Huomenta, Kaikille! Ja kiitos Hiiviölle, kun jaksat päivitellä pitkänpituista listaa.
Onpa tämä ketju tosiaan vilkastunut. Kiva, kiva! Ihan huippuihanaa,
Pennonen, että asiat ovat kunnossa.
Ultra-kokemuksia on hauska lueskella. Jäin eilen miettimään, että miten paljon sikiö pituus keskimäärin on/pitäisi olla viikon 12-13-välillä. Joku muistaakseni kirjoitti heidän pikkuisensa olevan alle 6cm. Meidän vauveli oli 6,5cm. Voiko jo nyt ennustella, että meidän vaavista tulee isokokoinen? Lääkäri ei kyllä sanonut mitään. Hieman harmittaa, kun en tajunnut ultra-päivänä, että sukupuoltakin olisi jo voinut kysellä. Aiheesta alettiin kirjoittaa täällä vasta ultramme jälkeen. No, eipä sillä niin väliä, kumpi tahansa on tervetullut. Nimetkin on jo mietitty valmiiksi kolmelle lapselle. Olisipa kiva, jos niille olisi joskus käyttöä kaikille. Mutta eipäs ahnehdita... yksi raskaus kerralaan ja kiitollisena siitä.
Eilen tuli sellainen kauhea itkukohtaus, jotenkin ihan hallitsematon pahamieli ja -olo. Silloin kyllä tuli pohdittua niiden äitien jaksamista, joilla on monta pientä lasta ja oma raskaus kannettavanaan. Kaipa voimat kasvavat ja pinna venyy tarpeen mukaan.
Hiiviölle, onnellista päivää sydänäänien kera!! Kyllä mulle tuo sydänäänien kuuleminen oli melkein sykähdyttävämpi kokemus kuin ultra. Ehkä olen sellainen "korva-ihminen", koska musiikki ja kuunteleminen on tärkeätä. Tai sitten sydänäänet olivat niin erityisen tärkeät, koska ne olivat ensimmäinen konkreettinen viesti pikkasemme olemassaolosta. Toisaalta onhan se pahoinvointikin viesti, mutta siitä en kyllä ole osannut iloita.
Itseasiassa tuntuu siltä, että pahoinvointi on taas alkanut hieman kiusata. Välillä oli helpompaa ja syöminen helpotti oloa. Nyt on ihan arpomista, auttaako ruoka vai paheneeko olo. Syömättäkään ei voi olla, koska sitten ainakin on huono-olo. Kiputtelin eilen apteekkiin täydentämään B-vitamiini varoja. Vitamiinien loputtua huono-olo on vaivannut enempi, joten kaipa pillereistä oli sitten hyötyä. Vinkkinä muillekin, vaikka kaipa olette jo moneen kertaan kuulleet B-vitamiinin tehosta niin täällä palstalla kuin neuvolassakin.
Yksi kyssäri olisi mulla teille tai ehkä pari...Tietääkö joku, monennellako viikolla vauveli alkaa kuulla ääntä, kuten puhetta ja musiikkia. Oppaissahan kehotetaan juttelemaan vauvalle. Mua kiinnostaisi ihan kauhiasti. Iltaisin olemme kuunnelleet vauvan kanssa musiikkia, mutten tiedä, voiko pieni jo nyt oikeasti kuulla. Tuleva isukkikin aina välillä juttelee masumatkaajalle ja naureskelemme, että vaavi tykkää "basso-äänistä" Soitatteko te pikkuisellenne musiikkia? Mitä?
Meillä soi enimmäkseen klassinen musiikki (Mozart, Bach ja Rahmis viime päivinä) ja sitten kotimainen ja ulkomainen gospel- ja ylistysmusa siis sellaista poppiksen tyyppistähän se on.
Mukavaista päivää teille ja masuillenne! Voikaa paksusti, kuten yksi ystäväni toivotteli kuullessaan raskaudestani
Manteli ja masumatkaaja huomenna jo 13rv<br><br>