***Kesämasut 2009 VOL.2***

Pirtsi: Meillä poitsu nukkuu yleensä klo 21.30-8.30/9.00, eli noin 11 tuntia yöunia ja syö kerran. Päivällä nukkuu yleensä aamupäivällä tunnin, iltapäivästä 2-4 tuntia ja illalla saattaa ottaa vielä torkut jos iltapäiväunet on jäänyt lyhyeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mönkiäinen:
Pirtsi meillä nukutaan 9-12 tuntia yössä :whistle: ilman syöttöjä. Päivällä nukutaan yhdet kunnon 3-5 tunnin päikkärit.
Oliks sullakin mies reissuhommissa? Ajattelin vaan kun mainitsit tuon lauantain jo perinteeksi muodostuneen kevyen keskustelutuokion :LOL: meillä näet keskustellaan kanssa joka lauantai kun viikot joutuu olemaan itsestään niin tulee koko viikon satsi aina kerralla.

Kiinteistä kyselisin, kun aloin tuossa männä viikolla tarjoilemaan herralle pottua niin minkä verran kiinteät ovat verottaneet teidän maitomääriä? Mä olen ihan ylihysteerinen vieläkin tuon syömisen suhteen kun jouduttiin silloin pienempänä käymään siellä sairaalassa huonon syömisen takia. Vaikka mitään syytä ei enää ole, painoa ja pituutta on enemmän kuin monella puolivuotiaana...... Mutta minkäs koira karvoilleen mahtaa???
Ei ole mun mies reissuhommissa, mut siltikin lauantait aina riidellään
:headwall: Meillä riidat johtuu ihan silkasta väsymyksestä, kun itse kuitenkin hoitelen pääsääntöisesti yksin Ellaa viikot niin sit jotenkin oletan mielessäni et mies hoitais sit lauantaina heti aamusta ja saisin itse hiukan ottaa rennommin.. no, mies tietty on sitten lauantaina väsyny työviikosta ja minä hoitelen silloinkin normaaliin tapaan Ellaa - ja sekös mua sit keljuttaa ja riita on valmis.. typerää tiedän, mut minkäs sille voi :)

Huh, 9-12 h yössä ilman yösyöttöjä.. no, yksilöllisiähän nämä vauvat toki on, mut kateellinen mä silti voin myöntää olevani! No, jospa sitten joskus kun saa jo puuroja antaa.. jos sittenkään :(

Meillä ei oo tuo kiinteiden antaminen vaikuttanu maitomäärään oikeastaan yhtään.. kertonee vaan enemmänki siitä, etten oo isoa määrää kiinteitä vielä uskaltanu antaakaan. Minä kun täällä pähkäilen enemmänki sitä, et kuinka paljon niitä kiinteitä voi jo antaa kerralla.. Tällä hetkellä menee bataattia sellainen yks jääpalakuutiollinen kerralla ja enemmänki söis jos uskaltais antaa..

Meillä nukkuu 12h yössä (21-9) ja syö maitoa aamulla kuuelta..

Rytmi löytyny täälläkii, aamulla kun nousee nii puol tuntia keikkuu ja sitte maitoa puoli kympiltä ja ulos.. sielä nukkuu vaunuissa 1-2h, 12 aikaan syödään, nukkuu noin 1h ja klo 16 syödään ja nukkuu ehkä 30 min tirsat ja klo 20 syödään (viimenen maissivelli-maitosekoitus)

HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Onko täällä kesämasuissa enää ketään, joka täysimettäis? Kun tuntuu, että keskustelut menee vain ja ainoastaan korvikkeissa ja velleissä ja vähän jo kiinteitä sivuuttaen. Tulee vähän sellanen fiilis, ettei oo oikein mitään juteltavaa... :(
:wave:
Juliet kasvaa hyvin pelkällä rintamaidolla. ikää 3kk ja tänään neuvolassa saatiin mitat 7150g ja 64cm. :D

muuten kaikki hyvin vaikka murheitakin ollu. eräs läheinen sairastaa vakavasti. rankkaa on ollu. :(

HS ja Juliet 3kk :heart:

moi! tultiin vetämään pohjat näihin paino keskusteluihin.... konstalla oli tänään 3kk nla ja huimat mitat joitas äitikään ei oikein ymmärtänyt olivat 9250g ja 66cm kuula44 cm.
nyt noin 4päivää on sekoitettu jo kaikkiin muihin paitsi yöllä ni puolet/puolet maissi velliän ja tuttelia. neuvola täti sanoikin että ei ihme jos alkaa olemaan nyt useemmin nälkäinen kun on jo noin isokin... eli meillä maisteltu tänään ekat lusikalliset maissisosetta... jos alkaisi pitämään nälkää paremmin. mites muut on rytmittäneet päivää soseitten kanssa. ihan pihalla olen jälleen vaikka jo kolmas menossa...

ajattelin jotenkin näin... aamusti maito, puoliltapäivin sose/vähän tuttelia??? mikä sopiva määrä kun jos yksi ruokailu kerta ollut ennen 200ml, olisko sopiva nyt 100ml jos vaikka syö puolipurkkia maissia??? ja sit vaikka 15.oo velli/maito ja 18.00 velli/maito ja illalla taas sose/maito... onko hassurytmi??? mitä muuttaisitte. meillä siis viellä mennään pääosin vellimaidolla....

tuntuu hieman :ashamed: kun ei mitään muista noista kiinteistä/rytmeistä ja toi kakkonen on sentään vasta 2v4kk

pitää mennä mies lähti juuri kohti vaasaa ja mun pitäis saada toi kolmikko maate..... tulen taas paremmalla ajalla lukemaan kun oltiin viikonloppu vaunuilemassa.

tinni ja poijaat

tinni onpas iso poika!! =)

mäkin yritän "saada lupaa" torstaisesta 3kk neuvolasta kiinteisiin... päivällä syömiseen on saatu pikkusen pitempiä välejä ku oon antanu päivällä 1-3krt n. kolmasosan velliä maidon joukossa, eli tyylillä 100ml maitoo 40-50ml velliä... kerran laitoin pulloon 160ml satsin ja sekin vaan meni kokonaan, annankohan mä tolle tarpeeksi pullosta?? ku jos laitan enempi ku 140ml ni pulauttelee seuraavaan syöttöön asti vähän väliä jotain... neukkatädille kirjottelen huomisesta päivästä varmaan maitomäärät ylös ni katotaan mitä se meinaa niistä..

Talvis ja Minja :heart:

Talvis: meillä on suunnilleen sama systeemi syömisen kanssa eli n. kolmasosan oon antanut velliä maidon seassa n.kolmesti päivässä. Elikkä meillä syödään aamulla kasin aikaan maito-velliseosta, samoin klo.12, klo.16 yleensä pelkkää maitoa ja illalla klo.20-20.30 maitovelliä. Yöllä Iida herää n.kolmen aikaan, jolloin annan vaan maitoa. En ole uskaltaut vielä muuttaa ruoan lajia (eli maissivelliä toiseen)enkä määrääkään erityisemmin, koska se neuvola olikin vasta ensi viikolla, vaikka muistin että se on tällä viikolla :eek:

Yöunista: meillä meni pitkään tosi rauhallisesti yöt eli klo.21 Iida nukahti, söi kolmen aikaan ja nukkui n.7-8 asti. Siis sama rytmi on edelleen, mutta yöt on rauhattomampia. Toissayönä ähinä ja venkulointi alkoi syötön jälkeen ja viime yönä kahentoista maissa...voiskohan johtua siitä, että olen aloittanut nuo vellit ja yöllä ei sit riitäkään pelkkä maito? Toisaalta se ei kyllä selitä sitä puolenyön aikoihin heräämistä/levottomuutta...No ehkäpä tämäkin on joku rauhaton kausi vaan, päivällä tyttö on tosi tyytyväinen. Välillä mulla on vaan tehnyt mieli mennä toiseen huoneeseen nukkumaan, kun valitettavasti herään pieneenkin käännähdykseen tai ähinään :ashamed:

kekkeri: olipa mukava lukea kuulumisiasi :) Mä muistan sut odotuspuolelta, kun kävin sitä ahkerasti lukemassa, vaikka en saanutkaan aikaiseksi liittyä mukaan. No parempi myöhään...

Sitten vielä vauvakuumeesta...mulla siis Iida on eka lapsi ja nyt on jo useamman viikon ollut kova vauvakuume :heart: Mä oon ihan hurahtanut noihin pikkusiin ja haluisin, että Iidalla olisi suht samanikäinen sisarus, kun hänen siskopuolensa on jo 3.luokalla. Ihana sisko on, mutta toki leikit ovat erilaisia pidemmän päälle =) Periaatteessa nyt voisi jo aloittaa toisen "yrittämisen", mut jotenkin jänskättää :whistle: tai ainahan se jännittää, mut nyt vielä enemmän kun tietää mitä raskausaikaan suunnilleen kuuluu ja millaista synnytys on.. Onko muita kuumeilijoita kesäkuisissa?

iituska no kaikki on varmasti menny hyvin kun nyt jo kuumetta pukkaa. mulle iski kakkosen jälkeen se armoton vauva kuukme kun poika oli 8kk. silloin tehtiin päätös että kun mun 30v synttärit juhlittu ni anneteen sen jälkeen lupa kolmoselle eli kakkonen oli tuolloin 1v 2kk. nyt ei kuumetta enää pukkaa näissä kolmessa on ihan tarpeeksi.

maissisosetta meni tänään aamulla noin puolipurkkia ... hieman ihmissään on vielä noista mössöistä. ja d.vitamiinit saa edelleen naaman irveeseen....

kutsu käy.... pitänee lähteä ulos.

Heips!
Onpa kiva kuulla Kekkerinkin kuulumisia. Ja toki HelloShittyn myös ja hänelle erityisen paljon voimia :hug:

Kylläpä on tosiaan Tinnin pojalla komeat mitat, tasan 3kg ja 5cm isompi kuin meidän neiti samassa iässä. :D Melkoisia kokoeroja näköjään samanikäisissä, tosin onkohan nämä tytöt yleensä hiukan poikia pienempiä muutenkin..Mut kyl täältä perässä tullaan :)

Iituska83 :wave: täällä yks siihen vauvakuumeilijoiden joukkoon :) Meillä kans Ella on meidän eka ja haluttais toinen aikalailla perään.. Yks syy on sekin etten hirveänä tykkää tuosta työpaikastani josta jäin äippälomalle joten sinne paluu ei kiinnostais.. ja tässä taloustilanteessa (ja täällä lapissa varsinkaan) ei tuo työpaikan vaihto oo mikään niin helppo homma.. joten tuonkin takia ois näppärää jos saatais pikkukakkonen tähän aikalailla perään. Kovin pitkälle hoitovapaalle mulla tuskin ois mahdollisuutta jäädä ennen uuden äippäloman alkua, joten pitää sit myöhemmin tässä katsoa miten joutuu tekemään.. töihin vaiko hoitovapaalle odottaan uuden äippäloman alkua.. mä oon varmaan hullu :D

Vähänks mä oon niin iloinen tästä aamusta. Yö toki meni meillä normaaliin tapaan, mut kun Ella 6 tienoilla heräili niin mä vaan syötin sille maitoa ja se yllättäen nukahtikin uudelleen tunniksi.. ja sit klo 7 heräs ja taas meinasin ottaa sen jo pois sängystä kun niin hymyili ja katteli sängyn reunuksen nalle puhia ja kumppaneita.. niin kappas vaan, neiti nukahti vielä tunniksi uudelleen :eek: Minä sit toki tyytyväisenä itsekin torkahtelin ja lepäilin 2 tuntia normaalia pidempään :) Taidankin jatkossa antaa neidin olla jonkin aikaa hereilläkin sängyssä hiukan sivusta tarkkaillen ja otan sen pois vasta jos alkaa käydä kärttyisäksi :)

vauvojen taidoista Kekkeri kyseli elikkä meillä neiti osaa kääntyä masulleen ja saa esineistä otteen käsillään. Vaihtelevan pituisia aikoja sit pitää niitä kädessään ja jossain vaiheessa heiluttelua lelu sit lentää jonnekin metrien päähän :D Ja toki suuhun pitää tunkea milloin mitäkin käteen osunutta. Myös meillä neiti osaa käännyillä lattialla ihan eri suuntiin ku mihin hänet jätti.. ja halut ryömimään ois jo kovat, mut ei oo vielä raukalla voimia päästä liikkeelle :)

kaikki vauvakuumeilijat jos on aikomusta saada toinen pienokainen nopeesti perään kannattaa pitää muistissa kelan "säädökset" eli jos toisen lapsen laskettuaika on ennen kuin seuraava täyttää 3v niin saa saman äåippärahan kuin edellisellä kerralla. eli minäkin sain tästä kolmosesta saman ä-rahan kuin kakkosesta. jos olisi laskettu tulojen mukaan ni olisi laskettu edellisestä ä-rahasta ja olis tippunut aika tavalla.

huono /kehno yms, äiti ilmoittautuu :wave: tosiaan aamulla syötiin maissi sosetta/maitoo ja kympiltä lähettiin ulos. konsta nukkuu edelleen samoja unia..... eli meitin kepeät päikkäri kiukut on johtuneet nälästä... eli olen NÄLKIINNYTTÄNYT lastani :/ tulipa apee fiilis. no ehkäpä se mies tuosta nyt sitten tasaa ruokarytmiään.... on nimittäin sitte syönytkin viimeksi aamusti ysin pintaan...

vauvojen taidoista täälläkin mennään napa-akselin ympäri, välillä oon löytäny tytön yöllä sängystä ihan eri päin ku miten on sinne laitettu :LOL: mahalta selälleen mentiin 1,5kk iässä ja nyt tänään, 1pv vaille 3kk iässä kääntyi tyttö ekaa kertaa selälta masulleen. vajaa viikon sitä harjoitteli ja tänään ärinän säestämänä viimein onnistui. :heart: leluista pitää kiinni, mutta tarttuminen on vielä vähän hankalaa, tai kädellä oikeaan kohtaan osuminen että saa kiinni otettua. tuttia kyllä repii pois suustaan. välillä siitä tulee itku, välillä tuijottelee tuttia kädessään ja koittaa tunkea takasin suuhun. :)

Hei pitkästä aikaa =)

Ekaksi mekin ilmoittaudutaan tissittelijöiksi pelkästään, sekä pulloa että tuttia nuori herra inhoaa.

Huoh, oltiin sairaalassa viime viikolla 7 päivää pojun kans :(
Nyt mä kun edelleen täysimetän niin oon maidottomalla ja kananmunattomalla dieetillä plus aiemmin oon jo karsinu kaikki ruisleivät, pavut, herneet, sipulin, mausteet yms.
Nyt siis epäillään allergiaa, refluksiakin on jonkin verran.
Meillä siis ollaan hyvin itkuisia ja kanniskella saa välillä ihan koko ajan kun on hereillä.
Nukkuminen on huonoa, varsinkin päivisin.

Äippä alkaa olemaan aika loppu, kun tässä se synnytyksen jälkeinen masennuskin todettiin jo heinäkuussa.

Anteeksi kamala valitus :(

Jennynen ja pieni mies vähän vaille 3kk

Jennynen :hug: varmasti on raskasta aikaa, mutta toivottavasti saisitte pian selville mikä pikkumiestä vaivaa. Saatko itse apua lapsenhoitoon, että saat esim.nukuttua?

tinni kiitokset tiedosta!Mua ahdistaa kaikki kelan sivut kun niissä on mun mielestä liian epäselvästi välillä ilmoitettu asiat, joten oli kiva lukea säädöksestä suomenkielellä :)

Taidoista sen verran, että neiti jo tarttuu ja suuhun vie kaiken mahdollisen, mut kääntymisestä ei tietoakaan :) Tosin mahalleen kun hänet laittaa niin osaa heilauttaa itsensä takaisin selälleen eli niskatreeni ei ilmeisesti pahemmin kiinnosta. :LOL: Mut hyvin pitelee päätään silloin kun tiseään se kiinnostaa...

Voimia sinulle Jennynen :hug: komppaan Iituskaa eli toivottavasti saisitte pian selville mikä pikkuista vaivaa.

Vauvakuumeesta voihan pastilli!!! Ajattelin aina, että jos yhden lapsen saan niin olen enemmän kuin tyytyväinen, menihän tuon tekemiseen se kymmenen vuotta |O mutta, mutta jo on alkanut mielessä siintämään, että olisihan se sisarus ihan mielettömän kiva... Pelottaa vaan, että jos alkaa kovin toivomaan niin sitten pettyy ihan mielettömästi jos raskautuminen ei enää toista kertaa onnistu. Niin ja pitäisi kait sitä seksiäkin harrastaa jos moista meinaa suunnitella :LOL: Aika näyttää, mitään ehkäisyä en kuitenkaan meinannut aloittaa tässä elämässä paitsi jos jostain syystä alkaa plussia pamahdella joka toinen vuosi =)

Meille syntyi siis tyttö sektiolla 16.6., mutten ole tänne odotusajan jälkeen kirjoitellut, kun ollut vähän säpinää kotosalla, kun esikoisella ja tällä toisella ikäeroa 1v3kk, niin vaatinut vähän opettelua.. Alku oli rankkaa, äidinvaistot heräs vasta 2 vko vauvan syntymästä, imetys oli ihan hirveetä ekan kuukauden, mutta jaksoin yrittää ja siis nyt pelkällä tisulla mennään.

Öisin meillä nukutaan 4-5 tuntia, ja herätään syömään, paitsi ostin sellaisen uusavuttomien valmiskapalon, jota ollaan kokeiltu nyt 2 yötä ja täytyy sanoo, että onneks ostin! Nyt vauva ei herää enää käsien huitomiseen ja on nukkunut molempina öinä 7-8 tuntia putkeen!

Niille jotka haaveilee kakkosesta heti perään, voin sanoa että rankkaa on =) . Mutta silti olen sitä mieltä että hyvä näin. Pian niistä on seuraa toisilleen.

Nyt neuvolaan! Saas nähdä kuinka kasvettu, 2-kuisena vauva painoi saman kuin siskonsa nelikuisena, toivottavasti ei ota toista vielä painossa kiinni, sen verran siro ja kevyt tuo esikoinen on =)

Lammiska ja tytöt 3kk ja 1,5-vuotias

3kk neuvola takana ja painoa on kertynyt 6185g ja pituutta 61,5cm. Jänteväksi pojaksi kehuivat :)
Nukkumisesta ollut puhetta, meillä töunet on noin 10-12h välillä syödään 1-2 kertaa. Saa nähdä väheneekö yöheräilyt kun toissa päivänä aloitettiin maissivellin maistelu, maitoa menee nimittäin yli litra päivässä. Päiväunien pituus vielä hieman vaihtelee mutta aika säännöllisesti nukkuu joko päivä samoihin aikoihin.
Täällä opittiin kääntymään selältä mahalleen viime viikolla ja nyt ois kova kiire jo ryömimään, hirvee ähellys ja huuto vaan kuuluu kun toinen yrittää päästä eteenpäin. Lelutkin on ruvenneet kiinnostamaan ja suuhun vie kaiken jos kiinni saa.
Kysymysvatsan toiminnasta: meillä oli ilmeisesti jonkinlainen vatsaflunssa viikko sitten, kakkas tavallisen joka toinen päivä sijaan jopa 10 kertaa päivässä, käytiin lääkärissä ja poika oli lääkärin mielestä jo toipilasvaiheessa mutta kakkaa edelleen vaihtelevasti 3-7 kertaa päivässä. Ei ole kokoaikana ollut mitenkään sairaan oloinen syö jopa enemmän kuin ennen ja on hyvän tuulinen ja pirteä, kuumettakaan ei ole ollut. Enen kakka oli aina vihreää löysää ja koostumukseltaan tasaista nyt keltaista ryynimäistä joskus enemmän löysää joskus vähemmän. Voisko olla että suoli ois nyt jotenkin kypsynyt ja alkanut toimimaan normaalisti? Korvikkeela mennään. Neuvolan lääkäri oli tiistaina sitä mieltä että seurailaan ja katsotaan jos ei asetu niin maitoallergia testeihin, minä en kyllä usko että olis alkanut yhdessä yössä allergia.

Topoca ja Max

Taa
Kiva kuulla kuulumisia niiltäkin, jotka hieman vähemmälle on tämän ketjun jättäny. :)

HS :hug: Toivottavasti jaksat.

Tinni Johan on poika ollut niin sanotusti ruoka-aikaan kotona (ärsyttävä sanonta!), komeat on mitat :)

Jennynen toivottavasti kohta selviää, mikä pikkumiestä vaivaa :hug:

Lammiska tervetuloa tälle puolelle :D

topoca Musta tuo teidän kakka kuulostaa nyt normaalille. Vihreähän ei ole normaali väri-> kielii vatsavaivoista. Tosin tuo päivittäinen kakkan määrä on hirvittävä, ei kuitenkaan tavaton. Esikoinen kakkasi myös vauvana 2-8 krt päivässä. Poika sen sijaan päkistää niskapaskat kerran-kaksi viikossa.

Vauvojen taidoista Meillä syödään nyrkkiä tyytyväisenä sekä selällä että mahalla ollessa. Ei pienintäkään kiinnostusta mihinkään kääntymiseen. Napa-akselin ympäri on jo ainakin kuukauden päivät pyöritty ja sehän varsinkin yöllä riemastuttaa, kun samassa sängyssä nukutaan. Eli käytännössä poika nukkuu poikittain mun puolella sänkyä ja minä sekä mies toisella puolella hyvin tiiviisti :D

Vauvakuumeesta Ei ole eikä toivottavasti tule. Mä olen sitä mieltä, että nämä kaksi riittävät meille.

Taa ja Luka 3,5kk

tulipas tää syksy ihan yllättäen.. :eek:

olin eilen siellä sappileikkauksessa, pääsin samana iltana kotiin. olikin jo hirveä ikävä pikkuista!! leikkaus meni hyvin, mut nyt on vaan vähän ongelmia imetyksen kanssa, kun noi haavat mahassa on vielä vähän arkoja. yritin tosiaan lypsää, että oltais sitte pullosta annettu, mut vaikka tissit oli ku turusen pyssyt, ni saalis oli vajaa 70ml yhteensä! :snotty: ja sitte hetken päästä tissit oli taas tupaten täynnä ja kipeet..

täällä alina on alkanut kiinnostumaan leluista ja telkkarista. kääntymiset on ollu vähän jäissä neidillä. nyrkkiä syö ja ihastelee. mahallaan ollessa potkii hirvttävästi, lopulta hermostuu, kun ei pääse etenemään :D

Yhteistyössä