Kesälomasta, meneekö reilusti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kukka"

Vieras
Isä käy töissä, äiti on opintovapaalla ja lisäksi on hoitovapaalla eli hoitaa lapset kotona. Kun äidillä on koulua isä hoitaa lapset ja saa kelasta siitä korvaukseksi, osittaista hoitovapaan tukea (vai oliko joustava hoitoraha?). Isällä alkaa kesäloma ja isä ilmoittaa lähtevänsä reiluksi viikoksi reissuun kaverinsa kanssa. Äiti jää hoitamaan yksin kotia ja lapsia reissun ajaksi. Äiti haluaisi myös vapaata/omaa aikaa, mutta on kuulemma (isän mielestä) käyttänyt jo vapaansa opiskeluun ja saa sen verran vapaata, että saa tehdä koulutehtäviä kesällä, muttei muuta vapaata/ omaa aikaa. Kuulostaako reilulta? Suostuisitko samaan?

Luulen, että aika harva äiti lomailee ilman lapsia. Toisekseen monella opiskelijalla ei ole lainkaan lomaa, koska koulujen loma-ajalla ollaan töissä. Sen vuoksi en pidä lomattomuutta kohtuuttomana. Perhetilanteen kannalta en osaa arvioida onko lomattomuus ok vai ei. Pitäisi tietää enemmän kaikesta, jotta sen voisi arvioida.

Äiti opiskelee myös kesällä, tekee väitöskirjaa, ja on hoitovapaalla niin ei siinä kyllä töissä voi käydä kesällä. Eikä opintovapaalla muutenkaan ole töihin asiaa. Tilanne siis normaalisti tämä, lapsia viisi. Äiti hoitaa lapsia 4 arkipäivää ja isä töissä ne. Isä hoitaa lapsia yhden arkipäivän ja äiti koulussa sen. Äiti isän mielestä viettää vapaata kun on koulupäivä, niin isä voi sitten lähteä viettämään vapaata kesälomalla. Äiti ei vapaata vissiin sitten ansaitse?

Tulee mieleen ihan ex-avokkini ajalta jolloin minä opiskelin ja hän kävi töissä. Hänen mielestään kouluaika oli minun lomani ja en tarvinnut erikseen omaa vapaa-aikaa esim. en saanut lähteä juoksulenkilletai shoppaileen sillä ei hän jaksa olla tuntia pienten lasten kanssa töiden jälkeen tai vapaapäivänä. Ja muutenkin hän teki selväksi että opiskelu on laiskojen puuhaa ja sitä ei ole mitään jos on opiskelija kuullen.

Reilusti menee. Laskelmissa on että pidän sen neljän viikon aikana tasan 2 ihan selvää päivää. Molemmille on syynsä, niitäpä en kerro, anonyymiteetti kärsisi. Muuten sitä oikeasti kyllä menee.... veikkaan että parhaimpina päivänä 24pac ja illilla viiniä tai viinaa. Sitten kun on himmailujakso ja ei vieraita mökillä, niin 24 pac riittänee. Lihonko? Totta kai lihoon. Joka kesä olen lihonnut. Syksyllä alkaa taas lenkkeily, kuntopiiri, spinning ja uinti. Mutta ny nautitaan :)

Tulee mieleen ihan ex-avokkini ajalta jolloin minä opiskelin ja hän kävi töissä. Hänen mielestään kouluaika oli minun lomani ja en tarvinnut erikseen omaa vapaa-aikaa esim. en saanut lähteä juoksulenkilletai shoppaileen sillä ei hän jaksa olla tuntia pienten lasten kanssa töiden jälkeen tai vapaapäivänä. Ja muutenkin hän teki selväksi että opiskelu on laiskojen puuhaa ja sitä ei ole mitään jos on opiskelija kuullen.

Juurikin näin meillä myös mies, ja sitten itse saa lomailla 10 päivää ja itse en pääse kesälläkään varmaan minnekään. Mielelläni vaihdan ensivuonna osia. Käyn töissä, jossa pääsen kyllä helpommalla ja mies voi hoitaa lapsia ja sitten minulla on se ihan oma LOMA ja mies ei tarvikaan sitten varmaan lomaa.

Kyllä mieskin lomaa ansaitsee mutta teettekö te mitään perheenä? Lomat vietetään meillä pääasiassa yhdessä, toki molemmat saa käydä yksin harrastuksissa tai kavereiden kanssa jossain mut harvoin viikonloppua pidempää aikaa nyt kun on lapsiakin.

Meillä ollut aina sama, mies lähtee yksin lomareissulle ja piste. Ja se reissu on vähintään viikon mittainen. Siitä ei neuvotella ja siksi kaipaisin itsekin vapaata. En todellakaan olisi viikkoa poissa vaan haluisin olla päiviä poissa ja käydä rauhassa vaikka kirpparikierroksella tai rannalla makoilemassa tms. Mutta se ei ole miehen mielestä reilua. On tarkoitus viettää myös perheenä aikaa mutta, sekään ei mielestäni mene tasan, että on vaan miehen reissu ja yhteinen aika.

Mies ei tajua yhtään, mitä teet, ei arvosta sinua, opiskeluasi eikä lastenhoitoa tai kodinhoitoa. Miksi kysyt mieheltäsi yleensäkin lupaa? Etkö voi vain mennä? Jos itselläni olisi halua tilanteessasi viettää omaa aikaa, en ensinnäkään mieheltä lupia kyselisi ja toiseksi en edes haluaisi, että tuollainen mies jäisi keskenään lasten kanssa. Tuntuu olevan hänelle pakkopullaa tuo lasten hoito. Itse en halua, että sellainen ihminen on lasteni kanssa. Vie lapset vaikka mummolaan mieluummin pariksi päiväksi.

Minä en ole ikinä kaivannut yhtään lomaa lapsiltani. Mulle riittää että saan olla heidän kanssaan mahdollisimman paljon. Isä saa pitää kaiken sen loman mitä katsoo tarvitsevansa.

Eli teillä on kilpailu kumpi saa vähemmän olla lasten kanssa. Silloin kun itse olin opinto-/vanh.vapaalla, niin suurin ilo oli juuri se, että kerrankin on enemmän aikaa olla lasten kanssa.

Ei varmaan monella äidillä ole lomaa lapsista

Hassu ajattelutapa tossa yllä. Isä saa pitää loman, mitkä katsoo tarvitsevansa ja äiti ei tarvi mitään vapaata. Kyllä luulen, että ne äidit on aika harvassa, jotka ei koskaan käy yksin missään. Siinähän uupuu ihan loppuun. Muista sitten ottaa lapsesi mukaan lääkäriin ja hammaslääkäriin ja kauppaan ja joka paikkaan, ettet vaan joudu olla niistä erossa. Äläkä ihmeessä mene töihinkään koskaan ja voithan pitää lapsesi kotiopetuksessakin.

Eli teillä on kilpailu kumpi saa vähemmän olla lasten kanssa. Silloin kun itse olin opinto-/vanh.vapaalla, niin suurin ilo oli juuri se, että kerrankin on enemmän aikaa olla lasten kanssa.

Ei varmaan monella äidillä ole lomaa lapsista

Ei ole todellakaan kilpailu, ihan olen kaikki lapseni pitänyt 3vuotiaaksi asti kotona ja pidempäänkin, jos on ollut nuorin alle sen 3v, että on pystynyt hoitovapaalla olemaan. Kyllä näiden vuosien aikana on ihan riittävästi saanut olla lasten kanssa, jos olen sen 8h viikossa poissa kotoa yksin. Hiukan vaan enemmän vapaata kaipaisin.

En todella ymmärrä. Ei mene reilusti. Enkä ymmärrä miksi isä saisi lähteä viikoksi johonkin, mutta,ei päästä sinua, jos sinä haluat. Hullu juttu. Ihan sekopäinen.

Luulen, että aika harva äiti lomailee ilman lapsia. Toisekseen monella opiskelijalla ei ole lainkaan lomaa, koska koulujen loma-ajalla ollaan töissä. Sen vuoksi en pidä lomattomuutta kohtuuttomana. Perhetilanteen kannalta en osaa arvioida onko lomattomuus ok vai ei. Pitäisi tietää enemmän kaikesta, jotta sen voisi arvioida.

Sen sijaan isä lomailee kavereidensa kanssa, hei haloo?

[QUOTE="minna";30849717]En todella ymmärrä. Ei mene reilusti. Enkä ymmärrä miksi isä saisi lähteä viikoksi johonkin, mutta,ei päästä sinua, jos sinä haluat. Hullu juttu. Ihan sekopäinen.[/QUOTE]

Älä känise ämmä.

Niin. Perheenä ette lomalle yhtään. Sinä wt saa lomailla yhtään. Ja mies lomailee yksin viikon kavereiden kanssa. Ja mikä sinä olet nimittelemään mua ämmäksi. Minusta on ihan outo juttu. Miksi on reilumpaa, että isä lomailee, mutta äiti ei saa kun kaikki aika pitää viettää lasten kanssa. Eikä tässä siitä ollu kyse, että kuka haluaa viettää jokaisen sekunnin lapsen kanssa. Vaan meneekö tuo loman jakaminen reilusti. Ei mene.

Yhteistyössä