~KesäMassut 2007~

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myy-80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikka meillä poika nukkuu yönsä suht hyvin, alan oleen jo ihan kypsä noihin yöheräilyihin. :/ Ja en usko et kokonaisia öitä tulee ennen kuin kiinteet uppoaa vähän paremmin. Nyt oon iltaisin antanut poitsulle velliä, ja se on ihan hyvin mennyt ja sen jälkeen yöunet on olleen vähän pidemmät. Meillä onneks mieskin pystyy hoitamaan syöttämisen yölläkin, sillä imetys loppui kokonaan pojan ollessa 4,5 kk. Siihen asti imetin osittain, sillä mulla ei missään vaiheessa ole tullut maitoa niin paljoa, et se pojalle olis riittänyt.

Mites meinaatte viettää vauvan ensimmäsitä joulua? Me ollaan aattoilta mun vanhemmilla ja joulupäivänä ajellaan sit miehen vanhepien mökille, jossa he viettävät joulua. Niin ja saunomisesta puheen olleen, odotan jo kovasti et pääsen kunnon puusaunaan. =) Meillä poikakin on jo ollut saunassa, ja kovasti tuntuu tykkäävän.

No niin, sitten niitä neuvolakuulumisia!

Paino 8470g (kk sitten 7870g)
Pituus 66,3cm (65,2cm)
Py 43cm (42,2cm)

Painokäyrä menee hienosti ja tasaisesti, mutta pituuskäyrässä on nyt selkeä notkahdus, kuukauden takaisesta oli tullutkin vain 1,1cm lisää :( terveydenhoitaja ei ollut kovin huolissaan, mutta ottaa ens kuussa kuitenkin pituuskontrolliin, kun muutenhan neuvola olis ollu seuraavan kerran vasta 8kk:n iässä. Äidillä tietysti on hieman nyt huoli, mutta toivottavasti ei mitään kummempaa olis. Jospa se pituuskin lähtisi nousuun kun alkaa kiinteitä mennä enempi. Muuten kaikki oli kunnossa ja kehui miten hyvin kehittynyt poika meillä on :)

Ruuista oli sen verran puhetta, että kyllä se liha nyt on viikon päästä otettava kuvioihin riittävän raudan saannin turvaamiseksi, äidinmaito kun ei sisällä ollenkaan rautaa. Ja painotti nyt oikein sitä, että ensin liha ja sitten vasta vilja, että kai se on kiltisti toteltava vaikka meinasinkin tehdä toisinpäin.

Vauvan ensimmäinen joulu vietetään ihan kotosalla, syödään, saunotaan ja ehkäpä joulupukki myös vierailee. Meillä isot pojat uskoo vieläkin joulupukkiin ja kai se olis sellanen sitten tilattava vaikka kovin tyyriitä ovat. Viime vuonna ei tilattu vaan pukki muka kävi jättämässä lahjat oven taakse ja olihan se pienoinen pettymys kun ei nähneet sitä. Joulupäivänä sitten käydään mun vanhemmilla syömässä ja tapanina miehen mummolassa.

Teppana & Niilo 6kk 1vko

Voi kamala sitä Kreecherin kaverin juttua... Osanottoni suruun ja muutenkin tsemppihaleja! :hug:

Soseita olen pakastellut niin, että laitoin peruna-porkkanaa n. desin annoksina Minigrip-pusseihin ja broilerin ja naudan jauhelihan olen pakastanut jääpalarasiassa ja kun on jäätynyt niin siirtänyt palat pussiin. Sieltä sit otan peruna-porkkanapussin ja lihapalan sulamaan n. tunti ennen syömistä vesihauteeseen. Minigrip-pussin laitan sellasenaan kuumaan veteen lillumaan ja sen lihapalan pieneen rasiaan ja rasia kellumaan veteen. Uutena makuna otettiin nyt parsakaali ja se onkin yllättäen herkkua. Just tehtiin (mies teki!!) vkl soseita ja ajattelin pakastaa nyt annospusseissa peruna-porkkanaa ja toisissa bataattia ja parsakaalia. Mitä luulette, käykö bataatti ja parsakaali yhteen?

Anton on nukkunu nyt pari viikkoa täydet yöt, n. klo 22-9, ajat vähän vaihtelee. Tosin oli tässä pari yötä et heräs kerran yössä, mut viime yö meni taas hyvin. Ihan yhtäkkiä jätti vaan yösyötöt pois. Tosin tuntuu että edelleenkin on niin, että jos herää yöllä ihan kunnolla, ei mene takaisin unille ilman maitoa. Voimia valvojille!

Koska lapsen saa viedä saunaan? Itse muistelisin, että neuvolan ohjeen mukaan vasta vuoden ikäisenä lapsen lämmönsäätelykyky on tarpeeksi kehittynyt. Mies on kuitenkin "vongannut" =) vievänsä Antonin joulusaunaan.

Nyt on mentävä, vaunuista kuuluu kutsu!

Teppana meillekään ei ollut tullut pituutta kuukaudessa kuin 1cm, mut meillä terkka sanoi, et pelkästään rintaruokituilla lapsilla käy niin, ja ovat miettineet omien käyrien tekemistä rintaruokituille ja korvikelapsille. Me ollaan myös menossa 7kk iässä pituuskontrolliin, kun kiinteät on kuvioissa niin pituuskasvunkin pitäis tasaantua.

Kreecherille :hug:

Saunomisesta oli puhetta. Neuvolan ohjehan on ettei alle yksivuotiasta saa viedä saunaan, mut me ollaan vauvauinnissa käyty Konstantinin kanssa alalauteella lämmittelemässä. Musta vauvankin voi viedä saunaan kunhan ei kovia löylyjä ota.

Sympatia :hug: Hanille Ei meilläkään öitä nukuta. Normiyönä syödään 2-3 kertaa. En ole kyllä ajatellut vielä vieroittaakaan yösyömisistä, kun kiinteitä menee vasta sen verran vähän. Meillä poika muutenkin syö vähän kerrallaan, mutta usein.

Hyvää illanjatkoa kaikille!
mama-75 ja Konstantin 6kk

Alkuperäinen kirjoittaja anskuli1978:
Koska lapsen saa viedä saunaan? Itse muistelisin, että neuvolan ohjeen mukaan vasta vuoden ikäisenä lapsen lämmönsäätelykyky on tarpeeksi kehittynyt. Mies on kuitenkin "vongannut" =) vievänsä Antonin joulusaunaan.
Mäkin muistan lukeneeni, että saunaan vasta sitten kun sinne "omin jaloin" pääsee, eli juurikin n. vuoden vanhana. Mutta tässäkin asiassa minusta maalaisjärjen käyttö on sallittua. Varmaan toi ohjekin tarkoittaa lähinnä ihan oikeaa saunomista. Me on nyt pari kertaa "saunotettu" Niiloa niin että ekalla kerralla istui vannassa alalauteella miedoissa löylyissä ja toisella kertaa sylissä alalauteella kans tosi miedoissa löylyissä. Eikä pidetty siellä ku ihan muutama minuutti. Vauvasta kyllä huomaa jos sille tulee huono-olo saunassa ja silloin tokikaan sinne ei sitä viedä. Että kyllä minun mielestä joulusaunaa voi hiukan kokeilla=)

Alkuperäinen kirjoittaja mama-75:
Teppana meillekään ei ollut tullut pituutta kuukaudessa kuin 1cm, mut meillä terkka sanoi, et pelkästään rintaruokituilla lapsilla käy niin, ja ovat miettineet omien käyrien tekemistä rintaruokituille ja korvikelapsille. Me ollaan myös menossa 7kk iässä pituuskontrolliin, kun kiinteät on kuvioissa niin pituuskasvunkin pitäis tasaantua.
Tuo olikin lohdullista kuulla, kiitos! :flower: Toivottavasti molempien vauvoilla kasvu tasaantuu nyt kiinteiden syömisen myötä!

Meillä lapset on "saunoneet" ihan pienestä. Alalauteella sylissä ja pieniä hetkiä kerralla. Poika tietenkin istuu jo ylälauteella ja heittelee lisää sihinälöylyä =) Saunaa lämmitetään harvemmin kuin kerran viikossa eli mitään himosaunojia ei todellakaan olla. Tykkäisin kyllä istuskella miedossa lämmössä kaikessa rauhassa, mutta niitä hetkiä ei äidille useinkaan suoda :/

Alkaa joulu painaa päälle vähän liiankin nopeasti! Huomenna olisi tarkoitus lähteä isoille ruokaostoksille, jättää vaan tuoreiden hankinnan ensi viikonlopuksi. Sitten vähän tavallista perusteellisempaa siivousta. Täytyy siis pitkästä aikaa tarttua itse mopin varteen.. mies meillä yleensä siivoaa, mutta sillain suurpiirteisesti jos ei vieressä vahdi. Loput lahjat on vielä paketoimatta ja kaikki vielä jakamatta. Yksi päivä menee siihenkin. Laatikot teen ekaa kertaa ihan itse, äidin opissa olen pari joulua ollut. Lauantaina kävästään miehen isällä, aatonaattona ollaan anopilla, aattona ihan vaan kotona ja joulupäivänä mun vanhemmillani, sisarukset koossa perheineen. Veli lupasi vetäistä vähän partaa ja tonttulakkia päällensä ja tulla jakamaan lahjat meille aattona :xmas:

Sitten on pari löpöilypäivää ennen kun Alinalle tulee puoli vuotta täyteen. Silloin pyydetään mummit ja kummit ja muutama muu kahveille. Välipäivinä eikä heti uuden vuoden jälkeenkään päästä liikkumaan mihinkään, koska suoritin suomen typerimmän peräänajon tuossa männä viikolla ja auto viedään korjattavaksi. Ei siitä mennyt kuin lokari ja konepelti vähän mutkalle, mutta maalauksineen sellaisetkin korjaukset kestää. Kyllä sitä on itseään kiitellyt kun jostain kumman syystä lähtee ajamaan vaikka valot on vielä punaisella. :headwall:

Nyt nukkumaan!

-ebbuliini ja Alina 5,5 kk-

Mä oon lukenut et puoli vuotiasta vois pitää hetken saunassa kunhan ei heitä löylyä. Ja vauvauinnissakin ohjaajat neuvoivat, et lapsi kannattaa uinnin jälkeen viedä lämmittelemään saunaan. Meillä poika oli ekaa kertaa saunassa 3,5 kuukauden iässä. Alalauteilla istuttiin ihan hetki suihkun jälkeen. Ja tosiaan aina vauvauinnin jälkeen ollaan saunassa pojan kans oltu. Kyllähän sieltä neuvolasta saa jos minkä näköistä ohjetta, mut tosiaan niin kuin Teppanakin sanoi, maaliasjärjen käyttö on sallittua. =)

Teppana ja Mama-75 täällä kanssa yksi vauveli,joka kasvanut 0,5cm kuukaudessa.Eli eilen oltiin 6kk neuvolassa-pe tulee 6kk täyteen.

7105g->7570g
67cm->67,5cm (mittas kahteen kertaan kun sanoin et viimeksi jo 67cm)

Samaa terkka minullekin sanoi-äidinmaidolla pääasiassa ollessa kasvu voi olla vähemmän tässä iässä.Sentään painoa tullu mukavasti kun ennen 300g/kk..mutta nea oli melki vko kakkaamatta ja eilen illalla&tänään paskonu,joten voi osa grammoista tulla ulos
:)
Mekin mennään jo kk päästä taas neuvolaan-katsotaan kuinka paino &pituus menee.Meillä otettiin kuulotesti-nea vaan ei kääntäny päätään siihen suuntaan missä kello kilkatti vaan istui tattina äidin sylis.Joten sekin uusitaan ensi kerralla..kotona kun tekee pään takaa ääniä -kääntyy pää kyllä siihen suuntaan mistä ääni tulee.
Me maisteltiin soseita-kasvis&hedelmä-pari kertaa päivässä 1½viikon ajan.Ja tosiaan määrä oli pari teelusikallista-vaikea arvioida kun osa pitkin naamaa,kun neidin piti pärrätä ruokasuussa :laugh:
Nyt huomaa et bodyt menee nopeammin pesuun kun ennen,sillä nea ei yleensä puklannu,joten ei pvässä tarvinnut vaatteita vaihtaa.
Nyt siis ruoka sotkee vaatteet-ruokalapusta ei apua hihoihin etc.

Eka hammas löytyi eilen alhaalta-kokeilin lusikan varrella koliseeko ja kyllä kolisi :D Nea sai melkein 6kk lahjaksi hampaan-mutta onneksi ei ole oirehtinut..Enemmän kyllä sormia suuhun laittanut.
Terkka sanoi eilen,että onpa 2ientä alhaalla turvoksissa ja kotona sit huomasin et siellähän on jo hammas eikä vasta tuloillaan.Mutta nopeaa kyllä tullu esille.

Millä puurolla olette aloittanut?

Välikommentti: kaksi oravaa kiertää nyt takapihallamme-eikä tosiaan ole anorektikkomaisia...hirveän isoja korstoja :o

Heip!

Jotenki on laiska fiilis, mut yritän aikani kuluks kirjotella... Ettei tartteis kotihommiin vielä alkaa. :whistle: :ashamed:

Mä oon kans suihkun tai kylvyn jälkeen käyttäny poikaa hetken verran saunan puolella lämmittelemässä... Oon siis seisonu poika sylissä siinä oven edessä. Sit kun ite oppii seisomaan, otan alarapulle vannaan vähäks aikaa... Niin meidätkin (mut ja mun siskot) on otettu ihan pienestä asti. Mitään kovia löylyjä ei sillon oteta silti, mut eipä me yleensä muutenkaan.

Ite tykkään saunoa, oon aina tykänny. Mut ilman pitää vaihtua hyvin, muuten ei jaksa. Mun pisin saunomisreissu on kestäny 8 tuntia... Olin sillon mökillä ja pääsin kätevästi järveen vähä virkistäytymään. Nesteytys oli kyllä erityisen tärkee noin pitkällä saunomisella... Enkä nyt tarkota alkoholeja. Toki sidukkaakin tuli maisteltua, mut vettä ja mehuakin meni melkonen määrä. Kivaa oli. :) Mä oon penskana mökillä melkein asunu saunassa ja järvessä. :) Käyny vaan syömässä ja nukkumassa välillä. Poreamme ois kiva :D

Kreecherille ja Hani-:lle voimia! :hug:

Meillä herättiin viime yönä kahen maissa kitisemään ja siinä sit pompin tutia antamassa puoliks tajuttomana väsymyksestä... Puol kolmen tienoilla vaihdoin vaipan ja laitoin supon, otin sit perhepetiin. Poika jatko siinä vielä hyvän aikaa kitinäänsä ja jätysti mun jääkaapista hakemaa purulelua. Nukahti lopulta varmaan kolmen, puol neljän maissa ja minä siinä samalla. Nukuin siinä sit seiskaan asti heräämättä! :o :D Edes miehen herätyskelloa en muista kuulleeni, vaikka se oli ihan lähellä ja yleensä herään siihen ennen ku mies kerkee tajuta sen soivan. Teki muuten tosi hyvää, mut silti oli vaikee saada silmiä auki.

Sit nukuskelin vielä aamu-unet jätkän kanssa ja noustiin ysin tienoilla. Tuli pojalle sit äkkiä ihan hirvee nälkä eikä edes puuron jälkeen ollu tyytyväinen. Maidon jälkeen ei enää kitissy, mut päikkäreille meno olikin sit taas oma taistelunsa. Pitänee herättää puolen päivän aikaan, ettei rytmi mee sekasin.

Mä uskon nyt, että noi yölevottomuudet on johtunu tosta hampaitten hautomisesta enimmäkseen. Nyt kun vaan saatas siitä ikenen läpi tulemaan, niin helpottas hurjasti... Mä toivon molempien nousevan samaan aikaan, mut kyllä ne taitaa erikseen nousta.

Soseet mä pakastan jääpalamuotteihin. Välillä laiton annosrasioihinkin, mut se ei oikein toiminu meillä... Annoskoko vaihtelee vähän tilanteen mukaan ja saan helpommin vaihtelua, kun kokoon sen annoksen kuutioista. Meillä kun on makuja nyt vaan bataatti ja kukkakaali. Pitäskin nyt alottaa kesäkurpitsa, kun poika on oireeton... Mikäli siis tota nuhaa ei lasketa. Lääkäri kyllä suositteli lykkäämään uusien alotusta nuhan loppuun, mut sitä saattaa joutua oottaan kauankin... Lihat ja pari viljaa pitäs saada myös kokeiltua, joten ei tässä oikein voi odotella enää.

Marjasoseet ostan valmiina ja niistä menee vadelma, mustikka, ruusunmarja ja puolukka yksistään ja erilaisina sekotuksina. (sellasina valmiina) Hedelmistä on testattu vaan luumu, enkä muita meinaakaan kokeilla vielä aikoihin. Sitte vasta, kun on saatu ainaki yks liha ja kaura tai vehnä (tai muu vilja tms) ruokavalioon. Ne kerkee kyllä, kun noita marjoja on jo ihan ok.

Noita "makeita" soseita saa poitsu nyt puuron seassa ja päivällisaikaan. Meillä on päivällinen kevyempi ruoka, koska jätkä syö sen viiden maissa ja iltapuuro on jo seiskan tietämillä. Aikastin sitä, kun yritetään saada nukkumaan meno kasin ja ysin väliin... On poika selkeesti siihen aikaan niin väsynyt jo.

Joulu ollaan anoppilassa ja uutta vuotta mennään viettämään mun vanhemmille. Lauantaina ajellaan siis 660km ja yhteensä lenkkiä tulee sellanen reilu 1500km. Meille jo tuttu juttu eikä pakkaaminenkaan ahista... Mä ainakin ootan innolla. Toi pitkä ajo mennessä ja tullessa on se ainoo miinus noissa reissuissa, mut kyl se menee. Hassua sinänsä... Mun vanhemmat tulee tänne mun siskon luo jouluks ja me lähetään pois. :D Palaavat kotiinsa tapaniks ja me mennään sit sinne seuraavana päivänä. Tää menee näin, kun ei kaikki mahduta samaan paikkaan. Mut sopii kaikille, joten ei ongelmaa.

Jahas... Melkonen tarina tossa taas. Taidan välillä puuhata niitä vähemmän mieluisia kotihommia... :whistle:

Myy ja poikanen, perjantaina 6kk

Pompula81: Me aloitettiin kaurapuurolla :)

Meilläkin oli tänään 6kk neuvola, neiti oli 69,5cm pitkä ja 9kg ja 40g. Kivan kokoinen siis. Kovasti sai kehuja jäntevyydestä ja topakkuudesta. Ja ihan ihmeissään täti katsoi kun tyttö kieri ja pyöri ja ryömi ja nousi konttausasentoon :D

Pipo oli 44cm.

Painokäyrä oli edelleen tasaantumaan päin ja pituuskäyrä samoilla kohdilla. Nyt alkaa olemaan jo sopusuhtainen neiti :)

Hammaslääkäri aikaa sitten pitäisi varailla, vaikka ei ole hampaita näkynyt eikä näytä olevan tuloillakaan. Esikoisellekin tuli kyllä vasta lähemmäs 8kk, että ne niitä ole oikein osannut odottaakkaan.

Huomenna olis tarkoitus alkaa lihaa maistelemaan, olen possua ostanut kaappiin. Katsotaan juos sitä nyt tekisi itse pakastimeen soseita, kun mies jää huomenna lomalle niin olisi aikaakin.

Eilen illalla innostuin kopsimaan odotuspuolen ketjusta kaikki omat tekstit, kyllä tuli itkettyä ja naurettua ku niitä luki. 3 tuntia siinä kestikin. Tänään meinasin oikolukea ja laittaa kivempaan muotoon ja sitten tulostaa koko nivaskan, saa nähdä montako sivua tulee :whistle:

Nyt menen laittaa tytyn päiväunille!!

-Hiiviö & Julia 6kk-

Alkuperäinen kirjoittaja Hiiviö:
Eilen illalla innostuin kopsimaan odotuspuolen ketjusta kaikki omat tekstit, kyllä tuli itkettyä ja naurettua ku niitä luki. 3 tuntia siinä kestikin. Tänään meinasin oikolukea ja laittaa kivempaan muotoon ja sitten tulostaa koko nivaskan, saa nähdä montako sivua tulee :whistle:
Mä oon alottanu jo kolmesti, mut aina on jääny kesken... :headwall: Jospa mä jossain vaiheessa saisin aikaseks, että saisin talteen. Pisteet sulle urakasta! :)

HEllou!!
ROkotukset tuli ja Maisa vielä ainakin oireeton,eli en usko että mitään tulee enää.Ihanaa!

Pituudesta,noissa mittauksissa voi olla mittavirheitäkin eli jos aiempi on mitattu puoli senttiä vikaankin niin se kostautuu sitten seuraavassa mittauksessa.
Miskahan ei kasvanut ekana kuukautena kuin 0,5 cm ja lääkäri sanoi että varmasti syntymäpituus oli väärin.

Ja toisaalta jos painoa tulee hyvin,voi se energia kulua siihen ja sitten seuraavalla kerralla taas toisinpäin.
Kukaan ei kasva täysin käyrien mukaan,mä oon ainakin niistä saanut ihan riittämiin!! :p

Saunomisesta vielä,täytyis Myy ottaa saunailta,musta tuo on ihanaa kun ajan kanssa saa istua ja rentoutua...
Järvi olis ihan ykkönen,meillä on sellanen palju jota lämmitellään silloin tällöin,Jouluksi aateltiin taas laittaa,ei aatoksi ehditä mutta joulupäivänä siellä lillutaan ja saunotaan.
Pihasauna olis sen kanssa poikaa,sellanen oikein vanhanaikanen..
Siitä ollaan haaveiltu ukkelin kanssa,ehkä jokupäivä.

Kesällä taas tuossa uima-altaassa lillutellaan,sekin on ihkua.Muksuille ihan ykköstä ja oikeestaan meille liki pakollinen sillä niin vähän tulee käytyä missään rannoilla kun porukkaa näin paljon.Sitä vahtimista piisaa ja voi käydä huonosti.
Tässä pihalla on vaan omat muksut niin tietää mitä tapahtuu.

Niska jo parempi,onneksi.Saa ruveta Joulusiivoa tekemään!!! :whistle:
Nyt ruualle,moikkis!

-Hiiviö & Julia 6kk-

Juu mä kans aikoinaan tein ton saman urakan, mulle tuli saldoks n.60 sivua ja otin pelkästään "oma napa" osuudet talteen, en muille kommentointeja... Tuosta urakasta viisastuneena olenkin kopsannut tälle puolelle kirjotetut jutut samantein. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Teppana:
-Hiiviö & Julia 6kk-

Juu mä kans aikoinaan tein ton saman urakan, mulle tuli saldoks n.60 sivua ja otin pelkästään "oma napa" osuudet talteen, en muille kommentointeja... Tuosta urakasta viisastuneena olenkin kopsannut tälle puolelle kirjotetut jutut samantein. =)
Mitenkähän mä saisin aikaseks vastaavaa? :whistle: Mulla kävi sama mielessä, että PITÄS, niin pääsis vähemmällä... Edelleen toteuttamatta. Pointsit sulle. :)

*Muoks* Kävin nimimerkin pätkäsemässä, mut ei se näköjään vaikuta tohon mikä näkyy... Kuinkahan sen sais muutettua?

Alkuperäinen kirjoittaja Teppana:
-Hiiviö & Julia 6kk-

Niin, mietin kanssa että alkaisiko näitä nyt kopsimaan seuraavaksi, tässä olis nyt vaan vajaa 50 sivua, eilen oli se 170 :D

Ja sit vaan laittaisi aina lisää kun kirjottais... No se mies on tänään vielä töissä niin jos illalla kun muksut menee nukkumaan :)

Pikkumyylle taas kommentti.... Teillä kun tehdään niitä hampaita, niin ettei tuo nuhaisuus johtuisi siitä? Siis jos kerran muita vaivoja ei ole`Meillä ainakin tulee ja on tullut kaikilla muksuilla hampaitten puhkeamisen aikaan hirvee nuha ja räkäisyys. Niinkuin on nytkin taas meneillään ollut kaksi päivää, vaikka jo kerkesin tuulettamaan tuon neocaten puolesta, kun vei räkäisyyden.... :ashamed: Nyt huomasin,e ttä meille pukkaa alas kulmahammasta ja on ihan siinä ja siinä, ettei ole ja tule jo läpi... Haittaa sinänsä näitä allergiatarkasteluja ja maidon sopivuustarkkailua...... :headwall:

Muille isosti terveisiä taas täältä, mä kun olen niin huono kirjoittamaa kaikille kommentteja.. :ashamed: Oikeastaan sanon jotain sitten, jos on omaa kokemusta jostain asiasta.... Mutta tervetuloa ainakin uusille ja tsemppiä öitänsä valvoville jne... :wave: :hug:

Jeps, eli eiköhän meilläkin pääse sit Anton joulusaunaan käväsemään. Meillä ei kotona ole saunaa, joten eipä ole juuri tarvinut ko. asiaa pähkäillä. Muualla saunoessa olemme ilomielin jättäneet poitsun meidän saunan ajaksi hoitoon, niin olemme saaneet olla kahden ;)

Neuvola oli meilläkin tänään. Pojalla painoa huimat 10,3kg ja pituutta 67cm. Tasaisesti on nyt rauhoittunut molemmat omalle käyrälleen, vaikka paino meneekin reilusti plussalla ja pituus -1:ssä. Se niistä käyristä :) Muuten katsoi pojan istumista ja sanoi ettei mene kauan kun jo istuu itsekseen, kun niin hienosti oli selkä suorana ja alkoi jo näkymään suojaheijasteetkin edessä, eli laittoi käsiä hieman eteen, kun alkoi kaatumaan. Mutta ei ihan vielä. Kääntymisestä sanoi, että voi olla että massan takia kestää hieman kauemmin, koska vaatii hieman enemmän voimaa. Kääntyi kyljeltä vatsalla sielläkin ollessaan. Tyytyväiseksi poikaa kehui, niin kuin aina muistaa siitä sanoa, mutta niinhän tuo Anton onkin :heart:

Joulu ollaan miehen vanhemmilla Tammisaaressa ja joulupäivänä mennään minun vanhemmilleni Hämeenlinnaan. Ensi vuonna sitten toisinpäin.

Mullakin on kesken odotusajan tekstien kopiointi, vaikka eihän mulla ole edes niin paljon tekstiä, koska löysin teidät niin myöhään. Hyvä idea tuo, että kopioi nämä tekstit nyt jo heti, täytyypä alkaa tehdä niin!

Mutta nyt vatsa kurnii niin pahasti, että pakko mennä alakertaan haukkaamaan jotakin, ensin tarjoan poitsulle mangoa :)

Moikat taas!

T:Anskuli ja Anton 6kk1pv

P.S. Onneks kerrankin kopsasin tän tekstin ennen lähettämistä, kun näköjään taas heitti ulos lähettäessä ja pyyhki koko tekstin...

Ootteko muut viittoneet vauvoillenne?
Mä aloitin eilen ja toivotaan että Miska rupee vastailemaan.Sanovat että 3-5 viikossa pitäis oppia nuo,riippuen kuinka usein niitä käyttää.
Mulla ihan perussanoja
-ei
-kiitos
-syödä
-nukkua
-maito
-sattuu
-pissa
-kakka
-äiti
-isä
-sisarukset on alkukirjaimella...

Noi tulee mieleen nyt...
Katotaan kuinka edistytään!!! :wave:

Ai niin,suositus oli 6-8 kk iässä tuo opettelu.
Miska kattelee mielellään kyllä mun höpinöitä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Pikkumyylle taas kommentti.... Teillä kun tehdään niitä hampaita, niin ettei tuo nuhaisuus johtuisi siitä? Siis jos kerran muita vaivoja ei ole`Meillä ainakin tulee ja on tullut kaikilla muksuilla hampaitten puhkeamisen aikaan hirvee nuha ja räkäisyys.
Mielessä on käyny ja vahvasti epäilen, vaikka korviin menikin. Onhan tässä ollu jo valvoskelua kutinan takia vaik kuin kauan, joten toikin saattaa hyvin olla yks oire. Et toi paha ole toi flunssa, joten senkin takia hampaisiin liittäsin sen. Ei kuumetta eikä ees lämpöilyä ainakaan vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja kata32:
Ootteko muut viittoneet vauvoillenne?
Mä aloitin eilen ja toivotaan että Miska rupee vastailemaan.Sanovat että 3-5 viikossa pitäis oppia nuo,riippuen kuinka usein niitä käyttää.
Kiitos vinkistä... Pitäis alkaa opettaan. Noista olis hyötyä, vaik ei "virallisesti" ite tarviiskaan. Mä oon joskus vähän viittomakieltä opiskellu, mut melkein kaikki unohtunu jo.

*Muoks* Katos vaan... Nimimerkin muokkaus näkyy. Vaati siis uuden kirjautumisen vaan. :)

ajattelin kaverilta ostaa 200 litran akvaarion..nyt utelisin tietääkö kukaan kuinka usein tulisi puhdistaa? ystäväni sanoi kerran kk mutta jossain ohjeissa viikoittain...pitää vielä harkita jos viikoittainen homma olisi edessä.

Eli vinkkejä kaipaisin mitä voisi tytylle alkaa antaa sormiruokana?
Ja minkäkokoisina paloina?

Poika oli tosiaan kauhea hienokurkku ja joskus kokeilin leipää ja kurkkua mutta meinasi tukehtua niihin.... Vasta sitten lähempänä 10kk alkoi sujumaan paremmin.

On siis jäänyt pieni kammo kuitenkin.

Mutta siis jotain vinkkejä kaivattais :)

Sormiruuaksi sopivat oikeastaan kaikki vauvan soseenakin käyttämät vihannekset ja hedelmät keitettyinä tai höyrytettyinä pehmeiksi. Esim. porkkana, peruna, bataatti, kukka- tai parsakaalinnuput, palsternakka, omena jne.. Pehmeät hedelmät kuten banaani, persikka, päärynä, vesimeloni tai avokado tietty käy sellaisenaan. Myös maissinaksut on hyviä.
Kannattaa antaa sen verran isoina paloina, että vauva saa palan hyvin käteen suunnilleen oman sormesi kokoisina paloina. Nyt kun sormien motoriikka ei ole vielä kovin kehittynyttä ei vauva saa kovin pieniä paloja kädessä pidettyäkään.

Maissinaksut on meillä ihan ykkösiä!!
Miska ihan hytkyy ja hihkuu kun näkee.

Katos vaan,Myy vaihtoi nimeä!!Onnee!!! :wave:
Joo,meilläkään ei noita tarvita,viittomia siis-mutta joskus luin niistä ja kiinnoistuin niin että aattelin opettaa Miskalle.

Tästä sen verran,että lukiossa kaverin kanssa kokeissa kyseltiin toisiltamme kirjainviittomin vastauksia.... :ashamed:
Njoo,kaikkea sitä keksii!!!
Opettajat ei tajunnee,esseisiin ei voinut oikein kirjain kirjaimelta vinkata,mutta jotain apuja sai välillä,puolin ja toisin!!

Akvaariosta,ihan tarkaa en muista ja riippuu suodattimista sun muista jutuista mutta ainakin kerran kuussa taikka kahdesti.
Vettä piti vaihtaa useemmin,osa siitä ainakin...ÖÖh,meillä oli pieni akvaario kun tuo esikko oli pieni,mut ei ollut mun kontolla se puhdistus.
Ja vanhemmilla oli 500 litran akvaario eikä sekään ollut mun murhe.Eli tä on ihan vaan mun luulo,ei mikään tieto.
Mut sen tiiän että hyvä puhdistaja kannattaa hankkia!!

Nyt kahville,täällä isä ja poika vielä nukkuu!Koululaiset lähti ja Maisa juur heräsi.

MOikkis
kata ja miska 6 kk 2 vko+

Huomenta!

No nyt se on meilläkin virallisesti todettu se maitoallergia. Olen sitä vähän miettinyt, mut mun syömisistä poika ei saa mitään rajuja oireita, on vaan pientä ihottumaa iholla, välillä enemmän ja vähemmän. No eilen illalla annoin pojalle sit valmista Muksun kaurapuuroa, joka on tehty maitoon, kun lähdetään sinne matkalle niin toivoin voivani ottaa mukaan lentokoneeseen sitä. Onneksi kokeilin jo kotona, enkä antanut vasta koneessa, sillä poika sai tosi pahan ihoreaktion. Kymmenessä minuutissa syömisestä oireet alkoivat. Ensin iho meni kasvoilta punaiseksi ja isoja paukamia tuli naamaan. Lähdettiin sit TK:n päivystykseen. Siellä silmät muurautuivat umpeen ja hengitys vähän rohisi. Se tosin on rohissut jo aiemmin flunssan takia. Päivystyksessä sit saatiin antihistamiinia ja siellä seurailtiin tilannetta pari tuntia. Onneksi kaikki on nyt ok, mut täälläkin on siis maitoaltistus edessä.

Anteeksi et tuli nyt vaan omaa napaa, mut piti päästä jonnekin purkamaan ajatuksia :ashamed:

mama-75 ja Konstantin 6kk ja 1vko

Yhteistyössä