**KESÄMASSUT 2009 joulukuussa**

c81
Alkuperäinen kirjoittaja vanttu80:
Kysymys koskien liikuntaa raskausaikana. Eli uskallatteko tai voikohan sitä edes käydä esim. jumpassa, juoksemassa tms., jos on tommosta vähäistä veristä vuotoa johtuen etisestä istukasta? Millaisia ohjeita ootte saanu? Entä seksi sitten, voipiko ees touhuilla, jos välillä vuotelee???
Nyt en oikein uskalla tehä mitää, kun en tiiä mitä vois tehä eikä ne sairaalassakaan sillon ultrassa ohjeita antanu. Neuvolaan soittasin, mutta ku en oikein täällä töissä ollessa pysty asiaani paljastamatta soittamaa...

vanttu rv 14+
En uskalla sanoo mutta, kun mulel silloin KOKSissa sanottiin että kävelylenkkejä tms voi tehdä - ja seksiä saa harrastaa silloin kun ei ole verta. Mutta jos juuri ei oo päivään pariin vuotanu niin saa sekstailla ihan vapaasti. Tarkista vielä omasta neuvolasta niiden ohjeet, niin saat mielenrauhan :)

 
Sisu Toivottavasti ei ole mitään vakavaa :hug: Tsemppiä..

Kiitosta kaikille =) Päätös ei ollu helppo,mutta olen viimein tajunnut,että tuon miehen kanssa on mahdotonta elää täyspainoisesti onnellista ja tasapainoista elämää.. Odotan vain,että pääsisin pian muuttamaan omaan kotiin pojan ja masuasukin kanssa, ennen joulua pitäisi se asunto kuulma vapautua =) Eteenpäin vaan, onneksi on paljon tukijoukkoja :heart:

Nyt kun on väsymys ja eto-olo menny ohi niin on tullut ruokiin himoja :p Suolakurkkuja voisi syödä kilokaupalla :LOL:

MiNiMaM ja masuasukki 14+2
 
minimam, voimia sulle! Kyllä kaikki tän alun järkytyksen jälkeen hyväks kääntyy ja pärjäät varmasti loistavasti yksinki kuten monet muut tossa tilanteessa on pärjänny.

t. cranyo joka on itkenyt koko illan koon 42 housuja..siis miten voi housukoko suurentua parissa kuukaudessa 2 numeroa!? :/
 
Heips täältäkin
Hetken aikaa jo iloitsin pahanolon loppumisesta, olin nimittäin 2 päivää oksentamatta, mutta tänään se taas jatkuikin :x Ei ollenkaan kiva, oon jo niin täynnä tätä oksentelua.
Väsymystä on myös jonkun verran, muita oireita ei juuri lainkaan ole. Mitään liikkeitä en ole vielä tuntenut, ei kai niitä ihan näin aikaisin voikkaan tuntea, nyt nimittäin viikkoja vasta 13+3.
Ensi viikolla olisi sitten se lääkäri/neuvolakäynti. Vielä olisi tämä ja ensi viikko töitä ja sitten alkaisi pitkä odotettu joululoma.
Hyviä vointeja kaikille mahakkaille :)
 
Taa
Hei kaikille pitkästä aikaa!

Viimeksi taisin kirjotella ennen ekaa neuvolaa, joka oli viikolla 10. Taidan olla aika pahasti pudonnu jutuista, mutta haitanneeko tuo..
Ultrassa käytiin pari viikkoa sitten vilkuttelemassa pikkuselle. kova meno näytti olevan ja kaikki kuten pitääkin. Muutaman muljahduksenkin olen tuntenut. Ihan varma en kyllä ole, että onko ne jo potkuja vai aamupalako sinne jäi pyörimään.

Väsymys on alkanut antaa periksi (vihdoinkin!) eikä paha olokaan ole ihan jokapäiväistä. Välillä kaipaa jo niitä kunnon liikkeitä, että voi olla varma mahavuokralaisen olemassaolosta. Taidan olla jotenkin hysteerinen. :whistle:

Hyvää joulun odottelua kaikille ja voikaa hyvin.

Taa ja papu 14+6
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja MiNiMaM:
Sisu Toivottavasti ei ole mitään vakavaa :hug: Tsemppiä..

Kiitosta kaikille =) Päätös ei ollu helppo,mutta olen viimein tajunnut,että tuon miehen kanssa on mahdotonta elää täyspainoisesti onnellista ja tasapainoista elämää.. Odotan vain,että pääsisin pian muuttamaan omaan kotiin pojan ja masuasukin kanssa, ennen joulua pitäisi se asunto kuulma vapautua =) Eteenpäin vaan, onneksi on paljon tukijoukkoja :heart:

Nyt kun on väsymys ja eto-olo menny ohi niin on tullut ruokiin himoja :p Suolakurkkuja voisi syödä kilokaupalla :LOL:

MiNiMaM ja masuasukki 14+2
voi ei! :hug: :hug: :hug:
onko toi nyt lopullista vai onko mahollisuus että pieni ero toisistaan sais miehen heräämään?

ja meille voi aina jutella jos siltä tuntuu. kovasti tsemppiä! :hug:

HS ja Lemon rv 14+6
 
Np-ultra käytynä tänä aamuna..ette usko miten helpotti! Oon pelännyt niin sitä turvotusta ja riskikerrointa, mutta onneksi kaikki oli hyvin!! Turvotusta oli 1,4 ja riskikerrointa se ei numeroilla sanonutkaan, tuumas vain että normaali riskikerroin, eikä ultrassa/tuloksissa näkynyt mitään sellaista mikä aiheuttais jatkotutkimusten tarvetta. Oon niin hepottunut..nyt voin kunnolla aloittaa joulun odotuksen. Esikoisen kohdalla en osannut pelätä kauheesti mitään..nyt sen sijaan olen kaikesta varpaillani. Rakenneultra onkin sitten 10.2.2009.

Haleja ja jaksamista kaikille tarvitseville! :hug:

josema 13+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
Alkuperäinen kirjoittaja MiNiMaM:
Sisu Toivottavasti ei ole mitään vakavaa :hug: Tsemppiä..

Kiitosta kaikille =) Päätös ei ollu helppo,mutta olen viimein tajunnut,että tuon miehen kanssa on mahdotonta elää täyspainoisesti onnellista ja tasapainoista elämää.. Odotan vain,että pääsisin pian muuttamaan omaan kotiin pojan ja masuasukin kanssa, ennen joulua pitäisi se asunto kuulma vapautua =) Eteenpäin vaan, onneksi on paljon tukijoukkoja :heart:

Nyt kun on väsymys ja eto-olo menny ohi niin on tullut ruokiin himoja :p Suolakurkkuja voisi syödä kilokaupalla :LOL:

MiNiMaM ja masuasukki 14+2
voi ei! :hug: :hug: :hug:
onko toi nyt lopullista vai onko mahollisuus että pieni ero toisistaan sais meihen heräämään?

ja meille voi aina jutella jos siltä tuntuu. kovasti tsemppiä! :hug:

HS ja Lemon rv 14+6
Kyllä tämä nyt lopullista on.. Neljä vuotta oon katellu tuota sen touhua, en viiti nyt tänne kaikkee kirjotella, mutta välillä on kunnolla ja välillä häipyy jopa viikoiksi teille tietämättömille.. Nyt taas tyhmänä luulin, että ois rauhottunu, mutta ehei.. Joten parempi näin sitten, kun kannan kamani tuosta ovesta ulos niin en enää takaisin tule.. Onpahan sitten yksi huoli vähemmän kun ei tarvitse enää miettiä missä mies menee ja kenen kanssa..
Huomenna alkaa pakkailu..

MiNiMaM ja masuasukki 14+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
kovasti tsemppiä ja rohkeesti pyydät apua kavereilta ja sukulaisilta..ette joudu koko odotusta käydä läpi yksin. jookosta? :hug:
=) Kyllä vain, veljen avokki on innolla auttamassa kuin myös veli, äitini ja siskoni, kavereista piisaa myös apua =) Sillälailla on siis hyvä tilanne ettei tarvitse yksin olla =)
 
Haleja kakille tarvitseville :hug:

Käytiin tänään lapsivesipunktiossa, ja nyt sitten odotellaan hyvillä mielin tuloksia. Toivoisin kovasti, että tulokset saataisiin jo ennen joulua, mutta luulenpa ettei niin käy. Viime raskaudenkin istukkanäytteen tuloksissa meni yli 5 viikkoa.

Ihmettelen, että olin aamulla hyvinkin rauhallinen ja nukuin jopa yöni hyvin. Toivottavasti se on hyvä merkki =) Pikkuisella oli ainakin kaikki hyvin, eikä mitään poikkeavaa ole löytynyt. Siellä tyyppi nyrkkeili ja heilutteli jalkojaan. Pää-perämitta tasan 10cm :heart:

Väsymys on helpottanut, ja muutenkin tuntuu siltä, että fyysisesti voin hyvin. Tänään saan loikoilla ja maata sohvalla ihan luvan kanssa, ja aionkin nauttia siitä täysillä!

Leppoisaa päivää teillekin! :D

MM ja P 15+
 
Np-ultrassa sikiön pää-perämitta oli 72.6mm ja viikkoja piti olla aiemman ultran mukaan 12+2 mutta tohtori setä sanoi sikiön olevan niin iso että lisäsi päiviä siihen..

La nyt 18.6.09. Niskaturvotusta oli 0.9mm mikä on toooosi vähän, sydän sykki ja liikkeitäkin näkyi =) Eli kaikki kunnossa!! :heart:

Hehe kohta alkais sitten jo viikko 14 :eek:
 
Minimam:Tsempit täältäkin,onneksi sul on noin hyvä tukiverkko ympärilläs!

Täällä 3v tytöllä korvatulehdus ja kuumetta,oon tän ja huomisen kotona hoitamassa,mies oli aamupäivän,kun tein näyteikkuna näytön harjoittelupaikaan.Sit oli vahdin vaihto,et mies pääs töihin.

A-Mam ja Mimmi rv 15+0 :heart:
 
voihan rähmä miten ikäviä uutisia joillakin taas oli :|

Mä kuulkaas pillitin kun katsoin tuossa Ruma Bettyä nauhalta, ja se sen Bettyn sisko joutui eroamaan rakkaastaan kun halusi tehdä oikein... ja minä vetistelen ja nyyhkin :D

Ja mun suurin ongelma on tällä hetkellä tää järjetön väsy joka ei oikeesti johda mihinkään :ashamed: en jaksa mitään. en lapsia, en kotitöitä, en parisuhdetta, en kaupassakäyntiä, en joulua. en kertakaikkiaan yhtään mitään :'(
Keitin äsken extravahvaa kahvia itelleni ( :x ) viimeinen toivo saada päivä vihdoin käyntiin... pitäis ruokaa tehdä ja pojat viedä illalla uimakouluun.

Meinasin pojille kertoa tänään vauvasta. ihan vaan sen takia etten tuntisi koko ajan niin huonoa omaatuntoani tästä saamattomuudestani :ashamed: jos nätisti sanon että vauva väsyttää nyt äitiä? :saint: hyvähän se on jo tässä vaiheessa pientä "syyllistää" palapalaplapla.. mä puhun ihan tyhmiä taas... mulla ei ihan oikeesti järki luista eikä myöskään juttu. kuten huomaatte.
Kaikeks lisäksi olen melkonen torvi nykyään autonratissa kun saatan unohtaa mihin olen menossa tms. lähteä liikennevaloista liikkeelle :xmas:
Eilinen kauppareissu takelteli jo heti alkuunsa ku ensin hukkasin vihon mihin kirjoitin kauppalistaa, ja sit kun olin repiny sen listan irti ni hukkasin senkin :headwall:
Kyllä ottaa koville, mutta hyvän asian puolesta :heart:

Toivon joululahjaksi muistuttajan, olkoon se sitten millainen tahansa :whistle:

Ls ja poikanen 14+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja josema:
Np-ultra käytynä tänä aamuna..ette usko miten helpotti! Oon pelännyt niin sitä turvotusta ja riskikerrointa, mutta onneksi kaikki oli hyvin!! Turvotusta oli 1,4 ja riskikerrointa se ei numeroilla sanonutkaan, tuumas vain että normaali riskikerroin, eikä ultrassa/tuloksissa näkynyt mitään sellaista mikä aiheuttais jatkotutkimusten tarvetta. Oon niin hepottunut..nyt voin kunnolla aloittaa joulun odotuksen. Esikoisen kohdalla en osannut pelätä kauheesti mitään..nyt sen sijaan olen kaikesta varpaillani. Rakenneultra onkin sitten 10.2.2009.

Haleja ja jaksamista kaikille tarvitseville! :hug:

josema 13+0
Noista luvuista, meillä ainakin neuvolassa sanoivat sen kertoimen kun kysyin. Eli jos kiinnostaa niin sieltä voi kysyä.
Mulla tai vauvalla oli turvotusta 1.5 ihan hyvä, mutta oli vielä huojentavaa kuulla että suhdeluku oli 1:14 000 eli turvallisin mielin saa tosiaan olla, ainahan kaikkea voi käydä, mutta ainakin ton mukaan.

Minimam, tsemppiä täältäkin. Varmaan ihan hyvä valinta että lähtee sitten nyt kun vauva on vielä tiukasti mahassa, ehdit saamaan oman kodin ja elämän ehkä tietyille uomille ennen tulokkaan syntymää.

Mitäs muut kirjoitti, väsymyksestä, kurja juttu, mulla oli paljon sitä myös alkuviikot, jonnekin 12 viikkoon, mutta sitten se meni ohi. Toki vieläkin menen mielellään kympiltä nukkumaan (tosin heräänkin vähän ennen 7) Yleensä tuo väsymys kumminkin pikkuhiljaa vähenee keskiraskauteen tultaessa, tietysti kannattaa koittaa muistaa saada kaikki vitamiinit (erityisesti tuo D) jos niistä jotenkin saisi virtaa. Onhan tää kelikin aika armoton, aamulla pimeää kun lähtee töihin ja samoin on pimeää kun lähtee kotiin...eipä paljon tule kävelemään lähdettyä (varsinkaan täällä kun on sysipimeää kun ei ole katuvaloja) Onneksi tulee joulu ja sen valot ja pikku hiljaa sitten kevätkin...ja meidän kevät/kesä vauvat :heart:

Tänne kuuluu vain hyvää, töissä alkaa olla ihanaa joulutunnelmaa..tänäänkin papat oli niin söpöjä tonttulakit päässä =) Kuntoutushommia siis teen. Tosiaan odotus sujuu erinomaisesti, töissä kukaan ei vielä tiedä ja olkoon sitten niin kunnes joku kysyy/tulee tarvetta sanoa (vähän silti tuntee huijaavansa kun ei kerro, hih) joululomaa ei kovin monta päivää ole ehtinyt kertyä mutta jouluviikolla olen töissä vain ma (ti on ylityö vapaata) joten siinä ehtii sitten nauttia joulusta kotona (ja pakollisissa sukulaisvierailuissa)

Hyviä vointeja meidän pinon väelle!

kekkeri öööps...15+2/15+6 (ei vielä liikkeitä mutta varmaan päivien sisällä...)

 
Moi!

Vertavuotaville: Mulle sanottiin viime raskaudessa, että vertavuotavista raskauksista etenee normaalisti täysin normaaliin loppuun asti 95%. ( Mulla siis kävi toisin ja se ei kuulu tähän ja oli vain huonoa tuuria ja asioiden summa, niin kuin ihan normaalistikin etenevissä raskauksissa on mahdollisuus muuhunkin. ) Kävin silloin monilla eri yksityisillä lääkäreillä ja niillä oli eri mielipiteitä liikkumisen ja muun suhteen. Joku sanoi, että voi olla normaalisti, ei vaan tehdä mitään kauhean raskasta, eikä nostella painavimpia tavaroita kuin kahvipannu... :) Joku sanoi, että mielummin lepoa. Seksi ja sauna kiellettin myös. Ja hygieniasta kannattaa huolehtia erityisen tarkasti.
Oikeesti kovasti tsemppiä, se veri ei ole kauhean kiva, vaikka syy olisikin viaton! Ja toivottavasti loppuu jossain vaiheessa.

Onko kellään tullut jo niitä harjoitussupistuksia, vai mitä ne kivuttomat nyt onkaan? Mulla tuli jo viime viikolla, kun kannoin kauppakasseja. Pitäisköhän mun huolestua? Nyt on viikkoja 14+5. Liikkeitä ei ole tuntunut pariin päivään, täytyy ehkä taas tarkistaa dopplerilla, onko siellä elämää. E kai niitä liikkeitä vielä koko aikaa tunnukaan, mulla on vielä etuseinässä se istukkakin...

Kaikille mukavaa odotusta!
 
Ensi viikolla torstaina on lääkärineuvola(silloin 14+1) ja 2 viikon ja 6 päivän päästä lapsivesipunktio(silloin 15+5),millä jaksan oottaa vielä kun lasken joka päivä että kuinka pitkään joudun odottamaan että pääsen varmistamaan onko kaikki ok!Inhottavaa kidutusta!

Kuinka aikaisin aiotte alkaa ostelemaan vauvan vaatteita ja tarvikkeita..?Ajattelin itse ensi vuoden puolella,varmaankin tammi-helmikuun paikkeilla..Siis jos tämä vauva tästä nyt selviää..
 
Alkuperäinen kirjoittaja s-anttu:
Moi!

Vertavuotaville: Mulle sanottiin viime raskaudessa, että vertavuotavista raskauksista etenee normaalisti täysin normaaliin loppuun asti 95%. ( Mulla siis kävi toisin ja se ei kuulu tähän ja oli vain huonoa tuuria ja asioiden summa, niin kuin ihan normaalistikin etenevissä raskauksissa on mahdollisuus muuhunkin. ) Kävin silloin monilla eri yksityisillä lääkäreillä ja niillä oli eri mielipiteitä liikkumisen ja muun suhteen. Joku sanoi, että voi olla normaalisti, ei vaan tehdä mitään kauhean raskasta, eikä nostella painavimpia tavaroita kuin kahvipannu... :) Joku sanoi, että mielummin lepoa. Seksi ja sauna kiellettin myös. Ja hygieniasta kannattaa huolehtia erityisen tarkasti.
Oikeesti kovasti tsemppiä, se veri ei ole kauhean kiva, vaikka syy olisikin viaton! Ja toivottavasti loppuu jossain vaiheessa.
Kiitosd tästä. Mulla tosiaan ei näkyny taas vähään aikaan verta, kunnes taas illalla alkoi vuotaa, ja kirkasta verta. Mulla alkaa huoli tosissaan painaa asiasta, et ei kai tämä voi olla mikään uhkaava keskenmeno, luulis kai verta tulevan koko ajan? Vai mitä luulette? Joka tapauksessa soitan aamulla neuvolaan, vien oman tytön ja toisen hoitolapsen kerhoon huomenna 11.30-13.30 väliseksi ajaki, niin pääsisin vaik tk:ssa käymään kesken päivän. Ei vaan tämä duuni ole kevyimmästä päästä mulla, et en tiedä, vaikuttaako se asiaan.
Sisu huolissaan matkustajan voinnista 14+5
 
Tänään oli ihan loistava päivä!!! Ensinnäkin migreeni oli onneks poissa ja mikä parempaa: pienen etsimisen jälkeen ne sydänäänet löytyi lääkärissä!! Siis voiko joku olla oikeesti ihanampi ääni kun vauvan sydänäänten kuuleminen ensmäistä kertaa...
Lisäks mulla aikaistettiin ultraa viikolla, eli ei tarvi ootella kun pari päivää niin näen, että millanen otus siellä masussa asustaa.

S-anttu kyselit noista suppareista. Mulla ei ole ollu varsinaisia, mutta sellasta "mahan väsymistä" joka on aiemmilla kerroilla liittyny supisteluun. Tänään sanoin siitä ja liitoskipujen ilmenemisestä neuvolassa, niin th käski vaan ottaa mahd. rauhallisesti ja jättää kauppakassit sun muut suosiolla muille, jos vaan mahdollista. Mulla tietysti "painaa" taustalla tuo edellisten raskauksien supisteluherkkyys, joten siks kait pitää osata nyt ottaa iisisti. Onneksi en ole enää töissä, niin on vähän helpompaa.

Kivoja ultrakuulumisia taas oli useammalla!!! Alkaa vissiin kohta oleen suurin osa jo nähny vauvansa?

Toivotaan ja uskotaan Sisu, et kaikki on parhainpäin. Jos sunsta tuntuu yhtään siltä, että tarvit saikkua, niin pyydä. Ei sekään ole hyväksi sulle, että stressaat sitä, miten työsi raskauteen mahdollisesti vaikuttaa. Oo nyt vaan ihan rauhassa itsekäs tän asian kanssa!

Minttu84 Mä opiskelen kulttuurituotantoa AMK:ssa. Aloitin vasta tänä syksynä kun vihdoin keksin, että "mitä munsta tulee isona". Aion ens vuoden olla kirjoilla kanssa ja kattoa, et mitä vauva antaa mun tehdä - piti alunperin tehdä toi tutkinto parissa vuodessa, niin ei haittaa jos siihen tulee yks löysempi vuosi väliin kun aikaa on kuitenkin se 4 vuotta tarvittaessa.

Augustmam paranemisia sinne! Meil on molemmat pojat sairastaneet oikeen urakalla pahoja korvatulehduksia, mutta onneksi putkitus näyttää auttaneen kummallakin.

Minimam varmaan ihan oikean ratkaisun teit. :hug: Onneksi sinulla on tukiverkostoa siinä ympärillä ja asuntoasiatkin järjestyy nopeasti.

Lopuksi pakko spämmätä, että TYKSin adressin on allekirjoittanut yli 700 ihmistä! :attn:
löytyypi tuolta, jos joku vielä haluaa puumerkkinsä jättää http://www.adressit.com/tyks_synnytysosasto
 
opiskelusta Kun jäin esikosta äitiyslomalle mua vaivasi tekemisen puute =) Suunnittelin jo ihan vakavissani että alan suorittamaan joitain irtonaisia kursseja joita voisin myöhemmässä koulutuksessa hyödyntää. No sitä toimettomuutta kesti juuri sen aikaa kun vauva oli ihan pieni ja vaan nukkui ja söi |O Pelkkä kääntymään oppiminen työllisti tätä mammaa.. Nyt haaveet ovat muuttuneet ja kuvittelen meneväni töihin keväällä 2012 ja olevani muutaman vuoden. Sitten haen amk:hon jos vielä intoa ja virtaa riittää, sosionomin hommista haaveilen, kun nuo lähärin työt tuntuvat olevan aika "yks'toikkoisia" Työvuosia on kuitenkin vielä jäljellä reilut 20, joten ei viitsisi jäädä paikoilleen junnaamaan..

Omaa napaa.. Oireet ovat lähes kadonneet. Jos elelee hissukseen eikä rasitu niin mistään ei vedä eikä koske. Melkein voisi unohtaa olevansa raskaana.. kunnes syö ruisleipää tai kurkkua ja närästää taas niin ******** |O
Olen karsinut kaikki mahdolliset kantamiset ja nostamiset. Kärrään pojan jopa rattailla autolle jonne on matkaa 200 metriä, mutta muuten olen koko loppu päivän alavatsa kipeänä.. Voi kun tuo oppisi nopeasti kävelemään. Tehtiin oikein kättäpäällesopimus että vuoden alusta kävelee omilla jaloillaan :LOL: Saa nähdä..

Nyt kakkapyykille..

Anu rv.15+5
 

Yhteistyössä