**Kesämasut 2009**

:'( Mä oon niin pettyny, niin helvetin pettyny! Imetys sit takkuaa ihan kunnolla, vauva saa ihan hillittömiä rintaraivareita, ja 3. päivä putkeen, ettei se suostu ottamaan tissiä ollenkaan suuhun. Olen siis lypsäny käsipumpulla maitoa, ja sit antanu pullosta sen. Ja korvikkeen määrä nousee koko ajan, kun en mä tuolla pumpulla saa tyhjennettyä rintoja kunnolla... :( Olin niin ilonen jo siitäkin, että maito nousi kunnolla, ja vauva viihty tissillä, ja imetys joten kuten lähti sujumaan. Ja kun nyt olin jo asennoitunu siihen, että yritän kaikkeni, että edes jonkun aikaa saisin imetettyä, niin 2 viikkoa... PLAAH!! :ashamed:

Muuten menee vauvan kans ihan hyvin :heart: Nukkuu 4-7h pätkiä unia öisin, ja päivällä suunnilleen 4h pätkiä. On aika rauhallinen tapaus, mutta antaa kyllä kuulua, jos sitä sapuskaa ei ole tarjolla tarpeeksi nopeeta.
Minni heräsi just vaunuissa ulkona, joten :wave:
Sisu ja Minni 15 vrk

Taa
Katoppas vaan. HS on vihdoinkin jakautunut. Onnea! :flower:

Miten muuten BV tuo listan päivitys? Otatko suoraan tuolta odotus-puolelta nuo syntymäajat, -painot, -pituudet, ymsyms vai laitetaanko tähän? Voin kertoa, että meidän poika syntyi 3.6, rv 40+0, pituus 51cm, paino 4530g (pieni mies :D ) ja synnärinä TAYS.

Voimia Sisu! Mä pelkään tässä koko ajan, että en onnistu imetyksessä tai siis, että jää lyhyeksi. Esikoista imetin alle 3kk enkä sitäkään täysimetyksenä. Toistaiseksi tuntuu maitoa onneksi riittävän.

Nyt tulee pojan tuleva kummi kylään, joten :wave:

Taa ja tissitakiainen 9vrk

Martsuli
Mut vois tonne listaan kanssa päivittää ja voin laittaa tiedot elikkä synty 5.6 rv:38+3, poika pituus 48cm ja paino 2790g :) Niin tyksissä synty... Kaumalan sekavaa :D

Täällä on menny mainiosti mitä nyt tissillä ollessa aluks pikkusen venkoilee... Olo on ku ei olis koskaan synnyttänykkää :eek: Sitä ihmetellessä kun viime kerralla olin ekat kaks viikkoo ihan pihalla ja rikki... Mites muilla oliko helppo vai vaikee synnytys?

Hiljaset synttärit tulee olemaan vissiin mies osti mittatilaustyönä sängyn minkä mitat on 200x240 :D Oon tainnu liikaa ruikuttaa et mies vie kaiken tilan :LOL: Mutta enivei se olis nyt sitten 19v tänään :heart:

Martsuli ja tapsa 8vrk :D :heart:

HelloShitty
kopsaan tänne saman mitä laitoin tonne odotuspuolelle.

tässä ois sitä synnytyskertomusta:

klo 4:00 herään menkkajomotuksiin. käyn vessassa ja meen takasin sänkyyn. taas tulee supistus. nousen ylös ja alan ottaa aikaa. väli on aika lailla 5min. kivut oli suht kovat mutta ei kestä kovin kauan. jossain vaiheessa sanon ukolle ettei tarvii töihin mennä että lähtö ois vissin tulossa. :)

klo 5:15 soitan siskolle että voit varmaan kohta alkaa tulla meillepäin mutta kiirettä ei oo että ehit hyvin suihkuun tai syödä aamupalaa. väli on edelleen n. 5min. googletan myös ohjeita millon on aika lähteä synnäriin ja olen epävarma onko tää nyt sitä vai ei. supistukset ku ei kestä kerrallaan sen 30 sek ja ohjeissa lukee 45-60sek.

n. klo 6 sisko tulee meille. kehotan sitä syömään aamupalaa ku en oo vieläkään varma mennäänkö vai ei. mieskin heräilee. päätän lähteä ennen ku lapset herää. kivut niin kovat että puren pilliä samalla ku kävelen.

klo 6:45 hypätään autoon ja lähetään matkalle. autossa kivut vaan pahenee ja alkaa jo ahistaa. sisko kertoo sen viime roadtripistä ja kuunnellaan Sonata Arcticaa (samaa kuuntelin kolmosen synnytyksessä ). veikataan minkäpainonen vauva ois tulossa. oma veikkaus 4.2kg, siskon 4.3kg.

klo. 7:00 saavutaan sairaalaan. joudutaan oottaa aika kauan kätilöä mutta vihdoinkin se tulee ja mennään tutkimushuoneeseen käyrille. kaikki näyttää hyvältä. anturit ei oo vaan kohillaan koska supparikäyrä ei piirrä juuri mitään lukemaa. mainitsen asiasta kätilölle ja se sanoo ettei sitä kannata kattoo että luottaa kyllä potilaan sanoihin enemmän.

klo. 7:30 sisätutkimuksessa selvii että olen 5cm auki ja kätilö kysyy haluunko jotain kivunlievitystä. sanon että kaikki tänne ja heti. :) laitan muutama tekstari ja soitan ukolle ja aletaan tehä siirtoo saliin. hetken päästä olen auki jo 6-7cm.

salissa mulle kerrotaan että ruuhkan vuoksi ilokaasumaskit on loppu..joudun vetää suoraan putkesta..hommasta ei tuu mitään mutta puren sitä letkua. :D :kieh:

n. klo 7:45 mulle aletaan laittaa kanyylia ja anestesialääkäri on tulossa. ennen sitä kalvot pitää puhkaista ja laittaa anturia vauvan päähän. ilmoitan etten tarvii enää puudutusta koska en ehi saamaan mitään sen jälkeen kun kalvot puhkaistaan. kätilö haluu silti laittaa tipan. eka epäonnistuu..toinen kätilö tulee avuks ja laittaa toisen. kalvot puhkaistaan ja anturi on kiinni. yritä vieläkin selittää että voi soittaa lääkärille etten tarvii mitään enää. sattuu niin paljon että itken ja potkin.

klo. 8:00 lääkäri on peruttu. ilmoitan siskolle että voi alkaa virittää kameraa valmiiks. kohta sitä tarvitaan.

klo. 8:10 alkaa ponnistusvaihe. tuntuu tosi hankalalta ja mua pelottaa. sisko kannustaa.

klo. 8:28 Juliet syntyy. olo on erittäin helpottunu. yhtäkään tikkiä ei tarvi sen verran pieni naarmu tulee välilihaan. vauva on heti virkee ja silmät on auki. ihana pieni! :heart:

kokonaiskesto siis 4.5h ja ponnistus 18min.

Mä kopsaan tuolta odotuspuolelta,laiska kun oon,että päivittelen sitä mukaa mitä umayya ehtii :D

Sisu täällä mennään kanssa hammasta purren välillä ton imetyksen kanssa :kieh:
Ongelma on se että P tissuttelee tissillä eli juo liruttamalla maitoa. Nyt ei ole enää sitä ettei se jaksaisi vaan se on vaan sen tapa. Pullosta oon antanut lisäksi vähän korviketta,hyvin se sen imee kitusiinsa :kieh: :(
mä soitan imetystukineuvojalle huomenna,jos meen käymään siellä.
Soita sinäkin,jos siitä olisi sulle apua?

Nyt on taas mentävä :wave:

Martsuli
Ohhoh :eek: Sain nukkua 01.15-07.20 ihan putkeen :eek: :eek:
Meillä kanssa alkanu ilta, yö ja aamu imetys menemään ihan päin mäntyä kun ei meinaa ottaa sitä ja pyörii vaan miten sattuu... Päivisin kyllä syö ihan hyvin että en tiedä yhtään mikä on... :ashamed: Noh, tulin nyt jotain ilmottamaan ittestäni ja ehkä illalla lisää mut nyt meen kyllä kahvia hakemaan :D

HelloShitty
täällähän minä, tai oikeestaan me. :wave: :D

yöllä nukuin vihdoinkin hyvin joten tänään on ollu energiaa tehä kotitöitäkin. :xmas:

maito alkaa nousta jee...mutta mua palelee ihan sikana. :/ lisäksi maha on tosi hellä. pikkasen alkoi jo pelottaa kun aamulla tuli kamalan isoja hyytymiäkin. onko se merkki siitä että on jotain häikkää vai kuuluuko asiaan??? :| muuten vuoto ollu niukka. vuotoa tuli synnytyksessä yhteensä vaan 300ml.

Juliet on nukkunu koko päivän melkein. ja yölläkin taisin herätä vaan pari kertaa. :eek: tyytyväinen vaikuttaa olevan. :heart: isommat tytöt meni eilen isälleen. on sen viikonloppu mutta ku olin pari päivää sairaalassa ja on uus vauvakin niin ne meni vaan yheks yöks. kohta tulee kotiin. Mai on ainakin tähän asti ollu oikein reipas ja kiltti isosisko. ilmoitti ite ettei oo enää vuava vaan isosisko vaikka ennen on sanonu olevansa pieni vauva. :D

siinähän se...eipä mitään ekstraa. ollaan vaan oltu tää päivä ja ottanu rennosti. mies vapaa ainakin pari päivää vielä. sit vasta alkaa se oikea arki. valehtelisin jos sanoisin ettei mua pelota. :snotty:

onhan täällä pinossa juu hiljaista jos miettii että vauvoja kuitenkin tullu aika paljon. :eek:

HS ja Juliet 4 vrk

ps. meinasin kirjoittaa rv:t äsken iän tilalle. :LOL:

HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
ja Julietin tiedot puuttuu etusivulta tässäkin pinossa. :kieh: :attn:
Mä laitan ne,mä oon vaan kopsannut ne tuolta odotuspuolelta,mutta nyt ei umayya oo pariin päivään päivitellyt joten lisään puuttuvat illalla :D
ahaa..okei..se selittää asian. :D

Taa
Kaikki taitaa olla niin vauvojensa lumoissa, ettei enää ehdi tänne kirjottelemaan B)

Pojan kanssa käytiin tänään suihkussa. Se vaan tuijotteli, että mitä tuo äiti nyt meinaa kun suihkuttelin. Ensimmäinen kylpyreissu viime viikolla oli aika huutoa eikä poika tykänny juurikaan, mutta tuo suihkussa käyminen tuntui olevan ihan ok sen mielestä. =)
Huomenna mennäänkin sitten katsomaan, mitä neuvolan tätille kuuluu. Virkavapaallahan se meidän "oikea" neuvolantäti on ollu jo alkuvuodesta asti ja mä toivon, että on vielä piiiiiiitkän aikaa. Tykkään paljon enemmän tästä sijaisesta. Ahdistaa ajatuskin, että joutuu jossain välissä olemaan taas tekemisissä sen toisen kanssa...

Vauvantuoksuista arkea tässä eletään. Elämä koostuu aika pitkälti imetyksestä ja vaipanvaihdoista. Hävettää oikein, kuinka vähälle meinaa jäädä tuo esikoisen hoitaminen. Mies on pääosin isomman kanssa käyny kaupassa, ulkona, puistossa ja hoitanu syömiset ja kylvetykset. Yritän kyllä kauheasti huomioida tyttöä, mutta kun toinen on kiinni tississä niin hankalaa meinaa olla..
Kuinkas te muut ootte ratkassu isomman huomioinnin?

Taa ja tissitakiainen 11vrk

Taa
Illan yksinpuhelu B)

Te, jolla on nyt sitten enemmän kuin yksi lapsi. Huomasin tuossa yhden pienen asian. Esikoinen kun syntyi, tuli onnitteluja, kortteja ja lahjoja suorastaan ovista ja ikkunoista ihan parin viikon sisällä. Nyt toisen kohdalla on tullut pari korttia, kaksi lahjaa ja onnitteluja huomattavasti vähemmän kuin esikoisen kohdalla.
Onko toinen lapsi jotenkin vähemmän arvokas muiden mielestä vai miksi siitä ei enää onnitella kuten ensimmäisestä? Väheneekö onnittelut joka lapsen kohdalla?

*Taa miettii hormonihöyryissään*

Joo,ei täälläkään niitä onnitteluita niin miljoonasti oo tullut kuin esikon aikaan,mutta hyvä niin ettei täällä ole paljoa väkeä lapannut,en mä jaksaiskaan =)

Paprica nautti tänäänkin kylvystä,silmät kierossa katseli,missäs nyt ollaan :D Kovasti potkikin vedessä =)

Keskiviikkona olisi neuvolalääkäri,saas nähdä onko painoa tullut paljoa..

BV ja P 1kk 5pv (mä lasken aina nää väärin)

tuun kohta päivittää listaa :wave:

HelloShitty
no jaa...en oo kyllä huomannu et ois tullu vähemmän onnitteluja. en kyllä ilmoittanu yhtä monelle ku esikoisen aikaan. :D aika paljon on kyllä ihmiset ollu kiinnostuneita tästä. voisko sekin vaikuttaa että meitä odottajia lähipiirissä oli/on enemmän ku ikinä että kaikki haluu katella vauvoja. :D

ja sitten asiaan...mä muuten epäilen että J:n navassa on joku pöpö.. :/ onko jonkun lapsella ollu joskus??? mun mielestä se napa haisee oudolle. toivon että saan ajan neuvolaan heti huomenna. harmi kun soittoaika on vasta 12-13 niin tiukille menee. |O pakko tota on päästä näyttää jonnekin.

ja sit toinen asia...kui paljon teiän vauvat nukkui alussa? tää typy on nukkunu oikeesti koko päivän..herää vaan syömään aina välillä mutta sit nukkuu taas. toivottavasti ei mee taas yö valvoessa. :snotty:

HS ja IhanaPieni 4 vrk.

moro..

nyt vihdoin sitten tälle puolelle tulin kurkistamaan kun en koneella ollessa koskaan muistanu vaikka muuten kyllä kävi mielessä :)

en kerkee hirveesti nyt kirjotella, mutta jospa vaikka huomenna sitten ihan rauhassa luen mitä ootte kirjotellu ja ehkäpä itekkii sitte jotain taas raapustan :)

m-m ja typsykkä 1kk ja 23 päivää

Taa
HS näkyykö siinä navan pohjassa sellasta valkosta? saattaa olla napasieni. Ei vakava. Neuvolassa varmaan lapistetaan ja sillä se alkaa lähteä. Tosin napavarren irtoaminenkin saattaa aiheuttaa pahaa hajua siinä tapahtuvan bakteeritoiminnan johdosta.

HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
HS näkyykö siinä navan pohjassa sellasta valkosta? saattaa olla napasieni. Ei vakava. Neuvolassa varmaan lapistetaan ja sillä se alkaa lähteä. Tosin napavarren irtoaminenkin saattaa aiheuttaa pahaa hajua siinä tapahtuvan bakteeritoiminnan johdosta.
no mun mielestä semmosta on siellä. :x
olis nyt vaan sieni eikä mitään tulehdusta. toi haju on aika paha. sairaalassa se lääkäri kysyi hoitajalta haiseeko sen mielestä. no hais ja niin munkin mielestä mutta ei ne siihen mitään laittanu. käski vaan putsata paremmin. |O :headwall: no niinhän mä oon tehnykkin. tai en näköjään tarpeeks hyvin. :ashamed: |O :(

prkl kun neuvolan soitto aikaan on vielä ikuisuus. jos en saa aikaa sinne täks päiväks niin roudaan itteeni jonnekin muualle Julietin kaa.

yö meni ihan jees taas. taisin herätä ja syöttää 3-4 kertaa mutta Juliet onneks nukahti uudelleen. =)

HS ja Juliet 5 vrk

HS, kannattaa putsata sitä napatynkää septidinillä. Se ei kirvele, mutta desinfioi samalla sitä. Ja meilläkin napa haiskahti TOSI karmeelle päivä pari ennen tyngän irtoamista, ja kun sit vielä jatkoin pudisteluja septidinillä, niin haju hävisi melko pian, ja nyt napa on jo ihan siisti, ja hyvin parantunu. Meille terkkari sano, et jos napa itsessään punottaa vähän, niin se ei ole hälyyttävää, ja ainahan se vähän tahtoo ronkkimisen jälkeen punottaa, mut jos sen navan ympärille, ikään kuin mahaan, alkaa tulla punanen renhas navan ympärille, niin sillon pitää käyttää näytillä. Mut kannattee kyl käydä näytillä joka tapauksessa, jos epäilyttää. Se haju kertoo jo aika paljon, et onko se ok vai ei.
Ja tuosta nukkumisesta, meillä Minni oli jo laitoksella hereillä aina jonkun aikaa, ja nyt on aika jo huomattavasti pidentyny, eilenkin taisi olla neljättä tuntia yhtä soittoa hereillä, kun eka kylvetettiin, ja sit illan söi vähän väliä.

Taa, sama huomio muistamisista tehty täällä kans. Ja surettaa Minnin puolesta ihan hirveesti. Esikoisen aikana tuli ihan vino pino kortteja ja lahjoja joka tuutista, niin nyt on tullu ehkä 7 korttia, ja 3 lahjaa. Ei sillä, että pitäisi ehdottomasti muistaa ja lahjoa meidän lapsia, MUTTA siksi surettaa, kun olen säästäny kaikki syntymän jälkeen saadut onnittelukortit, ja synttärikortit, niin onpa kiva, kun toisella on kenkälaatikollinen saatuja kortteja syntymän jälkeen, ja toisella muutama. Olisi se nyt olu kiva saada vähän enemmän Minnillekin isompana katsottavaa... (siis niitä kortteja ). Kai ihmiset ajattelee, että tekstari-, ja sähköiset (s-posti / facebook / mese jne ) onnittelut riittää, eikä kukaan halua enää peristeisiä kortteja :(

Kekkeri, kiitos imetystsempistä! =) Meillä mennään nyt silleen, et lypsän sen minkä saan irti, ja annan oman maidon pullosta. Ranteet paskana tuon käsipumpun kans, mutta maitomäärä hiipuu koko ajan ( kun ei se pumppu tyhjennä niin tehokkaasti kun vauva ), joten enköhän kestä sen aikaa, kun tätä "lystiä" riittää. Pääasiahan on, että vauva on kuitenkin ekat maidot saanu, ja elämäneliksiirit sitä kautta. Vaikka olisin kyllä voinu imettää ielä pidempäänkin, mutta kun ei onnistu, niin en stressaa siitä enempää. Eikä mulla ole sydäntä huudattaa toista, kun raukka huutaa kauhusta kankeena pää punasena jo tissin nähdessään... :(

Mutta muuten meillä menee ihan hyvin, mitä nyt Jekovitit pikkusen on mahaa kipristyttäny pienellä :( Käypi toinen niin sääliksi, kun oikein jalat vetää mahaa vasten ja parkasee pahasti... Mutta jospa se pikkumassu tottuis niihin tippoihin tässä piakkoin. Ja eipähän nuo olla kun vasta lauantaina alotettu, niin katsellaan tässä ja totutellaan pikkuhiljaa.

Sisu ja Minni 2vko 4pv :heart:

HelloShitty
oon tota napaa putsannu septidiinillä koko ajan. ja kunnollaa on spruitannu sinne että varmasti on paikat putsattu. jotain pöpöö sinne on kuitenkin jääny ja ooon sata varma että oli jo sairaalassa.

no..neuvolaan sain ajan täks päiväks. eli klo 13. :D

en tiiä sit miten oma vointi on ku on tullu tosi isoja hyytymiä ja aamulla pahanhajuinen kalvopala. :x :x :x maha on kyllä ollu arka muttei varsinaisesti kipee. haju vaan pisti mietyttää...huoh...

imetys on lähteny ihan hyvin käyntiin. tissit täynnä maitoo mutta kauheen kipeet!! |O pakko raahata itteeni apteekkiin tänään..ei siinä muu auta. kipua on vaan ihan koko tississä, ei vaan nännissä. rintsikat auttaa ja lämpö.

mutta nyt neuvolaan... :wave:

HS, pitäiskö sun soittaa vaikka äippäneuvolaan / synnärille tuosta omasta voinista? Aika huolestuttavalta kuulostaa... Oli mullakiin toki maha välillä kipee, kaikki vessareissut oli tuskasia, kun kävi mahaan kipeetä, ja istuminen jne teki kans kipeetä, mut sit hoksasin, et olin vähän liian reippaasti alkanu liikkumaan, ja kun vähän rauhotin tahtia, niin kivut hävisi. Mut noi hyytymät ja kalvojenpalat ei kuulosta oikein oikealle...

Hei, siitähän mun piti kysyä, että olenko mä ainut epäkelpo äiti
( :xmas: ), joka tyrkyttää vielä lapselleen tuttia? Ja jos en ole, niin onko teidän vauvoilla / aiemmilla lapsilla ollu eroa, et onko tutti luonnonkuminen vai silikoninen?? :eek: Tuo onneton ihmisenalku ei huoli luonnonkumisia juuri ollenkaan, yökkää, ja sylkee pois! Mut silikoninen kelpaa paremmin... Onko se vaan kranttu, vai onko muilla samaa hommaa / toisinpäin? Esikolle kun oli sama, mitä sille työnsi suuhun, niin se oli tyytyväinen.

Voi Minni riepua :'( Äsken 45minsaa kiterehti sängyssä mahan takia, ennen kun sai unen päästä kiinni :( Kun vaan vois jotenkin auttaa ja helpottaa sitä mahanvääntämistä...

HelloShitty
neuvolassa käyty..napatynkä irtos sitten samalla. :eek: aika nopeesti lähti. Mai oli reilu 3 viikon ikäinen vasta kun se irtos. sientä oli ja siihen laitettiin laapista, tai mikälie suomenkielinen nimitys. :D

kysyin samalla niistä hyytymistä ja kalvopaloista ja kehotus oli että jos alkaa vuotaa enemmän tai on kamalia kipuja niin soitto synnäriin. eli kai sitä voi vähän katella vielä. nyt vuoto ollu taas ihan normihajuista! miten musta on tullu niin kauhee stressierkki. :ashamed:

tuttia ollaan kokeiltu antaa ja autossa se menee ihan hyvin. silikonista meillä käytössä. mua jotenkin ällöttää se luonnonkumi, en tiiä miks.

jaksuja sinne mahaongelmiin Sisu ja Minni. :hug: mitä kaikkee olet kokeillu?

Yhteistyössä