~KesäMassut 2007~

Meille annettiin neuvolasta ohje antaa D-vitamiini tippoja ekana päivänä yksi tippa, tokana kaksi jne. eli viidennestä päivästä alkaen viittä tippaa. Ja tosiaan mielellään antaa aamupäivästä jos mahanpuruja tulee niin ei yöllä sitten vaivaa.
 
Pikkuemännän mitat 3910g ja 51cm :heart:
Kaikki meni hyvin ja kotiin päästiin perjantaina...nyt täällä harjoitellaan vauva-arkea...
Esikoinen (tyttö 9v.) on aivan umpirakastunut pikkusiskoonsa... :heart: Niinkuin minäkin...
Tuun lueskeleen kirjoituksianne kun ehdin....Hyvää vointia kaikille!!

Tv:Mantsu ja Aurinkotyttö 5 pvää nuori :)
 
Täällä taas! Kiitokset onnitteluista ja kiitos vielä Teppana, kun toit vauvauutiset perille! =)

Lauantaina päästiin tytön kanssa kotiin. Olin toivonut polikliinistä synnytystä, mutta vihreän lapsiveden takia pidettiin sairaalassa 2 vrk lääkärintarkastukseen asti. Ja tulihan se lepo siellä sairaalassa ihan tarpeen.

Synnytys käynnistyi ke-to välisenä yönä 0.00 aikoihin supistuksilla. Ennen puolta yhtä herättelin miehen ja pyysin soittamaan äidilleen, jos lähtisi varmuuden vuoksi poikaa vahtimaan. Kuuma suihku helpotti kotona oloa, mutta sieltä piti tulla aika nopeasti pois, koska alkoi tuntua siltä, että sairaalaan pitää lähteä heti, kun vaan anoppi ehtii paikalle. Lapsivedet menivät autossa matkalla sairaalaan klo 1.15 (mies oli kaukaa viisaana suojannut penkin jo päivällä :D ). Lapsiveden menon jälkeen supistukset alkoivat olla tosi kipeitä! Sairaalaan päästiin puoli yhden jälkeen. Pääsin heti saliin ja piuhoihin, mutta vähän aikaa jouduin kärvistelemään ilman mitään helpotuksia. Soittelin kelloa pariin otteeseen ja meille käytiin vaan sanomassa, että kätilö tulee näillä minuuteilla :headwall: Ensi hätään mies painoi lämpimillä käsillään selkäpuolelta supistusten aikaan ja vähän ajan päästä sain ilokaasua, josta oli ihan hyvä apu. Kätilön tullessa olin 6-7cm auki. Epiduraalia en ehtinyt saada, mutta kohdunkaulapuudutteen sain ja se vei välittömästi kivut pois. Viimeiset sentit menivät hetkessä. Ennen ponnistusvaihetta sain vielä pudendus(?)puudutteen. Ponnistuksen tarve tuntui selvästi puudutteista huolimatta ja ponnistusvaihe kesti hurjat 5 min. Tyttö syntyi klo 2:48 :heart: Tikkejä ei tarvittu, vaikka maailmaantulo olikin rivakka! Eli synnytyksen kokonaiskesto alle 3 h, josta ponnistusvaihe 5 min. Sairaalassa ehdittiin olla reilu tunti ennen kun tyttö syntyi =)
Että jos oli vaikea ja pitkältä tuntunut raskaus, niin synnytys oli sitten kaikkea muuta! ;)

Tytön mitat olivat 4075 g ja 49 cm, py 35,5 cm. Syntymäpäivä 28.6. klo 2:48, rv 40+0 :heart:
Hiiviö jos lisäisit mittatiedot listaan, ja vaihtaisit syntymäpäivän päivää aikaisemmaksi =) Kiitos!

Onnea muutkin vauvautuneet: dimmom, kolmas ja mantsu tyttövauvoista sekä Naru, MHP ja paulaliina poikavauvoista :flower:

Paulaliina taidettiin olla samaan aikaa K-HKS:n synnyttäneiden osastolla =) Ja tuntui, että siellä oli puoli suomea muutenkin! Ruuhka-aika.

Näinä päivinä tai viimeistään kahden viikon päästä on lopuillakin kesämassuilla nyytit kainalossa! Hurjasti tsemppiä vielä odottaville!

-ebbuliini ja neiti 4 pv-
 
Heissan taas ja Onnea ebbuliini, paulaliina, MHP, Mantsu ja Naru!! Unohdinkohan jonkun, olipas tullut paljon vauvauutisia :heart: .

D-vitamiinitipoista meille annettiin ohjeeksi neuvolasta, että ekana päivänä annetaan yksi tippa samoin kuin toisena, kolmantena ja neljäntenä kaksi ja 5. ja 6. päivä kolme eli nostetaan tippamäärä siihen viiteen kymmenen päivän sisällä. (olipas vaikeasti selitetty..) Ei pitäisi sitten tulla masuvaivoja niin paljon. Onkohan noissa tipoissa oikeasti eroa kuinka paljon ne aiheuttais mahakipua? Jostain kuulin että Jekovit-tipat ei tekis niin paljon kuin muut mutta hankala sanoa.. Vasta yhtenä päivänä on pojalle annettu niitä ja nätisti katosi tippa, ei edes mutristellut pahaa makua kun sai heti tissiä päälle :).

Jälkivuodon kestosta, jälkitarkastuksesta ja seksistä Voisihan tuo jälkivuoto jo kohtapian loppua. 6vk olisi jo AIKA pitkä aika vuotaa, huoks.. Jälkitarkastusaika menee kuulemma elokuun puoliväliin. Osastolla sanottiin että seksiä ei suositeltais harrastettavan ennen sitä, mutta samalla annettiin ymmärtää että se olis jotenkin vanhentunut ohje tms.. Loppuraskaudessa ei tehnyt moneen viikkoon mieli seksiä, mutta nyt maistuisi taas ;).. Jos epparihaavaan ei satu (no, ainakaan paljon) ja vuoto on loppunut niin onkohan pakko odottaa jälkitarkastusta..? Tyhmä kysymys varmaan mutta kuitenkin :D .

Poika vetäisee tissiä kahden tunnin pätkissä neljä-viisi kertaa päivässä plus yösyönnit, jolloin annetaan yleensä vielä korviketta sen verran että suostuu nukahtamaan. "Tökittäminen" on jäänyt vähän vähemmälle kun korjasin imetysasentoa mutta tekee sitä edelleen kun on vielä nälkä eikä tissistä enää tule niin paljon tarpeeksi nopeasti herran mielestä.. Ihanaa että on kesä ja pääsee välillä pitemmällekin lenkille pienen kanssa, muuten tulisin takuuvarmasti mökkihöperöksi tv:n edessä tissitellessä B) ..

Nyt vaihtamaan vaippaa kun täällä herättiin aamu-unilta!

Niini ja poikanen 2vk 1pv :heart:

muoksmuoks: profiilissa kuva pojasta viikon ja päivän iässä :)
 
Neuvolantäti halusi että käyn tänään neuvolassa näytillä kun viimeviikon to pissassa oli proteiinia plussalla ja RR hieman koholla.
Tänään siis neuvolassa pissassa edelleen proteiini plussalla
RR hieman koholla, mutta tilannetta vain seuraillaan.
Paino oli pudonnut 100g kahdessa viikossa
Sf-mitta35cm, kasvanut 1cm kahdessa viikossa
Vauvan sydämensykkeet hyvät

Vauva on mönkinyt masussa reilun viimeisen viikon niin mahdottomasti että ja vielä useamman kerran päivässä. Ihanaa tietenkin että liikkuu, jotta tietää kaiken olevan hyvin. Masu venyy ja poukkoilee puolelta toiselle vauvan liikkuessa.

Nyt alkaa tuntumaan itsestä siltä että saisi tuo pikkuinen jo tulla pois masustan ja toivottavasti omin avuin.

No pe on heti aamusta äitiyspolinaika, ehkä sitten selviää jotain lisää, tai vielä parempi olisi jos vauva olisi siihen mennessä jo syntynyt.

äippä-77 Rv40+3
 
Pikaseen vaan tulin kysymään.. Kata saako niitä cobra-itkuhälyttimiä tilattua netistä? Ja onko niitä erilaisia, eli mikä kannattas niistä hommata?
Ja sitten millaista kantoliinaa suosittelisitte alottelijalle? Ois pakko saaha tuo neiti johonkin pussukkaan, kun alkaa kädet loppumaan kesken ja yökaudet saa huutavaa muksua sylissä kantaa..

Onnea Vauvansa lunastaneille!! Ei taidakkaan enää montaa odottajaa olla jälellä..

Joku seksistä ennen jälkitarkastusta kyseli, Mulle sanottiin sairaalassa, että saa harrastaa oman mielen mukaan ennen tarkastusta, vuodon aikana, mutta vasta kun tikit on sulaneet.

Meillä ristiäiset on nyt tulevana lauantaina. Nimijärjestyksestä on vielä kränää:) mutta kutsumanimi on ollu tiedossa alusta asti, siis sama nimi tulee kun hätäkastelappuun laitettiin. Onneks on ihan sama nimimaku tuon ukon kanssa :)

Miten te ootte pukenu näin lämpimillä ilmoilla vauvan vaunuihin (23 astetta)? entäpä autoon? En oo kerinny lukeen täällä teiän juttuja, nii ootte saattanu näistä täällä jo jutellakki, mutta tuo tyttö kipuineen vaatii jatkuvaa liikkeellä oloa eikä kerkiä oikeen koneelle istahtaa..

Marke Onko teillä jo tyttö käyny lääkärissä, oliko kysta vielä tallella?

Nyt taas neitiä kiikuttaan ympäri asuntoa..

KuuttiPieni& neiti 3vko5pvä
 
saa tilattua,googleta niin löytyy,en muista mikä paikka oli..
ja huutinetis oli monta huggaa myytävänä,laita hakuun kantoliina,jos ei haittaa että on jo käytetty.

body ja potkarit meillä päällä.peittoa pääl ja pois jos tarve.autoon samaten,mut ilmastointi melko lämpösellä ettei vilustu.20 astetta pietään.
kaukalossa tulee kyllä selästä hiki,muttei voi mitään...

kauheet kun on kostee ilma...jaahas,nyt royhtäytystä..
 
Heips!
Reissattiin koko konkkaronkka (paitsi siis mies joka on töissä ) kaverilla Espoossa käymään, kyllä piristi päästä välillä pois neljän seinän sisältä! :)

Meillä on vauvalla ollut ulkona ja autossa samat vaatteet kuin sisälläkin, tarpeen mukaan on sitten laitettua peittoa päälle. Kyllä tässä kesävauvelissa on puolensa! Hieman jo valmiiksi ahdistaa, että miten selviydyn talvella kolmen toppahaalarikansalaisen kanssa... No, esikoinen osaa kyllä jo laittaa oman haalarinsa itse, tarttee apua lähinnä hanskojen ja hatunnauhojen yms. kanssa.

Mulle on annettu kans sellainen ohje raskaudenjälkeisestä seksistä, että siitä vaan, kun siltä tuntuu. Kondomia olisi syytä käyttää, jos jälkivuoto ei ole vielä loppunut, koska tulehdusriski on silloin suurempi. Täälläkin olisi kyllä jo haluja ja kykyäkin, mutta ei innosta yhtään puuhailla tuon jälkivuodon aikana. Ärrrrsyttävää, kun se ei meinaa loppua sitten millään! :kieh:

Mä olen antanut D-vitamiinin (jekovit) silleen, et 1.päivä 1 tippa, 2.päivä 2 tippaa jne... siihen viiteen tippaan asti. Mä vaan en meinaa millään muistaa niitä antaa! Kännykässäkin on muistutus sitä varten, mutta kun en ole arvannut niitä vielä tyhjään masuun antaa, ettei tule vaivoja, niin ei se muistutus paljoa auta, jos ei osu ruoka-aika samaan.

Noiden kantoliinojen suhteen lienee makuja niin paljon kuin käyttäjiäkin, itse olen tykännyt joustavasta, pitkästä liinasta, kannan vauvaa kietaisuristi-sidonnassa. Kaveri taas ei tykännyt pitkästä liinasta alkuunkaan, oli kuulemma hankala sitoa. Hän vannoo rengasliinan nimeen, joka taas ei meikäläisen makuun ollut lainkaan. Tuntui jotenkin kauhean huteralta... Jos vaan suinkin on mahdollista koekäyttää esim. kavereiden liinoja, niin kannattaa testailla, että löytää itselleen sopivan systeemin. Uutena ovat aika arvokkaita...

Mites muuten nyt sitten se vauvapuolelle siirtyminen? Oliko joku (Teppana?) haluakas ottaman päivityksen kontolleen? No, onhan meitä vielä mahakkaanakin, eli ei liene niin kiirusta asian kanssa. :)

Kreecher ja Antero 3vko+
 
Synnytystarinaa.

La 30.6 kävin päivällä synnärillä "näyttäytymässä" ,mutta ei ollut tarvetta jäädä sinne vielä. Tultiin kotiin ja touhusin kaikenlaista + saunottiin. n. 21 alkoi kivut kovenemaan. kuuntelin niitä illan ja alkuyön. Lähdimme viemään Nellyskä mummolaan klo 0.45. klo 1.06 soitin synnärille että olemme tulossa.
Sairaalassa olimme 1.45 ja suoraan synnytyssaliin. Kaikkee en muista ihan tarkkaan väsymyksestä ja kivuista johtuen.

Kipujen lievittämiseen otin ilokaasua + spinaalin. Supistuksia tuli ja meni (alussa tietysti harvemmin ja loppua kohden kovasti koveten )
Spinaalista johtuen vauvalla romahti syd. äänet hetkeksi.

Epiduraali oli toivomuksissani ,mutta sitä ei keretty antamaan.

Synnytys kesti kokonaisuudessaan 11.25h (aloittivat aikaa laskea siitä kun kävin päivällä sairaalassa) ja 2 vaihe eli ponnistusvaihe kesti 2min. Ja rytinällä vauva tulikin maailmaan, sen takia on kasvoissa pikku mustelmia. Olin jo 41+5 RV.
Neiti oli kerennyt imeä lapsivettä joten jouduttiin imemään.

Pienen pienissä töppösissä onni toisen kerran taloon tuotiin, vauvan hymyssä ilo arkeen suotiin. Tyttö 1.7.07 klo 8.27 3340g 50cm

Neiti nukkuu ja syö hyvin.
 
:wave: heippa!

Onpas jäänyt vähiin kirjoittelu täällä. Tuntuu muka, ettei ole aikaa ollut kirjoittaa tai sitten ei ole vain jaksanut alkaa raapustamaan tekstiä. :ashamed: . Lukemassa olen kyllä piipahdellut säännöllisesti.


Seksistä:
minäkin olen ymmärtänyt, että seksiä saa alkaa harrastamaan, kun vuoto loppuu ja tikit sulaa. Onpas jännä, että Kuuttipienelle sanottu, että saa vuodosta huolimatta tuntemuksien mukaan harrastaa ja minä samassa sairaalassa ja sanottiin, että pitää odottaa vuodon loppumista. Ja haluja kyllä on, mutta jännittääkin aivan kamalasti. Tikit nyt sulaneet, joten voisi alkaa kokeilemaan. Uskomatonta, että seksin harrastaminen voi jännittää :) ! Pelkään, että sattuu tai etten osaa nauttia sitten kivun takia.

D-vitamiinitippojen anto opetettiin minullekin siten, että viiteen tippaan saakka 1tippa aluksi eka päivänä jne. Minä olen antanut aina iltaisin. Noh, nyt annoin tässä vasta, että jos ne tosiaan öisin aiheuttaa massukipuja. Meillä tyttö näyttää, että oksentaa tippojen annon yhteydessä, joten annan ensin tipat ja sitten maitoa päälle. Disflatylia olen antanut massukipuihin: annetaan 2-3xvrk. Minusta oli helpompi vaihtoehto kuin Cuplaton, sillä sitä olisi annettu joka syönnillä- tyttö syö niin usein, etten millään olisi jaksanut toteuttaa.

Kastepäivä meillä 5.8. Nimeä ei ole. Emme ole samaa mieltä mistään nimestä :ashamed: . Sukunimiasiakin on ongelma, sillä minä edelleen haluan oman sukunimen ja mieheni omansa. Saa nähdä- pelkään, että lapsi jää ilman nimeä.

Onnea kaikille vauvautuneille ja Hanille, että olette saaneet ristiäiset pidettyä- ihanan nimen poikanne sai.

Tyttö meillä nyt 3775g, pituutta 52.1cm- iso neiti jo ! Olen miettinyt, että on jo ison näköinen neiti (tietysti verrattuna syntymään) ja olen ihmetellyt, miten te muut noin isoja vauvoja olette kyenneet synnyttämään. Tuntuisi itsestä hurjalta, että tyttö tuon kokoisena olisi tullut ulos..:). Neuvolassa siis käytiin viime viikolla.

Me olemme neidin kanssa liikkuneet heti alusta saakka vaikka missä. Olen yksinkertaisesti niin huono olemaan kotosalla ja täytyy sanoa, että olen itse tyytyväinen, että opettelin sen heti alkuun- siis liikkumisen tytön kanssa. Ruoka on aina mukana, joten senkään suhteen ei ongelmia. :whistle: Tietysti helppoa yhden lapsen kanssa, voin kuvitella, ettei välttämättä ole kovinkaan helppoa useamman pienen kanssa :eek: . Mutta tämä minun tyylini, päätin sen jo raskausaikana, etten kotiin jää nysväämään. Tyttö täytti eilen muuten meillä 1kk. Kamalan nopeaan menee aika, ihan älyttömän nopeaan.

Yöllä meillä neiti herää kahden (2) tunnin välein. Täytyy sanoa, että toive olisi, että alkaisi nukkumaan pidempiä pätkiä. On todella raskasta välillä, kun saa kahden tunnin välein syöttää. Nyt olen laittanut tytön omaan sänkyyn aina syönnin jälkeen. Aamulla sitten ottanut meidän viereemme, n. 6-7aikaan. Ihme kyllä nukahtanut suosiolla omaan sänkyyn.

Vieläkin tuntuu ajoittain todella ihmeelliseltä, että tuo tuhertava neiti on Minun Omani. Kertakaikkiaan uskomatonta. Tuntuu, että synnytyskin on hämärtynyt omituisesti mielestä ja välillä pitää ihan muistella, että varmasti itse synnytin tuon neidin-jos joku ymmärtää, mitä tarkoitan. On se NIIN rakas ihminen, ettei sanoin voi kuvailla. Ihanasti hymyileekin vaikka kuinka paljon! Alkoi hymyilemään n.3viikkoisena ja ajattelin, ettei voi olla enää tahatonta, kun selvästi jutellessa hymyjä antoi- neuvolassa sanottiin, että yksilöllisesti alkaa hymy tulla, joten meinasi, että aidoista hymyistä kysymys. On se uskomatonta, miten nopeaan vauva kehittyy. Kommunikoinnin taso muuttuu ihan silmissä ja jännä, miten osaa jo "jutella".

Jaksamista lopuille raskaana oleville, toivotaan, että teidänkin vauvanne haluavat piakkoin jo maailmaan !

Niin, ja pukemisesta lisäys: minullakin ollut todella hankala miettiä pukemista. Olen niskasta yrittänyt tarkkailla, onko liikaa vaatetta. Mistä muuten tuli mieleen, että eilen annoin vettä ekan kerran vauvalle, kun oli jo NIIN kuuma ulkona ja toinen ihan hikinen, vaikka pelkkä body oli vaunuissa. Meillä pehmeä kantokoppa, niin se on sitten lämmin sanan varsinaisessa merkityksessä. Eilen vauvalla oli pelkkä body autossakin, kun tulee niin kuuma turvakaukalossa. Me Kuuttipieni saatiin muuten nyt neuvolasta aivan loistava lappu, jossa on asteiden mukaan vaatetuksen määrä- siitä on suht. helppo katsoa, mitä vaatetta laittaa. Tietysti pakko itse miettiä, että vaunuissa kuumempi kuin esim. ilman vaunuja...

Pepsukka ja neiti 1kk+1pvä.
 
Pepsukka, Ompa tosiaan jännä että tuon seksin suhteen erilai on sanottu, kun samana päivänä kotiinkin päästiin, niin luulisi, että sama lääkäri ja kätilö ollu kotiuttamassakin..
Mutta itsehän jokainen päätöksensä tekee. Mua jännitti kans ihan kamalasti, itketti hirveesti, mutta onneks mies ymmärsi, pari kertaa ennen varsinaista yhdyntää vaan sitten oltiin lähekkäin ja silleen... Olikin sitten mukavaa kun itse asiaan päästiin ja mukavammalta tuntuu kuin ennen synnytystä:)

Mä oon kans kulkenu vauvan kanssa ihan ekapäivistä lähtien joka paikassa. Tuun hulluks jos sisällä oltava koko ajan. Tosin täällä maalla ei hirveesti paikkoja oo missä käydä. Ostoksilla ollaan oulussa käyty samalla ku tyttöä sairaalassa käytettiin. Ja hyvin on kaikki reissut menny.
Meillä ehkä helpottaa sekin paljon, kun tyttö nukkuu sitä paremmin, mitä enemmän on melua. Raksallakin betonimyllyn vieressä tuhnotti niin autuaasti ja auta armias ku äiti kävi neitiä kauemmas siirtään, huutohan siitä tuli ja lakkas vasta ku pääs myllyn viereen takas :p

Voin vaan kuvitella miten vaikea talvella on vauvaa pukea, kun nyt kesälläkin tuottaa hankaluuksia... Koko ajan tarkkailen niskaa ja jopa bodykin tuntuu välillä olevan liikaa.

Arveluttaa tosiaan tuon kantoliinan kanssa, kun ei ole edes ketään, jolta kokeilla mikä tuntuis parhaalta. Eli tätä vauhtia jään ilman sitäkin.. Itkuhälytintä ei saa meiän koneella haettua, ei jostain syystä toimi nuo google ja firefox.

Mites pepsukka ja muut oululaiset, milloin te olisitte halukkaita tapaamiseen vauvojen kanssa? Pitääkö vielä muuan kuukaus oottaa vai miten?

Nyt neiti heräilee..

KuuttiPieni ja neiti
 
Paljon onnea uusille vauvaantuneille!! :flower:

Kuuttipieni se kyseli nuista liinoista, niin mä ostin tytölle Carry Me -kantopussin, jota ei tarvitse itse opetella sitomaan. Mä olen itse tykännyt kauheasti, on tukevan oloinen päällä ja nopea liina, helppo esim.parkkiksella sujauttaa tyttö sinne, eikä tartte ruveta sitomaan mitään.
On myös edullinen verrattuna muihin liinoihin mitä katselin kun liinaa oli hommaamassa. Tässä linkkiä mistä voit käydä tutustumassa: http://www.pientenparhaaksi.fi/product_details.php?p=56

Tyttöä tosiaan tuosa kannettu kehtosidonnassa, voikohan minkä ikäistä alkaa kantaa ristisidonnassa tuossa edessä??

Meillä alkaa tuo neiti tuolla hermostua, joten se on mentävä (ja edelleen siis syödään 2tunnin välein, ei väliä onko päivä tai yö)

-Hiiviö & Neiti 2vko 1pvä-
 
Näyttipä loistavalta systeemiltä toi Carry me -kantopussi!!! Taidan haluta sellaisenkin... Mulla on nimittäin musta kantoliina, joka ei ole ihan kauhean hyvä näin kuumina, aurinkoisina päivinä... Tarttis saada vaaleampi liina ja toi pussisysteemi vaikuttaa hyvältä.
Ristisidonnassa voi liinan kanssa kantaa vauvaa heti, kun lonkat ovat auenneet, eli yleensä n. 2-4 viikkoisesta alkaen. Lonkkien aukeamisen huomaa hyvin, kun vauvan laittaa selälleen ja taivuttaa varovasti vauvan lonkkia ulospäin, ikäänkuin 90 asteen kulmaan. Jos aukeavat helposti, voi laittaa ristisidontaan, jolloin lonkkien pitäisi olla 90 asteen kulmassa auki linan tullessa polvitaioeiden ali. Olipa sekavaa...
Tuossa pussissa taitaa jäädä pää sen verran ulos, että vauvan pitäisi osata jo kannatella päätään...? Vai saako sen liinan nostettua siihen vauvan pään päälle?

Kuuttipieni, mä ostin sen cobran semmosesta verkkokaupasta kuin www.store24.fi . Kurkkaapa sieltä. :)
Hyvin on toiminut, kun vaan tajusin (Katan avulla, kiitos... ), miten se systeemi toimii. :D

Virpi82 onnea koko perheelle tyttövauvasta! :flower:

Kiva kuulla Pepsukankin kuulumisia! Toivottavasti se nimiongelma ratkeaa mahdollisimman kivuttomasti. Meilläkin väännetään vauvan toisesta nimestä ihan hullunviisiin, tai lähinnä hakataan päätä seinään, kun ei tunnu löytyvän hyvää nimeä ja mies ehdottaa ihan hölmöjä... Siis heittää koko homman vitsiksi ja haluaa lapselle nimeksi milloin Juudas-Seppo tai Laturi... (Jälkimmäinen yhdistelty isompien poikiemme, Laurin ja Artturin, nimistä )

Nyt taidan olla kerrankin viisas ja painua nukkumaan, kun tuo vauvelikin meni ja nukahti! Tuurilla ehtisi vedellä useammankin tunnin...

Kreecher ja Antero 3vko+
 
Onnea Virpi82 tyttösestä! :flower:

On tämä ihmeellisen ihanaa tämä vauva-arki! :heart: Onhan sitä väsynyt, kun tytön tankkausaika ajoittuu myöhäisestä illasta aamuyöhön.. 1-2 h välein on tissiä vailla, kun taas päivällä vetelee 4 h unia..

Meillä työnjako menee öisin niin, että mä valvon tytön kanssa ja isi nukkuu toisessa huoneessa pojan kanssa. Mies joutuu heräämään klo 6-7 pojan kanssa ja mä saan nukkua aamuyöstä klo 8-9 asti tytön kanssa. Pikkupäikkärit ollaan kumpikin saatu ottaa ainakin tähän asti pojan päiväuniaikaan.

Isoveli 1v.9kk on ottanut pikkusiskon suurella hellyydellä vastaan. Sanoja ei pojalta vielä löydy, mutta halii, paijaa ja suukottelee vauvaa ja omalla kielellään lepertelee toiselle. Vieraille myös esittelee vauvaa ylpeänä :heart: Meidän komentamisten suhteen pojasta on tullut ihan herkkis. Suu menee mutrulle heti kun joutuu tiukasti sanomaan. Halipula on myös pojalla kova. Kai hän yrittää viestittää, että vauva on ihana, mutta rakastattehan minuakin vielä?

Terveydenhoitaja kävi jo tänään kotikäynnillä. Tytöllä kaikki ihan kunnossa. Paino oli laskenut n.200 g syntymäpainosta. Oikea silmä rähmii kunnolla, mutta ei vaikuta siltä, että olisi tulehtunut.. Seuraillaan sitä ja tarvittaessa saadaan neuvolan kautta tipat.

Huomenna olisi tarkoitus lähteä vauvan kanssa ensimmäistä kertaa omaa takapihaa pitemmälle! Mennään mummulaan täysihoitoon koko päiväksi :D Tosi hienoa, kun ollaan pärjätty nyt kaksi päivää ilman lisämaitoa, niin ei tarvitse pulloja ja korvikkeita kantaa mukana.

Nyt vielä tilaamaan glamourmom-toppeja :D Päätin odottaa siihen asti, että näkee lähteekö imetys kunnolla käyntiin. Ja lähtihän se!

-ebbuliini ja neiti 4 vrk-
 
Onnea Virpi tyttövauvasta!

Täällä sitä taas ollaan. Terkkari tulee tänään kotikäynnille, jännä nähdä miten poika on kasvanut näin lyhyessä ajassa tai onko kasvanut. Hän oli jo synnäriltä lähtiessä takaisin syntymäpainossaan ja syö kovasti. Maitokin tuntuu riittävän paremmin kuin hyvin. Rinnat vuotavat niin, että ilman liivejä maidotan koko ympäristöni. Sänky on aikas maitoinen, kun en osaa nukkua liiveissä ja rinnoista tihkuu aina kun vauva sängyn vieressä kehdossa äännähtää.

Lapsi nukkuu yleensä neljän tunnin pätkiä, ja välissä syö pitkään ja hartaasti, kolme varttia tai jopa puolitoista tuntia kerralla saattaa olla tissillä, välissä vähän röyhtäytetään kun vaihdetaan tissiä. Alkuyöstä myös näin, mutta aamupuolella yötä heräilee useammin, ei ole nälkäinen ja vaippakin on kuiva. Masuvaivoja vai seurustelun tarvetta? En tiedä. Ollaan ajateltu nyt vähän herätellä poikaa päivisin seurustelemaan enemmän, jos vaikka rytmin saisi vielä käännettyä niin että selviäisin yhdellä yöheräämisellä kahden aikaan. Olisipa aika luksusta!

Olen ollut itse tosi kipeä, epparihaava on vaivannut. Eipä ole tehnyt mieli kauheasti liikkua kotoa. Kauankohan tässä paranemisessa oikein kestää? Minua kyllä leikattiin oikein urakalla, että voi siinä aikaa mennä. Tosi ristiriitaista on, että vaikka sattuu niin etten itse uskalla yhtään koskea ja hyvä että edes katsoa peilillä, niin seksiä tekisi kovasti mieli. Ei taida sitä herkkua olla tarjolla vähään aikaan, vielä pari päivää sitten otin särkylääkettä uskollisesti joka kuudes tunti. Nyt onneksi enää vain yöksi.

Naru ja poikanen 1 vko 2 pv
 
Silloin perjantai-lauantaiyönä taisin kirjoitella viimeksi. Sain sitte aamusella pari tuntia nukuttua niin alkoi taas masussakin tuntua liikettä. Ja hyvin on taas liikkunutkin. On vain niin hirveitä sellaiset yöt kun valvoo ja odottaa että masussa tuntuisi jotain.

Eilen oli äitipolikäynti, perjantaina menen uudestaan. Vähän oli edistystä tapahtunut kohdunsuulla, muttei tarpeeksi että voisi käynnistellä. Jospa sitten perjantaina. Kun ei mulla edelleenkään edes supistele, eikä tunnu että synnytys lähenis. Niin ja kokoarvio oli nyt 4 kg!! Tähän asti olen suhtautunut tyynesti ja luottavaisesti synnytykseen, mutta eilen alkoi vähän pelottaa. Kun eihän sitä tiedä kuinka vauva vielä kerkeää kasvaa... :x

Pitäisiköhän kuitenkin alkaa porukan jo siirtyä vauvapuolelle jutteleen? Meinaan vaan kun tuo kesäkuukin jo meni. Ja eihän meitä enää montaa odottavaa ole...

Jaksamisia ja tsemppiä vielä odottaville ja ihanaa vauvantuoksuista arkea muille! :flower:

Vyvyan 40+3
 
:headwall: täällä kärvistellään kans, ei siis mitään tapahdu.....ihan niinkun eilen ois vassakäynnillä vähän lapsivettä lirahtanu, mutta tais kuitenkin olla ihan pissaa :LOL: seuraava nauvola on vasta torstaina. Välillä tulee tiheään nuita harjoitus supistuksia, mutta kun ne ei edes satu vaan vähän kivistää.
Mulla kans tulee seurailtua nuita liikkeitä aika tarkkaan, toissapäivänä olin jo melkein äitipolille menossa kun ei liikkeitä tuntunut, mutta taisi ottaa pidemmät nokoset.

suvi-tuulia 40+3 tai jotain....
 
Virpi,kannattaisko herätellä syömään kun on vasta muutaman päivän ikäinen tuo teidän vaavi...
meillä ainakin on infottu että n.4-6 tunnin välein olis vastasyntyneen hyvä syödä.ettei ala kellertää eikä paino putoo kovasti.
 
Hohhoijaa, jos sitä hetken ehtis istua vaikka koneella :)

Isompi tyttö on isänsä kanssa mökillä ja me ollaan "Mato-Allin" kanssa kotosalla. Just tultiin neuvolasta missä piti käydä punnituksella, kun vauvan paino laski liian paljon syntymäpainosta. Eli Virpi, kannattaa vauvaa kyllä herätellä, meidän neiti olis kanssa nukkunu varmaan vuorokauden ympäri jos ei oltais herätetty, ei ne sitten jaksa enää itsekään heräillä tarpeeksi. Eli viime viikko herätettiin niin että nukkui max. 5h ja sitten syömään. Eikä olis millään herännyt. Sitä meni muutama päivä ja alkoi sitten onneksi itse heräilemään 3-4 tunnin välein. Mutta esim. viime yönä nukkui 22.00-04.00, ja annoin nukkua. Paino oli kuitenkin noussut nyt jo 150g syntymäpainon yli, joten tietää että neiti kyllä nyt syö hyvin ja kasvaa ;)

On se kyllä mahtava pakkaus :heart: . Oikein etukäteen harmittaa että miten nopeesti se kasvaa. Laittaisin profiiliin kuvan, mutta kun kameran piuha on hukassa niin ei saa kuvia koneelle :( Eilen kävi ekan kerran kylvyssä ja tulipa hienot afrokiharat :LOL:

No niin, nyt on taas käyty tissillä ja uni jatkuu. Imetyskin lähti käyntiin ihan kuin itsestään, vaikka sitä suoraan sanottuna etukäteen pelkäsinkin. "Alli" oppi heti oikean imemistekniikan ja nännit ovat pysyneet ehjinä. Masuvaivoja on kuitenkin jonkin verran ollut ja ajattelinkin soittaa ajan vyöhyketrapeutille. Neuvolan seinällä oli useita numeroita ja tulin ajatelleeksi että mistä niistä tietää että kuka oikeasti on opiskellut alaa??

Jatketaans taas, neiti tankkaa tässä päivisin paljon ja usein, mutta on toistaiseksi yöt nukkunut kyllä hyvin ja pitkissä pätkissä. JA taas kuuluu öhinää...

Paino on tippunut 1-2 kilon päivävauhtia. Jee, enää 15 kiloa pois :LOL:

Eipä tuo näytä nukkuvan nyt olleskaan, täytyy jatkaa joskus myöhemmin. Onnea kaikille uusille vauvautuneille ja jaksamisia masujen kanssa vielä oleville :)

Irmeli ja Mato-Alli
 
Tyttö nukkunut jo yli 3 tuntia!!

Eilen sitten kokeilin tota ristisidontaa tytön kanssa ja kyllä tuo viihtyi kovasti, nukahti sinne melkein samantien :D Helpompi laittaa tuohon mun mielestä kuin kehtosidontaan, vaikka ei sekään erityisen vaikeaa ole. Kreecher kysyit siitä päästä, niin periaatteessa jää ulos, mutta ohjeissa luki ja myös hyväksi havaittiin, että toisella liinalla saa päätä tuettua, joten asento sopii myös, vaikka vauva olisi vielä sen ikäinen että päätä pitää tukea.

No niin, neiti heräsi!! :D

-Hiiviö & Neiti 2vko 2pvä-
 
Ihanan lämmintä vihdoinkin...olen koko alkukesän palellut ja nyt voi jo ihan reilusti olla ulkona vähemmissäkin vaatteissa :) Mulla alkaa heti pistelemään rintoja, jos käy pienikin tuulenvire ja sitten tulee kylmänväristykset, joten olen ihan suosilla pitänyt hupparia tai fleeceä ulkona, mutta nyt tarkenee!

Vauvakin nukkuu (vihdoinkin!) tyytyväisenä vaunuissa, kun järveltä puhaltaa sopiva tuulenvire. Neidillä on ollut niin hurjia vatsavaivoja, että miehen kanssa ollaan ihan katki vauvan kantamisesta...oikein mikään ei välillä tunnu auttavan. Kantoliinassa on turhan kuuma kantaa, kun molemmat hikoavat, Cuplaton tippoja täytyisi antaa niin paljon päivän mittaan, että tuntuivat liian hankalilta. Rela-tippoja kokeiltiin, mutta ne kovettivat vatsan niin, että kakka oli aivan paksua liisteriä :(
Nyt sitten kokeillaan Disflatyl-tippoja, josko ne toisivat avun. Ilma onneksi tulee paukkuina ja röyhtäyksinä ulos ja osasyy ilman kertymiseen on suihkuavat tissit, jolloin vauva hädissään haukkoo liikaa ilmaa syödessään. Silti kipuansa itkevä vauva on sydäntäsärkevä olento ja vaikka tietäisikin vaivan ajan kuluessa helpottavan, niin raskaalta tuntuu, kun ei osaa helpottaa pienen oloa.

1kk-neuvolassa käytiin tänään, paino oli noussut 700g kolmessa viikossa ja pituutta tullut lisää 2 senttiä samassa ajassa, eli hyvin pärjätään äidinmaidolla. Muutenkin vauva on terhakka ja kannattaa päätäänkin hyvin.

Positiivista on se, että vauva nukkuu yönsä erittäin hyvin, ensimmäinen unipätkä on poikkeuksetta 5-6h ja ekan syötön jälkeen nukkuu vielä ainakin 3h. Päivällä sitten ne unet ovatkin puolen tunnin pätkiä, jos vatsa on hieman levollisempi, niin vaunuissa voi säkällä nukkua sen kolme tuntia.

Ensi viikolla mies palaa töihin, on ollut nyt kotona kuusi viikkoa =) Hieman hirvittää alkaa taas "arki" yksin, vauva kun on siinä hyssyteltävänä koko ajan ja neljälle vanhimmalle pitäisi myös riittää huomiota... ruokaakaan en ole laittanut kertaakaan näiden kuuden viikon aikana, mies on passannut oikein viimeisen päälle ;)

Mutta eiköhän tästä asiat lutviudu, vauvan ihanaiset hymyt sulattavat sydämen niin, että niiden voimallakin jo jaksaa taas eteenpäin!

Lämmintä kesäpäivän jatkoa kaikille!

Katti ja vauva 5vk 6pv
 
Kuuttipieni: Meillä on varmaan ollut eri kätilö. Minut nimittäin tarkistettiin kaksi päivää synnytyksen jälkeen jo, kun ei arvattu, että viikko vierähtää sairaalassa :p . Sitten ei tietty kotiinlähtöpäivänä enää katsottu. Mutta huomasin muutenkin, että joillakin kätilöillä oli vauvan hoidostakin erilaisia mielipiteitä...Kesämassujen tapaamisesta, niin ehdottomasti voisi alkaa jo tavata, laitanpas tekstiä tuonne tapaamispuolelle, että jos siellä kesämassut kävisi lukemassa ja ilmaisemassa kiinnostusta. Meidän runsas lukuinen joukko taitaa olla jo jakautunut :).

Seksiä harrastettiin sitten eilen. Olen ensinnäkin hermona, kun ehkäisynä nyt pelkkä kortsu, mutta enköhän opi siihen nyt vähän aikaa luottamaan... :ashamed: tai en oikeastaan opi, mutta pakko kait se luottaa. Eipä tuo sinänsä sattunut, alussa vain vähän aristi, kun paikat tuntui kireältä. Jännitin kuitenkin sitä hommaa sen verran, etten onnistunut rentoutumaan täysin koko aikana...mutta ehkäpä normaalia...

Onko muillekin sanottu, ettei ennen jälkitarkastusta saa uida, pyöräillä eikä käydä kuntosalilla (ainoastaan kävelyllä ja lantionpohjanlihaksia harjoittaa)? Minulla nimittäin menee pian hermo, kun haluan ensinnäkin kuntosalille. Milloin tähän vartaloon sopeutuu, tuntuu, että se on NIIN hirveä- oksettaa ihan konkreettisesti välillä, kun katsoo itseään peilistä? :x

Meidän tyttö nukahti tuossa sitteriin, ihan omatoimisesti ! Vau ! Jos nyt nukkuisi enemmän kuin viisi minuuttia, niin olisi hienoa. Ehtisin vähän maitoa alkaa pumppamaan...Niin, joku muuten kysyi aiemmin maidon luovutuksesta ! Oli tarkoitus silloin jo vastata, mutta tämä pää...ei todellakaan välillä muista kaikkia aikomuksiaan. Minä luovutan maitoa: soitin oys:n maitokeskukseen, jossa tehtiin puh.haastattelu. Sitten sain luvan hakea purkkeja ja otin vuokralle sähkökäyttöisen rintapumpun. Vuokra rintapumpusta peritään suoraan maitotilistä. Joka viikko haetaan kotoa maidot. Maidot pakastetaan purkkeihin, jotka maitokeskuksesta annettiin. Hiv-testistä pitää käydä, mutta maitoa voi luovuttaa koko ajan, vaikka testituloksia odotellaan. Sitä säilötään siellä maitokeskuksessa siihen saakka ja jos testi neg.,niin sitä annetaan sitten vauvojen käyttöön. Eli varmaan kannattaa ottaa yhteyttä oman paikkakunnan maitokeskukseen, joka varmasti sijaitsee sairaalassa, tai sieltä voinee ainakin kysyä.

Nyt unohdin muut asiat taas, kun tyttö alkoi heräillä, mutta nukahti uudelleen, kun keinuttelin sitteriä.

Virpi: Minäkin olen ymmärtänyt, että vauvaa pitäisi herätellä syönnille, jottei paino pääse tipahtamaan liiaksi. Onpas jännä, ettei kaikille infota samoista asioista, jotka mielestäni kuitenkin tärkeitä.

Mutta nyt yrittämään, jos ehtisi pumpata maitoa...

Pepsukka ja neiti 1kk+3pvä.
 

Yhteistyössä