Keskenmenojen syy selvisi.

Mieli on aivan maassa kun tänään selvisi syy kolmeen keskenmenoon. Kaksi raskautta on onnistunut.
Sairastan kroonista trombosytopeniaa. Tämä vaiva löydettiin alkuvuodesta kun kävin työterveystarkastuksessa ja rutiininomaisesti otettiin verikoe. Verikokeessa sitten havaittiin trombosyyttien olevan alhaalla. Lukema pitäis olla 150-300 ja mulla oli 22.
Nyt sit säännöllisesti käyn verikokeissa ja tilannetta seurataan. Tänään juttelin puhelimitse sisätautipoliklinikan lääkärin kanssa viimeisistä tuloksista. Kysyin sitten senkin että voiko tämä vaiva olla syy keskenmenoihin ja lääkäri sanoi hetkeäkään epäröimättä että mitä todennäköisemmin näin on.
Toisaalta on helpottunut olo kun tietää syyn mutta sitten taas paha mieli kun tietää että pikkusissa ei ole ollut vikaa. Viimesin keskenmeno oli 19.12.2000. Silloin olin jo nähnyt vauvan sydämen lyövän joten keskenmeno oli todella rankka. Eli vika on minussa. Itse en tietenkään tilanteelle mitään voi. Elimistöni ei vaan toimi kuten pitäis.... :(
 
onnellinen79 harmaa
voiko asialle tehdä mitään? Onneksi sinulla on kuitenkin kaksi lasta, niistä saat varmasti paljon voimia. Ainakin minä olen tällä hetkellä äärimmäisen kiitollinen puolitoista vuotiaasta tytöstämme. Koimme pari viikkoa sitten vauvamme kuoleman kohtuun raskausviikolla 27.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2005 klo 21:05 onnellinen79 harmaa kirjoitti:
voiko asialle tehdä mitään? Onneksi sinulla on kuitenkin kaksi lasta, niistä saat varmasti paljon voimia. Ainakin minä olen tällä hetkellä äärimmäisen kiitollinen puolitoista vuotiaasta tytöstämme. Koimme pari viikkoa sitten vauvamme kuoleman kohtuun raskausviikolla 27.
Olen todella pahoillani teidän puolesta. :hug:

En edes kysynyt olisiko keskenmenot voitu estää jos olisi ollut vaiva silloin tiedossa. Aikaisemmin haaveilin suuresta perheestä mutta nyt olemme päättäneet että lapsemme ovat tässä. Keskenmenot ovat sen verran raskaita kokemuksia. Ja kyllä jaksan iloita näistä kahdesta jotka olen onnistunut saamaan. :heart:
 
mun äitillä on trombosytopenia.. oletko saanut gammalgaardia tai vastaavaa..? äidille sitä annettiin aina solujen laskiessa 40.. yleensä "lääkityksen" teho kesti puolivuotta, nyt on puoli toista vuotta viime lääkityksestä (tiputuksella parin tunnin ajan) ja solut on pysyneet 100 paikkeilla koko ajan! toivottavasti saat hyvää hoitoa sairauteen! :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2005 klo 22:53 nessu kirjoitti:
mun äitillä on trombosytopenia.. oletko saanut gammalgaardia tai vastaavaa..? äidille sitä annettiin aina solujen laskiessa 40.. yleensä "lääkityksen" teho kesti puolivuotta, nyt on puoli toista vuotta viime lääkityksestä (tiputuksella parin tunnin ajan) ja solut on pysyneet 100 paikkeilla koko ajan! toivottavasti saat hyvää hoitoa sairauteen! :hug:
Lääkäri puhui mulle tästä gammaglobuliinista (en varma muistanko nimen oikein) kun mulle on tulossa leikkaus ja sitä ennen pitäis saada arvot hiukan paremmiksi. Nyt ne on 90 mut keväällä oli alimmillaan 20. Tiputuksella laitetaan ja sit pari päivää seurataan tarkemmin. Saa nyt sitten nähdä kun en vielä tarkkaa leikkauspäivää tiedä. Eli vielä en mitään ole saanut, sitten vasta kun tiedetään leikkauspäivä.Toivotaan että auttavat mulla kuten äidilläsi. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.12.2005 klo 20:16 Oskun äiti kirjoitti:
Otatin nuo kokeet elokuussa. Minulle sanottiin, että kaikki OK.
Minun arvot ovat vaan suositusten yläpuolella eli 340.
Mitähän se sitten meinaa?
Näin olen ymmärtänyt että kun ovat alhaalla niin veri ei hyydy kunnolla. Olen sen kyllä huomannut, haavoja pitää välttää kun pienikin naarmu vuotaa kauan. Mustelmia tulee myös hirveän helpolla.

Elikkäs näin maalaisjärjellä sulla ois sit hiukan turhan "paksu" veri. En tiedä päättelenkö oikein kun en ole asioita paljoa tutkinut. Toivotaan ettei sulla mitään sen vakavampaa olisi. :hug:
 
...joo samaa ainetta taitaa olla.. äiti sanoo gammalgadiksi..?! hirmu alhaalla on sulla ollut noi lukemat, äitillä kun menee alle 50 niin passittavat suoraa päätä tippaan(lääkkeelle).. pelottelevat limakalvojen vuodoilla ymm.. mutta onkin jo iällä joten sinulla ei varmaan niin "vaarallista".. äitillä auttoi huomattavasti myös k-vitamiinin saanti (mm..kurkkua..) ja stressin jääminen..
 
2lasta2keskenmenoa
Mulla kanssa vähän päinvastainen tilanne. Vuosi sitten otetuissa verikokeissa trombosyytti-arvo oli päälle 400. Ja sen jälkeen on ollut kaksi keskenmenoa. Olenkin miettinyt, että josko veri ois liian "paksua". Onneksi nyt on otettu uusia verikokeita.

 

Yhteistyössä