~KesäMassut 2007~

Mä ihan vaan lyhyesti täältä myös "siivouksen" lomasta kirjoitan, että nyt alkaa mulla tosi kiirus vaihe työhommien saattamiseksi siihen pisteeseen, että ehtii ottaa sen lapsen maailmaan ja vähän nauttiakin siitä ajasta. Todennäköisesti en ehdi juurikaan pariin tulevaan viikkoon kirjoittelemaan, mutta yritän käydä lukemassa aina välillä.

Ja tsemppiä meille kaikille! Katsotaan kuka meistä on seuraavana vuorossa punnertaa sitä beibiä maailmaan...
 
Tuolla olikin Kreecherin kuulumisia ilmeisesti hänen kaverinsa laitellut. Ajattelin laittaa linkin siihen tekstiin tännekin, jos meinaan putoaa kovin nopeasti tosta etusivulta niin jää ehkä porukalta huomaamatta.
http://www.kaksplus.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=769962
Onneksi asiat vaikuttas olevan kutakuinkin kunnossa!
 
Heissan!

Täällä on muutamilla ollut jännittävät hetket--eipä sitä tosiaan vielä tajua et aika voi itselläkin olla jo lähellä..rv 35+6 nyt..kipeitä supisteluja ei ole ollut,mutta maha piukee pallo aika ajoin. =)

Kuuluuko rintapumpun hankinta odottajan hankinta listoihin?? olen katsellu et 21e on jonkinlainen vapaa valinnassa myynnissä.Taitaa olla aikas pakollinen jos maitoa aikoo pullottaa?

Onko teillä monia tutteja/pulloja hankittuna? itsellä 2 isompaa tuttipulloa(250ml?) ja 2 eril.tuttia lahjaksi saatu.Eihän tutteja edes suositella ekoilla viikoilla, jotta imetys lähtis hyvin käyntiin.

Entäs sitten sellaiset kertakäyttöiset suoja-aluset.mikä mielipiteenne?..ostin jonkun muumi pkt jossa 6kpl-käy kyläillessä ja hoitoalustana/sängyssä.

Mä en ole hankkinut mitään tissirasvaa vielä..kait ne sit ehtii jos tarvetta näyttää olevan.

Oletteko jo vauvauintipaikkoja kyselly? yksi ihana ystäväni läh.tietoja uinneista,mutta kammoksuin et klo 8 olisi

Näin yhdellä kaverillani froteisen kietasuliinan-oli pieni ja hyvin istuva..toi vauvalehden lahja lakana on kuin sängyn lakana-iso ja kankea..en ole edes koittanut vielä sitä opetella käyttään..
Minkä ikäisenä voi vauvan laittaa rintareppuun?
 
Heippuli kaikille!!!

Täällä alkaa mennä hermo tuohon käsien särkyyn ja sormien puutumiseen ja tunnottomuuteen.. tänään kävin koulussa tekemässä enkun suullisen päättökokeen ja monet kehu, et on hienoa kun vielä tässä vaiheessa jaksaa koululle raahautua. Hyväähän se ihme kyyllä teki henkisesti:IHMISIÄ!!! Olen alkanu kyllästymään kotona olemiseen ja olemattomaan sosiaaliseen elämään... mietein et mistähän niitä äitikavereita sitten mahtaa löytää, kun on synnyttäny... siihen kun en oikein usko, että synnäriltä kaveria saisi... satakunnassa on aika hiljasta tää vieraille puhuminen... täytyy itse olla sosiaalinen varmaan=)

mullakin mahassa naksuu... on naksunu jo pitkään, mut neuvolassa ei oikein tienny, et mistähän se tulee. Epäilen kanssa et tulis muksun nivelistä, mutta tiedä häntä. Toivon vaan että lonkat ois kuopissaan, niin ei tarvi pientä sammakkoasennossa pitää... en tiedä mistä tuo mun mieleen tos alkuviikolla tuli, mut kunhan mietein.

Tiistaina oli tosiaan neuvolalääkäri ja viikkoja oli sillon 36(+1 ekan ultran mukaan)

rr=145/79
pissa puhdas
hb:tä ei ottanu kun on viimeksikin ollu 123
sf=34
syke 140 ja raivotarjonta
kohdunsuu pehmeä ja kiinni

Supistuksia on maanantaista asti ollut, hetkittäin menkkamaista juilintaa ja sitten ihan kunnon polttamista... pitikin kysyä, että eikö ensisynnyttäjillä kohdunsuu lähde lyhenemään ja aukeemaan vasta sitten kun on tosi kyseessä?? vai tekeekö se sitä pikkuhiljaa? sitten voiko synnytystä aavistella? vähän niinku tietää, että se tulee pian, samalla tavalla kuin tietää olevansa raskaana vaikkei tiedäkään?? :p

Mulla on tässä pari päivää ollu toooosi omituinen olo, olen nukkunu melkein koko yön putkeen kahtena yönä, tosi mukavaa, kun on ollut tosi huonoja öitä käsien takia jo melkein kuukauden... mutta silti epänormaalia... eikä mun juuri koskaan o tarvinnu käydä isolla hädällä yöllä tai aamulla, mut nyt molempina öinä ja aamuina on ollu pakko käydä... vatsa toimii ihan äly hyvin, ennen on ollu aika pahasti suoli tukossa.... et mahtaakohan tää olla jotain vai kuvittelenkohan mä vaan??? jotenkin vaan tuntuu siltä, et ei mee kauaa kun joutuu/pääsee lähtemään synnärille...

Noh, oli miten oli, olen perjantaina menossa anoppilaan n.70km:n päähän ja sitten lauantaina ollaan suunniteltu, että jos ikaallisten kylpylään vielä pääsisi lillumaan... olen haaveillut siitä jo syksystä asti ja nyt taitaa olla viiminen mahku mennä ja päästä, jos pääsee :/ sunnuntaina oliskin sitten äitienpäivä.... tavallaan toivoisi, että jakautuisi, sillä mikä olisi ihanampi lahja kuin oma lapsi??? tullaan lauantai illalla sitten kyllä kotiin ja sunnuntaina mun vanhempien luokse... pikkuveljen nakitin hommaamaan kakun, pyysin prinsessakakkua pakastealtaasta, kun en ole lainkaan varma, että olenko sunnuntaina viettämässä äitienpäivää porukoilla, niin on sitten kakku ainakin... olen jo monena vuonna tehny kakun ja piti nytkin tehä, mutta nyt kun tuntuu niin omituiselta, niin en uskallakkaan luvata....

btw... kakusta tuli mieleeni, että vanhenin maaliskuussa vuoden, että jos Hiiviö jaksat päivittää iäkseni 24...

Ostin myös mam earth kantoliinan, mielestäni se oli hintalaatusuhteeltaan paras ja kivoin, kun siinä oli hattu mukana =) Kestovaippailu on mulla kanssa mielessä, parit hahtuvavillahousut olenkin jo talvella kutonu valmiiksi, harsoilla ja villiksillä mennään alkuun ja sit varmaan pitää miettiä, et mites jatketaa... mut kerttiksiä varmasti tulee käytettyä ja niitä on mukavasti jo kasassa...

meillä on vain yksi tutti, eikä yhtään tuttipulloa :ashamed: en tiedä tarviiko niitä... mutta saahan niitä sitten kaupasta... eikö??? muttapas joo... lätkää seuraan sivusilmällä ja pyykit odottaa ripustamista ja vielä euroviisuja pitäs jaksaa vahdata yöllä... jos menis hetkeksi huilimaan... onneksi aamulla saa taas nukkua=)

Vointeja kaikille!!

Maariana + Iinuska 36+3
 
Heip!

Oli kiva kuulla Kreecherin kuulumisia kaverin kautta =) Toivottavasti Kreecher pääsee pian kotiin lepäilemään ja tänne kesämassujen pariin :D

Kata: Sulla onkin kiperät paikat sairaalaan ehtimisen suhteen :whistle: Mulla on sentään sairaalaan alle vartin matka ja lapsenvahti tulee tarvittaessa seinän takaa naapurista, jos ei sisko tai mummut ole h-hetkellä saatavissa. :) Enköhän mä ehdi, vaikka melkein tunninkin kärvistelisi supistusten kanssa. Olisi tosi tyhmää hälyttää lapsenvahdit paikalle ja paukauttaa sairaalaan vaan toteemaan, että supistukset loppu...

Hiiviö: Mulla on vika lääkärineuvola jo rv 34+6... Meillä on lääkäripäivä keskiviikkosin ja jos olisin saannu ajan vasta seuraavalle keskiviikolle (niin kun alunperin ajattelin) niin olis tullut yli kolmen viikon väli neuvolakäynneille. Kai noillakin viikoilla jo näkee sen minkä tarvii..

Teppana: Mistä löysit noin halvalla Nova-rengasliinan!? Babyidean sivuilta kattelin, että alle 40 e tulisi hintaa postikulujen kanssa, mutta en tehnyt vielä tilausta. Tein ite kanssa pienimuotosta liinavertailua ja päädyin tohon novaan, kun oli helppo, kevyt ja edullinen. En usko, että liinaa tulee käytettyä, jos se on vaikee sitoa ja kesähelteillä jotuisi sitomaan sitä monia kertoja ympärille... Ja varmaan jää kantoaikakin mulla siihen pikkuvauva-aikaan niin ei viitsisi mitään kallista ostaa.

Mulla on koko ajan jano! Ärsyttävää kun sitten saa ravata koko ajan vessassa. Ilmeisesti tosta juomisesta on kuitenkin jotain hyötyäkin, kun mulla ei ole turvotusta oikeestaan ollenkaan. Sormus pyörii vielä sormessa :)

Nyt en muista kuka kyseli mitäkin, mutta..

Sitteri: Meillä esikoinen viihtyi siinä hyvin. Oli isona apuna, kun laitoin ruokaa tai kävin suihkussa tms. niin vauva näki minut toisin, kuin jos olisi maannut lattialla. Toisekseen kiinteitä ruokia aloitellessa vauva ei osaa vielä istua syöttötuolissa ja sylissä syöttäminen oli ainakin meidän pojan kanssa melkeinpä mahdotonta.. Siinä oli sitteri taas paikallaan.

Rintapumppu: Me hankittiin vasta pojan synnyttyä, kun neuvolassa suositeltiin pumppaamaan rintoja vähän tyhjemmäksi, että poika saisi paremman imuotteen. Käsin lypsämälläkin tuo olisi onnistunut.. Ostettiin silloin halvin käsipumppu eikä siitä oikein muuta hyötyä ollut kuin tuo neuvolassa suositeltu...

Tuttipullot ja tutit: Meillä oli pari pulloa ja kasa tutteja odottamassa pojan syntymää. Pulloja jouduttiin ostamaan lisää, kun imetys ei onnistunutkaan (niitä saa olla vähintäänkin 5kpl, ettei tarvii joka syöttämisen jälkeen pestä ja keitellä). Pienet pullot oli alkuun kätevämpiä, kun annettavat maitomäärät oli tosi pieniä ekojen kuukausien aikana. Tutit oli vääränlaisia pojan mielestä eli ne meni kaikki vaihtoon... Pojalle laitettiin tutti suuhun jo sairaalassa ollessa. Olen kuullut, että käytännöt ja suositukset vaihtelee aika paljon eri sairaaloissa ja neuvoloissa. Mutta pulloja ja tutteja myydään tosiaan kaikissa kaupoissa, joten niitä kannattaa ostella sitten tarpeen mukaan.

Sain kamerakännykällä otetun masukuvan siirrettyä koneelle ja tonne profiiliin. Että siellä olisi nyt tuore otos sen rv 17+4 kuvan tilalla =)

-ebbuliini ja neiti rv 33+0-
 
Ihana masukuva Ebbuliini!!Niin sööttejä masuja että..Tässä vauheessa liki kaikilla alkaa olemaan aikalailla samanlaisia söpöjä pömppöjä!!
Enää ei pahemmin ole eroja,kellä alkoi kasvamaan aikasessa vaiheessa ja kellä myöhään...

Rintapumpusta mä sanoisin että kannattaa hommata jo kotiin...Mulla ainakin teki niin kipeetä kun rinnat ihan täys maitoa,tuntui oikeesti että ne halkee.Enkä tiiä,ehkä välttäis muutaman arvenkin jos niitä ei päästä ihan pinkeiks..No,mulla ei mahassa eikä tisuissa arpia,mutta oon nähnyt kuinka tisutkin voi muuttua ihan kuin auringoiksi...siis repee nännistä ulospäin.

rintareppueikös se 3-4 kk iästä eteenpäin ole suositus tai 5 kiloa.Joissakin kait sanotaan että voi jo vastasyntyneestä kantaa,mutta enpä tiiä..

Mä en ole reppu ihminen ollenkaan,mulla on niin hartiat aina jumissa ja imettäessä ja vauvaa hoitaessa väkisin kuormittuu hartiat ja niskat.Tuo reppu veti mut ihan jumiin,siinä oltiinkin kun huimas ja päätä särki...

Ihanaa että Kreecheriltä hyviä uutisia,ja viikothan alkaa tässä itse kullakin olla voiton puolella!!
Toki kasvu masussa tekee joka vauvalle vielä hyvää.Mutta tosiaan koska tahansa voi meistä joku jakaantua!!
Jänniä päiviä!!

En oikein muista mitä muuta piti kommentoida...Rade,se rade.

TÄällä ei ole taas supistellut oikeestaan ollenkaan.Mikä on hyvä merkki!!

Naapurissa olin vauvaa eilen kattomassa,3 kk ikäinen poika joka oli syntyessään 4.6 kiloa!!
Jumpe oli vauva ison oloinen,ihan kuin puolivuotias,taikka päälle...
Mutta kuten oon sanonutkin,poika nukkuu yöt kuten isommilla vauvoilla on tapana ja päivisinkin on pitempiä pätkiä.Iso vauva kestää nälkää paremmin ja ei tarvitse niin usein ruokaa.

Vauva oli alakautta ihan syntynyt,eikä äiti mikään suuren suuri.kait sitte pieniluinen jotta vauva mahtui tulemaan.

No,nyt alan herättelemään koululaisia.

Heipat!!

kata 37+0 (vauva siis jo täysaikainen!!!)
 
Ebbuliini tuossa on linkki siihen putiikkiin mistä Novan tilasin
http://www.kenguruu.fi/index.php?cPath=2_14 tohon hintaan tulee päälle 1e postikulut. Mäkin kattelin ekaks jossain muualla sivuilla samaa liinaa, onneks satuin löytään ton sivuston, kun oli tosiaan kympin halvempi tuolla kun muualla. Tosin kuosivaihotehtoja ei sitten ole kuin kaksi.
 
Heips vaan kaikille!

Kiitti kaikille uudenmaan kesämassuille kivasta tapaamisesta! Oli erittäin mukavaa jakaa kokemuksia 'livenä', toivottavasti nähdään kesällä uudestaan!
Sitten tuleekin vaan erittäin lyhyesti omaa napaa, sillä en oo viikkoihin päässyt koneelle lukemaan näitä juttuja kun oli tosiaan toi muutto/remontti ja netti poikki. Anyway, toissapäivänä oli vika neuvolalääkäri ja kaikki ok kuulemma. Sf-mitta huikeet 36cm... Kohdunsuu kiinteä, 3cm ja tiukasti kiinni... Salaa olin kyllä toivonut että olis jo tapahtunut jotain kehitystä synnytyksen suuntaan, mutta ei sitten vielä. Painoarvioksi sain epämääräisen 'alle neljä kiloa tällä kasvulla laskettuna aikana' ja ultralla katsottiin varmaan kaks sekunttia että 'joo, tossa on pää'. Vauva on kuulemma 'jo aika alhaalla', mutta ei mainittu sanoja kiinnittynyt tai laskeutunut. Mitään en tajunnut kysellä kun koko homma oli jo ohi ja nyt mua huolestuttaa toi painoarvio, eikös se kuulosta jotenkin isolta? Vajaa 4kg laskettuna aikana... Entäs jos menee yli? Niin ja mikä se synnytystapa-arvio on, mitä siellä tehdään ja pääseekö kaikki sinne vai vaan tietyissä tapauksissa? Pääsiskö pyytämällä jos sanoo, että synnytys huolestuttaa kovasti..? Tai onko kukaan käynyt yksityisellä? Kertokaa pliis! Varmaan siitä on täällä jo puhuttukin mutta ei nyt muistu mieleen, että millä sivulla...
Sairaalaan lähdöstä: Me saatiin valmennuksesta mukaan hyvät A4-mittaiset ohjeet milloin lähteä. Meiltä on tohon kätilöopistolle matkaa liikenteestä riippuen n.15-20 minsaa, joten yritän sinnitellä kotona mahd. pitkään. Me otetaan vaavin kotiutumisvaatteista alkaen ihan kaikki mukaan heti lähtiessä, koska ollaan perhehuoneessa eli mieskin pysyy sairaalassa eikä meillä sitäpaitsi ole autoa, joten olis hiukka hankalaa lähteä enää mitään hakemaan kotoa. Sairaalakassi onkin ollut pakattuna jo jonkin aikaa ja päällimmäisenä on vielä lista viimehetkellä muistettavista tavaroista kuten kamera ja laturit ja miehen piilarikamat. Kaukalon tuo mun vanhemmat, jotka tulee sitten hakemaan meidät kotiin.

Tsemppiä Kreecherille ja Hanille!

Sisi ja Toivo 36+2
 
Hei,

Minäkin jouduin maanantain neuvolasta sairaalaan. Oma vointi on edelleen hyvä muuten paitsi henkisesti, mutta vauvan ei.

En rupea tarkemmin kertomaan etten huolestuta ketään turhaan, itseänikään. Sanon vain, että hyvässä seurannassa ja sen myötä hoidossa täällä Suomessa ollaan, äidit ja syntymättömät vauvat.

Olen vain käymässä kotona, joten en tule juurikaan palstailemaan täällä enää ainakaan vähään aikaan. Jossain vaiheessa pääsen avoseurantaan, mutta minulla on - tai vauvalla on minun kauttani - sellainen lääkitys nyt, etten jaksa juuri muuta kuin nukkua, ja hereilläoloaikana on tiukasti keskityttävä positiivisiin ajatuksiin ja mielikuviin että jaksaa uskoa kaiken kääntyvän vielä hyväksi.

Voimia loppuraskauteen kaikille
Naru 34+3
 
Kreecherille ja Narulle voimia ja onnea. Toivottavasti kaikki kääntyy hyväksi!

Mitäs kaikkea täällä onkaan juteltu...

sitteriä ei olla ainakaan vielä hankittu. Käsittääkseni ihan vastasynytnyttä siinä ei paljon saa kuitenkaan istuttaa, ja jos sitten isompana on tarvetta, niin ehtiihän tuon hankkia.

kantoliinoja on jo useampi itse tehty. Olin muuhun hankkinut 5m tukevaa intianpuuvillaa, siitä tuli kolme pitkää liinaa hintaan 10e/kpl. Nyt olen miettinyt, että ostaisiko vielä lyhyempään trikooliinaan kankaan, kun kaveri sanoi vastasyntyneensä viihtyneen trikooliinassa paremmin aluksi. Lisäksi kehtosidonnat, joita ihan pienellä käytetään, näkyvät onnistuvan lyhyelläkin liinalla, ja se olisi varmaan helteellä ihan pop.

Sidontoja harjoittelin silloin kun masu ei vielä ole ollut tiellä. Nyt kuitenkin mies on innostunut kanniskelemaan pehmogorillaa liinassa. :D tai siis harjoitteli sidontoja pehmogorillan kanssa. Jotenkin kiva, kun ukkeli niin tykkää ajatuksesta kantaa pikkuistamme liinassa rintaansa vasten. :heart: Se taitaa olla asennoitunut tähän vauvan tuloon paremmin kuin minä...

Supistelut ovat ihan päivästä kiinni. Välilä on hyvinkin touhukkaita päiviä ilman mitään suppareita, tänään taas jo kenkien jalkaan laittaminen saa aikaan mahan kovettumisen ja sellaisia sukkapuikkovihlaisuja. Taidan käyttää sitä tekosyynä imuroinnin jättämiseksi tuonnemmas... :ashamed:

Toisaalta toivoisi saavansa vauvan pian syliin, toisaalta olisi ihana ehtiä vielä suunnittelemallemme virvelöintireissulle anoppilaan (300km), ulos syömään, teatteriin yms.

sairaalakassi on pyörinyt paljon mielessä, ja mietin ihan säännöllisesti, että jokohan pakkaisin. Eilen kuitenkin tulin siihen tulokseen, etten pakkaa sitä ollenkaan etukäteen. Tein vaan listan kaikesta mitä sinne pitää muistaa laittaa, niin ei sitten synnytyksen käynnistyttyä unohdu mitään olennaista. Ei siinä niin kiire ensisynnyttäjällä kutenkaan ole! (sormet ristissä)
 
Myötätuulta ja voimia jaksaa pysyä optimistisena Narulle ja muillekin kaikille jotka painii vaikeuksien kanssa näin loppumetreillä... Kyllähän toi vetää aika sanattomaksi ainakin mut, että siitä iloisesta seitsemän hengen porukasta, jonka kanssa alle viikko sitteen nähtiin Helsingissä kaksi on nyt sairaalassa.... :\|
 
kolmas
Moro kaikille! ja voimia Kreecherille ja Narulle ! Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Nopeasti halusin kertoa omat kokemukseni sitterin hyödyllisyydestä: Meillä ei sitä ollut kun esikoinen syntyi, ja käytiinkin ensitöikseen ostamassa kun kotiuduttiin. Nykyajan sitterin saa makuuasentoon, eli niissä ei istuteta vauvaa. Muuten tosi kätevä, vauva viihtyy hyvin, ottaa tirsoja välillä tai muuten vaan seurailee ympäristöään. Meillä esikoinenkin viihtyi alusta alkaen hyvin siinä ja seuraili mitä teen. Sain syötyä aamupalat ja luettua lehdet hyvin, toinen vaan pötkötteli ja katteli äitiään. Toisen kohdalla se on vielä käytännöllisempää; vauva viihtyy hyvin kun seurailee ison sisaruksen touhuja. Ja kun vauvalle aletaan syöttämään kiinteitä, niin sitteri on ehdoton. Meillä on vauvat olleet niin 'itsenäisiä' ( :LOL: ), että ovat maidot ja vellitkin itse syöneet tuttipullosta sitterissä istuen viiden kuukauden iästä lähtien. Esikoinen oikein työnsi minun kättäni pois, jos yritin auttaa!

Tuli tuossa muuten mieleen, kun äiti monesti ajattelee (itse ainakin ajattelin) toista lasta odottaessaan, että voi kun esikoinen sai silloin kaiken huomion, ja nyt tämä vauva joutuu jakamaan äidin huomion; toinen lapseni kauhisteli sitä, että onpas esikoisella ollut tylsää silloin vauvana, kun ei ole seurana ollut muuta kuin äiti ja isä! :LOL:

Jeps, ei muuta tällä kertaa.. olen tänään töissä, mies kotona potilaitten kanssa. Onneksi mahatauti näyttää menevän lievänä ainakin esikoiselta. Kiitos vaan lohduttavista sanoista!

Vauva myllertää hirrrveesti massussa! Eilen illalla ei unentulosta tullut mitään kun vauva jammaili vissiin euroviisujen tahtiin! Välillä juili pahasti ihan alhaalla, tuli tunne, että kohta tulee nyrkki ulos.. ja kova hikka on vauvalla välillä!

Hyvää viikonloppua kaikille! ja jo näin etukäteen Hyvää äitienpäivää kaikille, myös tuleville äideille!! :flower:

=) kolmas & beba 33+4
 
moi!

Narulle voimia ja iso :hug: !!! toivotaan että kaikki menee kuitenkin hyvin..

Sitteristä sen verran et se kyllä on todellakin kätevä kapistus, meillä esikko viihtyi hyvin sitterissä ja samoin kuin kolmas totesi, meilläkin joi itsekseen maidot alle puoli vuotiaana sitterissä. mut siinä vauva voi tosiaan torkahdella yms. mut eikö ole näin että kovin paljon ei suositeltais kuitenkaan pidettävän siinä.. jotain selkä juttuja tai jtn..??jos joku viittis korjata jos olen väärässä.. :D

Rintapumpusta minä kävin ensimmäiseksi sen ostamassa kun pääsin laitokselta. vauva kuitenki syö niin vähä kerrallaa et oli rinnat ihan täynnä ja melkosen kippeenä, kun täynnä maitoa, et suosittelen lämpimästi sen hankkimaan.

minkähänlainen ois edullinen ja hyvä kantoliina tai reppu?Mistä sais? oon vähän kahden vaiheilla et kummankos ostais, kun tuntuu et ei tuota liinaa varmaan osaa solmia oikein tms..

Sellasta piti vielä kysyä et miten teillä jo useamman synnyttäneillä on eronnu ekan ja tokan lapsen synnytyksen kesto? onko ollut isoja eroja?
Ku minulla siis esikon synnytys kesti sen 22h, ponnistus vaihe 19min, ja about 12tunnin jälkeenkin olin sen jotain 3-4cm auki,(sikiökalvot puhkaistiin parituntia ennen ponnistusta) ja nyt siis on jo se tilanne et ollaan sen 3cm auki, (supistuksista vois päätellä että enempiki jo!) mut kuitenki ni mua nyt vähän mietityttää ja jänskättää et tuleeko tämä vaavi maailmaan kuinkin vauhdikkaasti ja kerkiääkö saamaan mitään kivunlievityksiä jos ei heti salamana lähe sairaalaan ku supistaa..

Äippä88 ja masuasukki 36+5

Tietenki kaikki on yksilöllistä, mut vähän jos joku ees viittis valottaa... :)
 
täälläkin tosiaan kohta täysiaikainen vauva, vaikka jo sieltä 34 viikolta ollut pelko et syntyy ennen. ja viime viikon keskiviikkona lääkäri meinas et lähipäivinä syntyy... saapa nähdä kuin kauan viel odotellaan.. toivottavasti ei ainakaan sinne ens kuun alkuun :/ :headwall:
 
kolmas
Äippä-88:lle ajattelin heti vastata, tässä töitten lomassa :whistle: Olen aiemminkin kertonut mun synnytysajat, mutta kerronpa vielä kerran ;) . Ensimmäisen synnytys oli mun mielestä tosi pitkä, vaikkakin laitoksen kirjoissa se kesti vain 4,5 tuntia! Mulla synnytys alkoi toisena yönä lasketun ajan jälkeen limatulpan menolla. noin 12 tunnin päästä alkoi supistuksia, jotka iltaa myöten kipeni niin, että en pystynyt nukkumaan seuraavana yönä, ne tuli 20 minsan välein. Seuraavana päivänä lähdimme 11 maissa laitokselle, silloin suppareita tuli 10 minsan välein. Tuolloin olin auki muistaakseni 3 cm. Tuosta meni sit seuraavaan aamuun, kello 6 maissa aloin itse olla niin poikki ja väsynyt ihan sen takia että en ollut pystynyt nukkumaan pariin yöhön (edellisenä iltana sairaalassa antoivat mulle unitabletteja, mutta eihän ne kipua mihinkään vie!). Kuuden maissa olin auki abou 4 cm! Eli tosi hitaasti avautu. TUolloin puhkaisivat kalvot ja antoivat ahh-niin-ihanan epiduraalin, jonka avulla sain vihdoin nukuttua muutaman tunnin. Kymmenen maissa olin sitten auki 10 cm (eli ne pahimmat kivut meni eipuduraalin avulla) ja 10.15 rupesi ponnistuttamaan ja vauva oli ulkona 10.30. Sairaalan kirjojen mukaan synnytys tosiaan kesti 4,5 tuntia, omasta mielestä monta päivää..

Toisen aikana mullekin sanottiin vkolla 36 että on jo muutaman centin auki, ja saattaa syntyä koska vaan.. no, lopulta meni pari viikkoa yli lasketun ja lopulta käynnistivät. Tuo käynnistys aiheuttikin sen, että saman tien alkoi 2 minuutin välein toooosi kovat supistukset! Lapsi syntyi kahden tunnin päästä tuosta, ja mitään puudutusta en ehtinyt saamaan (kovasti yritin saada epiduraalia, koska tiesin että se veisi kivut pois..)

Itseäni kanssa nyt hieman mietityttää se, että mitenköhän nopeasti tämä kolmas mahtaa tulla maailmaan, jos synnytys käynnistyy ihan itekseen.. Tuo monen päivän synnyttäminen kyllä oli lopulta rankempi, koska olin unen puutteen takia poikki monta päivää.

vielä sitteristä. Mäkin muistan lukeneeni, että varsinkin alussa ei vauvaa kannata pitää pitkiä aikoja sitterissä.

=) kolmas & beba 33+4
 
Voihan vide...Narulle tsemppiä myös.TÄssähän tulee vainoharhaseks,missä on esimMHP???
tais hälläkin olla supisteluvaivaa...Fisusta ei ole moneen kuukauteen kuulunut...
Voimia ja jaksuja kaikille!!

Mä oon sitteriä käyttänyt myös "varasänkynä" ihan pienestä asti.Ne kun saa ihan makuuasentoon ja ovat vähän "kuppimaisia"" ja meillä esim tuo Maisa tykkäs nukkua kauheesti siinä.Ja sitten kun alkoi tulee niitä keuhkoputkentulehduksia niin siinä oli hyvä nukuttaa kkun sai pää puolta koholle.
Musta sitteri on rintapumpun,itkuhälyn kanssa ihan ehottomat hankinnat!!

Mjaaa...Omaan napaan ei kuulu mitään uutta,ei oo suppaillut eikä olo mitenkään kehnonotunut.Päikkärit tuli otettua.

Ai joo,tänään sisaruspaketteja täytin.
En laita tälläkertaa niitä paitoja joita silloin tein kun Maisa syntyi.
OStin valkoiset nätit mukit ja tussit joilla saa posliiniin kirjoitettua ja koristelen kupit näteiks ja kirjoitan jokaiselle nimikkokupin,siihen siis nimen esim Maisa-isosisko ja kukkia sekä sydämmiä kovasti sekä vuosiluku.

Jää ihana muisto myös.

Sitte legoja ostin ja karkkia,puuhakirjat ja isolle pojalle pokkarin.Maisalla vähän vauvamaisen.

Juotavapullot,jotka koristelen ja sitte teen ne kortit joihin kirjoitan henk kohta juttuja isoveljeks-ja siskoks tulemisesta ja heistä itestään..

Aattelin ukkelille tehä tuollasen mukin ka´nssa ja miksen tekis itellenikin...Vai onkos vähän itsekästä...??Olis kaikilla vaan samanlainen kuppi...

Heipat!!

kata 37+0
 
Kata; Kiva ku kävit tuolla puolen kirjoittamassa.. mä kirjoitan sulle nyt takas tänne sitten.. Ja varmaan mennään sitten vielä kesäkuulleekkin jos nämä ei täällä tee mitään.. saan varmaan puskee jotain 10 kg vauvaa sitten :LOL:

Kirjoitin sulle eilen tosi pitkän sepustuksen ja arvaas.. eka kertaa tällä palstalla se hävis!! ja varmaan eka kerta ku en kopioinu sitä.. kökköä!
No joka tapauksessa, eli pallomasussa pitäs ainakin asustaa Poika, monen ultran perusteella ja jos onkin tyttö niin oih voih, aika vaaleansininen elämän alku tulee :/

Olen kans kokeillu ite sitä kohdun suuta, mutta nykyään musta se tuntuu tuossa jo heti alussa jotenki ja en enää tunne sitä juuri mitenkään, sekä musta todella hankalaa kokeilla sitä ku masu on tiellä.. nyt aivan pari päivää sitten kokeilin kylläki ekaa kertaa sitten alkuraskauden.. Ja täti eilen sitä kokeili, mutta ihmeellisestä asennosta ja musta tuntu että mä repeän siihen paikkaan! Se vaan sano, että varmaan ainaki pari viikkoa menee vielä ja lääkärihän ei todella suostu mitään tutkiin! Eli saatiin vaan sitten ultraa tänään, oli kyllä ihana ku näky niin selkeesti pieni nenä ja huulet ja leuka ja siis koko kasvonpiirteet. .niin erinnäköinen nyt loppuvaiheessa se ultra kuva ku tuolla keskivaiheella.

Ja siinäpä se lääkäri reissu sitten oliki, eli isoa vauvaa noin 4,5kg olis tulossa jos menee tuonne kuun loppuun..

Tuossa muuttelin järjestystä jos vaikka tulis yöllä supistuksia.. ja ajattelin sitä sinun piimä kuuria kyllä kokeilla nyt, kun hiivakin vaivaa!
Mutta nyt syömään ja palaan lukeen ja kommentoimaan muiden juttuja hieman myöhemmin..

Moonlight ja vauva jotain 4 kg :whistle:
 
Halit ja voimia [/b] Kreecherille ja Narulle.... Koittakaa jaksella kaikesta huolimatta!!! Me muut oomma hengessä mukana!!

Omaa napaa...Olin eilen siellä diabetepolilla ja vielä säästyin rimaa hipoen insuliinin aloituksesta..*huokaa* Seuraava käyntikin VASTA 4 vkon kuluttua...ja sehän on sit jo niinku 38 vkolla...että ei kai sit enää tarvii insuliinia aloitella...toinen lekuri sanoi että tuolloin voisi jo ajatella ekaa käynnistysyritystäkin...(likan aikana niitä tehtiin 5 tuloksetta ja sektiovauva syntyi sitten -98) Että sitä mennään sit sitämukaa mitä käynnistykset näyttää...Verenpaine ok. 143/82 ja pissa tällä kertaa puhdas...ei siis sokeria...Vauvan kokoarvio 2900g :)

Niin et täällä kaikki ihan ok...;)

TV: Mantsu ja masuasukki 34+4
 
Voimia Narulle ja Kreecherille!!

Kuka katsoo painoarvion ja miten??Ja milloin?

Luulen et mulla ei tulla tollasta tekeen-enää ei ole lääkärikäyntejä jäljellä rv 32/33 kävin viimeisen..
Olisi kiva kyllä tietää edes jonkinlaista arviota.

Pompula81 36+0
 
Narulle iso hali! :hug: Toivottavasti kaikki menee hyvin, mikä sitten vauvallasi onkin. Kyllä vetää mielen matalaksi tuollaiset uutiset :( Mutta kiva kuitenkin, että jaksoit käydä kertomassa, ettet vain kadonnut mystisesti, niin kuin täältä pari mammaa on kadonnut!

On tosiaan harvinaisen huonoa tuuria, että kun Helsingin tapaamisen seitsemästä mammasta kolmella oli neuvola seuraavana päivänä, niin kaksi näistä joutui suoraan sairaalaan... Mä olin sitten se kolmas, joka säästyi sairaalareissulta :/ Toivottavasti kaikki saisivat kuitenkin oikein onnellisen lopun pitkälle odotukselle =)

Kiitos Teppana Nova-linkistä! :flower: Laitoin heti tilauksen vetämään, vaikka olisin kyllä toivonut jotain vähän hillitympää kuosia.. Hinta ratkaisi tällä kertaa.

Kiitos Kata masukommentista! Itsekin tykkään kovasti tästä pömpöstä =)

Varasin K-HKS:aan tutustumiskäynnin. Eihän se pakollinen olisi ollut, kun edellisestä synnytyksestä ja valmennuksesta on vajaa kaksi vuotta aikaa, mutta synnytyssairaala on eri kun ekalla kerralla, niin ajattelin käydä tutustumassa. Eka vapaa aika oli 7.6. jolloin mulle tulee 37 viikkoa täyteen.. Mutta tosiaan neuvolassa sanottiin, etteivät tee tutustumiskäyntejä enää kesäkuussa.. Väärässä oli terveydenhoitaja!

Sisi: Meillä ei ole automaattisesti synnytystapa-arviointia, eikä ollut esikoisestakaan Hyvinkäällä. Sitten vaan, jos esim. vauva vaikuttaa erityisen suurelta tai äidin lantio ahtaalta. Painoarviota en myöskään saannut esikoisesta kertaakaan, paitsi viimeisellä lääkärikäynnillä kun erikseen kysyin, niin lääkäri arveli käsikopelolla, että 3,5 kg syntyessään (poika oli 3330g). Viimeinen ultra oli sekä Hyvinkäällä että täällä Hämeenlinnassa rakenneultra, jos raskaus etenee normaalisti. Olisi kyllä kiva saada jotain arvioita vauvan koosta ja edes vähän ultrakuvaa pikkuisesta vielä loppuraskaudesta ;)

Moonlight: Kiva kun kävit pistäytymässä täällä kesäkuun puolella =) Isoa poikaa kannat! Onneksi sulla ei ole enää montaa viikkoa odotusta jäljellä..

Mulla oli tänään ihme supistuspäivä, vaikka en mitään fyysistä tehnytkään koko päivänä (normi ruuanlaitot, pyykinpesut ja pojan hoitamiset, mutten muuta). Iltapäivästä oli maha pinkeenä monta tuntia ja sitten semmosia tosi tukalia epäsäännöllisiä supistuksia ties kuinka monta... Sitten kun malttoi levätä ihan paikoillaan tunnin verran niin tilanne rauhottui. Joopa joo.. pieniä on mun ongelmani osan teistä supisteluihin verrattuna.. Mutta olo tuntui kuitenkin valittamisen arvoiselta :snotty:

Nyt käyn nukkumaan. Poika herää aamuisin aina vaan aikasemmin, tänään jo kuudelta :headwall:

-ebbuliini ja neiti rv 33+1-
 
hassu harmaana
Nyt olen unohtanut ihan salasanankin kirjautumista varten :headwall:

Pitkästä aikaa kirjoittelen taas. Muutettu olemme ja nettiä ei ole vieläkään asennettu.

Ilmoitella halusin, että täällä vielä ollaan ihan yhtenä kappaleena ja kutakuinkin kunnossa.

Luin teidän aikasempaa tuotantoa ja harmittaa Kreecherin sekä Narun vointi. Jaksamista teille kovasti :heart:

Ja myös muille! Kaikkihan me olemme loppupuolella ja kauaa ei kenenkään tarvii kärvistellä =)

Itse odottelen suppareidenkanssa milloin vaan pääsis tosi hommiin. Tällä viikolla tullut kipeitäkin supistuksia, jotka on tuntunut inhottavilta menkkamaisilta tai sitäkin kipeämmiltä. En tiedä mitä se tarkoittaa, ensisynnyttäjä kun olen. Voihan se viedä kolmisenkin viikkoa. Äidilläni oli vain n. 5-6 tunnin synnytykset, ja kuulin että joskus saattaa olla hyvinkin samanlainen synnytys kuin mitä omalla äidillä on.
Noh, eihän sitä koskaan tiedä.


Valmiina on kaikki tarvittavat ja Baby Shower oli viime sunnuntaina, joka oli ihana. Lahjoja sain hyvinkin paljon ja ruoka oli hyvää.

Jatkan varmaankin taustalla, lueskellen välillä mitä kanssasisarilla tapahtuu ja KUKA JAKAUTUU !!! :D


Tsemppiä kaikille, viimeisiä viikkoja viedään!!!


:wave:


hassu+ pikkuinen 36+7
 
Paljon voimia Narulle sekä vauvalle :hug:

Mullakaan ei eilinen neuvolareissu mennyt ihan putkeen, verenpaineet oli kohonnut tosi korkealla ottivat viisi eri mittausta ja makuuttivatkin välissä puoli tuntia ja arvot olivat silti 154/98-158/106 välillä.... ja tuo korkein arvo oli sen makoilun jälkeen...

Pissa oli protskun osalta puhdas, sokeri oli plussalla. Painoa tullut viikossa melkein 1,5kg!! mutta onneksi terkka lohdutti että on vaan tota turvotusta jota heti alussa valittelin, kun jalat on pökkelöt ja sormet kanssa jäykät.

Lähettivät sitten ä-polille jossa otettiin kokeita ja käyriä ja paineita ja paineet vähän laski kun oli ihan makuuasennossa, olivat n.155/93 luokkaa.

Nyt siis pääsin kotiin, mutta tiukassa seurannassa nyt, kaksi kertaa viikossa pitää käydä neuvolassa ja jos arvot vielä koholla niin takaisin. Ja jos alapaineet jäävät tuonne 100 lukemiin niin osastolle ja verenpainelääkitys.

Niin ja tietty tuota proteiinia seuraavat, pelkäävät että se myrkytys vielä tästä kehittyy...

Vauva oli pää alaspäin ja sain taas sitä painoarviota, vauva oli jo melkein 3,2kg!! :eek: Eli iso vauva tulossa sitten....

Eikait ne anna sitten ihan loppuun asti mennä jos hän tätä tahtia kasvaa, sehän olisi melkein 5kg sitten LA. Ehkäpä tähän asiaan saan sitten ensi perjantain synnytystapa-arviossa selvyyttä.

Mutta tosiaan maanantaina nyt uudestaan neuvolaan.

Onko muut saaneet millaisia arvioita n.35 viikoilla??

Ja taas rupesi huolestuttamaan kun se lääkäri totesi vauvan kropan ympäryksestä että on iso/liian iso, että kai se viittaa sit vaan tuohon isoon painoon, ettei olisi mitään muuta hätää...? Kai olisi rakenneultrassa huomattu jos jotain olisi tai nyt sit edes vähän paremmin tutkittu jos voisi olla jotain muutakin, eikös vaan?

Anteeksi tätä omaa napaa, mutta rupesi niin huolestuttamaan tämä juttu taas...

-Hiiviö & Elvis 34+6-
 

Yhteistyössä