kesäkuussa 2010 laskettuaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haicu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pakko kommentoida tähän ekakertaako:n sairaslomajutusta ja lääkärin viestistä. En tajua tätä ettei kestä muiden kommentteja, vaan "suututaan" heti. Parempi pysyä sitten pois näiltä palstoilta kokonaan jos ei kestä yhtään kritiikkiä. Haloo! Eiks nää palstat ole keskustelua varten. Toisten mielestä ilmeisesti pitäis vaan kaiken olla positiivista ja ihanaa ja olla kaikesta samaa mieltä.

Heippa kaikki!

Ruokaa, limua, jätskiä, karkkia.... Ihan mitä vaan! Hillitön ruokahalu ja makean himo :( Ei olis varaa ottaa kiloja, ennestäänkin on ja nyt tullu jo 8... Yritän syödä terveellisesti mutta ainakin viikonloput menee kyllä herkutellessa. . Vauva voinee hyvin, ainakin liikehdinnästä päätellen :) Muutamia vaatteita on tullu ostettua hipelöitäväks, ja kestovaippoja, jospa saisin aikaseks tehdä niitä mallin mukaan varastoon odottelemaan...

Siellä se ekaakertaako? on Roomassa... Vitsi kun pääsis itekkin!

Ostin pikkareita ihan vaan Prismasta, sellasia hipster-mallisisa ja reilumpaa kokoa kun normaalisti. En siedä mitään vähänkään puristavaa masun päällä.

Eka lääkärikäynti ois perjantaina, kai se kurkka kohdunsuun tilanteen ja jotain muuta? Mulla ei ole vielä mitattu edes kohdunpohjan korkeutta... Noh sen näkee sitte mitä siellä tapahtuu!

Ei provosoiduta noista viesteistä, jotka ei kuulu tähän ketjuun... jookosta?
Tekis mieli kirjottaa vaikka mitä mutta en jaksa nähdä vaivaa. Kommentoikoot ihan just mitä vaan paskaa, aivan sama. Mulle tää ketju on ainakin iloisten asioiden, kysymysten ja tuntemusten jakamista, eikä mun mielestä täällä kuulu "kestää kritiikkiä" kuten uusi ystävämme elovena kirjoitti. Sellaset keskustelut on ihan erikseen.

Ihanaa kevään ja vauvan odotusta taas meille kaikille! Enää kaheksan viikkoa töitä :)

24+2

esikko-81 jo no joskus vaan meinaa ottaa aivoon jotku kirjoitukset

Huomenna poksuu 24 viikkoa täyteen ja 30 vuotta :D kauheaa mä oon jo vanha :D

Huomenna olis myös neuvola ja inhottaa mennä kun tietää mitä sillä akalla on asiaa "voi kamala kun sulla tulee liikaa painoa" no kaks vauvaa, kaks istukkaa, kahdet vedet jota vielä on liian paljon. No toivotaan että tämä mun iltasyönnin lopettaminen vaikuttaisi asiaan edes jotenkin siis en voi syödä illalla jos meinaan yön nukkua kun närästää niin paljon.

Mun lempi puuhaa on nykyisin maata sängysssä ja lukea olen nyt ahminut jo 4 kirjaa vähässä aikaa ja ei meinaa illalla malttaa laittaa kirjaa pois kun vois lukea vaikka koko yön mutta eilenkin olin nukahtanut kirjakäteen ja mies otti sitten pois kun tuli ite nukkumaan.

pikinen, joo olin kirjoittanut jo pitkät pätkät vastatakseni noille ääliöille, mutta pyyhin sitten tekstin pois koska se olisi vaan lisännyt vettä myllyyn.. Menkööt muualle haastamaan riitaa :) Meillä on täällä mukavempaa keskenämme! Onnea huomiseen neuvolakäyntiin, inhottavaa kun et voi mennä sinne hyvillä mielin.. Mä taas melkein toivoisin että mun terkkari lähettäis mut vaikka ravintoterapeutille kun painoa on tosiaan lähtiessään jo liikaa, viimeks se oli melkein huolissaan kun ei ollut tullu kun 200 g viikko ( 3 viikon aikana) Niin ja paljon onnea kolmekymppisistä!!

Esikko-81 kiitos :)

Siis mun tilanne on se että laihdutin ennen raskaaksi tuloa kun tahdoin ihenne painooni 60 kiloa ja entisen historiani takia (anoreksia) olin loppu ajasta paino tarkkailussa. No eka neuvolakäynnilla 6+5 painoin 76.2kg ja seuraavalla 9+6 painoin 72.5 neuvolan hoitaja sanoi että eka kerralla on punnittu väärin ja vetäs täältä mun paino seuranta listalta painon 72 kiloa puolitoista kk ennen hedelmöittymistä. Lääkäri kyseli viime kerralla tätä mun ihmeellistä lähtöpaino arvontaa ja selitin asian että olin tuon ensimmäisen ja toisen neuvolakäynnin välissä sairastanut sikainfluenssan jonka aikana toi paino tippu eikä neuvolassa oltu ymmärretty että joa on raskaana voipahoin ja on korkeessakuumeessa syömättä mitään että paino olisi voinut tippua noin paljon ja kun vielä se tamiflun oksetti ihan karmeasti. nyt sitten käskettiin poistaa toi 72kg ja laskea tuon 76.2 mukaan tullut paino jota on nyt 22+6 viikolla kertynyt 78.5 kg eli 2kg 300g.

No nyt tiedän että kun menen neuvolaan jos painoa on kertynyt yli 500g viikossa alkaa taas tuo sama valitus ja sitte se koittaa jakaa jotain hiton ruokaympyrä papereita jotka ei vois vähempää kiinnostaa koska ihan tasan tarkkaan tiedän miten pitää syödä ja mitä kosks on tullut kulettua ravintoterapeutilla paljon tuon anoreksian takia.

Toivottavasti joku pysy kärryillä mutta palataan aamusta kun käyn neuvolassa

En ole vähään aikaan käynytkään kirjoittelemassa, mutta lukemassa aina välillä.. Ja olin hieman pettynyt.
Toivottavasti tämä meidän ihana palsta pysyykin mukavana. Meillä on niin kiva odottajien porukka tässä ollut. Tämä on ollut sellainen kannustaja ja on saanut vertaistukea alun jännityksistä ja peloista lähtien. Ja on voinut kertoa tänne niin ne hyvät kuin huonommatkin asiat. Ilman että syyllistetään ja niin se pitää ollakin.
Ihana olla samassa tilanteessa teidän kanssa. Joten toivon myös ettei tämä muutu "lapselliseksi", koska ne palstat on tosiaan erikseen.

Ja toivon että me vielä kirjotellaan kun on vauvat kainalossa ja kuullaan synnytystarinat jne. :) Ollaan me tytöt jo niin pitkällä!
Mutta jos tarve vaatii niin olen kyllä ihan hyvällä omallatunnolla saikulla. Itseni ja vauvan parhaaksi.

Meille kuuluu hyvää ja nyt on ollutkin seesteistä jaksoa. Vonti on hyvä ollut pitkän aikaan ja vaavi potkii masussa. :) On ne niin mukavia tuntemuksia ja mukava iltaisinkin on kuulostella potkuja sekä liikkeitä ja jutella vaaville.

Vauvan vaatteita on tullut hypisteltyä ja ollaan ostettukin varmasti jo riittävästi. Auton turvakaukalo on ostettu ja samoin brion-pinnasänky. Vielä olisi vaunut ja muuta pienempää ostettavaa.

Neuvolassa kaikki on ollut myös hyvin. Vauvan syke oli viimeksikin samaa luokkaa kuin mitä on ollut..eli n.145. :) Siellä se myös potki anturiin ja oli liikkuvaisella päällä. Painoa on minulle tullut alusta lähtien yht. n.4,5kg.
Mulla alun huonon olon vuoksi paino laski hieman, mutta sitten se on alkanut pikku hiljaa nousemaan. Ja ruokahalua on :) ja varsinkin kaikki herkut maistuisi liiankin hyvin. Jäski on namia, samoin kakut/pullat(vaikka niistä en ennen raskautta niin himoinnutkaan) Tottakai yritän ylipäätään syödä terveellisesti ja monipuolisesti.Mutta pitää sitä sallia pienet herkuttelutkin B)

Sain viime viikolla kelalaput postiin ja nyt odottelen innolla äitiyspakkausta.
Mukavaa odotusta kaikille! :)

Mites Pikisellä sujui neuvolakäynti? Aika hiljasta on palstalla taas ollut...

Eilen oli eka lääkärikäynti ja kaikki vaikuttais olevan ok, syke on ollu joka kerralla tasainen ja hyvä, n. 140+. Nyt mitattiin ekaakertaa kohdunpohjankorkeus joka oli 25cm, kattelin neuvolakortin käyrää ja ihan yläkäyrällä mennään, masun koko on mun mielestä jo nyt aika valtava! Ihan lähipäivinä alkanut selkäsäryt ja öisin heräilen parin tunnin välein vessaan, ja siihen että jostain kohtaa mahaa sattuu.. Ei onneks vielä pahoja hankaluuksia, mutta kauhulla odottelen tulevaa...

Muuten olo on loistava ja ihanaa olla raskaana! Vauva liikkuu jo niin paljon että siitä saa päivittäin vaan lisävoimaa kun satelee potkuja :) Vihdoinkin olen saanut Kelan papereihin / palkka-asioihin selvyyden ja pääsen lähettämään ne ens viikolla. Äitiyspakkaushakemuksen kävin tekemässä verkkopalvelussa pari viikkoa sitten kun haluaisin saada sen jo... Varmaan vaan joudun vielä odottelemaan tovin kun eihän siihen verkkohakemukseen saa liitettyä raskaustodistusta. Tuskinpa lähettävät oakkausta ilman sitä.

En haluaisi millään myöntää että ehkä saattaisi olla paikallaan levätä vähän enemmän... Olen ollut taas muutaman päivän ihan järjettömän väsynyt kun rehkin pari päivää iltaan asti ensin töissä ja sitten kaupan kautta kotiin ruoan laittoon ja ruoka valmiina lähempänä kymmentä. Ei vaan jaksa. Monesti kun pääsen töistä kotiin saatan pillahtaa itkuun ovella ihan vaan siksi että olen niin väsynyt :( On vaan sellainen asenne että perkele, ei tässä mitään vammaisia sentään olla! Kauppakassit kantautuvat kotiin siinä missä ennenkin ( selkään se alkaa vähän jo ottamaan mut ei kerrota sitä miehelle )

Joopajoo, nyt täytyy varmaan ruveta tekemään töitä, töissä kun olen ;)

Kirjoitelkaa kuulumisia, vaikkei mitään ihmeellistä oliskaan tapahtunut!

Tulee kyllä tehtyä töitä vähän liikaa ja nyt alkoi maha sanomaan vastalausetta työtahdistani..Töissä kun meinaa olla muutenkin niin älytön kiire. Väkeä on vielä pois ja töitä niiin tolkuttomasti.
Oli nimittäin T0-PE yö sellainen, että masu alkoi ilmoittelemaan liian kovasta menosta. Koko viikko on ollut niin kiirettä ja väsyttävää. TO illalla alkoi kuitenkin supisteluja, mutta ihan kivuttomia ja sitten oli illalla pakko levätä. Yöllä heräsin parin tunnin kuluttua kun vatsa supistelee ja oli jotenkin menkkamaista kipua. Siinähän se yö sitten meni... ei mukavaa. Pelkäsin kyllä että jotain pahaa nyt käy. Nukahdin sitten aamuyöllä vielä tunniksi, ennenkuin kello soi. Ja tietenkin sitä töihin taas lähti.
Masu oli kyllä aamulla rauhallisempi jo, supisteli aina välillä, mutta ei ollut enää kipeä. Terkalle soitin sitten töistä ja kerroin tilanteen. Sanoi että näillä viikolla ei kannattaisi alkaa kovasti supistelemaan (rv25). Liikaa olen kuulemma itseäni rasittanut ja että kehokin alkaa siihen reagoimaan.
Onneksi nyt oli vkl edessä ja terkkakin oli sitä mieltä että lepäilen nyt vkl ja jos ne vielä jatkuu niin sairaslomalle ja lääkäriin. Otettais samalla varmuuden vuoksi tulehduskokeitakin.
Ja mainitsi se terkka että se voi olla että mun työ ja työn tahti alkaa olemaan vähän liikaa tässä tilassa. Kyllä se laittoi ajattelemaan ja tottakai vaavi on tärkein ja miten se jaksaa. Eli pitää rauhoittua ja jos se siitä sitten :) Pakko oli antaa itsellekin periksi, että pakko on rauhoittua ja kaikkea ei tarvitse pystyä enää tekemään. Ja otan kyllä sairasl. vastaan jos he ovat sitä mieltä.
Sellaista tänne, ja kyllä se masu alkaa sitten ilmoittelemaan,jos ääripäähän menee.

Onko muilla ollut jotain vastaavaa?! Tai kivuttomia supistuksia?

Nyt olo kuitenkin hyvä ja jatkan lepäilyä ja LA illan viettoa! Mukavaa vkl kaikille! :) Kirjoitelkaahan kuulumisia!

Moikka

..mulla sanni80 on melkein samalla mallilla. töitä ois vaikka muille jakaa..teen vielä reissutyötä, et oon aina 3 pitkää pvää reissus ja sitte kotona 4 pvää tehden koneella hommia.
Nyt viimeiset 3 vkoa on kyllä ollu sellaistaki että en meinaa palautua reissuista ollenkaan ja oon tosi itkuinen ja väsynyt.
Supistuksia ei ole, mutta univaikeuksia sitten kylläkin. Työt tulee uniin ja oon sairaan pirtee keskellä yötä. Menee siis ihan ylikierroksilla.
Nyt ollu 4 päivää kotona ja vasta viime yönä nukuin ekan kerran hyvin.

Koti on ku ryssän helevetti ja ei jaksaisi mitää kotitöitä tehdä.

Nooh, tänään mietin asioita ja panin sähköpostia esimiehelleni ja katotaan nyt miten jatkot menee.
Onneks saan olla nyt kotiseudulla töis muutaman viikon ni ainakin helpottaa sen osalta.
sitten ei olekaan enää ku 5 vkoa töitä..eli yhteensä nyt 7 vkoa.

Saikkua vaan sitten jos siltä tuntuu, niin oon päättänyt!!

meillä alkas tänää 26. vko. eli 26 + 0. Ihanaa..ku teksteissä on selviämismahdollisuudet jo paremmat jos synnytys alkaisi tms.

Vauva liikkuu paljon ja aattelin et meen hoitamaan hankintoja ajantasalle; kantoliina, petivaatteita sänkyyn, punkka, hoitopöydälle patjaa, vaunut tilaamaan jne.

Kauankohan tossa äitiyspakkaukses menee? laitoin vko sitte paperit..en malttais oottaa. nyt pitäs miettiä minkä väriseksi laittais vauvan huoneen..joku neutraali ni saa verhoilla ym sitte muutettua sisustusta.

Pitäs alkaa omia 30 miettimään miten niitä juhlis. Että sellaista tänne lakeuksille..
kuulumisia odottelen kans teiltä muilta. Mukavaa viikkoa kaikille :)

Moikka moi ja TERVEISIN IHANASTA ROOMASTA!!!

Voi jee, että oli mahtava reissu. Ilmat oli suotuisat ja ihan oli kuulkaas T-paita keliä!! =) =) Kävellen atrvottiin viikko joka suuntaan ja jalat oli kyllä sen tuntuisetkin! Huh, kilsoja tuli varmaan 40-50 km paikkeilla, mutta samat verran kiloina vedin kyllä Italialaista jätskiä!!!!! Ihan taivaallista!!!!!!!! Ruoka oli hyvää.. = pizzaa joka päivä =) ja shoppailtuakin tuli. Ostettiin vaaville aivan mahtava aito Ferrarin verkkapuku! =) Punanen missä ferzun logot. Makso maltaita, mutta se on nyt sellanen vaate, että jää sitten esikoiselle muistoksi ja aikuisena saa pukea oman lapsensa siihen... =)

Kaikkinensa matka meni siis hyvin, ei ongelmia raskauden kanssa mutta huomaa kyllä, että on raskaana. Välillä tuntu aika raskaalle kävellä mäkiä ja rappusia ja oli sellanen "marsu olo".. Italialaiset huomioi aivan mahtavasti raskaana olevat naiset, jokainen onnitteli lämpimästi ja metsossa, bussissa, junassa, kaikkialla istumapaikan sai heti! On suomalaisilla vielä tässä opittavaa..

Voi jee, että täällä jotkut jaksaa "haastaa riitaa". Kyse ei ole siitä, että olisin suuttunut tms. Kaikki kommentit vaan ei ole välttämättä tarkoitettu "ruodittavaksi". Täällähän on tarkoitus kertoa omia tuntoja ja fiiliksiä ja kysellä muiden kommentteja johonkin mieltä painavaan asian... Kiitos Vintti10 tuesta kuitenkin.. Sellaisella kenellä homma työpaikalla toimii ja saa kaikki oikeat etuudet voi olla vaikeuksia ymmärtää, mutta sellaisissa yrityksissä missä pomo yrittää vedättää jokaisesta heille kuuluvasta maksusta ja vastuusta alkaa alkaa myös työntekijöillä palamaan pinna! Jollain tavallahan sitä oikeutta on itselle saatava jos muuten homma ei toimi! No jätän todellakion tämän asian sikseen ja lupaan, etten kommentoi minua koskeavia kritiikkejä enää, niin ei tule tällaista vääntöä.. ei jaksa ei!! Esikko-81 olen ihan samoilla linjoilla.. tuntuu, että tässä meidä "omassa porukassa" jo hiukan tuntee toisia ja osaa jo samaistua toisten tunteisiin, joten jätetään nuo ulkopuoliset kommentoijat ulkopuolisiksi. Hyvät tyypit tulkoon mukaan! Sanni80: Samaa mieltä myös sun kanssa, tänne on ollu niin kiva kirjotella kun TIETÄÄ, ettei kukaan arvostele. Kommenttia tulee jos sitä pyydetään ja tukea saa pyytämättä, mutta kukaan ei täällä arvostele toisia vaikka ehkä erimieltä olisikin. Kiitos siitä teille kaikille! Kuitenkin raskauden aikana mielialat heittelee ja tunteet on pinnassa. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun oon työpaikalla itkeny jonkun asian takia.. no se on elämää ja kaikkea pitää kestää ja homman jaksaa kun tietää mitä odottaa!

Täällä on puhuttu pikkareista.. itse oon ostanu iahn tafvallisia, isompia hipstereitä ja H&M:ltä mamma hipstereitä.. molemmat ollu hyviä. Vielä en oo näitä "isoja malleja" ostanu, mutta varmaan yhdet kahdet sellasetkin ostan, jos ne tuota vatsaa vaikka tukis vähän..

Esikko-81: Mulla sama.. 8 kg oli tullu lisää ja kaikki ruoka ja herkku menee ja hyvin! Huoh.. kova homma synnytyksen jälkeen edessä..

Catriina ja muut: Onko siirrytty kirjottamaan tuonne uudelle palstalle jo? Siirrytäänkö sinne vai jatketaanko täällä??

Jatkan kirjottamista myöhemmin. Nyt lähtee juna Lahtee.. palaan huomenna viimeistään asiaan..

rv 27

Helvetti mikä tappotahti töissä :/ Pidänpäs nyt taukoa ja kirjoitan tänne :)

Sanni80 ja Ensimmäinen: Ehkäpä tässä on vaan yritettävä oikeesti ottaa huomioon se että energiaa menee sisällä kasvavaan vauvaan aika tavalla, eikä jaksa entiseen tahtiin duunissa huhkia... Toivottavasti Ensimmäinen saat sovittua töissä vähän maltisemmasta työtahdista! Ite en kyllä jaksais reissata koko aikaa kun tuntuu että normaalit työmatkatkin on välillä liikaa, mutta minkäs teet jos työnkuva on sellanen.. Pakkohan se on vaan koittaa jaksaa. Ja sairaslomahan on onneksi olemassa jos kuormitus alkaa olla jo liikaa! Ite olen harkinnut välillä jo nyt muutaman päivän lepoa saikun merkeissä.. Väsyttää taas yhtä paljon ku alkuraskaudessa, eli aivan helvetisti :(

Maha kipuilee mullakin, alavatsalla lähinnä tuntuu ärsyttävää jomotusta jonka laitan liitoskipujen piikkiin. Välillä ei meinaa jalat kantaa kun alaselkä oikuttelee ylösnoustessa...

Miten muilla on tutkittu kohdunsuun tilanne? Aloin vähän ihmettelemään kun lääkäri ei kattonu sitä vaan tuikkas sormet sisään ja tunnusteli vaan.. Onkohan se ihan normi käytäntö? Milläköhän se mittas sen 3cm pituuden..

Jaahas, töitä ois taas jatkettava.

Ainiin, mä oon vähän sitä mieltä että haluaisin jatkaa kirjottelua tähän ketjuun koska jos haluaa etsiä jotain vanhoja viestejä niin ne löytyy, eikä tää ketju sitte hukkuis historiaan... Mut jos muut haluaa uuden ketjun ok. En vaan näe syytä siihen miksi ketju pitäisi uusia..

Heps hei!

Töistä minäkin aattelin muutaman rivin raapustaa.
Jatketaan vaan tällä sivustolla, eikö? yritin tuota uutta osoitetta etsiä mutta meni vuoden 2009 juttuihin.

Toki tuun mukana jos muutkin lähdette :)

Arki alkanut ja töitä piisaa..joo, näinhän se on että ei jaksa mennä samalla tavalla että energiat kuluu toiseen malliin vauvalle.
Mun henkinen kantti ei kestäisi sairaslomaa kun fyysisesti ei mitn ole, mutta tsempannut olen ajatukseen että perkeles haetaan sitä jos ei tahti muutu.

Mukavaa viikkoa kaikille..

Mulle käy myös et jatkettais tällä samalla palstalla.. mukava on katsella aikaisempia viestejäkin ja seurata meidän etenemistä :)
Pysyy kaikki jutut sitten samassa.
Muillakin samanlaista kiirettä töissä.. huh huh! Jotenkin haluaisin töissä vielä jaksaa ja olla, mutta miten sitä työmäärää ja tahtia saisi tässä tilassa olevalle sopivaksi. Ettei tarvitsisi liikaa väsyä..
Viikonloppu mulla meni mukavasti ja lepäilin vaan :) ja oli sitä väsynytkin..

Tänään taas jatkui vatsan kiristely, kun töissä taas juoksin. Ja terkan kanssa oli PE puhe että soittelen miten menee.. Se tuumaili että kannattaisi käydä lekurissa näyttämässä itseäni. Sain sitten huomiselle akuuttiajan puolelle päivälle. Olisi kuulemma hyvä tarkistaa että kaikki kunnossa kuitenkin. Ihmettelen vaan, kun jokut on sanoneet että kivuttomia suppareita saa tullakin ja sen tekee myös se kun kohtu kai kasvaa. Mutta mulle sanottiin ettei oo hyvä alkaa näillä viikoilla supistelemaan. On tietysti muutama hieman kipeämpi ollut.. No Katsotaan mitä se lääkäri meinaa huomenna. Kunhan vaan on kaikki hyvin pikkuisella!

Kuulostaa mahtavalta lomalta ensimmäinenkö? :)

Mukavaa viikon alkua kaikile!

Moi kaikille! Mullekin käy, että jatketaan tässä ketjussa tai siirrytään suljetumpaan piiriin. Ehdotuksia?

Tässä alla ovat ne viestit sieltä Kesähelmet 2010 ketjusta.

---

Alkoi vanha ketju oleen jo sen verran mittava,joten alotetaan uusi ketju :) Täällä voidaan ihan suhtkot ok.Harjotus supisteluja meinaa olla aika paljon ja välillä meinaa lantiota ja tuolt ihan alhaalta kolottaa ikävästi...Vauva on erittäin vauhdikas,on ilmeisesti kääntynyt pää alas päin,kun potkut tulee aika mukavasti kylkiin :)En oo ehtinny kirjotteleen palstalle aikoihin,mutta välillä lukenu kyllä.Vauvan vaatteita ja 2 pienen pientä tuttia ostanu jo heh :) Ihanaa,olisi jo kesäkuu!!!Laittakee joku fiksumpi ja ahkerampi listaa meist kesähelmien odottajista tähän

wimpula rv 26+1

---

Mulla tuntuu potkut yleensä alhaalla. Tuntuu, että vauva pyörii massussa tosi paljon. Joskus kun selällään makaa puserokin heiluu kun vauva liikkuu. :-)))

Olo on ok. Selkä tulee kyllä jo istuessa tosi helposti kipeäksi ja joskus vihloo noissa nivusissa. Iltaisin on nivusissa paineen tunnetta. Oon kyllä ottanut viime viikot jo iisisti eli en rehti liikoja. Teen ne mitä jaksan ja hyvällä omallatunnolla jätän liiat työt myöhemmäksi tai delegoin ne miehelle.

Huomenna heti aamusta lääkärineuvola. Kattoo varmaan kohdunsuun. Kävin kyllä viime sunnuntaina mahataudin takia päivystyksissä ja tekivät sielläkin sisätutkimuksen kaiken varalta. Paikat oli ok ja kiinni.

Aurinkoista viikonlopun jatkoa kaikille kesävauvaa odottaville!

Catríina ja pikkukakkoskultanen rv 26+3

---

mukaan kanssa
hei,mukaan tekisi mieli tulla,mutta onko intoa tehdä jotain suljeutumpaa piiriä? viestit jää elleihin vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Joskus olen ketjua selannut, ja nyt olisi mukavaa alkaa kirjoittelemaankin, mutta joku suljetumpi piiri kiinnostaisi, ideoita onko kenelläkään?

joanna123

---

Ja nyt vielä uusimpia kuulumisia.

Ekaakertaako?: Ihana kuulla, että teillä oli onnistunut ja ihana loma Roomassa. Aivan mahtava kaupunki se kyllä on. Tekis mieli uudestaan. Viime kesällä arvottiin, että lähdetäänkö sinne vai Wieniin, ja Wieniin sitten mentiin. Oon käynyt Roomassa noin 10 vuotta sitten sinkkuaikoinani.

Noista raskausajan vaivoista. Mä oon sitä mieltä, että saikulle jos ei jaksa. Vauva on nyt tärkeintä ja ei tosiaan kannata itseään rasittaa liikaa. Kotona röhnötän reilusti sohvalla aina kun siihen on tilaisuus. Ja jos tosiaan tuntuu, että ruokaa ei jaksa laittaa tai siivota yms niin jätän siivoukset myöhempään ajankohtaan ja laitan "pikaruokaa". Saikkua vaan hakemaan, jos siltä tuntuu. Siihen on oikeus, jos/kun kroppa sitä vaatii.

Kävin tänä aamuna lääkärineuvolassa. Kaikki siellä oli hyvin. Vauva potki kovasti, vauvan liikkeet ++ ja syke 143. Hb oli noussut 110:stä 122:een ja painoa oli tullut vajaa pari kiloa kuukaudessa. Nyt yhteensä kuutisen kiloa. Vielä saa kuulemma kuusikin kiloa tulla. Viime päivinä oon kyllä syönyt ihan mitä sattuu: sipsejä, karkkia, suklaata yms.

Kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Pissa ja verenpaine ok. Sf-mitta 24 eli keskikäyrällä mennään. Esitietolomakkeet palautettiin, nimiehdotukset ja alustavat toivomukset synnärille siinä mukana eli laitoin seuraavat: amme, epiduraali/spinaali?, ilokaasu ja perhehuone (jos sellainen sattuu vapaana olemaan). Vauvan nimestä päästiin kyllä hienosti yhteisymmärrykseen.

Seuraava neuvola on sitten vasta pääsiäisen jälkeen.

Aurinkoista maaliskuuta kaikille!

Catriina ja pikkukakkoskultanen rv 26+5

Mulle on aivan sama miten tehdään ja kummassa ollaan.

Mulla on tullut nyt painoa kokonaisuudessaan 3 kiloa eli suurinpiirtein se mitä lapset on tuonut tullessaan.

Häpyluu osaa olla uskomattoman kipeä niinku myös lantiokin.

Ekakertaako: voi olisinpa mäkin päässyt kotona makasin ja toivon ettei kovin kovia supistuksia tule kakkua kyllä syötiin mutta siinä se.

Mutta nyt menen vakio paikalleni tv:n eteen maate on sen verran kipiä olo

Ketjusta: mulle käy kans tää vanha, ts. en näe sen toiminnassa mitään ongelmaa. viestien pysyvyydestä huolestuneet, en tiedä voiko oman rekisteröidyn nikin viestit tyhjentää jossain vaiheessa, jollain palstoilla se on mahdollista. Itse en ole saanut aikaiseksi rekisteröityä kun on noita kirjautumisia ihan riittävästi ennestään. mutta se suljettukin piiri käy, mikäli joku vaan tietää miten ja minne sellaisen saa aikaiseksi. Itse oon koittanut sen verran ympäripyöreästi kirjoitella että ei tutun tutut tunnistaisi, ja tavallaan odotusaikani fiiliksissä ei nyt ihmeämpiä salaisuuksia ole. Tietty anonyymiys on kuitenkin ihan suotavaa minusta. Ja toki keskusteluissa saa esittää vastakkaisiakin mielipiteitä eikä aina hymistellä samaa mieltä. mutta on kuitenkin hyvä muistaa että tilanteita ja puolia on asioissa NIIN monenlaisia, ettei oma näkökulma ja näkemys välttämättä auta ja päde siihen toiseen.. Ja senkään takia on turha ottaa mitään poikkipuolista henkilökohtaisesti, kun ei näissä ole aina hyvä edes kertoa kaikkia tausta-asioita juurta jaksaen..

Pikinen: Siis onko sulla tullut ennen raskautta- painoon lisää kaiken kaikkiaan tuo 3kg?? Sehän on loistavaa! Jos tuosta terkka vinkuu niin jo on täti!! Vielä jos kerran oon normibmi:llä lähtenyt liikenteeseen..

Ekaakertaako?: kiva että oli hieno reissu! Lähtisin itse koska tahansa, mutta saas nähdä koska sitä pääsee yhtään mihkään.. No, on sitä onneks joskus reissattu varastoon. Ja toisaalta sitä on iän myötä ruvennut arvostaan kotona oloa yli kaiken.. Eli tätiytyminen on jo pitkällä! :D

Nyt voin mäkin lopettaa tän raskaana ja ei tunnu missään- hehkutuksen. Kyllä nimittäin tuntuu vissiin siinä häpyluussa tms, mikä nyt tuossa alhaalla on kova kohta. En oikeen osaa eritellä liitoskipuja supistuksia taikka löysän lantion lenkutuksia. Mutta kahta erilaista "tunnetta" on löytynyt. tää tuoreempi vissiin on jotain liitosten ja paikkojen avautumisesta johtuvaa, elikkä juurikin niinkuin joku vaivihkaa avaisi lantiota tuosta häpyvaon etupuolelta. tuntuu etenkin kävellessä ja esim jalalla siirtäessä painavaa esinettä lattialla. kauppakassin nosto on myös syy näihin. Supistuksia oli muttei nyt oikeestaan enää, tai supistuksiksi tulkitsen ne ikään kuin joku kiristäisi ja painaisi tuota alamahaa poikittain. Tuli myös nostelusta ja ihan muutenkin väsymyksestä ja ressistä. Ei sattunut, mutta teki mieli levätä. Mutta ei ollut kyllä mitään lyhyitä ja nopeita juttuja vaan tosi hitaita aaltoja. Tarttee huomenna kysyä neuvolassa. Se terkka on varmaan tyytyväinen kun on kerrankin jotain "raskausasiaa", aina ennen ollu että ei tässä mitään.. :) Mutta muuten on aika energinen keskiraskausfiilis. Noi uudet tuntemukset kyllä rohkaisee ottaan kevyemmin ja jättään kantelut muille.

Vaunut on tosiaan tilattu, 10vkoo kuulemma vie, eli rv 34:lla pitäis saapua, ihan hyvä sinällään.
Sillee villiä että kohta nääkin beibit vois jo selviytyä hengissä. Yks tuttu sai viime vuonna rv26:lla esikoisensa, ja se on kaikesta huolimatta selviytynyt ihan hyvin ja terveenä. Mut olis se hurjaa jos nyt 2vko:n päästä syntyis, vastahan tää raskaus on realisoitunut itsellekkin. Ei uskalla edes ajatella.

Muuten muksu tuntuu voivan ihan ok, liikkuu aika säännöllisesti ja iltapainotteisesti. Tuhdista läskikerroksesta huolimatta mieskin on jo ekat potkut tuntenut, ja välillä mahakin heiluu kun tyyppi vetää iltajumppaa.

Semmoisia tällä erää

Vintti10 rv 24+1

Mulle käy tämä ketju tosiaan ja se suljetumpikin..Miten vaan. Jos joku osaa/keksii miten se toimisi..

Juu, näin on Esikko-81 ettei sitä jaksa niin kuin aikaisemmin.. Ja pitäis osata ottaa se huomioon ja ettei edes tarvitse pystyä tekemään kaikkea. Pitää ihan opetella siihen ja ottaa rauhallisemmin. Pitäisi nyt vaan huolehtia omasta jaksamisesta ja silloin vauvakin voi hyvin :)

Mulle on alusta asti tullut sen 4,5kg ja hoikassa kunnossa olen aina ollut. Terkka sanoikin että saa painoa nyt tulla. Eli nyt on aika lailla painon lisäys tullut vaan vauvasta, kohdusta, istukasta jne.

Kävin tosiaan eilen lääkärissä näiden supistelujen takia ja se laittoi mut sairaslomalle. On kuulemma parempi nyt lepäillä jos ne vaikka sitten rauhoittuisikin. Ensi viikolla menen kyllä töihin taas ja katson miltä tuntuu.
Tulee kuulemma liian paljon niitä päivän aikaan ja rv nähden(rv26)... Kyllä niitä tuli sen 15-20 työpäivän aikana ja illalla enää muutama kun rauhallisesti otin. Mutta ei ne enää ole kivuliaita ollut. Muutama sellainenkin tuli.

Lääkäri puhui että ne saattaa nyt hyvinkin loppua tässä kun lepäilee ja alkaisivat vasta silloin kun pitäisikin. Mutta pääasia että kaikki oli hyvin ja kohdunnapukka oli kiinteä ja kiinni. 3cm mulla on nyt se mittta ja kyllä ne sen niin mittaa.. Sormilla tutkien. Viimeksi se mitta oli mulla 3,5cm, mutta se sanoikin ettei tarvi siitä huolestua. Mutta seurataan nyt tilannetta ja miten supistelut jatkuvat. Pääasia ettei supparit ole tehneet mitään muutoksia siellä.

25+1 ja nyt me siis lepäilemme :) Mukavaa päivän jatkoa! Me taidetaan nyt ottaa päikkärit hyvällä omalla tunnolla ja noudattaa lääkärin määräystä

Heippa! Kiva, että täällä kaikkien odotus sujuu hyvin! Niin se vaan h-hetki lähenee viikko viikolta... huih!

Me käytiin tänään 4D-ultrassa ja tyttö on tulossa! Ihan hyviä kuvia saatiin, osasta näkee jopa vähän kasvonpiirteitäkin =) Jotenkin on kyllä kivempaa tehdä hankintoja nyt kun tietää kumpaa lajia on tulossa.

Mullakin on ollut nyt viimeisen muutaman viikon aikana supistuksia, mutta niitä tulee lähinnä vain kävellessä. Pakko siis kävellä hissukseen tai muuten alavatsa vetää kovaksi. Mitenkään kivuliaita eivät ole, enkä ole ollut niitten takia vielä yhteydessä neuvolaan. Vajaan viikon päästä on seuraava neuvola (joka toivottavasti lääkärineuvola) niin saa tarkistaa tilanteen.

Ja kun nyt valittamisen makuun pääsin, niin istumatyö alkaa täälläkin ottaa selkään (tai pahiten oikeaan kylkeen). Vähän väliä on pakko nousta venyttelemään ja sittenkin kipu palaa muutamassa minuutissa kun istun alas. Toivottavasti ei pahene loppua kohden tai tässä ollaan kanssa kohta sairaslomalla...

Amelie rv25+6

Moikka!

huh. Täällä taas kauhee kiire töissä, mutta nyt pakko kirjottaa kuulumisia kuitenkin välissä kaikesta huolimatta... kommentit ensin:

Esikko-81: Mulla kohdunsuu tutkittiin ihan sisätutkimuksella. Katteli sisään ja normit muut tutkimukset päälle...

Catriina: Kauheelta tuntuu, kun itse en oo todellakaan edes miettiny vielä noita synnytysasioita enempää.. Sulla kaikki jo niin valmiina!!!! =) Mun pitäs saada ensin laitettua Kelaan ne paprut, muta odottelen edelleen pomon kommenttia tuohon TES asiaan, jotta saan paprut ruksuttamaan.. Meillä on kanssa nimi valmiina pojalle ja tytölle.. toki on sitä oikeesti asennoitunu siihen, että tyttö tulee =) No sen sit näkee synnytyksessä..

Pikinen: Tsemppiä sinne kovasti!

Omiin kuulumisiin sitten..
Eli reissu on takana j aoikeastaan vasta nyt oon toipunu siitä. Tosin tämä viikko töissä ja henk koht elämässä on ihan sairaan kiirettä, joten lomasta ei todellakaan ole enää mitään tietoa.. huh!! Reissussa tuli käveltyä ihan hulluna ja sen huomas parhaiten kyllä jaloissa. Jalkaterät oli niin kipeet ja turvoksissa joka iltapäivä ja ilta! Sit alko olemaan jo reidet ja polvitaipeetkin kipeet ja vatsassa suppaili.. pari vikaa päivää meni niin "mummo vauhtia" eteenpäin, että vanhuspariskunta porhalsi meistä illosesti ohi! =)

Olo on muuten ollu hyvä, selkä vihottelee ja närästys vaivaa, mutta mitää suurempia kipuiluja ei enempää ole. Ärsyttävin vaiva varmastyi on tää käsien puutuminen. Nytkin on oikea käsi aivan puutunu ja tuntuu, että koneella on aika vaikee kirjotella kun ei tunne sormia kunnolla!!!!! Nyt puutuminen on enemmän ja vähemmän kokoaikaista..

vauva potkii ja sätkii paljon! Potkut tuntuu joka puolella, kyljissä, edessä, ylhäällä ja alhaalla. mies tunsi ensimmäisen kunnon potkut Roomassa kun oltiin päikkäreille menossa. Tunsi ihan sattumalta tossa käsivarren sisäpinnalla, kun halaili vatsan kohdalta takaa päin, joten kannattaa ohjeistaa miesten tunnustelemaan vatsaa myös muulla kun kämmenellä..

Mulla oli sokerirasituskoe tossa tiistaina ja se oli kyllä tosi inhottava. Aamulla ei saa syödä ja sit pitää vetää litkua naamaan. Ja mun makuun se oli AIVAN KAUHEETA! Sulaa sokeria, yökkäilin ja yrjöilin litkua.. kaks kertismukia sitä piti juoda, eikä saanu edes vettä päälle.. Sit piti istua kaksi tuntia terveyskeskuksessa ja ottaa verokokeita tunnin välein. No nyt se on ohi, mutta ei ole kyllä kiva kokemus..

Meillä olis sitten lääkärineuvola ens viikolla torstaina. Siellä sit saa taas kuunnella ääniä ja sykkeitä =)

Onhan tää aika hurjaa kun ajattelee, että enää hommia vajaa 2kk.. ahdistaa vaan kun pomo kokoajan puhuu ja pommittaa, että pitäs jo ruveta antamaan asiakkaita hänelle, kun mä taas oon ajatellu pommittaa kauppaa ihan homona tän maaliskuun ja huhtikuun alun jälkeen rupeen sitten luopumaan asiakkaista, edelleen kun oon osittaisella provisiolla, niin toki haluan kaikki mahdolliset "varmat kaupat" omilta asiakkaita pois ennen kun jään äitiyslomalle.. no en tiedä väkisin vaan mieleen tulee, että pomo haluaa napata nämä asiakkuudet nyt sesongin alla pois ja haluaa että keskityn vielä uusasiakashankintaan, mutta toki itse toimin juurikin toisin! Otan provikat itelle päältä pois ja jätän uuden pommittamisen heille ketkä hommia jatkaa syksylläkin..

Mitäs muuta. Tässä varmaan tärkeimmät. Palataan taas..

Rv 26+5

Hep!

Mäkin olin sokeritesteissä tiistaina..seinäjoella sai jo uutta sokerilitkua juoda ja vettä sai hikisen määrän ottaa välissä tai sitten ihan lopussa. Jälkimaku oli sitruunainen.
Ihan jees, tai siis että helposti meni alas kun vaan joi..Kyllä se vähä närästi mutta selvitty on.
Olo pysy ihan hyvänä, ja kyllä aamupala maistui sitten taivaallisen hyvälle

Tänään soitin kans neuvolaan tulokset ja kaikki tulokset alle mitä pitikin..jee.

Nyt sitten hakemaan sokerimunkkia hyvän tuloksen vuoksi ;)

T ensimmäinen 25+4

Sokerirasitus on näköjään päivän sana: itsekin olin siinä tiistaina. Mielestäni se sokerilitku maistui laihalle hiilihapottomalle kokikselle, ei paha. Jälkeen päin vaan oli pari tuntia päässä vähän höntti olo. Johtui varmaan syömättömyydestä tai ehkä se oli sokerihumala.

Neuvola oli tänään. Sokerit oli kunnossa, samoin hemoglobiini. Terkan mukaan tämän jälkeen tuskin raudan puutosta enää tuleekaan, koska elimistö on haltsannut verivolyymin näin ison suurenemisen hyvin. Vauvan syke oli 140-150. Isä on opettanut lapselleen kotona hauskan tönimisleikin, jota juniori nytkin toteutti. Potkaistaan anturia ja mennään pakoon.

Painoa oli tullut n. kilo viikossa sitten viime näkemän. Kokonaispainonnousu on nyt 13 kiloa. Niin että Pikinen tulen mielihyvin vyörymään terkkasi päälle jos haluat!

Itseä hirvittää ja arvelin terveydenhoitajan moitiskelevan minua, mutta hän totesi tyynesti, että kun lähtöpainoni oli ok, niin ei tämä mitenkään kauheaa ole. Muistutti vain, että makean himoon olisi parempi syödä hedelmiä ja jos sokeria tekee mieli niin sitten jotain vähärasvaisempaa, mielummin pullaa kuin suklaata. Mitatessaan sykettä terkka sanoi, että massa vaikuttaa tulleen mahaan eikä lanteille. Toivon mukaan se tarkoittaa, että vauva on ottanut kasvuspurtin. Töissä ainakin päivittelevät kuinka mahani on räjähtänyt käsiin. On äitikin kyllä ottanut osansa, huomaan itsekin kuinka kasvoihin on tullut leveyttä.

Kehitys kehittyy: minun synnytyssairaalani on siirtynyt sähköiseen tietojen keruuseen eli esitietolomeke täytetään itse netissä. Sain neuvolasta mukaan lapun jossa oli salasana, jolla pääsin kirjautumaan järjetelmään hetullani. Tuota...mitä se perhehuone tarkoittaa? Catriina ainakin kertoi täällä pyytäneensä sellaista. Mömmö-toiveista ei kysytty mitään.

Synnytysvalmennusta järjestetäänkin paikkakunnallani peräti kolmen kerran verran. Ei saa olla sarkastinen, onhan sekin parempi kuin ei mitään. Eka kerta on synnytyksestä, toinen vauvan hoidosta ja kolmas lapsiperheen elämästä. Synnytyssairaalaan tutustuminen onkin sitten netin varassa. Siellä kyllä kannustetaan käymään paikan päällä katsomassa oikea ulko-ovi :-D

Selkä oli välillä jo normaalin oloinen, mutta on alkanut taas kipuilemaan. Enpä ole kyllä venytellytkään. Työterveyslääkäri on laittanut selkään kaksi kertaa viikossa akupunktioneulat ja hoito jatkuu. Istumatyö on tosiaan myrkkyä. Terveydenhoitaja toisti tänään taas, että nämä vaivat helpottanevat parin viikon sisään kun vauva kasvaa ja paino alkaa jakautua tasaisemmin. Veljeni vaimo lupasi tuoda tukivyön lainaan. Toivotaan, että siitä on apua.

Vatsa-vaivat...noh...Dufalac on ystävä ja vihollinen. Tiedättekö enganninkielisen lorun "Beans, beans the musical fruit, the more you eat, the more you toot." Korvatkaa sana pavut Dufalacilla. Ystävä-osiossa taas vatsa ei ole enää kova.

26+6 takana, viimeinen kolmannes edessä...

Moikka moi!

Jännä miten ilmeisesti tuota sokeri mömmöäkin voi olla noin paljon eri makuista. Itsellä oli oikein sellasta yrjömakeaa ja paksumpaa kun normaali neste. Mielellään olis varmaan ottanutkin sen "laimean kokiksen tai sitruunan".. Meillä Helsingin kunnallisessa tarjoillaan vaan halvinta laatua! =) hih

EnnaN: Kiitos sulle, että oot myös ottanu painoa enemmän kun pitäis! =) Lohduttavaa ajatella, että on muitakin "luopioita" joukossa. Tuntuu, että olen ainoa täällä.. viime neuvolassa oli jo se 8 kg lisää, kun nyt ensi viikolla on taas jo tuomiopäivä, varmaan se 5 kg kyllä tullu!! huh..

Meillä on perhevalmennusta 6 kertaa niin, että kolme ensimmäistä on luentoja (1. jotain yleishöpinää, 2. lapsenhoito ja imettäminen ja 3. synnytys). Ajallisesti valmennukset on sellaseen aikaan, että en nyt oikein töistä enää niiden takia voi olla pois, mutta tuo synnytyskerta on vasta 6.5, joten sillon oon jo äippärillä ja pääsen osallistumaan siihen oikein hyvin.. 3 seuraavaa kertaa on järjestetty lähialueen puistossa myöhemmin, synnytyksen jälkeen, ideana, että voi tutustua lähialueen muihin äiteihin. Ekalla kerralla terveydenhoitaja mukana, mutta seuraavat kerrat omatoimisia, äitien välisiä sopimuksia..

Mulla voinnit tänään jotenkin tosi huonot. Oon ihan sairaan väsyny, tuntuu, että silmät ei vaan pysy auki. Liikkuminen on hidasta ja vähän suppailee. housut kiristää ja kädet todella puutuneet. Luulen, että nyt fysiikka alkaa laittamaan vastaan. Mulla ollu todella kova viikko loman jälkeen, kaikki illat ollu vielä näitä tulevia häitä järjestämässä niin alkaa olemaan vissiin nyt liikaa.. No töistäkään en todella vaan voi olla nyt poissa. Kaikkein kiireiisintä aikaa.. Täytyy vaan sunnuntaina levätä sohvalla koko päivä. Saa mies lähteä tyttönsä kanssa jonnekin lietsuun päiväksi, että pystyn nukkumaan..

rv 26+6

Moikka kaikille,

Mekin palattiin Etelä-Amerikasta viime viikolla. Oli aika järkky paluu, lentokentällä tuli kauheasti ongelmia ja olin tosi herkässä tilassa (ehkä raskauden takia?) ja aloin saamaan lähes paniikkikohtauksia ja itkin ihan hulluna..järkkyä. Mutta nyt ihana olla koto Suomessa ja muuten oli ihana matka!

Neuvolassa kävin ma. Verenpaineet normalisoituneet liian matalista, tosin vieläkin matalat ja hemoglobiini ja sokerit ok. Mulla on tullut aika vähän painoa lisää, joku 200g per viikko ilm. En tiedä, mun himot on kohdistunu lähinnä hedelmiin. Taidan olla aika onnekas :D. Tosin nyt viime päivinä on alkanu uppoomaan kestileipää voilla, siihen oon muodostanu jonku himon.

Laitoin Kelan-nettisivuilta kaikki raha ja pakkaushakemukset. Suosittelen kaikille, aika helppoa oli. Pomon pitää vaan laitta se y17- lomake, jossa ilmoittavat palkat yms.

Oon myös etsinyt netistä vauvan tarvikkeita ja löysin käytettynä ihanan valkoisen pinnasangyn jossa alla vetolaatikko ja päällä vaaleanpunainen "verho" systeemi. Käydään kattoo sitä la ja jos on niin siisti kun kuvista näyttää niin ostetaan. Hinta oli about 50e. Löysin myös baby björn uuden veroisen kantorepun tosi edullesesti.

Semmosta täällä..

moi

Yammy mammy: Kiva kuulla, että matka mei hyvin ja ootte ehjänä kotosuomessa.. Mikä siellä kentällä ahdisti?

Jaa täytyy melkein kanssa käydä netin kautta laittamassa se hakemus. Miten ootte sitten toimittanu sen neuvolan todistuksen Kelaan?

Yhteistyössä