**Kesämassut 2009 Tammikuussa**

HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja sankofa:
Sisu: Varmasti kaikki hyvin siellä.Mut tiedän kun rupeaa hermostuttamaan jos liikkeitä ei tunnu.Itselläni tuntunut hentosta liikettä vain ja kohta 19 viikkoa täys.Tänään ei ole tuntunut ollenkaan.Inhottavaa :( Minä saan vielä jännätä ens viikon torstaihin asti kun silloin olisi se ultra.

Mulla tää enterokko vielä jyllää.Nyt naamassa näppyjä,kämmenissä ja jalkapohjissa :( Inhottavan tuntusta.Menis nyt vaan pois.Sekin huolettaa jos sillä on vaikutusta vauvaan.Neuvolantäti ei osannut sanoa mitään siihen.

sankofa & bongos 18+5 :heart:
mun muistaakseni entero ei oo vaarallinen masuvauvalle. googlettamalla löytyy kyllä faktaa. :hug:

HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Miksi, voi miksi?? :headwall: Miksi Minni on JUST TÄNÄ ILTANA hiljaisemmalla tuulella? Arvatkaa, istunko suunnilleen paskat housussa kun huomenna on sinne ultraankin meno. Maalailen piruja seinille, et kaikki ei ole nyt hyvin, ja että jotain vakavaa ilmenee huomenna... :(
sokeripitoista nassuun ja sit makaamaan vasemmalle kyljelle niin yleensä alkaa tapahtua. :D

HS ja pari päivää aika rauhallisella tuulella oleva nelonen rv 20+3

Heips!
Minunkin piti tulla kommentoimaan tuosta sikiön liikkeistä. Meillä pikkuinen on ollut muutoman päivän ajan hiljainen, ei ole juuri liikkeitä tuntunut, tänään ajattelinkin että illalla on ihan käytävä pitkäkseen ja rauhoittua kuuntelemaan onko massussa kaikki hyvin. Mutta päivällä join kupillisen kuumaa kaakaota ja söin viinerin niin johan alkoi hirmu mylläykset massussa :)
Illemmalla söin vielä pari suklaata, niin taas alkoi tuntua liikkeitä. Eli uskonpa että vauva pitää välillä vähän hiljaisempia päiviä ja sitten taas jaksaa touhuta toisinaan enemmän.

Halinalle ja pikkukakkonen rv 19+2

Alkuperäinen kirjoittaja sankofa:
Sisu: Varmasti kaikki hyvin siellä.Mut tiedän kun rupeaa hermostuttamaan jos liikkeitä ei tunnu.Itselläni tuntunut hentosta liikettä vain ja kohta 19 viikkoa täys.Tänään ei ole tuntunut ollenkaan.Inhottavaa :( Minä saan vielä jännätä ens viikon torstaihin asti kun silloin olisi se ultra.

Mulla tää enterokko vielä jyllää.Nyt naamassa näppyjä,kämmenissä ja jalkapohjissa :( Inhottavan tuntusta.Menis nyt vaan pois.Sekin huolettaa jos sillä on vaikutusta vauvaan.Neuvolantäti ei osannut sanoa mitään siihen.

sankofa & bongos 18+5 :heart:

Enterorokosta

Kysyin syksyllä täällä meidän terveyskeskuksesta että onko vaarallista näin raskaana olevalle ja tää hoitsu kävi lääkäriltä kysymässä ja vastaus oli että ei ole.

Vauhtis 20+4 (torstaihin ei enää monta yötä, sit pääsee siihen 4D-ultraan)

noista vero jutuista tuli mulle mieleen että pitääkö mun sitten pyytää verokortti töistä ja toimittaa se jonnekkin, vai saako ne siellä kelalla ite selvitettyä veroprosentin sun muut tarvittavat tiedot...?

netistä taas kerran kattelin noita yhdistelmävaunuja ja oon kokoajan miettiny että haluisin ehkä ne brion kombit tai sitten oran saagat..mutta nyt taitaa käydä niin että en taidakkaan niitä brioja haluta kun on niiiiin typerät värit noissa "tän vuoden malleissa".. ja viime vuoden malleja mitä oon kattonu niin värejä on just jotain pinkkiä ja turkoosia, enkä nyt ihan senkään värisiä halua!! aarrgghh.. ja täällä mieillä päin kun ei edes ole mitään liikettä mikä myis tota oraa niin täytyis lähtee katsastaa johonkin toiseen kaupunkiin, jotta näkee ihan livenä ne kärryt...

monet on meiltä jo kyselly että "mitäs kaikkee otte jo ostanu?" ja me kun ei oikeesti oo ostettu vielä mitää, noh auto kyllä vaihdettiin mut jotenkii en oo vielä osannu/uskaltanu mitään ostella... varmaan sit rakenneultran jälkeen käyn jotain ostamassa..ehkä sillon jo uskaltaa... :D ja tosiaan turvakaukalo on jo valmiiks katottuna, pitäis vaan tilata...

eilen käytiin kattomassa elokuvissa rööperi, meidän pieni piti hirmusta jumppaa koko leffan ajan, saattanee johtua siitä karkki määrästä minkä vedin siinä samalla.. :D

m-m 20+0 (poksista vaan)

Voi tätä raskaussdementiaa.. just luin monta sivua, mutten muista kuka mitäkin kysyi tms. :headwall:

Vakuutukset lapsille oon ottanut ennen syntymää Tapiolasta ja oon ollut tyytyväinen, siel on 43 euroo ollut omavastuu vuodessa, kunhan kerää ne kaikki kuitit talteen eikä kiikuta joka lääkärikäynnin jälkeen niitä sinne.

Sisu Mä olin ekaa odottaessa kans aina hermona kun en tuntenut liikkeitä, se on ihan normaalia, mutta koeta noita mainittuja vauvan herätyskikkoja (Kylmä juotava, makeat syömiset jne.) ja makoile sit hiljaksiin paikoillasi niin tunnet paremmin liikkeet.

Uusille tervetuloa minunkin puolesta :flower:

Synnytysvalmennuksesta Aikanaan meillä oli jonkinlaista valmennusta, muttei siitä ollut kovin paljoa iloa. Enemmän oli siitä kun kävimme tutustumassa sairaalaan ja siellä kätilö kertoi meille asioita synnytyksestä. Lohduttavinta oli se kun kätilö sanoi että naisen kroppa osaa synnyttää, itse ei tarvitse osata tehdä mitään. Hän vertasi sitä tähän odotusaikaan ja sanoi että vauva kehittyy vatsassa ihan ilman että meidän naisten tarvii osata tehdä itse mitään. Sen jälkeen kun on hedelmöitys tapahtunut niin keho huolehtii vauvasta ja aikanaa synnytyksestä.
Tottahan se on että itsekin mietin ennen ensimmäistä synnytystä että mitä sitä pitäisi osata tehdä ja tietää synnyttämisestä. Nyt tätä kolmatta synnytystä ennen en pohdi enää sellaisia. Toivon vaan että kaikki sujuisi hyvin ja suht normaalissa ajassa. Ei siis mitään syöksysynnytystä eikä pitkää maratoonisynnytystä!
Täällä on ainakin sellainen mahdollisuus että voi varata kätilölle ajan synnytyssuunnitelmaa varten. Eli tarkoittaa sitä että kätilön kanssa etukäteen mietitään sitä synnytystä ja voi kysellä asioita ja ilmoittaa toiveitaan ja ne kirjataan ylös. Jos sit kun menee synnyttämään ei olekaan kaikki asiat mielessä niin ne näkyy sitten siellä papereissa. Sikäli kun kätilöt sitten ehtii niitä lukmemaan. Mutta toista muksua kun tein niin olin käynyt suunnittelussa ja ainakin silloin ehtivät lukemaan ja ottivat tosihyvin huomioon toiveet.
Ekan synnytin perinteisesti pedillä pötköttäen ja toisen jakkaralla, nyt mietiskelen jotain vaihtoehtoa näille. Pötköttäminen oli muuten hyvä mutta synnytys oli pitkä, tosin muksukin oli iso että johtui osaksi siitä. Jakkara oli myös suht koht ok, mutta ei sit mun juttu kuitenkaan. Että jos ois hyväksi havaittuja juttuja niin kertokaahan??

Vaipoista mä ompelin kestoja tossa yksi ilta. Ja tilasin peupähkinöitäkin. :D

Mantelinkukka + vekara (tyttö sittenkin kai !!) :D

c81
Heissan!
Taas töissä, ja kiun on hiljasita, niin roikun täällä koko päivän.. yrittäkee kestää :D

Meillä on esikoisen vakuutus Tapiolassa, ja tulevalle myös haettiin sieltä. Ainakin vuosi sitten oli ainut joka on voimassa jo ennen syntymää. Toki ei olla vielä tarvittu sitä *kopkop* Niin en tiedä miten korvaa. Mutat kilpailutin vuosi sitten kaikki vakuutukset. Turvassa olisi ollut vielä himpun halvemmat, mutta tuo vauvavakuutuksen heti voimaan astuminen vaikutti. Kannattaa kilpailuttaa. Meillä ainakin tippui mm. autovakuutus roimasti!! (ennen Ifissä), olisi tippunut kaikissa noissa uusissa. Netissä saa helposti täytettyä tarjouspyynnötkin :)

Meilläkin on alkanut tuntua enemmän liikkeitä, pari mojovaa potkua tuli vkonloppuna niin että masu heilahti, ja mieskin ehti laittaa käden päälle ja joutui muksittavaksi :) Alkaa konkretisoitua pikkuhiljaa.

Muutenkin alkaa masun kasvu konkretisoitumaan, kun poltin sitten mahani eilen ruokaa laittaessa.. tökkäsin vesikattilan reunaan ja sain hienon palovamman. Ei sitä muista että se ottaa kiinni... :/ PItänee alkaa olla varovaisempi..

Miten te joilla on jo lapsia, olette kertoneet tulokkaasta? Miten suhtautuvat aksvavaan masuun tms? Meillä tyttö on vasta 11kk, ja on selvästi huomannut että äitin masu on kasvanut. Napa on sen mielestä hulvaton, ja käy joka ilta nostamassa paitaa, ja tökkimässä ja hihttämässä. Saattaa mysö halian ja paijjata masua, tai sitten saa huiman hakkamisvimman, ja niin masu saa kyytiä... Kysyin neuvolasta, ja sanoivat että on niin hyvin paine kohdussa ettei haittaa. En tiedä mitä noin pieni tajuaa, mutta sanon aina että masussa on vauva, ja ultra kuvaa ihmetellään joka päivä. Voi se aika shokki kesällä olla kun toinen pieni meille muuttaa...

Alanpa teeskentelemään työn tekoa (ei tapahdu juuri mitään) ja odottelen että tänen ilmestyisi paaaaljon luettavaa päivän aikana :)

C81 ja rv:t taas hukassa.. oisko 19+ 4????

c81
Raffel: mulla myös heikko olo + tuntuu ettei happi riitä. Luulen että on tuo alhainen hb heikotukseen syynä, ja viimeksikin oli hengenahdistusta kun odotin ´- ajattein jos ois toi kasvava masu vaan vie tilaa niin paljon. Mutta kysy ihmeessä neuvolasta niin saat varmuuden!!!!

HelloShitty
tää jatkaa kerhon puolella. tuun kyllä lukemaan teiän kuulumisia mutta en pysty kommentoimaan. :ashamed: tuli siellä yhessä toisessa paikassa mitta täys ja vaihdan nikkiä. toivottavasti moni teistäkin kirjoittelee siellä kerhossa. kaikkee hyvää ja onnellista odotusta! :heart: :flower: :hug:

HS ja nelonen rv 20+4 :heart:

HS Olenkin miettinyt tuota toista palstaa.. Keskustelut alkavat ihan mukavasti, yleensä ;)mutta hetken päästä aletaan tökkimään ja sorkkimaan. Ihmiset saa ihme tyydytystä omaan oloonsa käyttäytymällä asiattomasti toisia kohtaan |O Anna nyt edes pikku vinkkejä voinnistasi vaikka jonkun toisen kautta, aletaan ovelaksi tässä hommassa :LOL: Hyviä vointeja sinulle ja massulle :hug:

Oletteko mittailleet verenpainetta?? Mulla on mittari kotona, kun paineet on neuvolassa aina ihan tapissa. Nousee pikkusen kun seurailen Ompun touhuja enkä pääse pelastamaan paikkoja.. Milloin tyhjenee terkan roskis tai lentää vaaka |O Yleensä paineet ovat olleet kotona +/-125/85, mutta lauantaina kun hommailin kamalasti mua huimas aivan hirveästi. Paineet olivat vaan 79/65 ja mitattuna suoraan juoksusta, ilman mitään istumisia. Heitteleekö teillä noin paljon?

Tilasin hm:ltä pienet pinkit hellokitty-sukkikset kokoa 62cm :heart: Jos mahassa asustaakin joku palliton pojan koltiainen niin raukka joutuu käyttämään pinkkejä sukkiksia :kieh: En vaan voinut vastustaa kiusausta..

Yöt ovat parantuneet huomattavasti. Käyn vessassa vaan 4:n tunnin välein eikä silloinkaan ole vielä kupla otsassa. Kamalasti janottaa edelleen ja juonkin todella paljon vettä.. Tissit ovat edelleen arat! Nukun nykyään rintsikat päällä niin en sitten vahingossa käänny niiden päälle. Miten niin rupsahtaneet :D Maitoa niistä ei vielä tihku, mutta jotain kokkareita?? Kenties piimittynyt :LOL: Jännityksellä odotan mitä tulevaisuudessa on luvassa..

En millään malttais odottaa toukokuuhun!! Toppatakki jäi pieneksi ja nyt liikun kirppari-löydöllä hintaa tais olla 1,50? ja mallina mummo.. Mulle sopis että aina olis vähän hämärää, ei näkis naapurit ihan kamalan tarkasti tuota luomusta. En raaskinut ostaa uutta, kun suuri tavoite on että ens talvena olisin huomattavasti pienempi.. Tai oikeastaan jo syyskuun alussa.
Mitään ruokahimoja ei ole oikein tullut, aina on ollut kausia jolloin syön paljon samaa.. Mutta.. koska kiellettyjen listalla on Nutriletten suklaapirtelö niin sitähän minä haluaisin. Oikein tunnen suussa sen kylmän ja raikkaan maun. Ostan kaappiin valmiiks ja kun tulen synnäriltä niin varmasti korkkaan yhden pussin :saint:

Mukavaa päivää kaikille..

Anu rv.21+3

Heipat kaikille toooosi pitkästä aikaa. Ollaan sitten sairasteltu toivottavasti koko vuoden tarpeet kerralla ja olipa tuo enterorokko tytöllä rankka tauti. Ei syönyt mitään viikkoon ja paino laski silmissä, mutta nyt on hyvin ottanut taas menetetyt kilot takasin ja pömppö on paikallaan =)

Niin paljon on kirjoiteltu, että enpä lähden nyt mitään kommentoimaan, kun en edes puolia muista, mutta omaa napaa sen verran, että potkut tuntuu ja ens viikon torstaina ois sitten rakenneultra - en malttais odottaa!!!

Cailin 19+1

c81
Onko kellään muulla häntäluu kipeä? Mulla töissä kipeytyy tosi paljon. Kun nousen tuolilta, niin koskee ihan vietävästi. Tukivyö ei auta. :( Istun jo tavallista korkeammalla tuolilla - otin satulatuolin käyttöön, kun tän kanssa muuten on selkä parempi eikä tuu kipeäksi.

Taa
Moikka!

Pitkästä aikaa tännekkin puolelle pyörähdän. Masuja alkaa varmaan meillä kesäkuisilla jo hyvin olemaan ja vaaratilanteita syntyy (kuten joskun keittokattilan kanssa). Toivottavasti kaikilla kuitenkin asiat hyvin.

Rakenneultrassa käytiin tänään. Se onkin varmaan suurin syy tulla huutamaan tänne ja koko maailmalle, että meille tulee POIKA! Siis ainakin aika varmasti (Mikäänhän ei ole varmaa...). Hymyilin varmaan sellasta tosi typerää hymyä kun siltä ultrapaikasta lähin. Ja enne ku kukaan ehtii mitään sanoa niin molemmat sukupuolet on yhtä tervetulleita. Jotenkin vaan ajatus pojasta on ihmeellinen, koska esikoinen on tyttö ja suvussa on muutenkin kallistumaa tonne tyttöjen puolelle. Tuskin nyt maltan odottaa tonne kesään. Kova tyyppi on pyörimään ja potkimaan. Ei meinannu ultraajakaan saada kunnon kuvaa kun karkaili eri asentoon koko ajan. :D
Mutta siis kaikki paikat kunnossa ja tallella. Sehän siinä käynnissä tärkeintä oli.

Kauheesti oli kaikilla kysymyksiä tuolla. Tuskin muistan enää yhtäkään.
Vakuutusta ei olla vielä haettu. Ei oikeestaan olla siitä edes ehditty keskustelemaan. Pitänee vähän kilpailuttaa. Ifille ois toki luonnollisinta, koska kaikki muutkin vakuutukset siellä jo on.

Tavaroista tais joku kysellä. Vaunuja oon tässä katellu, koska esikoisen vaunut myytiin eteenpäin ja hommattiin näppärämmät rattaat. Aattelin päätyä teutonian vaunuihin. Autoon löytyy kaukalo, luonnollisesti edellisen jäämistöä. lähes kaikki vaatteet joutuu kyllä uusiksi ostamaan. Luulen, että se hirveä määrä pinkkejä vaatteita ei päädy seuraavalle... :D

Liikkeitä on reilusti tuntunut. Taitaa olla vilkas tapaus tämä Papu (ihan kuten ultraajakin sanoi). Öisin heräilen useempaan otteeseen niihin potkuihin ja ihan vaan istuessakin alkaa jumpat. Onhan se tietysti ihan kiva, ettei sydän sykkyrällä tarvi pelätä pahinta.

Tulokkaasta kertominen lapselle on meillä hieman haastavaa. Ollaan kerrottu äitin mahassa olevasta vauvasta ja onhan äitin maha kasvanutkin, mikä aiheuttaa hieman ihmetystä tuossa kohta 2v tytössä. Ei vaan taida oikein tyttö ymmärtää, mitä se meinaa, että äidin mahassa se vauva on. Nooooh.. Onhan tässä vielä vajaa parikymmentä viikkoa aikaa totutella ajatukseen.

Nyt taas minä sanon kuulumisiin ja voikaa paksusti. :D

Taa ja Papu 20+5

Te täällä kirjotatte niin kauheen paljon pienessä ajassa et en aina jaksa kaikkee lukea ja sit ei jaksa alkaa kommentoimaankaan mitään. Täällä joka tapauksessa kaikki hyvin..potkuja satelee ja ne on jo jonkin aikaa tuntunut myös masun läpi. Ei suurempia vaivoja muuta kuin se alhainen hb..verenvuotoa nenästä, hengästystä ja päänsärkyä. Tietty lisäksi on jo toista viikkoa taasen alkuraskaudesta tuttu vaiva närästys vaivannut..inhottavaa ku se tulee joka ilta! No rennietä otan pahempiin olotiloihin.

josema 19+0

Heips!
Noista liikkeistä,mäkin ajattelin ensin,että onpas hentoisia liikkeitä,mutta se eteisistukka vaikuttaa asiaan,nyt pikku hiljaa voimistuu siitä.
Joten kanssasisaret älkää olko huolissanne :attn:

Äitiyspakkauksen otan ehdottomasti,en siis rahaa.
Mehän saadaan luultavasti jokainen se viime vuoden paketti ja se on minusta ainakin paljon parempi kuin vuoden 2006 äitiyspakkaus,liikaa oli siinä sinistä :$

Toi meidän 2v likka ei muuten reagoi vauvaan,mutta välillä jää tuijottamaan mun masua,kyllä se sen on huomannut että äidin masu on vähän turvonnut :LOL:

Ja HS kuten sanoin sulle jo aiemmin,niin täällä odotuspuolellahan ne harmaat ei pääse ilkkumaan,onneksi :D

Taa onnittelut poikalupauksesta :flower:

Mä hyväksyin pari uutta "tyyppiä" kerhon puolelle,tervetuloa muutkin halukkaat sinne. Aion nyt aktiivisesti kirjoitella sinne sekä tänne :wave:

bad virgin ja naapero 21+1

Heipparallaa
viime yö meni valveilla ollessa. Olin menossa ihan normaalisti nukkumaan kunhan ensin käyn vain vessassa...no kuinka ollakkaan huomasin siinä sitten että voi juma, vesi on ihan punaista ja eipä siinä kauaa tarvinnut miettiä mistä se veri tuli.
Soitto kättärille josta sanoivat, että saan tulla sinne jos siltä tuntuu, mutta viimeistään aamulla pitää tulla ultraan jotta selviää mistä verenvuoto johtuu.
No, koska ei ollut mitään kipuja eikä muutakaan niin päätin odotella aamuun. Nyt sitten oltiin koko aamupäivä Kättärillä eikä vuodolle löytynyt syytä, ja toisekseen nyt vuoto on jo loppunut.
Tätä samaa oli vain suuremmassa mittakaavassa tuota kuopustakin odottaessa, joten siltä osin otin nyt hieman rauhallisemmin...se mikä tapahtuu niin tapahtuu vaikka en haluaisikaan.
Mutta pääasia on, että vauvalla on kaikki hyvin.

BV: mites tuonne kerhoon nyt haettiinkaan ?

Eilen käytiin tuolla Pirkkalassa katsastamassa yhdet emmaljungan tuplat, mutta kunto oli hieman muuta kuin mitä ilmoituksessa ja kuvassa näkyi :( Onneksi mentiin paikan päälle katsomaan eikä ostettu Matkahuollon kautta.

Mutta nyt menen leikkimään tuon kuopuksen kanssa, sain kantamis- ja seksikiellon toistaiseksi :/

Pakko oli munkin tulla kertomaan ultrakuulumiset.

Painoarvio 361g(isosisko oli 330g samoil viikoilla)napanuoravirtaukset ok,sydän ja aivot vaikutti kaikin puolin normaaleilta ja sukupuolikin saatiin selville.

Sinne oli tullut uusi 4d-ultralaite ja sain kuvan pikkuisesta jo nyt....Ja seuraavan kerran on sit ultra n. 3 viikon kuluttua Helsingissä.

Kysyin lääkäriltä ottaako vauva tarvittavan,vaik mun omapaino on tippunut nyt 900g alemmas kuin ennen raskautta ja lääkäri vakuutteli,et vauva ottaa kyllä omansa,vaikkei ruoka maittaiskaan kokoajan.

Mä oon ihan love tähän tulokkaaseen ja harmittaa kun osa odotuksesta on mennyt koulustressin takia ihan "siivillä",niin ettei oo ehtinyt ees miettiä koko raskautta.Mut onnex ope sanoi et nyt on helpommat näytöt enää jäljellä.

Täs on kuva pikkuisesta.

A-Mam ja "mimmi" :heart:

Raffel: muistaakseni noita äitiyspakkauksia jaetaan esim 2008 vuoden mallia niin kauan kuin niitä on ja sit vasta otetaan uusi malli jakoon. Mutta eipä sitä tiedä vaikka joku meistä kesäkuisista saisikin jo sen ns uudemman mallin.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Raffel: muistaakseni noita äitiyspakkauksia jaetaan esim 2008 vuoden mallia niin kauan kuin niitä on ja sit vasta otetaan uusi malli jakoon. Mutta eipä sitä tiedä vaikka joku meistä kesäkuisista saisikin jo sen ns uudemman mallin.
Voi olla,että hyvällä lykyllä joku meistä sen saakin,tiedä häntä sitten minkälainen se on.
Yleensä niitä edellisvuoden pakkauksia on jaeltu pitkälle kevääseen asti =)

c81
Alkuperäinen kirjoittaja Raffel:
Vakuutuksista Ei olla vielä edes puhuttu. Pitäis varmaan alkaa hoitamaan asiaa. Kuinka aikasin se vakuutus pitää ottaa joka korvaa kaiken syntymähetkestä saakka. Ei kai niitä semmosia ole jotka korvaa vielä aikasemmin..
En tiedä onko vielä muilla ku Tapiolalla. Niillä se on haettava 3kk ennen laskettua aikaa. Vielä ehtii kilpailuttaa siis :)

*muoks* Jos meet hakemaan vakuttusta ota äitiyskortti mukaan, ne haluaa siitä kopsun hakemukseen... Ja jos on joutu äippäpolille tms kannattaa pyytää sieltä ne selosteet. Ainakin mie jouduin ne esikoisen vakuutushakemukseen liittämään. If ei antanu vakuutusta. Ja Tapiola antoi heti :)

Yhteistyössä