***Kesämasut 2009 VOL.2***

Alkuperäinen kirjoittaja Iituska83:
Kiinteistä: kun olette aloittaneet vellien antamisen maidon seassa niin paljon olette laittaneet ihan ekoilla kerroilla velliä maidon sekaan? Mä ajattelin, että jos pikkuhiljaa alkais kokeilemaan velleillä, kunhan on saanut neukkatädin "siunauksen"...
mä laitoin eka kerralla 20ml maidon joukkoon, ja kun ei kummemmin massua valitellu, niin taisin seuraavana iltana laittaa jo 60ml maidon kans. ja eilen joikin sit 100ml velliä laimentamattomana. mut venlahan on saanu jo viikon ajan maissisosetta purkista, ja kun noita tuoteselosteita vertasin niin maissisose + tutteli = maissivelli melkein yks yhteen... siksi siis uskalsin suoraan noin isolla annoksella harpata eteenpäin.
 
Täällä ei tosiaan kiinteitä ole vielä aloitettu vaikka ajattelin tytyn pulauttelujen takia jos koittaisi...ensi viikolla lääkäri kun tyttö pulauttelee niin kovin, vielä parin tunnin päästä syömisestä :( . Tosi kurjaa, itse ajattelin ettei vain olis refluksia... :/ . Neuvolassa siis käyty ja terkka sanoi että sitten vasta kuukauden päästä kiinteitä suoliston kehittymättömyyden takia. Maito tulisi nyt sitten sakeuttaa sakeutus aineella.

Tyttö on pulautteluista huolimatta kasvanut hyvin 7200g ja 61cm. On muutenkin hyvän tuulinen vaikka välillä näkee että ihan sattuu kun maito nousee ylös :| .
 
Taa
Sori. Hieman ylimalkaisesti silmäillen on tullu luettua ja vielä huonommin kirjotettua tänne saitille. MN on myöskin alkanu tympimään. Mulla on nyt joku antipatiakausi menossa nettiä kohtaan. :D

Kiinteistä on ollu puhetta ja mielenkiinnolla luenkin muiden kokeiluista. Meillä edelleen mennään siis täysimetyksellä, mutta huonon painonnousun takia taidetaan ottaa kiinteät kuvioihin, kun tuo maaginen 4kk täyttyy. Paitsi jos 4kk neuvolassa on painoa tullut hyvin, taidetaan myöhentää sitä kiinteiden alottelua.

Vaipoista käytetään pampersin 3 kokoa. Näyttäis tuolla olevan ihan sitä baby dryta. Pihinä ihmisenä ostan sen paketin missä on eniten. Noissa on muistaakseni 66 kpl ja active fitissä tais olla reilu 50 kpl, mikäli muistan yhtään oikein.

Kuolaa valutellaan täälläkin kovasti. Nyrkin syöminen on niin kovin ihanaa. Pitäisköhän tehdä kosteussuojattu body, että pysyis edes muutaman tunnin kuivana? :LOL:

Kääntyminen ei poikaa vielä kiinnosta ja mahallaan viihtyy ehkä minuutin. Ehkä sitten joskus... Esineeseen tarraa kyllä, jos sattuu esine kiinnostamaan (mun kaulakoru on ilmeisesti tosi kiinnostava).

Kateellinen olen kyllä monien yöunille. Meillä heräillään öisin 2-3 tunnin välein syömään. Joskus saattaa tulla jopa 5 tunnin unet alkuillasta (klo 21-02)

Pysyykö teidän vauvoilla tutti suussa?

Vai onko mun lapsissa ihan joku tyyppivika? Esikoinen oppi pitämään itse tuttia suussa suunnilleen 5kk iässä eikä tällä pojallakaan vielä viittä sekuntia kauempaa tunnu pysyvän. Turhauttaa vaan välillä, kun joutuu pitämään tuttia paikallaan tai vaunuissa/sängyssä tukemaan harsolla/peitonkulmalla sen vauvan suuhun. Ilman tuttiahan ei tunnu nukahtaminen ainakaan sängyssä onnistuvan.

Taa ja Luka 3kk 1vko
 
Mua alkoi mietityttää et annankohan liian vähän maitoa meidän neidille, kun noita teidän määriä katselee...? :snotty: Meillä syödään 140ml 2-3tunnin välein ja yöllä myös yhden kerran se 140ml. Kasvaahan tuo kyllä ku viimistä päivää, mut silti... Noh, kai hän valittais jos tarjoilu on huonoa... :/

Pysyykö teidän vauvoilla tutti suussa?

Meillä ei olla tuttityyppiä. Kyllä neiti sitä imee jos sitä suussa hänelle pitää mut ei osaa itse tekniikkaa et pysyis pitämättä. Eli suomeksi ei osaa imeä tuttia. Ja hyvä niin, ei tuo mun mielestä ole kaivannutkaan lisäimettävää. Nykyään on noi kädet kuuminta hottia. Toivottavasti vaan pysyy peukku kämmenen sisässä eikä eksy suuhun... :whistle:

Meillä on käytössä Pampersin 3 koko ja kestot. Tykkään itse Pampersista, kun se on pehmeämpi kuin moni muu ja meillä ainakin imee tosi hyvin. Aamusin painaa varmaan toista kiloa kun neiti pissaillu =)

:attn: Onko muita korvikkeella menijöitä, jotka eivät ole vielä antaneet vellejä eikä meinaakaan? :attn:
 
Hippu kulta on nukkunut peräkkäin kaksi yötä jo yhdellä syötöllä! :wave: Ihanaa!! Tuttiakaan ei ole yöllä herännyt pyytämään. Joku kyseli tutin suussa pysymisestä: hippu osaa pitää tuttia suussa, mutta se toimii lähinnä hyvänä äänenvaimentimena ja neiti tiputtaa sen välillä tahallaan pois suusta ja unissaan myös.. Hampaiden kehittymiselle on tällainen systeemi parempi, ei kannata olla huolissaan vaikka vauva ei huolisikaan tuttia. :)

Vauva kanssa puuhataan päivittäin jotain kivaa.. Hipun suosikkeja on selvästi päiväpeiton laittaminen kanssani (neiti köllöttelee sängyllä ja heiluttelen/leijuttelen peitot siihen päälle. Toki hippu pitää siirtää aina välillä edellisen peittokerroksen päälle.;)) Lattialla köllötellessä jonkun pitää melkein koko ajan olla vieressä juttelemassa ja leikkimässä hipun kaverina, muuten tulee parku.. Vähän joka välissä laulellaan vauvan kanssa ja leikitään laululeikkejä. Pian varmaan aletaan katsella enemmän myös kuvakirjoja. Pääasiassa vauvalle jutellaan tosi paljon! Liinassa hippu kulkee oikeastaan koko ajan mukana ja siinä on pienelle ihmetystä ja touhua todella kivasti ihan tavallisissa askareissa (siinäkin tulee höpöteltyä vauvalle koko ajan). Lisäksi koko ajan enenevässä määrin nuo isosiskot alkavat tohottaa vauvan kanssa ja keksivät ohjelmaa pienelle. :heart:

Näin meillä tänään mennään, huomenna voi olla jo uudet kujeet. :wave:
 
juups! pitkästä aikaa. meillä mennään velli/tutteli linjalla. nyt viimeisenä 3päivänä on saanut 100ml velli/ 100ml tutteli kun ei meinannut enää pelkkä tutteli täyttää jokaruokailulla ja herkesi itkemään jo 2h ruokailusta. jos meillä syödään niin usein ni korvike määrät olisivat huimia ja puklut suuria. eli lisättiin sitte velli joko ruokailukertaan. ja k:lla 3kk neuvola ensi maanantaina jolloin oletan 8kg rajan poksahtavan rikki ja varmaankinollaan lähellä 68 cm rajaa myös kun vaatteet piukottaa pikkuhiljaa...

eli iso poika tämäkin mies on vaikka on s:lle jo kasvussa jäänytkin jälkkeen.... (pikkukakkosen siis).

nyt pit'' vaunua pakkailla jos päästäisiin joskus liikkeellekkin....
:eek: nää miehen koti viikot menee luvattoman äkkiä... ja elämä tuntuu lyuvattoman helpolle.

tinni ja konsta huomenna 3kk
 
Tipsutin Älä välitä, et ole ainoa joka välillä ihmettelee muiden antamia maitomääriä ja siten samaa asiaa et annanko liian vähän maitoa. Meilläkin normaali annokset on 100-130ml n. 3h välein päiväaikaan, enempää neiti ei vaan yksinkertaisesti syö - ja jos syö niin liiat tulee kyllä tehokkaasti pukluina takas :( Ja tämä tahti ollut siis koko ajan jo ennenku kiinteitä aloiteltiin tuon puklailun vähentämiseksi. Ja ihan normaalisti on meidänkin neiti kasvanut, ei ainakaan mitään neuvolassa valitettu kasvusta. Yötä vasten neiti tosin tankkailee enemmän, eilen söi klo 19.30 100 ml ja sit klo 21 vetäs 180 ml maitovelliseosta! No, siltikin heräs 3 aikaan, söi tosin vain 40 ml ja jatkoi unia.. Mahtoikohan ollakin enemmän "tavan" takia herääminen ku oikea nälkä :/

Kiinteistä sen verran et kuinka paljon teidän vauvat syövät kiinteitä jo kerralla? Ja miten on maidon antaminen samalla aterialla eli annetteko kuin ateriajuomana?
 
AArgh!!Meillä kävi just kaveriäippä kahden lapsensa kanssa (5 v. ja 5kk) ja se isompi oli ihan kauhee; räki äitiään päin, puhu paskajuttuja, sotki kaikki suklaakeksiin (meiän verhot myös, perkele!)eikä äiti saanut lastaan rauhottumaan. On kuulemma sellanen ikä, no joo on varmaan, mutta kyllä nyt jotkut tavat pitäis saada sisäistämään ton ikäsen päähän!! :kieh: :kieh: Ja tajuun myös sen, että on varmaan osaksi huomionhakua kun perheessä on vauvakin, mut silti!

Mä alotinkin jo eilen varovasti vellikokeilut eli laitoin maidon sekaan sen 20 ml maissivelliä...Iida piereskeli sen jälkeen vähän tavallista enemmän, joten en ainakaan vielä lisää määrää.En sitten malttanut odottaa ens viikon neuvolaan, saas nähä minkä tuomion nlatäti antaa :ashamed:
 
Iituska mä huomasin raskauden/äitiyden myötä et muiden ihmisten lapset alkoi risoa oikeen kunnolla, minua, joka oon ihan pienestä pitäen tykänny lapsista, leikittäny ja laulattanu heitä, käyny tet-harjoittelus päiväkodis ja mll:n lastenhoitokurssin kautta päässy tekee lastenhoitokeikkaa perheisiin.. meillä saa kyllä lapset ja koirat "sotkea" niinkuin niistä yleensä jotain pientä sotkua jää, mut rajansa kaikella. taitaa se sun kaveriski miettiä toisen kerran ennen ku kehtaa tulla lapsensa kanssa kylään... vellistä myös kyselit, mä aloitin eilen antaa maissivelliä maidon seassa. kerta-annos maidossa on yleensä ollu 140ml, ekan kerran vaihdoin maidosta 30ml velliin, sitten 40ml, ja sitten 50ml. eli velliä on n. kolmas-, neljäsosa.

joku muu kyseli miten valita velli... yhdistelmävellissä on tietääkseni se riski, että jos lapsi reagoi esim. peruna-porkkanavelliin, ni ei tiedä heti kummasta reaktio johtuu..

vaipoista käytössä kestot, ne on nyt muuton ja sekasorron keskellä ollu aika vähässä käytössä. kertseinä käytetään nature babycare 3-kokoa. ristiäislahjana saatiin vaippakakku, jossa oli liberon 3-kokoa, ja mun mielestä ne oli vähän hassuja ne vaipat. oli pehmeitä juu, mut aina ku vaihdoin vaipan, ni bodyn neppiosa haaroista tuntui kostealta, ikäänkuin jonkin verran kosteutta ois hiipiny vaatteille??? ja paskat tuli useamman kerran lahkeist/seläst ulos.. mut joskus tulee vaipast ulos oli mikä tahansa vaippa päällä, ku tulee niin iso lasti ja vauhdilla... :LOL: eli samapa tuo..

Talvis ja Minja piirua vaille 3kk
 
Nyt hipulla on ensimmäinen flunssa! :/ Nenä oli yöllä ihan tukkeessa (ja kävin sen "imuroimassa" välillä kun ei rassukka saanut ilmaa kulkemaan juuri lainkaan nenän kautta).

Uskallanko antaa pienelle miedoimpia suppoja? Ikäähän hipulla ensi perjantaina on jo se 3kk, mikä on ikärajana näissä.. Tuntuu, että rassukka olisi hiukan lämpöinenkin.
 
Taa
Onko täällä kesämasuissa enää ketään, joka täysimettäis? Kun tuntuu, että keskustelut menee vain ja ainoastaan korvikkeissa ja velleissä ja vähän jo kiinteitä sivuuttaen. Tulee vähän sellanen fiilis, ettei oo oikein mitään juteltavaa... :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Onko täällä kesämasuissa enää ketään, joka täysimettäis? Kun tuntuu, että keskustelut menee vain ja ainoastaan korvikkeissa ja velleissä ja vähän jo kiinteitä sivuuttaen. Tulee vähän sellanen fiilis, ettei oo oikein mitään juteltavaa... :(
:wave: :wave:
Täällä me Vihtorin kans vaan daisarista nautitaan,
pulloakaan ei ole kertaakaan kokeiltu--- olis ihan hyvä totuttaa se siihenkin niin että olis itsellä liikkumavaraa vähän enemmän. Toistaiseksi en ole sitä kylläkään kaivannut :D
Ajattelin että jos kasvaa näin hyvin kun tähän saakka niin sinne puoli vuotiaaksi mennään pelkällä tissillä..
Ikää on nyt 2kk 7pvää,
ja painoa 7kg ja pituus 64cm
 
luulisin, että täysimetän, vaikka noita korvikepäiviä mahtuu aina johonkin väliin.. mutta ens viikon jälkeen ei tarvii enää, toivottavasti ainakaan, korvikkeiden kanssa pelata (se oli nimenomaan pelaamista, kun alina kittas korvikkeet kauheeta vauhtia, pulautteli, kakkas vihreetä vaahtoa ja huusi illat mahakipujaan)

uskaltauduin sovittamaan mun lempifarkkuja jalkaan, positiivista oli, että nappi meni kiinni! negatiivista oli sitte se, että vyötärökaistaleen yli vyörähti kasa röllykkävatsaa! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Onko täällä kesämasuissa enää ketään, joka täysimettäis? Kun tuntuu, että keskustelut menee vain ja ainoastaan korvikkeissa ja velleissä ja vähän jo kiinteitä sivuuttaen. Tulee vähän sellanen fiilis, ettei oo oikein mitään juteltavaa... :(
Täysimetyksellä mennään. Ja näin tehdään todennäköisesti jouluun saakka ainakin! :wave: Korvikkeita ei ole edes maisteltu ja vellit jäävät todennäköisesti väliin kokonaan (siirrytään puuroihin sitten aikanaan), kiinteiden aloittamista en jaksa vielä edes miettiä..

Nämä "stressaukset" on käyty aikanaan läpi jo näiden kahden edellisen kanssa ja en koe lisäruualla olevan mitään kiirettä. Näköjään oma maitokin riittää pitämään vauvan kylläisenä ja kasvu kulkee omaa hienoa käyräänsä. :)

En vaan ole täällä viitsinyt täysimetystä "hehkuttaa" tai mainostaa, ettei kukaan loukkannu (nämä imetysasiat kun ovat niin kovin henkilökohtaisia ja herkkiäkin asioita toisille).
 
Taa : Täällä mennään myös täysimetyksellä :wave:
Pulloa ei olla edes kokeiltu kuin viimeksi sairaalassa. Vellejä ja kiinteitä ei olla vielä edes mietitty antaa, koska tämä herra näyttää pärjäävän niin hyvin pelkällä rintamaidolla :)
ISO pikku mies painoi jo 3kk neuvolassa yli 7 kg, eli hyvin kasvaa. Itsekkin ihan ihmettelen miten hyvin maitoa on nyt riittänyt kun esikoisen aikana täysimetin noin 3kk ja sitten piti jo antaa korviketta kun oma maidon tulo vain hiipui. Jos vain tissimaito riittää niin vielä ainakin sen muutoman kuukauden täysimetän ennen kuin alan kiinteitä antamaan, vellejä en anna, siirrytään sitten suoraan puuroihin. :)

Me ollaan juhlittu tänään esikoisen 2vee synttäreitä, tosin nyt molemmat herrat on päikkäreillä. Illalla ja huomenna juhlat vielä jatkuu. Herkkuja on tullut syötyä :p
 
Taa täälläkin mennään pelkällä tissillä tai meillä puhutaan tilulilusta...
Ja samalla linjalla ko muutkin imettävät, kiinteistä ei kanneta huolta vielä hetkeen.

Vielä maitoa tulee kuin hanasta ja toivon sen sellaisena pysyvänkin. :)
Meillähän tyttö nukkuu yönsä syömättä välissä tai nukkuu 8h ja sit ottaa huikkopalaa ja nukkuu taas, joten oletan maidon riittävän.

 
:wave: Heippa hei! Meni viikonloppu kyllä nopeesti, liian nopeesti! :( Esikoinen oli perjantaina kuumeessa, kun hain sen eskarista, ja lauantai sit istuttiin sisällä lasten kans. Jouduin perumaan lauantaille sovitun meandi-esittelynkin... No, eilen joka tapauksessa oli kuumeeton päivä, ja lapsi läksi siis eskariin normaaliin tapaan. Vähän se yskii, mutta eniten tässä pelottaa tuo Venla, että jos se sairastuu. Ei vielä kyllä tartteis... Esikoinen oli reilusti yli vuoden, kun sairasti vasta ekan flunssan. Toivottavasti pieni ei sairastu... :/
 
Heips! Liian nopeasti se meni viikonloppu kyl täälläkin. Lauantaina riideltiin miehen kans (kuten jo tavallista la-päivisin) ja eilinen menikin sit pihan syyshommissa kukkasipuleita istutellessa ja rikkaruohoista puhdistaessa.

Kuinka monta tuntia teidän vauvojenne yöunet kokonaisuudessaan kestää siis mahd. yösyöttö/syötöt huomioiden? Meillä neiti nukkuu max 8h yöunet yhdellä yösyötöllä, mut viimeiset 1-1½ h onkin sellaista ähellysnukkumista, ettei siinä ainakaan itse enää saa nukuttua vaikka olisi korvatulpat korvissa. Lähinnä kai vaan mietin, et nukkuuko tuo neiti liikaakin päivällä kun ei jaksa yöllä enää pidempään nukkua vai onko tuo n. 8h ihan normaali yöunien pituus? Ku enhän mie tiiä.. Toisaalta neiti ois valmis yöunille jo klo 20 tienoilla, mut ei oo uskallettu vielä silloin laittaa sitä unille ku hirvittää se et aamulla herätäänki sit jo 4 aikaan ylös!! Niinpä meillä joudutaan sinnitteleen tavalla taikka toisella aina tuonne 21.30-22 saakka ennenku laitetaan neiti nukkuun.

Pirtsi ja Ella, tänään tasan 3kk :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Onko täällä kesämasuissa enää ketään, joka täysimettäis? Kun tuntuu, että keskustelut menee vain ja ainoastaan korvikkeissa ja velleissä ja vähän jo kiinteitä sivuuttaen. Tulee vähän sellanen fiilis, ettei oo oikein mitään juteltavaa... :(
:wave:
 
Hellurei ja hellät tunteet! =)

Huonojen päiväunien aika taitaa olla tältä erää ohi, poitsu vetelee 3-5 tunnin päikkärit "päivällisen" jälkeen eli ruokaperräiset. Meillä alkaa siis olla tietty rytmi päivässä, 20-21 nukkumaan ja heräily tapahtuu 6-8 aikaan, aamupäivä leikitään ja käytetään koira kunnon lenkillä, puolilta päivin syödään ja sitten päikkäreille, noin viideltä syödään, illalla käydään kylässä, kaupassa tai niin kuin eilen jääkiekkopelissä ;) noin kahdeksan aikaan iltavellit + maidot jonka jälkeen lähdetään nukkumatin matkaan. Ihan älyttömän, ihanan, mahtavan mukavaa. Ainut mikä huolettaa tai vaivaa on se, ettei poitsu syö kuin neljä kertaa päivässä :eek: mutta kasvuhan on ollut ihan mieletöntä joten ei liene syytä huoleen.

Pirtsi meillä nukutaan 9-12 tuntia yössä :whistle: ilman syöttöjä. Päivällä nukutaan yhdet kunnon 3-5 tunnin päikkärit.
Oliks sullakin mies reissuhommissa? Ajattelin vaan kun mainitsit tuon lauantain jo perinteeksi muodostuneen kevyen keskustelutuokion :LOL: meillä näet keskustellaan kanssa joka lauantai kun viikot joutuu olemaan itsestään niin tulee koko viikon satsi aina kerralla.

Kiinteistä kyselisin, kun aloin tuossa männä viikolla tarjoilemaan herralle pottua niin minkä verran kiinteät ovat verottaneet teidän maitomääriä? Mä olen ihan ylihysteerinen vieläkin tuon syömisen suhteen kun jouduttiin silloin pienempänä käymään siellä sairaalassa huonon syömisen takia. Vaikka mitään syytä ei enää ole, painoa ja pituutta on enemmän kuin monella puolivuotiaana...... Mutta minkäs koira karvoilleen mahtaa???
 

Yhteistyössä