Kesäkuu05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tehotyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Helou vaan.

Niin koitti arki ja meidänkin perhe kotiutui lomareissulta. Kirjoitan myöhemmin lisää, pikkuneiti heräsikin just.

Kävin liittymässä messikseen luultavasti nimellä sirpahelena.

-Sirdu-

Aurinkoista lauantaita!

Olipa hyvä kuulla, että muillakin vauvat pulauttaa ruoat ulos, se jotenkin helpottaa omaa epätietoisuutta. Ostimme imetystyynyn ja se on kyllä auttanut asiaa todella paljon, vauvan saa helposti hyvään asentoon ja siinä voidaan sitten köllötellä helposti pitkäkin aika niin, että ruoka ehtii vähän laskea. Oksentelut on nyt selvästi vähentyneet parin päivän aikana.

Muuten tämä aika on aivan ihmeellistä. Kaikki on mennyt tosi helposti, vauva syö ja kakkaa ja nukkuu, mikäs tässä on ollessa. Itkua on äärimmäisen vähän. Kun on nälkä alkaa suun napsutus, kun on kakat alkaa vääntely ja kun haluaa syliin tulee kitinä. Olenkin tässä kauhulla odottanut kun jotkut sanoo, että ne ""kunnon"" itkut ja todelliset mahakivut alkaa vasta vähän myöhemmin, me kun ollaan jo niin ihmeissämme kiltistä vauvasta. Kertaakaan en ole edes vauvaa rasvannut kun ei kuivu mistään, silmät ei rähmi eikä nenä ole tukossa. Uskon kyllä, että pehmoiset kestovaipat on meidän vauvan pepun pelastus.

Oletteko te huomanneet vauvoillanne ""omia juttuja"" jo? Meillä vauva rakastaa musiikkia, varsinkin bluesia ja alkaa itkemään vähän kun levy loppuu. Kun levyn taas kääntää itku loppuu. Kuuntelin tosi paljon musiikkia raskausaikana, joten olisikohan tuo musiikkijuttu sitten peruja sieltä.

Voisin harkita tuota Msn- juttua, pitää katsoa joku hetki kun jaksan lähteä tutustumaan siihen, olen aika huono tietokoneissa ja hermot menee helposti kun en osaa.

Kiitos kaikille jotka huolehti synnytykseni vaikeudesta. Olihan se pitkä ja kivuliaskin, mutta ajattelin siinä koko ajan, että tämä on vain tämä hetki ja kestin sen voimalla että se loppuu kyllä ja kipuun on syynsä. Olin tietysti väsynyt ja kipeä, mutta onnellisuus ja poikaystävän tuki sai mut kyllä palautumaankin tosi nopeaan. Paljon jäi kummastuttamaan, kuten se, ettei epiduraali auttanut ollenkaan ja miksi synnytys ei edistynyt välillä tuntikausiin, mutta nyt kaikki on ohi ja vauva meillä.

Nähdään ehkä siellä -suljetulla osastolla- sitten myöhemmin.

Piipu

Piipu: Mulla kans epiduraali oli aika hyödytön juttu, vaikka se yleensä kivut kuulemma viekin... En tiä miks ei mulla auttanut... Onhan meitä sit ainakin kaksi, joilla tuo puudutus ei kipuja vienytkään! ;o) Mutta mietityttään jäi myös mua se juttu, jos viä toisenki kerran ittensä salista löytää, että mikäs sit avuksi...? Mulla lienee ollut selässä jotain erikoista, kun ei saatu koko puudutusta ees kerrasta laitettua. Mutta kipeetä ei laittaminen mun mielestä tehnyt kuitenkaan onneksi.

Ai niin, tuli sit selvyys tuohon meidän neidin pieneen kokoonki. Eli istukka oli toiminut siltä osin huonosti, että happivirtaukset oli jotenki istukassa heikot. (Ei näkynyt kuitenkaan ultrassa.) Istukan kiinnitttymisvaiheessa raskauden alussa on tapahtunut jotain, miksi näin oli. Lääkärin mukaan se yleensä ei kuitenkaan onneks ole vauvalle vaarallista ja nythän kaikki on hyvin, ku tyttö on onnellisesti maailmassa! Mutta että siitä johtui toi neidin pikkuruinen koko sitten.

Ja kiirusta pitää... :D Meseen laitoin hakemuksen ja perketi kun en mitään nikkiä meinannut saada läpi.. Killiskäinen on hän sitten nykyjäänsä...

On tämä kummaa tämä lapsiperheen elo.Eilennä kiukuttiin ja nukuttiin huonosti ja tänään vaan syödään ja nukutaan... Eilen ei viitsitty viihtyä kaupassakaan kauaa kun pieni narina-niilo vinkui vaunuissa tauotta, mutta tänään äitikkä koe-istui sohvat ja nojatuolit ja osti keittiöön uuden ruokailuryhmänkin. Poju vaan nukkui tai killitteli. Outo tapaus :D

Tallinnan reissu meni hyvin, tosin kauhia ikävä poikaa. Ostelimme lähinnä vaatteita ja konjamiinia yms viinilöitä pojan kasteenvahvistus-kemuihin, jotka ovat siis viikon päästä. Minäkin oikein housut ostamaan vaikka en aio olla kovin kauaa tämän kokoinenkaan (niinhän mie luulen juu, viimoiset 5 kiloa on aika tiukassa!!!!) ja kenkiä kolmet. Ihania ja halpoja kenkiä... mies kävi hiukan kuumana, kun miulla on todellakin jo 36 parit kenkiä ennestään... Mutkumutku nii-i :D

Miun liikunta koostuu vaunuilulenkeistä, mutta ollut kauhiaa hoppua niin en ole oikein kunnolla siihenkään ehtinyt perehtyä... No, jos tämä tasaantuis kun ukko palaa duuniin viikon päästä. Ja elokuun alussa meinasin aloittaa jumpat pari kertaa viikossa..

NO, joskos miekin kohta pääsisin tuonne yhteisöön, niin siellä sitten lisää :)

Killiskäinen *tsih*

JOU,olen nyt sitten siellä nimellä jepjep76,ottakee miut sissään!!!!Eilen oli ristiäiset ja hyvin meni,tytön nimeksi tuli Milla.Hän oli niin kiukkunen aluksi mutta sitten rauhottu kun pappi rupes puhumaan ja lopun aikaa nukkukin.Päivä muuten oli tosi stressava hälle joten valvokin tohon kahteentoista mutta sitten nukkukin tänään yhteen asti välillä heräs syömään tossa kymmenen aikoihin ja jatko uniaan:)No,jään odottelemaan tietoa josko minäkin sinne suljetulle pääsisin.

Nostan pikkuisen taas ketjua ettei tuut hätä niille jotka harvemmin käyvät :)

Killiskäisen viesteistä tulee hyvälle tuulelle!

Meidän ukkelin kans on arpapeliä, milloin on ns. hyvä päivä ja tähän mennessä nirinäpäiviä joka toinen päivä ja VÄHÄN VÄHEMMÄN nirinäpäiviä sitten joka toinen päivä. Jännittää kaikki lääkärireissut sun muut, mille päivälle ja päälle sattuu.

Pyhäpäivän rauhaa!

Tutulta kuulostaa Jossu toi joka toinen päivä meininki. Meillä mies palaa huomenna taas töihin lomalta. Jänskättääää kyl ens neuvolakin mikä päivä sattuu. Joskus vaan syödään ja sit kiltisti nukutaan/ollaan vähän valveilla hyvällä tuulella ja sit taas seuraava päivä yhtä kitinää ja tissiä ja pulloa läpi päivän ja mahdotonta saada poikaa päiväunille vaunuihin, kun 15min päästä viimeistään alkaa taas huuto.

Sande

No, mikäs liittoutuma näillä lapsukaisilla oikein on? Meillä kanssa eletään melko tarkkaan jokatoinenpäivä-tavalla.. Eilennä kun oli se helppo päivä, niin yöllä herättiinkin kahden tunnin välein syömään ja uni oli sellaista narinaa ja käninää, että eihän siinä kukan nukkunut kunnolla... Ja tämä päivä.. ou loord.. ""no, ei nukuta, nukun sylissä, en nukukkaan, syön, enpäs syökkään, mulla on kakki tiukassa, eikun mulla onkin ripakka, ai sun paitas on kakissa ja se ottaa MUA päähän, vatsaa vääntää, ahdistaa, kuuma, hymyilyttää, ei sentäs kun kiukkuraivottaa, maito on pahaa, vesi vielä pahempaa..."" jeps, oikke kiva.. Ja se mieskin on jossain hevon kuuksossa ollut koko viikonlopun... No, onneksi oli eilen ihku-päivä, joten kyllä tän kestää.... tosin: it ain't over yet!

Mun mese kiukkuaa nyt jotain.. ehkä mesessä on ongelma tai sit miun kone on taas seonnut.. pitänee vartoilla kuin käyp..

ai niin ihan mielenkiinnosta Ronja: mikä tuo kiusimisjuttu siun kohdalla oli? Mie oon taas missannut jtn..

Killerö :)

Heips! Kuulostaa nuo itku jutut tosi tutuilta. Meillä on huudettu koko ilta ja välillä syödään ja sitten taas huudetaan. Oon ihan hädissään kun en tiedä mistä johtuu, tuntuu välillä et huutaa niin kovasti et se tukehtuu kun ei saa happia. Ois se niin helppoo jos vauvat puhuis heti kun ne syntyy.
Kuinkas paljon teillä syö vaavit korviketta kerrallaan? Itsellä maitoa tulee niukasti ja vaavi vetää nannia hullunlailla.

Meillä vetää hullunlailla korviketta, joskus oon pitkään imettänyt ja kitinä ja rempuilu vaan jatkuu ja sit menee viel nanniakin päälle 150ml, oon miettiny et saakos se sielt mitään, no sit taas joskus pelkkä imetyskin riittää, esim. öisin.

Sande

Meilläkin menee joinakin päivinä korviketta paljon ainakin 100-160 ml vaikka ois ensin rinnalla. Yöllä kelpaa tisuli paremmin.Monesti iltaa kohti alkaa se rintarähinä, varmaan tulee maitoa vähemmän illalla.Meillä on myös joskus ns. pullorähinääkin.

Jossu ja Pikku-Ukko pian 2 kk

Huhhuh, selvittiinhän niistä ristiäisistä :) Niin on kiirettä pitänyt, että nyt vasta ehdin koneelle. Neljä hakemusta oli näköjään kertynyt tonne yhteisöön. Pahoittelen viivettä, mutta nyt Killiskäisen, Liisan ynnä muiden pitäisi päästä mukaan. Käykäähän kokeilemassa.

No,meikkis kokeili vallan omaa voimaa tonne työmarkkinoille ja kävin haastattelussa perjantaina ja arvatkaas mitä...työ alkaa huomenna:/.Olen ollu 3 vuotta kotona ja ajattelin etten kumminkaan pääse ja vola meikä pääsi.Iskä jää kotiin sitten lasten kanssa ja minä meen tienaamaan,aika jännää kun Millakin on noin pikkunen,no,aikansa kutakin jos nyppii niin voihan sitä aina jäädä takas kotiin.

Jaa-a, Killi. Mullekaan ei selvinnyt, että mikä juttu se oli. Joku vaan kirjotteli jotain kökköä tänne mun nimissä ja perusti oikein oman ketjunki aiheesta. Onneks en ees tiä mitä siä luki... Syytä en tiä, ku mielestäni oon ollut itse ihan asiallinen täällä... No, sama tuo! ;o)

Mut tänne en enää kirjottele silti tän enempää.

Minäkin kirjoittauduin ketjuun, siellä olen nimellä Pippurinäiti.

Täällä oli neidillä viikon ajan iltaitkuja, nyt vähän hellittänyt. Ristiäiset pidämme 20.8.2005.

Piipu, hienoa että jaksoit kun synnytyksesi kesti niin kauan. Oma synnytykseni kesti 20 h (+päälle kotona kipuilut) ja päättyi sektioon, sillä mä olin lääketieteellinen ihme: aukesin 9 centtiin auki ja sen jälkeen rupes kohdunsuu meneekin kiinni. Enää oli 5 cm auki kun ylilääkäri tuumasi ettei tule tätä kautta ja mut kärrättiin vauhdilla leikkaussaliin....

Ja eipä auttanut mullekaan epiduraali! Laitettii kahteen kertaankin vielä, mut ei! Eikä Ilokaasut yms. lieventäny! Joten kieltämättä vähän mietityttää jos joskus meidän neidille sisarrusta haluis...Nyt mun lantio on kuvattu, selvittävät oliko mun lantio liian ahdas. Voi siis olla mahdollista, että mulle tarjotaan heti sektiota. Mut nyt neiti rupee heräämään, have to go.....

Jos tänne vähän vinkuisin.

Eilen oli melkoisen rankka päivä. Aamupäivä (eli kymmenestä neljään) meni hyvin. Sitten alkoi Kätinä. Ja sitä sitten jatkuikin tuonne yö yhteen asti. Siis likka oli hereillä jostain puoli neljästä yö yhteen! o.O Olen ihan ihmeissäni. Yli yhdeksän tuntia hereillä. Paitsi otti ehkä kolmet vartin torkut tuona aikana. Jesh!

Meinasi tältä tytöltä tippua tukka päästä kun olin niin kummissani (ja myös hieman nälissäni kun ukko oli töissä ja tyttö huusi, niin syö siinä sitten). Mistähän nuin pitkä valvominen johtuu?

Oivoi. Täytyy toivoa ettei tuollaisia ole tulossa lisää. :)

-sametti

en oo vieläkään saanut aikaiseksi liittyä teitin joukkoon sinne messenger-sydeemiin,mutta kunhan täs kerkeen....likalla on nyt ikää reilut 3 viikkoo ja on kans tosiaan alkanut valvoon pidempiä pätkiä.edelleenkin menee nukkuun vasta puolen yön jälkeen ja syö yöllä pari kertaa ja sitten nukutaankin ruhtinaallisesti aamukymmeneen!mutta päivällä onkin sitten päikkärit jäänyt aika vähiin.yleensä nukkuu vaan sen ajan mitä vaunuilla lenkkeilen.illoi9sta on tullut kamalia itkumaratoneja!tuntuu että tissiä saa antaa illalla vartin välein ja sillä hetkeksi hiljenee.ajattelin että jos maitoo ei tuukaan sitten tarpeeksi, mutta aina sieltä oikein ruiskuaa kun syötön jälkeen itsekin tarkista...vatsaa itkee kans välillä mut iltasin itku menee ihan hysteeriseksi eikä ole nälkä eikä auta vatsallaan makaaminenkaan (mikä yleensä auttaa jos vatsa on kipeä)onko muilla kokemuksia??

Meillä tosiaan on kanssa ihan hirmuisia (ihan joskus hysteerisiä) kiukkuja juuri iltaisin. Nykyisin ei oikeastaan mennä ennen yhtä nukkumaan. En tiedä mikä auttaisi, joten hyssyttelen ja kanniskelen ja yritän tarjota tissiä (usein tulee hirmuiset huudot kun ei neidille vaan tissi kelpaa, sitten vaan yritetään myöhemmin). Taitaa olla taas iltahuudot alkamassa...

Tosin tämäkin päivä on ollut aika hermoja raastava. Hirmuinen huuto aina kun tissiä on tarjonnut, joten oon hyssytellyt tytön uneen, ja tarjonnut uudestaan. Se jopa auttoi. Saa nähdä toimiiko enää näin illalla... *sormet ristissä ja toivoo suuresti*

Onko kellään muulla muuten ongelmia suihkutissisyyden kanssa? Mitään apuja ongelmaan? Olen kyllä imetystukilistan sivut lukenut, mutta ainakaan selällään imettäminen ei meillä onnistu. Tai ainakaan tunnu onnistuvan kun olen niin kömpelö etten saa tyttöä ""asennettua"" tissille selällä ollessani. Ja miten lapsi hengittää kun on nenällään pehmeän tissin päällä? o.O

-sametti ja Aada 5vko 3pv

Mulla on kans suihkutissit ja tuntuu et ongelma vaan pahenee. Selällään imetys ei meilläkään onnaa. Oon myös yrittänyt sitä suihkutissihoitoa jossa siis imetettiin monta kertaa peräkkäin samaa tissiä, ja sit vaihdetaan tissiä. Mut ei sekään oikein onnaa, kun mulla toisesta tissistä tulee paljon vähemmän joten siihen kuitenkin tarttee tarjota toista päälle ja aina vaan tissit suihkuaa, silloinkin kun niistä ei paljoa tuu. Se vähäkin tulee suihkuamalla. Tänään sotkin pojan paidan maitoon, kun yritin korjata imuotetta, otin tissin siis pois suusta, en koskenut ollenkaan tissiin, niin yhdestä rööristä suihku vaan jatkui ja jatkui pitkin vauvan paitaa ja kasvoja ennenkuin sain pöydältä paperin suojaks ja sit kai se suihku paris minuutis lakkas kun tissiin ei koskenu.

Sande

Sande: Mullakin tulee tosiaan ihan kunnon paineella se suihku. Itseä ärsyttää se suuresti kun tytön syönti häiriintyy minusta johtuvasta syystä, johon en kykene vaikuttamaan. Mullakaan ei auta se samasta tissistä imettäminen, takamaidotkin tulee suihkuten, tosin ei enää ihan niin kovalla paineella. Oonkin ruvennut pitämään aina harsoa tms vieressä kun imetän, muuten koko kämppä lainehtisi maidosta.

Ärsyttävää, mutta minkäs teet :/

-sametti

Yhteistyössä