~KesäMassut 2007~

kääk
Taas pitkästä aikaa ehdin kirjoitella tässä jouluhärdellin keskellä. Mutta asiaan:Meillä poika ruvennut yöllä syömään ja heräilemään. Viime yönä meni puoli litraa maitoa, yleensä riittänyt se 200ml. Huoh, eka herätys oli jo 23.30 kun nukkumaan kävi puoli yhdeksältä. Sitten puoli 2, kolmelta, kuudelta ja seittemältä sitten jo noustiin ylös. Alkuun oon kyllä yrittäny tuttia tarjota ja vähän silitelly, mutta rauhottuu nukkumaan vaan sen maidon avulla. Nyt siis kaikenlaiset neuvot otetaan kiitollisena vastaan miten ton yösyönnin voisi pikkuhiljaa alkaa lopettelemaan (poika jo niin hyvänkokoinen ja neuvolassa jo viimeksi oli puhetta jättää yösyönnit pois..). Päivällä syö ihan reippaasti ne 5 ateriaa, joten nälkäkään ei kyllä pitäisi olla. Esikoiselta en muista ollenkaan yöpullon pois ottoa kun muutenkin oli niin hyvä nukkuja (söi max.kerran yössä). Ja meillä muutenkin se aamuyö on ihme ähräämistä. Siis vinkit kehiin. Ainiin, ja viereen ottaminen ei meillä myöskään toimi, jos ei sitä maitoa siinä vieressä saa niin virkistyy niin että on noustava ylös oli kello mitä vaan...Pompulalle akvaariosta; meillä on tollanen reilu 100litranen ihan peruskaloilla oleva akvaario. Suodattimen ja pohjan putsaan sillä lapolla(?) sekä levät raaputan n.kerran kuussa ja samalla lisään sitten puhdasta vettä akvaarion täyteen (sieltähän vähän sitä vettä aina haihtuu ja pohjan imuttelun mukana lähtee myös). Isomman siivouksen (kasvit+kivet+kunnon imurointi pohjasta) teen sitten n. 3kk välein. Nyt olisi taas "vuosihuolto" edessä, uusia kasveja ja kaloja pitäisi hankkia ja samalla vähän sisustaa uusiksi. Ite kyllä tykkään, eikä oo mun mielestä mikään kauhea homma siitä huolehtia. Luulisin että pientä akvaariota joutuisi useammin putsaamaan, isomman kanssa pääsee vähän helpommalla.Meillä tänään puolivuotta täynnä, jee!
 
Kiitos akvaario vinkeistä-kyllä me se nyt lupauduttiin ostaan..Nean kans oltiin eilen niillä kummeilla kylässä ja ihan tohkeissaan neiti oli siitä akvaariosta..kivoja ilmakuplia päästeli se pumppu/hapetin vai mikä lie...Eli Nean iloksi hommataan-ehkä vähän äidinkin :LOL:
Siinä vaan 3 isoa betoni tms.jalkaa pöytänä joten ne saatava piiloon,muutoin meillä on neidillä pää auki jos siihen kaatuu.

Onnea Kääk pojan puolivuotispäivän johdosta!
 
Kääk

Mun kaksi aiempaa lasta rupesi nukkumaan läpi yönsä, kun rupesin yöllä tarjoilemaan vain vettä.. Taisi mennä muutama yö, kun eivät viitsineet mokoman veden takia enää herätä... :D

Mutta tämä kolmas on mullakin ollut se vaikein tapaus.. Nukkui yönsä n. 2kk-3,5kk heräämättä ollenkaan syömään (tai noh, aamukuudelta ja jatkoi unia) kunnes tuossa 3,5kk-4kk kinturoilla alkoi meillä yöt elää hurjasti. Hällä epäillään nyt tuota maitoallergiaa ja meillä on neocate ollut käytössä nyt viisi päivää, sen ansiosta (tai jonkun muun) meillä on nyt nukuttu kaksi syömätöntä yötä, muutamaa tutin antoa vain ollut... Vaikka raasuparalla ei ole vielä käytössä kuin aamu- ja iltapuuro.. :/ Perunan jätin pois, koska selkeästi aiheuttaa meillä jotain kurkun turpoamista ja äänen kähenemistä... :headwall: Sitä jo kiitettävästi kyllä veti..

Mutta siis asiaan taasen. Eli voisit kokeilla tuota vesipullosysteemiä ainakin näin alkuunsa. Mutta toinen seikka, että meillä juotiin myös aika harvaan tahtiin yöllä, kun nuo kaksi hampua rupesi pukkaamaan tuolta alhaalta. Oletko huomannut muita merkkejä, että teillä tehtäisiin niitä...?

Jonna ja Jere 6kk
 
Heips!

Teillä kaikilla tuntuu olevan puolivuotis neuvola tässä joulun tienoilla. Meillä on vasta tammikuussa. :( Tosin tuo poika täyttää vasta 28. päivä puoli vuotta, joten ei kai tässä kiirettä ole.

PikkuMyy, tuo sun saunomisinto kuulostaa kovin tutulta. =) Mäkin oon aina ollut kauhea saunoja ja lämmittäisin saunan vaikka joka ilta, mutta kun en saa miestä seuraks, en yksin sinne viitsi mennä. Tosin joskus saunassa on ihana loikoilla yksin lauteilla ja rentoutua. Ja toinen ihanuus on tuo poreamme. Onneks saan semmoisen pian, kun oma talo tossa vuoden päästä (toivottavasti) valmistuu. =)

Puuroista, me aloteltiin puolukkapuurolla. Nyt oon antanut poitsulle hedelmäpuuroa ja kaurapuuroa. Nyt oon aatellu et vois pikkuhiljaa aloitella lihojen antamista. Mietin vaan et kannattaako niitä tehdä itte, vai ostaa valmiina? Ja millä lihalla kannatis aloittaa? Kasvissoseet oon pääasiassa tehnyt itse, ja pakastanut jääpalamuotteihin.

kääk, tuo yöheräily kuulostaa kovin tutulta. Meillä heräillään noin 2-3 kertaa yössä ja joka kerta poika syö tuttelia n. 100 ml. Mut meillä on ongelmana nuo kiinteet, niitä kun poika ei millään söisi, ja sittenhän yöllä on tietysti nälkä kun päivällä ei oo syönyt mitään kiinteetä. Siks oon nyt iltaisin velliä antanut tuttipullosta, ja se on hieman pidentänyt unia. Oisko vinkkejä miten pojan saisi syömään kiinteetä ruokaa?

Sormiruokana oon antanut maissinaksuja ja niistä poika kyllä tykkää.

Mukavaa päivää kaikille!

m a r z a ja poitsu 5,5 kk


muoks, jonna kerkes väliin. =) Tuo vesi-juttu kuulostaa toimivalta idealta. Täytyykin kokeilla sitä, jos pääsis noista yösyötöistä eroon.
 
Kiinteistä

Mä sekotin kiinteisiin, siis perunaan ihan surutta hedelmäsosetta, jotta poju tottui perunan makuun ja sitten pikkuhiljaa vähensin makean osuutta siinä. Tämä ainakin tepsi meillä. Tietty sun pitää sitten aloittaa sillä makealla ensin.

Jotkut on sitä mieltä, että makealla ei sovi aloittaa. Mut mulla on nyt käytännön kokemusta siitä, että miten päin vaan, niin kyllä sen saa alkuunsa huijaamalla meneen alas sen perunan tai muun pahemman makuisen... Kahdella aikaisemmalla aloitin perunalla. Nyt tällä kolmannella allergiaepäilyjen takia persikalla.

Jos ongelma on siinä, ettet saa menemään mitään kiinteää alas, niin voisithan kokeilla sitä tutin kanssa, mikäli teillä on tutti käytössä. Kastat tuttia moneen kertaan soseeseen, jotta tottuisi makuun ja kun tykästyy siihen, niin jos se sitten uppoaisi myös vähän kerrallaan lusikalla...? Tätä en kyllä itse ole kokeillut......
 
Ai niin, piti vielä lisätä noista sormiruuista ym. että meillä on kaikki kolme syöneet ihan intoa piukassa vehnäkorppua.. Ihan siinä määrin,että kädet tärrää ja itku tulee välittömästi kun korppu putoaa...

Mielestäni hyvä aloitus myös pikkuhiljaa viljoille...
 
Mä oon kyllä antanut jo hedelmäsoseitakin, mut nekään ei oikein maistu pojalle. Ainoa mikä menee joten kuten on ruusunmarja. Kun lusikkaa laittaa pojan suuhen, se oikein painaa suun kiinni. Ja kun pojalla on jo 3 hammastakin, lusikkaa ei työnnetäkkään siitä huulien välistä ihan helposti. Nyt ostin kaupasta porkkanaperunavelliä, ja ajattelin kokiella jos se menis tuttipullosta ja poistu siten oppis kasvisten makuun. Täytyy myös kokeilla tuota perunan ja hedelmän sekoitusta, jos se vaikka pojalle kelpaisi.

Kiitos vinkeistä! =)
 
Pikaiseen kommentoin viittomisesta. Eli meillähän esikoisella on käytössä tukiviittomat vaikka neiti jo puhuukin. Ne kuitenkin on säilyneet puheen tukena ja helpottaa lastakin ymmärtämään, jos puheen hahmottamisessa on ongelmia. Vauvalle olen myös käyttänyt muutamia tukiviittomia, kuten "syödä", "loppu", "lamppu", "kukka" jne. Poika yleensä vain nauraa takaisin, kun äiti sohii käsillä, mutta uskon vakaasti että niistä hyötyä on. Ainakin esikoisella alkoi puheenkehitys paranemaan heti tukiviittomien käyttöönoton jälkeen!
 
Mama-75,kuulostipa hurjalta tuo teidänkin allerginen reaktio...Oivoi..
Se on kyllä tosi pelottavaa.Saitteko mitään kotiin,toisaalta noin rajuun reaktioon ei varmastikaan suunkautta annettavat riitä.
Meillä antihistamiinia ja Ventolinea,babyhalerilla sitä jos hengitys alkaa vinkumaan.Mutta silti lääkäriin mentävä,mut nuo apuja matkalle.
Eli heti Zyrteciä ja ventolilnea nassuun.

Oltiin Turussa tänään Miskan kanssa!!
Extempore sinne pamautettiin,kivoja ostoksia löyty.Ja Miska putosi rattaista... :ashamed:
Kamalaa.Oli ilman valjaita siinä pussissa ja sitten lähti luistamaan alta,poika siinä istui ja liukui.Ei pahasti tullut mutta alas liuku ja siitä naamalleen.

Joo,tuo viittominen pitäis nopeuttaa kommunikointia sillä tosiaan alle vuoden ikäinen voi viittoa jo ja hyvinkin.TIetäis vähän mitä haluaa tms.
Toki vuoden ikäisenä voi tulla jo sanojakin mutta katotaan kuinka tässä mennään!
Mä vaan innostuin tuosta kun sen luin..

Yösyöttöihin mulla samaa vinkkiä,eli vesipullo maidon tilalle.
Ja päivällä riittävästi ruokaa ja syliä,ettei päivällä niitä kaipaa.

Syömisistä Maisa oli kaamee nirppu ruuan suhteen ja tein niin että bataattia ja perunaa sotkin mangososeeseen.
mitä vaan että meni alas.
Tuo täysimetys meillä puoleenvuoteen asti oli se vikatikki.Tyttö ei suostunut opettelemaan lusikalla syömistä ja kiinteitä.
Oli oikeesti ihan tuskaa se syöminen aina.

Se oli yks syy,miksi Miskalle alettiin ne jo 4 kk iässä.
Ja hienosti syö,ihan mitä vaan.

Meillä tulee jo 7 kk täyteen kuun lopulla.Jestas että menee aika nopeeta.Miska menee kovasti peruuttamalla ja pyörimällä ympäri huonetta,tutkii kaameesti kaikkea ja syö mitä löytää!!

Nyt syömään,reissailu ja shoppailu otti voimille!!!
 
Nonni täälläkin on nyt bongattu eka hampaanalku alaikenessä =) Millään tavoin ei poika sitä ole oirehtinut, sormeen vaan tuntu jotain kovaa kun jäysti ikenellä sitä ja siellähän se oli pikkuinen hampanalku =)

Eipä tässä tälläkertaa muuta

Teppana & Niilo ½v
 
Heips!

Isot osanottokiitokset, edelleen vähän sellainen "shokkivaihe" päällä, tapahtumaa ei oikein ota uskoakseen...

Me käytiin Aleksanterin kanssa tänään korvalääkärillä jälkitarkastuksessa. Korvat ovat kunnossa, mutta pojalla on kuulemma valtava kitarisa. Se saattaa olla yksi syy pitkittyneeseen flunssaan, kun räkä jää sinne muhimaan. Yösyöttämisen käski lopettaa, jos suinkin mahdollista, koska risoihin jäävä maito on loistava kasvualusta bakteereille. Nyt vaan seuraillaan, josko korvat alkavat vielä oireilla. Siinä tapauksessa risojen poistamista harkitaan, kunhan Aleksanteri on vuoden vanha. Saa nähdä sitten...

Muaki on kiinnostanu toi viittominen, olin vaan jo unohtanu koko homman. Siitä taisi olla joskus kesällä kaksplussassa juttuakin...? Pitääkin kaivaa lehdet esille.

Mulla on ollu sellainen hullu tapa, että olen kerännyt poikien odotusajalta kaksplussat talteen, meinasin säästää ja antaa sitten pojille, kun ovat itse saamassa esikoistaan. Mies kyllä huomautti, että poikia ei luultavasti voisi vähempää kiinnostaa moiset lehdet, mutta jos vaikka sitten poikien puolisoita. Ellen sitten ole niin ällö anoppi, että siltä ei oteta vastaan yhtään mitään, korkeintaan rahaa. ;)

Nyt taidan häipyä iltapalalle. Sorruin ostamaan tuollaisen paketin, missä on fetaa, oliiveja ja valkosipulinkynsiä mausteöljyssä lillumassa. Mies taas kiittelee, kun hyväntuoksuinen vaimo tulee viereen nukkumaan! :D

Kreecher ja Aleksanteri 6kk
 
Voi hitsi Kata, kun oisin tienny... Poikkesin siskon ja muutaman muun mamman kanssa kahvilla iltapäivällä keskustassa ja oltas voitu törmätä. No, toisen kerran sit. Hurjalta toi putoominen kuulosti, mut ei tainnu käydä pahasti... Toivottavasti ei ainakaan mustelmaa pahempaa.

Allergialääkkeestä kysyisin, kun tuli esille se Zyrtek mikstuura... Kannattasko sellasta pyytää varmuuden vuoks lääkäriltä, kun on pojalla tuota taipumusta allergioihin? Että olis ainakin ensiapua, jos tulee sellanen tilanne. Mulla itellä aina lääkkeet mukana ja piippukin usein, vaikka harvoin tarviin siitepölyaikaa lukuun ottamatta. Aina välillä tulee tarpeeseen.

Teppana... Onnea Niilolle ekasta hampaasta! :flower: Meillä ootellaan edelleen, mut vaikuttais olevan aika lähellä se läpi tulo. Saas nähdä joko joululahjaks... :)

Mama-75... Hurja reaktio teillä! Onneks testasit ennen reissua... Kauheeta ois varmaan, jos koneessa tollanen tulis. :hug:

Viittomista... Onko kellään hyvää linkkiä tms, josta sais ohjeita viittomiin? Meillä kun ei kurssimatskuissa ollu kuvia viittomista... Ihme homma. Vaikee kerrata, kun ei o mistä tarkistaa. Mut nyt tosiaan ois kiva sellasi katella ja yrittää käyttöön saada.

Mä siivoilin vaatelaatikoita ja hirveesti piti laittaa pojan vaatteita pois... Ihan muutamia 62cm on enää ja nekin isoimmasta päästä lajiaan. Osa 68cm kokosista jää myös kohta pieneks ja osa jäänykin jo... 74cm korkattu ja hyvältä näyttää... Isommat versiot on vielä liian väljiä. En ois uskonu, että tosiaan noin menee jo kokojen kanssa... Vaikka kyllä toi jätkä vaikuttaa taas kasvaneen. Perjantaina neuvola.

Sormiruokana meilläkin maissinaksut, mut muutamaan kertaan on vielä jääny... Mamma unohtaa. :ashamed: Kukkakaalia voisin joskus vähän jättää soseuttamatta. Mitenkähän... Voiskohan sitä tarjota myös jääkaappikylmänä ikenien kutinaa rauhottamaan? Siis kelpaiskohan?

Nyt ei taas raksuta... Varmaan monta juttua jää kommentoimatta. Koitan paikkailla joku toinen kerta.

*Muoks* Kreecherin iltapalaa käy vähän kateeks... :p

Myy :xmas: ja poikanen, perjantaina 6kk
 
Sormiruuat olinkin unohtanut kokonaan! Esikoinenkin sai niitä aika myöhään ja harvakseltaan, kun äiti unohteli silloinkin... Oon ihastellut Alinan pinsettiotetta, kun leikkii veikan nuppipalapeleillä =) Onnistuisi varmaan ruuankin nappaaminen. Maissinaksuista poikakin tykkäsi pienenä, mutta tänä kesänä ei enää maistuneet kun pääsi oikeiden sipsien makuun :whistle:

Tänään jo kolkuttelin lusikalla ientä kun alhaalla pilkistelee hammas, mutta toivottua kilahdusta ei vielä kuulunut. Tai toivottua ja toivottua, kun pelkillä ikenilläkin saa tissistä tuskasen tiukasti kiinni. :eek: Pelottaa jo valmiiksi tissien puolesta sitten kun niitä hampaita alkaa olla kummankin puolen esillä.

Taas on ollut pitkin päivää mielessä asioita mitä piti kysyä ja kertoa, mutta eihän niitä muista enää kun koneelle istuu.. Taidan mennä nukkumaan kun nuo mukelotkin nukkuu. Olipa muuten taas kunnon show pojan nukkumaan meno.. Kumautin Alinan päänkin ovenkarmiin, kun jahtasin raivoissani poikaa ympäri yläkertaa :( Ei ansaitse äiti tänä vuonna joululahjoja :ashamed:

-ebbuliini ja Alina 5,5 kk-
 
Heippis,voi jehna Myy-mulla oli ajatuksissa että paan viestiä sulle et täällä oon!!
Mutta sitten tuli lähtö kotiinpäin vähän äkkiä kun Miska väsähti ja aattelin että tuo matka menee juur kivasti nukkuessa.Ja niinhän tuo menikin..

Joo,poika tais enempi pelästyä sitä,liukui siis sieltä jakaosasta alas ja jalat tökkäs niin että mahalleen lensi,naama osui siis lattiaan.

suvi.viittomat.net sieltä mä oon luntannut viittomia!!

Miehellä on hauskaa kun kattoo mun touhuja.Oon koittanut sitäkin tsempata tähän,mutta laihalla menestyksellä... :p


Ainiin,zyrtecistä jollein ihan kauheen rajuja reaktioita tule siis että henkeen menis niin silloin tuosta on apua.Mutta jos nopee ja vahva reaktio niin tuo zyrtec vaikuttaa liian hitaasti.
Mutta jos esim iho-oireita niin silloin tuo on tosi hyvä apu,ei tarvii lähteä aina sairaalaan.
Yölliseen yskään meillä määrättiin Maisalle 4 kk iässä Ataraxia joka on myös antihistamiini.
Eli se vois olla peruslääke jos yskää yöllä tms.

Voi jukra Ebbuliini taitais jäädä kaikki äiteet ilman lahjoja jos tuo olis kriteeri!!
Näitä sattuu ja tapahtuu,kenenkään pinna ei loputtomiin veny.Musta on hyvä että lapsikin tajuaa että jossain on se viimeinen raja.
Ja vahinkoja sattuu,niille ei voi mitään vaikka se harmittaa ihan vietävästi.
Juur tuo Miskan putoominenkin,olin itelleni NIIN vihanen!!!

Mutta tänään siivoon ja siivoon...Ihan hyvillä mielin kyllä!!
 
Moikka pitkästä aikaa!

Täällä väsynyt äippä kirjoittelee...poika nukkuu tosi huonosti yönsä edelleen...herää sellaset 5-7 krt/yö ja tissiä vailla joka kerta! Tänään oli neuvola, ja olivat sitä mieltä, että lisätä ruokien annoskokoja reilusti ja antaa illalla ennen nukkumaan menoa neljän viljan puuroa. (tähän mennessä olen syöttänyt illalla kaurapuuroa). Sit sanoivat, että antaa liharuokaa mahdollisimman myöhään ja sit tosiaan tuota puuroa viel enen nukkumaan menoa. Toivottavasti paranis unet... :/

Meillä olllaan myös vaihteeksi nuhassa. Nikolla on nyt toinen nuha, ja edellinenhän olikin vaan pari kk sitten... Nenäfriida on siis kovassa käytössä ja Nasolinit sit viel siihen perään... Voi reppanaa! Kuumetta ei nyt kuitenkaan onneksi ole...

Niin, ja 6kk mitathan oli tällaset: Pituus 67,2cm ja paino 7585g. Painoa ei ollut tullut kuukauden aikana ku parisataa grammaa, mutta neukkutäti sano, että johtuu siitä, ku on niin kovin touhukas. Eli kuluttaa paljon. Päänympärys oli43,2cm. Kehuja sai taas kovasti meijän poika...on se vaan tollanen pikku hurmuri =) :heart:

Eilen juhlittiin pojan puolivuotis synttäreitä pienimuotoisilla kemuilla...tein Marianne-kääretortun ja ostin lisäksi jäätelökakun. Sit keksejä ja kahvia lisäks. Harmi ku itse juhlakalu ei noita herkkuja voinu vielä syödä... :whistle:

Joulukin lähestyy uhkaavasti...eilen sain onneksi saunan jo pestyä ja sunnuntaina ajattelin tehdä muuten vähän siivoushommia...

Poika huutelee äitiään, joten täytyy taas mennä...

Mukavaa joulunodotusta kaikille!!!! =)

Terveisin: SaNi ja Niko 6kk ja 1pv :heart:
 
Heipat

Huonosti syöville lapsosille.Ooteko kokeillu puuron tehdä omaan maitoon tai korvikejauheeseen. varsinkin tosta jauheesta tulee oikein hyvää.Meillä jokainen on tykänny vaikka ovatkin kyllä syöneet muutenkin hyvin. Menee samalla sitä maitoakin.
Minä sitten Lidlistä vahingossa ostin päärynä nektari mehua. Eihän pojat sitä juoneet mutta päätin sitten tehdä siitä nuorimmaiselle kiisselin.Tuli muuten tosi hyvää. Tidä sitten noista sitruunahapoista mitä haittaa niistä on ja tavallista sokeriakin sisälsi mutta onhan siinä kaupankin soseessa hedelmäsokeria.
Sitten niitä löytöjä vielä! nallen neljänviljan vellijauhe löytyi varsinkin jos on niitä hienokurkkuja niin saa siitä puuronkin aikaan. keittoaikakin oli vain 1min. Nimittäin saattaa olla halvempi kuin lastenruokahyllyltä vastaava. (n.2 euroa 350g). Oli myös ohje vauvan velliin.

Meillä sitten on joulu valmistelut tehty. Siivota pitäis mutta sitä ei voi tehdä ennen sunnuntaita. Muuten kämppä on sotkettu ennen joulua.
Olen oppinut alottaa lahja ostokset jo kesän alennusmyynneistä.

Mieskin aloitti vapaat eilen ja sen kunniaksi sai nukkua vauvan kanssa ja kuinkas kävikään herättiin syömään kerran ja pari kertaa oli kuulemma laittanut tutin suuhun ja kääntänyt kyljelleen. Toisin kun minun kanssa ainakin 10 kertaa teen jotain. Joskohan se tästä lähtis.

Myy-80Meilläkin niitä hampaita on tehty tässä varmaan viikon verran, mutta ei näy ei kuulu. Kuumekin oli yhden illan ja yön tiedä sitten johtuku nuhasta vai hampaista.
 
Neuvola-kuulumisia:

Paino 8430g, hienosti lähes kilo viime kuuhun verrattuna lisää - viimeksihän poika oli laihtunut edelliseen kuuhun verrattuna, mutta nyt siis suunta taas oikea.
Pituus 69 cm - 0,5 cm viime kertaan lisää.

Meillä on täällä edelleen pieni pötköttelijä, ei käännytä mihinkään suuntaan ja jos lelut ovat kauempana, saavat olla, ei kiinnosta. Muutaman kerran olen löytänyt jätkän päiväunilta herätessä mahaltaan karjumasta, että kyllä hän osaa kääntyä. Ei vaan huvita... :heart:

On iloinen ja seurallinen poika, päivisin ihana. Yöllä välillä ärsyttävä, on alkanut taas heräillä joskus tunninkin välein monta kertaa yössä. Ei onneksi enää herää niin sydäntä särkevään itkuun kuin aikaisemmin, nyt ei taida mihinkään sattua - kunhan heräilee. Välistä vaatii heijausta ja pompottelua nukahtaakseen uudelleen, joskus tutin (uusi juttu, tutti on alkanut kelvata) ja tassutusta. Väsyttävää.

Sydänjututkin ovat aika hyvällä mallilla, seuraava kontrolli sen asian tiimoilta on vasta kesäkuussa, jolloin jätetään lääkitys pois ja katsotaan mitä sitten tapahtuu.

Meikäläisellä on tänään pitkästä aikaa iltamenoja ihan itekseen ilman miestä tai lasta. On tarkoitus juhlistaa vähän treenien jälkeen illalla joukkuekaverin synttäreitä, tosi vähän eli yksille tai kaksille mennään. Mutta kivaa silti.
Saa mieskin pitkästä aikaa laittaa poikaa unille, minä olen sen homman vähän ominut viime aikoina kun poitsu melkeinpä simahtaa rinnalle illalla. Sen verran herää matkalla omaan sänkyyn, että tajuaa missä on ja ettei ole enää tissi suussa, ja siihen nukahtaa. Mutta herää sitten tunnin päästä... Hitsin ärsyttävää. Terkkari epäili, että heräilee hampaiden takia, mutta minä sitä vähän epäilen, kun ikenet eivät ole yhtään turvoksissa, ja tätä on jatkunut jo pitkään.

Naru + poitsu 4 pv vaille 6kk

Jeps,
 
ennen kuin aloitin kiinteät, luin noita neuvolasta ja postitse saatuja oppaita ja siellä oli, että ruokajuomaksi vettä. sitten aikansa opeteltiin ja nyt poitsu tykkää hirveesti ottaa vesi ryyppyjä ruoan yhteydessä. nyt sitten ilmeni että pitäisikin antaa maitoa ruokajuomaksi. sitä ollaan nyt yritetty ja yritetty ja yritetty, mut ei kelpaa. raukalta tuli yks päivä nenästäkin maitoa kun niin kovin sylki sitä pois. olen koettanut omaa ja korviketta.
mites teillä muilla? kun annatte kiinnteitä mitä ruokajuomaksi??
kun luin ahaa-77 tekstiä tuli mieleeni, että voiko kaurapuuron tehä nanniin?? saisi siitä tosiaan sitä maitoa kans vähän??? auttakaa tyhmää. veteen kun olen puurot aina tehnyt.

pikkumyy: etkö sinä käykin pojan kanssa usein suihkussa? miten sen homman hoidat? käytiin poitsun kanssa eilen ekaa kertaa suihkussa ja siinä oli hällä ihmettelemistä, mut se peseminen oli siinä sylikkäin aika vaikeeta.

Hani ja Samuel 7kk ja risat
 
tyhmä kun olen ni kyselen vielä, kun mulla on puurot sellasia jauheita. et oon keittäny veden ja siihen sekoittanu jauheen mistä muodostuu se puuro. et voiko siihen jotenki laittaa jotain maito juttua???? :ashamed: :ashamed:
 
Puurokeskusteluun... Mä teen ton korvikejauheen ja Muksun riisipuurojauheen kanssa niin, että sekotan ne yhteen ja kaadan vedenkeittimestä sopivan määrän hieman jäähtynyttä vettä sekaan. En kylläkään laita ihan niin paljoo jauhetta ku siihen määrään vettä pitäis, mut kuiten maidon makua (Vaikka se pahaa onkin... :x ) tulee ja rakenteeltaan paljon parempaa. Sit vaan sosetta makua antamaan ja pojalle maistuu. Väsyneenä ja varsinki kovasti nälkäsenä vaan on melkosen kitinän kanssa se syöminen, mut nätisti suutansa aukoo joten vastahakosta ei ole... Ei vaan oikein jaksais poika sillon.

Ruokajuomaks annan maitoo, mut vasta soseen jälkeen... Ei meillä toimis toi vuorotellen antaminen, kun vauhtiin päästyään ei poika meinaa päästää pullosta irti ja liikaa jäähdyttyään ei maito kelpaa. Vettä voisin hörpyttää nokkamukista pieniä määriä kyllä... Oppis sitte siihenki, ku pullosta olevasta nokasta pitää imee lussuttaa. (On sellanen luonnonkuminen, joita saa Nuk*-merkisiin pulloihin)
 
Iltaa!

Meillä ei ole varsinaista ruokajuomaa käytössä, nokkamuki kyllä ostettiin, meillä myös luonnonkuminen Nuk-merkkinen. Olen välillä yrittänyt tarjota vesihörppyä soseen päälle, mutta tyttö saa älyttömän itku/raivarikohtauksen?! En tiedä onko se liian kylmää tai oudon makuista, mutta ei tykkää yhtään. Yleensä syö tissiä sitten n.20-30min soseen jälkeen.

Innostuin sitten tänään ostamaan naudan jauhelihaa ja perunoita ja porkkanaa ja maissia ja hernettä ja kukkakaalia... Pitäisi vaikka lauantaina alkaa soseen teko puuhiin. Sellainen tuli mieleen, että miten kun ajattelin pakastaa lihan erikseen ja kukkakaalia ja perunaa ja porkkanaa ja perunaa ja hernettä ja maissia, niin oletteko noihin kaikkiin sitten laittanut keitinvettä vai miten sen saa parhaiten oikein sileäksi?

Muuten olen nyt tuon puuron kanssa ollut vähän laiska ja on ostettu sitä vauva kaurapuuro-jauhetta mikä sekoitetaan lämmitettyyn veteen... Tulee paljon nopeampaa kun ei tartte keittää puuroa ja sitten jäähdytellä... Eikä tuo mun mielestä ihan älyttömän kallista ole 2,9e paketti ja saa 13 annosta jos oikein muistan.

Tuosta suihkukeskustelusta tuli mieleen, että me käydään usein tytyn kanssa kylvyssä yhdessä, meillä kun on amme. On tosi kivaa puuhaa, neitikin nauttii hirmuisesti :) Aika painavakin kun tuo on, niin kylvettettäessä kädet tahtoo puutua herkästi ja kylvyt jää aika lyhyiksi.. Yhdessä kun käydään niin ollaan helposti puolikin tuntia :D

Yhä vaan jaksan ihmetellä mistä mulle on siunaantunut noin aurinkoinen ja tyytyväinen lapsi :D Vaikka kyllä se viime yönä äitiä vähän tiputti maan pinnalle, kun heräsi 7 kertaa, kolme kertaa syömään ja aamulla noustiin puoli 6 :saint:

Muuten kyllä menee yötkin niin kivasti, 12h unta ja 2 kertaa syö välissä.

Tällä hetkellä meillä on 3 ateriaa päivässä, aamuisin syö pelkkää tissiä. Kohta puoleen varmaan voisi aamuisinkin aloittaa puuron ja sitten pikkuhiljaa lisätä annoskokojakin, jos vaikka loppuisi yösyönnit kokonaan. Vaikka aikamoisen määrän tuo kerralla jo syö, nykyään menee helposti koko purkki kaupan sosetta jos vaan tarjoaa :D

Hampaista ei vieläkään ole tietoakaan vaikak tuo kyllä yrittää syyä kaiken minkä käsiinsä saa ja kuolaa tulee älyttömästi :)

Muuten sellainen tuli mieleen että nouseeko muiden vauvelit konttausasentoon? Meillä tyty on muutaman päivän noussut, mutta ei ihan täydelliseen, tänään taas moneen otteeseen nousi ihan täydellisesti asentoon ja vähän nytkytteli itseään. Oli aika veikeän näköistä :D noinkohan se meinaa lähteä konttamaan? :)

-Hiiviö & Julia reilu 6kk-
 
Suihkuasiaan unohdin kommentoida... Niin, onhan se vähän hankalampi pestä siinä, mut vaihdan välillä toiselle puolelle ja pyörittelen muutenki. On siis välillä selkä mua vasten. Vähän sellasta ykskätistä touhuahan se on, kun toisella kädellä pitää kiinni, mut kyllä se sujuu pienen totuttelun jälkeen. Mun mielestä on paljon helpompi pestä ite suihkussa ollessa ku sillai, että pojan vaan suihkutta... Selkä huutaa armoa ja toisen pitää olla pitämässä suihkua oikella korkeudella. Kastuukin siinä, vaik suht kuivana yrittää pysyä.

Yksityiskohtia on vähä vaikee selittää... Sylissä pidän enimmäkseen sillai pojan masu mua vasten ja mun käsi menee jätkän selän takaa (käsi jää mun käden päälle) ja pidän "ulommasta" reidestä kiiinni. Toinen ote on se "pepunpesu- / masullaan kylvettämisote eli pojan rinta mun käden päällä ja pidän käsivarresta kiinni. Kolmas on kuten edellinen, mutta pojan selkä muna vasten. Se ei o kovin kätevä ote, joten siinä pesasen vaan jalkovälin siltäosin, mitä en siinä pepunpesuotteessa saa pestyä. Saitko mitään selvää / vinkkiä? Noi on kyllä vähän sellasia, että vinkkiä voi antaa mut jokaisen pitää löytää se oma tapa tehdä. Toisen tekniikka ei välttämättä toimi.

Kaulan pesu on tossakin muuten tosi vaikee... Helpoin varmaan kylvettäessä masullaan, jos toinen pitelee. Sillon pääsee helposti sinne väliin. Me ainaki kylvetetään yhdessä, kun se on sillai kivaa eikä mun selkäkään niin sitte rasitu pahasti.

*Muoks* Puuroista... Minkä merkkistä on vauvojen kaurapuuro, johon tarvii lisätä vaan kuuma vesi? (Ei siis vaadi keittämistä ) Oon koittanu tossa Sittarissa kattoo, mut en o löytäny.
 

Yhteistyössä