Kesävauvamammat 2009 Vol 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Illusia77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kynsilakka:
Se lääkäri on sitten äidin voinnin tarkastelua ja keskustelua odotusajasta, jossa menee n.45min.

Itsekin Porvoossa asuvana ihmettelen tätä, oma neuvolalääkärini keskustassa sai kulumaan tuohon käyntiin kokonaisuudessaan max 5 min. Sisätutkimus oli nopea vilkaisu, sitten kevyt kokeilu päältäpäin kohdun koosta, sydänäänet kuunteli dopplerilla juuri sen verran että näki ruudussa vilahtavan kerran isomman lukeman kuin oma sykkeeni. Ensimmäisellä yrittämällä väitti omaa sykettäni vauvan sykkeeksi, johon totesin omaa rannepulssiani tunnusteltuani että kyseessä on oma sykkeeni, että lääkäri on hyvä vaan ja jatkaa etsimistä...

Että semmonen lääkärikäynti täällä... Jollen olisi ollut samana päivänä menossa naikkarille np-ultraan, olisin vähintäänkin vaatinut saada ne sydänäänet kunnolla kuultavaksi, ei olisi muuten saanut minkäänlaista mielenrauhaa.

Tuohon "kuuluisaan" ensimmäiseen lääkärissäkäyntiin voisin kanssa kommentoida.. Meillä taisi mennä jopa 10min! Olin siinä vaiheessa huolissani, koska sydänääniä en ollut vielä kertaakaan kuullut ja tämä lääkäri jaksoi sitten katsella dopplerilla varmaan 2min ja totesi vaan "kohtu on niin paljon taakse päin kääntynyt, ettei niitä voi kuulla". Myöhemmin ultrassa kysyin kätilöltä, että onko näin... hän sanoi, että kyllä se kohtu tossa ihan pinnassa on! En tiedä mitä hyötyä tuosta lääkärissä käynnissä on??

Onneksi ennen lääkäriin menoa oli tietenkin perinteiset pissinäytteet jne terveydenhoitajan kanssa, jossa kyllä meni paljon enemmän aikaa. Tämä terveydenhoitaja on aivan ihana nuori nainen(ehkä hieman itseä vanhempi). Hän jaksaa aina kysellä kuulumiset ja selittää asiat juurtajaksaen <3

Nötsä 10

IHANIA ultrakuulumisia! Voi kun itsekin jo pääsis. Hauska muuten miten joka paikakunnalla on omat systeeminsä ja lääkärit ja hoitajat joka puolella niin erilaisia.
Mulla tosiaan on ultra 4.12 ja sitten siitä muutaman viikon päästä neuvola-lääkäri. Tiedä sitten, että millainen tapaus mahtaa olla :)

Ja komppaan muitakin, joilla ei enää tunetmuksia raskaudesta, hassua! Tosin mulla masu jo alkaa näkyä (vaikka vielä kuvittelen sen olevan turvotusta), mutta muistan, että ekastakin raskaudesta se näkyi aika hyvissä ajoin, joten nyt sitten varmaan jo tosi hyvissä ajoin :)

Jotain muutakin piti nyt kommentoida, mut en muista. Alkaako se raskausdementtia jo nyt???? Viimeksi olin ainakin ihan mahdoton...

t. P 9+2

Huomenta aurinkoiset!

Wilma80: Mulla varattiin sentään se toinen neuvola-aika, koska olen tosiaan lähdössä joulukuun alusta reissuun ja tuo ultra piti saada varattua ennen sitä. Minä odottelin ultra-aikaa synnäriltä kaksi viikkoa. Eli postissa tuli kutsu viime perjantaina ja aika on tänään. Ei hirveesti anneta aikaa sumplia omia menoja. Seuraava neuvola-aika onkin heti joulun jälkeen, kun neuvolatätikin on ehtinyt pitää lomansa :D Mä sain synnäriltä onneksi sen seuraavankin ajan ultraan, joten sitä ei sitten tartte odotella taas kuin kuuta nousevaa.

Mulla on sellainen vahva fiilis, että vaavi masussa on kyllä elossa, mutta se niskaturvotus on mun mielestä niin kuumottava asia. Tietääkö joku siitä nenäluu jutusta? Että jos nenäluu on jotenkin luutunut, niin sitten se on hyvä asia. Jos se ei ole, niin viittaisi kanssa downiin. Sanoin eilen miehellenikin, että opiskele nyt näitä juttuja, koska jos tulee huonoja uutisia, niin en välttämättä järkytykseltäni tajua kysyä mitään. Toivotaan iloisia uutisia.

Miksiköhän eri paikkakunnilla on eri ohjearvo sille NT:lle? Jossain on 3, jossain 2,7 ja sitten tällä nettisivulla (www.tekay.fi) on tuo NT tulkinta kohta, jossa ohjearvona 1,7?? Kokeilin kaikkia muitakin lukuja, niin siinä tuo riski kasvoi, jos NT oli enemmän kuin tuo 1,7? Otapa sitten selvää.

t. Sari ja iso murunen rv 10+4

Ihan kauhea kiire pukkaa,mutta pakko tulla onnittelemaan ja hehkuttaa ultrassa käyneitä,on se vaan niiiiin ihana hetki!! <3

Huomenissa kerkeen sitten illalla tulla kunnolla lukee teidän juttuja!

Itsellä oli tänään eka lääkärineuvola ja kuunneltiin sydänäänet.Komeesti löi :)) Lääkäri oli oikeen mukava,nuorehko naislääkäri,joka on meidän oma lääkäri myös tk:n puolella.

Ihanaa on tullut lunta!!

Emppu 12+1

Taustaileva toukokuulainen: menen nyt iltapäivällä GB:n neuvolaan ja katsotaan miten kauan täällä toimitus kestää. Harmi, että sulla oli tuollainen epäpätevä lääkäri! Ekan kanssa kävin Espoossa ja me kyllä juteltiin niin terveydestä, kuin mielialasta raskauden aikana. Ilmeisesti kaikenlaisia toimintatapoja löytyy.

Miksi muuten menet naikkarille ultraan? Menetkö sinne synnyttämään?

Kovasti hommia tehtävänä näin joulun alla. Mutta mua piristää kun meille tuli ensilumi tänään!

Täällä meillä ekalla neuvolakäynnillä terkka katsoo ultraäänellä sydänäänet mahan päältä ja sitten ekalla lääkärikäynnillä lääkäri tekee ultratutkimuksen sisäkautta. Mullla oli peräkkäiset ajat terkalle ja lääkärille, niin nyt sitten vaan lääkäri ultrasi. Musta olisi kauheeta, jos lääkärikäynnillä dopplerilla ei saataisikaan kuulumaan sydänääniä ja sitten pitäisi vaan odottaa, että viikot kuluu. Miksiköhön joka kunnassa ei ole ultraääntä, luulisi sillä olevan käyttöä monessa asiassa? Joten hyvin tuntuu meillä olevan asiat tämän suhteen, vaikka pienessä kunnassa asutaan. Ja tosiaan keskussairaalaan tulee sitten kutsu np-ultraan, jota tässä odottelen, kun parin viikon päästähän se aika jo on. Mäkään en saanut uutta neuvola-aikaa, terkka pyysi varailemaan ajan tammikuun alkupuolelle. Jouluvapaiden takia jää yksi käynti väliin, mutta kun tässä välissä on np-ultra ja kuitenkin olen jo uudelleensynnyttäjä, niin sillä ei ole väliä.

Sitten äitiyspakkausasiaan: Esikoiselta meillä on tallessa tietysti vaatteita ja kaikkea pikkuhoitotarviketta ja yhdistelmävaunut, jotka ovat käytössä vieläkin lähes päivittäin kävelyreissuilla. Mutta sitteri ja auton turvakaukalo olivat lainassa, joten ne ainakin täytyy hankkia. Me aiotaan myös ottaa äitiyspakkaus. Musta ne vaatteet on kivempia, kun siinä meidän vanhassa 06-pakkauksessa ja toppapuku on kokoa 68 cm, joten se voisi olla sopiva ensi talvena. Ja kun ne pienet vaatteet on niin söpöjä :)

Ihanaa tosiaan, että on tullut lunta. On paljon valoisampaa ja mielikin virkeämpi. Johtunee myös siitä, että pahoinvointi alkaa jo viimein helpottaa. Hyviä vointeja mammat!

sofianna 10+0

Joo ei se eka lääkärikäynti kestäny kuin sen 10 min. Taisin muistaa loppuajan raskauden lääkärikäynnit, jolloin olikin enemmän keskusteltavaa! Eli komento takasin!

Mullakin kohtu oli taaksepäin kääntynyt eikä lääkäri meinannut ylttää kohdunkaulalle. Sitten se nosti kohtua sisältä ja kuunteli dopplerilla niin heti kuului sydänäänet! Se on ihan hyvä, että kohtu on alussa siten kääntynyt niin se kohdunkaula on suojassa.

Sofianna: se ultraus vaati tietenkin osaavan henkilökunnan ja laitteet varmasti kalliita, joten niitä pyritään keskittämään isoihin sairaaloihin. Sulla kyllä on hyvä palvelu, jos ultran voi tehdä joka neuvolakäynnillä!

Taidan käydä tytön aiemmin hoidosta ja tulla kotiin peuhaamaan tuossa 5cm lumikinoksessa :) Lapsen varjolla voi itsekkin hullutella!

Kynsilakka 11+4

Kävin tänään ultrassa ja kohdussa ei näkynyt enää mitään. Ei tätä voi uskoa todeksi, mutta huomenna pitää mennä siihen lääkehoitoon, että saadaan kohtu puhtaaksi. Mitä sitä enää mihinkään prosentteihin ja lääkäreiden puheisiin uskoo, kun sydänäänetkin näkynyt rv 7:lla, mutta nyt ei enää mitään...

Poistaisiko joku minut tuolta listoilta. Kiitos ja tseppiä muille.

t. Sari

Voi Sari, olen niin pahoillani. Jaksamisia sinulle, ja toivottavasti näemme sinut jossakin ketjussa pian uudestaan!

Täällä myös neuvola+lääkärikäynti tänään, ja sai lekuri hetken etsiä ennenkuin löysi sydänäänet, jotka sitten kuuluivat tasan 2 sekuntia jonka jälkeen menivät päällekkäin oman pulssini kanssa. Olisin kyllä ehtinyt huolestua jos ei olisi oltu eilen siellä ultrassa että tiedettäisi varmasti että vaavi on paikallaan. Se dopplerikin taisi olla vuodelta keppi ja kirves, sitä sähinää ja rätinää kuului aivan liikaa.

Illanjatkoja kaikille, ja Sarille vielä halaus.

Illusia ja Bam-Bam 12+2

Tuo on kyllä hirveetä, miten se voi tulla tuollalailla päin naamaa! Ilman mitään oireita :´(
Ei kyllä niistä prosenteista ja ennusteista oo mitään iloa/hyötyä, kun se voi silti tapahtua omalle kohdalle.

Voi ei..... Paljon voimia teille Sari, vaikka nyt ei varmaan mitkään sanat auta. Lämmin halaus ja toivotaan, että pääsette tälle puolelle pian uudestaan.

Voimia!

t. P

Kiitos kaikille kannustuksesta. Olemme ottaneet mieheni kanssa sellaisen asenteen, ettemme jää tätä surkuttelemaan. Eilinen oli kyllä isku vasten kasvoja, mutta puhuimme asian läpi ja tänään on ollut jo paljon helpompi olla, vaikka tuo kohdun siivous aloitettiinkin tänään... Ajatukset ovat nyt jo seuraavassa yrityskerrassa, joten sitä odotellessa muille lämpimät ja iloiset odotusajat.

t. Sari

Sarille paljon lohtuhaleja ja voimia, olen pahoillani! Kiva kuitenkin kuulla, että olette miehesi kanssa toistenne tukena ja yhdessä katsotte eteen päin. Onnea uuteen yritykseen!

Onnea sarille matkaan. Kuulostat jo tosi reippaalta vaikka varmasti se vielä kaihertaa mieltä :( Toivottavasti onnistutte pian ja silloin kaikki menee varmasti hyvin. Jaksuja!

jm kuittailee, loppuihan se tämäkin työviikko, tai minä ansaitusti lopetan sen nyt. Huh, stressi on ohi, auditointi meni hyvin. Tuli jopa kehuja.
Mieskin palailee tänään työmatkalta =)

Sarille ja kumppanille paljon halauksia ja voimia!!

jm ja pikkukakkonen 9+6

Kävin tiistaina neuvola lääkärillä pahoinvoinnin takia. Ultra on vasta 25.11 mutta oli kiva kun lääkäri samalla tarkasti paikat (kohdunsuu+kohdun koko) ja kuunteli vauvan sydän äänet, jotka kuuluivat kunnolla pienen etsimisen jälkeen. Helpotti omaa oloa ja epätietoisuutta ja nyt jaksaa helpommin odottaa ensimmäistä ultraa. Lääkäri oli muutenkin todella ihana ja asiansa osaava:)

Sohvendaali 11+2

Voi Sari ;( Miten surullisia uutisia ja näin pitkälle pääsit ja sitten näin.Ei voi muuta,kun olla surullinen puolestasi!Täytyy sanoa,että ihailen positiivisuuttasi ja tuota katse tulevaisuuteen asennetta.Paljon jaksamista sinne <3

Emppu

Paljon voimia Sarille!

Mua on väsyttänyt niin paljon, etten ole kerinnyt käydä täälä. Mutta eiköhän tämä tästä pikku hiljaa parane. Huono olo on täälä vieläkin. Nyt yritän raahautua pojan kanssa vaunuilemaan.

Mindimandi & Hippu 8+4

Tsemppiä Sarille!

Vihdoin minäkin sain postissa ulta-ajat. Ensinmäinen on 3.12. ja toinen 27.1. Jännittää kyllä aikas paljon.

Olen nyt muutaman päivän ajan mittaillut sokereita ja tulokset ovat olleet... etten sanoisi.. erinomaiset. =) Yhtään ylitystä ei ole ollut, ei edes lähellä. Olen itse asiassa kilon laihtunut näiden viikkojen aikana, vaikka en missään nimessä dietillä ole.

StadinMamma + Nasu 10+0

NEUVOLA/ULTRALISTA:
Sohvendaali, eka ultra 25.11.
Mindimandi, ultra 25.11.
Kirsikka, neuvola 26.11.
JM, labra 26.11.
JM, lääkäri 27.11.
Kirsikka, np-ultra 1.12.
Sohvendaali, toka neuvola + lääkäri 2.12.
_minttu_, eka lääkäri 3.12.
StadinMamma, eka ultra 3.12.
JM, np-ultra 4.12.
_minttu_, ultra 7.12.
Kynsilakka, 2.nla 19.12.
StadinMamma, toka ulta 27.1.

Jospa minäkin päivittäisin listaa hieman, kun saatin uusi neuvola-aika, ja rakenneultra-aika.

NEUVOLA/ULTRALISTA:
Sohvendaali, eka ultra 25.11.
Mindimandi, ultra 25.11.
Kirsikka, neuvola 26.11.
JM, labra 26.11.
JM, lääkäri 27.11.
Kirsikka, np-ultra 1.12.
Sohvendaali, toka neuvola + lääkäri 2.12.
_minttu_, eka lääkäri 3.12.
StadinMamma, eka ultra 3.12.
JM, np-ultra 4.12.
_minttu_, ultra 7.12.
Illusia77, toka neuvola 15.12
Kynsilakka, 2.nla 19.12.
Illusia77, rakenneultra 14.1.09
StadinMamma, toka ulta 27.1.

Tehtiin miehen kanssa ultraa keskiviikkona odottellessa joululahjalista, ja ollaan tänään käyty panemassa täytäntöön, saatiin melkein kaikki, ja ne jota ei saatu tilataan netistä. Aivan uskomattoman ihanaa kun ei tarvitse miettiä lahjoja enää tänä vuonna :) Homma oli hieman pakko tehdä näin tänä vuonna, kun minä todennäköisesti olen töissä 24/7 jouluaattoon saakka, ravintola-alan ihanuuksia kun ovat nämä joulusesongit.

Tiedän että vielä on aikaista tuntea liikkeet ja näin, mutta meillä sattui ultrassa jännä juttu, vauva liikkui aikalailla suunnasta toiseen, ja tietyn liikkeen kohdalla tunsin samalla kuinka kohtu venyi, jonka tietysti näin myös ultrakuvassa, ja nyt olen sitten sitä mieltä ollut että joka kerta kun tunnen saman tunteen, vauva liikkuu. Jotenkin tosi jännää, vaikkei ihan potkuja tai tällaisia vielä tunne.

Nyt illanviettoon leffan ääreen! Mukavaa viikonloppua kaikille,

Illusia77 ja Bam-Bam 12+4