kesäkuussa 2010 laskettuaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haicu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mäkin käyn lukemassa juttuja vähän väliä, mutta eipä oo ihmeemmin uusia kuulumisia. Olo on edelleen hyvä ja suht normaali, liikkeet on selvenneet ja säännöllistyneet aamu ja etenkin iltajumppaan, väliin saattaa kääntää päivälläkin kylkeä. Parhaiten ne tuntuu tuolilla istuen. Mahaa on muttei vielä haittaa elämää. Ehkä se on enempi eteenpäin, jos pitäis analysoida. Ostin pitkän kenkälusikan jatkon varalle että saan just kengät jalkaan tulevaisuudessakin. samoin ostin nastakengät, jotta ei tulis turhia muksahduksia nyt tai kevätjäilläkään. Nostelua ja isoja ponnistuksia oon ruvennut rajoittaan, koska niistä menee alavatsa kovaksi eli vissiin supistelee ??. Kipeä olo ei ole, mutta sen kyllä huomaa, joten en siis kanna halkoja, isoja kauppakasseja tms. Täytyy vissiin ens kerralla kysyä neuvolasta lisää. pystyn edelleen oleen mahallani, vaikka nukun mieluusti kyljelläni silleen länässä. Samoin satunnaisesti kiristää alapäässä pystysuorassa linjassa, mutta ne on hetkellisiä.

Onko kellään tietoa/kokemusta koska ulkopuoliset voi tuntea liikkeet mahan päältä?

Sellaista, aika normieloa edelleen koen eläväni, nyt rv21+4. Ensi viikolla alkaa perhevalmennus, ihan kiva juttu sekin.

Kovasti käyn minäkin kuulumiset päivittäin lukemassa, mutta tuntuu, ettei mitään kirjoittamisen arvoista uutta ja ihmeellistä ole hetkeen tapahtunut. Liikkeet kyllä alkaa pikku hiljaa tuntua enemmän ja useamman kerran päivässä. Mun mies ei niitä vielä ole tuntenut, on niin vaikea ajoittaa sitä tunnustelua just isompien potkujen aikaan. Tuntuu, että vauveli lopettaa liikkumisen saman tien, kun jonkun "vieraan" käsi tulee vatsalle =)

Täällä Jenkeissä ollaan nyt oltu muutama viikko ja tuntuu, että väkisinkin menee ruokavalio hampurilaisten puolelle. Ja sitten on kaikkia kivoja erilaisia sipsejä ja karkkeja, joita haluaa maistella =) Puntariakaan ei ole, joten ei pysty yhtään seuraamaan miten tulee painoa. Vähän hirvittää kun on sitten heti muutaman päivän päästä punnitus, kun palaan Suomeen... Voi olla neuvolan tädillä vähän sanomista =) Ja itselläkin on jotenkin vaikeuksia suhtautua tähän painonnousuun ja uudenlaiseen kroppaan, kun oon kuitenkin koko ikäni ollut laihanpuoleinen. Mutta eiköhän sitä sitten joskus taas päästä takaisin normaalimittoihin...

Mulla ei maha vielä haittaa arkimenoa mitenkään, sen verran pienenä on pysynyt. Mahallaan nukkuminen tuntuu kyllä jo vähän epämiellyttävältä, kyljellään on parasta pötkötellä.

Mitään hankintojakaan ei olla vielä tehty, ne jää sitten kahden viimeisen kuukauden varaan. Jotenkin niin vaikea ajatella vieläkään näin ensimmäistä lasta odotellessa, että se vauva on todella tulossa ja ihan muutamien kuukausien päästä, hui!!!

Täällä ollaan kans :) Ja lukemassa käyn juttuja usein, mutta nyt on ollu töissä sen verran hässäkkää etten ole kerennyt kirjoitella, ja illalla en jaksa koneella kauaa istua..

Amelie-81: Toi on ihan kauheen yksilöllistä toi liikeiden tunteminen, mutta mulla mies tunsi ekan potkun pari viikkoa sitten. Jostain kirjasta luin että saattaa hyvinkin mennä johonkin vkolle 26-28? Tosin tunsin pieniä liikkeitä jo viikolla 16+..

Kovasti tuntuu masussa olevan elämää, varsinkin iltaisin, mutta nyt tyyppi on alkanut parin viikon aikana jo olemaan suht ennustettavissa olevasti hereillä! Syömisen jälkeen alkaa sadella potkuja tosi usein! On se kyllä ihanaa :D Tunnen olevani aina maailman onnellisin kun masussa tuntuu elämää!! Ja vaikka tiedän että se ei todellakaan noudata minkäänlaista oikeata rytmiä, niin huolestun jos joku "totuttu" herääminen jää väliin... Ja parin kk päästä oon varmaan ihan kypsä toisen elämöintiin jos ei saa nukuttua sun muuta.. On tää kyllä jännää aikaa!

Jouduttiin käymään perinnöllisyyslääkärin vastaanotolla ja uudessa ultrassa suvussa kulkevan jutun vuoksi... Onneks oli kaikki taas kunnossa, mut kyllä se vaan aina jännittää kun on vauvan terveys kyseessä.

Tilasin netistä muutamia vaatteita ja parit kestovaipat, jos vaikka tekis mammalomalla ite mallin mukaan lisää niitä vaippoja. Oon ajatellu kestovaippailla vauvan kanssa, mites muut?? Yhdistelmät on tilattu, Emmaljungan Edge malli. Hoitopöydän ja pinnasängyn koitan saada huuto.netin kautta tai jostain käytettynä, ostan vaan uuden patjan. Pakko säästää jossain.

Vaivoja ei ole vielä liiemmin, mutta nauhakenkien laitto on vähän ähinää, alaselässä (ischias? ) tuntuu jalkaan asti säteilevä kipu, jos oon ollu paljon liikkeellä / seisoskellut enemmän. Pissalla olen juossu joka yö rv.6+ asti pari kertaa yössä ja jatkunee loppuun asti.. Alavatsalla tuntuu ajoittain menkkamaista fiilistä mutta ei oo kovaa joten en viitti huolestua. Niin ja öisin heräilen kun vaihdan asentoa.. Liitoskipuja silloin.

Eipä tänne taas tämän ihmeempää :) Kevättä odotellessa!!!

No nii.. tuleehan sieltä kuulumisia kun vähän "potkii" heh! =)

Catriina: Maha on musta eteenpäin nyt, mutta sisko sano jo heti alku raskaudesta, että on selkeesti tyttö tulossa, kun on niin leveä maha. Maha on ehkä alkanu "kaventumaan" nyt kun kasvaa, mutta kaiketi mulla siis leveä jos siskoa uskominen. Takaapäin en oo katsonu itseeni oikeestaan kunnolla ollenkaan, mutta sivusta katsottuna vatsa on aika terävä. Mulle kätilö sano, että kohtu on eteenpäin kallellaan ja istukka suoraan edessä, joten näillä vaikutusta jonkin verran siihen, että vatsa on jo suuri. Tiedä häntä sitten. Fakta tosin vaan nyt on se, että viime neuvolan mukaan painoa on tullut 8kg, joten on siinä läskiäkin, ei siitä mihinkään pääse!! Oon toki myös aika lyhyt, eli 156cm, joten aika sen vauvan jonnekin pitää mahtua!

Pikinen: Hirvittävää miten sun mies voi sanoa tollalailla!!! Mä olisin loukkaantunut niin paljon! Mulle tämä lihominen ja kropan muuttuminen on muutenkin ollu aika rankka kokemus. Oon itkeskelly joskus iltasin asiaa, kun vituttaa kun mikään ei näytä hyvälle päällä... Mun mies on puolestaan todella kannustava. Sanoi mm yks ilta, että "oon kaikkein kaunein nainen sille, näytinpä miltä tahansa, kannanhan hänen vauvaa 9kk". Näillä sanoilla jaksaa kattoa itseään peilistä :')

Täällä kanssa vauva potkii jo jonkin verran. mies lähti neljän aikaan aamulla töihin niin vauvakin oli hereillä. Ensimmäisen kerran tunsin kunnon potkuja sivulla kyljessä =)

Vintti10: Mulla kanssa hankintalistalla tuo pitkä kenkälusikka =) Meillä mun mies ei ole antanu mun kantaa koko aikana oikeestaan yhtään mitään.. Eli oon todellakin siis välttyny kaikelta kantamiselta. Noihin ulkopuolisiin tuntemuksiin, meillä mies ei kunnolla ainakaan vielä ole tuntenut mitään. Eilen illalla kun vauva potki harvinaisen lujaa, mies arveli, että olisi yhden potkun saattanut tuntea, mutta ei siis vielä ainakaan mitenkään ovin hyvin. Jostain kirjasta luin, että noin vk 28 aikoihin alkaa potkut tuntumaan ja näkymään myös ulospäin.

Meilläkin olisi perhevalmennusta, mutta kaksi ensimmäistä kertaa on vielä kun olen töissä ja sellaseen aikaan, että en viitsi nyt enempää töistä olla raskauden takia poissa. Viimeinen ja kiinnostavin valmennuskerta, eli synnytys on sitten kun olen jo äippärillä, joten sinne ehdottomasti menen kyllä.

Amelie81: Mulla ihan sama fiilis, että kunmies laittaa käden vatsalle loppuu vauvan potkiminen, mistähän moinen?

Esikko-81: Kyllä vauvalla on jo näillämain nukkumisrytmi, eli et ole ollenkaan hakoteillä tuossa rytmittämisessä =) Mulla ei ole aikomustakaan edes kokeilla kestovaippoja, sori vaan kaikille eko-ihmisille = / Ei vaan ajatus tunnu yhtään omalle ja sitä pyykkiä on muutenkin ihan tarpeeksi, joten ei kiitos.. = / Meillä kotona jo kaksi pakettia pienen vauvan vaippoja. Hih... Siskolta jäi pieneksi vaippapaketti, samoin kun kaverin vauvalta =) Niitäkin jo ensimmäisille päiville siis valmiina =)

Mulla voinnit ihan hyvät. Edelleen oikean käden sormet puutuu ja se on todlla ärsyttävää kun koneella pääsääntlisesti teen töitä.. Jalat on aika turvoksissa iltaisin, kunnon renkaat nilkoissa sukista..

Kiva kiva, katoin eilen säätiedoista, että tälle päivälle Roomaan luvataan jopa lunta = / No ollaan poissa Suomesta joka tapauksessa vaikka siellä nyt sitten kylmä sattuisi olemaankin.. Olis vaan kyllä mukavaa jos siellä nyt oli se sellanen 10-15 astetta lämmintä. Pääsis vähän fiilistelemään tulevaa kevättä...

Rv 23+6

Hih... minäkin päivittäin täällä käyn kurkkimassa viestejä. Mutta ei tosiaan omalla kohdalla ole ollut mitään kirjoteltavaa, ja oikeestaan vähän "panttasinkin" kirjoittamista tälle päivälle, kun oli ultra. Eli juur pääsin ultrasta ja kaikki siellä oli ok. Suuren suuri kiusaus edelleen oli sukupuolta kysyä, mutta vielä jäi kysymättä. Yks ultra on sitten vielä 37 viikolla, kun edellisen sektion jälkeen on se synnytyksensuunnittelukäynti. Liikkeelle siis periaatteessa lähdetään siitä, että normi alatiesynnytys, mut eihän koskaan mistään tiedä... Eka siis sektiolla sen vuoksi, kun oli väärässä tarjonnassa ja ei muutenkaan synnytys edennyt. Vähän jänskättää tuo mahd alatiesynnytys, kun mulla on periaatteessa (vaikka iso ihminen muuten olenkin) niin kapea lantio, ja ykkösen päänympärys oli aivan valtava. Tosin, ei tietenkään painunut kasaan synnytyskanavassa, mutta silti, valtata. Että mahtuuko, niin se jää sitten nähtäväksi.
Vähän ultran mukaan päivät olis vähemmän, mut ei lähtenyt la. muuttamaan, eli edelleen pitäis olla 27.6. Sellaanen juhannusvauva :)
Muuten olen ihan ok jaksellut. Vähän noi sokerit meinaa, mut onneks vaan meinaa, tehdä temppujaan. Täytyy kai vaan koittaa olla tarkempi syömisten kanssa. Mulla siis rasituksessa tuo paastoarvo oli vähän yläkanttiin, niin siks pitää itekin nyt kotona mittailla ja tarkkailla syömisiä. Ja sitten todella tässä keväällä mennä vielä toiseen sokerirasitukseen. Jippii...
Nyt oottelen vaan seuraavaa neuvolaa, että saisin sen todistuksen hakea kaikkia juttuja, niin sais hommia eteenpäin. Mä juur laskin, että 11vkoa töitä. Siis niin vähiin käy. Aika menee tosi nopeesti. No, ei se nyt oikeestaan haittaa, mutta kun sitte äitiyslomalla menis hitaammin. Ettei tarttis niin pian palata takas töihin. Toive olis, et vois ens vuoden olla kotona, mut taloudellinen tilanne saattaa mennä toisin. Siis joka tapauksessa aikaisintaan kesä-heinäkuussa olen töihin palaamassa, siihen lomat riittää. Mut jos jostain sais vaikka lottovoiton, niin vois olla pidempään kotona. En haluis niin pientä viedä hoitoon... Ykkönenkin oli "jo" 1½v, kun meni hoitoon, kun mun sisko oli hoitamassa sitä puolisen vuotta... täytyy katsoa...
Mut, tässä tällä erää "tärkeimmän"... Palataan.. mukavia viikonloppuja kaikille tasapuolisesti

Sopuli rv 20+5

Vaunuja ollaan pohdittu ja pähkäilty tässä eilen ja tänään.. Käytiin koeajoreissulla eilen mm. Vauvatalo Johannassa, ja oli kyllä ihan näppärää päästä räpeltään ja vertaileen paikanpäällä neljää eri mallia, eli Brion Happy ja Emmaljungan City cross, jotka on aikasemmin ollut ne mahdolliset mallit. Teutonian Prestige olis nyt sellainen jossa ei olis mitään sanomista, kaikki nippelit on helppoja ja ja muutenkin tuntui mallina hyvältä. Niitä ei vaan tunnu olevan käytettyinä liikenteessä oikeen ebayssä eikä huuto.netissäkään, joten kait sitä sitten pitää uusiin investoida.. Lisäks siinä olis 3 v. takuu. Ja nyt löydettiin vielä Saksasta nettikauppa josta voisi askarrella joka osan värit erikseen, ja lähettävät suomeen 40€ kuluilla. Mallissa on vaan eri nimi, eli saksalaisittain se on Mistral P. Ottaa se oman aikansa kun täältä korvesta lähtee noihin isoihin kaupunkeihin hakeen tavaraa. Ja kaikkine tilpehööreineen (sade+hyttyssuoja jalkapeitto ja hoitolaukku) ja rahteineen menis kuitenkin alle suomen perusvaunujen tarjoushintojen. Lisäks tohon sais sen adapterin kolmelle eri kaukalolle, mutta se jää varmaan myöhäisempään, tarttis ensin sovittaa kaukaloo autoon, että mikä mahtuu.. Gracon kaukalo saatais siskolta, mut sille ei oo adapteria noihin..
Ja jos jollain on kaukalo+vaununrunko-yhdistelmästä kokemuksia niin ilolla otetaan vastaan. Äkkiseltään kuulostaa toki näppärältä, mutta tarviiko sitä kuitenkaan? Se vauva menee siihen kaukaloon kuiteski reilusti alle vuoden, ja monessa ne vaunut koppineen on näppärämmät, kun se voi kuiteskin nukkua paremmin niissä. Ja jalkopäähän mahtuu kesällä kaikkee tarpeellista pientä kummiskin..
Tuossa on vielä ton nettikaupan osoite, näkyy olevan kaikenlaista baby-kilkettä myynnissä ja aika helppo sukkuloida, jos vähänkään saa saksasta selvää.

Der Tripp Trapp ist reduziert & portofrei bei Baby-Online-Shop.

Heissan kaikille..

Viikonloppu takana ja nyt on todella rentoutunut olo!! Pitkään aikaan!! Päätettiin miehen kanssa, että ei suunnitella mitään viikonloppu vierailuita mihinkään vaan oikeesti ollaan kotona kahdestaan ja keskitytään toisiimme =) Siskon kolme poikaa oli vanhemmila hoidossa, siellä käytiin jeesaamassa la illalla, mutta muuten tehtiin mitä mieleen juolahti.. Ihanaa! Käytiin vähän kattelemassa molemmille vähän vaatetta tonne Italiaan, kun en halua rääsyissä sinne lähteä ja miehelläkin aika vanhaa kalustoa tuo vaate puoli.. Ja kirpparilla kävästiin katsastamassa lasten kama puoli.. ei kauheesti mitään erityistä kyllä ollu. Vanhaa keinuhevosta mietittiin, mutta jäi ostamatta vielä..

Voinnit on hyvät täällä, kädet edelleen puutuu ja se on kyllä todella ärsyttävää!

Vintti10: Siskon kanssa puhuin tuosta kaukalo+vaunurunko / matkakaukalorattaista ja siskon kokemus on se, että kyseiset vaunuyhdistelmät menee niin vähän aikaa, että ei kannata panostaa. Kätevä on, mutta ei vastaa hintaansa.. Kun vauvan koosta ja kasvustakaan ei tiedä.. Siksipä ollaan mietitty, että ostetaan turvakaukalo jalustalla ja jalustaan sopiva turvaistuin sitten sille jatkoksi. Tuo nopea kiinnitys nimittäin kiinnostaa mua, kun autolla tuun liikkumaan vauvan kanssa kuitenkin aika paljon. Ja onhan tuo jalusta turvallisempikin kun turvavyö kiinnitteinen kaukalo, ei sitten ole ainakaan virhekiinnityksen vaaraa..

Rv 25 on alkanu ja jotenkin kyllä alkaa "hirvittämään" miten tämä aika menee niin nopeesti!! Enää reilut 3kk laskettuun. huh huh... Täytyy ruveta pikkuhiljaa siskon kanssa puhumaan synnytyksistä ihan niin kun "valmennus" mielessä. Tietää vähän mitä odottaa, hänellä kuitenkin kolme syynnytystä takana, joten aika kokenut jo..

Nyt hommiin kiinni taas..

rv 24+2

Tämän tädin selkä alkoi sitten kiukutella ihan tosissaan. Sain sen mainitsemani neljän päivän saikun jatkoksi vielä kaksi päivää ja eilen viikon lisää. Kylki on jo kunnossa, mutta selkä ei tunnu tokenevan millään. On ole ikinä ollut selkävaivainen ja tämä on ihan hirveää. Ei tunne oloaan kipeäksi vrt. flunssa, mutta mitään ei pysty tekemään. Työterveyslääkäri on nyt laittanut kylkeen kaksi ja selkään kerran akupunktioneulat. Olen käynyt omalla kustannuksella osteopaatilla kaksi kertaa ja se on tuntunut auttavan enemmän. Eilen sain sekä neuloja että osteopatiaa ja olo on ollut hyvä. Selkä aristaa edelleen, mutta ei enää särje niin järkyttävästi kuin viikonloppuna.

Pomoni on oikein surullisen kuuluisa siitä, että puhuu ennen kuin ajattelee. Kun kävin viemässä viimeisintä sairasloma-lappua hän kysyi aionko tulla takaisin ennen äitiysloman alkua enää ollenkaan. Jaa-a, se ei taida olla minun päätettävissäni. Mielelläni kyllä tulen, kun palkkapussi on kuitenkin isompi kuin KELA:n tuet.

No jaa, selkääni hoitanut (mies)työterveyslääkäri möläytti, että raskaus ei ole luonnollinen olotila(?!)

Soitin tänään neuvolaankin, kun pomoni epäili, että tietävätkö ne työterveydessä näistä raskauden ajan jutuista mitään ja terveydenhoitaja vakuutti, että ei neuvolan lääkäri osaa selkävaivoihini mitään sen kummempaa sanoa.

Kyselin myös supistuksista ja kun ne eivät ole kivuliaita eikä minulla ole veristä vuotoa niin kohtu siellä vaan reenailee h-hetkeä varten. Lisäksi kuulemma selän lihaskrampit voivat heijastua sinnekin.

Kolmas riesa on ollut ummetus. Vatsa toimii noin joka kolmas päivä. Sain neuvon lisätä kasvirasvoja sekä maitohappobakteereja ruokavaliooni ja vähentää sokerin käyttöä. Kaikkeen makeaan on nyt tullut hirveä himo. Epäilen syyksi sitä, että vauva painaa vatsalaukkua, joten ruokaa ei mahdu kerralla kovinkaan paljoa, joten kohta on taas nälkä ja makealla saa verensokerin nopeasti ylös.

Kaikki vaivat voivat kuulemma helpottaa parin viikon sisään kun vauva nousee ylemmäksi.

Nenä alkaa olla ok. Nuhaa on kyllä koko ajan, mutta se on ihan siedettävää ja ilmeisesti kuuluu asiaan. Toistaiseksi viimeinen nenälääkäri käynti on tänään illalla. Elän toivossa etten nyt saisi isoa neulaa poskionteloihini, mutta katsotaan.

Päätin ainakin lykätä city-rattaiden hankkimista. Niitä kun ei ihan heti edes voikaan käyttää. Katsotaan millaiseksi elämä nyytin kanssa muotoutuu.

Moikka!

Hui Ennan. Sulla on nyt todella ongelmia ton selän kanssa... Mulla selkäkipuja myös välillä, mutta ei todellakaan mitään tohon verrattavaa. Lähinnä vaan sellanen "tukala" olo ja "ei missään hyvä asento" -tiloja iltasin..

Onpa tuo kommenttikin pomolta aika mielenkiintyoinen, toki saattaa miettiä että et oikeesti ole enää tulossa.. No vaikeahan sitä on tietää ja vaikka sellaisen päätöksen olisitkin tehnyt niin tuskin sitä pomollesi kuitenkaan kerrot..

Mulla henk. koht sellanen päätös, että aion jäädä kaksi viikkoa ennen sairaslomalle. Tää juontaa siitä, että olen syksyllä tehnyt tosi paljon ylitöitä, samoin kun niitä tulee tässä kahden kk aikana paljon lisää.. Nyt kun ollaan lähdössä tone Italiaan niin kysyin, että voisinko saada ylityövapaana ton loman ajan kun on noita ylitöitä, niin se ei pomoille käykään! Kun alotin yrityksessä niin puhuttiin sillon, että hommia tehdään kun niitä on ja kun mahdollisuus olla pois niin sillon ollaan. No nyt mulla sellanen tilanne niin ei sitten sovikaan, että pidän vapaata. Sanoivat, että olis pitäny jotenkin merkitä nuo tunnit. No tästä ei tosin ole mitään mainittu. Tottakai olisin ylityöt merkinny muuten!!! Sen verran tuosta nyt sitten ärsyynnyin, että päätin jäädä saikulla 2 vk ennen ja pitää sillälailla nämä ylityöt! Oli moraalisesti oikein tai ei!

Soittelin tänään Kelaan ja sain sieltä ihan kivasti puelimessa apua. Joku täällä pyyteli ilmoittamaan miten kelalla menee maksettavien provisioiden kanssa. Eli näillä tehdyillä töillä ei ole vaikutusta äitiys- tai vanhempainrahaan. Mulla siis tilanne, että myyn projekteja ja saan niistä provisiot projektin toteuttamisen jälkeen, jolloin nyt tehdyn myyntityön provisio tuloutuu maksuun vasta kun olen jo äitiyslomalla. Nämä saa siis ihan rauhassa nostaa normaaleina palkkapäivinä yritykseltä. Äitiys- ja vanhempainrahoihin vaikuttaa konkreettinen tehty työ äitiys- tai vanhempainvapaan aikana, eli lähden siis konkreettisesti kotoa töihin. Näiltä päiviltä äitiysloman korvaus maksetaan työnantajalle äidin sijaan.

Minun alalla ei ilmeisesti ole TESiä mitä noudatetaan ja laki ei velvoita työnantajaa maksamaan palkkaa. Tässä tapauksessa saan siis kaikki suoraan Kelalta. No minun tapauksessa itseasiassa asialla ei ole merkitystä, koska äitiyspäivätahat masetaan 2008 cverotuksen mukaan ja minulla on tuo vuosi sattunut olemaan ihan huipputuloinen, joten vaikka hullulta kuulostaakin niin saan enemmän Kelalta ensimmäisen kolmen kk aikana kun mitä saisin keskiansioiden mukaista palkkaa nykyiseltä työnantajalta. Kelasta pouhelimessa miekkonen nimittäin kertoi kaikki summat suoraa mitä saan ja meille tulee kyllä ihan loistavasti tukia tuon 10kk aikana. Kotihoidintuki onkin sitten asia ihan erikseen = /

Mutta loistavaa tässä on, että tuet on hyvät 10 kk joten säästöönkiin jää rahaa ja tuloutuvat provisiot saa nostaa myös, joten saan varmasti kotihoidon tuelle hyvin rahaa säästöönkin! =) Kelasta siis tuli oikein loistavia uutisia! Hyvä päivä sen suhteen!

;itäs vielä.. ei varmaan ihmeitä.. Kirjotellaan huomenna taas.. Nyt suihkuun!

Ainiin vielä sellasesta piti kirjottaa, kun tuli jotenkin tosi paha mieli... Kävin tänään normaalissa paikassa missä laitan kulmakarvoja kuntoon ja viimeksi kun siellä kävin niin tämä kosmetologi oli niin iloisena ja kerto, että on kolmannella kuulla raskaan ja oltiin tuolloin siis hyvin samoissa ajoissa. Molemmilla oli laskettuaika kesäkuun alussa. Nainen on sellanen reilut 40-v.. No nyt menin sinne oitkästä aikaa ja ajattelin, että onpas kiva nähdä ja vaihtaa raskauskuulumisia, niin siellpä tämä nainen oli niin millin laihana, että ei kyllä mitenkään voinu olla enää raskaana =( En uskaltanu asiasta höneltä kysyä, mutta tuli niin huono mieli kun näki toisen ja mietti mitä hän on käynyt mielessään läpi viimeisten kk aikana kun itse taas on saanu nauttia raskaudesta ja sen tuomista iloista.. Huh, ei kivaa =(

Moikka!

H

Mulla henk. koht sellanen päätös, että aion jäädä kaksi viikkoa ennen sairaslomalle. Tää juontaa siitä, että olen syksyllä tehnyt tosi paljon ylitöitä, samoin kun niitä tulee tässä kahden kk aikana paljon lisää.. Nyt kun ollaan lähdössä tone Italiaan niin kysyin, että voisinko saada ylityövapaana ton loman ajan kun on noita ylitöitä, niin se ei pomoille käykään! Kun alotin yrityksessä niin puhuttiin sillon, että hommia tehdään kun niitä on ja kun mahdollisuus olla pois niin sillon ollaan. No nyt mulla sellanen tilanne niin ei sitten sovikaan, että pidän vapaata. Sanoivat, että olis pitäny jotenkin merkitä nuo tunnit. No tästä ei tosin ole mitään mainittu. Tottakai olisin ylityöt merkinny muuten!!! Sen verran tuosta nyt sitten ärsyynnyin, että päätin jäädä saikulla 2 vk ennen ja pitää sillälailla nämä ylityöt! Oli moraalisesti oikein tai ei!

Mielenkiinnosta vain, että minkä sairauden vuoksi aiot sairaslomalle jäädä? Saattaisipahan tuota itseänikin sen verran kesällä laiskottaa, että voisinpa minäkin ennen äitiyslomaa muutaman viikon kotona lusmuilla..

Ihan oikeasti, minusta tuollainen sairaslomilla pelleily ja vehkeily on todella lapsellista ja sitä paitsi loukkaavaa niitä odottajia kohtaan, jotka ihan oikean sairauden ja työkyvyttömyyden vuoksi joutuvat mahd. pitkiäkin aikoja sairaslomalla olemaan.

Ja totta kai ylityötunnit pitää olla ylhäällä, jos mielii ne vapaana pitää tai rahana saada. Eivät nämä työmarkkina-asiat ole mitään ilmoitoitusluontoisia juttuja...

Viimeksi muokattu:
no eiköhön jokaisella ole noita "pitämättömiä" lomia :)) ja mistä sitä tietää joutuuko sitä sairaslomalle.

Mulla särkee vatsanahkoja maha kasvaa niin kovasti.

Ultra kuulumia sen verran että A vauva paino 491g ja B vauva 507g ja kuulemma kasvavat ihanteellisesti samaa käyrää (on se muuten nykyisin aika tarkkaa toi mittojen saanti) lapsi vettä on normaalia enemmän mutta ei kuulemma hälyyttävää vatsa vaan kasvaa normaalia enemmän niinku se ei jo muutenkin kasvais :)) kohdunpohjankorkeus oli nyt 30cm

Närästyksen kanssa olen paininut ja nyt viimeyönä nukuin todella hyvin kiitos ihanan mieheni virityksen.

Ihmetteli tuossa saunassa nyt kun en ole lihonut muualta kun maha vaan kasvaa reisissä vähän ylimääräistä ei varmaan muistanut edellistä kommenttiaan :)

Huomenna täytyisi jaksaa siivota ja repiä tapetteja mutta jos nyt edes hieman siivois olis sekin jo jotain.

Täällä on maha pompahtanu viimisen kanhden viikon aikana oikein kunnolla esille, täytyi äitiyshousutkin jo ostaa. :)

Neuvola oli kaksi viikkoa sitten ja sain kelaankin jo vietyä kaikki paperit, äitiyspakkausta odotellessa :-) onko kenellekkään vielä pakkausta tullut?

Mary rv 24+0

Sain äitiyspakkauksen eilen. 2009 pakkaus tuli ainakin meille, mikä on ok, koska tykkään väreistä. Hyvin neutraalia, paljon valkoista(?), varsinaisina väreinä kirkasta vihreää ja yhdessä oloasussa persikkaa ja ruskeaa. Haalari on vaalean harmaa, jossa kirjailtuna edessä käpyjä ja vuori on leopardi/käärme-kuosia, jossa mustaa ja vaaleanruskeaa. Tai mitä minä selitän kun näette kuvat itse KELA:n sivulta: Kela - Äitiyspakkaus kuvina

Moikka moi!

Tervetuloa Lääkäri mukaan joukkoon, Kiitos moraalisesta kommentista. Huomioin tämän päätöstä tehdessäni! Toki olisi kiva kuulla sinunkin kuulumisia ihan muutenkin kun vain muiden päätöksiä ja tekemisiä arvostellen. Oletan, että olet itse täysin puhdas pulmunen ja toimit joka asiassa kaikkien osapuolten näkökulmasta katsottuna moraalisesti aina oikein. Enkä kiitos odota enää kommenttiasi tähän minun päätöstä koskevaan asiaan. Muuten toki voit kertoa kuulumisiasi odotuksesta ja ihan noin lääkärin näkökulmasta myös. Innokkaana lukijana voinet kommentoida myös muutamien meidän huolia ja murheita fyysisistä raskaudenajanongelmista. Moraalinen puoli jätettänee jokaiselle itselleen pohdittavaksi, eikö?

Teille muille, mukava kuulla kuulumisia.. Mun oli pakko tulla "vähän hehkuttamaan" vielä ennen Italiaan lähtöä =) On tätä odotettu. Oikein on ollu sen mukainen viikko, että tuntuu hyvältä jäädä lomalle! =) lähtö olis jo huomenna. Mitä nyt kolmekymppiset juhlitaan vielä ennen..

Pikinen: Onnea ultrakuulumisista.. Meillä seuraavana lääkäri ja neuvola viikolla 10. Siirty hiukan tuo ajankohta lääkärin koulutuksen takia.

EnnaN: Mä en ole vielä saanut lähetettyä papereita edes Kelaan, kun odottelen esimiehen kommentteja palkanmaksu asiaan.. Olis ihana saada jo se pakkaus... *huoh*

Voikaa hyvin. Tulen lukemaan viikon kuulumiset ensi viikon lopulla tai seuraavalla viikolla ja kerron myös Italian kuulumisia teille.. =)

rv 24+6

Ekaakertaako?: Ekaks sulle paljon onnea synttärisi johdosta ja ihanaa, romanttista reissua teille Italiaan!

EnnaN: Milloin laitoit hakemuksen Kelaan? Mulla tulee tulevana maanantaina kolme viikkoa täyteen hakemuksen jättämisestä, mutta mitään ei ole vielä kuulunut. Olen kyllä se eAsionnin kautta käynyt kattomassa tietojani eli siellä lukee että hakemus on saapunut mutta ei vielä päätöksiä.

Mulla olo on ollut ok viime päivät. Välillä on alaselkäsärkyä ja kipua vasemmassa pakarassa, mutta levossa ne menee ohi. Vauva liikkuu paljon massussa ja liikkeet näkee jo selvästi ulospäinkin.

Nopeasti kyllä tämä aika menee. Ootteko miettineet jo synnytystä ja mahdollisia kivunlievityksiä? Mä kokeilen taas sitä ilokaasua (niinkuin esikoisen kohdalla) ja sitten otan luultavasti "spinaalipuuduksen". Kun olen uudelleensynnyttäjä, niin se pitäs saada. Sisko on "pukannut" alakautta viisi lasta ja kehuu tätä puudusta kyllä. Ammettakin olisi ihana kokeilla. Jonkun nettilaskurin mukaan tänään mulla ois "vain" 103 päivää laskettuun aikaan ja siis 82 päivää siihen, että vauvan täysiaikaisuuteen eli siihen, että 37+0 viikot ois täynnä.

Vaippaasiaan vielä kommenttia. Me ollaan käytetty kertiksiä koko ajan esikoisella ja samoin tehdään myös tällä kakkosella.

Vielä ois reilu viikko seuraavaan neuvolaan. Se ois sitten lääkärineuvola, jossa katsotaan kohdunsuunkin tilanne. Toivottavasti hbkin ois noussut.

Keväistä ja aurinkoista viikonloppua kaikille!

Catriina ja pikkukakkoskultanen rv 25+2

Catriina: Laitoin hakemuksen KELA:n eAsioinnin kautta muistaakseni helmikuun alussa ja lähetin raskaustodistuksen kaksi päivää hakemuksen perään. Soitin sinne KELA:n valtakunnalliseen numeroon kysyäkseni vanhempainrahojen määräytymisestä hakemuksen tekoa seuraavana päivänä ja virkailija puhelimessa ihmettelikin kuinka hakemukseni oli jo ehditty esikäsitellä eli siihen oli merkitty että odottaa todistusta. Asun tosin suht pienellä paikkakunnalla, hakemuksia ei varmaankaan paikallisessa toimistossa ole pino kaupalla, vrt. esim. Helsinki. Oletko saanut vielä kirjettä siitä, että avustus on sinulle myönnetty?

Takaisin omaan napaan :-D

Nenälääkäri punkteerasi poskionteloni taas kerran ja tavaraahan siellä oli, mutta tyhjeni sentään kivuttomasti. Kortisoni nenäsuihke on alkanut ärsyttää nenän limakalvoja, mikä ilmenee verenvuotona. Sain reseptin kortisoni-nenätipoista. Ovat vain huomattavasti vaikeampia laittaa kuin nenäsuihke. Käynti oli kuitenkin toistaiseksi viimeinen; jos mitään ihmeempää ei ilmene ja pärjään nykyisillä mömmöillä, palaamme asiaan kun vauva on syntynyt. Tai nyt lääkäri sanoi, että jos tuntuu ettei mitään ihmeempää vaivaa ole niin vasta vuoden kuluttua kun reseptini menee umpeen. Kädet, sormet ja varpaat ristiin, että niin kävisi.

Selkä alkaa myös olla kunnossa. Pientä kipuilua jos viihdyin pystyssä liian kauan enkä muista venytellä, mutta hyvin siedettävää. Uskaltauduin tänään lähteä ostamaan vihdoista viimeinen mamma-alusvaatteita. Valikoima oli mielestäni huono. H&M:n oli laajin, plussaa erityisesti erilaisista kuosi- ja värivaihtoehdoista, mutta mikä ihme siinä on, että kaikkien kalsarien reunoissa pitää olla joko karkean oloiset pitsi-hörhellykset tai muut tikkaukset, lisäksi puuvilla on ilmeisesti katoava luonnonvara. Olisin halunnut vatsan alle jäävää mallia, mutta mukavimman oloiset suppeasta valkoimasta olivat Lindexin kainalon-alle-malliset. Otin kahdet mustat joissa on leveä pitsireuna edessä (toivottavasti eivät tapa erotiikkaa ihan täysin) sekä pehmoiset mustat imetysliivit. Voi olla etteivät ne mahdu päälle enää kun tytöistä tulee maitotankkerit, mutta olivat tarjolla olevista malleista mukavimmat päällä.

Lindexin ja KappAhlin valikoimissa oli mustia ja valkoisia alusvaatteita, kaksi mallia liivejä ja kaksi kalsareita. Kävin myös Changella (=naistenalusvaatteiden erikoisliike): yksi liivi- ja pikkuhousumalli mustana tai valkoisena. En jaksanut enää raahautua lastentavaraliikkeisiin (myyvätkö ne muuten edes äideille alusvaatteita?), selkä huusi hoosiannaa ja vatsa ruokaa.

Tilasin Ellokselta parit verhot katsottavaksi ja niiden kanssa samaan pakettiin noita masun alle jääviä pikkuhousuja. Toivottavasti ovat hyviä, kaksilla nimettömillä ei oikein kovin pitkälle pötkitä.

Mistä te olette hommanneet omanne?

Moikka moi!

Tervetuloa Lääkäri mukaan joukkoon, Kiitos moraalisesta kommentista. Huomioin tämän päätöstä tehdessäni! Toki olisi kiva kuulla sinunkin kuulumisia ihan muutenkin kun vain muiden päätöksiä ja tekemisiä arvostellen. Oletan, että olet itse täysin puhdas pulmunen ja toimit joka asiassa kaikkien osapuolten näkökulmasta katsottuna moraalisesti aina oikein. Enkä kiitos odota enää kommenttiasi tähän minun päätöstä koskevaan asiaan. Muuten toki voit kertoa kuulumisiasi odotuksesta ja ihan noin lääkärin näkökulmasta myös. Innokkaana lukijana voinet kommentoida myös muutamien meidän huolia ja murheita fyysisistä raskaudenajanongelmista. Moraalinen puoli jätettänee jokaiselle itselleen pohdittavaksi, eikö?

Eipä minulla ole kommentoitavaa toisten odottajien fyysisiin ongelmiin, olen eri alan erikoislääkäri ja itsekin varhaisraskauden keskenmenon jälkeen vasta toista kertaa raskaana, siis G2P0. Ja oma la on heinäkuun puolella, joten kommentoin normaalisti eri ketjussa. Omasta raskaudesta kommentoin sen verran, että toki olen naistentautien ja obstetriikan kurssit lääkiksen aikana käynyt ja tk:ssa hieman odottajia sen verran hoitanut, että tieto lisää tuskaa ja lähinnä olen koko ajan tosi peloissani tai ainakin pessimistinen oman odotukseni suhteen. Ultraäänitutkimukset ja sikiön sydänäänten kuuntelu eivät todellakaan ole mitään kivoja juttuja, joihin menen iloisin mielin.

Viimeksi muokattu:
Mikä ongelam tuolla Lääkärillä oikein on?!? Itselläkin ihan korkeakoulupaperit ja hyvä siisti sisätyö, mutta ei mulle tule mieleenkään kerskua suoritetuilla kursseilla ja toitottaa joka vastauksessa ammattiani.

Lapsellista että hän on vielä laittanut nimimerkikseen ammattinsa. Kuin olisi niin huono itsetunto että pitää tuolla hienolla ammatilla buustata itseään ylemmäs. *Ihan kuin ammatti olisi hänelle ainoa mistä saa itselleen arvon tunteen. Surullista, sanon minä.

Eiköhän tuommoinen toisten arvostelu kuulu ihan jonnekin muualle kun tänne ne palstat on mun milelestä ihan erikseen kyllä mulla jää kirjoitteleu tähän jos tommonen jatkuu.

Mä aattelin tänään tuunata farkkuja resorilla mammakuntoon, ja lisäks kokeilla niitten alkkareitten ompelua.. ei se trikoosta saumurilla voi olla niin vaikeeta, eikä onneks niin kallistakaan etteikö maksais vaivaa ainakin yrittää.

Tosta saikusta.. Se on niin suhteellista, ei ne kaikki työnantajatkaan aina niin kauheen pulmusia ole ja kaikkia pikku ja isojakaan juttuja tee sääntöjen mukaan taikka edes reilusti. Silloin voi niiltäkin mun mielestä ottaa tuolleen "tasinkoa" saikkujen yms muodossa. Itse olisin edelliselle työnantajalle tehnyt tasan saman ja erittäin hyvällä omallatunnolla, sanoi siitä alemmin tai ylemmin koulutetut kanssaodottajat mitä hyvänsä. Nykytyönantajalle ei sen sijaan tee mieli olla pois töistä turhaan, kun olivat niin reiluja että palkkasivat meikäläisen maha pystyssä. Toisekseen saikku tuossa vaiheessa ei välttämättä edes ole tarpeeton.

Mä puolestani aattelin koittaa onneani sen tän vuoden pakkauksen suhteen, eli jos pistäis paperit mahdollisimman myöhään meneen, saisko sen uuden paketin?? Noita kuvia kattellessa se 09 näytti ihan ok:lta, mitä nyt se makuupussi on aika jouluinen. Mutta aika hailakoilta värit näytti joka tapauksessa, ja niinhän ne vissiin on aina. Eikä mulla oo ees mikään kiire hakee sitä, kesäkuussahan sitä vasta toivon mukaan tarvii. Tilaa on muutenkin ylivähän. Ja palkka tulee kesän ajan työnantajalta, joten sikälikin on ihan ok. Jossain olin lukevinani että viimevuoden paketti olis julkistettu huhtikuun alussa, eli hyvin kerkeis hoitaa paperit kuntoon loppukeväästäkin. Sikäli mulla kävi hyvä tuuri tuon työnvaihdon suhteen, tässä tessissä palkallinen äitiysloma 72pv vaatii sen 3kk työsuhteen, ja mulle tulee 4,5kk. ennen lomia eli saan sen ja koeaikakin tulee lusittua loppuun. Toisaalta työnantajallekaan ei tuu juurikaan lisäkuluja, koska ne hankkii sijaisen vasta kesän jälkeen, joten ne säästää siinä vähäsen. Ja nehän saa mun äippärahat siltä ekalta 72pv:ltä, joten se reaalitappiohan on n. 3kkx 30% palkkaa + kertyvät 1kk lomapalkat ja korvaukset. Eli noin 2,5kk:n palkan ne joutuu maksaan äippälomalaiselle. Sillaikin kiva juttu että mulla ei pala kuin oikeestaan talviloma, kun seuraavalle vuodelle kertyy taas melkein täydet lomat äippäloman aikana, riippuu miten saadaan ne saikut järjesteltyä. niiltähän tulee ekalta 75 pv:ltä lomaa normaalisti. Mutta en sillai osaa kyllä nyt lomia kaivata kun viime vuosi meni puoliks kotona ja niin menee nää kaks seuraavaakin.. Ihan kiva olla töissä aika kun vaan voi, etenkin tässä nykyisessä.

Niin, ja ja kelan sivuiltahan näkee missä vaiheessa omat päätökset on, ts. onko jo tehty. tosin päivän kahden päästähän se kirjekin aina tulee.

Ekaakertaako?: IHANAA Italian matkaa, voi kun itsekin pääsis sinne.. Syökää hyvin meidänkin puolesta!!

Just kattoin Kelan sivuilta ja päätökset olivat tulleet! Äitiysavustus otetaan rahana ja se kilahtaa tilille ensi torstaina. 1.2. laitettiin paperit sisään. Äitiysloman aloitan varhennettuna 31.3. eli ei ole enää pitkää aikaa siihen.

Noista pikkareista. Mulla on suht kaikki peruspikkarit sen mallisia, että menee hyvin päälle. Imetysliivejä hommaan ainakin yhdet vielä. Anita-merkkisistä on hyviä kokemuksia.

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!

Catriina ja pikkukakkoskultanen rv 25+3

Moikka kaikille pitkästä aikaa!!

menny niin töitä tehdessä tämä arki, etten ole kuulumisia kirjoitellut hetkeen.
Kiva taas lukea miten kenelläkin menee.

Ekaakertaako, onnea ja ihanaa matkaa..taidatte olla juuri jossai ihanassa paikassa.
Omat 30 on kans muutaman vkon päästä ja mietittii mieheni kanssa että jos lähtis tallinnaan johonkin kylpylä lomalle..ooooih, kun ois ihana sielä lillua ja olla reporankana,
jos teillä on ideoita tai muuta sellaista reissulle niin ilomielin otetaan vastaan.

Neuvolas olin perjantaina ja kohdunkorkeus 26cm, painoa tullu 3.5kg. Sykkeet 150 ja kovin liikkuvainen vauva. Hävisi aina ja nyrkillä veti osuvasti anturaan..heheh..kehen lie tullut tai tulossa :)))
Joku olikin kirjoittanut ihanasta olosta kun liikkeet tuntee ja se onnellisuus mitä siitä seuraa..
Ihan sama se on mullakin. Sanoinkuvaamaton tunne ku potkuja tuntee.
Mieheni tunsi käteensä ekan potkun menneellä viikolla ja kyllä onnelliseksi tuli.

Noista pikkareista. Ostin yhdet ja ne on aivan ihanat..just tulee se pussi mahalle ja korkean korkea vyötärö. on kyllä erotiikan tappopikkarit mutta niin ihanat yllä :)

Mukavaa viikonalkua kaikille,

t; ensimmäinen rv 24 + 0

Yhteistyössä