin lääkärilleni ja sain heti soiton respan tädiltä, lääkäri haluaa nähdä mut jo maanantaina. En tiedä mitä se muka kuvittelee näkevänsä jo silloin mutta mennään nyt sitten.

Ja iloisesti respa vielä loppuun sanoi, että "jos kivut yltyy tai vuoto, heti sairaalaan". No niin, rento meininki ja sitä rataa, hyvä ettei sanonut, että "hetitännenyt".

Että jos ei huolettanut ennen niin nytpä huolettaa, huraa. :headwall:
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Niwhai Ei kipuja ei vuotoja, joten ei hätää (paitsi sydämessä, oli sitä tai ei), joten se on positiivista..eiköstä juu. Ja kun niillä positiivisillä prilleillä katselee, niin maanantaina saat toivonmukaan jotain selvyyttä, koskien raskautta. Kolme pitkää yötä, mutta ei sentään seitsemää tai neljäätoista.

Mä pistän sormet ristiin, että vuoto ja kivut (muut kuin normaalit kohdunkasvukivut) pysyvät poissa ja saat maanantaina oikein häpihäpi uutisia :)
 
Miwwi I am Xena, hear me roar. - Vuodatus.net

Joosukka Yritän pitää leukani pinnan yläpuolella, ma'am. Itsekin aloin jo rauhoittua mutta nyt paniikki nosti taas päätään ja pelkään eniten, että sieltä ei löydä vielä mitään joten sepä vasta mut panikoimaan sitten saakin. Jeejee.... No, diilailen tilanteen kanssa sitten kun sen aika on. Onneks mies on viikendin kotona niin voin purkaa tuntojani siihen. Voi mies raasua....
 
miss_piggy
Miwwi: Sehän on vaan hyvä jos pahoinvointi on loppunu, älä huoli, mulla ei oo ollu mitään kolotuksia tai oloja pitkään aikaan ja kovin vilkas tyyppi tuolla silti möyrii mahassa :D
 
miss_piggy Joo, kyllä aina säikähtää :D Tää menkkajomotus on ihan samaa kun menkat alkais ja kun on tätä menkkajomotusta niin se saa pinnankin kiristymään helpommin, kauhee hermo ämmä täälä tällä hetkellä :D eli kai ihan normaalia.. :LOL:
 
Miwwi Joo kyllä se taitaa niin olla, mutta vaan jos riittävän korkealla intensiteetillä ja pitkällä altistusajalla säätää menemään (vaatii kai vähän kovemmat vehkeet kuin kotidopplerin ja joutuu tosi pitkään duunaamaan ennenkuin saa aikaiseksi soluvaurioita).
Dopplerissa (ihan niinkuin kaikkissa ultraäänissä) on lämpövaikutus ja voidaan kyllä sanoa, että uä-tutkimus on potentiaalisesti vaarallinen jos sikiön lämpötila pääsee nousemaan liian ylös. Sen takia eivät esim. sairaalassa tee np-ultraa tai muutakaan ultraa jos äidillä on kuumetta eivätkä kuuntele neuvolassa sydänääniä. Teoriassa raja on joku 38 astetta, mutta käytännössä ainakin viimeksi kun itsellä oli ollut kuumetta (siis maaliskuisessa np:ssä tai sitä enne oikeastaan kun makasin 40 asteen horkassa sängyn pohjalla ja ultrapäivänä oli tasan 36,9 panadolin avulla) niin sanoivat etteivät ultraa jos mulla on 37 tai yli lämpöä.
Teoriassa noiden kotidopplereiden pitäisi olla turvallisia, vaikka eihän sitä koskaan mistään pääse kunnolla tarkistamaan että millä tehoilla ne oikeasti toimii..
Internetiä kaivaessani löysin dopplerin (ja muiden ultrien) käytöstä seuraavaa faktatietoa riskeistä (taino, riskeistä ja riskeistä, esim. vasenkätisyyttä en pelkää) ja muutamia suosituksia:

-1,46 x riski < 10 persentiilin syntymäpainoon, kun Doppler tehty 5 x raskauden aikana
- UÄ-tutkituilla pojilla enemmän vasenkätisyyttä, jos uä tehty ennen h 19-22
- 5 ylimääräistä vasenkätistä 100 syntynyttä poikaa kohti
- Koska lämpövaikutukset liittyvät erityisesti Dopplerin käyttöön, 1. trimesterissä lyhyt tutkimusaika
- Alkuraskaudessa hermosto altis vaurioille, mutta toisaalta lämpövaikutukset ehkä merkittävämpiä loppuraskaudessa (mineralisoituneet luut tehostavat lämpövaikutusta)
- Ei UÄ:tä, kun t.ax > 38,5°C ?
- UÄ-tutkimus potentiaalisesti vaarallinen, jos sikiön lämpötila nousee > 41° C yli 5 min ajaksi.


Huhhuh, knowledge is power kyllä tässä tapauksessa ja ainakin sai uuden syyn pikkupaniikille vaikka jotenkin kyllä tuntuu siltä ettei noita saisi myydä jos olisivat supervaarallisia ja siis eikö lähes jokaiselle lapselle Suomessa tehdä dopplertutkimus ainakin sen 5x ihan jo neuvolakäynneillä? Tietty toi alta kympin käyräkään ei oo vaarallinen varsinaisesti, muttamutta. Mene ja tiedä..

ON: Mä en oo saanut unta. Heräsin tänään joskus yhdeltä ja sen jälkeen oon vaan pyörinyt ja hyörinyt saamatta mitään aikaiseksi. Vielä muutama yö pitäis jaksaa valvoa ja vuorot kestää sen 11h.. Satavarmasti kohta väsyttää ja sit pitäisikin jo lähteä töihin - menee just niinkuin Strömsössä. Viime yönä oli ihan järkky pahoinvointi jostain aamuyöneljästä kuuteen ja mietin jo etten tasan valvo enää yhtään yötä, mutta kummasti sitä on taas orientoitunut valvoskelemaan.
Kirjoittelen sitten yön pimeinä tunteina tänne kaikkea sekavaa niin saapahan ajan kulumaan :D
 
Ammiina Niin just :) Saako muuten kysyä että mistä päin oot, kun huomasin että lks on sulla synnärinä?

ralliruutu Sullakin jo hyvät viikot menossa :)

coffeeBreak Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :)

kukkurukuu Se on jännä että mitä enempi yrittää salailla, sitä useempi arvaa että on raskaana :D Mutta jospa teidän pieni pysyis lujasti matkassa, kun niin moni jo tietää (tää on tätä mun käänteistä psykologiaa ;) )

Niwhai Sehän on hyvä merkki että plussa tulee testiin nuin vauhilla, vaikka vuotoja onkin ollut. Hcg ei siis ainakaan oo laskenu vuotojen takia. Mahtavat maisemat kyllä tuossa sun blogin kuvassa, aivan ihanat! Onpa kiva että pääset jo ma ultraan, eihän sitä tiiä mitä siellä näkyy :)

Joosukka Ei muuta ku testiä tekemään! ;) Mää en ainakaan pystyny olemaan testaamatta jo ennen ku menkkojen piti alkaa, vaikka kahella edellisellä kerralla ei käynytkään hyvin kun hätähousuilin (vaikka eihän se testin liian aikanen teko sitä km:a aiheuta).

Miwwi Mullakin välillä saatto olla päiviä että ei ollu ollenkaan öklötystä, ja just nuita menkka/selkäjuilintoja, ja kyllähän ne säikäytti. Mutta nyt mennään jo näin pitkällä, joten ole ihan huoletta (joo, helpommin sanottu ku tehty ;) )

Tuosta dopplerin käytöstä. Fujin jo kattavasti sen kertoikin, mutta siis näillä kotikäyttösillä ei voi saada sikiölle mitään haittaa aikaseksi. Itekkin sillon etin paljon tietoa kun sykkeitä rupesin kuunteleen, että onko haittaa. Kotidopplereissa tuo säteilytaajuus on kuitenkin paljon alhaisempi kuin neuvoloissa tai sairaaloissa käytettävissä laitteissa. Ehkä sitten jos tuntitolkulla kuuntelis monta kertaa päivässä, mutta jos kuuntelee jonku 5min x 2 päivässä, niin ei pitäs olla mitään haittaa. Ja ainakin itellä jäi sykkeiden kuuntelu pois, kun liikkeetä rupes tuntuun päivittäin :)

(.) Mulla tekee kahvia ihan järettömästi mieli. Päivässä tulee juotua joku 5dl, vaikka suositus ois vajaa 4dl/pv :ashamed:

Marlin ja Vimma 35+1
 
  • Tykkää
Reactions: kukkurukuu
Onpa tullut tekstiä, hienoa :) Onnea kaikille uusille ja tervetuloa mukaan! Toivottavasti kaikki sujuu tällä kertaa mallikkaasti! Ja hienoa että löysitte tähän pinoon mukaan, täällä saa rauhassa purkautua ja panikoida koska kaikki varmasti ymmärtävät, on vähän eri meininki kuin noissa kuukausipinoissa...

Ja onnea myös zapata pienestä tytöstä! Tulehan kertomaan synnytystarinaa, jos vain jaksat, minä ainakin luen mielelläni :)

Oma napaa sitten: neuvolalääkäri oli tällä viikolla, eikä siellä ihmeempiä. Kaikki hyvin siis, kohdunsuulla ei muutoksia ja verenpaine normaali. Painoakaan ei ole hirveästi tulout, kaikenkaikkiaan nyt painonnousu on vajaa 5kg. Sf-mittakin oli nyt laskeutunut keskikäyrän tuntumaan kun vielä edellisellä mittauksella oli yläkäyrän yläpuolella... Antaa vähän toivoa, että ehkä tällä kertaa ei tulisikaan jättivauvaa :) mutta saa nähdä miten tämä mahan kasvu tästä etenee. Terkka lupasi ensi tapaamisella laittaa lähetettä synnytystapa-arvioon, toivottavasti pääsen siis vielä painoarvioultraan loppuraskaudessa.

Olo on aika tukala kyllä välillä, kävely on aikas hankalaa jo, samoin kaikki kumartelut tekevät pahaa. Ja työpäivien jälkeen on maha aika kipeä, vaikkei hirveästi supista. Vatsanpohja ja nivuset vihoittelevat, varmaan liiasta istumisesta. Ja niska ja hartiatkin ovat aika jumissa. Väsyttää, väsyttää. Ja pinna on kireällä kuin mikäkin, hermot menee niin lapsiin kuin mieheenkin välillä... Että semmoinen valitusvirsi tällä kertaa :) mutta ainakin henkisesti on taas vähän helpompaa, tällä hetkellä ei hirveästi ahdista.

Piti kyllä jotain vielä kommentoida, mutta lahopää ei nyt muista :)

Voikaahan hyvin!

Miirabell ja tyttömaha 29+1 (siis oikeesti, kohta 30 viikkoa täynnä!?)
 
Heissuli vei :)

Vielläkään en ole testiä tehnyt (koska sitten se on 100% varmasti totta), mutta ei tässä ole epäilyksen häivääkään siitä, että ollaanko tässä siunatussa tilassa vai ei. Tänään ihan ensimmäistä kertaa mulla oli sellainen olo, että ok, tää on oikeastaan aika nastaa <3 ja ajatukset alkaa siintämään tuonne toukokuun 23:n päivän tienoille ensivuoteen, jolloin on laskettu aika ilmeisesti.

Toisaaltaan jos jotain nyt kävisi ja "menkat" alkaisi, niin ehkä shokki ei olisi niin hirveä..sillä mitään täyttä varmuuttahan tästä ei ole. Ja mulla on siis selkeä plääni miksi en testaa viellä :D. Olen nimittäin tosi kärsimätön, enkä jaksa odottaa yhtään mitään, kaikki pitää saada heti. JA tarkoituksena on mennä ekaan neuvolaan vasta sitten, kun siellä pystyy myös sydän äänet kuuntelemaan. Sitä ennen en aio jalallanikaan astua koko laitokseen.

Mun on pakko myöntää, että kun tajusin, jotta erittäin todennäköisesti olen raskaana (maanantaina siis) niin en ollut ollenkaan iloinen vaan päinvastoin. Ihmeellinen tää ihmismieli :D
 
Ihana miten paljon tänne on vanhoja tuttuja ilmaantunut onnea kaikille! Ja Joosukka, nyt varmistustestiä peliin :).

Täällä poksutaan tänään 19+0 ;). Liikkeetkin tuntuu päivittäin. Tosin tänään on masussa ollut melko hiljaista. Mutta ei kai näillä viikoilla voi joka päivä mitään showta odottaa :).

Täällä on ollut taas muutamana päivänä pahoinvointia. Tylsää. Johan tässä meni viikko kun pahoinvointi loppui. No, jos ei muuta positiivista niin paino nousee ainakin maltillisesti. Vähän myös kurkkukipua aamuisin.
 
miss_piggy Minä en esikoista oottaessa voinu etes sietää kahvin hajua rv7 eteenpäin. Ekat kahvit join vasta sitten synnärillä. Ja toisesta en alussa voinu juua, mutta sitten jossain välissä se taas rupes maistuun, mutta sillonkin join vaan aamukahvit. Keskenmenneessä ja kohdunulkosessa ei kans kahvi uponnu. Tässäkin raskaudessa olin ekat 3kk juomatta kun ei vaan uponnut, ja nyt tosiaan vois juua vaikka miten paljo :D

Miirabell Vauvan hikka on jotenki niin hellyttävä. Pikkumies hikkailee useamman kerran päivässä, tosin nyt on parina viime viikkona hieman harventunu, ehkä kerran tai kaks päivässä hikkailee. Mulla hikka tuntuu tuossa navan seutuvilla, ja vauva on rt:ssä :) Meijän vauvalle tulee joku myötätuntohikka ihan selkeesti. Aamulla kun luin tuon tekstisi, niin alko hikotteleen, ja nyt sama homma :D

(.) Parina viime yönä ollu ihan järkyttävät liitoskivut. Kylkeä ku on kääntäny, niin on saanu miettiä ja puuskuttaa että miten sitä sais käännyttyä. Viime yönä ei onneksi ollu niin pahoja, että jospa se tästä :)

Marlin ja Vimma 35+3
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy ja Miwwi
Miten tää aika kuluu niin haipakkaan? Tänään kirjoitellaan vielä kympillä alkavilla viikoilla, mutta huomenna on jo 11+0. Eli enää viikko ja kolme päivää np-ultraan. Siis 10 päivää, miten voi olla! Ja mitenköhän sitä malttaa odotella sinne asti...

Mulla jäi jotenkin automaattisesti tässä plussassa kahvi pois alussa. Se ei varsinaisesti oksettanut tai mitään, ei vaan tehnyt yhtään mieli. Nyt sitten jo juonkin esim. näissä yövuoroissa pari kupillista per yö (paitsi viime yönä kun unohdin keittää kahvia...). Muutenkin kroppa on hakenut jotenkin eri tavalla ravintoa - oon esimerkiksi tunnettu PepsiMaxin suurkuluttaja ja tässä plussassa sitäkään ei oo tehnyt mieli ei siis yhtään (vertailun vuoksi kerrottakoon nolona, että oon saattanut hyvin juoda sen 1,5 litraa päivässä, joskus enemmänkin...).
Meillä on kaapissa vieläkin se PepsiMax, jonka ostin joskus rv 4+, mutten koskaan avannut. Vettä taas elimistö on huutanut siihen malliin, että nukun vesilasi yöpöydällä.

Välillä tuntuu tosi hassulta kun esim. sillon rv 9+0 mulla oli aivan jumalaton turvotus. Siis sellanen et jos olis naamiaisiin mennyt niin olisin pukeutunut plussapalloksi ja nyt sitten ei oikeastaan koko turvotusta oo paitsi vähän iltaisin. Välillä on pakko taputella tissejäkin siihen malliin, että onko ne vieläkin kipeät. Oireita on jotenkin niin minimaalisesti että se hämmentää vieläkin, mutta olo on muuten aika luottavainen. Tuntuu ihan tyhmältä edes yrittää selittää tätä kun tavallaan ei kyllä luota eikä usko mihinkään mut sitten taas toisaalta mulla on ihan sellanen fiilis että tää onnistuu.

Viimeinen yö edessä ja olo on jotenkin tosi jees.

F & 10+6
 
Joosukka Missä vaiheessa kiertoa oot menossa? En oo nyt ihan perillä, että miks et oo tehny testiä ollenkaan? :)

Miirabell Varmaan jännä tunne kun pikkuinen sielä hikkailee <3 :)

Fujin Ootko paljon kuunnellu sydänääniä? :)

kukkurukuu Tsemppiä ultraan <3 tuu heti kertomaan! <3

Viikonloppuna sai taas ihan kiitettävästi halailla pönttöä :D Ajattelin tänään taas aamulla kuunnella sydänääniä :) mua kumminkin epäilyttää, että kuuntelenko edes oikeeta ääntä, doppler ei anna äänelle oikeen mitään lukua, mutta kyllä se aika nopea tahti on... Silti mietityttää. :headwall:

Miwwi 11+0 POKS
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Fujin ja kukkurukuu
Miwwi oon silleen että löydän ne ja sit kuuntelen hetken ja se riittää mulle :D Tästä on tullut vähän niinkuin raskaustestien tekoa silloin joskus muutama viikko sitten kun piti vain tarkistaa että ne kaks viivaa edelleen on siellä.
Samoin mä oon miettinyt että miksei tuu kunnon lukuja kun kuuntelee, mutta veikkaan että johtuu siitä kun ikää on vielä tosi vähän ja nupit on ihan kaakossa jos jotain haluaa kuulla. Mun doppler ei oo mikään maailman herkin niin sekin ehkä vaikuttaa. Mutta! Jos kuuntelisin jotain omaa valtimoa niin kaiken logiikan mukaan se ei liikkuisi pois anturin alta :D Ai kauhee, toivottavasti ei tartte mennä neuvolaan tai jonnekin kuulemaan et oon herkistellyt himassa joillekin tyyliin suoliäänille..

kukkurukuun ultrakuulumisia odotellaan myös täällä! Saa nähdä raaskiiko sitä mennä edes nukkumaan :p

Joosukka, nyt hei maanantain kunniaks testiä peliin! :D Kävin stalkkaamassa kuumeilupuolelta ja sullahan on menkat jo viikon myöhässä vaikka mitenkä päin pisimmän kierron mukaan kattois. Pidät meitä täällä jännityksessä nyt! :LOL:

ON: Ihanaa olla kotona oikeesti. Tää yötyö on kyllä raskaushormonien kanssa kovin erilaista kuin ilman niitä.. Ennen ei olis tullut mieleenkään nukkua vikan yön jälkeen ja tuhlata siten yks päivä, mutta nyt tuntuu siltä että on oikeesti pakko.
...Meidän työnimiproggis edistyy muuten ihan mielettömän hyvin. Mies kutsuu sikiötä jälkeläiseksi ja mä kutsun sikiötä sikiöksi nyt kun alkiovaihe on ylitetty. Tosi rakkaudentäyteistä ja vaaleanpunaista...

Fujin 11+0 tittidii jee!
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka

Yhteistyössä