***Kesämasut 2009 VOL.2***

Moikka. Mä tulin ekalta juoksulenkiltä just. Oli tosi ihanaa, vaikkakin rankkaa. Ja torstaina olin myös ekoissa fudistreeneissä, mitkä myös tuntui todella raskaalta. Mutta ei ne kilot tekemättäkään lähde... Ja meillä tuo isi sit syöttää pullosta jos sillä välin kun äiti urheilee tulee nälkä. Nyt taas tuntuu siltä, että mitä paremmin äiti voi, niin sitä paremmin vauvallakin menee :) Ainoa mikä urheilemaan lähtemisessä harmittaa on se, että yks imetyskerta sit saattaa jäädä väliin, mutta oon päättänyt, että näin meillä. En kestäis itseäni plössönä, kun oon elämäni liikkunut. Mulla siis tuli 15 kg raskauskiloja ja niistä on 3 jäljellä ja lihakset tipotiessään.....

Täällä yöunille mennään 22:30-00:00 ja sit nukutaan nelisen tuntia, syödään ja nukutaan kolmisen tuntia, syödään ja nukutaan pari tuntia sit noustaan kun onkin aamu. Päivisin ollaan sit enemmän hereillä ja syödään ihan miten sattuu.. Ja mä kun en tahtois imettää kuin kotona, mä kun rävellän näitten tissien ja vauvan kanssa ihan överisti. Mut silti haluisin mennä ja tulla, enkä jumittaa kotiin.

Eipä muuta kuin tsemiä kaikille ja kivaa sunnuntaita!!!!
peppi + pkm (5vk 2pv)
 
Taa
Moi!

Näin sateisen päivän kunniaksi on taas aikaa kirjotella tännekin.

Vihdoinkin näyttäis, että esikoisen pahin uhma ja tulokkaasta johtuva kiukuttelu on antanut periksi. Toki vieläkin tuo meidän känkkäränkkä kiukustuu nollasta sataan alle kolmen sekunnin, mutta havaittavissa kuitenkin kiukkukertojen harveneminen. :D *tuuletushymiö*

Kiloista ja kuntoilusta on puhuttu. Täällä istuu tiukassa sellanen 7 raskauskiloa + miljoona aiempaa kiloa. Tällä hetkellä tosin mulle on tärkeämpää, että saan imetettyä vauvaa kuin se, että pääsen lenkille/salille. Sitä ehtii vähän myöhemminkin. Vaunulenkkiä toki tehdään jonkin verran ja syömisetkin olen laittanut tarkasteluun.

Yöunia meillä nukutaan pisimmillään 4-5 tuntia. Ja tuollanen vähän pidempi pätkä tulee maksimissaan kerran yössä ja se ajoittuu sinne 21/22-02/03. Siitä meneekin loppuyö puolentoista tunnin pätkissä. Aamulla noustaan siinä 7.30-8.00, tänään poikkeuksellisesti klo 6 |O

Jahas, kutsuhuuto kaikui. :wave:
 
Heipat pitkästä aikaa! :wave:

Mulla ei edelleenkään ole tietsikkaa, eli käyn täällä TOOOOSi harvoin! En tosissaan jaksanu alkaa lukeen kaikkia sivuja, pahoittelen. :ashamed:

Täällä arki sujuu tosi hyvin, yöt nukutaan kohtuudella. Maissivelliä menee maidon mukana pitkin päivää ja yhteensä syö jotain 1l verran. Painoa tieten tämän myötä tullu..

Mulla itellä ei oo kiloja enää jäljellä alotukseen nähden, mut muutenhan niitä on. Ajattelin painonvartioihin mennä.. Jos sais ton 10-15 kiloa pois, ois hyvä.

Turolla oli eilen ristiäiset ja nimeksi tuli ONNI TOIVO JUHAEL. :heart:
 
jadal
Kuntoilusta ja kiloista... Mulla on 12 kiloa tippunut, ja saman verran jäljellä. muutaman kerran oonnyt käynyt vaunulenkillä ja marjoja poimimassa, siinä mun kuntoilut. Mutta hien saanut kuitenkin pintaan. outoa, kun normaalisti vaatekoko on 34, ja nyt 38. ei tunu yhtään omalta kropalta.

Öisin meillä heräillään ahkeraan, vajaan parintunnin välein. päivällä sitten syö noin tunnin välein, joskus saattaa vahingossa tulla pidempi tauko.

ÄLLÖJUTTU VAROITUS!
voiko todella olla normaalia,kätilön mukaan siis oli normaalia, että vielä melkein 6viikkoa sektiosta, tulee jotain kalvon tms. palasia. tai itse asiassa jouduin ihan vetämään, että tuli pari reilu 10cm mittaista ihon kaltaista riekaletta ulos. Nyt on alavatsa ja -selkä kipeä, sellaista polttelua ja pistelyä. Ja vuoto edelleen veristä ja limaista, vaikkakin niukkaa.
Itse vähän yllätyin, kun sairalaan soittaessani kätilö sanoi, että ei tarvitse tarkistaa onko kohtuun jäänyt enemmänkin jotain.
No kaipa se tietää nää hommat mua paremmin :)

Jadal ja Jätkä 5vk5pv
 
mua jännittää... mies lähtee huomen aamusti sinne kuntoutukseen ja jään tuon jätkä kastin kanssa kekenämme tänne... iiks.... saa nähä miten menee...

hieman jännittää jo se tiistainen jälkitarkastus.... jos narahdankin sokereista niin jurkele sentään... tulee raskaus katumus päälle eli alkaa harmittaa kun tuli komas vaaveli hankittua... noi on sellaisia tunteita joita pelkään tuntevani jos arvot ei tasoitu....

ruoasta eli ryyni tuttelilla ja pikaiseen eilen illalla sain kokonais määräksi vuorokaudessa noin 1400ml eli melkein puolitoista litraa... tänään onkin sitten hieman vähempi ruokailullinen päivä... saapi kattoo vaikuttaako yöhön mitenkä... tuntuu vaan että syötän tota poikaa ihan järkysti yli ja nyt ajattelinkin että pitää varmaan otta tiukka linja ja antaa sapuskaa vain 3h välein ja 180ml kerralla.... tänään pisin ruokailu väli oli noin 3h20 min. tänään on syönyt nyt 920 ml ja jos yöllä kiskaisee kerran 180 ml ni hiimpun yli litraan päädytään jälleen... MEILLÄ SIIS SUURSYÖPPÖ.

tinni ja ryyni 7viikkoa ja 2pvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tipsutin:
Merkkailen ja pakko kysyä tuosta vellistä, että koska sitä voi alkaa antamaan?

Mun piti esikoiselle 9v sitten alk antaa 3kkn iässä velliä kun ei meinannut maidolla kasvaa,
porkkanavelliä sitten aina iltapalaksi annettiin, ja jo nukkui hyvin yönsä, ja kasvoikin.
 
:D Ajattelin, et vasta kolmen kuukauden iässä, oukei, ei siis kiirettä, mut sit se iski et sehän on ihan kohta :LOL: Mihin tää aika menee? Ja vauvakuume on vieläkin päällä! Onneksi lähipiiriin luvassa pitkin syksyä vauveleita niin jos halittelu vähän auttais asiaa! =) (tuskin) :whistle:
 
Vellin antamisesta..
Oon antanu molempien tyttöjen kans samoten näihin aikoihin. Onni on vatsaa huudellu, tosi kipeesti vääntää, huutaa 3 tuntia putkeen. Ku alotin vellin antamisen, loppu huudot siihen. Ensin annoinmaidon mukana 10 ml ja siitä sitte kasvavassa määrin. Ilmoitin neuvolassa ja sanoi vaan et kyllä sä itse vauvasi tunnet, neuvo vain pitäytymään yhdessä lajissa pitempään eli maissivellillä meillä mennään. Seuraavaksi suositteli sit riisivelliä, ilmeisesti molemmat vähemmän allergisoivia kuten esim. porkkana. Maitoa hän hotkii ihan mahoton, on sen verran löysää et ei mikään auta.. Yritetty vaikka ja mitä.. Paksumpi menee hitaammin ja keskittyy siten siihen syömiseen.

Eli meillä toimii, vaikka suositus olis varmaan 3-4 kk. Ja Onni täyttää 6. pvä 2kk.
 
lista päivitetty ajantasallle =)

eilen siis vietettiin ristiäisiä ja tyttö käyttäytyi oikein mallikkaasti koko juhlan ajan
nimeksi tuli Sara Jenny Sylvia :heart:

*huoh* vihdoin saa paljastaa nimen, kun on joutunut tammikuusta asti sitä panttaamaan :saint:

mut nyt pitää taas mennä :wave:
 
Taa
Terkkuja 2kk neuvolasta! Hyvin kasvetaan pelkällä rintamaidolla. Pituuskäyrä menee siksakia, johtunee eri mittaajasta. Mitat oli siis pituus 61.3, paino 5930g ja pipa 41.2 =) Odotin kyllä, että ois tuo 6kg raja menny rikki, mutta hitusen jäi vajaaksi :D

*ruokatauko*
 
Pitkästä aikaa... Mihin tää aika aina päivisin meneekään :) Vauvan ja kotihommien kanssa riittää tekemistä :)

Meillä on ristiäiset vasta elokuun lopulla.. Päivärytmistä meillä ei ole mitään tietoa, mutta yöt menee mainiosti :) klo 22 nukahtaa, 4.00 syö ja 7.00 herää tai sitten nostan viereeni, syötän ja nukutaan vielä pari tuntia. Riippuu miten äitiä väsyttää :) Omassa sängyssä on nukkunut ensimmäisestä yöstä lähtien. Minä en itse osaisi nukkua nuin pieni vieressä :)

Täysimetyksellä mennään. Joku mainitsi isoista pulautuksista. Meilläkin niitä välillä ja mietin itsekin että syökö liikaa vai mikä syynä? Kerran sain jopa kaaressa omaan silmääni maidot :) mutta onneks tätä nyt ei kuitenkaan edes joka päivä tapahdu. pieniä pukluja kyllä tulee... ollaan puhuttu jo pikku-kakkosesta, mutta täytyy nyt vielä odotella, ku tekis mieli imettää neitiä niin pitkään kun maitoa riittää (siis sinne 6 kk:n asti ainakin, jos mahdollista)... että en tiiä miten tässä tekisi? :)

Huomenna alkais ristiäiskutsujen väsääminen. Vähän jäänyt... :ashamed: Kyllähän tuota vielä ehtii... Ihania nimiä täällä tullut :) Onnittelut kaikille :)

painosta... Mullakin on vielä n. 6 raskauskiloa jäljellä ja mielellään voisin siitä vielä muutamalle kilolle sanoa hyvästit! mutta tuntuu että tuo 6 ei lähde millään tippumaan enää pois! siihen ollaan jumahdettu. vaunulenkillä käydään päivittäin. koirien kanssa ja ilman. ja koirien kanssa tulee lenkkeiltyä, koska minäkään en uskalla ottaa vaunujen kanssa kuin yhden koiran kerralla, niin hiki siinä on kun kotia päästään :) varsinkin näillä ilmoilla, mitä nyt on ollut. mutta kilot ei karise ei sitten millään! vois kyllä ollu tuossa ruokavaliossakin jotain korjattavaa. ku osais jättää kaiken hyvän pois! mutta jotenki sitä nyt yrittää, et mieluummin keskittyy imettämiseen ja jos ne kilot sais sitten joskus tulevaisuudessa karistettua...

sunshine ja neiti 7 vkoa
 
Jos nyt ehtis kirjoittelee kahdella kädellä.. :)

Hei vaan kaikille!

Ristiäiset oli 26.7... ja meni... ihan hyvin :) Ainoo vaan et hässäkässä unohtui kastepöydältä se kallis kukkaseppele mikä piti laittaa kastemaljan ympärille, minä olin paljain jaloin kun unohdin pistää kengät ja kastemekkokin tais olla ihan rytyssä kummin käden alla, ettei mun laittamat hienot vaaleansiniset rusetit näkyneet :D No mut nimen poika kuitenkin sai: Aaro Johannes. Kiva oli päivä. Kaikki kakut vaan jäi syömättä kun äiti oli turhan innokas tarjoiluiden suhteen...

Meillä tekee nyt sit hammasta, todennäköisesti... sillä on semmoinen valkoinen pisku ikenessä ja ei, se ei ole oksennusta :D Siksi olen melko varma näinkin varhaisesta hampaasta, kun minulla oli jo syntyessä hampaat...
Aika aikainen kaveri tuo on muutenkin kaikessa. Hymyillyt on jo sairaalasta asti (ei pelkkiä vatsan väänteitä), katsekontaktinkin otti tosi varhain ja ensimmäinen kyynel tuli pari viikkoisena. Kannattelihan tuo niskaansakin jo pari viikkoisena... Tosin vähän holtintonta on sen pään suhteen vielä :)

Syö edelleen pelkkää tissiä. Sen pitäis jo oppia pullo, mut ei se samperi syö pullosta. Semmosta ihme venkulointia ja puremistä lähinnä sen pullotutin kans. Ollaan kokeiltu erilaisia tuttipäitäkin. Tutti ei myöskään pikku ukolle maistu, no siitä en niin huolissaan olekkaan..

Oma napa on jo vähän pienentynyt eli painoa on pudonnut, mutta vielä saa pudota ainakin 5kg. En ole käynyt puntarissa mutta vaatteista voi sen arvella että lähtöpainoon on vielä ainakin sen verran. Se lähtee sit omia aikojaan. En stressaa.
Repeämä ei ole vieläkään parantunut. Enää ei ole jälkivuotoa mut se pirun repeämä on siellä edelleen!!! Jälkitarkastus on vasta 14.pv mut odotellaan sit sinne asti perkele että jotain sillekin tehtäis. Alkaa hiukan jo tympimään tuo kirvely vessaassa käydessä ja ainainen varominen.

Mut nyt pitääkin lähteä kauppareissulle ostamaan Aarolle purulelu :)

Lissu ja Aaro 7vk+5pv
 
Taa
*jatkoa seuraa*

Sain toisenkin lapsen unille, vihdoinkin. Lapset haittaa mun palstailua B) :snotty: Vitsivitsi. Poika on sitten päättänyt, että tässä talossa herätään viimeistään seittemältä. Monena aamuna on toinen ollu niin virkeänä sängyssä ja kyllä mielipiteensä karjassu, jos äiti on yrittänyt uniaan jatkaa. Sitten kahdeksan aikaan, kun on aamukahvit juotu, onkin Lukan mielestä aivan loistava hetki nukahtaa. :kieh: Kyllä lapset on kieroja :kieh:

Kohta onkin syksy. Oon tässä miettiny, että mitä tuon esikoisen kanssa oikein tekis. Tuntuu tarvitsevan välillä ikäistään leikkiseuraa ja sitä ei kauheasti täällä mun lähipiirissä ole. Mun on ajoittain hankala olla leikkiseurana, kun tuo tissitakiainenkin vaatii huomiota. Äitikin kaipais välillä aikuista jutteluseuraa :snotty: Ehkäpä pitää uskaltautua jonnekin perhekerhoon tms..

Sairaalakin vihdoin muisti mua synnytyslaskulla. :LOL: Eihän siitä toki olekaan kuin 2kk. Ois se voinu jäädä tulemattakin. Paljonkos teidän synnytykset maksoi? Mun laskuni on melkein 150?, mutta siinä on myös se synnytystapa-arvio, mikä tehtiin pari viikkoa ennen synnytystä. 4 päivää tuli sairaalassa oltua. Siitä suunnilleen 17h synnytettiin :D

Taa ja Luka 2kk 1pv
 
tervehdys tännään oli ryynin lääkäri ja nyt ollaan sitte vielä 7 päivää vaille 2kk ja mitat oli 7020g ja 62,2cm. komeesti oli tullut mittaa lisää....

nyt meillä alkanut "dietti" eli olen pitänyt tuosta 3h ruokailu välistä kiinni ja puklut hävinneet melkein kokonaan. viimeyönäkin söi "iltapalan" klo 21 ja sitten yöllä 3.00 ja aamulla 9.00 eli on ihan selkeesti pitkät välit nuo kaksi (6h)

mun synnäri lasku oli 115e ja siinä yklsi poliklinikka käynti mukana....tyksikään ei laskutuksessa kiirettä pidä eli tuli laksu vasta hetki sitten.

itellä oli kaikki rööreissä ok ja otti papan varmuudeksi lisäksi kirjoitti 18kk pilleri reseptin valmiiksi että ei tartte sitte uudestaan mennä koska pumppaan kerran päivään noin 100ml eli ei voi enää kauaa jatkua...

esikko odottaa perjantaista päiväkotiin tutustumista kovasti ja öäitiä ehkä hieman kauhistuttaa nimikointi rumba joka edessä... en o koskaan moista harrastanut mutta itase päiväkotityöläisenä ymmärrän sen tärkeyden... eräs työ kaverinikin aikanaan sanoi että ei sen nimikoimisen tärkeyttä ymmärrä ennen kuin itse tulee tyhjäämään kuivaus kaappia päiväkotiin ja kaapista löytyy kuudet samanlaiset ja kokoiset rukkaset ilman nimiä :LOL:

mies toista päivää kuntoutuksessa... eilen kävi kotona joten tää päivä viety nyt kunnialla läpi.... ehkäpä selviän hengissä tästäkin....

tinni ja nukkuvat poijaat...
 
Eilen oli hipun neuvola ja tavattiin viimein se "oikea" neuvolantäti, jonka pitäisi olla sitten lastenneuvolan puolella vastaisudessakin. Täällä vain on ennenkin myllätty neuvoloita paikasta toiseen ja keskimmäisen lastenneuvola on ollut tässä samassa kodissa asuessamme (neljä vuotta) jo kolmessa paikassa eri puolella kaupunkia.. :whistle:

Hipun kasvu oli tasaantumaan päin. Pituutta saatiin 53,5cm ja painoa 5,1kg. Muuten ei mitään erikoista raportoitavaa neuvolasta. Ihan ok käynti ja sovittiin seuraava poikkeuksellisen pitkän ajan päähän, eli vasta kuuden viikon päästä taas mennään käymään.. Täti meinasi kyllä laittaa väliin yhden käynnin (kun normaalisti kuulemma on enimmillään neljän viikon tauot), mutta vakuuttelin ottavani yhteyttä jos tulee jotain kysyttävää tai huolia jo aikaisemmin. :saint:

Oman jälkitarkastukseni kanssa oli äitiysneuvolassa sekoiltu ja odottelin maanantaina tyhjän oven takana 40min. ennen kuin kysyin onkohan kyseisessä huoneessa ketään töissä.. Eipä ollut ja minut oli ohjattu väärään paikkaan. Olin ottanut hipunkin vielä mukaan ja ei ollut kiva odotella terveyskeskuksen käytävillä noin kauaa ihan turhan takia. |O Sain uuden ajan tälle aamulle ja kävinkin jo itse tarkistuksessa. Kaikki kunnossa ja liikkumislupakin tuli. Nyt pääsee luvan kanssa rullaluistelemaan! Sokerirasitukseen pitää vielä mennä muutaman viikon kuluessa. :D Oma paino on laskenut melkein -2kg raskauden alkutilanteesta. Taisi se raskausdiabetesdieetti toimia tehokkaasti!

 
Jadal Mulla oli samaa ongelmaa. Ensin tuli tollasia riekaleita, sitten kalastin sieltä puolen nyrkin kokoisen klimpin! Vuoto muuttui heti vaaleaksi ja mulla riesana ollut haju poistui myös. Neuvolaan kuitenkin soittelin ja pääsin lääkäriin joka totesi että kohtu ei ole oikein supistunut ja määräsi antibiootit. Elikkä pieni tulehdus siellä oli.
Nyt kuuri on kohta loppu ja vuodot samantein. Suosittelen että hakeudut lääkäriin. Vaikka kätilö olis mitä sanonut.

 
Mulla kanspaino tippunu hyvin, lähtöpaino saavutettu jo aikaa sitten =) kohta tavoittelemani 65kg on todellisuutta :D

Btw, cuplaton sopiikin Saralle paremmin ku disflatyl!! :eek: ei oo kitkuillu nyt masuaan vaikka kakka onki ihan vihreetä liisteriä

kleo ja Sara (huomenna 6 viikkoa)
 
Moikkelis!

Me käväistiin Ellan kans muutaman päivän reissu mun kotipaikassa elikkä mummolassa - eikä mennä kyl taas vähään aikaan! Mummo oli niin "kiltisti" apuna päiväaikaan, mutta ei sitten enää niiden pahimpien iltakitinöiden (eli yliväsymysitkujen) ja yövalvomisten aikaan. Tuo tympii erityisesti sen takia, kun mummo etukäteen niin lupaili olevansa noissa kaverina ja osittain siksi lähdettiinkin sinne että saisin itsekin hiukan nukkua univelkoja pois |O

Meillä ne isot puklailut jatkuu osittain edelleenkin, tosin ilmeisesti ne johtuu suurelta osin siitä että neiti päättää ahmia liikaakin maitoa ja liiat sitten tulee ylös. Kertamäärät on edelleen sellaista 100-130ml ja syö n. 3-4h välein ympäri vuorokauden, joskus saattaa normaalia pidempien unien jälkeen syödä 160ml ilman mitään puklailuja! Sitä oon ihmetelly tässä viime aikoina, et neidin annoskoot ei juurikaan ole kasvaneet viime viikkoina (mut puklailut kuitenkin alkaneet vasta viime viikolla). Silloin aluksi ne määrät olikin kyl suht. isoja sen ikäiselle, mut eipä ne enää olekaan siitä kasvaneet - ja neiti kuulemma on kuitenkin kasvanut ja vaatteita jää pieniksi. No, maanantain neuvolassahan tuolle asialle saa varmistusta.

Ostin tänään kokeeksi maissivelliä. Ajattelin alkaa kokeilemaan auttaisiko se neitiä nukkumaan pidempiä unipätkiä yöllä (eli iltamaitoon ajattelin sekoittaa hiukan) ja sit samalla et vähentäiskö se yhtään niitä puklailuja. Vielähän ei toki olis mikään kiire noille vellikokeiluille, mut noiden syiden takia ajattelin kuitenkin testata.

Täällä on mies flunssassa (saanut ilmeisesti auton ilmastointilaitteesta kun erehtyi pitämään sitä liian kylmällä ). Nyt sit pelätään milloin se tarttuu minuun taikka Ellaan, jolta varsinkin haluais tämän flunssan suojata!

Pirtsi ja Ella
 

Yhteistyössä