**KESÄMASSUT 2009 marraskuussa**(kesäkuussa puhkeaa!)

HS ja Raffel Jaksuja :hug:
Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille :flower: =)

On ihan outoo ku ei enää väsytä ja ällötä koko ajan.. Virtaa ois vaikka muille jakaa! :D Iltasinkii jaksas valvoo vaikka kuin myöhään.. Huomenna poju lähtee päiväks mummon matkaan iso-mummon ja papan luo kylään, saan siivota rauhassa! Jes =)

MiNiMaM ja masuasukki 12+3
 
Raffel mulla kuului kotidpplerilla sydänäänet 9+jotain,mutta kauhean vaimeasti eikä siitä kauheasti viikkojen kuluessa voimistunut,kun mulla on toi kohtu vähän taaksepäin kallellaan.

sankofa eipä täälläkään näin alkuodotuksessa ole kauheasti neuvolakäyntejä ollut, 8+5 oli eka ja toinen on 14+1,eli noin kuukauden välein,mikä on ihan normaali käytäntö. =)

Nyt mä lähden pitaleivän tekoon :p :wave:

bad virgin ja hippu 13+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja MiNiMaM:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Miten sulla toi riskiluku on laskettu? :eek: Kun mulla turvotus oli 1.0mm ja riskiluku 4606 muistaakseni. Ja sulla oli turvotusta kuitenkin vähemmän? Millä kaavalla ne sen laskee?
No jotenki se sano kahtovasa sen turvotuksen ja verikokeiden yhteistuloksen.. :whistle:

Ku mä siis kävin jo pari viikkoo sit oman tk:n labrassa verikokeissa ja niistä oli tulokset menny sinne äitipolille..
Multa ei ole otettu ollenkaan veriseulaa, vaikka siihen olis ollu täällä mahdollisuus, muttei pakollinen. Siis täällähän ei pääse np-ultraan, jos ei jää veriseulassa kii, mut me päästiin, kun ollaan perinnöllisyyspolin asiakkaita, ja tarkemmassa seurannassa tän raskauden kans. Mut joku tuolla myöhemmin sanoi, et siihen riskilukuun lasketaan myös äidin ikä ja paino...? Jaa-a, tiedä sit, mikä kaava se on, millä se lasketaan.
 
Moi!

Tääkin sai tänään dopplerin, mut ei kuulu mitään :/ Esikosta kuulu kumminkin jo 9+6. Muahan on huolettanu nyt monikin asia, niin ei kyllä yhtään helpottanu toi.

Vielä kysymyksiä dopplerista: Onko väliä, et kuunteleeko aamulla vai illalla, tai kuuluuko toisin paremmin? Entä missä asennossa kuuntelette?

Torstaina on sit ultra kyllä aika nyt matelee niiiiiiin hitaasti.

HS ja Raffel vielä :hug: kans hermoiluun.

Omppunen ja toivottavasti hyvinvoiva Möti 11+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja MiNiMaM:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Miten sulla toi riskiluku on laskettu? :eek: Kun mulla turvotus oli 1.0mm ja riskiluku 4606 muistaakseni. Ja sulla oli turvotusta kuitenkin vähemmän? Millä kaavalla ne sen laskee?
No jotenki se sano kahtovasa sen turvotuksen ja verikokeiden yhteistuloksen.. :whistle:

Ku mä siis kävin jo pari viikkoo sit oman tk:n labrassa verikokeissa ja niistä oli tulokset menny sinne äitipolille..
Multa ei ole otettu ollenkaan veriseulaa, vaikka siihen olis ollu täällä mahdollisuus, muttei pakollinen. Siis täällähän ei pääse np-ultraan, jos ei jää veriseulassa kii, mut me päästiin, kun ollaan perinnöllisyyspolin asiakkaita, ja tarkemmassa seurannassa tän raskauden kans. Mut joku tuolla myöhemmin sanoi, et siihen riskilukuun lasketaan myös äidin ikä ja paino...? Jaa-a, tiedä sit, mikä kaava se on, millä se lasketaan.
Täällä on nyt tullu sellanen käytäntö, että jos haluaa niin pääsee käymään np-ultrassa ja rakenneultrassa äitipolilla kun maksaa ite ne polikäynnit.. Suositellaan myös, että odottava äiti käy viikoilla 9+0- olikohan 11+6 siellä verikokeissa ennen sitä np-ultraa niin siitä on kuulma eniten hyötyä..

Mulla ei ainakaan tuo ikä pitäs vielä painaa ku 23 on mittarissa :D no toi Bmi oli kyllä 26,1 eli lievä ylipaino..

MiNiMaM ja masuasukki 12+3
 
Kävin sit apteekissa hakemassa magnesiamaitoa, kaupasta activia jugurttia, gefilus piimää, luumusosetta ja niillä ny mennään etiäppäin. Täytynee viä hakee sitä gefilusmehua, mitä joku kehu.

Onneks en oo ainoo, jolla ollut vähän mieli maassa ja kipuja. Toivottavasti meilläkin nää kivut hellittää, ja pääsis vihdoin hehkuttaan tätä raskautta!

Oon ollu ny pari päivää tuntevinani liikkeitä.. esikoisesta tunsin rv 14, joten kaippa ne niitä voi olla.

Lammiska 11+4
 
En ole jaksanut tänne kirjoitella kunoma vointini on ollut nii huono :/ Mutta nyt näyttää, että pahoinvointi vihdoin helpottaa :) Ja se on ihanaa :D

Barbapörrö: Tiedän tunteen kun mieli on maassa tuon huonon olon takia :hug: Itelläkin koko lokakuun ollu mieli maassa :ashamed: Olen oksentanut 6kg painosta pois, joten ainakaan ei tule olemaan noita painonnousuongelmia tässäkään raskaudessa :D

Sankofa: Ei minullakaan noita neuvoloita ole usein. Viime viikolla oli eka neuvola ja seuraava vasta tammikuun alussa. Vaikka eipä sillä että en niitä useammin kaippaakkaan, kun tuota kokemusta jo raskaudesta on ja otan yhteyttä heti neuvolaan jos jokin asia alkaa huolestuttaan. Silloin kun odotin ensimmäistä oli useammin.

Itseltä on tuo veriseula otettu viimeviikolla ja näinä päivinä pitäisi tulla aika niskaturvoke ultraan. Meillä automaattisesti saa niskaturvoke ja rakenneultran.

Cailin: Tsemppiä ja onnea ultraan :attn: Ja tulehan sitten tänne kertomaan miten meni :attn:

Ja laskettu aika olisi 14.6 :heart: Voipi päivittää

Miten muilla tuo maha-asia? Kun itsellä ihan selvästi näkyy eikä voi peitellä. Ja äitiyshousut jo käytössä!!!

peipi (henkiin heränneenä ;) )+pikkuinen :heart: 11+3
 
HelloShitty
heips vaan täältäkin! :wave:
onnea kaikille jotka menossa ultraan! :flower:

täällä ei vielä mammahousut koska en oo ostanu semmosia vielä. niinpä käytän vaan tommosia venyviä housuja siihen asti. :LOL: tarvetta olis kyllä hommata. ja haluaisin legginssejä kans! :attn:

jep..täällä vaihtui taas viikot. =)

HS ja nelonen rv 13+0 :heart:
 
Heips taas pitkästä aikaa.

Sydänäänten kuulumattomuudesta olen jo rauhoittunut ja oikeastaan olen jo aika luottavaisin mielin, että kyllä tuo meidän kaveri on vielä matkassa. 3.12. on eka ultra ja sitä ei malttaisi odottaa millään. Mies on hellyyttävä kun on nyt rohkaistunut kertomaan ystävilleen ylpeänä tulevasta juhannusvauvasta. Sohvalla makoillessa käsikin ajautuu jotenkin sattumalta aina silittelemään mahaa.

Pahoinvointia ei enää juurikaan ole. Paitsi iltaisin jos ruoka-aika on päässyt venymään. Mulle on ollut yllättävän vaikeaa oppia syömään säännöllisesti kun oon aina ollut enemmän sellainen lennossa syöjä.

Kivut on välillä kyllä sitä luokkaa, että kiroaa mihin tuli ryhtyneeksi. Sellaista pistelyä alavatsassa. Ei ollut kummoisiakaan kuukautiskipuja ikinä niin tämäkin on vähän vierasta maaperää.

Nyt uusin harrastukseni on kaatuileminen. Kaksi kertaa on jo plakkarissa, toinen tunti sitten. Aika pirusti pelästyttää, mutta pakko vaan tolkuttaa itelleen, että siellä se on niin pehmustetuissa tiloissa se pikkuinen, että tuskin sille kuinkaan kävi. Ja kun ei tule kipuja eikä vuotoja niin näillä kyllä mennään. (Mut samalla takaraivossani tiedän, että hajoan pieniksi palasiksi jos ultrassa käy ilmi, että se on kuollut...) Nyt on polvessa vaan mojova mustelma. Mies lohdutteli omaan tyyliinsä, että käydään ostamassa jonkunlaiset liukuesteet.

Mut mitä ihmettä kaikki nämä niskaturvotukset on mistä puhutte? Miksei meidän neuvolatäti puhunut moisesta mitään vai puhutaanko noista vasta ultrassa?

Äitiysvaatteita en ole ostanut kuin yhden paidan tilasin HM:ltä, mutta sekin on niin kaapu, että tiedä häntä että missä vaiheessa muka tulee ajankohtaiseksi. Itsellä kun on ylipainon kanssa neuvolassa puhuttu siitä, että pyrkimys on ettei paino oikeastaan nousisi lainkaan. (ts että laihtuu samaa tahtia kuin vauva kasvaa.) Mutta huomaa kyllä, että housujen vyötärö alkaa kummasti kiristää tai että vatsa tavallaan "asettuu eri tavalla". Ultran jälkeen sitten voisi ostaa äitiysfarkut vaikka. Eilen ostin pari superylipitkää toppia ginatricotista joilla saan lisäpituutta lempipaitoihin.

Kylläpäs taas paatostelen. Mut kai se on sitä, että omissa kavereissa ja ystävissä ei ole "vertaistukea". Lähinnä ystävät on nyt kauhuissaan kun "niin nuorena" tähän ryhdyn. Mikä ei tunnu kivalta, alkaa epäillä. Onko 24 vuotta nyt niin pirun vähän jos lapsi ei toivotumpi voisi olla, vanhemmat rakastaa toisiaan, on kiva koti, hyvä elämäntilanne? Näitä sitä sit tulee mietittyä vaan siksi että railakasta opiskelijaelämää elävät ikiteinit kaverit sanoo jotain mihin reagoi tässä hormonaalisessa yliherkkyydessään vähän tuhankin kiihkeästi.


tuokio ja esikoisteos 10+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja peipi80:
Miten muilla tuo maha-asia? Kun itsellä ihan selvästi näkyy eikä voi peitellä. Ja äitiyshousut jo käytössä!!!

peipi (henkiin heränneenä ;) )+pikkuinen :heart: 11+3
Näkyny jo useamman viikon ihan selvästi, ei enää peitellä, että odotan :D Muutamat omat housut menee vielä nipin napin jalkaan..

MiNiMaM ja masuasukki 12+4
 
tuokio: Ihan samaa voisin sanoa omista ystävistä, että ei heistä kauheasti ole tukea vaikka muutamalla lapsi/lapsia onkin. Ovat vaan niin eri elämäntilanteissa kuitenkin kun itse.
Mielestäni olet hyvässä iässä saamaan esikoisen, minusta tuntuu että itse olen jo vanha.
Ps. Osta semmoiset mummojen liukuesteet kenkiin niin pysyt pystyssä.. terveisin: mummo 27v. Joka on jo viime talven käyttänyt liukuesteitä ja todennut ne tosi hyväksi keksinnöksi. Kauppojen lattioilla on sit päinvastainen vaikutus ja onhan se napina ja nitinä niistä vähän ikävä jos ei ole joka kohdassa jäätä.

Täällä menee kans lujaa tuon herkkyyden suhteen. Itku tulee kyllä pienestäkin vastoinkäymisestä. Yleensä ei edes ole mitään vastoinkäymisiä, kun kehittelen ne vaan ihan itse. Ihme että mies osaa ottaa nää mun sanomiset huumorilla. Nyt on vaan tullut aika paljon sanottua asiasta kun asiasta, vaikka se itsestänkin tuntuu heti pahalta... Sitä mietin eilen, että mulla on niin vähän aikaa omille ajatuksille tässä kaiken hässäkän keskellä, et ei mikään ihmekään jos vähän pimahtaa.

Onko muilla semmoista tunnetta et haluu olla enemmän yksin?? Mä tässä oon jo suunnitellu mihin mä heittäisin ton ukkelin edes yhdeksi viikonlopuksi, että saisin omaa aikaa ja rauhaa tehdä itselle tärkeitä juttuja ja ihan vaan olla omissa ajatuksissaan välittämättä muista. Onko ideoita? :D Mies varmaan tykkäis jos tietäis et suunnittelen sille jotain reissua sen selän takana.

L&Mustikka 13+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja kesämasu09:
Enkä tykkkää neuvola tädistä en. Mutta täytyy yrittää kestää, seuraava aika on vasta tammikuussa onneksi.
Syke löytyi ja kuului kuulemma tosi voimakkaana näille viikoille. Kaikki oli hyvin. Nyt vaan taas odottamaan.
Yritä kestää :hug:
Mulla on onneksi mukava neuvolatäti =) Ja onnittelut äänien löytymisestä :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja MiNiMaM:
Alkuperäinen kirjoittaja peipi80:
Miten muilla tuo maha-asia? Kun itsellä ihan selvästi näkyy eikä voi peitellä. Ja äitiyshousut jo käytössä!!!

peipi (henkiin heränneenä ;) )+pikkuinen :heart: 11+3
Näkyny jo useamman viikon ihan selvästi, ei enää peitellä, että odotan :D Muutamat omat housut menee vielä nipin napin jalkaan..

MiNiMaM ja masuasukki 12+4
Täällä kans sellainen masu ettei ole enää moneen viikkoon voinut asiaa salailla eikä muotonsa puolesta mene syömisenkään piikkiin.
Ja omista housuista päälle ei mene kuin verkkarit ja niitä käytän vaan kotosalla, äippähousuja olen käyttänyt viimeiset 3 viikkoa :D

Vauhtis rv 13+0

 
Haluan liittyä joukkoonne esikoista odottelen raskusviikkoja 9+3 tai 10 ja LA 29.6.2009 SATKS.Neuvolassa o käyty kerran ja lääkärissä kerran viikko 8 ja ei niitten laitteella vie sydänäänet kuuluneet ((( no se on kuulemma ok pitäs emättimenkautta katsoa mutta eilen tuli kirje UÄ 15.12 eli siihen asti pitäs jännitellä et kaikki on OK.Raskausoireita kauhee tajuton väsymys,janottaa,pissattaa,huimaakin tietty mielialavaihtelut nyt alavattassa muutaman kerran revittävä tunne kai luonnollista.Kotona oon ja kauhia lumisade onko täällä muita Satakunnanseudulla odottavia???
Kuullaan ja kaikille voimiiiiiiii kyl tää väsymys tästä menee.


;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) :wave: :wave: :wave:
 
HelloShitty
tuokio; osiko kivaa tietää missä ne asuu jotka on päättäny ettei tässä kaupungissa tarvita hiekkaa. |O :headwall: mua suoraan sanottuna vituttaa. koko kroppa kipee kun kävely on kuin bambi jäällä. sattuu! |O

tää vaan lisää mun kääsitystä siitä että tää on todellakin viimenen kerta paksuna :kieh: pelottaa nyt jo kesä kun kroppa niin saatanan kipee nyt jo. ei tuu paikat kestämään.ei millään.

kauhee nälkä...ja pahoinvointi taas.

HS ja nelonen rv 13+0

ps. vielä tuokiolle!!! älä eksy siellä sairaalassa...koko mesta ihan sekasin. |O :headwall: :D
 
Heippa pitkästä aikaa! Olen käynyt lueskelemassa teidän juttuja, mutta en oo jaksanut osallistua. :whistle:
Täällä kans masu kasvanu ja ultrassa käytiin viime viikolla: http://i15.photobucket.com/albums/a391/jakedevil/ultra6.jpg
Vauveli oli niin eloisa ja polskutteli kuin pieni sammakko :heart:
T. Kuan Yin ja Silmu 13+3
 
ÄITIYSVAATTEISTA, tuoki tuo pitkä toppi on tosi hyvä idea, itse vedin viime raskauden ihan tavallisissa paidoissa (koko s tai m) kun oli vaan pitkä malli ja venyvä kangas. Masukin nätimpi kun joku teltta päällä.
TUOKIO, niin nuo niskaturvotukset mistä puhutaan, niin tosiaan siellä ekassa ultrassa katsotaan (kai joku muukin ultra voi olla kun np-ultra mutta usein näillä viikoilla on just se) , joten oota rauhassa.

Mistä muusta täällä puhuttiin...enpä taida muistaa enää. Ihmeellisiä kipuja toisilla tuntuu olevan, mitäköhän ne on, liitoskivut ymmärrän mutta ne harvoin on tähän aikaa vielä. Toivottavasti kivut menee ohi ja muistakaa puhua niistä neuvolassa, ainakin helpottaa jos/kun selitys ehkä löytyy (ja se koska ne ehkä loppuis...)

Äippävaatteista, no osaan mahdun, yleensä aamulla kaikkiiin mutta iltapäivällä pahasti piukkaa. Päältä ei silti raskaus vieläkään näy (vaikka jo 4 ipana) mutta nyt isovanhemmille ja muutamalla muulle kerrottu. Kohtahan se näkyy kumminkin. Joulukuun puolelle odotan ainakin töissä, ennenkun kerron.
kekkeri 13+3 (14 tasan...)
 
Ultrakuulumisia: kaikki oli hyvin ja turvotusta 1,3 mm. Laskettu aika siirtyi pari päivää eli on nyt 14.6. Tosin tuohon suhtautuu nykyään niin erilailla kuin esikoisen odotuksessa. Silloin jotenkin kuvitteli, että sillonhan se määräpäivänä syntyy ja olipa pitkät kaksi viikkoa odottaa kun syntyikin vasta 42+0 =)

Onko täällä oululaisia, jotka tietäis noista veriseulakäytännöistä? Mulla on se verikoe huomenna ja tänään siis oli ultra, ilmoittaako ne sen riskiluvun vai pitääkö sitä tulosta kysellä neuvolasta? Mulla on lääkärineuvola pe ja sitä seuraava neuvolakäynti vasta joskus 20+ viikolla. Pitkä väli odottaa...

Cailin 11+3
 
Täällä ei vielä odotusmasua.Viime raskaudessa mulla oli vielä rv 35 normi farkut jalassa.

Joku kyseli dopplerista:mä kuuntelin ensi alkuun lähinnä aamuisin(kiirettömintä jos herää ajoissa) kun pissarakko oli täynnä(kohtu nousee ylemmäs päin tuolloin),nyt on kuulunut helposti milloin vain.

A-Mam ja Mimmi rv 13+1
 

Yhteistyössä