~KesäMassut 2007~

kääk
Tuli tässä mieleen että miten teillä muilla nukutaan? Meillä esim. eilen herättiin 5:30 ja tänään 6:30. Illalla poika käy nukkumaan siinä yhdeksän aikoihin ja yhden kerran herää syömään ennen ylösnousua. Vähän liian aikaisia mulle nuo aamuherätykset ja oon kyllä yrittäny saada pojan nukahtamaan heti uudestaan. Köllötellään sängyssä pimeässä, en juttele mitään jne, mutta toinen vaan höpöttelee iloisesti ja unesta ei tietoakaan. Ei kyllä siinä vaiheessa väsytä, ihana nousta kun toinen on niin täynnä virtaa ja juttua riittää :heart: . Mutta iltapäivästä on kyllä sitten päikkärit otettava... Nyt mentävä herra laittamaan unille, sellanen mölinä kuuluu tuolta lattialta. Meillä muuten käännytään jo selältä masulleen, nopsaa ne kehittyy. Heips!
 
Meillä mennään yöunille klo19.30-20.30 välillä ja ekan kerran heräilee syömään klo 0.30 aikaan. Sitten klo 3.30 ja 6.30 jonka jälkeen ei sitten yleensä nukutakkaan! Paitsi äitiä :D Ei tästä oo aikaakaan kun poitsu nukku joka aamu klo9 asti...Mutta ei enää :'( Tää aikasin heräily alkoi oikeestaan heti kun tuli 3kk täyteen! Mites muilla?! Onko rytmi muuttunut 3kk iässä?!
 
Kesätuulia musta on ihan luonnollista että miettii omaa vartaloaan ja sen muuttumista.On se luopumistakin jos kovasti keho muuttuu ja lopullisesti.Nuo arvet varmasti haalenee ajan myötä.
Mulla on ikävä kyllä isot lollot ollut aina ja todellakin vaihtaisin nämä sellasiin B taikka C kuppiini.Juosta en voi,tosin jos kokkeilis tuota liivejä päällekäin systeemiä!!! :kieh:
Mulla imettäessä oli 70 g taikka h ja nyt on 70 DD/ E taikka F,riippuen liiveistä.
TOi on niin totta että harva vaate näyttää oikeesti hyvältä mun päällä..Kun masu oli iso niin näytti vähän sopisuhtaselta tuo yhdistelmä!!

Kiloja ei mulla ole ja masukin suht ok.Löysempää nahkaa kyllä löytyy täälläkin,varsinkin kumartaessa nahka menee kasaan...
Mutta ei se mua haitanne.
EN ole koskaan laihduttanut,enkä kyllä usko että nytkään ois tarvetta.Mä oon koko aikuisikäni painanut se 58 kiloa,raskaudet on nostaneet sen 5-7 kiloa.

Yöunista meillä unet alkaa noin 21-22 ja tankkaa 7-8 aikaan aamulla ja jatkaa siitä joskus 2 taikka 4 tuntiakin.
Miska on nukkunut koko ajan tosi hienosti ja uskon että se tuon isukin ansiota kun hää nukkuu pojan kanssa.MÄ oon tainnu pilata muiden lasten unet liialla tuppaamisella!!!

Meillä ei ole rytmit muuttuneet,vähän pidentyneet sillä vastasyntyneenä poika tankkasi 5-7 aikaan.
Maidolla mennään siis vielä ja 4 kk tulee la täyteen!!
Aatella 2 kk enää puoleen vuoteen ja musta se on iso etappi pienen elämässä!!!
ÄKkiä tämä aika menee...

Eilen olin kattomassa ihan parin päivän ikäistä poikaa.Ei kyllä iskenyt vauvakuume,taitaa olla mun lapsiluku täys,päättelisin tästä!! ;)

Miska nukkui eilen päikkäri 13-18!!
Järkkyä!Olin ihan varma ettei nuku yöllä...Vaan vetikin todellakin 10 tuntia yöläkin.
Kahet pienet päikkärit oli eilen aamupäivällä ja iltasella vielä.

Mä heti skeptikkona että nyt se on tulossa tietty kipeeks kun nukkuu noin kaameesti!!

No,hope not..

Heippa!
kata ja miska miltei 4 kk :heart:
 
Ai joo,Pikku Myy kirjoitit olevasti vähän kateellinen unistani...
Mäkin toivon että oisin saanut näin välillä ees unta noiden 4 aiemman kanssa!!!
Mutta ehkäpä teilläkin miehet osallistuu enemmän kun on se viides lapsukainen!!! :wave:
Kaksosten kanssa olin ihan raato,sillä en herättänyt toista kun toinen heräs..Pahimmat yöt meni niin että tunnin välein toinen söin ja taas tunnin päästä toinen...

Silloinen mies otti 4 kk iässä toisen muksun ja nukkui tämän kanssa joten molemmilla oli yks vauva joka kanssa herätä.Se oli kyllä iso apu vaikka ukko oli muuten ihan pööö!!! :kieh:

Että kait mä jotenkin löydän näitä miehiä jotka osallistuu näin isosti lasten hoitoon.

 
ei ole vaan tullut kirjoiteltua vähään aikaan,mutta luen kyllä aktiivisesti palstaa..Tsemppiä kaikille allergioiden kanssa painiville :hug:

Kylläpäs täällä on isojakin vauvoja :) Meillä toi 6300g imee rintaa kanssa välillä tiuhaan,joten ymmärrän kyllä et soseita jo isommille suositellaan,että nälkä pysyy loitolla.

Its eolen saanut raskauskilot pois,mutta kun 60kg tuli mittariin ei enään sitten yhtään tippunut.Suunnilleen tässä painossa olin vuosi sitten.Nyt olen melko varma et paino lähtee takas nousuun, sillä makeanhimo on kasvanut-ja tästä syytän minipillereitä.Kun niitä aloin syömään ruokahalu kasvoi ja paino lysähti paikoileen.Vatsa menee makkaroille istuessa,mutta minäkään en ole mikään vatsalihasten treenaaja-menköön rauhassa =) Kun en muutenkaan tästä pyllystäni koskaan saa pientä-vaikka tälläinen naisellinen takapuolihan on in...mutta voisi se sitten olla timmi :) Mutta minkäs teet, et on löysä kudoslaatu.
Saa nähdä lopetanko vielä joku pvä minipillerit.Meillä kun seksihalut kadonnu kokonaan.Miehestä en oikein ota selvää-luulen et odottaa mun ehdottavan seksiä.Itsellä taas ei ole haluja-sekin pillerien piikkiin!!!!

Mutta jospa Nea jo heräis tähän päivään:)
 
tervehdys kaikille tasapuolisesti! olen vasta löytänyt nämä sivut ja kateellisena lueskelen täällä muiden pienokaisten yö nukkumisista, meijän kohta nelikuinen poika vauveli herää parhaimpina öinä ainoastaan 3 kertaa |O , (olisi kiva nukkua ihan koko yö putkee!) mutta ei pidä valittaa poika on muuten kyllä kuin enkeli, ei kärsi vatsanväänteistä eikä muutenkaan kiukuttele, naureskelee, hymyilee ja jokeltelee niin iloisesti oikein kunnon hymynaama =)
 
heips taas kaikille!

meillä oli eilen 3kk:n neuvola ja taakka putosi harteilta. taisi siinä muutama ylimääräinen raskauskilokin karista... Aapon päänympärys on kyllä aika iso 43,5 cm, mut menee omaa ylintä käyräänsä eikä mitään syytä huoleen ole, pää nyt sattuu olemaan sen mallinen. Ihanaa :) Muut mitat oli 6710g ja 62 senttiä. Eli meidän veljessarjan lyhin ja toisiks painavin tässä iässä.

Unista meillä ei varsinaisesti ole vie mitään rytmiä unissa. Aapo nukkuu vähän yöstä riippuen hyvin tai huonosti. Yleensä herää kerran yössä syömään. Nyt tosin parina yönä on nukkunut aamuun asti. Eka kerralla olin aamulla ihan paniikissa, että enkö oo yöllä herännyt Aapon itkuun tai vie pahempaa onko vauva ees hengissä. ja mies senkun nukkuu. Yöunille Aapo käy kymmeneen mennssä ja aamulla herätään puol kasin aikaan kun muu väki rupee heräilemään kouluun ja töihin. Päivällä Aapo nukkuu yleensä n. klo 11-14 pitkät unet ja ottaa tirsoja pitkin iltaa ennen yöunille käyntiä. =)

raskauskiloista mulla ei oo vielä kaikki niistä 12kilosta lähtenyt vaiks 3kk onkin jo kulunut. En tosin oo aktiivisesti yrittänytkään, täytyis vaan ottaa itseään niskasta kiinni. mulla ei auta tuo imestyskään kun maitoa ei tule kovin paljoa, Aapo juo enimmäkseen korviketta. Mutta en ota stressiä kiloista, ei ne näin vanhemmiten oikein helpolla lähdekään, toista oli kymmenen vuotta sitten.

jaaha, kutushuuto kuuluu vaunuista. Ei muuta kuin hyvää viikonloppua kaikille!

paulaliina ja aapo
 
Heippa!
Eipä ole pahemmin tullut kirjoteltua tänne. Välillä olen käyny lueskelemassa teidän juttuja. Olen vaan niiin huono kirjottamaan.
Meillä menee hyvin. Neiti nukkuu oikein hyvin edelleen,syö kerran pari yössä. Mitat oli 3kk neuvolassa paino 6100g,pituus 62,5cm. Terkkari sanoi että voin alkaa 2-3viikon päästä antamaan soseita. En vaan ymmärrä et miks pitäis kun tyttö kasvaa hyvin rintamaidolla,on tyytyväinen eikä edes kokoajan ole syömässä. Eli äidinmaito riittää hyvin ainakin toistaseksi. Ja mielelläni imetän. Rota-rokotteen sai,on se kallis,varsinkin kun on muutenkin tosi tiukkaa nyt mut halusin sen rokotteen tytölle. Tyttö kääntyi toissapäivänä selältä mahalleen. On se sitä kovasti harjotellu pitkän aikaa,ähissy ja puhissu ja vihdoin onnistu. Nyt kääntyy aina kun lattialle laitetaan selälleen.
Ite olen tosi väsyny,nukun kyllä useimmiten ihan hyvin. Pitää varmaan alkaa taas syömään monivitamiineja ja sitä d-vitamiinia jos vähän auttais.
Nyt lähen kakun tekoon kun lupasin pojalle että tehdään kakku minkä poika saa korisetella. Tein miehelle töihin kakun nii jäi jääkaappiin täytteitä nii pitää käyttää pois. Olenkin ihan kakkuhullu :p
 
Hohhoh meillä katos kaikki mahtavat unirytmit kun 3kk tuli täyteen. Äiti täällä on ihan sippi. Enne syötiin n. kolmelta ja kuudelta ja herättiin 9-10, ja nyt syödään koko yö ja herätään seiskalta, aivan törkeen kamala muutos :( Samalla meni päikkäritkin....

Ja Pompula sama juttu minipillereistä on mennyt seksihalutkin ja raskauskiloja on jäljellä viitisen. Kammo valitus, mutta siinä ne huonot asiat sitten tulikin.

Jaahas yninää kuuluu tupsluurimiehen suunnasta, palataan myöhemmin,

Rouvaii ja poitsu 3kk 1vko
 
Nukkumisesta Noin viikko sitten poika nukkui kuusi yötä surkeasti heräten 4-5 kertaa syömään ja lisäksi laitoin tuttia suuhun koko ajan -ainakin siltä se tuntui. Myös päivällä söi paljon. Kaveri jo ehti mainita, että kannattaisiko antaa jo vähän kiinteitä. Rytmi kuitenkin palautui ja nyt on taas sama kuin aiemmin eli poika menee nukkumaan noin 20-21, herää kahden ja kuuden maissa ja lopullisesti 7-8. Taisi olla jonkinlainen tankkauskausi tuossa viikko sitten. Onneksi loppui =) .
 
Meillä poika käy yöunille 20.00-20.30 ja herää 04.00- 07.00 väliin syömään. ja sitten jatketaan vielä unia. yleensä herätään ylös kahdeksan aikaan. Päivällä nukkuu 2-3 unijaksoo.. kestoltaan n. tunnista kolmeen. Meillä syödään iltavelliä jo. muuten vielä imetyksellä. Mutta hieman tuntuu että maito meinaa alkaa loppuun joten pian aletaan syömään muutakin. 10 pvä olisi 4 kk neuvola, kiva nähdä kuinka paljon on taas kasvanut. Mukavaa syksyä kaikille!

 
Pikku hehkutukset alkuun, Niilo oppi tänään kääntymään selältä mahalleen! Kovasti on sitä viime aikoina treenaillut ja tänään sitten vihdoin onnistui!! Toinen uusi taito tällä viikolla tuli myös, kun Niilo maanantaina nauroi ääneen ekaa kertaa! =)

Yöunet meillä on ollut viime aikoina melko katkonaisia. Niin hyvin kun Niilo jo nukkuikin, vain kerran yössä tarvitsi syöttää, mutta nyt toista viikkoa on tarvinnut evästä ainakin kolme kertaa yössä. Ja varsinkin aamuyöstä tahtoo ährätä hereillä. Oon kokeillut omaan sänkyyn nukuttamista, ihan yhtä usein herää sieltäkin. Huusin huuto.netistä unipussin, kunhan se tulee niin päästään testaamaan mahtaako se rauhottaa öitä. Kapaloimista ei voi ajatella, Niilo ahdistuu kovin jos sen kädet laitetaan pakettiin ja eihän sitten voisi syödä peukkuakaan;) Voipi olla, että alkaa poika kaipaamaan tukevampaa evästä, mutta yritetään nyt vielä pärjäillä pelkällä tissillä.

Raskauskiloja oli jälkitarkatuksessa jäljellä 5kg ja varmaan ne samat vielä on tallella, mahdollisesti jopa korkojen kanssa. Sen verran järkyttävää meinaan toi makeenhimo... Tarttis saada kyllä kilot kuriin, mutta nyt ei ole kyllä minkäänlaista motivaatiota ja ilman sitä mun on ihan turha edes yrittää laihduttamista.

Jep, taidanpa lähteä tonne Niilon viekkuun nukkumaan. Mukavaa viikonloppua kaikille! Ja tervetuloa uudet mukaan keskusteluun!

Teppana & Niilo 3kk 2vko 5pvä :D
 
Niini! Niin mulla ei tosiaan vielä ole kokemusta nuista, mutta äiti kehui, että viikon jälkeen oli olo jo paljon pirteämpi ja energisempi kun siinä tulee vitamiinit yms. kaikki mitä tarvitsee ja on paljon kiinteytynyt (on ollut hoikka muutenkin) ja kertoi kyllä, että hänen pyöreämmällä työkaverilla ei ollut kuudessa viikossa tippunut paino ku 4kg, mutta vyötärö oli pienentynyt 16cm!! Eli kiinteyttää ja kun on proteiinipitoinen ruokavalio, niin muuttaa läskiä lihakseksi.

Hyvä täällä haaveilla kun vieressä on kasa ballerinan taivaallisia minttusuklaakekesjä.... :ashamed:
 
Iltaa!

Onnea Niilolle uudesta taidosta! :)
Meillä Aleksanteri harjottelee kauheesti, mutta ei ole vielä päässyt ympäri ilman, että vähän tönäistään pepun päältä.

Yöt on taas alkaneet sujua vähän paremmin. Aleksanterille on alkanut muodostua vähän selkeämpi unirytmi. Aamulla noustaan puoli kahdeksan kieppeillä, ekoille päiväunille menee joskus 11 maissa ja nukkuu 3-4 tuntia, sitten alkuillasta nukkuu vielä noin tunnin unet. Yöunille käy yhdesän kieppeillä ja kahden tai kolmen tankkauksen taktiikalla mennään aamuun.

Mulla on raskauskilot kutakuinkin hävinneet, mutta tuo vyölaukku pysyy kyllä aika sitkeästi tuossa. (siis löysä vatsanahka) ehkä sekin siitä joskus vielä sulaa...

Teppanan tavoin toivotan kaikille kivat viikonloput ja uusille tervetulotoivotukset lisäksi

Kreecher ja Aleksanteri 3,5kk
 
Pari viimeistä sivua jäi vielä lukematta, joten oman poitsun napaa tulee tällä kertaa(kin):
Pari viikkoa sitten oli 3kk-neuvola, jossa kaikki Oskarilla ok; mitat 6760g ja 62,5cm, silloin sai ekan rokotuspiikin ja rota-rokotteen vahvistuksen (piikistä seurauksena lähes heti nousi lämmöt). :(

Viimeinen kuukausi ollaan oltu räkätaudissa koko sakki ja mulla oli välikorvantulehdus pari viikkoa sitten ja nyt se on sitten Oskarillakin!
Eilen käytiin lääkärissä ja vasen korva selvästi tulehtunut - kuumetta ei ole ollut, mutta yleisesti poitsu on ollut hirveän itkuinen ja kukaan muu ei ole kelvannut hoitajaksi kuin äiti. :'(
Nyt Oskari syö antibioottikuuria (5pv:n ajan) ja suppoja olen laittanut pari kertaa päivässä - toivottavasti ensi yö menisi jo rauhallisemmin...

Nyt nukkumaan! :wave:

Riina-Niina ja Oskari n.3½kk :heart:
 
nukkamisesta viellä mukava huomata että muitakin yö heräilijöitä, se vaan tuntuu välillä vähän raskaalta heräillä jatkuvasti, mutta eiköhän poitsu jossain vaiheessa ymmärrä että yöt on nukkumista varten! |O
meijänkin poika käännähti eilin ensimmäisen kerran seliltä makuulle ja mahalla ollessaan yrittää koko ajan puskea eteen päin, ja sit menee hermo kun ei pääsekkään!
raskauskiloista en ota turhaa stressiä, eihän ne voi heti lähteäkkään ottaen huomioon kuinka kauan niitä on kerätty! vaikkakin sukulaisten ja tuttavien jatkuva ihmettely "kuinka sulla on viellä nooin paljon raskauskiloja!" ottaakin välillä pannuun :headwall: .
Hei rota- rokotteen ottaneet paljonko maksaa? meillä neuvolassa kun yritin kysyä vastattiin vain että paljon!?!

marge-81 ja Aleksi melkein 4kk
 
kääk
Kylläpäs on pirtee olo, kuntosalilla käyty heti aamusta. Esikoinen pääsee siksi aikaa lasten jumppaan kun mä touhuun yksikseni salilla. Poikakin oli mukana, hyvin viihtyy kantokopassa katsellen mun touhuja. Mäkkärissä käytiin rehkimisen jälkeen syömässä, se siitä hoikistumisesta sitten :whistle: . No ei mulla kyllä kiloja enään yhtään ole raskaudesta jäljellä (molemmista tullut aina yli 20kg...) mutta kiinteytystä kroppa kaipaa.
Miten muiden parisuhteet? Me ollaan avon kanssa molemmat aika nuoria, mikä näkyy välillä ainakin mun mielestä miehen käytöksessä :kieh: . Esikoisen vauva-aikana ei juuri lasta hoitanut, mutta nyt on kyllä KIITETTÄVÄSTI osallistunut molempien hoitoon. Ja välillä ihan oma-alotteisesti. Tänään on avolla baari-päivä, tarvitaan molemmat aina sillon tällöin omaa aikaa. Miehelle se tarkottaa uloslähtemistä, mulle aikaa ilman sitä. Jotenkin musta on lasten myötä tullut sellanen kotihiiri, mieluummin touhuun ipanoitten kanssa jotain kivaa kun lähden ravintolaan. Kavereita tietty nään aika usein, mutta kännäys ei jotenkin vaan innosta. Onkohan musta tullut vanha?!
Entä ehkäisy-asiat? Aika monelle ei oo tainnu minipillerit sopia jos oikein muistan. Itse oon päätynyt hormonikierukkaan, sen kun saa tänä vuonna ilmaiseksi ainakin täällä Helsingissä...
Teiltä kenellä on enempi lapsia, piti kysymäni minkalaisella autolla liikutte lasten kanssa? Meillä ihan norm. 5-ovinen ja kun lapset molemmat istuu takapenkillä (pieni kaukalossa, isompi korokkeella) ei sinne väliin kyllä ainakaan aikuinen mahdu istumaan. Tai sitten meidän auto on vaan kauhean ahdas...
Nyt hetkeksi rauhottumaan, katotaan jos iltapäivällä jaksaisi lähteä Sellon rysikseen sembaloihin.
 
Sama juttu täällä,ei kauhesti kyllä kiinnosta kännäys...Mielummin olisin kotona ja tekisin hyvää ruokaa kavereille ja tässä kupittelua.Ravintolat ei kauheesti kiinnosta ja hyvä niin.

Kierukkaa täälläkin mietitty,en ole saanut aikaseks tilata Papaan aikaa vaan..

Autoista meillä tila-auto Seat Alhambra ja siinä on kaikki penkit erillispenkkejä joten ne saa kaikki takapenkin 5 penkkiä irti.Meillä usein kuljen minä näiden kahen pienen kanssa ja mahutaan tosi hienosti.Toisella puolella on istuin ja toisella puolella telakka johon isken kaukalon.
Siitä mahtuu keskelle istumaan sitten jos joku tarvii sitä keskipaikkaa.

Ollaan oltu kauheen tyytyväisiä tuohon mutta tosiasia on että meitä 8 ja auto 7:lle hengelle.Mutta ne kerrat kun mennään koko porukka jonnekin,mennään kahella autolla,meillä kakkosautona Volvo V70.
Tai ukkeli sillä ajelee.
Mä en haluais vaihtaa Seattia mihkään,mut tänään viimeks käytiin pikkubussia kattomassa.Wv:n joku Trasnsportteri kuulemma ostettaisiin..Niin jos suostun... :whistle:
KEsäautona meillä on ihana limenvihree Kupla!!!
Mies on sen ihan ite tehnyt ja tuunannut.Mun vanhin poika sitä jo himoitsee kovasti.

Mutta todellakin suosittelen tuota Alhambraa,samankokoisia ovat Ford Galaxy,Wv Sharan jota tuodaan saksasta,sitä ei Suomessa myydä,mutta onhan saksan autotkin suurimmaks osaks ihan ok.
Sekä tuo Chryslerin Voyager on samansuuruinen.Siitä vaan ei saa penkkejä irti kuten noista muista edellä mainituista.
Sinänsä jos on vaan 2 lasta niin siitä vois ottaa muut penkit pois ja jättää reunimmaiset vain.Ei olis muksut niin lähekkäin että vois tapella tms...Ja jäis ihan suunnattomasti tilaa.Musta on ihanaa kun saa vaunut vaan nostaa autoon,ei tarvii lytätä ja koota niitä.

Jaahas,Miska nukkunut taas 3 tuntia ulkosalla.On jo 3.päivä kun vetää päivälläkin tosi kivat päikkärit.Luksusta...

Tänään meillä Miskan nimpparit sekä 4 kk synttärit!! :heart:
Aamulla laulettiin ja poika nauroi niin kovasti..Ihana.. :wave:

kata ja miska 4 kk :heart:
 
Likalla oli 3kk neuvola ja kaikki oli ok. Paino oli 6185g ja pituus 59cm Pään koko 42.7 (likallahan pidettiin viimeksi päätä isona nyt oli tullut tasaisesti 1cm kasvua eli kaikki hyvin pään osalta niin terkkarin kuin lääkärinkin mielestä...ja mä huokasin helpotuksesta) :heart:

Flunssasta selvitty...2 vkoa kesti ja sinä aikana en oo täälläkään ehtinyt käydä...toki vie aikaa toi netti-tv:n kattominen...BB pauhaa tuossa taustalla koko päivän... :ashamed: *koukussa hän*

Hyvää vkonloppua kaikille!! =)
 
kääk
Onnea Miskalle ja Katalle kysymys. Tosta papasta, mulle lääkäri sanoi että synnytyksen jälkeen pitäisi odottaa puoli vuotta että olis luotettava tulos :eek: . Neuvolan terveydenhoitaja kuitenkin oli sitä mieltä että ihan hyvin voisi vaikka heti mennä. Mietin vaan että synnytyksestä tulee puoli vuotta joulukuussa ja kun tän julkisen terveydenhuollon tuntien tietää että kaikessa kestää, niin enhän mä tänä vuonna ees sitä kierukkaa ehtisi saamaan. Ja eikös se ole aika kallis, nyt kun sen saisi vielä ilmaiseksi. Taidanpa kuitenkin heti mennä kunhan saan aikaseks...
 
rota-rokete oli ainakin minun apteekissa,Tampereella, 77e/kpl...kaksihan noita siis otetaan..jossain on ollu 140e hintaan eli kait ne vähän vaihtelee kaupungittain..onhan siinä aikalailla hintaa,mutt hyvään tarkoitukseen tuo raha menee.
mulle tehtiin lähete papaan helmikuulle..siis lähete joulu-maalisk.voimassa.
 
Mä sain papaan lähetteen jo jälkitarkastuksessa ja hormonikierukkakin on ollut puossa jo kohta kolmisen vkoa...!?! :eek:

Täytyy kyllä sanoa, että on se vaan niiiiiiiin ihanaa harrastaaseksiä, kun ei (pitäisi) tulla raskaaksi...

Jonna ja Jere 3,5kk
 
Heippa kaikille, meillä tosiaan oli suomeen muutto ja nettipimento ym. tässä välissä joten en ole paljon kuulumisia kerennyt kertoileen ja nyt näinä päivinä kun ajattelin niin se on aivan fakta, että aukaiset tämän palstan tai saat ruoan nokan eteen niin pikku mies on varsin tyytymätön oloonsa! Joten siinä menee mahikset ja ajatukset ku toinen kitisee ja vänkää vieressä.
Meillä on siis pikku ukko nyt 4 kk ja varsin tyytymätön olemaan enään missään sittereissä ja kaukaloissa, kättä laittaa eteen ku yrittää sinne ujuttaa ja kiljuminen ja huuto alkaa ku siihen väkisin istuttaa. .pitää olla tosi nopee ja yrittää kiinnittää huomio johonki muualle nopeesti jos haluu hänet siinä olevan.
kivaa olis vaan istua kunnolla tai seisoa.. välillä viihtyy kyllä hyvin tuossa leikkimatollakin, mutta ei aina. .Eli musta tuntuu että tämä on sitä rankinta aikaa taas, kun ei pieni vielä pääse liikkeelle ollenkaan ja koko ajan pitäis kuitenkin jotain tehdä. Ukko pääsee itse ponnistaan itsensä jo selkä köyryllä sitteristäki istuun ja valuun pois.. ;) on se semmoinen kaveri.. Ja voi että kaikki vyöt, turvavyöt ja kauluri laput on inhottavia, inhoo kaikkee sitomista.. Eli meillä syödään sitten kaikki sotkemalla kun ei voi alkaa syöttään kun toinen kiljuu jos lapun panet kaulaan, on se niin hauska.. no vauvathan sotkee vaan vähän ;)

Niin tosiaan tuo Hipp luomupuuro 4 kk on tosi kätevä ja autto meitä ainakin pitentämään yö unia, jos siis sitä kaipaa kun yö syötöt alkavat oleen niin useesti.. meillä ei ainakaan siitä tullut mitään masun väänteitä. Teppana kannattais varmaan sitä kokeilla myös
pikkuhiljaa..

Papakokeesta ja ehkäisystä..

Mulla oli ensin ne minipillerit käytössä, mutta kun alko oleen menkat 2 kk pitkät niin jätin ne pois ja nyt kun sitten lopetin tuon imettämisen kun maitoa ei enää tullut niin laitoin sitten ehkäisyrenkaan siksi aikaa että saan rytmin tasaantuun ja voidaan kierrukka laittaa. .tai sitten laitan kapselin jälleen.
Mutta multa kyllä otettiin jo papa koe viime kuussa kun synnytyksestä oli 3 kk ja täällä Aurassa ainakin sanottiin että ensimmäinen kierrukka on ilmainen, eli ei puhuttu mistään tämän vuoden ajasta ja ei mistään papan viivyttelyistäkään.. Eli on varmaan taas eri sääntöjä, mutta voin kertoa että mulla ainakin papa sattui nyt todella kovasti ja sen jälkeen vuosin myöskin monta päivää.. mulla ei siis ole vielä paikat kunnossa varmaan sen rankan synnytys jälkeisen kaavintojen vuoksi. Siksi viivytän sitä kierrukan laittoakin ja mies on sitä mieltä että kapseli laitettais ettei kukaan enää ronkkis tuonne..Tottahan se on. Ja kuitenkin meillä on rakennettava talo tässä välissä ennenku seuraava lapsi vois tulla, eli siksi meille nuo pidemmät ehkäisyt olis edullisempia. Tämä rengaskin maksaa kuiten 15 e yks kuukausi.. miettikääs!!
ja kierrukka olis 3 vuotta ilmanen..huh huh.

Rota rokotteesta

Täällä sen hinta oli myös 77e ja täti sano että kun se niin vaihtelee päivittäin? en tiedä sitten.. mutta onko teistä moni sen ottanut? Ajattelin kyllä kans ottaa, mutta toisaalta voiko se pieni sitä niin helposti saada kun ollaan vaan aina kaksin kotona :LOL: no kait se joltain kauppa shoppailu reissultakin tulee, mutta meillä ei siis ole sisaruksia kantamassa pöpöjä tarhasta tai koulusta.. no juu siis otetaan se kuiten, eli onhan se arvokas mutta sen arvoinen!
Mies tuossa just sano että jos ei olis tuota poikaa niin voitais vaikka lähtee huomenna viikoksi jonnekki ulkomaille, mutta kun ei ole mitään passia ja tuon kans olis niin hankala jotenki tässä vaiheessa lähtee, kun vielä tarvii koko ajan niin paljon kaikkee. Ei se tietenkään este olis, mutta vaatis hieman suunnittelua enemmän.
Ollaan kuiten lähdössä puolen vuoden päästä thaimaaseen joten kait se on vaan odotettava. No mennään vissiin parin viikon päästä taas Osloon, joten johonkin siis reissuun.. heh heh.

Meillä siis poika on kohta varmaan 7,5 kg ja 69 senttiä veikkaan.. kun 3 kk neuvolassa oli 6800kg ja 68 senttiä.. kovasti ne kasvaa..
Niin ja aivan niinku olis hammas tulossa tuonne sivuun kulmahampaan kohdalle, siellä on kova valkoinen pykälä,, outo paikka minusta..onko muilla tullu muualle eka hampaita ku tuohon eteen?
Niin ja kääntyillään meilläkin jo ahkeraan ja eteenpäin menee kun antaa tukea jaloille.. pylly pystyssä ährää menemään ja kiljuu yhtäaikaa, on se suloinen.
Päivitin muuten kuvan pikku ukosta tuonne profiiliinkin.
No joo, mutta nyt karkaa aivan ajatus kun kerranki pääsi tänne kirjoitteleen..
 
Huiiii, mä oon ihan tipahtanut. Meni melkosesti aikaa, kun lukasin teidän jutut läpi... Tän siitä saa, kun koittaa osoittaa, ettei o palsta-addikti. :LOL:

Nyt jää varmaan paljon kommentoimatta, mut yritän parhaani...

Unirytmi on eläny meillä paljon, mut tutuissa rajoissa tuntuu pysyneen pitemmän aikaa. Siinä 20.30-21.30 (tai 22) välillä menee poika unille, herää 5-6 aikaan syömään (tankkaa tunnin eli molemmat tissit, vaippa vaihdetaan välissä) ja jatkaa unia 45min-2h. Ite syön yleensä aamupalan, jos suinkin väsymykseltä kykenen (en o yhtään aamuihminen) ja käyn sit lepäämässä, jos ehdin. Aamupäikkäreille menee siinä 11 aikaan yleensä ja nukkuu tunnin pari, iltapäivällä klo 14-15 taas päikkäreille ja nukkuu 2-5 tuntia. Joskus nukkuu vaan yhdet unet tossa noin klo 11-12 alottaen. Illalla siis saattaa olla valveilla päivän rytmistä riippuen jopa 8 tuntia putkeen ja sen kyllä huomaa.

Kiloja oli pari viikkoa synnytyksen jälkeen +3, nyt +7. :ashamed: Kiitos hillittömän makeanhimon, jonka oon aika hyvin saanu kuriin. Onneks! Nyt siis on pitemmän aikaa pysyny tossa samassa paino. Masu on löllö ja yritänkin nyt skarpata vatsa- ja selkätreenin osalta... Ihan tosin kipuilujen takia enimmäkseen. Olis toki kiva mahtua vaatteisiin, mut siitä en niin ota painetta. Porkkanoita oon syöny paljon... Jospa se alkais vähitellen näkyä vyötäröllä, kun ne on tullu paljolti herkuttelun tilalle.

Mun mies hoitaa iltasin ja viikonloppusin poikaa ihan kiitettävästi, mut mulle jää aina ne yöheräilyt ja aikaset aamut. Tosin en edes osais nukkua miehen syöttäessä, joten sama ite nousta. Nyt sitäpaitsi ei o korvikkeita enkä o maitoo jemmaan saanu pumpattua, joten ei ole mitä pullosta syöttää. Saan kyllä tarvittaessa nukkua miehen ollessa kotona, joten ei mulla huonosti asiat ole. Omaa aikaakin saan, jos haluan.

Kotitöitten osalta käydään jatkuvia neuvotteluita, mut ei toi mies mikään sohvaperuna onneks ole. Monta asiaa hoidan mieluummin ite (kun teen mielestäni jotenki paremmin... :whistle:) ja mies hoitaa sillon poikaa. Apua sekin. Mun kitinää hieman hillitsee se, että oon tosi epätasa-arvonen taloudellisesti... Koitan siis vähän tasottaa tilannetta kotihommilla yms.

Baariin en varsinaisesti kaipaa, mut jossain vaiheessa olis kiva poiketa iltaa viettämässä jossain pubissa, jossa voi pelata biljardia. Se on ollu vuosia mun rakas harrastus, joka on nyt ollu taas ihan unohduksissa. Muutaman olusen vois siinä maistella samalla, jos siltä tuntuu. Mä en humaltumisesta innostu, mut viikonloppusin pojan nukkumaan mentyä saatan ottaa oluen, pari-kolmekin ehkä. Silleen kuiten, ettei nouse päähän... Yleensä varmistan, että pystyn imettämään tarvittaessa, vaikka eihän kuulemma ihan herkästi haittaa ole alkon osalta. Enemmän siis turvallisuuskysymys käsittelyn osalta maistissa, mut oon silti tarkkana.

Taidoista... Neuvossa terkkari oli sitä mieltä, että poika kohta oppis kääntymään selältä masulleen... Kyljelleen on menny jo kauan, joten pitänee pitää paljon nyt selällään lattialla ilman lelukaarta.

Pissattamista oon nyt muistanu kokeilla ja kerran onnistukin osittain... Mä pilasin sen säikyttämällä pojan hyvä hyvä -hihkunnallani. :ashamed: Jatkoin sit sillä pis pis -hokemalla. Loput pissat tuli sit hoitopöydältä kaaressa lattialle. :LOL: Ja äitin hieno aamutakki pääs pesuun. :D Jotenki vaikuttaa siltä, että jätkä pidättelee, kun ei hoksaa mistä on kysymys... Ehkä se siitä.

Masulleen kun pistää pojan, niin ei o nyt enää kääntynyt... Tuli ihan sellanen fiilis, että poika on tyyppiä "opin jo ton, ei huvita enää, haluun nyt oppia uutta". Kova hinku on ollu eteen päin jo tosi kauan... Nyt taas ryömimistreenit meneillään ja voi peijakas kuinka voi harmittaa, kun ei vielä onnistu. Eipä sitä vielä olekaan kiire oppia.

Mulla on kans megatisut ja tällasella pätkällä se näyttää kummalta, vaikka pehmyttä massaa onkin jonkun verran. Mun on jo täytyny tyytyä roikkumalliin, kun ei tuolle maan vetovoimalle mitään voi tuolla kuppikoolla... Raskaus ja maidon nousu on kyllä selkeesti pahentanu tilannetta ja se harmittaa kovasti. Hienoa kuitenkin voida imettää, joten kaipa tuon ulkonäöllisen ärsyttävyyden oppii jossain vaiheessa hyväksymään. (Varsinki ku tietää paljon pienempirintasia mua nuorempia, joilla roikkuu pahemmin. :kieh: Tunnustan heikkouteni, mut toi oikeesti lohduttaa. :ashamed: )

Ehkäsynä meillä on vaan kumit seuraavaan vauvaan asti... Katotaan sit otanko kierukan. Yks asia tosin nous mietityttämään... Mitenköhän kuparikierukka käy sellaselle, jolla on tosi paha nikkeliallergia? Jos ei passaa, niin hormonikierukka on mun ainoo vaihtoehto, muut kun ei sovi syystä tai toisesta.

Kata... Juu toki sulla on erityisen tärkeetä ton katraan kanssa ne unet ja muutenkin miehen apu. Hienoa, että työnjako toimii. :) Monta peräkkäistä yötä huonosti nukkuneena vaan haaveilee niin kovasti pitkistä yöunista. :whistle:

Tervetuloa uusille! :) Kertokaa tietoja, jos haluutte etusivulle.

Lasten nimien päivityksestä... Tällä on nyt useempi maininnu lapsensa nimen, mut en o päivittäny listaan. Saanko poimia, jos ei o erikseen pyydetty päivittämästä? (Eli jatkanko entiseen tapaan?)

Hampaista... Meillä jätkä hankaa kovasti etuhampaitten kohdalta ja sit toiselta puolelta poski-ikeniä. Mitään ei vielä tunnu ainakaan selkeesti, turvoksissa ei ainakaan ole. Puruleluja oon antanu, myös viileenä, ja sit sitä hammasharjaa (jälkimmäistä en omaan käteen). Kutina taitaa aiheuttaakitinääkin, mut hangatessaan jokeltaa tyytyväisenä.

Jätkä ei o kakannu nyt neljään päivään (jos oikein laskin... oon ollu vähän sumussa huonojen yöunien takia). Perjantaina vähän avittelin kuumemittarilla ja löysää oli... Ihan vähän tuli sen avulla. En tajua miks ei kaki, kun ennen on tehny 1-2 kertaa päivässä pari edellistä viikkoa (sitä ennen melkein joka vaipassa ainaki kakkapieru). Nyt sunnuntain aikana jos ei tule, niin sit avittelen. Jos ei auta, niin sit soitan maanantaina neuvolaan. On tolle niin epätyypillistä. Pissakin haisee tosi voimakkaasti... Herättää epäilyksiä. Syö kuitenki hyvin.

Täytynee lopetella tän romaanin naputtelu... Toisella kertaa sit taas lisää. Öitä! :wave:

PikkuMyy-80 ja poikanen 3kk1vk2pv
 

Yhteistyössä