**KESÄMASSUT 2009 joulukuussa**

c81
Alkuperäinen kirjoittaja johanna83:
iltaa :attn:

onko kukaan teistä tai tuttavistanne käyttänyt raskauspahoinvointiin noita apteekin matkapahoinvointilääkkeitä? mulla työkaveri patistaa niitä käyttämään... oon vaan niin epäileväinen kun kerran neuvolasta ohjeistettiin, että tähän ei ole lääkettä ennen kuin on tiputuksessa... kertokaa jos jotain aiheesta tiedätte! töissä vuoden kovin sesonki pukkaa päälle ja yöt/aamut on mulle hankalia...

Jossu & Napero 12+6 jonka viikko mennyt oksentaessa ja valvoessa.
En oo kuullu että KUKAAN ois ottanu niitä.. Ei aki siihen lääkettä oo . Monelle on auttanu inkivääri - mulle kylläkään ei. Mutta kokeile? Aiemminhan myytiin raskausvitamineja jossa oli inkivääriä, mutta en vedettiin pois markkinoilta kun ei ollut tarpeeksi tutkimustietoa. Inkivääriä kyllä käytetään kai pallon ympäri raskauspahoinvointiin, ja moni kaveri vannoo sen nimeen.

Jaksuja!!! Mie oon *kopkop* pari päivää selvinny taas helpommalla, ja ootan josko kohta helpottais. Yököttää vaan , muttei oo tullu oksuja enää.
*muoks* vau-kirjan laskurin mukaan kyllä just tänään pitäiskin alkaa aamupahoinvointi helpottaa ;) :D en mitenkään kirjaimellisesti ota, mutta.. :LOL:

c81+ matonen 13+0
 
..hei piiii-iiiitkästä aikaa Losista.

Taustaillut olen kyllä joka päivä, eli olette ajatuksissa alituisesti! Uusille tervetuloa!

Sisu, olit erityisesti mielessä! Onneks uutiset saivat positiivisen lopun, tääl oli kaikki peukut ja varpaat pystyssä..

Vauhtis ja muut masulliset, miten teil voi olla tommoset pömpöt jo? Tai helposti kai.. Tääl on lähinnä iltaisin sellanen koko keskivartalon kattava paisumus, muttei minkäänlaista vauvamahaa. Aamusin ollaan ihan litteinä, paitsi sikspäkit kadonneet taivaan tuuliin, olis niin kiva päästä taas ees vähän reenaan.....

Johanna 83mä sain tääl paikalliselta lääkäriltä pelkästään pahoinvointiin tarkoitettuja tabuja (jotka olen kyllä ällöolosta huolimatta jättänyt väliin), joiden pitäisi olla täysin turvallisia raskauden aikana. Jos auttaa yhtään niin: "Each tablet contains: metoclopramide, USP 10 mg hydrochloride (=suolahappo)." Voipa ainaski vertailla niihin matkapahoinvointitabuje selosteisiin, ehkä. Sit tääl on myynnissä myös teetä mikä auttaa raskauspahoinvointiin, oliskohan Suomessa esim. luontaistuotekaupassa..

Raffel tääl on kans ihan kamalaa. Itku on herkässä koko ajan ja paha mieli. En oo kyennyt olon takia tekeen pariin kk yhtään mitään, ja suihkussa käydessä tuntuu ettei pysy pystyssä vedenpaineen takia, on niin heikkona. Kun pahoinvointia ei satu olemaan, niin sitten on maha esim laktoosista niin kipee ettei pysty liikkumaan (tääl ei oo juurikaan tarjolla hylan kaltaisia tuotteita). Tai sit ummettaa niin hirmuisesti, että tuntuu tuskaiselta. No joo silti oon ikionnellinen, kyllä kai tää muuttuu pian parempaan. Ja tsemppiä sulle myös!!!

Oma napa on siis aika koetuksella. Kun ei ole mitään motivoivaa tekemistäkään mitä jaksais tehdä. Ollaan siis vieraissa kodeissa (onneks kuitenkin miehen kanssa keskenämme) asuttu pian kolme kk. Päivät mies on töissä, ja mä oon täällä pahan oloni kanssa tv ja kone seuranani. Odotan niin että pääsis kotiin makoilemaan ja laittamaan joulua. Tääl ei tunnu oikeen mikään miltään ja aika menee niin hi-taas-ti!!! Ei oo kettään ketä tavata tai mitään mitä pystyis tehdä.. Ennen urheilin tosi paljon, ja tän reissun tarkotus oli mun kohalla nauttia auringosta ja treenata sikana! Mut tän olotilan takia on vieraat sohvat käyneet varsin tutuiks.. MUTTA, enää viikko ja istutaan lentokoneessa!!!!!!! Kotimatka koittaa ja pääsee jouluisiin puuhiin ja saa ruisleipää, ja näkee ystävät, ja pääsee neuvolaan, ja pääsee ultraan, ja pääsee pois kuumuudesta jne.... Kunpa tää aika nyt vaan menis!

Vauvauutisten kertomisesta tuli ky tosi hyvälle mielelle! Ja täälläkin tuskanen itku vaihtui iloon.. Lähetettiin läheisille ystäville ja perheille kortit. Kaikilta tuli niin onnellisia ja iloisia kommentteja!!! Ihanaa. Paitsi yks mun parhaista ystävistä ei oo vastannut mitään.. Laitoin mailiakin viel.. Ei vastausta.. Ja muut tytsyt sanoi et kyllä sekin ilouutiset sai.. Se on kyllä aikamoinen moraalinvartia, mutta kun tässä ei pitäis olla mitään moraalitonta, vaan ystävän pitäis olla iloinen toisen puolesta. Kesällä kun sille sanoin et oon jättänyt ehkäsyn pois niin sain siltä älyttömän saarnan, et me ei olla nyt mietitty mihin ryhdytään. Ja kun se ite on viel meitä kolme vuotta nuorempi, vailla minkäänlaista kokemusta... Ääh. Ehkä se sit onnittelee kun nähään, ainakin kaikki muut oli tosi, tosi onnellisia! Ainaski meidän isät, jotka itki ilosta!

No johan riittää purkautuminen, sitä se teettää ku ei saa kirjotettua useemmin :ashamed:

Peppi + pkm (13+0)
 
Peppi mä selitän tuota pömppöäni sillä, että mulla on toi kohtu kätilön mukaan reippaasti eteen kallellaan ja mulla kaikki ylimääräinen kertyy tuohon eteen. Joten edellytykset moiselle mahalle on.

12+4
 
kiitokset c81 ja peppi. yritän ettiä lisää infoa aiheesta ja kerron sitte kyl täällä. kollegan mukaan pitäis tunniksi tehdä tosi hyvän olon, minkä aikana vois sitte syödä ja saada sen lähtöfiiliksen töihin menoon.

Öitä kesämassukoille :wave:
 
Vauhtiksella jo nyt ihana vauvamasu,täälläkin selvästi erottuu,vaikka on vähän ylimääräistäkin tullut :snotty:

kesämasu olen myös viikon verran tuntenut hentoisia potkuja,pääasiassa iltaisin :heart:

Ja onnittelut ultrassa käyneille :flower:

bad virgin ja naapero 14+4
 
niin ja siitä piti kysyä et oliskohan ihan mahdoton ajatus tuntea potkuja nyt jo? :eek: ku oon nyt parina iltana tintenu sellasia tositosi hentosia liikkeitä iltasin kun menny nukkumaan :eek:

noppispoppis & toukka 12+2 vielä vartin :heart:
 
Vaunuista..

Mulla on ollut kovasti aikaa tutkia netistä kaikenmoista, ja yks asia ompi vaunut, nyt kysyisin siis viisaammilta. Ihastuin Brion Sing vaunuihin kun ovat näppärän oloiset (pienet, kevyet, saa rattaksi jne.) Asustellaan siis Etelä-Helsingissä, ja noi menis hyin julkisissa, rappukäytävässä..

Kyssäriin siis: Aleneeks tän vuoden vaunujen hinnat vielä lisää? Eli noista oli tullut jo 2009 -mallisto ja ne maksaa 599? ja tän vuoden mallistoa sais 399? Kannattaisko siis noi ostaa hintansa puolesta jo nyt? Vai odottaa viel suurempaa alea?

Niin ja onks jollain kenties kokemusta kyseistä vaunuista, kannattaaks ees harkita?


=) Mun päivän surffaustulos..
Peppi + pkm (13+0)
 
masusta

Mulla on noi kaks edellistäki tullu tuohon eteen niin ettei takaa edes huomaa että olen raskaana (ihan loppuun asti). Joskin tuossa katselin juuri esikoisen odotusajalta otettua kuvaa rv 39 niin se masu on aikas järkyn kokoinen kun kaikki on tuossa edessä :D

Anni77

Sullahan melkoinen maratooni tuo synnytys on ollu, mulla esikoisen synnytys kesti kaiken kaikkiaan alle 10t (sairaalassa vikat 5t) ja tää nuorimmainen olikin nopea tapaus, koko kesto alle 6 tuntia joista sairaalassa vika tunti. Toivotaan ettei tää nyt ainakaa nopeampi olis ku isoveljensä muuten ei sairaalaan kerkeä.

Vaunuista

Meillä ei ole jäljellä enää mitää muuta vauvan tavaraa kuin tärinällä varustettu sitteri (aivan loisto keksintö, en luovu siitä mistää hinnasta) joten vaunujen hankinta on täälläkin edessä. Nyt meinaan olla sen verran viisaampi että hankin vaunut kovalla kopalla. Nuorimmainen on syntynyt heinäkuussa ja silloin meillä oli kaksosten vaunut jossa oli pehmeä kantokoppa niin poika oli aina hiestä märkä koska sellaisessa ei mahdu kunnolla ilma kiertämään samanlailla kuin isossa kovassa kopassa. Joku voi olla toista mieltä ja tämähän onkin vaan makuasia.
Mutta siis olen katsonut myös noita Brion sing vaunuja, vaikuttavat hyvältä. Josko löytäisi tuollaiset käytettynä, uutena en meinaa vaunuja ostaa. Huutis odottaa siis kevään ajaksi ja onneks täältä löytyy myös lastenkirppis mistä löytää aina välillä kaikkea kivaa.

Mutta nyt valmistautumaan neuvolaan (2.käynti), josko siellä kuunneltaisiin tällä kertaa sydän ääniä. Käyntejä paljon harvemmin kuin esim. esikoisen odotuksessa mutta kai ne katsoo senkin mukaan noita kun jo kolmas odotus.

Palailen neuvolan jälkeen :wave:

Vauhtis rv 14+2 ( :eek: kyl se aika vaan menee)
 
noppispoppis tulehan sitten kertomaan meille ultrakuulumiset :heart:
Niin eikä se mahdottomuus ole,että liikkeet alkavat pikkuhiljaa tuntumaan.

Neuvolakäynneistä mä olen nyt käynyt ja tulen tässä alkuraskaudessa käymään 4 viikon välein,ihan sopiva aikaväli mulle =) 30.12 olis seuraava aika,pääsee taas sydänääniä kuuntelemaan. Viime kerralla naapero oli vlkkaalla päällä,ei oikein halunnut viihtyä dopplerin alla :LOL: :heart:
Mullakin on jo "aika" iso vauvamasu,vaikka kohtu on hiukan taaksepäin kallellaan.

Nyt aamutoimien pariin :wave:

bad virgin ja naapero 14+5
 
vauhti-ipanoiden äiti Joo olihan se melkosta pakertamista. Itseasiassa säännolliset kivuliaat supparit kesti vuorokauden vielä pidempäänkin mutta se virallinen kesto oli 40h josta 1h 40min ponnistamista. Syyksi paljastui sitten kasvotarjonta, imukupilla lopulta kiskottiin pikkuinen maailmaan kun sydänäänetkin alkoivat heiketä. Mitään traumoja ei jäänyt, mutta toivoisin että tällä kertaa selviäisin vähän helpommalla. =) =)
Mukavaa neuvolakäyntiä Sinulle!



vaunuista
Meillä on kaikki tallessa kun esikoinen vasta 1v 5kk. :heart:
Mutta pitänee kyllä hankkia kaksosten/sisarusten rattaat. Mietin vain että millaiset...
Ei viitsisi ihan kipeäksi maksaa itseään kun meillä on kuitenkin ihan hyvän yksiö-vaunut.
Mutta lenkeille pitää päästä joten sikäli vierekkäispaikoilla varustetut isopyöräiset olisi hyvät. Osaako joku suositella?? Entä mitenkähän kolmipyöräinen malli toimii tuplissa?
No niillä ei varmaan sitten kauheasti kauppoihin mahduta joten pitäisiköhän hankkia vielä peräkkäinistuttavat matkamallit...?
Kokemuksia kiitos! =)

Peppi80
Kuullostaa kyllä edulliselta nuo katsomasi vaunut. Tuskin kauheasti enää hinta laskee. Kannattaa kyllä tarkkaan miettiä minkälaisilla ominaisuuksilla varustetut vaunut tarvitsee. Lastentarvikemarkkinat on kyllä sellainen maailma että niihin saa helposti uppoamaan loputtomasti rahaa. Kokemusta ei ko. vaunuista valitettavasti ole. =)

Mukavaa viikonloppua!
=)

Anni ja vauveli 13+5 :heart: :heart:
 
HelloShitty
mä oon nyt varma siitä että tunnen pieniä liikkeitä. eilen tuntui pari kertaa ihan selvästi ja ei voinu millään olla suolitoimintaa. tätä oon oottanutkin! :heart:

pahaolo tullu takas. aamulla oksetti ihan hirveesti. |O :x tais ruokailujen välillä olla liian pitkä väli. muolla on muutenkin ruokahalu hukassa. :/ ei vaan kelpaa mikään.parempi näin kuin armoton suklaanhimo. :LOL:

täällä jatkuu tänään sisustaminen. eilen tuli sohvapöytä, tänään senkki ja peili ja muuta kivaa. sit vaan laittioiden pesu ja joulukamat sisään. :D ihanaa piristystä kun kotonaollessa kyllästyy kovin nopeesti samoihin tavaroihin. pitäpä laittaa kuvaa sitten kun on valmis. :p

nyt aamupalalle...(en normaalisii syö mutta tää olo vaatii jotain)

HS ja Lemon rv 14+3

Ps. neuvolassa selvis että paino laskenu 100g. B) eli ei vielä tullu ku vajaa kilo. :saint:
 
iskiaksesta ai voiko se olla kankussa/pakarassakin? :eek: voi ei... mä luulin et se on joku selkäjuttu, ja oon ihmetelly ku tekee tosta oikean pakaran yläosasta välillä kipeää, varsinkin koulun portaita noustessa.. miten se kohtu voi jo nyt painaa jotai hermoja.. :(

vauvamasusta kyllä täälläkin on jo reilu viikon näkynyt tuommoinen kulmaus vatsassa. :D ostin äitiysfarkut hennesiltä ja niiden kanssa näkyy vielä selvemmin. mut eivät oo ulkopuoliset vielä tulleet kommentoimaan =) yritän vähän piilotella sitä, ku näyttää vielä siltä et ois vaan kiloja kasaantunut.. :/

Hikka-Heikki 12+5 :heart:
 
Pahoinvointilääkkeistä Ihan käsikauppalääkkeistä en osaa sanoa mitään, mutta en söis ellei joku lääkäri olis just niitä käskenyt hommata. Edellisessä raskaudessa kärsin todella voimakkaasta pahoinvoinnista ja sain silloin Primperania. Ei vienyt kokonaan ällötystä pois, mutta oksentaa ei tarvinnut ja pystyin jopa poistumaan vessasta oltuani siellä muutaman päivän |O Niitä olen syönyt myös jälkeenpäin migreenikohtauksissa panacodin kanssa.. Mulla on sellainen linja noista lääkkeistä, että otan vaan tarvittaessa ja tarkistan vielä itse varmuudeksi että raskaana ollessa niitä voi syödä. Onneksi aika harvoin joutuu mitään ottamaan ja jos vaan sisulla yrittää kestää niin ainakin minulla on aika helposti ensiapu reissu edessä, muutama panacod olisi ollut kyllä hellempi ja vauvaystävällisempi apu kun olis vaan uskonut ja ottanut ajoissa.

vaunuista ajattelen positiivisesti ja olen päättänyt ostaa jotkut kevyet ja halvat vaunut/ kuomurattaat joihinka saan kiinni sen seisomalaudan. Kesällä tuskin tarvitsee poitsua paljoa työnnellä ja kun syksy tulee täyttää hän jo 2. En hommaa kaksareita ja lyki molempia ellei sitten ole aivan pakko.. Nyt meillä on ihan uudet Brio racet, mutta niistä ei mene selkänoja kuin ihan vähän alaspäin ja ajattelin kyllä nukuttaa ulkona melkein koko talven, joten senkin puolesta on hommattava jotkut toiset kärryt. Matkarattaat uppoavat hankeen eikä niitä saa tarpeeksi lämpöisiksi topattua. Ihanahan se olis jos raaskisi ostaa oikein kunnolliset ja nätit kärryt, mutta rahavarat eivät kyllä näin kotona olevalla ole mitkään huimat.

Anu rv.15+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja augustmam:
tehdäänkö sulle rakenneultra äitiyspoliklinikalla?Mulle varattiin aika jo rv 13,kun kävin äippäpolilla.En tiedä mikä käytöntö on jos itse varataan.Mulle se annetaan aina automaattisesti.
En tiedä yhtään. Mulla on vasta tämän uuden paikkakunnan neuvola 15.päivä, joten ei mitään hajua. Voishan sitä soitella neuvolaankin ja kysellä, mut sinne on niin hassu se soittoaika, että oon just töissä sillon ja avokonttorissa on niin loistavaa puhua tämmöisistä asioista :D Nooh, ei kai sitä ilman rakenneultraa jää vaikka tässä nyt vähän odotteleekin miten hommat etenee.

Eilen oli vatsakipuja, ilmeisesti se kohtu siellä kasvaa. Sit kun pääsin kotiin peilin eteen ja vaikka kuinka vedin vatsaa sisään, siihen vaan jäi semmoinen kumpu :)

Lissuli&Mustikka 14+3
 
Moi kaikille!
Kuinkahan moni muistaa mut vielä.....bad virgin kävikin jo onnittelemassa, KIITOS! Olin siis itsekin kesäkuisissa, mutta km:n vuoksi jouduin teidät jättämään, lupasin kuitenkin tulla ilmoittamaan uudesta ONNESTA, kun sen aika tulee, nyt se sitten tuli, tosin tässä vielä haamuillaan, mutta josko se viiva vahvistuis ja pikkuinen jaksais matkassa tällä kertaa loppuun asti!! Haamuhan ilmestyi ajoissa, tällä kertaa ennen kuukautisten alkamispäivää, joten, kun sunnuntai on takanapäin....usko onnesta vahvistuu!

Hyvää joulun odotusta kaikille ja voikaahan paksusti!!

Terkuin: maaliskuu ja pikku-onni (laskuri näyttää 3+6)
 
HelloShitty
no niin....mietinkin et miten toi maaliskuu kuulostaa niin tutulta.. :whistle: ihanaa ja onnea paljon! peukutukset että pikkuinen pysyy matkassa mukana. :heart: :hug: :flower:

mulla ei oo pino-tuttuja vauvakuumepuolel... :( en koskaan käyny siellä... :|
 
Raffel Onnittelut hyvin menneestä ultrasta :flower:

maaliskuu Onnittelut plussasta ja peukut pystyyn että kaikki menee nyt hyvin =) :flower:

Liikkeistä : Mustakin tuntuu että noita liikkeitä on alkanut jo tuntua.. Semmosia muljahduksia ja hentoisia hipauksia :heart:

Maha on jo valtava.. :snotty: Pelottaa jo,että mitenkä iso se sitten kesällä on.. :whistle: Noh, jospa se kasvu tuossa jossain vaiheessa tasaantuisi.. Kaikki kilot on kyllä tullu just tuohon mahaan! Tavalliset lantiomallin farkut menee jalkaan kun vyötärö jää tuohon mahan alapuolelle, muita housuja on ees turha kuvitella joissa yhtään korkeampi vyötärö..

Se ois huomenna jo 14 vikkoo täynnä..

MiNiMaM ja masuasukki 13+6
 
Ihana!!! toi vauhtiksen maha!!!

maaliskuulle onnea matkaan!! :flower:

pahoinvoinnista en o kuullukaan, et vois noita matkapahoinvointipillereitä syödä raskauden aikana... Yks, millä hoidetaan pahoinvointia on akupunktio. Mutta se tarvii hyvä lääkärin, joka osaa hommansa. Kannattaa kokeilla, mulla on paljon hyviä kokemuksia siitä mm. migreenin hoidossa :attn: :attn: Mun lääkäri on mmm. käynyt täällä TYKSissä välillä hoitamassa oikeen rankasta pahoinvoinnista kärsiviä äitejä, jotka joutunu tiputukseen. Akupunktiosta saa kela-korvauksen, mikäli hoidon antaa lääkäri.
Ja jos joku on kokeillu niitä aku-rannekkeita ja todennu ettei toimi, ni mun mielestä ne on ihan höpöhöpö-juttuja ja ihan eri asia kun akupunktiohoito.

vaunuista Vitsi mua himottas noi Brion vaunut kanssa, vaiks meil on 2005 Kombit, joista viel runko vasta vaihdettu, ni on ihan primakunnossa :p

Tuplat meillä on tällaiset:


Niit ei saa Suomesta tällä hetkellä, mutta helposti tilattua netin kautta kyllä. Oon ollu ihan älyttömän tyytyväinen! Noissa on tarpeeks isot pyörät, että kulkee kelissä kun kelissä ja huonommallakin tiellä. Silti on näppärät mm. kaupassa. Noihin saa kans ton turvakaukalon kiinni.
Miinusta siitä, että on Espanjalaiset kärryt, eli ei tietenkään löydy mitään lämpöpusseja tms. mut meil esim. on Carenan pehmeä kantokoppa, joka mahtuu loistavasti tohon takapenkille kun se laskee makuuasentoon. Onhan noi toki kiikkerämmät kun vierekkäin istuttavat, eli ei mitään vuorikiipeilyä ;) kannata harrastaa, mutta siis normaalikäytössä ei oo ollu mitään ongelmaa. Koottuna menee jopa pienempään tilaan kun noi Brion yhdistelmät ja painaa vähemmän.
 
Moikka!
Ensimmaista kertaa kirjoittelen. En oikein tieda miten tama toimii (olen Thaimaassa talla hetkella ja kaikki kirjaimet eivat ole kaytossa, jos joku ihmettelee kirjoitustyylia...). Mutta minulla LA 7.6.2009, ensikoista odottelen ja synnytyssairaala ei ole tiedossa :ashamed: . Suomeen olen tulossa synnyttamaan, mutta olen ollut reissun paalla jo vuoden verran. Kaksi vaihtoehtoa on joko helsinki tai hameenlinna. Ikaa on 28v.

Mielenkiinnolla olen lukenut kokemuksianne jo jonkin aikaa, mutten ole uskaltautunut mukaan. Yksi KM takana, muutama kuukausi ennen tata raskautta. Mutta nyt alkaa jo olemaan vahan rauhallisempi olo sen suhteen. Ultrassa paasen taalla kaymaan aina kun silta tuntuu ja kaikki on ollut kunnossa. Alueella missa asun 3D ultran saa 5 eurolla :)

Mahdottoman paha olo ollut jatkuvasti, ehka hieman alkanut helpottamaan. Maha alkanut pikkuhiljaa kasvamaan, tassa kuva 13rv:



Sellasta piti kysya, etta mika se rakenne ultra on? Silloinko se niskapoimu mitataan? Milla vkolla? Olen tosiaan aivan tietamaton, taalla ei ole ketaan jolta kysella asioista. Laakarissa kun kay ainoa kommentti on etta kaikki kunnossa. Jaksamisia kaikille pahanolon kanssa taisteleville. Ja mukavaa joulun odotusta!
 

Yhteistyössä