Kesästä 07 yrittäneet

No nyt olen kyllä hämmennyksen vallassa, tulin nimittäin juuri sieltä gyneltä.

Heti kun menin sinne kerroin millä asialla olen ja että ollaan heinäkuusta yritetty ja yk 11 menossa. Ja hän alkoi selittää kuinka tutkimukset etenevät. Kysyin sitten että oletko siis sitä mieltä ettei kannata enää odottaa, vaan lähteä tutkimuksiin niin hän vastasi että ei missään tapauksessa kannata odottaa.

Sitten se ultras munasarjat ja otti papan (vaikka ei kyllä ollut suunnitelmissa niin se sanoi että pitäis ottaa kun edellisestä 2 vuotta). Kohdussa kaikki näytti olevan kunnossa ja se näytti mulle monitorista että missä ne näkyy ja että se folliikkeli vai mikä se on oli ironnut juuri kun siitä oli jäänyt sellainen "rypistynyt pussi".

Antoi lähetteen että ensi viikolla pitäisi käydä jossain verikokeissa ja sitten ottaa ne tulokset mukaan sinne minne mennään tutkimuksiin. Ja sitten miehen pitää käydä antaan sperma näyte ja sitten tehdään joku tutkimus koskien jotain maito-juttua (tai joku proly jotakin). Ja sitten kai mahdollisesti se aukiolotutkimus. Kävin siis yksityiselle ja oli ihan törkeen kallista se ultraaminen. Ois pitänyt selvittää varmaan etukäteen. No tämä lääkäri on kuitenkin myös väestöliitossa ja puhuttiin että jos tultaisiin hänen potilaiksi sinne, kun siellä on edukkaampaa. Itseä kun ei tuo julkinen puoli oikein houkuttelisi kun vaikuttaa aika hitaalta touhulta. Tosin miehen kanssa en ole vielä päässyt puhumaan. Voi kun tää päivä menisi pian että pääsisi sille kertomaan kaikesta.

Jotenkin ihan hämmentynyt olo. Aloin itkeä kun astuin sieltä ulos, en edes tiedä miksi.
 
Voi Piglet :hug: koitahan parantua pian, inhottavaa viettää sairaana olmaa! :/ Mihin teidän oli tarkotus lähteä reissuun?

Veena mähän menin gynelle kun aloitettiin "yritys" ihan sen takia, että varmistuu että kaikki alakerrassa on hyvin, papaa lähinnä menin tutkitutamaan. Noh tämä yksityinen lekuri oli tietysti heti katselemassa, että onko ovis tapahtunut ja kysyi että ultrataanko ym. annoin luvan ja mietin että se varmaan maksaa kivasti, mutta menkööt nyt. Muuten näytti hyvältä, mutta ei nähnyt oviksen tapahtuneen, joten lähti kyselemään että otetaanko verikokeita, että varmistuu vamasti. Siihen sitten jo sanoin vastalauseen, olisi tullut liian kallis paukku. Kovasti oli sitä mieltä, että jos vuoden päästä ei ole täpännyt niin sitten ruvetaan toimenpiteisiin. Tuli vähän kurja olo sen jäkeen, mut kait se on vähän rahastustakin?!
Halit sinulle Veena varmaan ahistaa :hug:

*muoks* toisaalta hyvä tilanne sulla jos se lekuri on siellä väestöliitossa, niin ei tarvii sitten itteensä kipeeksi maksaa! Uskon että kaikki kuitnekin kääntyy parhain päin.
Mieskin puhui mulle, että mennään sitten tutkimuksiin kun se vuosi tulee täyteen, ettei oteta sitä ennen ressiä! :heart: Helpommin sanottu kuin tehty. Miksi niin monilla miehillä niin kuin täällä palstailijoiden miehilläkin voi olla noin tyyni ja rauhallinen olo raskautumisen suhteen? Vai esittääkö ne vaan viilipyttyä, ettei me hullut muijat tullu vielä hysteerisimmiksi :LOL:
 
Veena Oisko Prolaktiini? Eka ultra mullakin oli tosi kallis sen jälkeen päässyt n. puoleen hintaan. Pelkäl lääkärimaksul.
Jouskari Etelä-Pohjanmaalle ja Tukholmaan. Ja vielä molemmat ollaan kipeenä. :(
Ajattelin mennä päikyille, kun tuota alamasuakin jomottaa. Heippa :wave:
 
Jouskari ja Piglet: Olin kyllä ihmeissäni sen lääkärilaskun kanssa. Se pelkkä ultra maksoi 109?!!! Ei niin kun tullut edes mieleen tollaset hinnat. Onneksi oli visa mukana:) Lääkäri oli kyllä ihan reilu ja laski vielä omaa palkkiotaan jotta ei maksaisi niin paljon. Niin ja tulihan siitä sitten kelakorvaus, mutta kuitenkin.

Prolaktiini, joo se se oli!!! En tiedä kyllä yhtään mikä se on. Tietääkö joku? Kilpirauhasta multa ei tartte kattoa kun se katsottiin muista syistä tuossa kk takaperin ja kaikki oli kunnossa.

Jotenkin on ihan sekava olo kun odotti sitä kommenttia että vuoden jälkeen sitten. Ja tää sanoikin että heti vaan tutkimuksiin. Saa nähdä mitä mies sanoo aiheesta.
 
Niin ja sitä piti vielä kysyä että kun se sanoi vaan että käyt nuo verikokeet ottamassa jossain sulle sopivassa paikassa niin mitä se meinaa? Siis mulla on lähete niin voinko mennä vaikka meidän terveyskeskukseen? Vai työterveyteen vai yksityiselle vai minne?
 
Veena mulle se gyne sanoi, että voisin mennä kyllä terveyskeskukseenkin, niin ei tule sitten niin kalliiksi, mutta jätin silloin sen väliin. Eli luulen et jos sulla on lähete niin voit mennä sen kanssa just terveyskeskukseen tai työterveyteenkin jos sellainen mahdollisuus on!
 
Veena :hug: :hug: :hug: Mä kävin kans ti verikokeissa ja vein molempien pissanäytteet, mies kävi sit to verikokeissa. Niistä nyt sit kattovat, en muista mitä keikkee, mut mun pitää mennä sit uudelleen kp:llä 1-10 ja 21-23, jos/ kun melkat alkaa uudelleen :ashamed:
Sen jälkeen gynelle kuulemaan vastauksia ja sit se ultraa mun kohdun, munasarjat ja mitä lie kaikkee...
Sit tutukitaan miehen sperma, ehkä, kenties :/
Voe tätä elämätä! Miten voiki olla NIIN vaikeaa saada oma pienokainen? :ashamed:
No joo, eilen sit alotin oviksen tikuttelun, oli niin mielenkiintosta hommaa :D Haalea haamu siihen tuli, mut toivottavasti vahvistuu päivien myötä =)
 
toiveilija käyttekö yksityisellä vai kunnallisella? Onko tyyristä hommaa? Toivotaan nyt että sieltä ei löydy mitään, että tärppäisi ihan normaalisti kohta puoliin! :hug:
Mun miehen vanhemmat tutkittiin kun olivat pari vuotta yrittäneet. Testit oli hyvät ei mitään löytynyt. Heti sen jälkeen tärppäs! Sama homma mun vanhemmilla, äiti oli menossa parin vuoden yrityksen jälkeen keskustelemaan tutkimuksista, niin sillä reissulla todettin, että äitini on raskaana. Joten sen puolesta mulla ei viel ole paniikkia, vaikka pian haluaisikin raskautua, mutta näköjään suvussa on tapana raskautua pidemmän yrityksen jälkeen! :heart:
 
Kunnallisella puolella, eikä kyl puhuttu maksusta mitään :eek: Tiä sit...
Oli toiki neuvolan tätsy silleen, et hän voi laittaa lähetteet jos haluan ja tuntuu siltä, vaikka ei oo menny VIEL vuottakaan. Oman mielenrauhan vuoksi sit päätin, et mennään. Miehen kans oltiin puhuttu jo aikasemmin, et mennäänkö vai ei. Onnex mies oli samaa mieltä =)
Jotenki silti vähä jänskättää ne tulokset... :ashamed: Oispa kyl kiva, jos nyt tärppäiski :heart:
Tai enemmän ku kiva :D
 
Mä olen tota just miettinyt, että pitäiskös mennä sitten kunnalliselle, kun tuo yksityinen maksaa niin pirusti. Sit kun ei ole mitään vakuutuksiakaan mitkä korvais. Onhan tässä vielä aikaa reilusti, mennään syksyllä vasta tutkituttamaan itsemme jos ei ennen sitä tärppää... ja mies on myös samoilla linjoilla. Onhan tässä ihana kesä edessä ja siitä nyt vain nautitaan ja synkistellään vasta syksyllä sitten jos ei mitään ole siihen mennessä tapahtunut...

Teille kovasti nyt vain onnea ja tsemppiä toiveilija!! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Veena:
No nyt olen kyllä hämmennyksen vallassa, tulin nimittäin juuri sieltä gyneltä.

Heti kun menin sinne kerroin millä asialla olen ja että ollaan heinäkuusta yritetty ja yk 11 menossa. Ja hän alkoi selittää kuinka tutkimukset etenevät. Kysyin sitten että oletko siis sitä mieltä ettei kannata enää odottaa, vaan lähteä tutkimuksiin niin hän vastasi että ei missään tapauksessa kannata odottaa.

Sitten se ultras munasarjat ja otti papan (vaikka ei kyllä ollut suunnitelmissa niin se sanoi että pitäis ottaa kun edellisestä 2 vuotta). Kohdussa kaikki näytti olevan kunnossa ja se näytti mulle monitorista että missä ne näkyy ja että se folliikkeli vai mikä se on oli ironnut juuri kun siitä oli jäänyt sellainen "rypistynyt pussi".
Mulla muuten ihan sama tilanne tänään paitsi että mulla näky munasarjassa 13 mm folli vaikka kp onki jo 19 ja tutkimukset alotettais vasta vähän ajan kuluttua. Limakalvo näytti kohtuullisen paksulta tähän vaiheeseen kiertoo. Mullahan kierrot heittelee ihan miten sattuu (20-33) ja ne on vasta viime marras/joulukuussa alkanu heitteleen. Sain sitte terolutit ja katotaan miten ne vaikuttaa.

 
Toiveilija: Onpas helpottavaa kun joku muu on samassa tilanteessa :) Tai siis ei tietenkään hyvä asia sinällään että tottakai toivoisin ettei teidän tarttisi tutkimuksiin mennä, mutta siis noh.. tiedät varmaan mitä tarkoitan.

Kyllä nuo tutkimukset pelottaa, mutta hyvähän se on selvittää missä vika piilee. Kumma että mulle ei puhuttu pissa testeistä mitään.. Oli vaan että nyt ne verikokeet ensi viikolla, sitten sperma näyte ja sitten se joku mitä en muista. Sen jälkeen aukiolotutkimus. Se aukiolo tutkimus kuulostaa kyllä karmeelta. Tai siis se lääkäri sanoi että jos siellä on paikat tukossa niin se voi olla erittäin kivulias :eek: Yleensä lääkärit sanoo että "pikkasen nippasee" ja sattuu ihan pirusti, niin mitähän tuo kivulias sitten on.. hui!

Jouskari: Samaa olen itse miettinyt. Olen nyt tutkinut noita hintoja ja väestöliiton hinnat tuntuvat ihan siedettäviltä muihin verrattuna, ainakin aluksi. Pistin muuten tästä aiheesta aloituksen tuonne lapsettomuus puolelle eilen, mutta ei ole pahemmin kommetteja ainakaan vielä tullut.
 
Henlai: Meitähän on täällä sitten useampi saman asian kanssa pähkiviä! Voimia sinnekin :hug: Mitäs se tuo 13 mm folli sitten meinaa? Onko se hyvä vai huono? Paksulimakalvohan on ainakin hyvä uutinen, eikös vaan.
 
Eli toista ollaan yritetty nyt elokuusta saakka. En vielä oo hirveen huolissani plussattomuudesta, kun ekaa yritettiin pari vuotta. Tokihan sitä joka kerta pettyy, kun menkat alkaa.

Aloitin laihduttamisen tossa vuoden vaihteessa ja 7 kiloa lähtenyt. Nyt ei menkkoja kuulu ei näy. Kierrossa tällä hetkellä menossa päivä 38. Testin tein tänään ja negaa näytti. Muutenkin on kyllä kierto säännöllisen epäsäännöllistä, että ei siitä ikinä tiiä, mut ei oo ennen noin montaa päivää menny. Laihtuminenkin saatta vaikuttaa asiaan, mutta saa nähä.
 
Veena ku tietäiski mitä tuo 13 mm folli meinaa. Gyne sano vaan et loppukiertoo mennään mut ihmetyttää et miten tässä vaiheessa sitte vois olla folli. Normaalistihan niitä näkyy kierron puolivälissä mut oisko mulla sitte venähtäny ovis tänne asti? Joskus mulla on muistaakseni ollu ovis vasta kp 20 joten ei tää aika ois mikään ihme mulle. Mietin vaan sitä et alotanko nyt jo tästä kierrosta popsiin noita teroja vai vasta seuraavasta. Kertokaas kumpi vaihtoehto ois järkevämpi.
 
Kaa
Itsekkin kesällä 07 aloittaneena avasin tämän ketjun ja huomasin tuon keskustelun prolaktiinista. Liian korkea prolaktiinipitoisuus aiheuttaa munasarjojen toiminnanhäiriöitä ja voi siis olla syy "lapsettomuuteen".

nimim. labratäti
 
Merlin: Tervetuloa joukkoon mukaan! Ilmoitteletko noita kp:tä niin joku päivittelee listaan? tai taas toki itsekin päivittää ittensä mukaan!

HenLai: En kyllä ole selvillä noista folleista..

Mitenkäs se muutenkin on että mikä se folliikkeli oikein on? Ja kuinka se toimii. Onko jollain käsitystä?

Kaa: Mielenkiintoista, erittäin mielenkiintoista. Otetaanko se verikokeena vai kuinka? Kun menin jo jotenkin sekasin niissä kaikissa mitä piti tehdä.. Niin ja jos haluat listoille niin ilmuuttele!

Se verikoe oli nyt ensi viikolla ja siinä katsottiin se keltarauhashormoni. Sain siis kaksi lähetettä. Toisessa lukee.. Eih nyt en enää muistakkaan mitä niissä lukee.. Kun niissä on vaan jotkut lyhenteet niin eihän niistä tavallinen immeinen tajua mitään. Ja kun olin jotenkin niin päästäni pyörällä vielä.. Pitääkin tarkistaa kun pääsee kotiin!
 
:heart: Haikaraa pyydystämässä :heart:

Miuliini85.................kp 37/29-36................yk 9.........1.toiveissa
Juli05......................kp 28/25-29.................yk 9.........1.toiveissa
Arabel.....................kp 24/26......................yk 11.......1.toiveissa
Piglet......................kp 22/27......................yk 6.........1.toiveissa
Mulmul....................kp 21/27-30.................yk 8.........1.toiveissa
HenLai....................kp 19/24-33.................yk 11.......1.Toiveissa
Veena.....................kp 15/24-28.................yk 11.......1.toiveissa
Miranda-81.............kp 14/28-32.................yk 9..........2.toiveissa
Toiveilija82.............kp 13/34-42.................yk 9..........1.toiveissa
Tikka81...................kp 11/29-38.................yk 9..........1.toiveissa
Jouskari-82.............kp 7/28........................yk 8..........1.toiveissa
Lilla My........................................................yk 12........1.toiveissa
Merlin731....................................................................2. toiveissa

 
Kaa
Prolaktiini mitataan verikokeesta. Koska sillä on selvä vuorokausivaihtelu, otetaan näyte aamupäivällä muutama tunti heräämisen jälkeen. Mutta siitä varmaan on ohjeistettukin testistä mainittaessa.

Follikkeli on munasolun ympärillä oleva pussi, suojaa munasolua sen irtoamiseen saakka. Kun munasolu "vapautuu" (ovulaatio), tuo follikkeli muuttuu keltarauhaseksi, joka sitten surkastuu. Ellei sitten raskaus saa alkunsa. Silloin keltarauhanen tuottaa hormoneja, jotka avittavat sitten hedelmöittyneen munasolun kiinnittymistä.

Jaahas.... vapaapäivälläkin puhuu tollaisia... hyi minua! :D
 
Kaa: Onpas mahtavaa kun meillä on tollainen asiantuntija täällä! Kyllä kelpaa.. Tietty työjuttuja ei ole kiva jauhaa mutta hyvä meille muille :D

Nyt tuo follikuvio alkaa selkenemään! Mitenkähän sitten kun se sanoi että sinne verikokeekseen pitää mennä ensi keskiviikkona. Tarkoittikohan että ne kummatkin pitäisi ottaa samaan aikaan? Hitto vie kun koitin siellä kuunnella, ja pyysin sitä vielä kertaamaan kaiken ja se kirjoitti mulle muistilappujakin ja silti olen näin pihalla :LOL:

Ja ihan oikeasti olen kyllä yleensä aina aika tarkkana. Kai sitä oli vaan kuuppa jotenkin sekaisin..
 

Yhteistyössä