**KESÄMASSUT 2009 joulukuussa**

heips!!! nyt kaikki kirjoittamaan nimi tohon ninniliinan linkittämään adressiin ettei jouduta ninniliinan kanssa käytävälle maate ja saada synnyttää ilman kätilöä.....
ihme touhua toi tyksin puuha.... lisöää kätilöitä ei tarvita vaikka loimaalta siirtyy yli 200 synnyttäjää tyksiin ja vuorossa on vain 5-6 kätilöö ja saleja on kuitenkin 12...

umaya (sori jos kirjoitin väärin.) mula kanssa iho voi tosi huonosti. en muista tällaista kukintaa tapahtuneen noite poikia odottaessa. eli en pistä'is pahaksi jos tää "viimeinen iltatähti" olisikin tyttö... itse asiassa olisi ihan kiva saada prinsessakin taloon.

muuten menee ihan ok. huomenna olis neuvola lääkäri ja saas nähä miten menee....

tinni ja ryyni 12+5
 
Närästys :wave: kyllä! Ummetus kyllä! Lisäksi heikotusta ja huimausta, päänsärkyä :kieh: Kyllä näistä selviää verrattuna muutaman viikon takaiseen kuvotukseen joka oli kamalaa :x

Raffel Täällä sama homma kotidopplerin kanssa ettei oo vielä kuulunu, nooh kyllä se ajan kanssa:)

Ultrassa oli kaikki ok rv 9+4:)
 
Heip!

Pitkästä aikaa täällä. Kotona ei viitsi konetta edes avata kun ei siinä saa ikinä rauhassa istua ja töissäkin on ollut vaihteeksi kiirettä. Nyt olen yövuorossa eikä muuta tekemistä kun pitää ittensä hereillä. Helpommin sanottu kun tehty, oon heränny klo 7.30 eikä puhettakaan päikkäreistä...

Masu on omaan silmään ihan selvä vauvamasu, mutta pysyy vielä muilta piilossa. Housuista mahtuu kokoa liian isot, mutta kivalta ne ei tunnu. Nappia avaan aina kun mahdollista. Kotioloissa mennään matalavyötäröisillä verkkareilla.

Vaivoja löytyy täältäkin joka lähtöön. Närästää, ummettaa, VÄSYTTÄÄ, heikottaa, päätä särkee, ja sitten vielä edellisestä raskaudesta tuttu pakaralihaksen viiltävä kipu on alkanut vaivaamaan urakalla. Kohdunkannattimet, vai mitä ovatkaan, kiristelevät myös ilkeästi kun vaihtaa liian pikaisesti asentoa. Ja pinna se vasta kiristeleekin... Pahoinvointi on muka loppu, mutta tänään taas oksensin :x

Mies ei vieläkään iloitse tästä kolmannesta. Sanoi, että tuskin iloitsee ennen kun vauva syntyy, jos sittenkään... Kuullostaahan se vähän julmalta, mutta toisaalta osaan arvostaa hänen rehellisyyttään ja sitä, ettei ole puolella sanallakaan painostanut aborttiin, vaikka ihan varmasti itse näkee sen ainoana "järkevänä" vaihtoehtona.

Joulu ei ole vielä tullut meille asti. Etupihalla on jouluvalot, mutta muuten on ihan kaikki vielä laittamatta ja hankkimatta. Aion kyllä viedä muksuja joinain vapaapäivinänikin hoitoon, että saan tehtyä rauhassa. Joulukuussa tulee muutenkin niin vähän hoitopäiviä. Torstaina tulee veronpalautukset ja niistä ensiasunnon koroista ruvetaan sitten ostelemaan lahjuksia suvulle ja herkkuja pöytään :p

Kerroin viime viikolla raskaudesta työkavereille, kun en viitsinyt keksiä mitään tekosyitä kuivaan pikkujoulun viettoon. Esimiestä en ole vähään aikaan nähnyt (paitsi pikkujouluissa ihan tolkuttomassa kännissä :LOL: ) joten hänelle asti uutinen ei ilmeisesti ole vielä mennyt. Muut työkaverit otti uutisen hyvin vastaan ja hirveesti tsemppasivat kun tietävät, että yllätysvauva on kyseessä. Tulee ittellekin sellanen olo, että tietenkin tästä selvitään. Omalle äidille, isälle, sisaruksille tai parhaille kavereille en ole vielä uskaltanut kertoa... Jos sitten ultran jälkeen tai viimeistään jouluna...

Hämeenlinnassa on sama juttu kuin Tyksissä, että pikkusairaalat lopettaa synnärinsä ja synnytykset kasaantuu tänne. Perinteisesti juhannuksen tienoolla on ruuhka huipussaan. Tyttöä olin synnyttämässä juhannuksen jälkeen -07 ja sali mulle löytyi, mutta kätilöä sai odotella... En ehtinyt olla sairaalassa kuin tunnin verran ennen kuin tyttö syntyi, mutta kyllä oli pitkä puolituntinen odotella ilman minkään sortin kivunlievitystä tai tietoa siitä, että kuinka lähellä ponnistusvaihetta jo ollaan. Mulla on synnytykset ollut aika nopeita, esikoinen 4h06min ja toinen 2h48min. Onneksi sairaalaan pääsee vartissa. Lastenvahdin saaminen kestää kyllä pitempään..

Tuntuu hassulta miettiä jo synnytystä. :D Siihen on kuitenkin yli puoli vuotta aikaa.

Voikaahan hyvin mammat!

-EttiE rv 11+
 
huuomenia!
tiedot on päivitetty listaan, huomautelkaa vain jatkossakin jos on jotain korjattavaa :)

vanttu oli mulle viime viikolla jotain vastannut, en enää muista mitä, enkä enää jaksa kahlata sitä viestiä esiin, joten anteeksi siitä, jos siinä oli jotain tärkeää niin kirjotahan uudelleen :)

halinallelle piti sanomani että heipähei vaan :wave: uskaltauduit sitten viimein tännekin puolelle :)

itse kävin eilen uudelleen lääkärissä kun tuo pistävä kipu tuli takaisin, labrat otettiin ja niissä ei mitään ollut joten nyt vaan täytyy odotella eettä kipu hellittää, alkaa vaan tympiä, olis kiva jos pystyis huokaisemaan ihan kunnolla, tai yskäsemään tai nukkumaan oikealla kyljellä |O no, jos ei enää kovin montaa päivää kestä..

umayya + siiri 12+1
 
Mulla on tälläkin hetkellä päällä Henkan&Maukan äippäfarkut,on hyvät!
Kävin tos aamulla labrassa antamassa ekat veri-ja pissanäytteet,nyt pitäis ootella reilu pari viikkoo lääkärineuvolaa...EN JAKSA OOTTAA!!!!

Masuha1&Piskuinen 11+6
 
Närästää täälläkin. :wave: Mukava vaiva pahoinvoinnin kanssa yhtä aikaa. :$

Parin tunnin päästä lääkärinneuvola. Saa nähdä kuuluuko sieltä mahasta mitään, jännittää. Onneksi ultraan ei ole kun pari viikkoa, jospa sen jaksaisi odottaa. Pääsisi näkemään pienen.

Barbapörrö ja Pätkis 10+0 :heart: (päästiin jo kaksinumeroiseen lukuun, jee!)
 
HelloShitty
onnea kaikille hyvistä ultra ja neuvolakuulumisista. ja tsemppiä ultraan niille joilla se vielä edessä. :flower:

tää väsymys ei vaan lopu. on ihan tyhjä olo heti aamusta kun pää ei toimi. oisko tää sitä raskausdementiaa? :eek: :whistle:

huomenna olis kakkosen joulujuhla tarhassa. ex ei oo tulossa joten pääsee koko perhe sinne kattomaan. jeah! meillä niin huonot välit ettei oikein tiiä miten jaetaan nää joulujuhlat ym. |O :| :/

no juu..joulusiivousta pitäis jatkaa mutta ei nyt jaksa. maha kipee. katotaan sitten kun muutkin tulee kotiin. jos sais vähän apua. :whistle:

HS ja nelonen rv 13+6..huomenna vaihtuu taas viikot. :heart:
 
Kiitos kekkeri =) tottahan se on... Mä vaan poden huonoa omaatuntoa siitä, että muutenkin jää tunnit päivässä tosi vähiin lasten kanssa kun ovat hoidossa ja sitten kun oon heidän kanssaan ni mieluummin oisin ilman... No kait se tästä.

Raffel ihana :LOL: Joo - muistan kyl kun ite oottelin esikoista ja mies oli mukana tutkimuksessa. No: sen jälkeen se on ollu aika monessa mukana noi synnytykset mukaan lukien, että ei enää ihmettele mitään :D
Kiva kun kuului sydänäänet, mä vielä viikon odottelen lääkäriä.

närästys ja liitoskivut - kaksi uskollista seuralaista :kieh:

HS kurja tilanne lasten kannalta :/ Mut nauttikaa te nyt sitten joulujuhlista porukalla.

EttiE mun oli viimeks itte hirveen vaikee kiintyä vauvaan, vaikka kakkonen olikin oikein toivottu. Oma olo oli vaan niin paha henkisesti, etten tuntenu vauvaa omaksi vielä hänen synnyttyäänkään. Siitä sitten vähitellen se rakkaus syntyi ja lopulta nautin vauva-ajasta tosi paljon. Varmasti on raskasta olla yksin sen raskauden kanssa, mutta onneksi sulla on lähipiiirissä ihmisiä, jotka jakaa sun tunteet.
Koita antaa miehellesi aikaa - mä uskon, että lopulta kaikki kääntyy parhainpäin. :hug:
 
Heipähei!
Neuvolalääkäri ohi ja vauvalla sydän kuului ja ilmeisesti kaikki hyvin, äitee sai vaan taas lähetteen terv.keskukseen kun alapäässä kuulemma ärhäkkä tulehdus ja sisätutkimus ei oikein onnistunu ku sattu niin paljon..onkos tuo nyt niin ihme ku oon jo kuukauden valittanu neuvolassa et kaikki ei varmaan oo ihan normaalisti nyt. No jo nyt sais lääkkeet. :)
Tää lähtis tästä hermolomalle nyt, moiks!
 
Ninniliina, mun selkäkipu ei ole issiastyyppistä, ei siis säteile mihinkään takareisiin eikä pakaroihín, vaan ihan tuosta alaselästä, ikään kuin lannerangasta, on kipein. Kaikki liikkeet sattuu, ja levossa ei tunnu. Huomenna neuvola, ja aion mainita siellä asiasta. Tukivyö mulla on, mut mä en osaa sitä käyttää... :/
HS, kyllä, närästää!! |O

Mä heräsin viime yönä, katoin kelloa, oli 03.51 ja mulla oli NIIIIIIN hirvee nälkä, et tuntu, etten saa enää unta sen takia! :eek: Vaikka olin syöny iltapalan normaalisti, ja terveellisesti, mikä on aikasemmin kyllä pitäny nälän pois... :headwall: Tuleekohan tästä nyt sit joku yösyöntikierre?
Huomenna olis neuvola. Mua taas pelottaa ja ahdistaa ihan hirveesti... :/ Kauhusta kankeena jo nyt.
Sisu ja matkustaja 13+5
 
Täälläkin naama kukkii,joten tyttöolo on vahvana siksikin.

Mul on ollut stressiä näytöistä ja syöminen on ollut sitä sun tätä.No tänä aamuna aioin soittaa miehelle,et mua pyörryttää ja oksettaa ja ei ehtinyt mies vastaamaan kun olin jo pyörtynyt,ja heti perään oksenssin.Mies soitti,et mitä asiaa ja kerroin tilanteen ja hän hälyytti ihanan naapurin seuraamaan mun vointia.

Soitin neuvolaan ja kerroin kuinka huimaus eteni hiljalleen,kunnes musteni täysin ja hän epäili,et verensokeri oli ollut matalalla huonon syönnin vuoksi.Huomenaamuna menen tarkasuttamaan verenpaineet ja hb:n.Saikul oon sit huomisen oman tilan vuoksi,2 päivää olin pikkutytön kuumeilun takia.

A-mam ja Mimmi rv 14+0 :heart: Ja taas uusille viikoille!
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
HS jos sullakin on sama vaiva ku mulla eli hemppa voi olla laskusuhdanteessa, milloin sulla on seuraava neuvola?

bad virgin ja hippu 14+2
huomenna. saiskohan sitä kerättyä voimia et uskaltais mitata.. :snotty: muut verikokeet ym ok. mutta ei toi. :x |O
 
terve taas täältä Barceloonasta!

eilen soittivat neuvolasta ja aikaistivat ekan visiitin jo tälle päivälle!! tänä aamuna siellä sitten kävin, ja eipä ne kummempia... paljon papereita se täti täytti ja anto muutaman mukaan, katto verenpaineen ja painon, ja se siitä. anto se jotku vitamiinit mukaan, mut enpä taida edes avata pakettia kun en niin pillereistä välitä. henkilökemiat olis joo voinu toimii paremminki, mut katellaan nyt. oon kyl valmis siirtymään yksityisen puolelle heti kun siltä vaan alkaa tuntua...

miehelle lupasin et ens viikonloppuna kerran ollaan menossa sen kotikaupunkiin, niin se saa kertoa perheelleen ja kavereilleen... itteeni ei ajatus kauheesti innosta kun ei edelleenkään ole varmuutta onko siellä ketään ja jos on, niin onki kaikki hyvin, mutta kun nyt tuli luvatuksi, niin enpä viitsi enää miestä jarrutella.

Ninniliina: miksi sinun oli vaikea kiintyä vauvaan vaikka olikin toivottu? oliko raskaus tai synnytys jotenkin poikkeava / vaikea vai johtuiko se jostain muusta? kyselen, kun olen melkoisen huolissani siitä, että osaanko sitten vauvaa rakastaa, kun en itse ole todellakaan lapsirakas ihminen ja nytkin olen raskaana lähinnä miehen toivomuksesta luottaen kuitenkin siihen, että kyllä luonto sitten tekee tehtävänsä ja auttaa omaansa rakastamaan.

caisachu ilman viikkoja, kun LA kuulemma tulee sitten sieltä ultrasta parin viikon päästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
HS jos sullakin on sama vaiva ku mulla eli hemppa voi olla laskusuhdanteessa, milloin sulla on seuraava neuvola?

bad virgin ja hippu 14+2
huomenna. saiskohan sitä kerättyä voimia et uskaltais mitata.. :snotty: muut verikokeet ym ok. mutta ei toi. :x |O
Mitäs pelättävää siinä on?
Eihän ne ota kuin tipan verta sormesta ja katso onko hemppa ok,jos on alhainen niin alat syömään rautatabuja niinkuin minäkin =)
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
HS jos sullakin on sama vaiva ku mulla eli hemppa voi olla laskusuhdanteessa, milloin sulla on seuraava neuvola?

bad virgin ja hippu 14+2
huomenna. saiskohan sitä kerättyä voimia et uskaltais mitata.. :snotty: muut verikokeet ym ok. mutta ei toi. :x |O
Mitäs pelättävää siinä on?
Eihän ne ota kuin tipan verta sormesta ja katso onko hemppa ok,jos on alhainen niin alat syömään rautatabuja niinkuin minäkin =)
mul on herkät sormet. sattuu. :/ kauan jälkeenpäinkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
HS jos sullakin on sama vaiva ku mulla eli hemppa voi olla laskusuhdanteessa, milloin sulla on seuraava neuvola?

bad virgin ja hippu 14+2
huomenna. saiskohan sitä kerättyä voimia et uskaltais mitata.. :snotty: muut verikokeet ym ok. mutta ei toi. :x |O
Mitäs pelättävää siinä on?
Eihän ne ota kuin tipan verta sormesta ja katso onko hemppa ok,jos on alhainen niin alat syömään rautatabuja niinkuin minäkin =)
mul on herkät sormet. sattuu. :/ kauan jälkeenpäinkin.
Mut kyllä se on hyvä tehdä :hug:
 
HelloShitty muaki ehkä närästää. tai syömisen jälkeen tuntuu ku jotai röyhtästävää olis. mut varma en oo ko mua ei oo ikinä närästäny ni en tie miltä tuntuu. ei mua ainaka satu et ei se varmaa sit oo... :D
 
Heeips!!

Täällä meni rikki 14!!

Ihovaivoista: Mulla on selkä täynnä finnejä... tosi inhottavaa. Onneks naama on pysynyt kohtuu ok. Tosin söin loppuviikosta aika paljon suklaata, että se teki pari pientä tuohon pärstään. Selässä on ollut se ongelma jo kauemminkin, mutta siihen ei ole mitään lääkettä kun vauvaa halusin ja nyt kun odotan niin eipä sille mittään voi. Se oli parempi jo tuossa jonkin aikaa mut ei kauaa.....

Pitäis mennä h&m:lle ostamaan jotain housuja ja paitoja. Vaatteet menee edelleen, mutta istuessa on vähän tiukempaa, pitää avata nappia. Sit mun mahan kasvatuskuuri tortuilla ja pipareilla on epäonnistunut, ne ylimääräiset on kertyneet reisiin :D

Mahaa on nipistellyt paljon enemmän kun ennen, huomaan sen varsinkin kun on paljon touhunnut. Välillä taas pelottaa että mikä on meininkin, mut toisaalta kiva että nipistelee niin tiedän vauvan kasvavan. Mitenhän iso se jo on?

Millonhan pitäis varata sitä rakenneultraa? Mulla ei ole mitään hajua... Onko parempi mennä pidemmällä sinne vai onko sillä mitään väliä meneekö viikolla 18 vai 20..? Voiskos joku ystävällisesti valaista asiaa esikoista odottavalle, kun tällä kuitenkin teitä konkareita on niin paljon.

Lissuli&Mustikka 14+0

*muoks* lisään vielä että pahoinvointi ei ole täysin loppunutkaan, aamulla meinas lentää oksennus ja huonoa oloa on ilmassa ollut taas useampana päivänä..... :(
 
Lissuli
Meidän vauvat on tälläisiä tällä hetkellä :heart:
http://www.vau.fi/upload/ukeforuke/Week14_19759.jpg
SIKIÖ

Tämän viikon alussa sikiö on 12 viikkoa vanha. Pää on edelleen iso suhteessa vartaloon mutta se pysyy jo pystyssä kaulan ja niskan avulla. Hiuspyörteet sikiön päässä alkavat juuri ja juuri erottua. Keuhkot kehittyvät edelleen, ja sikiö alkaa hengittää pieniä määriä lapsivettä. Tämä on erittäin tärkeää, jotta keuhkot kehittyisivät oikein. Sikiö alkaa tuottaa sylkeä. Se myös nielee lapsivettä, ja imemistaito on parempi. Imemiseen tarvittavat lihakset kasvavat poskissa. Niiden kasvaessa kasvot saavat yhä vauvamaisemmat piirteet pulleine poskineen.

Lapsivesi uusiutuu joka kolmas tunti. Sydän pumppaa 28 litraa verta joka päivä. Se saattaa kuulostaa melkoisen suurelta määrältä, mutta vastasyntyneen lapsen sydän pumppaa kokonaiset 350 litraa vuorokaudessa! Kädet ovat melkein saavuttaneet lopulliset paikkansa, mutta jalat ovat edelleen suhteellisen lyhyet. Liikkeet tulevat pehmeämmiksi ja kontrolloidummiksi. Jotkut tuntevat jo nämä höyhenenkevyet liikkeet, mutta useimmat eivät tule tuntemaan niitä vielä muutamaan viikkoon.

NAINEN

Hormonitasosi tasaantuu pikku hiljaa, joten useimmat raskausoireista vähentyvät. Kehosi käyttää kaksinkertaisen ajan syömäsi ruoan sulattamiseen. Aikaisemmin mahalaukku tyhjeni suolistoon 50 minuutin kuluessa. Nyt se vie kokonaiset 130 minuuttia! Lisäksi suolistosta imeytyy kaksinkertainen määrä nestettä. Ei ihme, jos kärsit ummetuksesta!

Joillekin ilmestyy tumma viiva iholle navasta alas häpykarvoitukseen. Sen nimi on linea negra ja se katoaa synnytyksen jälkeen. Kohdun korkein kohta (fundus) on nyt korkeammalla kuin lonkkaluut, ja tuntuu useimmin 8 - 10 cm navan alapuolella.

Kokeile kuinka ihanalta tuntuu laittaa käsi kasvavalle vatsalle! Alkavatko vaatteet kiristää vatsasta ja lantiolta? Ehkä on aika tutustua äitiysvaatteisiin tai ostaa pari numeroa isompia vaatteita?



 
Lääkäri-neuvola takana.. Aivan IHANA naislääkäri! :flower: Ja ainut, joka on edes ehottanu mulle jotain vertaisryhmää koska odotan yksin. Hän oli ainut, joka on kysynytkään et miten MINÄ jaksan. Kysyi, haluanko jutella ja ilmoitti heti alkuu, et ei oo sitte mitään kiirtettä.. Voi, sylillinen ruusuja Hälle! Olis vaan tajunnu mainita sen jo lähtiessä.. :snotty:

Hb oli sitte 93.. Huikeeta, verenpaineet keskiarvo 3 mittauksella oli 148-150/ 73-77.. Että seurantaan mentiin, että helähti..

Pääasiahan kuiten on, että :heart: äänet kuulu! Oli se hieno paikka..

Ja ei muuten "alien" ole enää alien, sai uuden tekonimen "hulttio-ottopojan" mukaan.. :LOL:

Valtakunnassa kaikki hyvin...
Lisbet ja "Turo" 14+0 (näyttää NIIN isolta luvulta! :D )
 
sanon että
MAGNESIUM vie sen vaivan tehokkaasti ja ilman sivuvaikutuksia.Mulla on aina aiemmin (4krt) ollut tajuton probleema ummetuksen kans ja nyt ystäväni vinkkasi tuosta magnesiumista.. otan tupla-annoksen ja avot kakka kulkee =)

Np-ultraa odotellessa täällä, on 11. pv vasta.

Piltsu +Nessu 11+1
 
HelloShitty
mun kusipurkki on kadonnu! :eek:
eli huomenna olisi pitäny viedä näyte sinne neuvolaan..sain viimeks hineon purkinkin sitä varten. nyt se on kadonnu jonnekin. |O prkl kun mun tavarat ei saa olla rauhassa. :headwall:

kehtaako sinne viedä kuset Piltti-purkissa? :whistle:
 
no niin lääkärineuvola takana ja kaikki suurinpiirtein ok.
sykkeet oli 160 ja siellä se puksutti. sain lääkityksenä sellasta geeliä kun joku pieni pöpö siellä liikkeellä ei mitään vakavaa.... sain lähetteen ekaan sokerirasitukseen ja tasa päivä oli jouluaattona... mahtaiskops ne ottaa mut sillo rasitukseen :)

hb oli 137 ja paineet 108/64 eli nyt sitte vaan odotellaan uutta neuvolaa joka on 2.1.09 (jo oiken vuoden puolella :LOL: ). puhuttiin myös siitä että menen sitte viikolla 36 siihen paino arvioon kokska pojat olleet niin suuria.

mulla oli pikkukakkosen synnytyksessä mies kätilö ja mun ukkeliini sanoi samaa että oli hiukka kieroo kattoo ja olla sanomatta mitään kun toisella sormet vehkeessä :D oli kyl parempi kätilö kuin eskon aikaan. paljon kannustavampi ja tuntu et pikkukakkonen syntyi nopeempaa vaikka oli aika jötkäle 4450g/55cm

tinni ja ryyni 12+6

tuo kerhon puoli ei oikein ota tuulta alleen. hassua kun sillon pikkukakkosta odottaessa kaikki kerhoutui oitis kun kerho perustettiin ja tää puoli hiljeni.
 

Yhteistyössä