**Kesämassut 2009 Tammikuussa**

c81
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Haa,liitonrahat tulee huomenna,tuplana kun taas venyttelin lappujen vientiä postiin B)

Jos perjantaina selviää sukupuoli,niin mä jään Kotkaan shoppailee,tuun sitten vasta illalla palstalle :p
Kerro sitten millainen kätilö jne. Oma rakenne 2 vkon päästä!
 
Sisulle jaksamista ja :hug: . Tuo pelkääminen on niin kauheaa! Ja näillä viikoilla ei saa kuulla muuta ku että mitään ei oo tehtävissä, jos päättää syntyä. Kyllähän ne voi kuitenki tarkistaa ettei olis tulehdusta. Mulle annettiin viime raskaudessa supistuksenestolääkettä, vaikka 22 viikkoa oli kuulemma se raja ja olin viikolla 21. Vähän nahkeesti ne siihen suhtautui kuitenkin, mutta päättivät sitten antaa kun en saanut nukuttua. Ei oo kuulemma mitään ihmelääkettä. Mutta olen niin hengessä mukana ja toivon parasta kaikille joilla supistelee jo kipeästi tai on muuten pelottavaa aikaa!
Lisbet78 ikävä kyllä se on näillä viikoilla vielä keskenmeno. Olen käsitellyt oman enkelipoikani asian syntymänä ja kuolemana, nyt sitten aina särähtää korvaan joka lääkärikäynnillä tää edellinen keskenmeno, kun se on lääkäritermein se kun 22 viikkoa ei ollut täynnä. Eipä kai sillä niin väliä, mutta kun takana on myös viikolla 11 keskenmeno, niin en osaa yhtään laittaa niitä samaan "sarjaan"... Sanojahan ne vain, yritän siis itsekin keskustella lääkärien kanssa keskenmenosta ja muiden kanssa vauvan menetyksestä...

Joo, toivottavasti ei liian masentavaa tekstiä kenellekään...

Täällä menee ihan hyvin. Liikkeitä tunnen ihan tosi harvoin, mutta kuuntelen kotidopplerilla monesti ja hengissä ollaan. Huomenna tulee 20 viikkoa täyteen ja sillon on myös rakenneultra. Toivon niin, että kaikki olis kunnossa! Vähän jännittää ja pelottaa, mutta enemmän vaan haluan että se olis jo.

:hug: kaikille parisuhdeongelmien kanssa taisteleville. Ja kaikille mahdollisimman huoletonta ja mukavaa odotusta!
 
Tinnille olen kateellinen noin solakasta vatsasta :whistle: itselläni on jo niin iso...

Sisun kuulumisia odotellaan täälläkin :attn: :attn:

Huomenna olis sitten se kauan odotettu rakenneultra =) ihan hyvillä mielin sinne olen menossa, kai sitä sukupuolta vois kysäistä mutta jos on yhtään nyrpeänä se täti siellä ni olkoon. selviää sekin asia sitten synnytyksessä :D

Ls ja poikanen 19+3 :heart:
 
Sisulle :hug: Mulla oli tässä muutama päivä sitten myös kovasti supisteluja pitkin päivää ja iltaa, yöksi sitten rauhoittuvat. Ei ne kovin kipeitä olleet, mut napakasti puristelivat. Ajattelin sen johtuvan vauvelin asennosta, hää oli ilmeisesti masussa poikittain, päätellen kohdun oudosta muodosta tuona päivänä. Oisko venytellyt asennollaan kohtua yhtäkkisesti uusiin suuntiin niin että aiheutti supisteluja? Joka tapauksessa vauvelin liikkeitä koitin myös huolissani saada tuntumaan ja niitä oli varsin vähänlaisesti -pani kyllä huolestumaan. Sit seuraavana päivänä olo oli taas normaali, kohtukin "normaalipyöreä" ja vauva liikku aivan hirmusesti koko päivän. Toivon sydämestäni että sunkin kohdalla ois kyse jostain aivan viattomasta. Hyvä että pääsit pian käymään neuvolassa!Tsemppiä :hug:

Kesäihme 18+5
 
Anteeksi, arka aihe, mut mulla oli käsitys et se 20 vkoa on raja ettei ois keskenmeno.. :/ Ei oo kiva tälläsistä keskustella..
Mulla sai kans ystävä sitä lääkettä näihin aikoihin, ja asettu ne supistukset.. Sitä mä vaan täällä meinaan.. :ashamed:

 
Lisbet 22 viikkoa on se raja, ettei ole enää sikiö. Eihän se niin väliä muuten ole, menetys on ihan yhtä vaikea, mutta jonnekinhan se raja on laitettava ja siinä vaiheessa on pienet mahdollisuudet jäädä henkiin. Supistellahan voi vaikka miten paljon ja silti kaikki yleensä menee hyvin loppuun asti eli kannattaa yrittää olla mitenkään suuresti pelkäämättä! Kannattaa vaan levätä, jos käsketään ja ottaa rauhallisesti. :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja c81:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Haa,liitonrahat tulee huomenna,tuplana kun taas venyttelin lappujen vientiä postiin B)

Jos perjantaina selviää sukupuoli,niin mä jään Kotkaan shoppailee,tuun sitten vasta illalla palstalle :p
Kerro sitten millainen kätilö jne. Oma rakenne 2 vkon päästä!
Joo,mä laitan nimen muistiin :saint:
Np-ultrassa oli sellainen 40-50v nainen,ihan mukavan oloinen oli =)
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja c81:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Haa,liitonrahat tulee huomenna,tuplana kun taas venyttelin lappujen vientiä postiin B)

Jos perjantaina selviää sukupuoli,niin mä jään Kotkaan shoppailee,tuun sitten vasta illalla palstalle :p
Kerro sitten millainen kätilö jne. Oma rakenne 2 vkon päästä!
Joo,mä laitan nimen muistiin :saint:
Np-ultrassa oli sellainen 40-50v nainen,ihan mukavan oloinen oli =)
Miulla oli sama! Ja oli tosi kiva! Mutta niitä ultraajia on kolme siellä...
 
Tuli taas sit käytyä siellä neuvolassa :ashamed: Se, että pääsin eteisaulaan istumaan, ja odottaa et pääsen sisälle, niin Minni alko sellasen myllerryksen, ettei ollu enää ollenkaan epäselvää, miten massussa voidaan :heart: Sanoinkin heti alkuun terkkarille, et kyllä se NYT liikkuu... No se kuitenkin kokeili kohdunsuun tilanteen, ja muutostahan sinne oli tullu, kiitos eilisten supistusten. Sisäsuu on kiinni, mutta ei yhtä napakka enää kun mitä oli rv 15 paikkeilla tehdyssä sisätutkimuksessa. Eli nyt vaan tiukka seuranta suppareiden kans, ja jos samanlaisia suppareita tulee kun eilen, niin pitää käydä tarkistuttaa. Katsottiin vielä Minniä, eka dopplerilla sä:t, oli + - 150, ja ultrassa kovasi heilutteli raajoja, ja hikotteli :heart: Mutta pieni oli kääntyny niin päin, et potki suoraan istukkaa, eli eipä ihme, ettei liikeet tunnu :xmas: Onneksi meidän terkkari on empaattinen, ja ymmärtää, et mua pelottaa rankkojen vaiheiden takia... Että kaikki hyvin, loppu hyvin :heart:

Lisbet, jos vauva syntyis rv 21+6, niin se laskettais vielä keskenmenoksi, mut jos rv 22, niin ennen aikaiseksi synnytykseksi. Meillä kuoli keväällä vauva n. rv 15 massuun, ja synnytin hänet vasta rv 18+1, kun huomattiin , ettei vaavi ole elossa. Tuo oli siis keskeytyny keskenmeno, mutta JOS kaikki (synnytys )olis tapahtunu vasta rv 22 jälkeen, niin oltais puhuttu kohtukuolemasta. Tässä meneeraja siksi, että n. 22 rv jälkeen syntyny vauva VOI selvitä hengissä tehohoidossa, joskin kuolleisuus niillä viikoilla syntyneillä on tosi iso.
Näin mulle asia keväällä kerrottiin. Eli meillä siis kaikilla on ielä keskenmenon vaara, ei vielä kohtukuoleman, vaikka itse en kyllä enkelivauvan menetystä kokenu keskenmenona, vaan ihan vauvan kuolemana :(
Sisu ja Minni 19+6 (huomenna sit poksuu!! :saint: )
 
Onpa hyvä, et kaikki oli ok! Täällä sitä jännittää ja odottaa toistenki mukana.. :/ :D

Kiitos, ku jaksoitte selventää asioita, olen ollu ihan toisenlaisessa uskossa. Mut varmasti se menetys koskee, oli viikkoja mitä tahansa ja millä nimellä tapausta kutsutaan. Itsehän voin vain kuvitella, ja jotenki tuntuis että olis raskaampaa kun vähänki viikkoja lisää.

Nyt kaikki pötköttää sinne 25 viikolle, vähintään, eikö!? :LOL: :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lisbet78:
Onpa hyvä, et kaikki oli ok! Täällä sitä jännittää ja odottaa toistenki mukana.. :/ :D

Kiitos, ku jaksoitte selventää asioita, olen ollu ihan toisenlaisessa uskossa. Mut varmasti se menetys koskee, oli viikkoja mitä tahansa ja millä nimellä tapausta kutsutaan. Itsehän voin vain kuvitella, ja jotenki tuntuis että olis raskaampaa kun vähänki viikkoja lisää.

Nyt kaikki pötköttää sinne 25 viikolle, vähintään, eikö!? :LOL: :hug:
Tässä olet kyllä oikeassa. Ei niillä nimityksillä ole mitään merktystä siinä vaiheesa, kun tosiaan ollaan sairaalassa synnyttämässä alateitse (mikä mulle todella oli se pahin järkytys enkelivauvan kohdalla ) massuun kuollutta vauvaa... :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lisbet78:
Onpa hyvä, et kaikki oli ok! Täällä sitä jännittää ja odottaa toistenki mukana.. :/ :D

Kiitos, ku jaksoitte selventää asioita, olen ollu ihan toisenlaisessa uskossa. Mut varmasti se menetys koskee, oli viikkoja mitä tahansa ja millä nimellä tapausta kutsutaan. Itsehän voin vain kuvitella, ja jotenki tuntuis että olis raskaampaa kun vähänki viikkoja lisää.

Nyt kaikki pötköttää sinne 25 viikolle, vähintään, eikö!? :LOL: :hug:
Tässä olet kyllä oikeassa. Ei niillä nimityksillä ole mitään merktystä siinä vaiheesa, kun tosiaan ollaan sairaalassa synnyttämässä alateitse (mikä mulle todella oli se pahin järkytys enkelivauvan kohdalla ) massuun kuollutta vauvaa... :(
:hug:
Toi käytäntö on ihan älytöntä jos vaikka on tosi hätä kyseessä ja rv 21+6 niin et saa hoitoa,miten voi olla mahdollista :kieh:
 
Aamulla oli ultra. Tyttöä veikkasi, mutta mekkoja en vielä tämän katselmuksen pohjalta saanut lupaa ostaa =) Jalkovälissä näkyi pieni nappula, jos onkin poika niin kivekset ovat vielä laskeutumatta.. Jännitys tiivistyy, mulla on tod.näköisesti muutama ultra vielä kevään aikana niin eiköhän asia selkene :heart:
Kyllä syynäsi muutenkin tosi tarkkaan ja selosti kokoajan, kaikki munuaisaltaat, sydämen kammiot+suonet ja vatsanpeitteet ym. Kaiken pitäis olla kohdallaan. Kooltaan vastasi viikkoja.
Mahassa kävi aivan mieletön vilske ja vilinä, silti tunsin vaan pientä räpellystä ja tönäisyjä. Ihan selkeä adhd-tapaus :heart: Toivottavasti rauhoittuu synnyttyään, muuten on kyllä menoa ja meininkiä tiedossa |O

Mukavaa päivää ja voimia niitä tarvitseville..

Anu 20+5
 
:hug: kaikille niitä tarvitseville.

Meillä päivät kuluvat sillä omalla painollaan..eli kuopuksen perässä juosten. Ulkona on niin kurja keli ettei oikein tee mieli mennä ulos möyryämään. Maa on liki jäässä, mutta silti kurainen :/

Meillä kävi tänään joku lämmönmittaaja, kun on uusi talo niin tulivat katsomaan ettei ikkunoista vedä jne. No josko tästä saatais ens talveksi lämmin koti...nyt kun saadaan pistää lapset nukkumaan todella hyvin puettuina.

Oma vointi on edelleenkin ihan ok eli ei mitään vaivaa ole toistaiseksi ilmaantunut...noiden kilojen lisäksi. :LOL:
Kuopuksen odotuksessahan mulla oli aika reippaita verenvuotoja ja koko odotusaika meni sitten jännittäessä ja panikoidessa.
Joten on ihan kiva, kun nyt voi ns vaan nauttia.
Masu on pomsahtanut esiin oikein todenteolla. Nyt erottuu jo selkeästi, kun on makuulteen :heart:

Mutta nyt menen katsomaan mitä tuo vajaa parivuotias tuholainen tekee ja sitten keittelemään kupillinen teetä.

Jeps1 ja Pulla...viikkoja on kasassa himpun verran vähemmän kuin BV:llä ( en näet ikinä muista ja katselen aina Bad Virginin tiedot :ashamed: )
 
c81
Noist akiloist apitikin kysyä.. kun huomenna on taas neuvola - niin mietityttää. ikuna en ole kauheasti murehtinut, mutta nyt niitä on tullut aiak reilusti kk aikana.. 3kg taisi pompsahtaa ihan parissa viikossa lisää. Sokerirasitukseen ei oel aiemmin laitettu, bmi oli himpun yli 25 kun aloin odottaa. Mitä luulette onko tuo liikaa, ja missä vaiheessa joutuu rasitukseen? Voipi herkkusuulle olla tiukkaa joutua ruokavaliolle :ashamed: vaikka tietysti vaavin terveys tulee ykkössijalla..
 
c81 meillä se rasitus raja on justiinsa tuo bmi 25. tai jos suvussa diabetestä.
voihan se sitä rasitusta suositella tehään kuitenkin vasta viikoilla 26-28.
ja ei se kamalaa ole olen itse oikea herkkuperse ja kas kummaa kun vaarat oli tiedossa ni herkut väheni heti. kyllä sitä itsekuria kummasti löytyy. ja mä söin pahimpaan herkku/karkki nälkään niitä sokerittomia suklaa patukoita/riisisuklssta . ja kun insuliinit sain ni alko arvot pysyy kohillaan ja silloin ei ihan niin tiukalla valiolla tartte olla. ja toiseksi tavis kotiruoka riitti kun seuras vaan ettei rasvaa lykkää joka väliin.

ruisleipää söin 3kk jonka jälkeen uskalsin maistella muutamia viipaleita myös vaaleeta silloinn tällöin.

tinni ja ryyni 19+0
 
"huomenta" :D olin siis viime yön töissä ja heräilin sitten äskettäin..

ja järkytyksekseni huomasin vessassa käydessäni että vuodan hieman verta, paperiin siis jäi sitä jonkun verran mutta ei ihan vuoda kuitenkaa alushousuihin asti, outoja tuntemuksia tms ei oo ihmeemmin ollu, ehkä pikkasen alavatsaa on juilinu.. soitin siis sitten päivystykseen kun neuvolaan tuskin olisin enää tänään päässyt niin sanoivat vaan että odota pari tuntia ja soita sitten uudestaan jos tilanne pahenee.. mä olisin halunnu samantien lähtee tarkastuttamaan tilanteen että kaikki varmasti on hyvin sillä mä en muutenkaan kauheesti tunne mitään liikkeitä ja nyt sitten vielä tällanen vuoto juttu niin kyllä pikkasen huolissaan olen, nyt on siis menny tunti kun soitin sinne...vähän väliä oon rampannu vessaassa "tarkastamassa" tilannetta... voinko vaatia lääkärille pääsyä vaikka siellä langan päässä ne ois sitä mieltä että ei tarvii tulla? kun oma mielenrauha tässä on kyseessä.. ja rakenne uä on vasta reilun viikon päästä...

hyvin huolestunut m-m 19+3

*muoks* siis lisään tähän vielä että mullahan on kohdussa hyytymä joka on muutaman kerran vuotanut mutta nyt kun on se liukastuminen myöskin takana niin siksi pelottaa enemmän...
 
c81
m-m, jos tuntuu että haluat tarkistuttaa tilanteen, mene suoraan päivystykseen, tuskin käännyttää pois :heart: . Huomasin esikoista odottaessani kaikkien vuotojen jne kanssa, ettei kannata soittaa vaan painuu suoraan paikan päälle niin ei ne poiskaan käske katsomatta. Toivotaan että johtuu vaan kohdun kasvamisesta tms (kuten kuulemma voi olla, kun verisuonet katkeilee niin herkästi kohdun nopeammin kasvaessa tjs). :heart: *Jaksuja* !!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
:hug:
Toi käytäntö on ihan älytöntä jos vaikka on tosi hätä kyseessä ja rv 21+6 niin et saa hoitoa,miten voi olla mahdollista :kieh:
Tuostahan mä en taas osaa sanoa, et jos synnytys käynnistyis itsekseen esim. rv 21+6, niin pakkohan se varmaankin olis ottaa sisälle, ja hoitaa pieni mahdollisimman hyvin, mutta siis vielä noilla viikoilla ei aleta keskenmenoa erikseen estelemään, kun vauvan selviämismahdollisuudet on olemattomat...
 
SISU :hug: onneksi kaikki oli "hyvin". Sen verran oli pakko tulla sanomaan, kun itsellä noita suppareita joka raskaudessa ollu tosi paljon (ja ekassa tapahtui muutoksia kohdun kaulassa ja missä lie en muista, mutta olin jo näillä paikkein sairaslomalla loppuodotuksen ja poika syntyi sitten reilu kaksi viikkoa ennen la) Eli piti siis sanoa että mulle lääkäri sanoi että kaikki kohdunkaulan ärsytykset yms.kannattaa jättää mahdollisimman vähiin, koska ne yleensä myös lisäävät suppareita. Eli tietty tossa tilanteessa oli pakko tarkistaa tilanne, mutta muuten kannattaa varmaan vaan välttää kaikkea mikä aiheuttaa suppareita ja toisaalta tarkistaa tilanne vasta aina kun "pakko"
Olipas pitkä juttu mutta ymmärsit varmaan pointin =)

Tänne ei ihmeitä, huomenna rakenneultra, loppukuusta sitten 4d (kun täällä ei sukupuolta sanota "koskaan" rakenneultrassa) Vauva melskaa sopivasti ja arki sujuu mukavasti =)

Tsemppiä kaikille, lisää toiste

kekkeri 20+3/ultran mukaan 21 tasan
 

Yhteistyössä