kesäkuussa 2010 laskettuaika

  • Viestiketjun aloittaja haicu
  • Ensimmäinen viesti
ekaakertaako?
Heippa kaikki uudet taas! Tää on niin kiva kun kohtalotovereita löytyy.. Itse olin myös todella yllättynyt kun käytiin metsässä "samoilemassa" viikonloppuna miehen kanssa ja se olin minä kuka rupes himmaileen vauhdissa ja puuskutti ylämäissä. Tosin luulin, että tää johtuu vähentyneestä liikunnasta, mutta ei stten vissiin ihan kokonaan kuitenkaan?

Pinja28 rohkeasti olet uskaltanut kertoa töissä. Siihen en itse ole vielä uskaltautunut. Ajattelin kyllä kertoa mahdollisimman pian, koska mahdollinen äitiyslomani vaikuttaa yrityksen pätöksiin radikaalisti, koska olen toinen yrityksen myyjistä ja samlla toinen henkilö kuka "tekee taloon rahaa". Näin ollen toisen resurssin pois jäänti vaikuttaa suoranaisesti yrityksen talouteen + toki yritykselle koituvat lisäkustannukset. Nämä harmittaa minua valtavasti, mutta ei voi olla elämättä omaa elämää vaikka yritys siitä kärsisikin.. Harmillista mutta pakollista!

Voi Haicu!!!! OLEN NIIN PAHOILLANI!! Tuntuu varmasti vain sanoille ja tuntuu itseasiassa tyhmältä edes sanoa, mutta ei muuta kun uutta yritystä kehiin vaan!!! Halit ja tsempit, jaksamista!

Ensimmäinen: Täällä vaatteet kiristää, mutta omalla kohdalla on turvotusta ja suoranaista lihomista! Vissiin kohtu on tässä kohtaa niin pieni vielä, että ymmärtääksini vasta aikaisintaan viikolla 10 -> rupeaa minkäänlaista "pyöristymistä" tapahtumaan. Siihen asti kohtu taitaa olla aika visusti lantioluiden välissä vaikka onkin kait jo suurentunut jonkin verran. Samoilla main on vissiin aikasintaan kohtu edes mahdollista tuntea alavatsaa painettaessa. tuntuu hiukan kovana häpyluun yläpuolella.

Vintti10: Tietyllä tapaa kuulostaa tutulle tuo. Ja harmillista on se, että kerta toisensa jälkeen huomaa, että vanhemmat ei ihan oikeasti VOI OLLA ILMAN! Suunnitelmat on kovat, mutta totuus toinen. Oon puhunu asiasta paljon siskoni kanssa ja ollaan tultu siihen tulokseen, ettei me voida heidän elämään vaikuttaa vaikka kuinka haluttaisiin. Tulee vaan riitaa. Kyllä jokaisen aikuisen on asia tajuttava ihan itse. Omalla kohdalla olen päättänyt, että asiaan voin vaikuttaa vain omilla toimillani. Yksiinkään juhliin missä iinaa on tarjolla en enää vanhempiani kutsu ja poistun juhlista heti kun tanssijalka vipattaa siihen malliin. Osaan kuitenkin lukea vanhempiani jo erittäin hyvin. Nämä toimet jottei minun tarvitse tuntea huonoa mieltä siitä, että vanhempani "pilaavat" elämänsä viinalla. Masentavaa, mutta mahdollisesti ainoa keino saada heidät tajuamaan etten halua olla viinahuuruisten ihmisten kanssa missäänt ekemisissä. =(

 
ekaakertaako?
Heips vielä. Oli nin pitkä romaani, että paljon kerkis tapahtumaan välissä =) yTervetloa vielä kaikille uusille ja mukavaa kun on tullut ensi kertalaisia hiukan lisää.. Oliko uusista PK seudulta ketään? Täällä taisi joku olla Espoosta.. alitetaanko vielä paikkakunnat ja ikä mukaan? vai meneekö liian pitkäksi? hih

3.-5.6.2010 Corianteri, ensimmäinen
?.6.2010 KiiraLiina, toinen
4.6.2010 Nimbu,toinen
5.6.2010 Ekaakertaako?, ensimmäinen, vm 80, Helsinki
6.6.2010 Catriina, toinen
12.6.2010 Kesävauva, ?
13.6.2010 Sanni80, ensimmäinen
? Tiukku
16.6.2010 Pyry09, ensimmäinen
17.6.2010 Pinja28, ensimmäinen
21.6 2010 Vintti10 ensimmäinen
24.6.2010 barbalala, toinen - esikoinen syntyi 17.11.0
 
Corianteri
Tarkennus tuohon omaani,

2.6.2010 Corianteri, ensimmäinen
?.6.2010 KiiraLiina, toinen
4.6.2010 Nimbu,toinen
5.6.2010 Eka kertaako?, ensimmäinen
6.6.2010 Catriina, toinen
12.6.2010 Kesävauva, ?
13.6.2010 Sanni80, ensimmäinen
? Tiukku
16.6.2010 Pyry09, ensimmäinen
17.6.2010 Pinja28, ensimmäinen
21.6 2010 Vintti10 ensimmäinen
24.6.2010 barbalala, toinen - esikoinen syntyi 17.11.08
 
haicu
epätietoisuudelle:

Oireet olivat aivan normaalit raskausoireet pahoinvointeineen, väsymyksineen ja turvotuksineen. Kävin alkuraskauden ultrassa rv 6+3 jolloin epäilys tuulimunasta tuli koska ei saatu sikiökaikua esille. Sikiöpussi kyllä löyty mut sen sisältä ei mitään.

tänään aamulla pientä rusehtavaa vuotoa ja välistä kirkkaampaa mut ei runsasta missään vaiheessa. Menin polille jossa sanoivat että tuulimunissa usein tulee tuhrua mut ei runsaasti alussa. Sielä ultrasivat ja tuulimunahan se oli. Nyt sit viimeiset tablelit vedetty naamaan hetkisitten. päiväunilta kun heräsin niin tais kunnon tyhjennys tulla ulos... (sori yksityiskohtainen selvitys). Vuotaa edelleen solkenaan. Mies on vielä töissä ja itse pitäis jaksaa jätkän kanssa olla kaksin ilta kotona. Noh,toisaalta jätkä pitää liikkeellä ja mielen poissa pahoista asioista.

Eli ei mitään muita erityisiä oireita jotka viittaisivat jonkun olevan pielessä. Niin ja eka km/tuulimuna oli tämä. Ennestään yksi poika -07 syntynyt.
Nyt sitten tuntuu noita supistuskipuja olevan taas aika lailla. Reippaasti kävin kuitenkin kaupassa ja hain pojan tarhasta, samalla kävin vielä sen tarhatädin kanssa kehityskeskustelut lapsesta ;) kyll mieli on kummallinen, taitaa olla vielä aivan shokissa. Nyt tekeen ruokaa ja sit ajattelin siivota kunnolla...

Se minusta, käyn seurailemassa teidän kuulumisia edelleen.
 
Sanni80
Tsemppiä Haiculle ja haleja! Kiitos kun kerroit tarinasi.

Kyllä se on se asia mitä tässä jännää, koska rauskaus on kuitenkin niin alussa.
Mä menen ensi viikolla varhaisultraan ja raskausviikot menee silloin 7+4. Kyllä se jännittää, jos siellä ei mitään olekaan. Mutta aika näyttää! Pitäis vaan osata mennä päivä kerrallaan. Nämä alkuraskauden viikot vain menevät niiin hitaasti! Mä olen aikaisemminkin tainut sitä valittaa! :)

Mulla on viikonlopun aikana tullut huonompi olo. LA tehtiin tortilloja ja ne maistui ainakin silloin ihan ok, mutta sunnuntaiksi jäi vielä tortillaa ja yökötti koko hajukin. Ja huomasin vkl että pitää syödä sitä heti mikä maistuu ja vähän väliä, ettei pääse vatsa tyhjenemään. Ja kuulin että enemmin popsii hapankorppua, hedelmiä, pähkinöitä yms. kuin että ottaisi karkkia/suklaata. Se saattaa hetkeksi auttaa, mutta huono olo tulee kovempana takaisin. En tiedä onko perää, mutta ei kyllä ole namit edes maistuneetkaan. Kyllä ennemmin kaikkea muuta ottaa.

Tervetuloa kaikille uusille tulokkaille! :)
 
kesävauva
Tarkennan minäkin tuon omani,

2.6.2010 Corianteri, ensimmäinen
?.6.2010 KiiraLiina, toinen
4.6.2010 Nimbu,toinen
5.6.2010 Eka kertaako?, ensimmäinen
6.6.2010 Catriina, toinen
12.6.2010 Kesävauva, ensimmäinen
13.6.2010 Sanni80, ensimmäinen
? Tiukku
16.6.2010 Pyry09, ensimmäinen
17.6.2010 Pinja28, ensimmäinen
21.6 2010 Vintti10 ensimmäinen
24.6.2010 barbalala, toinen - esikoinen syntyi 17.11.08
 
Pyry09
Hyvää huomenta kaikille! Mitenkäs voidaan?
Minä kuumeisesti odottelen ensimmäistä ultraa, joka on kahden viikon kuluttua. Sen jälkeen vasta tilanteen mukaan soittelen neuvolaan. Eikös täällä ala nyt muillakin jo niitä ultria olemaan? Onko jollakin peräti ollut jo?

Taitaa tuo ensimmäinen ultra olla se seuraava kriittinen piste itse plussan jälkeen odotella. Minua ainakin pelottaa ihan hirveästi, että paljastuisi esimerkiksi tuulimuna tai vaikka kohdunulkoinen raskaus. Parempi ois olla miettimättä, mutta minkäs teet.
Mukavaa tiistaita kaikille!
 
ekaakertaako?
Huomenia täältäkin! Juu ultra lähenee, olis huomenna klo 12.45.. huh.. On sitä odotetu. Mulla oli varattuna aika jo viime viikolle, mutta joku täällä kävi ultrassa samoihin aikoihin ja mitään ei näkynyt, vai oliko se tuo Haicun tapaus (en muista). No päätin tuoloin kuitenkin siirtää ultraa, kun Diacorista sanottiin että ultraan kannattaa mennä viikoilla 8 - 12. no nyt siis vk 8, tarkemmin 7+3. Jännittää aivan hulluna!!

Mulla viimeyönä oli outoja kipuja selässä ja alavatsassa. hiukan sellasta "polttavaa" tunnetta. Oli aika kovia, muttei niin kovia, että olisin ottanut lääkettä.. Siskolta (kolmen lapsen äiti) kyselin aikasemmin jo, että miten kipujen kanssa yleisesti on niin anto ohjeeksi, että jos ei ole vuotoa ja kipu on siedettävää, on se todennäköisesti normaalia. Toivottavasti näin.. Laskeskelin myös, että jos kierto olisi pysynyt samana (24pv) olisi mulla nyt alkamassa menkat, eli voiko kohtu tällälailla reagoida asiaan?
No huomenna pääsee kyselemään tarkemmin gyneltä..

Kohta alkaa palaveri taas.. ahdistaa kun suunnitellaan ja puhellaan pitkällekin tulevaisuuteen asioita ja itsellä kokoajan takaraivossa naputtaa ajatus, että "en välttämättä ole edes täällä".. huh. No ei se auta kun vaan odottaa. En halua vielä asiasta puhua, koska mikään ei ole varmaa!

Miten hei ootte kampaajakäynnit ajatelleet? Meinaatteko värjätä hiuksia normaalisti (jos siis värjäätte ylipäänsä)? Itse käyn noin 2 kk välein leikkaamassa ja värjäämässä hiuksia ja mietin, että onko tämä ihan ok edelleen? Työn puolesta pitäs siistiltä näyttää ja tyvi ei kovin kauniin näköistä = /

 
Pyry09
Ekaakertaako?, sinullahan onkin sitten jännät paikat huomenna! Ja odottavan aika on niin pitkä.

Minä kyllä kävin kampaajalla ja laitoin väriäkin hiuksiin. Muistaakseni jostain luin, että on ihan ok, mutta ei suositella hiusten värjäämistä kovin tiheällä aikataululla. Eiköhän nuo värit nykyään ole jo niin turvallisia ja testattuja. Oiskohan tuokin kuitenkin syytä tarkistaa jostain. Mitäköhän kaikkea sitä pitäisi varoa, joka ei tule edes mieleen.

Tsemppiä ja kaikkea hyvää huomiselle!
 
Pinja28
Huomenta myös omasta puolestani! Mulla nää huomenet on vain vähän myöhempään.. siis oikeasti ihan käsittämätöntä, että taas nukuin 13 h ja tähän vielä parin tunnin päikkärit niin ei siinä sitten päivästä paljon jää hereillä oloa... No onneksi on tää sairasloma kun en tiedä miten siellä töissäkään jaksaisin olla, kun yritän tehdä kotoa käsin vähän töitä koneella, mutta ei oikein pysy silmät auki tai ajatus kasassa. Onko täällä kellään muulla näin voimakasta väsymystä?
No sen oon päättänyt että jos väsyttää niin nukun eli että en yritä nyt väkisin rehkiä.
Eli kyllä Ekaakertaako uskon, että sullakin kävelyllä tää hormonimyrsky pisti voimat vähiin eikä vain vähentynyt liikunta...

Mulla muuten kanssa vähän jo vatsa turvottaa. Tuskin siellä oleva katkis ;) mitään tilaa vielä vie mutta mietin jos se on tää sekaisin oleva ruuansulatus.
Kaveri joka hieman pidemmällä raskaana sanoi että hän ei viikolla 8 enää mahtunut housuihinsa. Sain hältä tänään postissa sea-band rannekkeet ja niitä täällä nyt pidän ja katson auttaisiko pahoinvointiin. Toiveet on korkealla josko sitä sitten pystyisi tekemään jotain..

Puhuttiin eilen miehen kanssa, että varattaisiin ensi viikon neuvolan jälkeen aika varhaisultraan. Kyllä sitä sen verran paljon haluaa tietää onko siellä masussa oikeaa elämää. Tai että jos tulee ikäviä uutisia niin parempia ne on nyt kuin viikolla 12..

Ymmärrän ekakertaako todella hyvin tunteesi töissä! Itsellä niin sama tilanne vaikka nyt täällä kotona sängyssä makaankin. Sitä huomaa niin ajattelevansa, että no mä en ole täällä enää silloin... toisaalta se on tosi kiva ajatus mutta toisaalta myös outo. Sitä kun ei ole ennen ajatellut niin. Itselläni oloa helpotti se, että kerroin esimiehelle. Tietysti vähän karmaisee, että mitäs jos menee kesken, mutta päätin että laitan sitten vain lyhkäisen spostin että se meni kesken ja jatketaan töitä niin kuin ennenkin. Tietytsi on se ikävä, että ajattelevat nyt enemmän, että kohta tuo on poissa mutta sinänsä ikävää että ovat tainneet ajatella niin jo vähän aikaa.
Oikeesti muuten sinänsä uskomatonta mutta kun meillä oli organisaatiouudistukset reilu vuosi sitten niin kuulin useammalta mieheltä että eikös se ole ihan sama missä olet kun olet kuitenkin kohta äitiyslomalla! Ja juuri niihin aikoihin mietin voinko ikinä saada lapsia niin kyllä se sattui.. No mutta se on hyvä että esimiehillä on salassapitovelvollisuus eli eivät saa kertoa muille ja sen tein selväksi että kerron kun salassapitovelvollisuus on :)

Itselläni on kampaaja varattu ens viikolle ja googletin kans tuota voiko värjätä. Laitan yleensä raidat niin tulkitsin että ei ole väri kosketuksissa päänahkaan ja uskalsin varata.
Kyllä sitä saa nyt kaikenlaista ajatella ja huomioida!
Hirveästi huomaan miettiväni haluanko sitä sikainfluenssarokotetta.. ehkä haluaisin vasta viikon 12 jälkeen. Mitäs muut ovat tuumanneet?
 
ekaakertaako?
terve! jostain kanssa lueskelin, että varsinaisesti missään ei hiustenvärjäyskieltoa ole, eli voi värjäillä kunhan homma ei ole joka viikkoista.. Mietin, että itsellä tulis tässä kolmisen kerta värjystä raskauden aikana ja luulen / uskon, että sen voi tehdä..

tuosta sikarkotteesta sain sen verran uutta tietoa siskolta (erikoissairaanhoitaja), että mitään rokotetta ei "pakoteta" tällälailla ottamaan jos sitä ei ole tutkittu kunnolla. Rokotukset aloitetaan systemaattisesti terveydenhoitoalan ammattilaisista ja raskaanaolevista naisista, eli enemmän ja vähemmän tuo rokote on "pakollinen". Siskoni ei ainakaan kyseinalaistanut rokotetta milläänlailla, eli itse sen otan. Riski jopa kuolla tautiin on huomattavasti suurempi kuin se, että lapselle tulee jonkinlaisia ongelmia.. Näillä tiedoilla siis otan rokotteen ensi viikolla kun sitä minulle tarjotaan / rokote laitetaan.

Tuosta selkäkivusta sain myös siskolta kommentteja, että hänellä on ollut paljonkin koviakin kipuja nimenomaan selässä ja vatsassa ja nimenomaan kiertojen aikaan, tasaisesti muutaan viikon välein. Kivut liittyy hormooneihin ja siihen, että kropa valmistautuu raskauteen ja kaiken maailman kannattimia yms irtautuu, löystyy, tippuu ja roikkuu =) Paljon tapahtuu, joten olis se nyt ihme jos ei mitään tuntemuksia olisi kropasa ollenkaan.. Kaikkea sitä vaan säikkyy ja kuuntelee kroppaa erityisen tarkkaavaisesti.. ei mahda mitään... = /
 
Vintti10
Varasin tänään neuvolan, meni marraskuun alkuun. silloin oon kait viikolla 7tai 8. Tunti kuulemma pitää varata, ja saan lähetteen saman tien keskussairaalaan kun oon yli 30v. Tuli vähän hölmö olo kun heti rupesi puhumaan niskapoimu-seulsta jne. En oikein tiedä onko oikein abortoida Downin syndroomia, ne kun on musta kehitysvammaisista kaikkein lievimpiä, pahempiakin on.. No, se selviää aikanaan. Täällä on kuulemma yksi lääkärikerta, raskauden puolessa välissä? Kaippa sittten lähempänä kesää ja synnytystä on kanssa?

Muuten on olo edelleen ok, ainoa oire on nuo tissit. Sattuu ajoittain aika paljon, tulee sellaisina aaltoina ja kestää puolisen tuntia. Ei kai sitä kestä koko raskauden?
 
barbalala
Moi! Mukava lueskella juttujanne. Muistuu itsellekin mieleen ekat raskaudet kun mietti kovasti kaikkia oireita ja mitäköhän mikäkin oire oikein tarkoittaa. Erona ekaan kesken menneeseen raskauteen mulla oli se, että ekassa raskaudessa oli ihan alusta asti ruskeata tuhruvuotoa, mutta toisessa ei ollut mitään sellaista ja se menikin sitten onnellisesti loppun asti. Positiivista tässä kolmannessa raskaudessa on myöskin tuo sama asia, eli ei ole tullut ainakaan vielä mitään tuhruja. Toivottavasti ei tulekaan.

Mulla olo on ihmeen hyvä, parina päivänä ollut kuvotusta, mutta se mennyt ohi toistaiseksi. Alavatsan jomotteluja ja vihlaisuja on silloin tällöin, nännit tummuneet ja hiukan arkana ja nälkä on useammin, mutta muuten ei oikeastaan mitään muuta. Väsymystä on hiukan havaittavissa, mutta on mulla muutenkin tuota univelkaa, kun tämä meidän poju valvottaa enemmän tai vähemmän vielä öisin ;).

Tuo hiuten värjäys on ilmeisesi ihan turvallista, raitojen laittamisesta ei nyt ainakaan pitäisi mitään tulla. Joten ihan rauhassa vaan värjäilemään, jos siltä tuntuu (jos nyt ei ihan viikottain ko. toimenpidettä tee ;)).

Alkuraskauden ultran varaamme varmaan tällä viikolla, haluamme nähdä onko asiat niin kuin pitääkin. Näissä merkeissä siis edetään täällä suunnalla. Hyvää viikon jatkoa!
 
Catriina
Tännehän on tullut mahtava määrä tekstiä. :)))

Ihan ensimmäiseksi Haiculle rutistushali ja osanotot. Tiedän tuon tunteen viime maaliskuulta.

Mulla oli eilen eka neuvola. Verikokeita otettiin, np-ultra varattiin ja täyteltiin lappuja. Mulla tuo np-ultra on 11.11. ja samana päivänä alkuraskauden veriseula. Lääkärineuvola on sitten 24.11. Nyt jo jännittää tuo ultra! Verenpaine oli hyvä, samoin hb. Painoa pari kiloa enemmän kuin oli oma arvioni, mutta uskon, että se selittyy massiivisella turvotuksella. Toivottavasti.

Kysyin myös sikaflunssarokotteesta. Neuvolatäti sanoi, että se pitää jokaisen päättää itse. Sanoi kuitenkin, että jos itse olisi raskaana ei sitä ottaisi. Mäkin oon nyt tuolla kannalla.

Mulla on kuvotus lisääntynyt sekä väsymys painaa entistä enemmän. Lyhytaikaisia aika koviakin alavatsakipuja on täällä myös, mutta ne on ainakin yhden nettisaitin mukaan normaaleja näillä viikoilla:

http://www.helistin.fi/?page=7642486&id=4360550

Hiusten värjäyksestä on ollut puhetta. Mulla on lyhyt peroksidiblonditukka enkä aio värjätä sitä ainakaan ekan kolmanneksen aikana. Muutenkin vähennän kosmetiikan käytön minimiin.

Aurinkoista syyspäivän jatkoa!

Catriina kp 7+2
 
ekaakertaako?
heh, juu.. oon miettiny, että mitä mahdatte te jo lapsia saaneet odottajat ajatella mun (ja muiden) vouhottamisesta jokaisesta kolotuksesta, peloista ja paineista.. no kaipa ne on jokainen äiti käynyt aikanaan läpi toiset vahvemmin ja toiset lievemmin. Olis se vaan mahtavaa jos vois vaan olla ja odottaa.. musta vaan ei ole oikein siihen. Toivonkin, että toi ultraaminen auttaa (jos kaikki on hyvin)..

Catrina: Sanoiko tuo neuvolan täti mitään syytä sille, miksi ei ottaisi itse tuota rokotetta? Tosin helppo on aina ajatella asioita etukäteen "kuinka toimisin jos", mutta itse olen ainakin huomannut, että pätökset ja toimet ei tosiaankaan ole niin helppoja kun oikeasti on jonkin asian edessä..

Täytyypä vielä tiedustella tuota hiustenvärjäystä kampaajalta kun sinne olen menossa. Tosin hankalaa kun samalla mun työkaveri, joten pakko kertoa työpaikalla ennen ennen kun kerron hänelle.. kunnon hölösuu nimittäin.. = / No viikot tuolloin jo muutamaa päivää vaille täynnä, eli siihen vielä melkein kk aikaa..
 
Catriina
ekakertaako: Neuvolatäti ei suoraan sanonut syytä, mutta kun itse siinä pohdin ääneen omaa kantaani ja kerroin niistä rokotteen sivuvaikutuksista, jotka voi ilmetä vasta pitkän ajan kuluttua, hän nyökkäili myös eli uskon, että tuo on se syy. Lisäksi oon palstoilta lukenut, että esim. Tanskassa raskaanaolevat olivat aikasemmin ensin rokotettavien joukossa, mutta nyt rokotetta ei enää suositella heille. Lisäksi tiedän, että Kiinassa sikaflunssarokotetta ei suositella raskaanaoleville.
 
ekaakertaako?
Moikka!

mistä olet näistä lukenut? En ole oikein mistään tietoa löytänyt. Mitä mahdollisia sivuvaikutuksia rokotteella on? Neuvolan täti ei siis itse suoranaisesti aloittanut keskustelua niin, että "en suosittele tätä otettavaksi", vaan otti lähinnä kantaa omaan näkökantaasi?

Tiedätkö tarkemmin noista Tanskan ja Kiinan tapauksista? miksi ei suositella jne.. kerro kaikki vaan. = ) Luulen, että täällä kaikki muutkin ovat kiinnostuneita asiasta..
 
Tiukku
Joo itekkin oon pähkäilly tuota sikainfluenssa rokotetta...yleensä mulla on hyvä vastustuskyky ja olen äärimmäisen harvoin kuumeessa tai kipeä:) Vaan näinköhän tuo jatkuu enää tässä tilassa....

En oo vielä saanu aikaseks tilattua sitten sitä neuvolaakaan, ei jotenki uskalla kun sit se kuitenkin menee kesken tai jotain. Varhaisultraan me ei olla menossa näillä näkymin kun kaikki on ok ei vuotoja, tuhruja eikä kamalia kipuja:).

Huooh. Olo on mitä mainioin vaikka toki illalla unia maittaakin erittäin hyvin:). En tiedä jotenki kumma et kuuluisko mun ees olla näin energinen jos oon kerta raskaana? kaikkee sitä miettiikin:).

Oon kauheen kova stressaamaan mm työasioista ja nyt sit raskaudesta ja kaikesta mikä siihen liitty...sekin mietityttää,että vaikuttaako sekin jotenkin....

Teen alakouluikästen ja nuorten kanssa töitä ja nyt ei oikeen jaksas olla kinnostunu mistään muusta ku omasta mahasta:D
 
Pinja28
Tosiaan mahtavaa, jos vain kaikki tiedot saisi tänne siitä mitä kaikki on löytänyt sikainfluenssarokotteesta (puolesta ja vastaan raskaana oleville).. on meidän kaikkien kuitenkin tehtävä päätös asiasta varmaan aika piankin..

Tietääkö joku esim mikä sen vaikutusaika on? Eli voisiko viivästyttää sen verran, että harkitsisi sitten vasta ottavansa jos Suomessa näyttää pandemia leviävän.. tai että ehtis viikolle 12 asti..

Ja onnittelut teille kaikille, jotka voitte hyvin :)! Mun suurin päivän aikaansaannos oli astioiden tiskikoneeseen laittaminen ja sen jälkeen pitikin lepäillä jonkin aikaa. Mietin toki jos kohta lähtis ulos haukkaan raitisti ilmaa puiston penkille niin se vois auttaa.. Pitää vain ajatella, että lopussa kiitos seisoo!
 
Catriina
Ekakertaanko: Katsopa tämä linkki. Tältä sivulta löytyy tietoa tuosta Tanskan tapauksesta "Danmark"-nimimerkin kirjoittamana. Taustoja en tiedä tämän tarkemmin.

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1800919,50

Mieheni äiti on lääkäri (asuu Kiinassa), joten hän kertoi tuosta Kiinan käytännöstä. Voin kysellä lisää seuraavan kerran kun ollaan sinne päin yhteydessä.

En tiedä onko rokotteella sivuvaikutuksia vai ei ja mitä ne mahdollisesti olisivat. Jokaisen on paras omasta lähtökohdastaan miettiä haluaako piikin vai ei.

Kysyin siis neuvolatädiltä tuosta rokotteesta ja kerroin että olen ihan kahden vaiheilla, mutta enemmän kallistun siihen, että en sitä ota. Siihen hän sitten nyökytteli eli EI sanonut, että EI suosittele rokotetta. Sanoi siis, että jokainen raskaana oleva ratkaisee asian itse.
 
Tiukku
Voi ei, tulee oleen vaikeita päätöksiä..toki mulle ainaki merkkaa myös oma terveys tällä hetkellä aika paljonkin:)Oonko kauheen itsekäs?

Niin meillä on myös kaksi kissaa ja kissan jätöksistä voi tarttua olikos se nyt toksoplasma tms..oon kyl ihan normaalisti tyhjennelly meiä kattimusten lootat... Onko täällä muita sisäkissallisia?:=)

Palatakseni vielä flunssa-aiheeseen, onko tavallinen flunssakuume vaarallista myös alkuraskaudessa?
 
ekaakertaako?
Huomenta.. Tik tak tik tak.. 3h ja 32 min.. =)
Tiukku: lukaisin tuota sun kirjotusta ja mulle tuli mieleen, että jos stressaat kovin meneekö kesken yms huolia, niin niihin voisi auttaa nimenomaan tämä varhaisultra.. no kerron tuntemuksia tarkemmin iltapäivällä, jos ole koneella (=huonoja uutisia, en ole koneella)..

Päätös tulee olemaan kyllä vaikea luulen, että mulle se tökätään kyllä pikku pakolla, kun mulla myös yksi perussairaus, mikä madaltaa myös immuniteettia, eli sairaus+raskaus = rokote = / No täytyy katsella, jutella, kuulostella. Mulla samoja fiiliksia, että en nyt haluais omaa terveyttäkään riskeerata.. ja onko sillä rokotteella suuremmat vaikutukset sikiöön, vai onko itse taudilla + jälkitaudeilla suuremmat vaikutukset.. Tavallaan pitäis ajatella "asian ulkopuolelta", mutta oikein ei osaa.. = (
 

Yhteistyössä