~KesäMassut 2007~

En tiedä muistatteko minut vielä, kirjoittelin silloin raskausaikana useaankin otteeseen tänne palstalle.

On se niin ihana, miten siitä pienestä masusta kehkeytyi sellainen pieni nyytti. Enää se ei taida kellään olla niin pieni :D

Muutimme takaisin jenkeistä Suomeen heti kun poitsu oli kuukauden ikäinen. Täällä se on saanut sitten kasvaa rauhassa. Päivät olen kotona pikkumiehen kanssa ja mies on sitten töissä. Ainiin ja pojan nimeksi tuli Noah. Ei kerennyt pitää edes mitään ristiäisiä tai muutakaan kun asettuminen tänne Suomeen vei kaiken energian (kaikkine yöheräämisineen ja muuttoineen :D ) . Joten meillä oli sitten seurakunnassa "pika" siunaaminen ja se riitti meille hyvin.

Ihanaa miten tämä sama porukka on pysynyt kasassa, joitakin uusiakin on tullut näköjään mukaan!? :wave: Hieno juttu!

Nyt täytyy painua pehkuihin, täytyy tulla tilittämään tänne sitten myöhemmin. :xmas:

hassu + Noah 7 kk =)
 
Tää kone yrittää heivata mut pihalle koko ajan.. En nyt kerkiä sen kanssa enempää tappelemaan, joten jäin toiseksi, luovutan... =)

Mutta Teppanan perheelle isosti terveisiä myös täältä!!!! Ihanaa, että kaikki meni näinkin hyvin!!! :flower: :flower: Onkin syytä juhlia! Kyllä vaan välissä tulee kaikkea mikä niin pelästyttää, mutta onneksi vain harvoin on todellinen hätä.. =)
 
Ja hassu kiva kun tulit moikkaamaan meitä tänne! Toivottavasti kanssa rupeat kirjoittelemaan useamminkin kuulumisia! =)

Täällä on niin kiva käydä lueskelemassa, vaikkei itse aina kirjoitakkaan, tai sitten kun kirjoittaa ei aina huomaa kommentoida kaikkia. Mutta mä oon niin koukussa, ettei mun kaverit ja mieskään ymmärrä! :LOL:
 
Kiitos vielä kerran kaikille myötäelämisestä, aivan mahtavaa miten olette olleet mukana tässä jutussa ja ajatelleet perhettämme! :hug: Ihanaa, että olette olemassa:heart: Kyllä totisesti pelästyttiin ja sai taas aiheen pysähtyä. Tosi pahalta tuntuu niiden perheiden puolesta keiden elämässä pelko muuttuukin todeksi, ei sitä oikein edes käsitä miten sitä pystyisi elämää jatkamaan jos niin kävisi. Täytyy vaan taas muistaa olla kiitollinen, että ainakin vielä meillä on terveet lapset.

Ebbuliinille :hug: , toivottavasti sukulaisesi syöpä saataisiin nujerrettua. Ja voihan harmi jos ei lapsillenne löydy pph paikkoja! Taitaa olla vähän jokapaikassa kiven alla noi pph:t, voi kun nyt jostain kuitenkin paikat löytyisi! Mä jo täällä mietin, että jos mä olisin ottanut ne hoitoon, mutta ajatus tyssäsi siihen, että joudun tässä niin paljon päivän mittaan toimimaan taksikuskina noille isoille jätkille, että menis vähän liian hankalaks.

Anskuli, meillä Niilo nukkuu kaikki päikkärinsä ulkona ja jos jostain syystä ei joskus ole voinut ulos laittaa niin unet jää kyllä tosi vähäisiksi. Se mietityttää jos tulee joku viikkokausia kestävä pakkaskausi, että mitenkä unien kanssa käy :/ .

Onks teille muuten neuvolassa sanottu jotain pakkasrajaa koska ei sais enää ulkona nukuttaa? Meille sanottiin -10 astetta. En tiedä, jotenkin tuntuu, että kai sitä vois muutaman asteen kylmemmässäkin nukuttaa varsinkin jos ei tuule ja pukee hyvin ja suojaa vaunut. Mitä olette mieltä? Ehkä joku -15 vois olla sopivampi raja?!

Lisää porukkaa hei muuten kaivattais tonne helmikuun 9. päivä suunniteltuun Helsingin tapaamiseen, (HUHUU Jonina, Naru, Anskuli, kääk ja muut!!! =) ) Ollaan menossa syömään tälläkertaa ilman vauvoja. Tulkaahan kaikki kynnellekykenevät mukaan!!! Ilmottautukaas halukkaat tonne tapaamispuolen pinoon: http://keskustelu.kaksplus.fi/t895856

Moi hassu kiva kuulla kuulumisiasi, muistan kyllä sinut! Tervetuloa takas Suomeen ja tähän pinoon:)


Nyt ukkeli heräs, joten tarttee lopettaa..

Teppana & Niilo 7,5kk
 
Heippis!
Pikahehkutus! Meillä ryömitään nyt ihan oikeasti! Tähän saakka siis Aleksanteri on mennyt taaksepäin, ympäri ja eteenkin pieniä matkoja, mutta ei tarkoituksellisesti esim lelun perässä. Tänään kuitenkin lähti hakemaan lelua!

Kiva lukea hassun kuulumisia, tokihan sinut muistetaan. :)

Kai se -10 on se virallinen pakkasraja, mutta itse tunnustan nukuttaneeni isompia poikia aikanaan -25 asteessakin. Silloin vain on vaunut vuorattu villaisilla vilteillä, happirako toki pitää muistaa jättää. Meillä nimittäin kumpikaan isommista -eikä tämä pieninkään- ole nukkunut kunnolla sisällä. Ulos on menty myös tuulella ja sateella, silloin vain vaunut tuulensuojaan ja sadesuoja vaunujen päälle. Pahimmilla koiranilmoilla Aleksanteri on nukkunut autotallissa niin että tallin ovi on auki. Kovia pakkasiahan ei tämä poika ole nähnytkään...

Kreecher & Aksu
 
Pitkästä aikaa taas pääsi koneelle kun neiti päätti mennä nukkumaan aikaisin.

Unna oli 6kk (17.12)neuvolassa 72.7 cm pitkä ja painoa oli 7680 g eli noussu 450g edellisestä ja neuvolantädistä se oli ihan tarpeeksi kun ajattelee et melkein pelkästään rinnalla oli.
Syömiseen meillä on onneksi tullut parannusta, hedelmäsoseita menee muutama purkki päivässä, liha ja perunaa menee vähäsen päivässä myös =) puuroa tosin ei suostu syömään ollenkaan..

Unna on ollut kipeänä muutamaan otteeseen kuukauden sisään, ensin oli korvatulehdus flunssan kera ja sitten tuli keuhkokuume :/ nyt on kuitenki parantunut jo. Toisella pikkusella oli myös samaan aikaan keuhkokuume ja miehellä myös. Oli itsellä unettomia öitä kun valvoin vieressä katsomassa että saavat henkeä. Lääkäri sanoi vaan että kuitenkin on yleiskunto hyvä niin mielummin kotihoidossa on kuin sairaalassa tosin antoi numeronsa että jos menee heikommaksi niin voidaan soittaa ja pääsee osastolle suoraan sitten.

Meillä ei neiti ryömi edelleenkään, konttausasentoon kyllä pyrkii muttei liikkeelle pääse, mä olenkin ajatellut et taitaa jättää välistä ne ja siirtyy suoraan pystyasentoon :LOL: nostettuna istuu itse lattialla ja rohmuaa kaikki lelut syliin.
Ihmetellyt sitä kuinka tosiaan lapset kehittyy eril vauhtia, esikoinen oli justiinsa 6kk kun seiso tukea vasten ja vajaa 7kk kun ilman tukea ja tämä pikku neiti ei tee muuta kuin pyörähtää selältään masulle ja takaisin.

Ihana ollu lueskella kun toiset jo haaveilevat lisää pienokaisia, meille tämä taisi olla viimeinen vauva vaikka mieli tekisi... Mutta ei taida kroppa kestää enempää nämä kaksi viimeistä raskautta ollu sen verran vaikeampia olen sanonutkin että jos raskaaksi tulisin taitaisin maata sairaalassa koko sen ajan.
Pienellä ikäerolla olen kahteen otteeseen lapset tehnyt. kahdella ensimmäisellä on 11kk ikäeroa ja kahdella viimeisellä 1v2kk. Mutta plussatuulia kaikille tarvitseville!

Kävin viemässä hoitohakemukset kuntaan, ryhmäperhepäivähoitoon olisi toive ja täti siellä sanoi että varmasti pääsemme sinne minne haluammekin kun mies tekee vuorotyötä ja itse menen klo.6 töihin joka päivä.Huhtikuun lopussa pitäisi hoitoon viedä kun ei ole rahallisesti varaa jäädä kotiin hoitamaan. Hirveälle tuntuu jo nyt ajatella asiaa ja taisin viimeksi jo sanoa sitä että Unna on varmasti hoitajien suosikki lapsi kun huutaa vaan.

Kutsu käy eli huuto kuuluu sängystä

 
Iltaa täältäkin!
Kiva kuulla juu Naru sustakin,tänne vaan kirjoittelemaan.

Ja onnea Kreecher tuosta etapista,meillä alkoi tänään myös kova meno.Tähän asti on ryöminyt lelun perässä ja oikeestaan ei ole ees tajunnut että pääsee eteenpäin.Tänään näki silmistä oikein että hei,mä osaan!!
Tuli oikein apinan raivolla syliin... :D

Se lastenpoli oli pe ja ihan käteen meni.Kirjoitin isot stoorit mutta katos jonnekin..
Ensinnä sain tehä kaikki työt,sanoi hoitaja heti että kaamee kiire,kun oot sairaanhoitaja niin tuossa laput ja tee nä ja nuo.
Siinä sitten ihmettelin että jaa,näinkö valvotusti tä tehään??
Kun poju alkoi kolmannesta kerrasta oireilla,kasvot veti kirjaviks -koitin huutaa ohijuoksevaa hoitsua siihen katsomaan myös,sillä ei kai mun sana niin paljoa paina..Sanoi töykeesti ettei ehdi,hänellä lapsi lääkittävänä.
No,nokkelana otin kameran laukusta ja kuvasin pojan kasvot.

Lääkärin näin 2 tunnin päästä ja hän kuvista ihan intona,tosin totesi että olisi ollut parempi jos hän olis itse nähnyt.
Joo---sitten keitti mulla.Sanoin että sitä varten tulin ja lääkäri totesi että tä huono päivä silllä hän lähtee pois nyt.
He soittivat ja sopivat tuon päivän ja mä olin ihan hiilenä.
Nyt pe ja la annettiin tavis maitoa ja Jessus mikä huuto ollut.Tänään annoin soijaa ja poika edelleen ihan outo.Itkee mitä ei koskaan tee,siis ihan muutaman minsan.Ei itke normisti,mut silti tuo vähänkin tuntuu kamalalta.

Soittoaika on huomenna.Sanon kyllä pari valittua sanaa.

Miskalle oli painoa tullut 2 kuukaudessa vain vajaa 200 g!!
Pituutta 2 cm.
ELi 8 kk mitat oli 71 cm ja melkein 8,1 kg

Oon ihan poikki,nyt jää kommentointi vähän vaiheeseen,sorry... :ashamed:
Oon Miskan kanssa aamuyöstä ollut kun itku yölläkin.
Koko päivän sitä kantanut kun mies oli työreissussa.Kädet ja niska huutaa hoosiannaa...
Hyviä öitä,mä kampeen sänkyyn myös.
 
Voi kata mikä polikäynti teillä |O Jotain pitäisi sairaanhoitajatilanteelle tehdä ja nopeesti! Hoidot kärsii jo selvästi, ja herrat eduskunnassa kohauttelee olkiaan, prkl :kieh:

Teppanalle sydämellinen kiitos jo ajatuksesta että ottaisit meidän pikkuiset hoitoon! :hug: Tosiaan liikaa kompastuskohtia olisi siinä kuviossa.. Myös se, että hoitopäivistä tulisi tosi pitkiä, kun meillä ei ole varaa toiseen autoon, jolla mies hakisi lapset päivällä pois. Mutta kaunis ajatus!

Siitä havittelemastani työpaikasta ei ole kuulunut mitään, ei edes ole pyydetty haastatteluun. Pistää miettimään, että paikat taisi olla varattu talon sisällä olleille, ja haku työkkärin sivuilla oli pelkkä muotoseikka. :/ No sitten saisi jäädä lasten kanssa kotiin. Mutta konkurssiin ajauduttaisiin parissa kuukaudessa.

Tapasin tänään tätini, jolla todettiin juuri syöpä, ja hän oli itse niin positiivisin mielin, että tuli itsellekin hyvä mieli. Tutkimukset on vielä niin alussa, ettei vielä oikein tiedä mitä odottaa tai pelätä. Kiitokset teille myötätunnosta!

Ulkona nukutan aina kun kotona ollaan. Ulkona tyttö nukkuu nykyään n.2h päikkärit (ennen jopa yli 4h), sisällä max 45min kerrallaan. Meillä vaunut saa suojaisaan paikkaan varaston ja ulkoseinän väliseen solaan, siihen sitten sadesuojaa sateella ja tuulisella, ja tytön päälle ja vaunuihin toppausta tarpeen mukaan. Vielä ei ole niin paljon pakkasta ollut, että olisin edes harkinnut sisään jäämistä.
Alina nukkuu yleensä kahdet päikkärit, pitkät aamupäivällä ulkona ja pikkupäikkärit iltapäivällä sisällä. Nyt viime aikoina on välillä jättänyt toiset päikkärit kokonaan pois ja käynyt sitten "jo" klo 21-22 yöunille. Aika vähän nukkuu puolivuotiaaksi...

Hassua ja monia muitakin aktiivisesti odotuspuolelle kirjotelleita on tullut viime aikoina muisteltua, kun olen kopioinut omia tekstejäni sieltä raskauspäiväkirjaksi. Kaamea urakka, yli 170 sivua kahlattavaa! :eek: Kiva kuulla sinusta Hassu, ent. ameriikan mamma! :)

Taisi poikakin vihdoin nukahtaa! Nukkui autossa puolen tunnin tirsat alkuillasta ja sehän sitten tiesi hirveetä riehumista nukkumaanmenoaikaan... Ei muuta kun itsekin unille! :wave:

-ebbuliini ja Alina 6,5kk-
 
Huomenta!!

Hei Hassu ja tervetuloa takaisin Suomeen! Mihinpäin muutitte? :)

ebbuliinille ja Sade-74lle paljon voimia, varmasti tuntuu kurjalta viedä niin pieni hoitoon....
toivottavasti ebbuliini saat sen paikan, ainakin voisi lohduttautua sillä, että olet sitten unelmatyössäsi!

kata-74 saanut törkeää 'palvelua' sairaalaassa!! Voi juma, että mulla olis ainakin keittänyt |O Kyllä täytyy ihmetellä lääkärin ja sairaanhoitajien toimintaa...

Kreecherin pojulle onnea uudesta taidosta :) On se vaan niin haikeaa kuinka ne kasvaa niin nopeaa...

Ulkona en ole tyttöä nukuttanut ollenkaan, jotenkin se vain jäi, kun muutettiin maatasolle ja parveke ihan alakerroksessa... poitsu nukkui päiväunensa pihalla oikeastaan aina ja nukkui hyvin, mutta ei osannut nukkua sisällä sitten ollenkaan ja jouduttiin siihen erikseen opettamaan. Julia nyt nukkuu sisälläkin hyvin, 2tunnin pätkiäkin.

Muuten on nyt 3 yötä mennyt vähän risaisesti, herännyt 2 otteeseen syömään ja tuttia kaivannut lisäksi moneen kertaan. Eikä sitten edes ekalla kerralla syönyt kunnolla, mutta huusi ja raivosi niin kauan, että sai tissin. En oikein tiedä mikä on, tekeekö nuo uudet taidot yöstä sitten levottomia vai, hampaita ei näy, että olis tulossa tms.
Iltapuuron määrää nostettiin jos se vaikka auttaisi.

-Hiiviö & Julia 7kk-


 
Huomenet täältäkin!

Viimeviikon kela reissusta. Eli sisaruskorotuksen saa vaikka on eskarissa.
Kelassa tehty virhe. Ei osannut selittää miksi päätös oli sellainen.

Täällähän on nyt sattunut ja tapahtunut vaikka mitä. Kaikille tasapuolisesti voimia. Toivottavasti vähän iloisempia asioita tulisi jatkossa enemmän.

Meillä nukutaan päiväunet ulkona. Itseasiassa kaikki nukkunut 1,5 vuotiaaksi saakka. Sisällä nukutaan huonommin ja muutenkin nykyään noita isompien kavereita ravaa vähän väliä niin unet häiriintyisi niistä.
15 astetta on ollut minun pakkas raja. Aikoinaan meillä oli pieni pesuhuone jossa oli ikkuna, aukaisin ikkunan sieltä ja pistin vaunut sinne kovalla pakkasella.

Kreecher sinäkö se harmittelit kun mies on kotona lomalla. Kyllä siinä yleensä menee rytmit meilläkin sekaisin kun pitäisi käydä muka joka puolella ja kun on se auto silloin käytössä. Aamutkin venähtää pitkiksi.
Mutta onhan se kiva kun on sitä apua silloin tarjolla.

Minä se pidin sen joskus mainitsemani "huudatus" koulun.
Vuoden vaihteen jälkeen. Korvatulehdus hieman sotki sitä, mutta siitäkin selvittiin. Nykyään yöt menee todella hyvin. Kerran käyn laittamassa tutin tai annan 6 aikaan pullollisen velliä sen jälkeen vielä nukkuu 2-3 tuntia. Eli nukkuu 10 - 12 h yössä.
Minusta oli todella helppo, varsinkin kun se isoin huuto oli siinä tunnin päästä kun oli mennyt nukkumaan, itekin oli silloin vielä hereillä.
Enää ei siis tarvitse käydä joka tunti pomppimassa. Samassa rytinässä siirsin pojan omaan huoneeseen lopetin yö syötöt ja imetyksen.

Johan sitä kaivattua luntakin alko sitten satamaan.(kunnes se TAAS sulaa).

Ahaa-77 ja poika
 
kääk
Voih, missä on satanut lunta? Täällä taas kammottava vesikeli, yök.

Katan kokema meininki sairaalassa kyllä aika :headwall: . Pitää kyllä sanoa tommoisesta touhusta. Ja toiv. ne Miskankin asiat nyt selkiäis, inhottavaa jos pienellä ei hyvä olla...

Meille ei mitään erikoista, poika ollut terveenä ja nukkunutkin kohtalaisen hyvin. Seuraavasta neuvolasta ei vielä tietoa kun pitäisi lääkärille mennä mutta hänen helmikuun ajat ei vielä ole ollut varattavissa. Jos loppuviikosta saisi ajan varattua sitten.

Mulla olisi aikomuksena vähän tuota tavaraa viedä kirpputorille, mitä mieltä ootte kumpi olisi kivempi/parempi; itsepalvelukirppis vai sellainen että ite olisi paikan päällä myymässä? Ajattelin kyllä itse mennä, sais yhden "vapaapäivän" :whistle: . Täällä Helsingissä onneksi on vaihtoehtoja mihin sitten menisi tai veisi tavarat.

Nyt tuli taas lyhyt sepostus ja kommentointia nolla, poika haisee niiiiiin pahalle tuossa jaloissa että pakko nousta vaipanvaihtoon ja sen jälkeen päiväunille!

Sitä vielä piti sanomani että mäkin kyllä pojan laittaisin omaan huoneeseen nukkumaan jos sellainen vaan olisi. Tuntuu että ite herään sellaiseenkin ähräykseen mihin ei pitäisi edes kiinnittää huomiota ja poikakin sitten nukkuisi paremmin jos en heti menisi sitä tuttia tuputtamaan ja toista paijailemaan...
 
Ulkona parvekkeella minäkin nukutan pikkumiestä. Nukkuu tosi vaihtelevasti. Joskus vaan tunnin ja joskus 3 tuntia. Riippuu varmaan siitäkin miten ollaan puettu kaveri, kun sorrun siihen ylipukemiseen ja sitten herättyään pojalla on ihan kauhean hiki. :whistle:
En tiedä onko kellään muuten ideoita tuohon ongelmaan, kun naapuri tupruttelee tupakkia sillä välin kun vauva nukkuu partsilla. Se saa mut NIIN vihaiseksi :kieh: ja välillä oon nukuttautkin ainoastaan sisällä, ettei toisen tarvistsi hengitellä savua. Ehkä se muutto on sitten taas edessä...

Pakkasraja taitaa olla se -10, tietääkseni. Mutta voihan sitä aina tilanteen itse tutkia, niin kun joku sanoikin, että se -15 voisi olla hyvä myöskin.

Hiiviö muutettiin tänne keski-suomeen, muttei koskaan tiedä milloin lähtö kutsuu etelämmäks. Täällä on niin pienet "kuviot" etten oikeen tunne itseäni kotoiseks. Jos miehen työ vaikka kutsuis....

JOO Ex- amerikan mamma totisesti olen, yritän tässä päästä 10kg vielä mikä jäi roikkumaan synnytyksen jälkeen :LOL: Nyt siis ihan tosissaan pudottamassa tuota.
Jos saan kysellä niin mites onko teillä ollut jo nuo kilotalkoot vaiko jo ihan lähtöpainoissa olette? :wave:

Ihana kun joillakin on alettu jo ryömimään. Meillä ei vielä, enkä tiedä aletaanko ylipäänsä ollenkaan. Ei näytä siltä. Seisoa tahdotaan ja käveleminen on tosi hauskaa poitsun mielestä (siis kävelyttäminen) , sitä ei kuitenkaan paljon kannata harrastaa alle 9kk, kuulin niin jostain..

Oon vierottanut Noahin jo yötissistä ja perhepedistä ja hyvin on tähän asti mennyt. Viime yö oli kuitenkin tosi hassu, koska mä ite olin niin "pihalla" että annoin vahingossa poitsulle tissiä siinä klo 5 aamulla ja jatkettiin unia vierekkäin. Mikä hölmö olinkaan. :headwall:
No toivottavasti ei vaadi sitä ens yönä.

Kata-74 jaksuja sulle, jotain luin mitä sun poitsulle kävi siellä polilla. Mietityttää kyllä tuollainen vastaanotto siellä sairaalassa... :ashamed:

Mä lähen tästä nyt syömään ennen kuin Noah herää tuolta ulkoa.

Profiilista löytyy nyt poitsun kuva :heart:


hassu ja Noah Joakim 7kk
 
kääk meille aikoinaan oli kaksio.Silloin esikon aikaan me muutettiin olohuoneeseen vuodesohvalle ja vauva sai huoneen. No vuodesohva sitten siirrettiin vauvan huoneeseen ja tuotiin parisänky olkkariin. Ahdasta oli mutta parempi vaihtoehto mulle. Sitten synty toinen joka alun nukkui sohvalla äitiyspakkauslaatikossa, joka kävi äkkiä pieneksi, piti sitten tuoda vielä se pinnasänkykin olkkariin. Kunnes sitten kuopuksen ollessa 1,5 vuotta muutettiin isompaan.

Tampereella on ihan kivasti lunta.

hassu minä kanssa olen aloittanut laihduttamisen vuoden vaihteessa. Kiloja on jäänyt ainakin 15 ja muutenkin on vielä tota muutakin ylimääräistä.
 
MOiks!
Soitin lääkärille ja tuopa kirjoittaa B-todistuksen!! :wave:
Olin ihan ihmeissäni sillä tosiaan ei sairaalassa kauheemmin pulinnut tuo poika ja se kasvojen punoitus oli oikeestaan ainut oire.Pari pientä pulia tuli.Mutta nyt viikonloppuna tuli useesti ja niistä otin kuvaa ja kakistakin.Lääkäri kysyi jos kävisin näyttämässä ne kuvat ja lupasin huomenna mennä.
Hänelle tä riitti ja sanoi että toivottavasti Kelallekin:Jollei niin sitte tehään lisää kokeita tms.

Meillä nukutaan ulkosalla ja sisällä.Kuinka jaksankin,sisälle nukutan esin syliin ja sitten lasken sänkyyn.Ulos sitten tarvii Maisakin pukea tai tänään katteli ikkunasta kun Miska oli niin väsy että simahti jo pukiessa.

Painosta sen verran että samoissa ollaan kun ennenkin,mutta kyllä vähän löysempää on siellä täällä.Moneen vuoteen kun en ole enää aktiivisesti harrastanut niin alkaa jo näkymään kun ikääkin reilu 30 vee.

Äippäloma loppuu 8.3 ja sitten jään hoitovapaalle.Paperit laitoin Kelaan jo menemään...
Voi jehna,vähän tuo rahan väheneminen tuntuu kurjalta mutta sitten ukon pussille vaan.
Mä kun oon ollut tarkka siitä että osallistun puolella laskuihin sun muuhun maksamiseen.
Sitten ei taida ihan olla mahollista kun hoitovapaa alkaa.


P.s ihana hummeri tuolta Hassulta löytyi!!! :D

Moikkis!
 
Minä en ole jaksanut tänne mitään kirjoitella.. Hyvin saa vertaistukea ja vastauksia mieltä painaviin kysymyksiin ilman kirjoittamistakin, niin se sitten aina jää..

Meillä edelleen nukutaan hyvin katkonaisia öitä ja päiväunia. Öisin hyvä kun kolmisen tuntia nukkuu, senkin katkonaisesti, mutta sekin on luksusta meidän mittapuun mukaan.. Tyttö sairasti lähes kolme kuukautta korvatulehdusta, ja kait se rytmi jäi sitten päälle. Mikään ei tunnu auttavan, neuvolastakin sanottiin, että huudata tyttöä.... En pysty sellaiseen, tulee niin paha olo, kun toista tahallisesti huudattaa ja jättää omiin oloihinsa, jos paha olla...
Ulkona nukkuu molemmat päiväunet, sisälle ei nukahda ollenkaan.

7 kk-neuvolassa (painokontrolli) oli pituutta 70.8cm ja painoa 7180g. Melko hoikka tyttö meillä. Paino ei millään nouse vaikka syö kuin hevonen.. Tosin tyttö melkoisen eläväistä sorttia, jatkuvasti liikkeessä..
Kaksi hammastakin tuli, kun oltiin Etelä-Suomessa vanhempieni luona lomailemassa.
Vielä ei ryömi etiäpäin, konttausasennossa keikkuu jatkuvasti ja pitkään ja siirtelee jalkojaan taaksepäin! :heart:

Meillä pian muutto omaan taloon, vihdoinkin! Aikalailla olen tuntenut olevani yksinhuoltaja, vaikka tuo mieskin meillä asuu :p
Hän rakentaa itse ja yksin meidän taloa, niin ei paljoa ole kotona näkynyt eikä kerennyt tytön kanssa touhuta. Minulla ei siis ole ollenkaan omaa aikaa ellen satu olemaan kipeänä...
Jospa siihenkin pian tulisi muutosta..

Kovasti olisi monelle ollut kommentoitavaa, vaan empä taida alkaa pakkaa sekoittamaan.. Olen huono muille kirjoittamaan ja mitäpä harvoin kirjoittavan mielipiteet ja kuulumiset ketään edes kiinnostaisi.. :)

KuuttiPieni ja tyttönen 7 ja ½ kk
 
[/b]kreecher hoitotuesta...joo se on kylä hyvä juttu ja kannattaa kyselä lääkäriltä seuraavallaa käynillä todistukset kelan lappuihin!joku saattaa antaa jo 3:sta kerrasta ja joku vasta 6:sta kerrrasta todistukset siis puolen vuoden aikana..

meilläkin ryömitään ja mennään konttaus asentoon koko ajan ja siinä heiluttelee pyllyä eteen ja taakse.. :D on se niin ihana kun lapsi kehittyy mutta silti niin haikeaa samalla.. :ashamed:

joo pitää taas menn..myöhemmin takas..
=)

ja
teppanalle vielä..olipas helpotus kuulla niilosta että kasvaimen osalta oli huolet pois!huh..kyllä se on varmasti rankaa aikaa tuollainen odottellu!onneksi nyt kaikkihyvin, tosin mikreeni on kyllä kans tosi rasittava tauti jos sitä nyt taudiksi voi kutsua..mut nääin hyvä! :hug:

AnttuLiisa ja sakari 7kk ja vko :heart:
 
kääk
Ahaa mielessä on kyllä käynyt siirtää parisänky tohon olkkariin ja vähän "piilottaa" sitä sellaisella tilanjakajalla. Meillä tuo olohuone on kuitenkin sen verran iso että hyvin se sinne mahtuisi. Esikoisella täytyy kuitenkin tuo oma huone pitää, hän jo sen verran iso neiti :) .

Päikkärit meillä myös nukutaan ulkona, sisällä otetaan sellaiset puolen tunnin tirsat kun oon muutamaan otteeseen testannu. Eikä taida sellasia megapakkasia ees tänä vuonna tulla että ulkona nukkuminen ei onnistuisi.

Mä tossa tehtailin pojalle soseita pakkaseen ja tuli mieleen että joko muut käytätte mausteita niissä? Ite oon nyt hiukan laittanu paprikajauhetta, pippuria, persiljaa tai sellaista yrttimaustetta.

Paino on sama kuin ennen odotusta, mutta kyllä oon salilla käynyt ja jumpassa. Ihan vaan kiinteytys-mielessä, muuten oon kyllä ihan tyytyväinen kroppaani (paitsi nää tissit, tissit...).

Mutta joo, nyt iltapuuhiin!
 
Teppanalle :hug: - onneksi ei löytynyt kasvainta lapsukaiseltanne!

Hassu: Tervetuloa takaisin Suomeen ja pinoomme minunkin puolestani! :flower:

Kata: Kauheaa kohtelua saitte sairaalassa, mutta onneksi edes puhelimessa lääkäri otti asiat tosissaan. :hug:

Kelalta ei ole vieläkään tullut kotihoidontukihakemusta, vaikka vanhempainloma loppuu 11.3!?!
Pitää kai pian alkaa kysellä niiden paperien perään...

Viime viikolla tein ison ratkaisun elämässäni ja päätin vanhempainloman jälkeen alkaa yrittäjäksi, niin ei sitten ole anoppilan väellä elämäämme nokan kopauttamista. =)
Tosin emme ole vielä kertoneet anopille, sillä en halua häntä sekoittamaan suunnitelmiani ja tämän onneksi miehenikin ymmärtää ja muutenkin hän tukee minua alkaessani uudelle alalle! :heart:
Lapsemme hoidan siis työni ohella kotona ja isäntä auttelee parhaansa mukaan siinä...

Nyt nukkumaan!

Riina-Niina ja Oskari n.7½kk :heart:
 
Voi kun hienoa Riina-Niina!!!
Upeeta että uskallatte yrittää, hatunnosto.

Meillä mies yrittäjä myös,on omat vapaudet mutta iso vastuu myös.

Mahtaa teillä anopilla ilma olla näkemisen arvoinen!!! ;)
Muista kertoa kasvokkain,älä puhelimessa vaan!

Nyt aamupalat,tulin aamuhiljaisuudessa kurkkaamaan teitä.

Ja niin,kotihoidontuesta,mullekaan ei tullut lappuja ja lomat ohi 8.3...
hain kelasta uudet vaan.Kai oon joku väliinputooja!!
Yrittivät unohtaa mut.
 
Kata ja Riina-Niina: Mulle sanottiin Kelassa kun soitin isäkuukausijuttuja, et esitäytetty hoitovapaa-lomake tulee n. kuukausi ennen vanhempainvapaan loppumista. Eli teillekin kerkee vielä tulla. Tosin Kelan asiakaspalvelua on nyt haukuttava, kaks kertaa siellä neuvottu väärin noiden lappujen kanssa... Tosi inhottavaa kun ite on ihan pihalla Kela-juttujen kans, sit kun soittaa, niin sieltäkin saa väärää tietoa. Miehelle oli suoraan sanottu ettei heillä ole mitään kokemuksia isäkuukaudesta. No, tuohon luotan kyllä, että kk ennen laput tulee, niin tuli kaverillenikin.

Kiva kuulla hassusta ja KuuttiPienestä. Ja höpöhöpö Kuutti, tottakai kuulumiset kiinnostaa, ainakin minua.

Voi Ebbuliinia, ikävä kuulla tädin syövästä, mutta hyvä että osaa itse suhtautua siihen niin hyvin kun nyt voi.

Katalla inhottava polikokemus, mutta hyvä että saat todistuksen! Mua kyllä säälittää ne hoitajat ja lääkärikin... Että täytyy sairaaloissa ajaa asiat sellaseen tilaan, että potilaita jää hoitamatta. Täytyy olla kamala stressi myös henkilökunnalla, saatikka sitten potilailla. Sairasta.

Mausteita en ole oikein osannut käyttää lapsen soseissa. Mies on kyllä jonkun pippurin laittanut joskus kellumaan keitinveteen, mutta mä aina unohdan! Kovasti piti sipuliakin laittaa, kun keiteltiin jauhelihaa, mutta niin se vaan unohtu. Sipuliin olis kyllä varmaan hyvä totuttaa jotenkin, koska se on usein sellainen ruoka, josta lapset eivät pidä.

KuuttiPienelle onnea uudesta talosta! Mekin ollaan kateltu tontteja ja talopaketteja ihan tosissaan. Hirvittää kyllä se rakennusaika... Mutta se hinta vaan on maksettava, jos meinaa oman talon rakentaa, meillä ei ainakaan ole varaa rakennuttaa muilla. No, vielä se ei ole edes ihan ajankohtaista, mutta jos tontti löytyy, niin ollaan piankin jo rakentamassa.

Meillä on tänään eka vauvauinti, jee! Aika myöhään alotetaan, mut ohjaaja sanoi onnistuvan 8 kk asti ja senkin jälkeen opettamalla. Ei päästy aiemmin haluamaamme ryhmään, mutta nyt onnisti! Saa nähdä mitä Anton tykkää :)

Anton ei liiku edelleenkään, nyt on muutaman kerran peruutellut joitakin senttejä. Oon luullut sen johtuvan vaan liukkaasta lattiasta, mutta viime yönä oli peruutellut sängyssään ihan jalkopäähän :)

Nyt on mentävä, kivaa viikon jatkoa!

Anskuli ja Anton 7kk5pv

P.S. Kävin ilmoittamassa itseni Helsingin tapaamiseen, eli nähdään 9.2.!! :wave:
 
Heippa taas.Tä on oikein jojoilua...
Nyt kävin siis lääkärille näyttämässä niitä kuvia ja juttelemassa lisää.Miska on ollut pari päivää jotenkin tosi hermostunut ja levoton.
Tuo soijamaito ei uppoo vaikka olen siihen sokeriakin lisäillyt.Sanoin lääkärille kaikki,sillä totuudenmukainen pitää kuitekin olla.En halua että nyt lätätään vaan maitoallergia ja määrätään soijamaito tilalle.
Lekuri sanoi että vaikuttais että soijakaan ei sitten ihan ok.Nyt ollaan kaks päivää kokonaan maidotta ja sitten soitan miten on mennyt.ELi pulautteluja ym tarkkaillaan ja kuvataan!!
POrkkana soseista myös pois eli koitetaan ihan peruna,maissi,kesäkurpitsa ja possu linjaa...
Mä alan väsyy jo ihan tähän touhuun.
Piru vie,onko sillä allergia vai ei!!
Hampaista vois johtua tuo kitinä,ihan järkyn turpeet on ikenet.

Eilen tuli ukkelin kanssa kinaakin ja mä en taho päästä siitä ärtymyksestä nyt millään pois,jatkuu vaan tuo ärtymys ja johtuu varmasti vaikka mistä mutta nyt sain "syyn "purkaa se mieheen.Miten typerää ja lapsellista.

Kiva tosiaan että tänne vielä muistaa muutkin kirjoitella,kivaa saada uus-vanhoja takasin!

Rakentamista täälläkin haaveillaan,mutta ei kai aleta ainakaan vielä.Nä kaks senverran pieniä ettei tänä vuonna ainakaan.

Palailen takasin,mentävä taass...
 
moikkelis..
hassu mahto kysellä painon pudotuksesta!?minä oon nyt saanut pois raskauskilot..viuh.. :whistle: nyt oon jo peräti puoli kiloo enemmänkin..otin itteä niskasta kiinni ja aloin painonvartioihin!ihan kyllä kin tällä kertaa kotikonstein..että ei siis ryhmässä käyntejä ole!esikoisenkin jälkeen tiputin 14 kiloo painonvartioissa ja kotikonstein senkin.. ja nyt olis vähän lisä kilojen karistaminen käynnissä!aina tahtonu raskausaikana tulla vähän reilummin! :ashamed:

mausteista olen minäkin miettinyt että joko niitä voi alkaa laittamaan ruokiin?varmaan sipuli ja pippuri olis eka mausteiksi sopivat!??

katalla kyllä näyttäis olevan vastuksia olan takaa..tympeitä tuommoset..yritä jaksaa :hug:

riina-niina rohkeesti tehty!onnea vain yrityksellesi tulevaisuteen!! ootko mitä alaa laittamassa? :flower: :)

kuuttipieni onnea vain sinullekkin talosta!kyllä se on niin juhlimisen arvoinen kun saa oman talon! :flower: :) ja kuulumisethan ne just kaikkien puolesta kiinostaa, vaikka joskus saattaa pitkän tauon jälkeen tuntua ettei kuulu enää tähän juttuun mutta minäkin olen aina silloin tällöin kirjoittanut tänne vaikka melkein joka päivä käyn lukemassa.. :D

sakarilla oksettajaa..raukka pieni!

anskuli meki ollaan kulettu vauvauinnissa ja sakari on ihan hulluna siellä..sukeltelee jo täyttä häkää.. :D just viimeksi kehuttiin sakaria kun se on niiin luotu uimari ettei moni oo alusta pitäen sellanen kun sakari..*äiti kuunteli ylpeänä* ;) meidän ryhmässä yks poju aloitti vauvauinnin joskus 8kk iässä ja nyt parin kolmen kuukauden jälkeen jo sukeltelee niinkuin muutkin, että antonilla varmasti vielä toimii reflexit!!kerro kuulumiset miten meni kun olette eka kerran käyneet!

pitää mennä laittaan ruokaa kun sakari nukahti taas toviksi!

moido....

 
Jos mä nyt ottaisin itteäni niskasta ja kirjottaisin... Ihan hirvee saamattomuus iskenyt. Jotenki sellanen puoliväsy koko ajan, niin ei ajatus pysy kasassa kunnolla eikä sit malta kommentoida.

Katalle ekana... Kauhee toi teidän polireissu! :headwall: Ihan törkeetä "palvelua" tollanen. Onneks saitte lausunnon. Toivottavasti nyt sitte löytyy se sopiva maito ilman suurempia vääntämisiä. Voimia! :hug:

Mulla samaa "vikaa" välillä, eli mieheen puran jos syyn saan. Säliks välillä käy ihan, kun tiedostamatta kerään kiukkua ja sitte saa kuulla kunniansa ja kestää mun mökötyksen, vaik ei sitä ansaitsis. Mies kyllä ymmärtää mun hormonipuuskat yllättävän hyvin ja osaa sit painaa villasella mun ylilyönnit. Eiköhän toi kuulu naisen etuoikeuksiin... ;)

Hassu ja KuuttiPieni ym hiljaiseloa viettäneet... Tervetuloa takas! :) Ja ihan suota Kuuttis siellä vaatimattomana... Kyllä muakin kuulumiset kiinnostaa. :)

Mausteita en o vielä käyttänyt, mut seuraaviin lihasatseihin olis takotus laittaa sipulia, pippuria ja yrttejä, aina sillai yhtä kuhunkin. Kai sitä vois kasviksiinkin laittaa.

Mä oon siirtymässä osittain purkkiruokiin joidenkin kasvisten osalta... Kukkakaalia saa nyt edullisesti, (Sittarissa 4prk/? tietyt soseet) joten ostan jemmaan. Maissia en o koskaan ite keittänykään vaan testaus suoritettiin naksuilla ja purkista sitte ruokaan. Täytyy katella missä muussa voisin oikoo, kun en oikein o viime aikoina jaksanu keitellä mitään "ylimääräsiä".

Porkkana testattiin ja peppu helahti punaseks, ei auttanu muu ku kortisonivoide. Testaan pienemmällä määrällä vielä jossain vaiheessa sillai harvakseltaan, mut veikkaan olevan epäsopiva. Kesäkurpitsa on nyt testauksessa ja seuraavaks varmaan pitäs ottaa se kaura. Sen toivon sopivan, koska sit ei tartteis antaa pojalle kalsiumlisää... Vois syöttää kaurajogurtteja yms.

Riina-Niinalle hatun nosto myös täältä! Ja onnea yrityksen perustamiseen / pyöritykseen! Olispa kiva olla kärpäsenä katossa, kun anoppis kuulee asiasta... :whistle:

Teppana... Hienoa, ettei kyse ollu kasvaimesta. Migreeni on inhottava, mut sen kanssa oppii elämään. Ihan oli syytä juhlaan. :)

Laihduttajia näköjään löytyy muitakin... Mä en varsinaisesti o ottanu mitään projektia siitä, mut yritän panostaa sellaseen pienillä valinnoilla vaikuttamiseen. Hyvä olis sellanen 15-20kg saada pois, kun pääs paino nouseen samoihin lukemiin ku loppuraskaudessa. :ashamed: Häätkin häämöttää tulevaisuudessa, enkä haluu olla tällanen minimittanen tonnikeiju sillon... Nyt on vielä aikaa rauhassa tiputella.

Ebbulle
voimahaleja! :hug: Tätilläs on kyllä ihailtava asenne. :)

Pakkasraja on lienee se -10 astetta, mut mä meinaan kattoo tilanteen mukaan... Siis käyn ite koittaan ja arvioin voiko laittaa / miten voi laittaa. Ja jos ei poika sisällä suostu nukkumaan, niin pakko keksiä jotain, että tarkenee. Vaikein kai siinä on suojata siltä kylmältä hengitysilmalta. Mutsi on nukuttanu kovillakin pakkasella mua ja siskoja, suojannu vaan hyvin... Suht normaaleja ollaan, eikä sairasteltu paljoo. :)

Tulis edes talvi tänne... Ku parin päivän lumikausi vaan kävi eikä pakkasiakaan o juuri ollu. Sais nyt tulla... Mulla on edelleen pakastin sulattamatta sen takia.

Helsingin seudun porukka on näköjään aktiivinen noitten tapaamisten kanssa... Ei taida Turun seudun porukalla olla kiinnostusta.

Poika on nyt nukkunu meidän välissä ja unille menny muutaman kerran samaan aikaan ku mekin. Nukkuu siinä paremmin, mut haluisin siirtää takas pinnikseen. Ihanahan se on, kun voin yöllä kaapata syliin ja silitellä pojan tuhistessa tyytyväisenä, eikä tarvi tutia nousta antaan... mutta kun se tila on niin kortilla. mulla on selkä muutenki vähä hajalla, eikä toi helpota yhtään. Ei vaan taida olla vielä paras aikatotuttaa takas omaan sänkyyn, kun yläikenet on turpeessa. En tiedä edelleenkään mihin se seuraava hammas on pukkaamassa, mut kovasti tuntuu vaivaavan vieläkin.

Käyttääkö kukaan vauvallaan hammastahnaa?
Mä oon nyt pari kertaa ihan tosi vähäsen sipassu, sillai mauks vaan. Poika kun ei muuten oikein anna pestä, niin ajattelin kokeilla. Ei se vissiin ainakaan pahaa tee. Ei kai se haittaa, jos sitä vaahtoo vähän nielee? Tossa määrässä kun sitä tulee tosi vähän ja toi on lasten tahnaa. Terkkari sano, että hampaiden vähä kasvaessa (sit ku ei o enä ihan nökö vaan) voi alkaa käyttämään.

Nyt ei riitä keskittymistä enempää... Pitänee käydä vähän pötköttämässä. Mukavaa viikkoa kaikille!

Myy ja poikanen 7kk1pv
 
hammastahnasta meillä neuvolassa sanottiin et aamuin illoin pitäis harjata ja käyttää myös tahnaa. mut sen verran kun miesten kauluispaidoissa on niitä pieniä nuppineuloja silloin kun ostaa, niin sen pään verran , eli tooosi vähän. siitä määrästä ei saa edes vaahtoa tulemaan.

mäkin saan välillä kiukku kohtauksia enkä edes pura niitä mieheen vaan ihan itekseni raivoon, mut sekään ei ole meillä sallittua kun saa jo heti kauheat mäkätykset.

mut ruoan teko ja kakkavaippa kutsuu (TAAS)
 

Yhteistyössä