***Kesämasut 2009 VOL.2***

Täällä on äitee käynyt lääkärissä, samalla tehtiin jälkitarkistus, muuten kaikki ok, mutta kohtu ei ollut supistunut normaalisti ja oli kuulemma suttuisen näköinen.
Multahan tuli niitä isoja hyytymiä, viimeisin oli puolet omasta nyrkistä! joten tulehdus siellä oli. Antibiootin sain ja parin viikon päähän uuden tarkistuksen. Episotomia haava oli kuulemma oikein hyvin parantunut.

Me ollaan käyty kävelemässä lähes joka päivä ja paino onkin kivasti pudonnut, vielä 4kg olis ylijäämää.

Kerttuli voi hyvin, ilta kitinät on aika harvinaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja maare2:
Itselläni on kaikki paikat jo ihan kunnossa ja tais olla yhdet kuukautisetkin jo, muutaman päivän tuli vuotoa. Meillä ei muita selkeitä rytmejä kuin että, neiti käy nukkumaan klo 23.30-24 aikaan joka yö. Nyt reissussa vain nukahtaminen venähti tuonne puoli kahteen, mutta "rytmi" palautui heti takaisin. Meilläkin tänään lääkärineuvola, jännä nähdä kuinka paljon neiti kasvanut. =)

Onkos muuten kellään ongelmana kaulamakkaroiden putsaus? Meillä jo punoittaa ja on väkisin putsattava kun tyttö ei tykkää yhtään siitä. Nyt on ahkerasti talkattu ja putsiltu kauhean huudon kanssa. Onko kellään ideoita, helpottamaan ikäviä toimenpiteitä? Huomenna onkin sitten ristiäiset ja lkaverit jännittävät nimeä kovasti :D . vietämme ne kirkossa...eipähän tarvii siivota, kuin sen verran jos joku innostuu tulemaan kylään ;)

maare ja tirppuli 7 viikkoa
Joo meillä samaa ongelmaa kaulan poimujen putsauksen kans, kylvetän joka toinen päivä ja kosteella harsolla pyyhin "väkisin" vaikka Sara raivoaa ja sit kuivaan.. =) Pumpulipuikolla kans oon vedelly sitä väliä puhtaaksi, talkkia en oo laittanu..

kleo ja Sara 5 viikkoa 1pvä
 
Raffelille voimia! Täällä löytynyt vatsavaivaitkuja myös, mutta nyt taas pari päivää mennyt vähän paremmin. Pelotti hieman alottaa nuo Jekovitit, mutta en usko niistä mitään tulleen tytölle. Aloitettiin silleen pehmeästi, että nyt eka neljä päivää yhtä tippaa ja neljä päivää kahta ja sitten jatkossa kolme tippaa. Meillähän neiti saa tosiaan korviketta sellaiset 300-400ml korviketta tissin lisäksi ja noissa korvikkeissahan on sitä D:tä myös.
Itse olen huomannut, että "kaulamakkarat" on helppo pyyhkäistä silloin, kun vaavi on nukahtanut syliin, niin pään saa helposti vähän takakenoon ja kaulan suoraksi ja sitten vain pyyhkäisee kostealla rätillä.
Meillä kylvetään muuten vain kerran viikossa. Pitäisiköhän alkaa pian kaks kertaa viikkoon kylvettämään? Kleo, siis kokovartalo kylvetätkö joka toinen päivä vauvan? Meille neuvolassa sanoivat, että kerran-kaksi viikkoon riittää.

Mapitus ja vaavi (huomenna 1kk)
 
Raffel oletko koittanut laittaa vauvalle kuumemittarin pyllyyn missä on vähän ceridalia ja liikutat sitä pepussa edes takas ja samalla painat vauvan masua kädellä sillein sivuttain. puristat hellästi. Johan alkoi tulemaan mahasta ilmat pois ja vauveli oli sen jälkeen tyytyväinen.Meillä ainakin auttoi vauvan ilta itkuihin toi kun oli maha aika kova ja pallon näköinen. Tyttö saa rautalisää ja se kovettaa mahaa. Ja kokeile vaihtaa d-vitamiinit deetippoihin.
 
Ai että mä oon unohtanut kokonaan aloittaa noi D-TIPAT . Ostin kyllä jo Jekovittia vaan en oikeestaan edes uskaltais aloittaa jos tulee vaivoja,,, Pitäis kyllä tietenkin. Huomenna täytynee yhdellä tipalla lähteä liikkeelle..
JOS vaivoja tulee, niin alkaako ne heti kun tipat antaa ja kauanko kestää?? Onko siis odotettavissa koko päivän kiristys??

Mä puhdistan kaula ym.taipeet vanulapulla, johon oon suihkinut sitä vauvaöljyä. Toimii!
Meillä mies suihkuttaa vauvan ehkä joka toinen pv, iho ei siitä ole kärsinyt ja neuvolassakin sanottiin että nyt on niiin kuumaa ja hiostavaa että pakkohan se suorastaan on,,
Jäbä tykkää hulluna nojata iskän rintaan suihkun alla
:heart:

Me ollaan käyty neljän ekan lapsen kans vauvauinnissa. Suosittelen kyllä todella!! On ihanaa kaikkien mielestä =)

Piltti ja Nestori huomenna 4 vko
 
Kyllä meillä käy vauva päivittäin suihkussa. :) Se taitaa olla parasta, mitä pikkuinen tietää. :heart: Joinain päivinä kylvetään, jolloin suihku jääkin väliin.. Iho on pysynyt kyllä ihan mainiossa kunnossa, hormoninäppyjen ärsyttämää poskien ihoa tosin rasvailen suihkun jälkeen.

Vauvan kaulapoimut saa mielestäni suihkussa helposti putsattua, kunhan vain saa vielä kuivailtua vielä hyvin sen jälkeen. Hiuksetkin saa helpommin puhtaaksi kuin kylvyssä. :)

D-tippojen antamisen aloitin ihan ajallaan, mutta ne ovat kyllä unohtuneet tässä viimeisten kesälomareissujen ym. hulinan keskellä ihan tarkoituksella kotiin. ;)
 
Täällä taas valvoskellaan näin omalla ajalla :D

Kauheasti tulee tekstiä, hyvä että perässä pysyy joten josko sitä muutaman rivin raapustas itekin.

Alexilla ei vielä selkeää rytmiä ole päivisin, nukkuu ja syö vähän miten sattuu. Öisin mennään kyllä yhdellä syönnillä, joskus saattaa herätä toisenkin kerran syömään.

Jokeltaa jo kovasti ja toissa päivänä koitti hamuta sitterin leluja käteensä. Masun päällä kun retkottaa niin kovasti potkii itseään eteenpäin mut kun lattialle laittaa samaan asentoon niin toisella menee hermo.

Omaa napaa kuntoilun osalta. Olen nyt 2-3 viikkoa käynyt rullaluistelemassa iltasin kun lapset nukahtaa unilleen. Lenkit on ollu noin 3-5km mittasia (20minsaa) ja melkein joka toinen ilta tulee lähdettyä. Noin pari viikkoa on tullu tehtyä vatsalihas sarjoja tollasella vatsalihas penkillä (joku Ab pro blench) ja uusin villitykseni joka vei mut mukanaan on Zumban 20 minsan tehosetti.Pistää naiset muutes hien valumaan niin et ei tosikaan :D

Painoa on jäljellä vielä reippaasti joten saa kyllä pistellä tassua toisen eteen. Tulihan noita kiloja 26 tän odotuksen aikana. En ois odotusaikana uskonu millasen kriisin saan kropastani itelleni kehitettyä Alexin syntymän jälkeen. On noissa kahdessa aiemmassakin kiloja tullu 18-20kg mut lähteneet pois jo ennen kuin vauva on ollu 1kk ikäinen. Ja nyt kun ei niin käynytkään vaan reilut 10 kiloa on tuossa keskivartalon alueella edelleen niin ottipa hiukan koville (ottaa jossain määrin edelleen). Vaikka kuinka tietää että tuo ihana rakas on joka sentin ja kilon arvoinen niin täytyy myöntää että ei se paljon lohduttanut kun katsoi vartaloaan. Itkua tuli väännettyä suihkuun mennessä ja kaupassa kun vaatteita etsin ja sovituskopissa kokeilin. Mies kun sanoi jotain vartaloon liittyvää, sain siitäkin surun puseroon.
Vartaloni on aina ollut se osa jota olen voinut hallita vaikka elämä muuten olisi ollut vaikka millaisessa kaaos tilassa. Nyt ei enää itkua joka käänteessä tule mutta pitkä tie on edessä että hyväksyn uuden vartaloni ja tunnen olevani sinut sen kanssa. Kauhulla odotan että joku tulee kysymään että milloin on laskettuaika niin varmaan tirvasen :D
Maha siis on vieläkin sellanen synnytyksen jälkeinen pömppis joka muistuttaa alkuraskauden vauvamasua.

No tulihan varsinainen valitusvirsi mutta pakko päästää noi tunteet jonnekin ulos. Ja kaikista huvittavinta on se etten muuten ole ns. pinnallinen (onko tuo nyt edes oikea sana kuvaamaan tätä ) niin mistä ihmeestä tuo vartalon inho kumpuaa?!? :ashamed:

Nyt oon puhunu suuni puhtaaks tältä yöltä joten poistun nukkumaan ja kuuntelemaan lasten suloista tuhinaa.

Kaikesta turhautumisesta huolimatta elämästään nauttiva vauhtis lapsineen :heart:
 
HelloShitty
heips!
käyny lukemassa mutta ei oo ollu aikaa kirjoittaa. tää ykskätinen elämä on välillä rankkaa. :D

J puklaa vieläkin reilusti, normaalin rajojen sisällä kuitenkin. suihkussa käydään 2-3 kertaa viikossa ja kunnon kylvyssä 1-2 kertaa viikossa. muuten putsataan kaulaa, kainalot ym. päivittäin.

*imetystauko*

no niin..J nukkuu yöllä hyvin. alusta asti menny nukkuu ekalla yrityksellä kun muilta aina menny aikaa että siirretään sänkyyn ja heti herää ja sit imetys ja uus yritys. yöunille mennään n. 22:30 ja J on nyt 2 yötä nukkunu koko yön. aamulla tissit ovatkin toooosi kipeet ja TÄYNNÄ! hyvä että maitoa riittää. kovasti on halua ylöspäin tytöllä. puolistuva asento sylissä ei riitä vaan ihan pystyssä J haluu olla. vaunuissa sama homma. ja toi vauvahan ei nukahda vaunuissa ellei oo maastoa. |O eipä mitään muuta mitä tulee tohon vauvaarkeen.
parisuhde taas kerran solmussa ja alkaa pikkuhiljaa olla siinä pisteessä ettei auta mikään enää. surullista. :'( päällimmäinen olo on epäonnistunu ja ei-haluttu.

se ois enää vähän päälle viikon niin koulu ja eskari alkaa. mua jännittää ihan sikana. :D :eek: kai se hyvin menee. toi koulu on vaan niin iso. pärjääkö mun pikkuinen... :|

no mutta kohta kauppaan..hyvää viikonloppua kaikille!
HS ja Juliet vko7+3
 
HelloShitty
ja vauhtis..ymmärrän täysin sun fiiliksiä. paitsi että itken vieläkin suihkussa. siihen on vielä ikuisuus että pääsen näistä kiloista eroon. tyytyväinen tuskin tuun ikinä olemaan mutta kai tähän tottuu. nää mun fiilikset ovatkin iso syy meiän ongelmiinkin. tai se isoin ongelma on mun huono itsetunto + luottamuspula.
 
Heippa!!

Ilmeisesti lääkitys on ollut muksulla kunnossa, koska nyt alkaa kuume laskemaan ja pysymään poissakin ilman kuumelääkettä.
Toivotaan ettei tarvitse vähään aikaan tälleen säikähtää.

Mutta sellaista...nyt tuo poitsu tuolta taas ilmoittaa olevansa hereillä ja syliä vailla joten jäi kirjoittelu hieman vähäiseksi jälleen kerran.

Jeps1
 
Vauhtis: :hug: täällä samaiset tunnelmat painon suhteen.. 10kg ois viel jäljellä et se on sit pakko ihan laihduttamalla laihduttaa :/ koitankin välttää nyt vaatteiden ostoa... ristiäisvaatteet voikin olla haaste löytää, mut onneks on kesä ni voi mekkoa kattella. mäkin oon miettiny tota zumbaa :D

Täällä menee hyvin. Imettäminen on hiipunut aika lailla nolliin, joten korvikkeella mennään. Pikkasen hirvittää tuo määrä.. poju vetää kuitenkin päälle 6-viikkosena litran vuorokaudessa :whistle: siitä kyllä vähennettynä puklut ja mitä pullon pohjalle jää jos sattuu nukahtamaan tai tulee vatsa täyteen pienemmästä määrästä. Minkälaisia määriä muilla syödään vuorokaudessa?
 
Tänään alkoi projekti nimeltä vaunuissa nukkuminen! =) Ajattelin opettaa hipun nukkumaan ulkona vaunuissa kun usein ulkona vauvat nukkuvat sikeämpiä unia.. Viime viikolla löysin kirppikseltä "turhakkeen" nimeltä itkuhälytin. Me kun asutaan kaksikerroksisen kerrostalokolmion alakerroksessa ja vauvan itkut kyllä kuuluvat periaatteessa ihan ilman laitteitakin. ;) Ja kahden aikaisemman kanssa ollaan hyvin pärjätty ilmankin.

Vaikka muutamat naapurit ovatkin uskaltaneet nukuttaa vauvaa ulkona pihassa hälyttimen kanssa, minä en vielä uskalla. Asutaan kuitenkin niin vilkkaan tien lähellä ja alle parin kilometrin päässä keskustasta. Joitain hiippareita on ainakin posteja varastellut ohikulkiessaan ja todennäköisesti jonkin aineen vaikutuksessa.. Niin en vaan uskalla. :/ Keksin nostaa vaunut tuuletusparvekkeelle ja pistin hälyttimen mukaan. Pitää vielä naapureiden kanssa jutella asiasta kun tulevat vastaan. Kaikille rapun asukkaille tuo varmasti käy, mutta ihan periaatteesta haluan vielä varmistaa sen kasvotusten. :) Parvekkeelle eivät hiipparit pääse, elleivät omista talon avaimia ja vauva on paremmassa turvassa!

Saas nähdä miten projektin käy... Nyt neiti on nukkunut jo puoli tuntia siellä ja juuri kävin varmuuden vuoksi vielä kurkkaamassakin pikkuista. :heart:
 
eilen aamulla kävin puntarilla, näytti 72,8kg ja lähtöpainoni oli 67kg... eli alaspäin tullaan maltilla. vähän nopeammin sais tulla :D

ja pienen masennuksen sain aikaan ku käytiin torstaina tsekkaamassa uusi skanssin kauppakeskus, piti löytää itselleni joitain uusia housuja kun vanhat ei mene päälle ja mammahousujen masukankaat tekee maharenkaasta sen näköisen että tännekin tullaan pian onnittelemaan.

joo, masennuin heti ekas vaatekaupas ja päätin sitten löytää itselleni uudet kengät. ei jumalauta löydy ku jotai ihme klapeja vaan. myös ripsivärit alkaa olla joka meikkifirmal pelkkää paskatavaraa, ni tää mamma ei saa itestään sitten millään fiksun näköistä. ei vaatteilla, kengillä, meikillä. :headwall: :headwall: :headwall:

pitäis päästä enempi liikkumaan :/ vaunulenkkejä tulee tehtyä muutama viikossa, sen alkujärjestelyt tekee homman niin hankalaks ettei oikein huvita. enkä muutenkaan oo mikään lenkkeilijä-tyyppi. salille pitäis päästä...

Talvis ja tyttö 1,5kk :heart:
 
:wave: Moi pitkästä aikaa. Yritän ehtiä joka välissä edes jonkun piekkupätkän lukee, et suunnilleen pysyisin kärryillä teidän elämistä. Mutta niin vaan ei enää pääsekään omia kuulumisia kirjoittaa... :whistle:
Vähän omaa napaa: Eli eilen käytiin se helkutin rota-rokote ottaa, eka satsi, ja kamala huuto koko päivän... Ihan hirveesti väänsi mahaa vauvalla, ja kun mies tuli töistä, niin lähdin suunnilleen samassa oven avauksessa käyttää esikoista uimassa ja lykkäsin vaan Venlan (karjuvana ) miehen syliin, ja totesin, et se ei ole syöny paljon mitään, ja on itkeny koko päivän. Oltiin pari tuntia tytön kans uimassa, ja Venla oli sillä aikaa vetäny 180ML maitoa!!! :eek: :eek: Ja just ennen kun mies tuli töistä, olin tarjonnu maitoa, ja vauva ei huolinu sitä... No, illan se kans karju, et ei se helpottanu maidollakaan, mut illalla taas sit nukahti yöunille. 4 viikon päästä seuraava neuvola, rokotetaan ja otetaan toinen satsi rota-rokotetta. Kaiken kaikkiaan Venla on itkusempi kun esikoinen oli aikanaan.

Rytmistä, eli meillä vauva nukahtaa yleensä 10aikaan illalla unille, ja herää 8-9 aikaan, syö kerran välillä, yleensä 4 aikaan. Päivä onkin sit kaaottinen, eikä rytmistä tietoakaan :/ Olis ihan äly kiva, et olis jonkun näkönen rytmi, minkä mukaan olis taas helpompi pttaa esim. neuvola-aikaa, ettei satu kesken unien se.. Mut kai se joskus sit.

Omasta palautumisesta, mahdun jo liki kaikkiin housuihin, mitä pidin ennen raskautta. Kiloja on kyllä vielä jokunen lähtöpainoon verrattuna, ja nyt onkin taas tuo syömispuoli ollu vähän sitä sun tätä, mutta liikun kyllä päivittäin. Koira(t )han meillä vaatii lenkkiä

*itkee* :wave:
 
^^ jatkuu:
... ja niiden kans tietysti pitää loikkia tuolla menemään. Sit olen ihan tarkotuksella kaivanu pyörän esille, ja kuljen sillä mahdollisimman paljon niitä reissuja, missä Venla ei ole mukana, vaikken hirveesti tykkää pyöräilystä. Ja kärryjen kans kävelen päivittäin, jos en muuten asioilla, niin sit ainakin koirien kans lenkillä, tai koira kerrallaan. En uskalla ottaa molempia koiria ja vaunuja yksin kerralla, mut sit tietty jos mies on mukana, nin ollaan koko porukka liikenteessä. Pitäis vaan rohkaistua ja lähtee tuonne kuntosalille opettelemaan niiden laitteiden käyttöä, mutta... :ashamed: Sielllä kulkee semmosta timmiä ja viimsen päälle huoliteltua naisporukkaa, niin jotenkin tuntuu, ettei se ole mun paikka ihan *raapii päätään*...

Venla tuntuu heräilevön, pitää mennä!
Sisu ja Venla 2kk 4 päivää :heart:
 
Helteiset heipat..
Toi vauva pitää välillä ihan tuttina mua. Sitkeästi olen yrittänyt opettaa tuttia mutta ei huoli sitä. Minä kanssa pumppasin tänään oikeastaa eka kerran silleen kunnolla, ja 10min saalis oli 150ml ei tyhjentynyt ihan kokonaan. Ajattelin että jos pikkaisen totuttais pulloonkin, et saa sit hyvällä omalla tunnolla käydä jossain. Meillä kun ei esikoinen suostunut ollenkaan pullotteluun ja siksi olin aikas kiinni hänessä, niin nyt yritän hieman edes totuttaa.

Meillä nukutaan yöllä eka pätkä 4-5h ja sit herää 3h välein, aamulla noustaa siinä 8-9 aikaan ja sit 10 maissa eka päikkärit, semmoisen reilun tunnin jaksaa silloin olla hereillä, päivä sit meneekin hieman vielä sekaisin, kuitenkin nukkuu iltapäivällä vielä yhdet pidemmät päikyt. Sit illalla valvoo ja tankkailee sen 2-3h ja sit 21-22 nukahtaa.
Mulle kävis tää rytmi, kun pysys vaan, mutta eiköhän se rytmin elä kokoajan.

Meillä on käynyt vyöhyketerapeutti hieromassa vauvaa, kun on ollut niin itkuinen. Hieman huomaan et on auttanut, mutta on edelleen vatsavaivoja. Tänään ja eilenkin sit itte huomasin et olin syönyt sellaista ruokaa missä oli sipulia, eli varmaan se pikkuista väänsi mahassa. Olen yrittänyt jättää sellaiset ruuat tauolle jotka aiheuttaa ilmavaivoja.
Cuplatoneja meillä kanssa kokeiltiin mutta mielestäni meillä se paheni, mutta uskon että auttaa joillekkin. Relat menee ja d- vit 3 tippaa en ole uskaltanut vielä nostaa enempää et ei ois kovin kipee toinen, liekkö noissakin pääasia et kuitenkin jonkun verran menee.

Vaatteista meillä 56 käytössä on aika soppelit. Neiti oli 5vk neukassa 3700g ja 52,3cm eli hienosti on kasvanut. Ihan ittestäkin tuntuu et silmissä kasvaa. Meillä on myös jo hymyilty ja hieman jo "hihkuukin" eli seurustelee :heart:

Isoveli (1v 6kk) on mustasukkainen. On huomannut et silloinkun äiti imettää siskoa, niin siloin on hyvä aika tehdä kaikkea mitä ei oikeasti sais. Kuten koskea kukkiin, hyppiä sohvalla ja muutenkin terrorisoida joka paikkaa.


Piku ja Tintti kohta 6vk :heart:
 
Tuosta painosta kun täällä on ollut puhetta niin meillä on paino laskenut, mutta nyt tää 5kg istuu kiinni persuksissa ja vatsalla kuin nenä päässä. Ei lähde ei |O |O Ja snnytyksestä on huimat 2kk aikaaa...kun ei omaa pitkäjänteisyyttä niin minkäs sille voi.
 

Yhteistyössä