**Kesämasut 2009**

Tinnille onnittelut hääpäivän johdosta! :)
ja Martsulille :hug: :hug:

Joidenkin mielestä mä varmaan oon surkea äiti, mut minä olen jo varsinaisen imettämisen lopettanut :ashamed: Siitä ei vaan oikein tullut mitään, sattui niin hemmetisti ja muutenkin joutui koko ajan hermoilemaan että saiko se vauva nyt varmasti tarpeeksi maitoa jne.. Neiti jäi varsinkin päiväaikaan usein tosi tyytymättömäksi vaikka oli tunninkin tissillä yhteen menoon, joten senkin takia päätettiin lopettaa imetystouhu. Tällä hetkellä siis pumppailen maitoa ja annan lisäksi vastiketta. Tähän järjestelyyn olemme nyt sit kaikki olleet tyytyväisiä, niin äiti, isä kuin vauvakin - ja näin mennään nyt ainakin toistaiseksi. :)

Meidän neidillä on haikaran purema toisessa silmäluomessa ja taitaa niitä niskassakin olla. Neidillä on vaan niin paksusti tukkaa että eipä ne sieltä niskasta juuri edes erotu :)

Mut nyt alkaa neiti heräillä ja alkaa olla taas ruoka-aika :)

Pirtsi ja pikku-neiti 2vk 5 pv

Pirtsi mun mielestä ainakaan et oo huono äiti :hug: mä alan olla todella lähellä klubiin liittymistä.. :wave:

koitan nyt kestää vielä jonkin aikaa jos tää "tiheä imu" menis ohi. tässä on parina päivänä ollu niin, et vauva tahtoo puoliltapäivin ja ennen/jälkeen puoltayötä tunnin välein tissiä. ja sen imuvoima on varmaan parantunu, ni mun nännit ei tahdo kestää sitä maraton-touhua! tai siis jos imee kauemmin ku 5min ni alkaa jomottaa nännis ja se kestää sit imetyksen loputtuakki.. imuote on sillä niin hyvä ku rintakumin kans vaan voi olla et ei pitäis siitäkään johtua. viime yönä tiristin pumppuun 60ml maitoa ja annoin sen sit ku vauva heräs, hotkas sen hetkes ja viel piti tissillä jatkaa..

noh pian vauva on 3vko ni jos toi jatkuva imeminen hellittäis. jos ei, ni varmaan ruvetaan menee osittaisimetyksellä...

Talvis ja vauva 2vko 3pv :heart:

ja Martsulille halaus :hug: ihan en sun tekstiä tajunnu, mulla on varmaan jääny jotain välistä, mut en sua tuomitse vaan jaksamisia lähetän :hug:

Martsuli
Alkuperäinen kirjoittaja Talvis:
Pirtsi mun mielestä ainakaan et oo huono äiti :hug: mä alan olla todella lähellä klubiin liittymistä.. :wave:

koitan nyt kestää vielä jonkin aikaa jos tää "tiheä imu" menis ohi. tässä on parina päivänä ollu niin, et vauva tahtoo puoliltapäivin ja ennen/jälkeen puoltayötä tunnin välein tissiä. ja sen imuvoima on varmaan parantunu, ni mun nännit ei tahdo kestää sitä maraton-touhua! tai siis jos imee kauemmin ku 5min ni alkaa jomottaa nännis ja se kestää sit imetyksen loputtuakki.. imuote on sillä niin hyvä ku rintakumin kans vaan voi olla et ei pitäis siitäkään johtua. viime yönä tiristin pumppuun 60ml maitoa ja annoin sen sit ku vauva heräs, hotkas sen hetkes ja viel piti tissillä jatkaa..

noh pian vauva on 3vko ni jos toi jatkuva imeminen hellittäis. jos ei, ni varmaan ruvetaan menee osittaisimetyksellä...

Talvis ja vauva 2vko 3pv :heart:

ja Martsulille halaus :hug: ihan en sun tekstiä tajunnu, mulla on varmaan jääny jotain välistä, mut en sua tuomitse vaan jaksamisia lähetän :hug:
No se oli kiukkusena kirjoitettu ni oon voinu olla "hieman" sekava. :) Enkä oo kertaakaan puhu tänne että mulla menis ton äijän kanssa huonosti mutta vuoden verran on menny jo päin per*että...

Kiitos haleista :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:
Te joilla mennään ainoastaan korvikkeella niin millaisia määriä teidän muruset syö kerralla? Meillä tuo reilu kolmen viikon ikäinen syö 60-130 ml kerralla vaihtelevasti.
Mäkin meinasin kysyä samaa,kun tuntuu että P vetelee tutteliakin välillä aika paljon+ se mitä se saa tisseistä irti :eek:
Ettei se vaan ylensöisi? Pulauttelee välillä,varsinkin vaipanvaihdon yhteydessä..

Meillä menee korviketta noin 80-90ml per syöttö, joskus syö 30-40ml ja pinet tirsat väliin ja sit vielä 60-80ml päälle. Tissiä annan päivisin aina ennen korviketta mutta herra joko nukahtaa tai rupeaa riehumaan joten aikalailla korvikkeilla mennään. Tänään neuvolassa tultiin siihen tulokseen että jos lopettelisin pikkuhiljaa tuon imetyksen kun alkaa käymään jo omille voimille. Pahaltahan tämä tuntuu mutta kuten th sanoi on parempi että kumpikin sekä äiti että vauva jaksavat hyvin ja ovat tyytyväisiä.
Tänään käytiin tosiaan toisen kerran neuvolassa ja painoa oli tullut lisää 235g viikossa, eli yhteensä 515g sairaalasta lähdön jälkeen.
Univelkaa on kyllä kertynyt, pikkuisella on sellainen rytmi että joka toinen yö nukutaan ensin 4h ja sitten syötön jälkeen 2-3h ja päivällä vaihtelevasti 1-4 tunnin välein, joka toinen yö taas syödään 11/2h-2h välein ja sitten nukutaan seuraavana päivänä 4-5h unia koko päivän. Ja tämä äiti kun ei osaa nukkua päivällä. Onneks on meikit keksitty niin kehtaa edes kaupassa käydä näiden mustien silmänalusten kanssa.
Topoca+äitin pikku kulta 2vk2pv

Sama homma täälä et imetän ensin (pumppaamalla tulee 80ml) mutta yleesä imetys loppuu raivareihin, vauvan siis, kauhee kiukkuitku!!! |O ja pääle korviketta menee vaihellen 20-60ml riippuen kauanko jaksaa tissillä olla raivostumatta..

Mä en jaksa, tekee mieli itkee ku pitäny tänää antaa vauva anopin syliin, en halua antaa!!! Saako kiukutella itekki!!!!!!! :kieh: Se sanoi et pitää vauvan muihinkin tottua ja tuttipulloo antpo ja vaipat vaihto multa kysymättä |O Saatana

kleo ja Sara 8vrk :heart:

Uusi yritys kirjoittaa kuulumisia.
Menee hermot miehen kans. Meni sukset ristiin eilen, eikä olla sen jälkeen puhuttu, ku pakolliset, tyyliin "minä ajan", kun oltiin aamulla lähdössä puutarhalle, tai että "haen tytöt hoitajalta" kun tultiin takas, ja oltiin purettu auto... :headwall: Ja kumpikin on jääräpää, eikä osaa antaa periksi... :ashamed:
Minnillä oli menny hyvin hoitajan kans, mutta kun tultiin kotiin, niin sit alko... Vauva on nukkunu 2x 30min pätkät vaunuissa tänään, eikä ole rauhoittunu muualle kun mun syliin. Syömisrytmit on kans ihan sekasin, ja nukkuu pullolle, mikä ei ole normaalia
Minnille... Eli taitaa olla vauva semmosen 5kk kun seuraavan kerran jätän sen 3h ajaksi ulkopuoliselle hoitajalle :( Hoitajassa ei mitään vikaa, mut itse ei vaan jaksa tämmösiä päiviä :kieh:

Martsulille :hug:

Ja kaikille. jotka painii imetysongelmien kans :hug: Minä siis lypsin pelkästään jonkun aikaa (Minni ei siis syöny suoraan tissistä ), ja annoin lisäksi korviketta. Mut maidon määrä hiipu pikkuhiljaa ja lopulta sain enää jonkun 10ml molemmista rinnoista yhteensä irti... Ja nyt siis pelkällä korvikkeella ollaan.

Pitää lähtee syömään tää kiukkupussi kainalossa... :wave:
Sisu ja Minni 1 kk 5 vrk :heart:

Meillä neiti syö äidinmaitoa+vastiketta sellaista 60-110 ml kerralla, pääosin n. 80ml. Öisin yleensä syö suurempia määriä ja sitten nukkuukin pidemmät pätkät.

Onneks tämä "huono äiti"-morkkis alkaa hiljalleen helpottaa, aluksi otti kyllä koville ja monet itkut tuli itkettyä. Mies on ollut ihanana tukena tässä hommassa, et suurkiitokset kuuluu sille ku sai puhuttua mulle järkeä :) Eihän tästä hommasta tulis mitään jos itse on suunnilleen romahtamispisteessä ja vauva ois koko ajan tyytymätön!

Ostettiin tänään tuttavan suosituksesta tuollainen vauvakeinu (tai koliikkikeinuksikin sanotaan). Neiti itkeskeli just ennen ku alettiin kokeileen ja 10s meni ja neiti hiljeni. Nyt vaan nukkuu tuossa. :heart: Mikä ihana keksintö jos tuo jatkossakin toimii noin hienosti! Neiti kun ei tahtois nukahtaa ku syliin ja heiluttavaan liikkeeseen.. :)

Turhaa sitä imetyksestä stressiä ottaa,niin mä otin ainakin ja hermot meinasi mennä.
Nyt en stressaa enää ja annan asioiden mennä omalla painollaan,huomattavasti helpompi olo itselläänkin =)

Ma olisi seuraava neuvola,saa nähdä paljonko P painaa jo :eek: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Turhaa sitä imetyksestä stressiä ottaa,niin mä otin ainakin ja hermot meinasi mennä.
Nyt en stressaa enää ja annan asioiden mennä omalla painollaan,huomattavasti helpompi olo itselläänkin =)
Samaa mieltä. Meille siis terkkari motkotti siitä rintakumista, et pitäis jättää se pois, ja kun Minni ei ruvennu rinnalle ollenkaan ilman kumia, niin aloin panikoida sitä kumia, ja stressata siitä, ja taas Minni puolestaan reagoi siihen stressiin, eikä pian rauhottunu ollenkaan tissille, ei kumin kans, eikä ilman. Ja niin sit päädyttiin pelkkään lypsämiseen, mikä taas tyrehdytti koko maidon tulon... Hieno oravanpyörä! :kieh:
Eli pienestäkin stressistä voi saada niin paljon hallaa aikaiseksi, ettei sitä ihan heti uskokaan. Annatte mennä kukin sillä tyylillä vaan, mikä tuntuu hyvälle, pääasia on kuitenkin, että vauva saa ruoka; tissistä, tai pullosta tissimaitoa, tai pullosta korviketta!! Eiköstä vaan? :attn:

=)

Taa
Moikka!

Käytiin toissapäivänä neuvolassa. Mietin ennen neuvolaa, että ollaanko saatu 5kg rikki eli onko maito riittäny. 5,3kg näytti puntari eli kyllä riittää maito vaikka välillä tuo Kaapo tuntuu tappelevan kovastikin tissin kanssa :D Pituus oli 59cm eli kyllä nuo 62 vaatteet on pakko kaivaa esille :D
Lupauduttiin sitten osallistua siihen pneumokokkirokotetutkimukseen (sanahirviö!). Se ois sitten edessä parin viikon päästä, kun on 6vk lääkäri.

Kovasti vauva heiluu aina esim sängyssä ollessaan. Ikinä ei Kaapoa löydä samasta asennosta mihin jätti. Huomattavasti on alkanu myös enemmän olemaan hereillä ja kattelemaan maailmaa. Parit hymyt on myös äitille väläytetty. Ihanaa, kun vauvat ensimmäisen vuoden aikana oppii koko ajan jotain uutta.

Mä oon potenu hieman huonoa omatuntoa siitä, että imetin esikoista alle 3kk ja siitäkin täysimetystä ehkä pari viikkoa. Nyt oon huomannu, että muillakin on ihan samoja ongelmia imetyksen kanssa, kuin meillä silloin, joten turhaa mä itseäni olen soimannut. Eli mä ymmärrän vallan hyvin teidän tunteet! Muistakaa, että ei sillä ole väliä, miten se lapsi ruokaa saa, kunhan saa. :) Joku ehkä ymmärtää myös mun tyytyväisyyden siitä, että Kaapo tuntuu hyvin kasvavan pelkällä imetyksellä. Tällä kertaa mä haluan onnistua =)

Martsuli :hug:

Taa ja Kaapo 1kk 1pv :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Samaa mieltä. Meille siis terkkari motkotti siitä rintakumista, et pitäis jättää se pois, ja kun Minni ei ruvennu rinnalle ollenkaan ilman kumia, niin aloin panikoida sitä kumia, ja stressata siitä, ja taas Minni puolestaan reagoi siihen stressiin, eikä pian rauhottunu ollenkaan tissille, ei kumin kans, eikä ilman. Ja niin sit päädyttiin pelkkään lypsämiseen, mikä taas tyrehdytti koko maidon tulon... Hieno oravanpyörä! :kieh:
Eli pienestäkin stressistä voi saada niin paljon hallaa aikaiseksi, ettei sitä ihan heti uskokaan. Annatte mennä kukin sillä tyylillä vaan, mikä tuntuu hyvälle, pääasia on kuitenkin, että vauva saa ruoka; tissistä, tai pullosta tissimaitoa, tai pullosta korviketta!! Eiköstä vaan? :attn:

=)
Mäkin voin sanoa nyt suoraan,että meidän elämä helpottui hirveästi kun lisäsin korvikkeen määrää,P malttaa jopa nukkua välillä muuallakin kuin mun sylissä ja se on jo iso juttu :flower:

Mä kans kannatan sitä, ettei turhaan stressaa kaikesta mahdollisesta niin sujuu arki vauvan kanssa paljon paremmin. :hug:

Täällä mennään täysimetyksellä ja kaikki ok. :heart: Väsymyksestä huolimatta nautin joka sekunnista vaikka mielialat heittelee ja itku tulee helposti telkkariohjelmia katellessakin jne heti jos on jotain lapsiin liittyvää..Kai nää hormonijutut taas jossain vaiheessa tasoittuu. :D

Melkein hävettää kirjoittaa tänne ettei itellä ole mitään ongelmia. :ashamed: Mutta tsemppiä kaikille älkääkä turhaan murehtiko kaikkea vaan nauttikaa! :heart: Vauvavuosi on nopeasti ohi, nyt täytyy ottaa kaikki ilo irti tästä ajasta kun lapset kasvaa niin nopeasti.. :heart:

BV, saat kysyä ja voin vastata. Meidän tytöllä tuo halkio on sellainen ehkä keskokoinen. Ei isoin muttei pieninkään, erikoistuttipullolla kuitenkin syötetään. Leikkaus on aikaisintaan vajaan vuoden ikäisenä, jotta tytöllä ehtii sitä omaa kudosta tulla siihen lisää. Lastenlääkäri sanoi et jos omalle vauvalle täytyis toivoia jotain poikkeavuutta niin tuo kitalakihalkio ois ihan ensimmäisestä päästä kun on niin helppo korjata se. Leikkauksen jälkeen sairaalassaoloaikakin on vain kolmesta seitsemään vuorokauteen ja suun kautta syömisen saa aloittaa heti leikkauksen jälkeen eikä esim. nenämahaletkua tarvita.
siis mikshän mä oon muka bv:lle vastannu kun piti SISULLE vastata.. nooh, talos hoidettavana kaks pientä niin eihän sitä kaikkee hoksaa :saint:

BV, saat kysyä ja voin vastata. Meidän tytöllä tuo halkio on sellainen ehkä keskokoinen. Ei isoin muttei pieninkään, erikoistuttipullolla kuitenkin syötetään. Leikkaus on aikaisintaan vajaan vuoden ikäisenä, jotta tytöllä ehtii sitä omaa kudosta tulla siihen lisää. Lastenlääkäri sanoi et jos omalle vauvalle täytyis toivoia jotain poikkeavuutta niin tuo kitalakihalkio ois ihan ensimmäisestä päästä kun on niin helppo korjata se. Leikkauksen jälkeen sairaalassaoloaikakin on vain kolmesta seitsemään vuorokauteen ja suun kautta syömisen saa aloittaa heti leikkauksen jälkeen eikä esim. nenämahaletkua tarvita.
siis mikshän mä oon muka bv:lle vastannu kun piti SISULLE vastata.. nooh, talos hoidettavana kaks pientä niin eihän sitä kaikkee hoksaa :saint:
Ei se haittaa :D

Meidän neiti nukkui yllättäen pari päivää ja yötä todella hyvin ja rauhallisesti, oli varmaan vieraskorea miehen vanhemmille. Nyt onkin ihan eri ääni kellossa. :( Pieni alkoi eilen kiukkuamaan tissillä ja jatkoi sitä yölläkin. Neiti ottaa muutaman hörpyn maitoa ja kääntää päänsä pois ja alkaa parkua kovaa.. Meillä mennään ihan pelkällä tissimaidolla ja pullosta ei neiti osaa edes enää syödä (koitin kyllä eilen kun säälin pientä huutajaa.).

Kaikista pahimmalta itsestä tuntuu tässä se, ettei oikein tiedä mistä lähtisi "purkamaan" näitä raivarin aiheuttajia. Hermostuuko pieni siihen, että maitoa tulee liian paljon ja vauhdilla vai siitä, että joku syömiseni aiheuttaa pienelle kovia vatsanväänteitä. :/

Ja vielä kaikille imetyksen tai korvikkeen antamisen kanssa painiskeleville: jokainen tekee ihan niin kuin itse parhaaksi näkee! Pahoittelen, jos olen saanut omalla "imetysvauhkoamisellani" jollekin sellaisen olon, että imetys on ainoa vaihtoehto.. En ole todellakaan sitä mieltä, omalla kohdalla koen sen vain helpoimmaksi keinoksi ruokkia pientä. Nostan jopa hattua niille, jotka jaksavat öisinkin nousta sängystä ylös lämmittämään vauvalle ruokaa. Imetys on itselleni "laiskan" ihmisen valinta. ;)

Kyselin tuossa muilta siitä liikunnan aloittamisesta/kivuista.. Nyt sitten tuntuu kipua myös kohdun tienoilla ja toivottavasti kivut kuuluvat asiaan. En todellakaan jaksaisi lähteä mihinkään sairaalan päivystykseen jonottamaan vauvan kanssa (juu, raahaan neidin miltei joka paikkaan mukaan, kun ei osaa tosiaan syödä kuin tissiä).

-maranooka & hippu 16vrk-

Mä oon syöttänyt pelkkää tissimaitoa, jonain päivinä(esim. eilen) riitti yks tissillinen ja kolmisen tuntia väliä...Sit taas jonain päivinä pitää saada molemmat tissit tyhjiks. Ei mun mielestä ainakaan vielä vaikuta siltä et pitäis alottaa vastikkeen antaminen tissimaidon lisäks.. Toisaalta toivon että vois syöttää pelkkää vastiketta niin ei olis aina niin kiinni mut sit taas toisaalta säälittää jossain vaiheessa alottaa vastike kun se on vähäsen tuhdimpaa tavaraa ja kun Piskuinen ei oo pulautellu tissimaidon kans yhtään ja ihan varmaan kun vastiketta aletaan antaan niin sit se puklaaminen alkaa..

Masuha&Piskuinen 2vk 2pv

Pelkällä tissillä mennään täälläkin. Pumppaan sitä myös pakastimeen jos joskus lähden jonnekin ilman vauvaa niin voi mies tahi mummu sitä pullosta syöttää... Tuntuu se välillä hölmöltä olla kokoajan tissit paljaana varsinkin kun on vieraita mut minkäs teet.. Alkuun oli mieskin vähän ihmeissään koko imetys touhusta eikä se antanut mitään positiivisia tunteita aiheesta itsellekkään... Sit tuossa oli myös itsesyytöksiä siitä kun vauvalle tulee vatsavaivoja, että mitä nyt oon syönyt ja sit kun muutkin kyselee että mitä olet syönyt jne, tuli alkuun paha mieli kun itse antaa kaikkensa että vauva saisi ruokaa ja kasvaisi.

Meidän poika on samanlainen tissillä kun maranookan typsy, eli kiukkuaa vaikka on nälissään. Itse luulen myös että syy on se että maitoa tulee liikaa. Toinen syy on se että välillä pitää röyhtäyttää jotta on mukavampi taas imeä. Ja joskus syynä on väsymys. Meidän herra kun on niin seurallinen ettei nuku läheskään niin paljon kun esim veljen vauvat ovat nukkuneet,

Mun alapää vuotaa vieläkin.....!!! aargh!! :headwall: :headwall: Eilen ja toissapäivänä tuli kirkasta verta, tänään en ole sitä nähnyt. Paikat on vieläkin aavistuksen hellänä. Siellä on kai ne ompelemattomat repeämät mitkä tihuttaa välillä... soitin eilen päivystykseen ja olisin saanut ajankin mut meillä oli muita suunnitelmia ja sanoin meneväni tänään mut kun eipä se nyt ole vuotanut sitä kirkasta verta... millon nää paranee??!!

Kestojakin olen jo kokeillut :) Aika paksu paketti tulee, mut ei se näytä vauvaa haittaavan. Bambut on tällä hetkellä meidän suosiossa.

Lissu ja teräsmies 3vk2pv

HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Moikka!

Käytiin toissapäivänä neuvolassa. Mietin ennen neuvolaa, että ollaanko saatu 5kg rikki eli onko maito riittäny. 5,3kg näytti puntari eli kyllä riittää maito vaikka välillä tuo Kaapo tuntuu tappelevan kovastikin tissin kanssa :D Pituus oli 59cm eli kyllä nuo 62 vaatteet on pakko kaivaa esille :D
Lupauduttiin sitten osallistua siihen pneumokokkirokotetutkimukseen (sanahirviö!). Se ois sitten edessä parin viikon päästä, kun on 6vk lääkäri.
mä alan kans kallistua siihen suuntaan. sen verran kiinnostavalta kuulostaa ja elättelen toiveita että Juliet sais nimenomaan sen pneumokokkirokotteen. :p

juuh..pitäny taukoo eilen. käytiin koko lauma korkeasaaressa ja kivaa oli! hyvin jaksoi kaikki tallustaa koko päivän. jopa kolmonen! =) alussa J ei meinanu nukkua kun ne polut on liian tasasia. hetken meinasin jopa luovuttaa ja mennä autoon hengailee. :LOL:

eipä mitään ekstraa...täällä täysimetys (kun nyt siitä on ollu puhetta). hyvin riittää ja J kasvaa kovasti. päivä kerrallaan mennään sen asian kaa. ei se stressaaminen tee hyvää ja tavoitteita ei silleen oo (just sen anti-stressaamisen takia). nyt lukemaan loput kuulumiset!

HS ja Juliet vko3+3

Yhteistyössä